12.03.2008 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 5746
sayılı Kanunla, araştırma ve geliştirme faaliyetlerine yeni vergisel teşvikler
getirilmiş ve destekler sağlanmıştır.
Ayrıca, Kanunun 5 inci maddesi ile; Gelir ve
Kurumlar Vergisi Kanunlarında yer alan %
40 oranlı Ar-Ge indirim oranı % 100’e çıkarılmıştır.
5746 sayılı Kanun hükümleri ile Ar-Ge harcamalarına getirilen
teşvik ve destek düzenlemeleri ile % 100 oranlı Ar-Ge indirimi uygulaması; 01.04.2008 tarihinden itibaren
yürürlüğe girecek ve 31.12.2023
tarihinde sona erecektir.
I- DESTEKLENEN
ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ
5746 sayılı Kanunla vergisel teşviklere
ilişkin mevzuatımıza yeni kavramlar ilave edilmiş, bu kavramlar ve desteklenen
araştırma ve geliştirme faaliyetleri, Kanunda tek tek sayılmıştır.
I.1- Teknoloji Merkezlerinin Faaliyetleri
12.04.1990
tarihli ve 3624 sayılı Kanuna göre oluşturulan teknoloji merkezi işletmelerin araştırma ve geliştirme faaliyetleri desteklenmektedir.
I.2- Ar-Ge Merkezlerinin Faaliyetleri
Ar-Ge merkezleri, kanuni veya iş
merkezi Türkiye’de bulunan sermaye şirketlerinin (dar mükellef kurumlar dahil)
organizasyon yapısı içinde ayrıbir
birim şeklinde örgütlenmiş departmanlarıdır.
5746 sayılı Kanun bu birimlerden
münhasıran yurtiçinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde bulunan ve Ar-Ge
birikimi ve yeteneği olan en az elli tam
zaman eşdeğer personeli istihdam eden Ar-Ge Merkezlerinin araştırma ve geliştirme faaliyetlerini
desteklemektedir.
Asgari Ar-Ge personeli sayısının
hesabında, fiilen ve tam zamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık geçici
vergi dönemleri itibariyle ortalaması esas alınacaktır.
I.3- Ar-Ge Proje Faaliyetleri
Kanundaki tanımlamalara göre bir projenin Ar-Ge projesi olabilmesi için;
·amacının, kapsamının, genel ve teknik tanımının yapılmış olması,
·süresinin, bütçesinin, özel şartlarının, diğer kurum kuruluş gerçek
vetüzel kişilerce sağlanacak ayni
nakdi destek unsurlarının belirlenmiş olması,
·sonuçta doğacak fikri ve mülkiyet haklarının paylaşım esaslarının
tespit edilmiş olması,
·Ar-Ge faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek
mahiyette ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanmış olması
gerekmektedir.
5746 sayılı Kanun,
yukarıdaki Ar-Ge proje faaliyetlerini desteklemektedir.
I.4- Rekabet Öncesi İşbirliği Proje Faaliyetleri
Birbirine rakip birden fazla kuruluş;
·rekabet öncesinde,
·verimliliği artırmak ve mevcut duruma göre daha yüksek katma değer
sağlamak üzere,
·ortak parça ve sistem geliştirilebilir veya platform kurabilirler.
·Bu amaçla, ölçek ekonomisinden yararlanmak suretiyle yeni süreç, sistem
ve uygulamaları tasarlayabilirler.
5746 sayılı Kanun, bu
işbirliği projelerinden;
·fizibiliteye dayanan
·bilimsel ve teknolojik niteliğe sahip
·Ar-Ge faaliyetlerine yönelik olan projeleri
desteklemektedir.
I.5- Tekno Girişim Faaliyetleri
5746
sayılı Kanun;
·örgün öğrenim veren üniversitelerin herhangi bir lisans programından
bir yıl içinde mezun olabilecek durumdaki öğrencilerin,
·yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin,
·lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru
tarihinden en çok beş yıl önce almış kişilerin tekno girişim faaliyetlerini
desteklemektedir.
Teknogirişim faaliyetleri
ise;
·merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından desteklenmesi
uygun bulunan (desteklenen)
·katma değer ve nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek,
·bir iş planı çerçevesinde teşebbüse dönüştürülebilecek,
·teknoloji ve yenilik odaklı
iş fikirleri ve girişimler
olarak tanımlanmıştır.
II- ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN TANIMI
VE YENİ KAVRAMI
5746 sayılı Kanunda, yukarıdaki
tanımlarda geçen “araştırma ve geliştirme faaliyeti” ile “yeni” kavramları da
tarif edilmiştir.
II.1- Ar-Ge Faaliyeti
5746 sayılı Kanunda;
·İnsan ve toplumun bilgi dağarcığının artırılması ve bu dağarcığın yeni
süreç, sistem ve uygulamalar tasarlayarak kullanılması için sistematik bir
temelde yürütülen yaratıcı çalışmalar,
·çevre uyumlu ürün tasarımları veya yazılım faaliyetleri,
·alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan; bilimsel ve
teknolojik belirsizliğe odaklanan; çıktıları özgün, deneysel bilimsel ve teknik
içerik taşıyan faaliyetler
araştırma ve geliştirme faaliyeti olarak tanımlanmıştır.
II.2- Yenilik
5746
sayılı Kanunda yeni kavramı;
·yeni bir ürün,
·yeni bir hizmet,
·yeni uygulama yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreç ve süreçlerin
neticeleri
olarak tanımlanmıştır.
Ancak, bu yeniliklerin
desteklenmesi için,
·sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap vermesi,
·mevcut pazara başarıyla sunulabilmesi,
·ya da yeni pazarlar yaratabilmesi
şartları aranmaktadır.
III- DESTEK VE
TEŞVİK UNSURLARI
III.1- Ar-Ge İndirimi
Araştırma ve yenilik harcamalarının
tamamı gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin ticari kazançlarının
tespitinde indirim konusu yapılacaktır.
Vergi matrahından indirilen bu
harcamalar;
·bir iktisadi kıymet oluşturuyorsa, ayrıca amortisman yoluyla
giderleştirilecek,
·iktisadi kıymet oluşturmuyorsa, doğrudan gider yazılacaktır.
Kazancın yetersiz olması
nedeniyle indirim konusu yapılmayan tutarlar; yeniden değerleme oranında
artırılmak suretiyle sonraki hesap dönemine devredilecektir.
vAr-Ge İndirimi Uygulanacak Harcamalar
Aşağıda sayılan araştırma/geliştirme ve
yenilik harcamalarının tamamı vergi matrahlarının tespitinde Ar-Ge indirimi
olarak dikkate alınacaktır.
·Teknoloji merkezi işletmelerindeki Ar-Ge ve yenilik harcamaları,
·Ar-Ge merkezlerinin Ar-Ge ve yenilik harcamaları,
·(Kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenen)
(Kanunla
kurulan vakıflar tarafından desteklenen)
(Uluslararası fonlarca desteklenen)
Ar-Ge Projeleri ve Yenilik Projelerine ilişkin harcamalar,
·Rekabet öncesi işbirliği projelerindeki Ar-Ge ve yenilik harcamaları,
·Teknogirişim sermaye desteklerinden yararlananlar tarafından
gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamaları
500 ve üzerinde tam zaman eşdeğer
Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge Merkezlerinde, o yıl yapılan Ar-Ge ve
yenilik harcamaları vergi matrahından indirildikten sonra, o yıl yapılan Ar-Ge
ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının yarısı ayrıca
indirilecektir.
III.2- Gelir Vergisi Stopajı Desteği
Aşağıda çalışma yerleri ve sayıları
belirtilen personelin Ar-Ge faaliyetleri ve destek kapsamı faaliyetlerde
çalışmaları karşılığında elde ettiği ücretlerin;
·doktoralı olanlar için % 90’ı
·diğerleri için % 80’i
gelir vergisinden istisna
edilmiştir.
III.2.1-
Desteklenen Çalışma Faaliyetleri
Gelir vergisi stopaj desteği, kamu
personeli hariç, aşağıdaki faaliyetlerde çalışan Ar-Ge personeli ve destek
personeli için uygulanacaktır.
·Teknoloji merkezi işletmelerinde çalışanlar,
·Ar-Ge merkezlerinde çalışanlar,
·(Kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenen)
(Kanunla kurulan vakıflar tarafından
desteklenen)
(Uluslararası fonlarca
desteklenen)
(TÜBİTAK tarafından yürütülen)
Ar-Ge Projeleri ve Yenilik Projelerinde
çalışanlar,
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanacak olan destek personeli
tam zaman eş değer sayısı; toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu geçemeyecektir.
Gelir vergisi stopaj desteğinde, Ar-Ge
personelinin sayısında herhangi bir kısıtlama bulunmamaktadır.
Ar-Ge personeli, araştırma ve
geliştirme faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenler; destek
personeli bu faaliyetlerde doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman, sekreter,
işçi, benzeri personeldir.
III.3- Sigorta
Pirimi Desteği
Aşağıda çalışma yerleri ve
sayıları belirtilen personelin Ar-Ge faaliyetleri ve destek kapsamı
faaliyetlerde çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden
hesaplanan;
·sigorta primi işveren hissesinin yarısı,
·her bir çalışan için beş yıl süreyle devlet tarafından karşılanacaktır.
III.3.1-
Desteklenen Çalışma Faaliyetleri
Sigorta primi desteği, kamu personeli
hariç, aşağıdaki faaliyetlerde çalışan Ar-Ge
personeli ve destek personeli için
uygulanacaktır.
·Teknoloji merkezi işletmelerinde çalışanlar
·Ar-Ge merkezlerinde çalışanlar
·(Kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenen)
(Kanunla kurulan vakıflar tarafından
desteklenen)
(Uluslararası fonlarca
desteklenen)
(TÜBİTAK tarafından yürütülen)
Ar-Ge projeleri ve yenilik projelerinde çalışanlar
·4691 sayılı Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesi uyarınca ücreti gelir
vergisinden istisna olan personel
III.3.2- Proje Destek Personelinde Sayı Sınırı
Ar-Ge personelinin tamamı için sigorta prim
desteği uygulanacaktır.
Ancak, sigorta prim desteğinden
yararlanacak destek personeli tam
zaman eş değeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu
geçemeyecektir.
Ar-Ge personeli, araştırma ve
geliştirme faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenler; destek
personeli bu faaliyetlerde doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman, sekreter,
işçi, benzeri personeldir.
IV- DAMGA
VERGİSİ İSTİSNA DESTEĞİ
5746 sayılı Kanun kapsamındaki her türlü
Ar-Ge faaliyetleri ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlar, damga vergisinden istisna edilmiştir.
V-
TEKNOGİRİŞİM SERMAYE DESTEĞİ
Teknogirişim sermaye desteği;
·Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri (genel bütçeli idareler)
tarafından karşılanmaktadır.
·Teknogirişim faaliyetlerine bir defaya mahsus olmak üzere, teminat
aranmaksızın ve sermaye karşılığı hibe olarak verilmektedir.
·Her bir girişimciye verilecek hibe tutarının sınırı 100.000 YTL’dir.
(Daha aşağı tutar da hibe edilebilir.)
·Kamu idarelerinin tamamının bütçesine konulacak destek hibe tutarı, her
takvim yılı için 10.000.000 YTL ile sınırlıdır. Bu tutarlar takip eden yıllarda
yeniden değerleme oranında artırılır.
VI- DESTEK
ÖDEMELERİNİN MUHASEBE KAYDI
·Kamu kurum ve kuruluşlarından,
·Kanunla kurulan vakıflardan,
·Uluslararası fonlardan
alınan destekler özel bir
fon hesabında gösterilecektir.
Bu fon;
·vergiye tabi kazancın tespitinde ve
·ilgili yılda yapılan Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde
dikkate alınmayacaktır.
Bu fonun elde edildiği
hesap dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilavesi dışında herhangi bir
şekilde başka bir hesaba nakli veya işletmeden çekilmesi halinde, zamanında
tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uğratılmış sayılır.
İşbirliğini oluşturan kuruluşlar,
işbirliği projesi için yaptıkları katkıları özel bir hesaba aktarırlar. Bu
hesap, işbirliğini oluşturan kuruluşlardan biri adına açılır ve buna ilişkin
hükümlere işbirliği protokolünde yer verilmek zorunluluğu vardır.
Özel hesaba aktarılan bu tutarlar,
işbirliği projesindeki kuruluşların harcamanın yapıldığı dönemdeki Ar-Ge
harcaması olarak kabul edilir.
Proje hesabında toplanan tutarlar, proje
dışında başka bir amaçla kullanılamaz ve bu hesabı açan kuruluşun kazancının
tespitinde gelir olarak dikkate alınmaz.
VIII- 5746 sayılı KANUNDAKİ DİĞER DÜZENLEMELER
VIII.1- Destek Şartlarının
Taşınıp Taşınmadığının Tespiti
5746 sayılı
Kanun kapsamındaki destek ve teşvik unsurlarından yararlananların Kanunda
öngörülen şartları taşıdıklarına ilişkin tespitler, en geç iki yıllık süreler
içinde TÜBİTAK tarafından yapılacaktır.
VIII.2- Destek Şartlarının İhlali
5746 sayılı Kanunda
öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı dışında
kullanılması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden vergi
ziyaı doğmuş sayılacak ve gecikme zammı uygulanmak suretiyle tahsil
edilecektir.
VIII.3- 5746 sayılı Kanun ile Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarındaki Ar-Ge İndirimine İlişkin Düzenlemeler
5746 sayılı Kanunda
yer alan indirim, istisna ve desteklerden yararlananlar; Gelir ve Kurumlar
Vergisi Kanunlarında yer alan aynı mahiyetteki hükümlerden (Ar-Ge indirimleri) ayrıca yararlanamazlar.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.