| 
  Kanun No. 5746                                                                  
Kabul Tarihi: 28/2/2008 
             Amaç ve 
kapsam 
             MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; Ar-Ge ve yenilik yoluyla ülke ekonomisinin uluslararası düzeyde 
rekabet edebilir bir yapıya kavuşturulması için teknolojik bilgi üretilmesini, 
üründe ve üretim süreçlerinde yenilik yapılmasını, ürün kalitesi ve standardının 
yükseltilmesini, verimliliğin artırılmasını, üretim maliyetlerinin 
düşürülmesini, teknolojik bilginin ticarileştirilmesini, rekabet öncesi 
işbirliklerinin geliştirilmesini, teknoloji yoğun üretim, girişimcilik ve bu 
alanlara yönelik yatırımlar ile Ar-Ge’ye ve yeniliğe 
yönelik doğrudan yabancı sermaye yatırımlarının ülkeye girişinin 
hızlandırılmasını, Ar-Ge personeli ve nitelikli işgücü 
istihdamının artırılmasını desteklemek ve teşvik 
etmektir. 
             (2) 
Bu Kanun; Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi 
Başkanlığı tarafından 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı 
Kanuna göre oluşturulan teknoloji merkezleri (teknoloji merkezi işletmeleri) ile 
Türkiye’deki Ar-Ge merkezleri, Ar-Ge projeleri ve rekabet öncesi işbirliği projeleri ve teknogirişim sermayesine ilişkin destek ve teşvikleri 
kapsar.  
             Tanımlar 
             MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulamasında; 
             
a) Araştırma ve geliştirme faaliyeti (Ar-Ge): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve toplumun 
bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve 
uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen 
yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile 
alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir 
belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik 
taşıyan faaliyetleri, 
             b) 
Yenilik: Sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap verebilen, mevcut pazarlara 
başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek; yeni bir ürün, 
hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçleri ve 
süreçlerin neticelerini, 
             c) 
Ar-Ge merkezi: Dar mükellef kurumların Türkiye’deki 
işyerleri dahil, kanuni veya iş merkezi Türkiye’de 
bulunan sermaye şirketlerinin; organizasyon yapısı içinde ayrı bir birim 
şeklinde örgütlenmiş, münhasıran yurtiçinde araştırma ve geliştirme 
faaliyetlerinde bulunan ve en az elli tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden, yeterli Ar-Ge birikimi ve yeteneği olan birimleri, 
 
             
ç) Ar-Ge projesi: Amacı, 
kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi, özel şartları, diğer kurum, 
kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak aynî ve/veya nakdî destek 
tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları tespit 
edilmiş ve Ar-Ge faaliyetlerinin her safhasını 
belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanan 
projeyi, 
             
d) Rekabet öncesi işbirliği projeleri: Birden fazla 
kuruluşun; ölçek ekonomisinden yararlanmak suretiyle yeni süreç, sistem ve 
uygulamalar tasarlayarak verimliliği artırmak ve mevcut duruma göre daha yüksek 
katma değer sağlamak üzere, rekabet öncesinde ortak parça veya sistem 
geliştirmek ya da platform kurabilmek amacıyla yürütecekleri, Ar-Ge faaliyetlerine yönelik olarak yapılan ve fizibiliteye 
dayanan işbirliği anlaşması kapsamında, bilimsel ve teknolojik niteliği olan 
projeleri, 
             
e) Teknogirişim sermayesi: 
Örgün öğrenim veren üniversitelerin herhangi bir lisans programından bir yıl 
içinde mezun olabilecek durumdaki öğrenci, yüksek lisans veya doktora öğrencisi 
ya da lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru 
tarihinden en çok beş yıl önce almış kişilerin, teknoloji ve yenilik odaklı iş 
fikirlerini, desteği veren merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri 
tarafından desteklenmesi uygun bulunan bir iş planı çerçevesinde, katma değer ve 
nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek teşebbüslere dönüştürebilmelerini 
teşvik etmek için yapılan sermaye desteğini, 
             f) 
Ar-Ge personeli: Ar-Ge 
faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenleri; 
 
             1) 
Araştırmacı: Ar-Ge faaliyetleri ile yenilik tanımı 
kapsamındaki projelerde, yeni bilgi, ürün, süreç, yöntem ve sistemlerin tasarım 
veya oluşturulması ve ilgili projelerin yönetilmesi süreçlerinde yer alan en az 
lisans mezunu uzmanları, 
             2) 
Teknisyen: Mühendislik, fen ve sağlık bilimleri alanlarında yüksek öğrenim 
görmüş ya da meslek lisesi veya meslek yüksek okullarının teknik fen ve sağlık 
bölümlerinden mezun, teknik bilgi ve deneyim sahibi 
kişileri, 
             g) 
Destek personeli: Ar-Ge faaliyetlerine katılan veya bu 
faaliyetlerle doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman, laborant, sekreter, 
işçi ve benzeri personeli,  
             ğ) 
TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma 
Kurumunu, 
             
ifade eder. 
             İndirim, istisna, destek ve teşvik 
unsurları 
             MADDE 3 – (1) Ar-Ge indirimi: Teknoloji 
merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu 
kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası 
fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, 
rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim 
sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile 500 ve üzerinde tam zaman 
eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının 
yarısı, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar 
Vergisi Kanununun 10 uncu maddesine göre kurum kazancının ve 31/12/1960 tarihli 
ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın 
tespitinde indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, 4/1/1961 tarihli ve 213 
sayılı Vergi Usul Kanununa göre aktifleştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet 
oluşmaması halinde ise doğrudan gider yazılır. Kazancın yetersiz olması 
nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap 
dönemlerine devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı 
Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate 
alınır.  
             
(2) Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç 
olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge 
merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından 
veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen 
Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde 
ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge 
ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin 
doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir 
vergisinden müstesnadır. 
             (3) 
Sigorta primi desteği: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi 
işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve 
kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca 
desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge 
ve yenilik projeleri ile rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde 
çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme 
Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesi uyarınca 
ücreti gelir vergisinden istisna olan personelin; bu çalışmaları karşılığında 
elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin 
yarısı, her bir çalışan için beş yıl süreyle Maliye Bakanlığı bütçesine 
konulacak ödenekten karşılanır.  
             (4) 
Damga vergisi istisnası: Bu Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen 
kağıtlardan damga vergisi alınmaz. 
 
             (5) 
                                Teknogirişim sermayesi desteği: Merkezi yönetim 
kapsamındaki kamu idareleri tarafından bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendindeki koşulları 
taşıyanlara bir defaya mahsus olmak üzere teminat alınmaksızın 100.000 Yeni Türk 
Lirasına kadar teknogirişim sermayesi desteği hibe 
olarak verilir. Bu fıkra uyarınca yılı bütçesinde Ar-Ge projelerinin desteklenmesi amacıyla ödeneği bulunan 
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin tümü tarafından yapılan 
ödemelerin toplamı, her takvim yılı için 10.000.000 Yeni Türk Lirasını geçemez. 
Bu tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen 
yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. 
             (6) 
Rekabet öncesi işbirliği projelerinde işbirliğini oluşturan kuruluşların bu 
işbirliğine yaptıkları katkılar, işbirliği protokolünde belirlenen kuruluşlardan 
biri adına açılacak özel bir hesapta izlenir. Özel hesaba aktarılan bu tutarlar, 
harcamanın yapıldığı dönemde katkı sağlayan kuruluşların Ar-Ge harcaması olarak kabul edilir ve proje dışında başka bir 
amaç için kullanılamaz. Proje hesabında toplanan tutarlar, proje özel hesabı 
açan kuruluşun kazancının tespitinde gelir olarak dikkate alınmaz. 
 
             (7) 
Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların; kamu 
kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan vakıflar ile uluslararası fonlardan 
aldıkları destekler özel bir fon hesabında tutulur. Bu fon, 193 sayılı Kanun ve 
5520 sayılı Kanuna göre vergiye tabi kazancın ve ilgili yılda yapılan Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu fonun, 
elde edildiği hesap dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilâve dışında 
herhangi bir şekilde başka bir hesaba nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi 
halinde, zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uğratılmış sayılır. 
             Uygulama ve denetim 
esasları 
             MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamındaki destek ve teşvik 
unsurlarından yararlananların bu Kanunda öngörülen şartları taşıdıklarına 
ilişkin tespitler en geç iki yıllık süreler itibarıyla 
yapılır. 
             (2) 
Bu Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen gelir vergisi stopajı ve sigorta primi 
işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personelinin tam 
zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge 
personeli sayısının yüzde onunu geçemez.  
             (3) 
Asgari Ar-Ge personeli sayısının hesabında fiilen ve 
tam zamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık dönemler itibarıyla ortalaması 
esas alınır. 
             (4) 
Bu Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı 
dışında kullanılması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden 
vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı 
destekler ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme 
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ve gecikme zammı 
uygulanmak suretiyle tahsil edilir.  
             (5) 
Bu Kanun kapsamındaki indirim, istisna, destek ve teşviklerden yararlananlar; 
193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi, 
5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın 
Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun aynı 
mahiyetteki hükümlerinden ayrıca yararlanamazlar.  
             (6) 
Bu Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, TÜBİTAK’ın görüşü 
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 
birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. 
             Değiştirilen 
hükümler 
             MADDE 5 – (1) 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci 
fıkrasının (9) numaralı bendi ile 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci 
fıkrasının (a) bendinde yer alan "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının 
% 40’ı oranında" ibareleri "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü 
oranında" şeklinde değiştirilmiştir. 
             Yürürlük 
             MADDE 6 – (1) Bu Kanun 31/12/2023 
tarihine kadar uygulanmak üzere, yayımını takip eden ay başında yürürlüğe 
girer. 
             Yürütme  
             MADDE 7 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu 
yürütür. 
11/3/2008 
   |