213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin ikinci fıkrası ile vergi kanunlarında yer
alan muafiyet, istisna, yeniden değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden
yararlanılmasını Bakanlığımızca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya, bu
uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili
kılınmıştır.
3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanununun 12 nci maddesinin Bakanlığımıza
verdiği yetkiye istinaden düzenlenen Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri
Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin1 7 nci maddesi ile de yeminli
mali müşavirler tarafından vergi mevzuatı açısından tasdiki yapılabilecek olan
konu ve belgeler belirlenmiş, anılan maddenin birinci fıkrasının mali mevzuatta
yer alan teşvik, indirim, istisna ve muafiyetler yönünden başlıklı (G) bendinin
(g) alt bendinde, diğer teşvik, indirim, istisna ve muafiyetlerle ilgili
işlemlerin tasdik kapsamında yer alabileceği
öngörülmüştür.
Söz konusu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin
son fıkrasında ise, tasdik işlemi yapılırken aranacak asgari bilgi, şekil
şartları ile tasdike ilişkin diğer usul ve esasların Bakanlığımızca çıkartılacak
tebliğlerle belirleneceği ve Yönetmelikte belirtilen konuların ve belgelerin
tasdikine ilişkin olarak Bakanlığımızca tebliğ çıkartılmadıkça, yeminli mali
müşavirlerin bu konu ve belgelerle ilgili olarak tasdik işlemi yapamayacakları
belirtilmiştir.
Diğer
taraftan, Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (L.P.G.)’nın aerosol üretiminde kullanılmak
üzere tesliminde Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) tutarının sıfıra indirilmesi
hakkında 5/2/2010 tarih ve 2010/135 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı’nın
uygulamasına ilişkin 18 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliği2 ile usul ve esasları belirlenen düzenlemeden
mükelleflerin yararlanmaları Yeminli Mali Müşavir Tasdik Raporu ibrazı şartına
bağlanmıştır. Buna göre yeminli mali müşavirler tarafından düzenlenmesi gereken
“Aerosol Üretim Tasdik Raporu” nda bulunması gereken zorunlu bilgiler, rapor şekli,
raporların teslimi ve yeminli mali müşavirlerin düzenleyecekleri raporlarla
ilgili sorumluluklarına ilişkin usul ve esaslar aşağıda açıklanmıştır.
1 – Tasdikin Amacı ve Tasdik
Sözleşmesi Düzenlenmesi
Bu
Tebliğ kapsamında yeminli mali müşavirlerce yapılacak tasdikin amacı;
mükelleflerin, 18 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliği ve gerektiğinde bu konuda
yayımlanacak müteakip ÖTV Genel Tebliği ve benzeri düzenlemeler kapsamındaki
uygulamadan yararlanılması için öngörülen şartları sağlayıp sağlamadıklarının
tespit edilmesidir.
Söz
konusu istisnadan yararlanabilmeleri bakımından, yeminli mali müşavirler ile 11
Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli
Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin3 ekine uygun olarak
düzenlenecek “Tasdik Sözleşmesi”nin I inci bölümünde yer alan “Tasdik Konusu”
başlıklı sütun, “20- Aerosol Üretim Tasdik Raporu”
şeklinde kodlanacaktır.
Diğer
taraftan, yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ve eklerinin tasdiki
(tam tasdik) için yeminli mali müşavirlik sözleşmesi düzenleyen mükelleflerin,
aerosol üretimi işlemlerinin yeminli mali müşavirlerce
tasdiki konusunda, tam tasdik sözleşmelerinin bulunduğu yeminli mali müşavirler
yetkili olacaktır. Tam tasdik sözleşmesi bulunan mükellefler tam tasdik
sözleşmelerinin bulunduğu yeminli mali müşavirle Aerosol Üretim Tasdik Sözleşmesi düzenleyeceklerdir. Tam
tasdik sözleşmesi bulunmayan mükellefler ise diledikleri bir yeminli mali
müşavirle Aerosol Üretim Tasdik Sözleşmesi
düzenleyebileceklerdir.
2 – Aerosol Üretim Tasdik Raporunda Bulunması Gereken Bilgiler
Aerosol Üretim Tasdik Raporu, bu Tebliğin (1) numaralı ekini
oluşturan Rapor Kapağına ve (2) numaralı ekini oluşturan Rapor Dispozisyonuna uygun olarak hazırlanacaktır. Düzenlenecek
rapora, Gümrük Beyannamesi, L.P.G. Satın Alma İzin
Belgesi, dağıtıcılardan satın alınan mallar söz konusu ise dağıtıcının Dağıtım
İzin Belgesi, aerosol üreticisinin Faaliyet Ruhsatı,
işletmenin aerosol üretimini gerçekleştirebileceğini
gösterir resmi makamlar tarafından verilmiş belge (1 inci veya 2 nci Sınıf Gayrisıhhi Müessese Ruhsatı, İşletme Belgesi ya da
Gelir İdaresi Başkanlığınca kabul edilebilecek diğer belgeler) ile Kapasite
Raporu örnekleri ve raporu düzenleyen yeminli mali müşavirin gerekli gördüğü
inceleme ile ilgili diğer belgelerin eklenmesi gerekmektedir.
Düzenlenecek raporda;
-Türkiye’deki dağıtıcılardan satın alınan veya dahilde işleme rejimi
kapsamında doğrudan ithal edilen L.P.G. miktarları ve
tutarları,
-Satın
alınan veya ithal edilen L.P.G. kullanılarak üretilen
ve satılan aerosol miktarları ile ürünlerin toplam
satış bedelleri,
bilgilerine yer verilmesi ve aynı zamanda bu bilgilerin 18
Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinde ve gerektiğinde bu konuda
yayımlanacak müteakip tebliğ ve benzeri düzenlemelerde açıklanan usul ve
esaslara uygun olduğunun tevsik edilmesi gerekmektedir.
Aynı mükellefle ilgili olarak aynı yılda, aynı yeminli mali müşavir
tarafından düzenlenen ve aynı vergi dairesine verilen müteakip tasdik
raporlarının, “Genel Bilgi” bölümünde yer alan ve değişmeyen bilgilere raporda
yer verilmesine veya değişmeyen belgelerin rapora eklenmesine gerek bulunmamakta
olup, bu bilgi ve belgelerin yer aldığı raporun tarih ve sayısı müteakip
raporlarda belirtilecek, değişiklik olması halinde ise değişiklikle ilgili bilgi
verilecektir. Düzenlenen raporun ilgili yılın ilk raporu olması halinde,
bilgi ve belgelerin tamamına raporda yer verilecektir.
3 – Aerosol Üretim Tasdik Raporunun Vergi Dairelerine Teslim
Edilmesi
Aerosol Üretim
Tasdik Raporunun vergi dairelerine teslim edilmesi ile ilgili hususlar 18 Seri
No.lu ÖTV Genel Tebliğinde düzenlenmiş olup, raporların ibraz edileceği vergi
daireleri, rapor ibraz süresi, bazı hallerde rapor ibrazı için ek süre verilmesi
hususlarında anılan Genel Tebliğde yer verilen düzenlemeler ile gerekli
görüldüğü takdirde bu konuda yayımlanacak müteakip Özel Tüketim Vergisi Genel
Tebliğlerinde yer verilecek düzenlemeler geçerli
olacaktır.
Söz
konusu raporlar ilgili vergi dairelerine bizzat raporu düzenleyen yeminli mali
müşavir tarafından kimlik ibraz edilerek tutanak karşılığında teslim
edilecektir. Tutanaklar vergi dairesi müdürü veya yardımcılarından biri
tarafından imzalanacaktır.
4 – Yeminli Mali Müşavirlerin
Müteselsil Sorumluluğu
Yeminli mali müşavirler, gerçek durumu tespit etmek için her türlü
belgeden yararlanmak ve "Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler,
Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"
hükümlerine göre her türlü inceleme tekniklerini kullanmak zorundadırlar.
Yeminli mali müşavirlerce söz konusu belgelerin sahte veya muhteviyatı
itibariyle yanıltıcı olup olmadığı araştırılacak, şüphelenilen durumlarda
ilgililerin mükellefiyet kayıtlarına ilişkin hususlar ilgili vergi dairelerinden
ve diğer kamu idarelerinden bilgi alınarak tetkik
edilecektir.
3568
sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu ile
bu Kanunun uygulamalarına ilişkin mevzuat uyarınca, imza ve mühür kullanmak
suretiyle tasdik yapan ve tasdik raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler,
tasdik kapsamı ile sınırlı olmak üzere tasdikin doğruluğundan
sorumludurlar.
Yeminli mali müşavirler; yaptıkları tasdikin doğru olmaması nedeniyle,
tasdik raporunda yer alan mevzuata aykırı hususların tespit edilmesi halinde;
alınması gereken vergilerden, kesilecek cezalardan ve hesaplanacak gecikme
faizlerinden mükellefler ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
Tebliğ
olunur.
EK 1: Yeminli Mali Müşavirlik Aerosol Üretim Tasdik Raporu Kapak
Örneği
EK 2: Yeminli Mali Müşavirlik Aerosol Üretim Tasdik Raporu Dispozisyonu
———————————————
1 2/1/1990 tarihli ve 20390 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
2 6/3/2010 tarihli ve 27513 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
3 16/12/1993 tarihli ve 21790 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
EK:1
RaporSayısı:YMM..../....-.... ......................
RaporEkleri:
..../..../....
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK AEROSOL ÜRETİM TASDİK
RAPORU
İncelemeyi Yapan
Yeminli Mali
Müşavirin |
Adı Soyadı
Bağlı Olduğu Oda
Mühür No
Büro Adresi
Telefon Numarası |
:
:
:
:
: |
|
|
|
Dayanak
Sözleşmesinin |
Tarihi
Sayısı |
:
: |
|
|
|
Mükellefin |
Adı Soyadı (Unvanı)
Adresi
Vergi Dairesi
T.C. Kimlik Numarası
Vergi Kimlik Numarası
(Tüzel Kişiler için)
Telefon Numarası
E-Posta Adresi |
:
:
:
:
:
:
: |
|
|
|
|
İnceleme
Dönemi
Konusu
SONUÇ |
:
:
: |
EK:
2
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK AEROSOL
ÜRETİM TASDİK RAPORU
DİSPOZİSYONU
I. GENEL
BİLGİ:
Bu bölümde en az aşağıdaki bilgiler yer
alacaktır.
-Dağıtıcı ile ondan aerosol
üretimde kullanmak üzere L.P.G. satın alan imalatçının
veya dahilde işleme rejimi kapsamında aerosol
üretiminde kullanmak üzere L.P.G. ithal eden imalatçının ticaret sicil kaydı ve
numarası, iştigal konusu (Mükelleflerin sahte
veya muhteviyatı itibariyle
yanıltıcı belge düzenlediği
veya kullandığı yönünde
haklarında rapor veya tespit bulunması halinde bu hususlarla ilgili bilgilere de yer
verilecektir.),
-İmalatçı tüzel kişilik ise kanuni temsilcileri ve
ortaklarının adı-soyadı (unvanı), işyeri ve ikametgah adresleri ile bağlı
bulundukları vergi dairesi ve vergi kimlik numarası (Ortak sayısının
10'dan fazla olması halinde sadece hisse nispetleri %5 ve daha
fazla olan ortaklar yazılacaktır.),
-Kayıtlı oldukları mesleki
kuruluşlar,
-Raporun ilgili olduğu dönemde aerosol üretimi yapan işletmede fiili olarak çalıştırılan
işçi sayısı ve bunların çalıştıkları süreler,
-Aerosol üreticisinin sanayi
sicil belgesi, aerosol üretiminde hammadde olarak
L.P.G. kullandığını belirtir kapasite raporu ve makine parkı hakkında
bilgiler,
- Gümrük Beyannamesi, L.P.G.
Satın Alma İzin Belgesi, dağıtıcılardan satın alınan mallar söz konusu ise
dağıtıcının Dağıtım İzin Belgesi, aerosol üreticisinin Faaliyet Ruhsatı, işletmenin aerosol üretimini gerçekleştirebileceğini gösterir resmi
makamlar tarafından verilmiş belge (1 inci veya 2 nci
Sınıf Gayrisıhhi Müessese Ruhsatı, İşletme Belgesi ya da Gelir İdaresi
Başkanlığınca kabul edilebilecek diğer belgeler), Kapasite Raporu örnekleri,
raporu düzenleyen yeminli mali müşavirin gerekli gördüğü incelemeyle ilgili
diğer belgeler ve aerosol üreticisinin son hesap
dönemine ilişkin bilanço örneği,
-Gerekli görülen diğer hususlar.
II. USUL
İNCELEMELERİ:
Bu bölümde en az aşağıdaki bilgilere yer
verilecektir.
-Yasal defterlerin tasdikine ilişkin
bilgiler,
-Defter kayıtlarının kayıt nizamına, muhasebe ilkelerine
uygun olup olmadığı,
-Vergi beyannamelerinin zamanında verilip
verilmediği,
-Son iki yıla ilişkin katma değer vergisi ve özel tüketim
vergisi beyanları,
-L.P.G. satın alımları veya
ithalatları nedeniyle gerçekleşen ödemelere ilişkin
bilgiler,
-Vergi borcunun olmadığına dair ilişiksizlik
belgesi,
-Gerekli görülen diğer hususlar.
III. HESAP İNCELEMELERİ:
Bu bölümde en az aşağıdaki hususların belirtilmesi
zorunludur.
-Aerosol üretiminde kullanılmak
üzere temin edilen L.P.G.’nin
dönem başı stoku, dönem içi alışları, aerosol
üretiminde kullanılan miktarları ile dönem sonu stok ve iade miktarlarına
ilişkin bilgiler,
- Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından verilen dağıtım
izin belgesi sahibi dağıtıcılardan satın alınan veya dahilde işleme rejimi
kapsamında doğrudan ithal edilen L.P.G.’nin aerosol üretimi
dışında kullanılıp kullanılmadığı, satın alınan veya ithal edilen L.P.G.’nin aerosol üretimi dışında
kullanılması halinde ne kadarının hangi malın imalinde
kullanıldığı,
- L.P.G.’nin Türkiye’deki dağıtıcılarından satın alımına
veya doğrudan ithaline ilişkin
faturaların (ithal edilmiş
olması durumunda ayrıca gümrük beyannamelerinin) tarih, sayı ve
muhteviyatına ilişkin liste ile söz konusu faturalar, gümrük beyannameleri ve döviz alım
belgelerinin birbirleri ile uyumlu olup olmadıkları,
- L.P.G.’nin temin edildiği dağıtıcıların ilgili dönem özel
tüketim vergisi beyannamesine yansıtmadığı, bir başka ifadeyle aerosol üreticilerine yapmış oldukları teslimlere ilişkin
faturalarda teslim bedeline dahil etmedikleri özel tüketim vergisi tutarı ile
ithal ettikleri L.P.G. için verilen teminata ait bilgiler,
-Aerosol üreticisinin Aerosol Üretim Tasdik Raporuna konu dönem ile ilgili 18 Seri
No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinin 4 No.lu Eki aerosol üretiminde L.P.G.
kullanımıyla ilgili “Talep ve Taahhütname" bilgileri veya
örneği,
-Üretilen aerosol için ne kadar
L.P.G. kullanılacağına ve zayi miktarlarına ilişkin
ilgili kişi veya kuruluşlardan alınan ekspertiz raporları, bu rapora göre
üretimde kullanılan miktarın uygunluğuna dair hesaplamalar,
-Üretilen aerosol ürünlerinin
G.T.İ.P. numaraları itibariyle ne kadarının ÖTV’ye tabi olan ne kadarının ise ÖTV’ye tabi olmayan mal olduğuna ait
bilgiler,
-Üretilen aerosole ait dönem
başı stok, iade ve dönem sonu stok bilgileri,
-Üretilen aerosolün yurt içi
satış, ihracat veya ihraç kayıtlı teslim miktarlarına ait
bilgiler,
-Kararname kapsamında üretilen aerosolün teslimine ilişkin faturalara ait
bilgiler,
-Aşağıda örneği verilmiş tablolardaki hesaplamaların da
bu bölümde bulunması gerekmektedir.
TEBLİĞ KAPSAMINDA ALINAN L.P.G.’YE İLİŞKİN KAYDİ ENVANTER DENGESİNİ GÖSTERİR
TABLO:
TABLO-1
|
Dönem…/… |
Miktar (kg) |
Tutar (TL) |
Dönem Başı L.P.G. Stoğu |
|
|
Dönem İçi L.P.G.
Alışları |
|
|
Dönem İçi Üretime Sevk Edilen L.P.G. |
|
|
Alınan L.P.G.’den İadeler |
|
|
LPG Firesi |
|
|
Dönem Sonu L.P.G. Stoğu |
|
|
KARARNAME KAPSAMINDA ÜRETİLEN AEROSOLLERİN İMALİNDE
KULLANILAN L.P.G.’YE İLİŞKİN SARFİYAT
LİSTESİ:
TABLO-2
ÜRETİLEN MAMULUN G.T.İ.P.
NUMARASI |
ÜRETİLEN MAMULUN ADI |
ÜRETİLEN MAMULUN MİKTARI
(ADET) |
BİRİMDE KULLANILMASI GEREKEN L.P.G. MİKTARI (KG) |
ÜRETİLEN MAMULDE KULLANILAN TOPLAM L.P.G. MİKTARI (KG) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÜRETİME SEVK EDİLEN TOPLAM L.P.G. MİKTARI |
|
(TABLO-2’ de yer alan “Üretime Sevk Edilen Toplam L.P.G. Miktarı”, TABLO-1’de yer alan “Dönem İçi Üretime Sevk
Edilen L.P.G. Miktarı” ile aynı olmak zorundadır.)
IV. SONUÇ:
Bu bölümde yeminli mali müşavirler,
mükelleflerin 18 Seri No.lu Aerosol Üretim Genel
Tebliği ile gerekli görüldüğü takdirde bu konuda yayımlanacak müteakip Aerosol Üretim Genel Tebliğleri veya Gelir İdaresi
Başkanlığınca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde incelendiğini,
05.02.2010 tarih ve 2010/135 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca sıfır
oranında Özel Tüketim Vergisi uygulamasından yararlanmak için aranılan şartların
mevcut olduğunu, belirtilen üretim ve satış tutarlarının gerçek olduğunu ve
fiili durum ile belge ve kayıtların birbiriyle uyumlu ve ilgili mevzuata uygun
olduğunu kesin olarak ifade edeceklerdir.
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
Adı ve Soyadı
İmza-Mühür
|