213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin ikinci fıkrası ile
vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden değerleme, zarar mahsubu
ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını Bakanlığımızca belirlenen şartlara uygun
olarak yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi
şartına bağlamaya, bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Bakanlığımız yetkili kılınmıştır.
3568
sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun
12 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye göre düzenlenen Yeminli Mali
Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin1 7 nci
maddesi ile de, yeminli mali müşavirler tarafından vergi mevzuatı açısından
tasdiki yapılabilecek olan konu ve belgeler belirlenmiş, anılan maddenin birinci
fıkrasının mali mevzuatta yer alan teşvik, indirim, istisna ve muafiyetler
yönünden başlıklı (G) bendinin (g) alt bendinde, diğer teşvik, indirim, istisna
ve muafiyetlerle ilgili işlemlerin tasdik kapsamında yer alabileceği
öngörülmüştür.
Söz
konusu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin son fıkrasında ise, tasdik işlemi
yapılırken aranacak asgari bilgi, şekil şartları ile tasdike ilişkin diğer usul
ve esasların Bakanlığımızca çıkartılacak tebliğlerle belirleneceği ve
Yönetmelikte belirtilen konuların ve belgelerin tasdikine ilişkin olarak
Bakanlığımızca tebliğ çıkartılmadıkça, yeminli mali müşavirlerin bu konu ve
belgelerle ilgili olarak tasdik işlemi yapamayacakları
belirtilmiştir.
Diğer
taraftan, 1 Seri No.lu 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel Tebliğinin2 3.7 maddesine göre, anılan tebliğ ile usul ve
esasları belirlenen düzenlemeden mükelleflerin yararlanmaları Yeminli Mali
Müşavir Tasdik Raporu ibrazı şartına bağlanmıştır. Buna göre yeminli mali
müşavirler tarafından düzenlenmesi gereken “Serbest Bölge Faaliyet Tasdik
Raporu”nda bulunması gereken zorunlu bilgiler, rapor şekli, raporların teslimi
ve yeminli mali müşavirlerin düzenleyecekleri raporlarla ilgili sorumluluklarına
ilişkin usul ve esaslar aşağıda açıklanmıştır.
1 - Tasdikin Amacı ve Tasdik
Sözleşmesi Düzenlenmesi
Bu
tebliğ kapsamında yeminli mali müşavirlerce yapılacak tasdikin amacı;
mükelleflerin, 1 Seri No.lu 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel Tebliği ve
gerektiğinde bu konuda yayımlanacak tebliğ ve benzeri düzenlemeler kapsamındaki
uygulamadan yararlanılması için öngörülen şartları sağlayıp sağlamadıklarının
tespit edilmesidir.
Söz
konusu istisnadan yararlanabilmeleri bakımından, yeminli mali müşavirler ile 11
Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli
Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin3 ekine uygun olarak düzenlenecek “Tasdik
Sözleşmesi”nin I inci bölümünde yer alan “Tasdik Konusu” başlıklı sütun, “19-
Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporu” şeklinde
kodlanacaktır.
Diğer
taraftan, 1 Seri No.lu 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel Tebliğinin
Raporun Konusu ve İbraz Süreleri başlıklı 3.7.1.
bölümünde;
“Mükelleflerin sözleşmeli yeminli mali müşavirlerinin bulunması halinde,
faaliyet raporunun sözleşmeli müşavirler tarafından düzenlenmesi yeterli
olacaktır.” denilmektedir. Bu düzenleme uyarınca, yıllık gelir veya kurumlar
vergisi beyannameleri ve eklerinin tasdiki (tam tasdik) için yeminli mali
müşavirlik sözleşmesi düzenleyen mükelleflerin, Serbest Bölgelerde istihdam
ettikleri personelin ücretlerinin gelir vergisinden istisna edilmesi
işlemlerinin yeminli mali müşavirlerce tasdiki konusunda, tam tasdik
sözleşmelerinin bulunduğu yeminli mali müşavirler yetkili olacaktır. Tam tasdik
sözleşmesi bulunan mükellefler tam tasdik sözleşmelerinin bulunduğu yeminli mali
müşavirle Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporu sözleşmesi düzenleyeceklerdir.
Tam tasdik sözleşmesi bulunmayan mükellefler ise diledikleri bir yeminli mali
müşavirle Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporu sözleşmesi
düzenleyebileceklerdir.
2 - Yeminli Mali Müşavirler Tarafından
Düzenlenecek Olan Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporunda Bulunması Gereken
Bilgiler
Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporu, bu Tebliğin (1) numaralı ekini
oluşturan Rapor Kapağına ve (2) numaralı ekini oluşturan Rapor Dispozisyonuna
uygun olarak hazırlanacaktır. Düzenlenecek rapora, Gümrük Çıkış Beyannamesi,
Faaliyet Ruhsatı ile Kapasite Raporu örnekleri ile raporu düzenleyen yeminli
mali müşavirin gerekli gördüğü inceleme ile ilgili diğer belgelerin eklenmesi
gerekmektedir.
Düzenlenecek raporda;
-
Serbest bölgede üretilen ürünlerle bölge içinden, Türkiye’den veya dışarıdan
alınan ürün tutarları,
-
Bölge içine, Türkiye’ye veya yurt dışına satış tutarları,
-
Bölgede üretilen ürünlerin toplam FOB bedelinin en az % 85'inin yurt dışına ihraç edildiği,
hususlarının, 1 Seri No.lu 3218
sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel Tebliğinde ve gerektiğinde bu konuda
yayımlanacak tebliğ ve benzeri düzenlemelerde açıklanan usul ve esaslara uygun
olduğunun tevsik edilmesi gerekmektedir.
Aynı
mükellefle ilgili olarak aynı yılda, aynı yeminli mali müşavir tarafından
düzenlenen ve aynı vergi dairesine verilen müteakip tasdik raporlarının, “Genel
Bilgi” bölümünde yer alan ve değişmeyen bilgilere raporda yer verilmesine veya
değişmeyen belgelerin rapora eklenmesine gerek bulunmamakta olup, bu bilgi ve
belgelerin yer aldığı raporun tarih ve sayısı müteakip raporlarda belirtilecek,
değişiklik olması halinde ise değişiklikle ilgili bilgi verilecektir. Düzenlenen
raporun ilgili yılın ilk raporu olması halinde, bilgi ve belgelerin tamamına
raporda yer verilecektir.
3- Yeminli Mali Müşavirler
Tarafından Düzenlenecek Olan Faaliyet Raporunun Vergi Dairelerine Teslim
Edilmesi
Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporunun vergi dairelerine teslim edilmesi
ile ilgili hususlar 1 Seri No.lu 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel
Tebliğinde düzenlenmiş olup, raporların ibraz edileceği vergi daireleri, rapor
ibraz süresi, bazı hallerde rapor ibrazı için ek süre verilmesi hususlarında
anılan Genel Tebliğde yer verilen düzenlemeler ile gerekli görüldüğü takdirde bu
konuda yayımlanacak müteakip 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu Genel
Tebliğlerinde yer verilecek düzenlemeler geçerli
olacaktır.
Söz
konusu raporlar ilgili vergi dairelerine bizzat raporu düzenleyen yeminli mali
müşavir tarafından kimlik ibraz edilerek tutanak karşılığında teslim
edilecektir. Tutanaklar vergi dairesi müdürü veya yardımcılarından biri
tarafından imzalanacaktır.
4 - Yeminli Mali Müşavirlerin
Müteselsil Sorumluluğu
Yeminli mali müşavirler, gerçek durumu tespit etmek için her türlü
belgeden yararlanmak ve "Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler,
Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"4 hükümlerine göre her türlü inceleme
tekniklerini kullanmak zorundadırlar.
Yeminli mali müşavirlerce söz konusu belgelerin sahte veya muhteviyatı
itibariyle yanıltıcı olup olmadığı araştırılacak, şüphelenilen durumlarda
ilgililerin mükellefiyet kayıtları vergi dosyalarından ve diğer kamu
idarelerinden bilgi alınarak tetkik edilecektir.
3568
sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu ile
bu Kanunun uygulamalarına ilişkin mevzuat uyarınca, imza ve mühür kullanmak
suretiyle tasdik yapan ve tasdik raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler,
tasdik kapsamı ile sınırlı olmak üzere tasdikin doğruluğundan
sorumludurlar.
Yeminli mali müşavirler; yaptıkları tasdikin doğru olmaması nedeniyle,
tasdik raporunda yer alan mevzuata aykırı hususların tespit edilmesi halinde;
alınması gereken vergilerden, kesilecek cezalardan ve hesaplanacak gecikme
faizlerinden mükellefler ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu
tutulurlar.
Tebliğ
olunur.
————————
1 2/1/1990
tarihli ve 20390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2
12/3/2009 tarihli ve 27167 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
3 16/12/1993
tarihli ve 21790 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4 2/1/1990
tarihli ve 20390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Ekler için
tıklayınız. |