Kanun No. 5746
Kabul Tarihi: 28/2/2008
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; Ar-Ge ve yenilik yoluyla ülke ekonomisinin uluslararası düzeyde
rekabet edebilir bir yapıya kavuşturulması için teknolojik bilgi üretilmesini,
üründe ve üretim süreçlerinde yenilik yapılmasını, ürün kalitesi ve standardının
yükseltilmesini, verimliliğin artırılmasını, üretim maliyetlerinin
düşürülmesini, teknolojik bilginin ticarileştirilmesini, rekabet öncesi
işbirliklerinin geliştirilmesini, teknoloji yoğun üretim, girişimcilik ve bu
alanlara yönelik yatırımlar ile Ar-Ge’ye ve yeniliğe
yönelik doğrudan yabancı sermaye yatırımlarının ülkeye girişinin
hızlandırılmasını, Ar-Ge personeli ve nitelikli işgücü
istihdamının artırılmasını desteklemek ve teşvik
etmektir.
(2)
Bu Kanun; Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığı tarafından 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı
Kanuna göre oluşturulan teknoloji merkezleri (teknoloji merkezi işletmeleri) ile
Türkiye’deki Ar-Ge merkezleri, Ar-Ge projeleri ve rekabet öncesi işbirliği projeleri ve teknogirişim sermayesine ilişkin destek ve teşvikleri
kapsar.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulamasında;
a) Araştırma ve geliştirme faaliyeti (Ar-Ge): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve toplumun
bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve
uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen
yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile
alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir
belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik
taşıyan faaliyetleri,
b)
Yenilik: Sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap verebilen, mevcut pazarlara
başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek; yeni bir ürün,
hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçleri ve
süreçlerin neticelerini,
c)
Ar-Ge merkezi: Dar mükellef kurumların Türkiye’deki
işyerleri dahil, kanuni veya iş merkezi Türkiye’de
bulunan sermaye şirketlerinin; organizasyon yapısı içinde ayrı bir birim
şeklinde örgütlenmiş, münhasıran yurtiçinde araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinde bulunan ve en az elli tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden, yeterli Ar-Ge birikimi ve yeteneği olan birimleri,
ç) Ar-Ge projesi: Amacı,
kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi, özel şartları, diğer kurum,
kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak aynî ve/veya nakdî destek
tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları tespit
edilmiş ve Ar-Ge faaliyetlerinin her safhasını
belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanan
projeyi,
d) Rekabet öncesi işbirliği projeleri: Birden fazla
kuruluşun; ölçek ekonomisinden yararlanmak suretiyle yeni süreç, sistem ve
uygulamalar tasarlayarak verimliliği artırmak ve mevcut duruma göre daha yüksek
katma değer sağlamak üzere, rekabet öncesinde ortak parça veya sistem
geliştirmek ya da platform kurabilmek amacıyla yürütecekleri, Ar-Ge faaliyetlerine yönelik olarak yapılan ve fizibiliteye
dayanan işbirliği anlaşması kapsamında, bilimsel ve teknolojik niteliği olan
projeleri,
e) Teknogirişim sermayesi:
Örgün öğrenim veren üniversitelerin herhangi bir lisans programından bir yıl
içinde mezun olabilecek durumdaki öğrenci, yüksek lisans veya doktora öğrencisi
ya da lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru
tarihinden en çok beş yıl önce almış kişilerin, teknoloji ve yenilik odaklı iş
fikirlerini, desteği veren merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri
tarafından desteklenmesi uygun bulunan bir iş planı çerçevesinde, katma değer ve
nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek teşebbüslere dönüştürebilmelerini
teşvik etmek için yapılan sermaye desteğini,
f)
Ar-Ge personeli: Ar-Ge
faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenleri;
1)
Araştırmacı: Ar-Ge faaliyetleri ile yenilik tanımı
kapsamındaki projelerde, yeni bilgi, ürün, süreç, yöntem ve sistemlerin tasarım
veya oluşturulması ve ilgili projelerin yönetilmesi süreçlerinde yer alan en az
lisans mezunu uzmanları,
2)
Teknisyen: Mühendislik, fen ve sağlık bilimleri alanlarında yüksek öğrenim
görmüş ya da meslek lisesi veya meslek yüksek okullarının teknik fen ve sağlık
bölümlerinden mezun, teknik bilgi ve deneyim sahibi
kişileri,
g)
Destek personeli: Ar-Ge faaliyetlerine katılan veya bu
faaliyetlerle doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman, laborant, sekreter,
işçi ve benzeri personeli,
ğ)
TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunu,
ifade eder.
İndirim, istisna, destek ve teşvik
unsurları
MADDE 3 – (1) Ar-Ge indirimi: Teknoloji
merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu
kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası
fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde,
rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim
sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile 500 ve üzerinde tam zaman
eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının
yarısı, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun 10 uncu maddesine göre kurum kazancının ve 31/12/1960 tarihli
ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın
tespitinde indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununa göre aktifleştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet
oluşmaması halinde ise doğrudan gider yazılır. Kazancın yetersiz olması
nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap
dönemlerine devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı
Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate
alınır.
(2) Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç
olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge
merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından
veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen
Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde
ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge
ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin
doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir
vergisinden müstesnadır.
(3)
Sigorta primi desteği: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi
işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca
desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge
ve yenilik projeleri ile rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde
çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesi uyarınca
ücreti gelir vergisinden istisna olan personelin; bu çalışmaları karşılığında
elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin
yarısı, her bir çalışan için beş yıl süreyle Maliye Bakanlığı bütçesine
konulacak ödenekten karşılanır.
(4)
Damga vergisi istisnası: Bu Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlardan damga vergisi alınmaz.
(5)
Teknogirişim sermayesi desteği: Merkezi yönetim
kapsamındaki kamu idareleri tarafından bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendindeki koşulları
taşıyanlara bir defaya mahsus olmak üzere teminat alınmaksızın 100.000 Yeni Türk
Lirasına kadar teknogirişim sermayesi desteği hibe
olarak verilir. Bu fıkra uyarınca yılı bütçesinde Ar-Ge projelerinin desteklenmesi amacıyla ödeneği bulunan
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin tümü tarafından yapılan
ödemelerin toplamı, her takvim yılı için 10.000.000 Yeni Türk Lirasını geçemez.
Bu tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen
yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır.
(6)
Rekabet öncesi işbirliği projelerinde işbirliğini oluşturan kuruluşların bu
işbirliğine yaptıkları katkılar, işbirliği protokolünde belirlenen kuruluşlardan
biri adına açılacak özel bir hesapta izlenir. Özel hesaba aktarılan bu tutarlar,
harcamanın yapıldığı dönemde katkı sağlayan kuruluşların Ar-Ge harcaması olarak kabul edilir ve proje dışında başka bir
amaç için kullanılamaz. Proje hesabında toplanan tutarlar, proje özel hesabı
açan kuruluşun kazancının tespitinde gelir olarak dikkate alınmaz.
(7)
Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların; kamu
kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan vakıflar ile uluslararası fonlardan
aldıkları destekler özel bir fon hesabında tutulur. Bu fon, 193 sayılı Kanun ve
5520 sayılı Kanuna göre vergiye tabi kazancın ve ilgili yılda yapılan Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu fonun,
elde edildiği hesap dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilâve dışında
herhangi bir şekilde başka bir hesaba nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi
halinde, zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uğratılmış sayılır.
Uygulama ve denetim
esasları
MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamındaki destek ve teşvik
unsurlarından yararlananların bu Kanunda öngörülen şartları taşıdıklarına
ilişkin tespitler en geç iki yıllık süreler itibarıyla
yapılır.
(2)
Bu Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen gelir vergisi stopajı ve sigorta primi
işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personelinin tam
zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge
personeli sayısının yüzde onunu geçemez.
(3)
Asgari Ar-Ge personeli sayısının hesabında fiilen ve
tam zamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık dönemler itibarıyla ortalaması
esas alınır.
(4)
Bu Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı
dışında kullanılması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden
vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı
destekler ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ve gecikme zammı
uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
(5)
Bu Kanun kapsamındaki indirim, istisna, destek ve teşviklerden yararlananlar;
193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi,
5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın
Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun aynı
mahiyetteki hükümlerinden ayrıca yararlanamazlar.
(6)
Bu Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, TÜBİTAK’ın görüşü
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Değiştirilen
hükümler
MADDE 5 – (1) 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (9) numaralı bendi ile 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının
% 40’ı oranında" ibareleri "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü
oranında" şeklinde değiştirilmiştir.
Yürürlük
MADDE 6 – (1) Bu Kanun 31/12/2023
tarihine kadar uygulanmak üzere, yayımını takip eden ay başında yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 7 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
11/3/2008
|