Yatırım İndirimi Uygulamaları (GVK md 19, Geçici md 61)
Sayı
:
2005/50
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın
Yetkililer
Gelir Vergisi Kanunu'nda değişiklik yapan 202 sayılı
Kanunun 16 ncı maddesiyle 28.02.1963 tarihinden itibaren vergi mevzuatımıza
giren yatırım indirimi istisnası uygulaması, Gelir Vergisi Kanunu'nun Ek 1 ila 6 ncı maddelerinde yer almış;
bu maddeler 4842 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 24.04.2003 tarihine kadar
yatırım indirimi uygulamasını belirlemiştir.
4842 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanunu'nun Ek 1 ila 6
ncı maddeleriyürürlükten kaldırılmış,
yatırım indirimi uygulaması, Gelir Vergisi Kanunu'nun mülga 19 uncu maddesinde yeniden düzenlenerek 24.04.2003 tarihinden geçerli
olmak üzere bu maddede yer almıştır.
Diğer taraftan, aynı tarih itibariyle eski
düzenlemelere göre başlatılmış bulunan yatırım indirimi uygulamalarının
devamını sağlamak üzere, yine 4842 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanunu'na geçici61 inci madde eklenmiş, bu madde ile eski hükümlerin uygulanmasına
da imkan verilmiştir.
Geçici 61 nci maddede ayrıca, eski hükümleri
uygulamak durumunda olan mükelleflerden dileyenlere, 24.04.2003 tarihinden
itibaren yapacakları yatırım harcamaları için yeni hükümleri uygulamaları
imkanı getirilmiş; daha sonra, Gelir Vergisi Kanunu'na 5024 sayılı Kanunla geçici 65 inci madde ilave edilerek, bu
madde ile mükelleflere yeni uygulamayı tercih etme imkanı tekrar verilmiştir.
Müşavirliğimiz, tüm bu gelişmeleri 2003 ve 2004
yıllarında hazırlamış olduğu çeşitli duyurularla (2003/61, 2003/118, 2003/136,
2004/64, 2004/76, 2004/80, 2004/120) açıklamaya çalışmış, bu duyurularda zaman
zaman (enflasyon düzeltmesi dönemlerinde yatırım indirimi uygulaması gibi) yeni
uygulamalara da değinmiştir.
Müşavirliğimiz, eski ve yeni düzenlemelerin bir
arada uygulandığı yatırım indirimi istisnası ile ilgili olarak, iki farklı
uygulamanın bir arada ve toplu olarak ele alınmasının faydalı olacağını düşünmüş,
her iki uygulamayı aşağıdaki başlıklar itibariyle kısaca özetlemeye
çalışmıştır.
I- ESKİ ve
YENİ UYGULAMAYA TABİ YATIRIMLAR
Yatırım teşvik belgesine dayalı eski uygulamayla,
belgeye dayalı olmayan yeni uygulamaya göre yatırım indirimine tabi tutulacak
harcamalar şunlardır:
I.1-
Eski Uygulamaya Tabi Yatırım Harcamaları
·24.04.2003 tarihinden önce alınan yatırım teşvik belgeleri kapsamındaki
yatırım harcamaları
·24.04.2003 tarihinden önce yapılan müracaatlara istinaden düzenlenen
yatırım teşvik belgeleri kapsamındaki yatırım harcamaları
I.2-Yeni
Uygulamaya Tabi Yatırım Harcamaları
·24.04.2003 tarihinden sonra yapılan teşvik belgesiz yatırım harcamaları
·24.04.2003 tarihinden sonra “Yatırım Teşvik Belgelerine” ilave edilen
iktisadi kıymet harcamaları
·Eski hükümlerin uygulanabileceği yatırımlarda, yeni düzenlemelerin
uygulanmasını tercih edenlerin 24.04.2003 tarihinden sonraki yatırım
harcamaları
Ø24.04.2003 Tarihinden Sonra Yatırım Teşvik Belgelerine
İlave Edilen İktisadi Kıymetler
Yukarıdaki açıklamalardan da
görüldüğü gibi, teşvik belgelerinde 24.04.2003 tarihinden itibaren yapılan
revize işlemleri önem arz etmekte, ilave niteliğindeki iktisadi kıymetler yeni
uygulamaya tabi tutulmaktadır.
Ancak, yatırım
kararlarındaki revizyonlar nedeniyle yatırım kapsamında bulunan bir iktisadi
kıymetin benzer bir iktisadi kıymetle değiştirilmesi veya projenin uygulanması
açısından zorunlu bulunan değişiklikler, 1 seri numaralı Gelir Vergisi
Sirkülerinde de belirtildiği gibi ilave edilmiş iktisadi kıymet olarak
değerlendirilmeyecektir.
Ø24.04.2003 Tarihinden Önceki Global Listelerinin
SaklanmasıZorunluluğu
24.04.2003 tarihinden sonra
global listelere ilave edilen iktisadi kıymet harcamalarının yeni hükümlere
tabi olması nedeniyle; revize edilmiş global listelerde eski ve yeni hükümlere
tabi yatırım harcamalarının tespiti amacıyla, revize öncesi global listelerin
(noter veya yeminli mali müşavir tasdikli olarak) muhafaza edilmesi, 1 sayılı
Gelir Vergisi Sirkülerinde de değinildiği gibi zorunlu bulunmaktadır.
II-ESKİ
VE YENİ UYGULAMALARIN BİRLİKTE DEĞERLENDİRİLMESİ
II.1-
Eski ve Yeni Uygulamalarda Teşvik
Belgesi ve KDV İstisnası
Eski uygulama, esas itibariyle Yatırım Teşvik
Belgesine dayalı iken, yeni uygulamada herhangi bir belge sözkonusu değildir.
Dolayısı ile eski uygulamada, yatırım teşvik
belgeleri ve eki olan yerli ve ithal global listelerde yer alan yatırım
harcamaları, yatırım indirimine tabi tutulurken; yeni uygulamada, Gelir Vergisi
Kanunu'nun 19 ncu maddesindeki belirlemelere uyan her harcama için yatırım
indirimi uygulanmaktadır.
ØYatırım Teşvik Belgesi ve KDV İstisnası
Bilindiği gibi, Katma Değer
Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin (d) bendinde “yatırım teşvik belgesi
sahibi mükelleflere belge kapsamındaki makine ve teçhizat teslimleri” nin katma
değer vergisine tabi olmayacağı hükmü yer almaktadır.
Dolayısı ile, yatırım
indiriminde “Yatırım Teşvik Belgesi” uygulamasına son veren yeni düzenlemede,
24.04.2003 tarihinden sonraki müracaatlara göre verilen yatırım teşvik
belgeleri, daha çok makine ve teçhizatlarda katma değer vergisi istisnasına
yöneliktir.
ØHizmet Sektöründe Yatırım
Teşvik Belgesinde Yer Alan Demirbaşlar, Yatırım İndirimi Uygulaması ve KDV
İstisnası
69 sayılı Katma
Değer Vergisi
Genel Tebliğinin(1.1) bölümünde de
belirtildiği gibi; sarf malzemeleri, yedek parçalar ve demirbaşlar makine
teçhizat kapsamına girmemekte ve yatırım teşvik belgesinde yer alsa dahi
demirbaşlar, katma değer vergisi istisnasından yararlanmamaktadır.
Ancak, yine 69 sayılı Katma
Değer
Vergisi Genel Tebliğinin aynı bölümünde, hizmet sektörüne ait yatırım teşvik
belgesinde yer alan doğrudan ve zorunlu olarak hizmet üretiminde kullanılacak masa, sandalye,
koltuk, dolap, mefruşat gibi demirbaşlar katma değer vergisi istisnasından
yararlanacaktır.
Dolayısı ile, 11.11.2004
tarih ve 2004/8127 sayılı B.K.K. ile getirilen 100 YTL’lık KDV istisnasında
harcama sınırı;hizmet sektöründeki yatırım teşvik belgeli demirbaş
harcamalarında uygulanabilecektir.
Ancak (24.04.2003 tarihinden önceki tarihli yatırım
teşvik belgeli harcamalar hariç) Gelir Vergisi Kanunu'nun 19 uncu maddesinde
belirlenen sınırın altındaki harcamalar yatırım indiriminden
faydalanamayacaktır.
II.2-
Yatırım İndiriminin Konusu
a) Eski Uygulama
Yatırım indiriminin konusu yukarıda da açıklandığı
gibi, yatırım teşvik belgesi ve eki global listelerde yer alan yatırım
harcamaları ile belgede belirlenmiş olan yatırırımharcama tutarlarıdır.
Gerçekleşen yatırım harcamasının belgede belirtilen
tutardan fazla olması halinde, fazlalık, yeniden değerleme oranı ile çarpım
sonucu bulunan tutarı aşmıyorsa, revize koşulu aranmaksızın yatırım
indiriminden yararlanılacak; aşıyorsa, yatırım indiriminden revize sonrasında faydalanılacaktır.
Yatırım harcamasının, yatırım teşvik belgesinde
belirlenen şartlar ve sürelerde gerçekleşmemesi halinde, yatırım indiriminden
faydalanılabilmesi için; değişikliklerin üç ay içinde Hazine Müsteşarlığına
bildirilmesi ve onayının alınması şarttır. Değişiklik veya süre uzatım
talebinin 3 ay içinde Hazine Müsteşarlığına bildirilmemesi veya Hazine Müsteşarlığının
onay vermemesi halinde, yatırım indirimi ile ilgili istisna hakkı
kaybedilecektir.
Maddede yatırım indiriminin konusu; bedeli belli bir
tutarın üzerinde olan ve yeni iktisadi kıymetler olarak belirlenmiştir.
ØYatırım İndirimine Tabi
Harcamalar
- Kazancı bilanço esasına göre
tespit edilen işletmelerin faaliyetlerinde kullanılmak üzere satın alınan veya
imal edilen
·yeni
·ve bedeli belli bir tutarın
üzerinde olan (2004 için 6 milyar TL,
2005 için 10.000 YTL ) amortismana
tabi iktisadi kıymetler
-mal ve hizmet üretim yeri
olarak kullanılmak üzere inşa edilen binalar
-mal ve hizmet üretimi ile
doğrudan ilgili alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar (yeni ve asgari tutarın
üzerindeki harcamalar)
-yatırım indiriminden
yararlanan iktisadi kıymetlerin kullanılabilmesi için gerekli olan bilgisayar
programları (yeni ve asgari tutarın üzerindeki harcamalar)
-ekonomik ömrü 5 yıldan daha
uzun olan özel maliyet bedelleri (5228 sayılı Kanunla ilave edilmiş olup,
31.07.2004 tarihinden sonraki harcamalar yatırım indiriminden
faydalanacaktır.)
-Petrol Kanunu ve Maden
Kanununa göre yürütülen arama ve sondaj faaliyetleri için yapılan ve
aktifleştirilen harcamalar
ØYatırım İndirimine Tabi
Olmayan Harcamalar
-Binek otomobil ve benzeri kara taşıtları.Yat, kotra,
tekne ve benzeri deniz araçları ile uçak ve helikopter gibi hava taşıtları
(işletmenin esas faaliyet konusuyla ilgili olanlar hariç)
-Satın alma suretiyle iktisap
edilen veya üretim yeri olarak inşa edilmeyen binalar
-Arazi ve arsalar
-Gayri maddi haklar
-Ekonomik ömrü 5 yıldan kısa
olan özel maliyet bedelleri
-Mal ve hizmet üretimi ile
doğrudan ilgili olmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar
-Bedelsiz olarak iktisap
edilen iktisadi kıymetler
-Yüzer havuzlar ve 12
yaşından küçük gemiler hariç, daha önce kullanılmış iktisadi kıymetler
-Yurtdışındaki yatırımlarda
kullanılmak üzere alınan iktisadi kıymetler
ØYeni Uygulamada İktisadi
Kıymetin Bedeli
Yeni uygulamada iktisadi kıymet
için belirlenen asgari harcama tutarı belirlenirken, o iktisadi kıymetin
ekonomik ve teknik bütünlüğü esas alınır.
Örneğin asgari harcama
tutarının belirlenmesinde bilgisayar sistemini oluşturan donanım malzemeleri;
okul sıra ve masaları; lokanta işletmesinde tabak, çatal, bıçak ve bardak
bedellerinin tamamı dikkate alınır.
Bu iktisadi kıymetler yenilenirken
de, yapılan harcamalar topluca değerlendirilerek yatırım indirimine konu
edilecektir.
ØYeni Uygulamada Alet,
Edevat, Demirbaşlar
Alet, edevat ve
demirbaşların yatırım indiriminin konusuna girip girmediği, işletmenin faaliyet
konusuna göre ayrı ayrı belirlenmek durumundadır.
Üretim sürecine doğrudan
katılmayan masa, sandalye, televizyon, telefon, faks gibi cihazlar yatırım
indirimi konusuna girmezken; örneğin, otel işletmeciliğinde masa, sandalye,
televizyon gibi demirbaşlar yatırım indiriminin konusuna girmektedir.
ØYeni Uygulamada Binalar
Yukarıdaki açıklamalardan da
görüldüğü gibi, yeni düzenlemede yatırım indirimi uygulaması ile üretim
faaliyeti arasında bağlantı kurulmuş, özellikle bina inşaatında doğrudan
ilişkilendirilmiştir.
22 sayılı Gelir Vergisi
Sirkülerinde de değinildiği gibi; idari bölüm, depo, yemekhane, laboratuar gibi
bölümler fabrika binasında veya müştemilatında ise, üretim yeri olarak
değerlendirilecek; aksi halde yatırım indirimine konu edilmeyecektir.
Fabrika binasında bulunsa
dahi; lojman, spor salonu, sosyal alan gibi yerler ise yatırım indirimi
uygulamasından faydalanamayacaktır.
Diğer taraftan; üretim yeri
olarak (fabrika veya hizmet işletmelerinde hizmet faaliyet binası) satın alınan
binalar veya inşa edilen binanın maliyetinde yer alan arsalar, yatırım
indiriminden yararlanamayacaklardır.
24.04.2003 tarihinden önce
inşasına başlanmış ve teşvik belgesinde yer almayan üretim yeri inşaat
harcamalarının 24.04.2003 tarihinden sonra yapılan bölümü, yatırım indiriminden
faydalanacaktır.
Aynı şekilde, mevcut üretim
yerinin genişletilmesi amacıyla yapılan inşaat harcamaları da yatırım
indiriminden yararlanacaktır.
Ancak, mal veya hizmet
üretim yeri olmayan mevcut bir binanın üretim yeri haline dönüştürülmesi için
yapılan tadilat harcamaları, yeni inşaat yapılmaması nedeniyle yatırım indirimi
kapsamında değerlendirilmeyecektir.
ØYeni Uygulamada Taşıtlar
Yeni uygulamaya ilişkin
açıklamalardan görüldüğü gibi, binek otomobiller yatırım indirimi kapsamı
dışında tutulmuştur.
Bir taşıtın binek otomobil
konumunda olup olmadığı ise 22 sayılı Gelir Vergisi Sirküleri'nde belirtildiği
gibi aracın niteliğine göre belirlenecektir. Bir aracın (örneğin panel- van)
sadece binek otomobil değil de yük taşımak amacıyla kullanılabilecek bir yapıda
olması halinde (panel-van’ın arkasında koltuk ve cam bulunmaması gibi), bu
taşıt binek otomobil kapsamında değerlendirilmeyecektir.
II.3-
Yatırım İndirimi Uygulanacak Harcamalar
Eski ve yeni uygulamada yatırım indirimi istisnası,
bilanço esasına göre tespit edilen ticari veya zirai kazançlara
uygulanmaktadır.
Her iki uygulamada da, yatırım indirimi
uygulamasına, yatırım konusunu oluşturan aktif değerlere ilişkin harcamaların
yapıldığı (bedelin borçlanılması veya ödenmesi veya iktisadi kıymetin
işletmenin aktifindeki herhangi bir hesaba kaydedilmesi veya tasarruf edilebilir duruma gelmesi
harcama sayılmaktadır) takvim yılından başlanılır ve indirimden yararlanılacak
tutara ulaşılıncaya kadar devam olunur.
Øİthal Edilen Mallarda
Yatırım İndirimine Tabi Harcama
Her iki uygulamada da
yurtdışından sağlanacak yatırım mallarına ait harcamalara ilişkin yatırım
indirimi, malların kat’i ithallerinin yapılıp gümrükten çekilerek işletmenin
aktifindeki bir hesaba alındığı tarihte uygulanacaktır.
ØKur Farkları, Faiz Giderleri
ve Yatırım İndirimi
Eski Uygulama
Eski uygulamada, iktisadi
kıymetin aktife alındığı dönem sonuna kadar ortaya çıkan ve maliyete intikal
ettirilen kur farkları ve faiz giderleri, GVK 187 sayılı Tebliği gereğince
yatırım harcaması olarak addolunacak ve bu harcamalar için de yatırım indirimi
uygulanabilecek; daha sonraki dönemlerde ortaya çıkan kur farkları ve faiz
giderleri maliyete intikal ettirilse dahi, bu harcamalar için yatırım indirimi
uygulanmayacaktır.
Yeni Uygulama
Yeni uygulama ile ilgili
düzenlemelerde, bu konu hakkında herhangi bir açıklama bulunmamakta olup;
Müşavirliğimiz aynı uygulamanın, yeni düzenlemede de geçerli olacağı
düşüncesindedir.
ØÖngörülen Harcama ve Yatırım
İndirimi
Eski Uygulama
01.01.1999 tarihinden
sonraki yatırım teşvik belgesine dayalı yatırımlarda, öngörülen harcamalar
üzerinden yatırım indirimi istisnası uygulanması mümkündür.
Yeni Uygulama
Yeni uygulamada, harcama
esası dışında bir uygulamaya yer verilmemiş olup, öngörülen harcamalar yatırım
indirimine konu edilemeyecektir.
II.4-
Yatırım İndiriminde Oranlar
a)Eski Uygulama
Eski uygulamada yatırım indirimi oranı, yatırım
teşvik belgesinde yazılı olan orandır. Bu oran, bölge ve sektör ayırımına göre
%40, %100, %200 olabilmektedir.
b) Yeni Uygulama
Yeni uygulamada bölge ve sektör ayırımına dayalı
farklı yatırım indirimi oranı uygulamasına son verilmiş ve yatırım indirimi
oranı %40 olarak belirlenmiştir.
II.5-
Yatırım İndiriminde Endeksleme
a) Eski Uygulama
Gerçekleşen harcamalar üzerinden hesaplanan, ancak
kazancın yetersiz olması nedeniyle indirim konusu yapılamayan istisna tutarı,
izleyen yıllarda yeniden değerleme
oranında artırılmak suretiyle dikkate alınacaktır. (01.01.1995 öncesi
teşvik belgelerinde endeksleme söz konusu değildir.)
01.01.1995-31.12.1997 tarihleri arasındaki teşvik
belgelerinde endeksleme üç yılla sınırlı, 01.01.1998 sonrası teşvik
belgelerinde endeksleme sınırsız uygulanmaktadır. 2003 yılında kazancın
yetersiz olması nedeniyle yararlanılamayan ve 2004 yılına devreden yatırım
indirimi tutarları %11,2 oranında
endekslenerek, 2004 yılı kazancından düşülecektir.
b) Yeni Uygulama
Gelir Vergisi Kanununun 19 uncu maddesinde, 5024
sayılı Kanunla yapılan değişiklikle, endekslemede yeniden değerleme oranı
yerine toptan eşya fiyat endeksinde meydana gelen artışoranı esas alınmıştır.
Dolayısı ile, 01.01.2004 tarihinden itibaren
kazancın yetersiz olması nedeniyle dikkate alınamayan istisna tutarı, izleyen
dönemlerde TEFE de meydana gelen artış
oranında dikkate alınacaktır.
2003 yılında kazancın yetersiz olması nedeniyle
yararlanılamayan ve 2004 yılına devreden yatırım indirimi tutarları, %13,8 oranında endekslenmek suretiyle
2004 yılı kazancından düşülecektir.
II.6-
Yatırım İndirimi ve Finansal Kiralama
a)Eski
Uygulama
Finansal kiralama yoluyla edinilen yatırım teşvik
belgesine dayalı iktisadi kıymetler için, kiralayan firma yatırım indiriminden
faydalanabilecektir.
b)Yeni
Uygulama
Yeni uygulamada yatırım indirimi istisna uygulaması
teşvik belgesine bağlı olmaktan çıkarılmış olup; teşvik belgesinin kiralayan
firmaya devri diye bir konu mevzu bahis değildir.
Kiralayan firma, iktisadi kıymetle ilgili
harcamalarını yatırım indirimine tabi tutacak ve kira sözleşmesi ile kiracı
firmaya teslim edecektir. Kiracı firmanın, kiraladığı iktisadi kıymet için
yatırım indirimi uygulaması ise mümkün değildir.
Finansal Kiralamada Kiracının Tercihi
1 seri nolu Gelir Vergisi Sirkülerinde, “Kiracının
teşvik belgesine bağlı yatırımları için yeni hükümlerin uygulanmasını talep
etmiş olması halinde, kiralayan da bu düzenlemeye göre hesaplanan tutarda
istisnadan yararlanabilecektir.” denilmektedir.
Eski hükümlere tabi yatırım harcaması bulunanlar,
enflasyon düzeltmesi sonucu yatırım indiriminden yararlanan iktisadi
kıymetlerle ilgili olarak oluşan düzeltme farklarını dikkate alamayacaklardır.
b) Yeni
Uygulama
Yatırım indirimi uygulamasında, GVK’nun 19’ncu madde
hükümlerini uygulayan mükellefler enflasyon düzeltmesi uygulanan dönemlerde
yatırım indirimi istisnası tutarının hesaplanmasında, iktisadi kıymetin hesap
dönemi sonundaki düzeltilmiş değerini esas alabileceklerdir.
Diğer bir ifadeyle, yatırım indirimine konu edilen
iktisadi kıymetin enflasyon düzeltmesi sonucundaki düzeltme farkını,
(24.04.2003-01.01.2004 tarihleri arasında yapılan harcamalar hariç olmak üzere)
yatırım indirimi olarak değerlendirebileceklerdir.
Ø24.04.2003
- 01.01.2004
Tarihleri Arasında Yapılan Yatırım Harcamaları
Yatırım indirimi istisnası
tutarının tespitinde, 01.01.2004 tarihine kadar yapılan yatırım harcamaları
GVK’nun geçici 65’nci maddesi gereğince, düzeltilmiş değerleri ile dikkate
alınamayacaktır.
Dolayısıyla, gerek 2003 yılı
bilançolarının düzeltilmesi sırasında, gerekse daha sonra yapılacak enflasyon
düzeltmesi sonucunda bu harcamalara ilişkin oluşan düzeltme farkları yatırım
indirimine konu edilemeyecektir.
Ø01.01.2004 Tarihinden Sonra
Yapılan Yatırım Harcamaları
Enflasyon düzeltmesi
uygulanan dönemlerde 01.01.2004 tarihinden itibaren yatırım indirimine tabi
iktisadi kıymete ait düzeltme farkları yatırım indirimi olarak dikkate
alınabilecektir.
Ancak, iktisadi kıymetin
aktife alındığı hesap döneminden önceki hesap dönemlerinde gerçekleşen
harcamalar, gerçekleştirildikleri dönem sonundaki düzeltilmiş değerleri ile
dikkate alınabilecek, izleyen dönemlerde enflasyon düzeltmesi nedeniyle bu
harcamalardan kaynaklanan farklar üzerinden yatırım indirimi istisnası
hesaplanamayacaktır.
II.8-
Yatırım İndiriminde Stopaj Uygulaması, Beyanı ve Ödeme Süresi
a) Eski Uygulama
Gelir
Vergisi Kanununun geçici 61 inci maddesi gereğince, 24.04.2003 tarihindenönce alınmış veya müracaat edilmiş teşvik
belgelerine göre yatırım indiriminden faydalanan kazançlar üzerinden; kar
dağıtımı yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın %19,8 oranında tevkifat yapılacaktır.
Kurumlar
vergisi mükellefleri tarafından gerçekleştirilen yatırım indirim tevkifatları,
Nisan ayı muhtasar beyannamesi ile 20 Mayıs tarihinde beyan edilecek ve Gelir
Vergisi Kanununun 4842 sayılı Kanunla değişik 119 uncu maddesi gereğince,
beyanname verilen ayın 26 ncı günü akşamına kadar, bir defada ödenecektir.
b)Yeni
Uygulama
4842 sayılı Kanununun 12 nci maddesi ile, yatırım
indiriminde stopaj uygulamasına ilişkin G.V.K.’nun 94 üncü maddesinin birinci
fıkrasının 6 numaralı bendinin (b/ii) alt bendi değiştirilmiş ve kurumlarda
yatırım indiriminde stopaj uygulamasına son verilmiştir.
II.9-
Yatırım İndirimine Konu Edilmiş İktisadi Kıymetlerin Satışı
a) Eski Uygulama
Teşvik mevzuatı gereğince; yatırım tamamlama vizesi
yapılmış, fiili ithal tarihi itibariyle 5 yılını, yurtiçinden temin tarihi
itibariyle 2 yılını doldurmuş, ihracat taahhüdü ile ilgili yükümlülükleri
yerine getirilmiş ve fon kaynaklı kredi ihtiva etmeyen teşvik belgesi kapsamı makine
ve teçhizatın devir, temlik veya satışı serbesttir.
Yatırıma konu aktif değerlerin yatırım tamamlanmadan
topluca veya kısmen devri halinde, devreden ve devralan yönünden sonuçları
Gelir Vergisi Kanununun mülga Ek madde 5’de açıklanmıştır.
b)Yeni
Uygulama
Yatırım indirimi istisnasına konu iktisadi
kıymetlerin, iki yıl içinde elden çıkarılması halinde; yararlanılan yatırım
indirimi istisnası için herhangi bir işlem yapılmaz. Ancak kullanılmamış (devreden)
yatırım indirimi istisnası uygulama hakkı varsa, bu haktan yararlanılamaz.
İktisadi kıymetin iki yıldan sonra elden çıkarılması
halinde yatırım indirimi uygulaması, yatırım indirimi tutarlarının tamamen
kullanılacağı tarihe kadar devam eder.
III- YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASI UYGULAMA
SIRASI
Maliye Bakanlığının 20.06.2003 tarih ve 1 sayılı
Gelir Vergisi Sirküleri ile, bir mükellefin hem 24.04.2003 tarihinden önce
geçerli olan hükümlere hem de bu tarihten sonra geçerli olan hükümlere göre
tespit edilen yatırım indirimi istisnası bulunması halinde, hangisine öncelik
verileceğinin mükellefin kendisinin belirleyeceği hüküm altına alınmıştır.
Ancak; 23 nolu Gelir Vergisi Sirküleri gereğince,
yapılan tercihin sonraki vergilendirme dönemlerinde de devam ettirilmesi, yani
tercihin değiştirilmemesi gerekmektedir.
Dolayısıyla, 2003 yılında tercihlerini yapmış
mükellefler, bu tercihlerini 2004 yılında da sürdürmek durumundadır.
35
sıra nolu Yeminli Mali Müşavirlik Genel Tebliği gereğince, Gelir Vergisi
Kanunu'nun 19 uncu veya geçici 61 inci maddeleri çerçevesinde yatırım
indiriminden faydalanmak durumunda bulunan ve yatırım harcaması belli bir
tutarın üzerinde bulunan mükelleflerin, Yatırım İndirimi Tasdik Raporu ibraz
etmeleri gerekmektedir.
Bu
tutar, 2003 yılı yatırım harcamaları için 250 milyar TL olarak belirlenmiş
olup, Maliye Bakanlığı'nın tasdik raporu düzenlenecek yatırım harcaması
miktarını belirlememesi halinde, 32 sayılı SMMM ve YMM Tebliği gereğince yukarıdaki
had, yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacaktır.
Tam
tasdik sözleşmesi düzenlemiş olan mükelleflerin, yatırım indirimi istisnasından
yararlanmaları için ayrıca yatırım indirimi tasdik raporu ibraz etmelerine
gerek bulunmamaktadır.
Yararlanılması
Yeminli Mali Müşavirlerce tasdik raporu ibraz şartına bağlanan konularda,
tasdik raporunu zamanında (gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ile birlikte
veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içinde) ibraz etmeyen mükellefler, Vergi Usul Kanunu'nun
mükerrer 227 nci maddesi gereğince tasdike konu haktan yararlanamayacaklardır.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.