Katma değer vergisi (KDV)
uygulamalarına ilişkin olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamalara gerek
duyulmuştur.
A. 3065 SAYILI KDV KANUNUNDA 5904 SAYILI
KANUNLA1 YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
1.Yabancı Sinema Yapımcılarına
Tanınan İstisna
KDV Kanununun 11/1-b maddesine 5904 sayılı Kanunun 11
inci maddesiyle eklenen alt bentte “14/7/2004 tarihli ve 5224 sayılı Sinema
Filmlerinin Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında
Kanun kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylanan sinematografik
eserlere ilişkin yabancı yapımcılar tarafından satın alınacak 213 sayılı Vergi
Usul Kanununun 232 nci maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan
haddin üzerindeki mal ve hizmetler nedeniyle ödenen katma değer vergisi
yapımcılara iade olunur.”
hükmüne yer verilmiştir.
Aynı maddenin (2) numaralı fıkrasının Bakanlığımıza
verdiği yetkiye dayanılarak, söz konusu istisnanın uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
1.1. Kapsam
Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanuni ve iş merkezi
bulunmayan yabancı yapımcılar, Türkiye’de gelir, kurumlar ve KDV mükellefiyetini
gerektiren herhangi bir faaliyetleri olmaması kaydıyla, 14/7/2004 tarihli ve
5224 sayılı Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile
Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından
onaylanan sinematografik eserlerin yapımına ilişkin olarak verilen çekim izin
süresi içinde satın alacakları veya ithal edecekleri mal ve hizmetler için bu
uygulamadan yararlanacaktır.
İstisna, mal ve hizmet alımları ile ithalat sırasında
ödenen KDV’nin vergi dairesinden iade olarak talep edilmesi suretiyle
uygulanacaktır.
1.2. Asgari Tutar
Bu uygulama kapsamında satın alınacak mal ve hizmet
bedellerinin aynı fatura ve benzeri belgede gösterilen KDV hariç toplam
tutarının, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinde öngörülen ve
ilgili dönemde uygulanmakta olan fatura düzenleme sınırının altında olması
halinde istisna kapsamında işlem yapılmayacaktır.
1.3. İade İçin Başvurulacak Vergi
Dairesi
Türkiye’deki faaliyetin tamamlanması sonrasında bu
uygulama kapsamında talep edilecek KDV iadelerini yerine getirmeye Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı Başkent Vergi Dairesi
Müdürlüğü, İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı Beyoğlu Vergi Dairesi Müdürlüğü ve
İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı Konak Vergi Dairesi Müdürlüğü yetkili kılınmış
olup, yabancı sinema yapımcılarının iade
taleplerini bu dairelerden herhangi birisine yapmaları mümkündür.
1.4. İade
Talebi
İade talebi, yabancı yapımcıların Kültür ve Turizm
Bakanlığından aldıkları film çekim izin süresinin dolmasının sonrasında, ilgili
vergi dairesine verilecek bir dilekçe ile yapılır. İade talepleri münhasıran
Yeminli Mali Müşavir (YMM) raporu ile yerine getirilir. Bu raporlarda iade için
üst limit aranmayacaktır.
Bu raporda; öncelikle yabancı sinema yapımcıları
tarafından Kültür ve Turizm
Bakanlığına Sinematografik Ortak Yapımlar ve Türkiye’de
Ticari Amaçlı Film Çekmek İsteyen Yerli ve Yabancı Yapımcılar Hakkında
Yönetmelik çerçevesinde yapılan başvuru kapsamında, bu Bakanlığa verilen
bütün bilgiler ile alınan bütün izinlere, işlemlerin safhalarını da içerecek
şekilde ayrıntılı olarak yer verilecektir.
Rapora KDV iadesine konu mal ve hizmet
alımları ile ithalata ilişkin fatura ve benzeri belgeler ile gümrük
makbuzlarının dökümünü gösteren bir liste eklenecektir. Bu hizmetlerin tedarikçi
firmalar tarafından gerçekleştirilmesi durumunda, bu rapora söz konusu firmalar
tarafından bu kapsamda satın alınan mal ve hizmetler ile ithalata ilişkin
belgelerin listesi de eklenecektir. YMM’ler söz konusu listelerde yer alan,
yabancı sinema yapımcılarının KDV ödeyerek yaptıkları mal ve hizmet alımlarının
söz konusu yapıma ilişkin olduğunu ve belgelerin gerçek işlemleri yansıttığını,
her türlü inceleme tekniğini kullanarak göstermek zorundadırlar. Bu itibarla,
haksız vergi iadesine sebebiyet verilmesi durumunda YMM’ler, ziyaa uğratılan
vergilerden ve kesilecek cezalardan yabancı yapımcı ile birlikte müştereken ve
müteselsilen sorumlu tutulacaktır.
İade talebi vergi dairesi tarafından 84
Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin bu bölüme aykırı olmayan esasları çerçevesinde
ve YMM raporunun eksiksiz olarak verildiği tarihi izleyen 30 gün içinde yerine
getirilecektir.
2. Başbakanlık
Merkez Teşkilatına Yapılacak Araç Teslimlerinde İstisna
KDV Kanununun 13 üncü maddesine 5904 sayılı Kanunun 12
nci maddesiyle eklenen (g) bendiyle; 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel
Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listede yer alan malların, Başbakanlık
merkez teşkilatına teslimi KDV’den istisna edilmiştir.
Buna göre, 5904 sayılı Kanunun Resmi Gazete’de
yayımlandığı 3/7/2009 tarihinden itibaren, 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli (II) sayılı listede yer alan araçların, Başbakanlık merkez
teşkilatına tesliminde KDV hesaplanmayacaktır. Ancak, söz konusu araçların
Başbakanlığa bağlı, ilgili, ilişkili kurul, kurum veya kuruluşlara teslimi,
önceden olduğu gibi genel esaslar çerçevesinde
vergilendirilecektir.
Söz konusu istisna, tam istisna mahiyetinde olup, bedeli
KDV Kanununun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasının verdiği yetkiye
istinaden Bakanlar Kurulunca belirlenen alt limiti (2004/8127 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile 100 TL) aşan teslimler nedeniyle yüklenilen KDV tutarları,
indirim yoluyla telafi edilememeleri halinde, mükellefin isteğine göre mahsuben
veya nakden iade edilecektir.
İade talebi bir
dilekçe ile yapılacak, bu dilekçeye;
- İstisna
kapsamındaki satış faturalarının fotokopisi veya listesi,
- İstisna
kapsamında teslim edilen araçlarla ilgili olarak yüklenilen vergi miktarına
ilişkin hesaplamaları gösterir tablo,
- İstisnaya konu
işlemlerin gerçekleştiği döneme ait indirilecek KDV listesi
eklenecektir.
İade talepleri, 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin mal
ihracından doğan KDV iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade
için YMM tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat istisnası için
öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Diğer taraftan, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II)
sayılı listede yer alan malların Başbakanlık merkez teşkilatı tarafından ithali
de KDV Kanununun 13/g ve 16/1-a maddeleri uyarınca KDV’den istisna
olacaktır.
3. Öğrenci
Yurtları Tarafından Bedelsiz Olarak Verilen Yurt Hizmetlerinde
İstisna
KDV Kanununun 17/2-b maddesinde 5904 sayılı Kanunun 13
üncü maddesinin (a) bendi ile yapılan değişiklikle, 24/3/1950 tarihli ve 5661
sayılı Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanun
ile 30/4/1992 tarihli ve 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine göre kurulan öğrenci yurtları tarafından
ilgili dönemdeki kapasitelerinin %10’unu geçmemek üzere bedelsiz verilen yurt
hizmetleri KDV’den istisna edilmiştir.
Buna göre, 5661 ve 3797 sayılı Kanun hükümlerine göre
kurulan öğrenci yurtları tarafından, ilgili dönemdeki kapasitelerinin %10’unu
geçmemek üzere bedelsiz olarak verilen yurt hizmetleri 3/7/2009 tarihinden
itibaren KDV’den istisna olacaktır. Söz konusu Kanunlar kapsamında faaliyette
bulunmayan diğer yurt işletmelerinin bu istisnadan yararlanması mümkün
bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, istisnaya ilişkin Kanun hükmünde geçen
“ilgili dönemdeki kapasiteleri” ibaresinden, öğrenci yurtlarına Milli Eğitim
Bakanlığı (veya ilgili Valilik) tarafından verilen yurt açma izin belgesinde
(tadil ve değişiklik hallerinde yeni belgede) gösterilen kapasitenin anlaşılması
gerekmektedir.
Düzenleme kısmi istisna mahiyetinde olduğundan, yukarıda
belirtildiği şekilde verilen yurt hizmetleri ile ilgili olarak yüklenilen
vergiler, KDV Kanununun 30/a maddesi uyarınca indirim konusu yapılamayacak,
gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru
olarak dikkate alınabilecektir.
4. Konut Yapı
Kooperatiflerinin Üyelerine Konut Teslimlerinde KDV
Uygulaması
5904 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin (b) bendi ile KDV
Kanununun 17/4-k maddesinde yer alan “konut yapı kooperatiflerinin üyelerine
konut teslimleri” ibaresi madde metninden çıkarılmış; 5904 sayılı Kanunun 16
ncı maddesiyle KDV Kanununa eklenen geçici 28 inci maddede de, “Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
bina inşaat ruhsatı almış olan konut yapı
kooperatiflerince, üyelerine yapılan konut teslimleri katma değer
vergisinden müstesnadır.” hükmüne yer verilmiştir.
Buna göre, 5904 sayılı Kanunun yayımlandığı 3/7/2009
tarihinden itibaren bina inşaat ruhsatını almış olan konut yapı kooperatifleri
tarafından, üyelerine yapılacak konut teslimleri, söz konusu konutlar için
belirlenen oranlarda KDV’ye tabi tutulacaktır.
Dolayısıyla, 3/7/2009 tarihinden itibaren bina inşaat
ruhsatı alan konut yapı kooperatifleri adına, bina inşaat ruhsatının alındığı
tarihten itibaren KDV mükellefiyeti tesis edilecek, vergiye tabi işlemleri
bulunmasa dahi sözü edilen konut yapı kooperatifleri tarafından takvim yılının
üçer aylık dönemleri itibariyle KDV beyannamesi
verilecektir.
Öte yandan, 3/7/2009 tarihinden önce veya sonra kurulan
konut yapı kooperatifleri adına bina inşaat
ruhsatı alınmadığı müddetçe KDV mükellefiyeti tesis edilmesine gerek
bulunmamaktadır.
3/7/2009 tarihinden önce bina inşaat ruhsatı almış olan konut yapı
kooperatiflerince üyelerine yapılan konut teslimlerinde ise istisna
uygulaması devam edecek olup, bu kooperatifler bakımından daha önce yayımlanan
KDV genel tebliğlerinde yer alan açıklamalar geçerli olacaktır.
B. HİZMET İHRACI İSTİSNASI
KDV Kanununun 11/1-a maddesi ile ihracat teslimlerinden
ayrı olarak yurt dışındaki müşteriler için yapılan hizmetler de KDV’den istisna
edilmiş, aynı Kanunun 12/2 maddesi uyarınca, bir hizmetin hizmet ihracı
kapsamında değerlendirilebilmesi için;
-Hizmetin yurt dışındaki bir müşteri için yapılmış
olması,
-Hizmetten yurt dışında
faydalanılması,
şartlarının yerine getirilmiş olması gerekmektedir.
Öte yandan hizmet ihracı konusunda 26 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin (K) ve 30 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (A) bölümündeki açıklamalarda, hizmet ihracı istisnası
uygulamasında;
-Hizmetin Türkiye'de yurt dışındaki bir müşteri için
yapılmış olması,
-Fatura ve benzeri belgenin yurt dışındaki müşteri adına
düzenlenmesi,
-Hizmet bedelinin döviz olarak Türkiye'ye getirilmesi,
-Hizmetten yurt dışında yararlanılması,
şartlarının aranacağı belirtilmiştir.
KDV Kanununun yukarıda belirtilen hükümleri ile konu
hakkındaki açıklamaların yer aldığı KDV Genel Tebliğleri uyarınca, yurt
dışındaki müşteriler için ifa edilen hizmetlerin, hizmetin ifa edildiği dönemde,
bedelin döviz olarak Türkiye'ye gelmesi beklenilmeden ihracat istisnası
kapsamında beyan edilecektir.
Ancak, bu şekilde beyan edilen işlemlerle
ilgili yüklenilen ve indirim konusu yapılamayan vergilerin KDV Kanununun 32 nci maddesi kapsamında iadesi hizmet bedeli döviz olarak Türkiye'ye gelmeden
yerine getirilmeyecektir.
C. LİMAN VE
HAVA MEYDANLARINDA VERİLEN HİZMETLERDE İSTİSNA
Hava meydanlarında işletici kuruluşlar tarafından
yolculara verilen hizmetlere ilişkin olarak “Yolcu Servis Ücreti” adı altında
talep edilen ve havayolu şirketlerince bilet bedellerine eklenmek suretiyle
yolculardan tahsil edilip hava meydanı işleticilerine aktarılan tutarların, KDV
uygulamaları karşısındaki durumu konusunda aşağıdaki açıklamaların yapılmasına
gerek duyulmuştur.
KDV Kanununun 13/b maddesinde, deniz ve hava taşıma
araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetlerin KDV’den müstesna
olduğu hükme bağlanmış, istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar ise
muhtelif KDV Genel Tebliğleri ile belirlenmiştir.
İstisna kapsamına, deniz ve hava taşıma araçları için
liman ve hava meydanlarında yapılan seyrüsefere ilişkin, yük ve yolcuya verilen
tahmil, tahliye ve benzeri hizmetler de dâhil olmak üzere, her türlü hizmet
girmektedir.
Buna göre, hava meydanı işleticisi kuruluşlar tarafından,
yukarıda belirtilen “Yolcu Servis Ücreti” kapsamında yolculara verilen
hizmetler, hava taşıma araçları için seyrüsefere ilişkin olarak verilen tahmil,
tahliye ve benzeri hizmetler kapsamında KDV’den müstesnadır. Bu istisna
kapsamında havayolu şirketlerinin bilet bedelleri içinde yer alan yolcu servis
ücretlerinin, bilete ilişkin KDV matrahına dâhil edilmeyeceği de
tabiidir.
Ayrıca, “Yolcu Servis Ücreti” kapsamında verilen
hizmetlere ilişkin tutarların hava yolu şirketlerince bilet bedellerine eklenmek
suretiyle yolculardan tahsil edilip hava meydanı işleticisi kuruluşlara fatura
karşılığında aktarılması, hizmet bedelinin tahsilini sağlamaya yönelik bir
uygulamadır. Bu aktarma işlemi KDV’nin konusuna girmediğinden söz konusu
faturalarda KDV hesaplanmayacaktır.
Öte yandan, 2004/8127 sayılı Kararnameyle KDV Kanununun
13 üncü maddesinde düzenlenen istisnaların uygulanmasına imkân veren asgari
tutar, KDV hariç 100 TL olarak belirlenmiştir. Yolculara verilen söz konusu
hizmetler, hava taşıma araçlarının seyrüseferleri ile ilgili hizmetlerdir. Bu
nedenle, sözü edilen Kararname ile belirlenen asgari tutarın, her bir araçta
yolculuk eden yolcu sayısına göre hesaplanacak yolcu servis ücretleri toplamı
esas alınarak uygulanması gerekmektedir.
Her bir hava taşıma aracında seyahat eden yolculara ait
toplam yolcu servis ücretlerinin 100 TL’nin altında olması halinde istisna
uygulanmayacak, bu toplam tutar üzerinden hesaplanan KDV, hava yolu
şirketlerince beyan edilecektir. Toplam tutarın 100 TL ve üstünde olması halinde
ise istisna kapsamında işlem yapılacaktır.
Araç başına hesaplanan “Yolcu Servis Ücreti” tutarlarının
istisna kapsamı dışında olması ve yukarıda belirtildiği şekilde hava yolu
şirketlerince KDV hesaplanıp beyan edilmesi ve KDV indirim mekanizmasının
işletilebilmesi bakımından, hava meydanı işleticileri tarafından yolcu servis
ücretlerinin tahsili amacıyla hava yolu şirketlerine düzenlenen faturalarda KDV
hesaplanması ve işleticiler tarafından beyan edilmesi
gerekmektedir.
D- DİPLOMATİK
İSTİSNA
1.
Kapsam
KDV Kanununun;
-15/1-a maddesiyle, karşılıklı olmak kaydıyla, yabancı
devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilciliklerine, konsolosluklarına ve
bunların diplomatik haklara sahip mensuplarına yapılan teslim ve hizmetler,
-15/1-b maddesiyle de uluslararası anlaşmalar gereğince
vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlara ve bunların mensuplarına
yapılan teslim ve hizmetler
KDV’den istisna edilmiş, bu istisnaların uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar ile istisnanın uygulanacağı asgarî miktarların tespitine
Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır.
Bu hükümler uyarınca; karşılıklı olmak kaydıyla yabancı
devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilciliklerine, konsoloslukları ile
uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası
kuruluşlara yapılan teslim ve hizmetlere 60 Seri No.lu KDV Genel Tebliğindeki,
bunların vergi muafiyetine sahip mensuplarına yapılan teslim ve hizmetlere ise
103 Seri No.lu KDV Genel Tebliğindeki düzenlemelere göre KDV istisnası
uygulanmaktadır.
1/1/2010
tarihinden itibaren 103 Seri No.lu KDV Genel Tebliği yürürlükten kaldırılmış
olup, KDV Kanununun 15 inci maddesi ile Bakanlığımıza tanınan yetkiye dayanarak
ve bu tarihten geçerli olmak üzere;
-Karşılıklı olmak
kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilcilik ve
konsoloslukların vergi muafiyetine sahip diplomatik misyon şefleri, diplomasi
memurları, konsolosluklarda görevli misyon şefleri, meslekten konsolosluk
memurlarına,
-Karşılıklı olmak
kaydıyla servis pasaportu hamili olan ve Dışişleri Bakanlığınca II. sınıf kimlik
kartı verilen teknik ve idari personel ile
-Türkiye
Cumhuriyeti'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti
tanınan uluslararası kuruluşların mensuplarına
yapılan ve bedeli KDV dahil en az 50 TL olan (elektrik,
su ve telekomünikasyon harcamalarında 50 TL şartı aranmaz) teslim ve hizmetlere, KDV Kanununun 15 inci
maddesinde yer alan istisna aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde
uygulanacaktır.
Dışişleri Bakanlığı, karşılıklılık ilkesini gözeterek,
her ülke itibariyle geçerli olacak yıllık kişisel harcamaların üst sınırı ile
Türkiye Cumhuriyeti misyon mensuplarına kişisel mal ve hizmet alımlarında 50
TL’den yüksek alt limit uygulayan ülke temsilcilik mensupları için alt sınırı
tespit edecek ve bu miktarı ilgili temsilciliğe bildirecektir. Dışişleri
Bakanlığı, bu tespiti uluslararası kuruluşların vergi muafiyetine haiz
mensupları için de yapacaktır. Dışişleri Bakanlığı tarafından bu bilgiler
ülke/uluslararası kuruluş ve kişi bazında Gelir İdaresi Başkanlığına da
iletilecektir. Bu bilgilerde herhangi bir değişiklik olması halinde bu
değişiklikler, Dışişleri Bakanlığı tarafından, uygulamanın aksamasına neden
olmayacak bir sürede Gelir İdaresi Başkanlığına
bildirilecektir.
2. Diplomatik
İstisna Kapsamındaki Teslim ve Hizmetler
Türkiye’deki diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile
uluslararası kuruluşların vergi muafiyetine sahip mensupları, KDV’ye tabi her
türlü mal ve hizmeti KDV ödeyerek satın alacaklardır.
Bu çerçevede, diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile
uluslararası kuruluşların vergi muafiyetine sahip mensuplarına satış yapan KDV
mükellefleri, düzenledikleri fatura ve benzeri belgelerde (fatura düzenleme
sınırının altında kalsa bile bu kapsamdaki satışları için fatura düzenlenmesi
gerekmektedir) yabancı misyona tabi kişinin adı-soyadını, Dışişleri Bakanlığınca
düzenlenen yabancı misyon personel kimlik kartının numarasını veya yabancılara
mahsus kimlik numarasını yazacaklardır. Bu bilgilerin yer almadığı fatura ve
benzeri belgeler iade talebine konu olmayacaktır. Ancak elektrik, su ve
telekomünikasyon harcamalarına ait belgelerde yabancı misyon personel kimlik
kartının numarası veya yabancılara mahsus kimlik numarası
aranılmayacaktır.
Bu fatura ve benzeri belgelerde teslim ve hizmet bedeline
ait hesaplanan ve usulü dairesinde gösterilen KDV alıcıdan tahsil
edilecektir.
Akaryakıt, doğalgaz, motorlu taşıt ve taşınmaz
alımlarında ise eskiden olduğu gibi takrir yönteminin uygulanmasına devam
edilecektir.
Öte yandan, diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile
uluslararası kuruluşların resmi alımlarında KDV istisna uygulaması için
60 Seri No.lu KDV Genel Tebliğindeki düzenlemeler geçerli olduğundan, söz konusu
misyonların resmi mal ve hizmet alımlarında istisnadan yararlanmaları amacıyla
Dışişleri Bakanlığınca düzenlenen “Katma Değer Vergisi ve Özel İletişim Vergisi
Diplomatik İstisna Belgesi” ile yaptıkları alışverişlere ilişkin mevcut
uygulamaya devam edilecektir.
3. İade
Uygulaması
Diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile uluslararası
kuruluşların mensuplarından bedeli KDV dahil en az 50 TL (veya karşılıklılık
ilkesi çerçevesinde tespit edilen daha yüksek alt limit) olan mal ve hizmetlere
ait alış sırasında ödedikleri KDV’nin iadesini talep edenler; içinde
bulundukları takvim yılının üçer aylık dönemleri itibariyle gerçekleşen
harcamalarına ait fatura ve benzeri belgeleri, Dışişleri Bakanlığı ile Gelir
İdaresi Başkanlığının internet sitelerinde örneği yer alan bildirim formuna
ekleyerek takip eden ayda mensup oldukları temsilciliğin belirleyeceği süre
içinde bu temsilciliğe vereceklerdir. Elektrik, su ve telekomünikasyon
harcamalarında bedel 50 TL’yi geçmese dahi bu harcamalara ilişkin belgeler bu
bildirim formuna eklenecektir.
Diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile uluslararası
kuruluşlar, mensuplarından aldıkları bu formları, aynı ayın sonuna kadar resmi
bir yazı ekinde bulundukları yer Vergi Dairesi Başkanlığının, Vergi Dairesi
Başkanlığı bulunmayan illerde Defterdarlığın yetkilendirdiği (Dışişleri
Bakanlığı ile Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitelerinde belirtilen) vergi
dairesine intikal ettireceklerdir. Diplomatik misyonlar ve konsolosluklar ile
uluslararası kuruluşlar, bildirim formlarının vergi dairelerine zamanında
verilebilmesine yönelik gerekli tedbirleri alacaklardır.
Formların, vergi dairesine öngörülen süre geçtikten sonra
verilmesi/gönderilmesi halinde, değerlendirme ve iade işlemi bir sonraki üç
aylık dönem itibariyle yapılacaktır.
İçinde bulunulan yılın üç aylık bir döneminde mal ve
hizmet alımlarına ait KDV’nin iadesi için form verilmediği veya bazı harcamalar
verilen formlara dahil edilmediği taktirde, bu harcamaların cari yılı geçmemek
kaydıyla izleyen dönemlerde verilecek formlara dahil edilmesi mümkündür.
Misyon mensubunun yıl içinde göreve başlaması halinde,
yararlanacağı istisna tutarı göreve başladığı ay tam olarak dikkate alınarak
kıst olarak hesaplanacaktır.
Örnek
:
A ülkesinin Ankara’daki Büyükelçiliğinde 2010 yılının
Eylül ayında göreve başlayan ve karşılıklılık ilkesi çerçevesinde yıllık KDV
dahil 24.000 Euro karşılığı TL tutarında KDV istisnasından yararlanabilecek bir
diplomatın istisnadan faydalanacak harcama limiti (24.000 / 12 x 4) = 8.000 Euro
karşılığı TL olacaktır.
4. Vergi
Dairelerince Yapılacak İşlemler
Vergi dairesi, formu veren misyon için Dışişleri
Bakanlığının karşılıklılık ilkesine göre belirlediği yıllık harcama sınırı
çerçevesinde gerçekleşen mal ve hizmet alımları sırasında ödenen KDV’ye ilişkin
fatura ve benzeri belgeleri, yukarıdaki hususlar çerçevesinde
değerlendirecektir. Vergi dairesi iade işlemlerini, formların intikal ettiği
tarihten itibaren en geç 30 gün içinde sonuçlandırarak, iade tutarını ilgili
kişinin banka hesabına aktaracaktır.
Bildirime ekli fatura ve benzeri belgelerin sahte veya
muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge olduğu inceleme raporu ile tespit
edilmişse, bu belgelerde gösterilen KDV tutarlarıyla sınırlı olmak üzere iade
talebi yerine getirilmeyecektir.
İadenin ilgili olduğu yıl ile bir önceki
yıl içinde haklarında sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge
düzenlediği konusunda vergi inceleme raporu bulunanlardan alım yapılmışsa, bu
satıcılardan alınan belgelerde gösterilen KDV tutarları ile sınırlı olmak üzere,
iade talepleri yerine getirilmeyecek ve söz konusu belgelerin gerçek olup
olmadığı 3 ay içinde vergi dairesince tespit edilecek ve olumlu sonuçlanması
halinde iade yerine getirilecektir.
Bu durumlar, gerekçesiyle birlikte talep sahibine ve
Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilecektir.
E- KULLANIM
SÜRESİ GEÇEN VEYA KULLANILAMAYACAK HALE GELEN MALLARA İLİŞKİN YÜKLENİLEN KDV
HAKKINDA YAPILACAK İŞLEM
Gelir İdaresi Başkanlığına intikal eden olaylardan;
mükelleflerin faaliyetlerine ilişkin olarak stoklarında mevcut olan ancak
kullanım süresi geçen veya bir başka nedenle kullanılamayacak durumda olan
malların, ilgili mevzuat uyarınca teşkil edilen resmi komisyonlar veya Takdir
Komisyonu huzurunda imha edilmesi durumunda, bu mallara ilişkin yüklenilen
KDV’nin indirilip indirilemeyeceği hususunda tereddüde düşüldüğü
anlaşılmıştır.
KDV Kanununun (30/c) maddesinde; deprem, sel felaketi ve
Maliye Bakanlığının yangın sebebiyle mücbir sebep ilân ettiği yerlerdeki yangın
sonucu zayi olanlar hariç olmak üzere, zayi olan mallara ait KDV’nin indirim
konusu yapılamayacağı hükme bağlanmıştır.
Bu hüküm uyarınca, kullanım süresi geçen veya bir başka
biçimde kullanılamayacak hale gelen ve imha edilen mallar, zayi olan mal
mahiyetinde olduğundan mükelleflerce bu malların iktisabı dolayısıyla yüklenilen
KDV’nin indirim konusu yapılması da mümkün bulunmamaktadır.
Bu çerçevede, zayi olan mallara ait yüklenilen ve daha
önce indirim konusu yapılan KDV’nin, imha tarihini kapsayan vergilendirme
dönemine ait 1 No.lu KDV Beyannamesinin “İlave Edilecek KDV” satırına dahil
edilmek suretiyle indirim hesaplarından çıkarılması
gerekmektedir.
F- 2010 YILINDA GERÇEKLEŞEN İNDİRİMLİ ORANA
TABİ İŞLEMLERDE İADE SINIRI
İndirimli orana tabi işlemlerden doğan KDV
iade taleplerinde, bu işlemler nedeniyle yüklenilen ve indirim yoluyla
giderilemeyen KDV tutarının iade konusu yapılamayacak kısmı ile ilgili olarak
2009 yılında geçerli olan 13.000 TL tutarındaki sınır, 2006/10379 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, 2009 yılına ilişkin yeniden değerleme oranında
(%2.2) artırılarak 2010 yılı için 13.300 TL olarak
uygulanacaktır.
G. KDV GENEL
TEBLİĞLERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
1-
93 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin “1.3.
Limanlar ve Hava Meydanlarının İnşası, Yenilenmesi ve Genişletilmesine İlişkin
İstisna” bölümünün sondan üçüncü paragrafının ilk cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“İstisna kapsamındaki malların ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde ise söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz
edilecektir.”
2- 99 Seri No.lu
KDV Genel Tebliğinin (1.4.1) bölümünde yer alan “YMM tasdik raporlarında ihracat
istisnasından doğan KDV alacaklarının iadesi ile ilgili limitler uygulanacaktır”
cümlesi “YMM tasdik raporlarında, 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliği uyarınca
belirlenen limitler uygulanacaktır.” şeklinde
değiştirilmiştir.
3- 99 Seri No.lu
KDV Genel Tebliğinin “4. İhraç kayıtlı Teslimlerde Gümrük Beyannamesinde Yer
Alması Gereken İmalatçı Bilgileri” bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
“Ayrıca imalatçılara ihraç kaydıyla teslim ettikleri
malların ihraç edildiğine ilişkin yazı veren ihracatçıların, bir ay içerisinde
bu yazıyı verdikleri imalatçılara ait bir listeyi (bu listede asgari yazı
verilen imalatçıların adı-soyadı, unvanı, bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi
kimlik numarası ile adres bilgilerine yer verilecektir.), izleyen ayın 15 inci
günü akşamına kadar kendilerinin bağlı bulunduğu vergi dairelerine vermeleri
gerekmektedir.”
4-
112 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin
(1.1.1.) ve (1.3.4.) bölümlerinde
yer alan “Kıymetli Madenler Borsasında İşlem Görecek Altın Standardı ve
Rafinerileri Hakkında Tebliğ ile Kıymetli Madenler Borsasında İşlem Görecek
Gümüş ve Platin Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ” ibaresi “Kıymetli
Maden Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ”2 şeklinde
değiştirilmiştir.
Tebliğ olunur.
1 3/7/2009 tarih
ve 27277 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 18/11/2006
tarih ve 26530 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|