Amaç
MADDE
1- (1) Bu
Tebliğ’in amacı, 14/07/2009 tarihli ve 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararnamesi ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Karar’ın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit etmektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ’de
geçen;
a)
Aracı kurum: Faiz desteğini
uygulayacak kamu bankaları dahil olmak üzere bankaları ve finansal kiralama
şirketlerini,
b)
Ar-Ge yatırımları: Yeni bir
ürün geliştirilmesi, ürün kalite ve standardının yükseltilmesi, maliyet düşürücü
ve standart yükseltici yeni bir teknolojinin ülke şartlarına uyumunun sağlanması
amacıyla yapılacak araştırma ve geliştirme çalışmalarıyla, bu tür faaliyet
sonuçlarının faydalı araç, gereç, malzeme, ürün, yöntem, sistem ve üretim
tekniklerine dönüştürülmesi, mevcutların teknolojik açıdan iyileştirilmesi ve
teknoloji uyarlanması için bilimsel esaslara uygun olarak yapılan ve her aşaması
belirlenmiş araştırma ve geliştirme çalışmaları için gerçekleştirilecek
yatırımları,
c)
Büyük ölçekli yatırımlar:
Karar eki ek-3’te yer alan listede belirtilen yatırımları,
ç) Çevre yatırımları:
Doğrudan ticari mal üretimine yönelik
olmayan, mevcut veya gerçekleştirilecek tesisin katı, sıvı veya gaz gibi
atıklarının temizlenmesi veya yok edilmesine yönelik yatırımları,
d)
Karar: 14/07/2009 tarihli ve
2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararını,
e)
Muhasebe Birimi: Müsteşarlık İç Ödemeler Muhasebe Birimini,
f)Müsteşarlık: Hazine
Müsteşarlığını,
g) Oda: Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliğine (TOBB) bağlı ticaret odalarını, ticaret ve sanayi odalarını,
sanayi odalarını ve deniz ticaret odalarını,
ğ) Sabit yatırım tutarı: Ek-1’de yer alan Yatırım Bilgi
Formunda belirtilen arazi-arsa, bina-inşaat, makine ve teçhizat ile diğer
yatırım harcamaları kalemlerinin toplamını,
h) Sanayi odası: TOBB’a bağlı
ek-2’de yer alan sanayi odalarını,
ı) Teşvik belgesi: Yatırım
Teşvik Belgesini,
i) Yatırımcı: Teşvik belgesi
kapsamı yatırımı gerçekleştirecek 4 üncü maddede belirtilen gerçek ve tüzel
kişileri,
j) Yatırım malı: Bina ve arsa
hariç, teşvik belgesi kapsamı mal ve hizmet üretimi için kullanılan her türlü
makine ve teçhizat, tesisat ve yatırım cinsine bağlı olarak mefruşat gibi sabit
harcamaları,
ifade eder.
Teşvik belgesi
MADDE 3- (1) Teşvik belgesi, yatırımın karakteristik değerlerini
ihtiva eden, yatırımın bu değerler ve tespit edilen şartlara uygun olarak
gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından istifade imkanı
sağlayan, Karar’ın amaçları doğrultusunda gerçekleştirilecek yatırımlar için
düzenlenen belgedir.
(2)
Teşvik belgesinin düzenlenmiş olması teşvik belgesi kapsamında
gerçekleştirilecek yatırımlarla ilgili olarak diğer mevzuat gereği diğer kamu
kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli izin ve ruhsat gibi belgelerin
verilmesi gerekliliğine mesnet teşkil etmeyeceği gibi söz konusu belgelerin
temin edilmesi gerekliliğini de ortadan kaldırmaz.
Müracaat edebilecek gerçek ve tüzel
kişiler
MADDE 4- (1) Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için gerçek kişiler, adi
ortaklıklar, sermaye şirketleri, kooperatifler, iş ortaklıkları, kamu kurum ve
kuruluşları (genel ve özel bütçeli kurum
ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile
bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları %50’yi geçen kurum ve kuruluşlar)
ve kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları, dernekler ve vakıflar ile
yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye’deki şubeleri müracaat edebilir.
(2)
Kurulacak şirketler adına yapılacak
teşvik belgesi talepleri dikkate alınmaz.
Sabit yatırım tutarı ve asgari
kapasiteler
MADDE 5- (1) Yatırımın, teşvik belgesine bağlanabilmesi için
asgari sabit yatırım tutarının, I inci ve II nci bölgelerde yapılacak
yatırımlarda 1 milyon Türk Lirası, III üncü ve IV üncü bölgelerde yapılacak
yatırımlarda 500 bin Türk Lirası olması gerekmektedir. Ancak, büyük ölçekli
yatırımlar, bölgesel yatırımlar ile genel teşvik sisteminden yararlanacak
yatırımların Karar eki ek-2’de yer alan yukarıdaki tutarların üzerindeki asgari
sabit yatırım tutarı ve/veya asgari kapasite şartlarını sağlaması gerekmektedir.
(2) Finansal kiralama şirketleri aracılığı ile yapılacak
yatırımlarda finansal kiralamaya konu makine ve teçhizatlara ait toplam tutarın
her bir finansal kiralama şirketi için asgari 200 bin Türk Lirası olması
gerekmektedir.
(3) Kararın 12 nci maddesi kapsamında “tekstil,
konfeksiyon ve hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerine taşınma
desteği”nden yararlanacak tesisler
için asgari sabit yatırım tutarı aranmaz. Ancak, bu tesislerde taşınılacak yerde
asgari 50 kişilik istihdam şartının sağlanması gerekir.
Müracaat mercii
MADDE 6- (1) Teşvik belgesi
düzenlenmesine ilişkin talepler Müsteşarlığa yapılır. Ancak, yabancı sermayeli yatırımlar, büyük ölçekli yatırımlar,
bölgesel uygulamalar kapsamındaki yatırımlar ile Ar-Ge ve çevre yatırımları
hariç olmak üzere sabit yatırım tutarı 8 Milyon Türk Lirasını aşmayan ek-3’deki imalat sanayi yatırımları
için yatırımcının tercihine bağlı olarak yatırımın yapılacağı yerdeki TOBB’a
bağlı sanayi odalarına da müracaat edilebilir.
(2) Müsteşarlığa yapılacak
müracaatların; yabancı sermayeli şirket ve şubelerce gerçekleştirilecek
yatırımlar için Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne, diğer bütün yatırımlar için
Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğüne yapılması
gerekmektedir.
(3) Karar’a göre düzenlenen teşvik belgelerinin
geçerlilik süresi içerisindeki işlemlerle ilgili müracaatlar, teşvik belgesi
müracaatını değerlendiren ilgili kuruma yapılır. Müracaatlar bu Tebliğde
belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirilerek ilgili merci tarafından
sonuçlandırılır. Ancak, kullanılmış komple tesis ithal izni, devir, satış,
ihraç, kiralama ve yatırımcı talebine istinaden yapılan iptaller dışındaki
teşvik belgesi iptali işlemlerine ilişkin müracaatlar ile yatırım konusu
değişikliği ve yatırımın nakli konusundaki talepler Müsteşarlığın görüşü
alınarak sonuçlandırılır.
Teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaatta aranacak
belgeler
MADDE 7- (1) Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için yapılacak müracaatlarda aranılacak belgeler
şunlardır:
a) Yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişilerce imzalı
müracaat dilekçesi,
b) Yatırımcıyı temsil ve ilzama
yetkili kişilere ait noter tasdikli imza sirküleri,
c) Ek-1’deki örneğe uygun olarak hazırlanmış her sayfası
yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişilerce imzalı ve kaşeli bir nüsha
Yatırım Bilgi Formu,
ç) Müsteşarlığa yapılacak müracaatlarda; dörtyüz Türk Lirası tutarındaki
meblağın Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki muhasebe birimi hesabına
yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası, sanayi odalarına yapılacak
müracaatlarda; yukarıda belirtilen meblağın yüz Türk Lirası tutarındaki kısmının
ilgili sanayi odasının hesabına yatırıldığını gösterir makbuz nüshası ile bakiye
kısmının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki muhasebe birimi hesabına
yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası,
d) Firmanın sermaye yapısı, sermaye miktarı ve faaliyet
konuları açısından nihai durumunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi
veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi aslı veya noterden veya
sicil merciinden tasdikli örneği,
e)
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye
genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para cezası
borçlarının bulunmadığına veya tecil ve taksitlendirildiğine ya da
yapılandırıldığına ve yapılandırmanın bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik
Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak yazının aslı,
f)
2872
sayılı Çevre Kanununa istinaden, sadece ÇED Yönetmeliği eki listelerde yer
alan
“Çevresel
Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli
Değildir Kararı” şartı aranması gereken yatırım konuları için Çevre ve Orman
Bakanlığı’ndan alınan Karar ve/veya Karara ilişkin yazı.
Teşvik belgesi müracaatının
değerlendirilmesi
MADDE
8- (1) Teşvik belgesi düzenlenmesi talep
edilen yatırım projelerinin, makro ekonomik politikalar, arz-talep
dengesi, sektörel, mali ve teknik yönden yapılacak değerlendirme ve gerektiğinde
ilgili kurum, kurul ve kuruluşlardan alınacak görüşler sonucunda uygun bulunması
halinde, yatırıma ait teşvik belgesi, döviz ve kredi kullanım formu ile ithal ve
yerli makine ve teçhizat listeleri Müsteşarlıkça
onaylanır.
(2) Sanayi odalarına yapılan müracaatlarla ilgili olarak
sanayi odaları, yapılan değerlendirme sonucunda uygun görülen yatırım projeleri
için,
a) Yapılan müracaata istinaden düzenlenen ve sanayi odası
yetkililerinin paraf ve imzalarını haiz yatırım projesi değerlendirme formunu,
b) Sanayi odasınca onaylı üçer nüsha ithal ve yerli
makine ve teçhizat listelerini,
c) Sanayi odası yetkililerinin parafını haiz üç nüsha
teşvik belgesini,
ç) Yatırımcı
adı/unvanı kayıtlı döviz ve kredi kullanım formunu,
Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğüne gönderirler.
Müsteşarlıkça da uygun görülen yatırımlara ilişkin teşvik belgeleri onaylanarak
iki nüshası ilgili sanayi odasına gönderilir. Sanayi odasınca teşvik belgesinin
aslı yatırımcıya verilir, diğer nüshası muhafaza edilir.
(3) Sanayi odasınca yapılan değerlendirme sonucunda uygun
görülmeyen yatırım projeleri ile ilgili ihtilaflı durumlarda Müsteşarlığın
görüşü doğrultusunda işlem yapılır.
(4) Yatırım bilgi formunda yer alan, teşvik belgesini
düzenlemeye mesnet teşkil edecek bilgilerin eksik ve/veya çelişkili olması
halinde, yatırımcının müracaatı değerlendirmeye alınmaz. Bu durumun
giderilmesine yönelik müracaatlar, müracaat anında yürürlükte bulunan mevzuat
hükümleri çerçevesinde değerlendirilir.
(5) Yatırım
bilgi formunda ibraz edilen bilgi ve belgelerin varlığı ile muhteviyatı
itibarıyla doğruluğundan yatırımcılar sorumlu olup, yatırımın herhangi bir
aşamasında aksinin tespiti halinde, Müsteşarlıkça teşvik belgesi iptal
edilebileceği gibi kısmi müeyyideler de uygulanabilir.
Teşvik belgesi kapsamında
değerlendirilmeyen harcamalar
MADDE 9-
(1)Tamamlanmış yatırımlar ile müracaat tarihinden önce
gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları teşvik belgesi kapsamında
değerlendirilmez.
(2) Teşvik belgeleri kapsamında;
a) Kararın 6 ncı maddesi birinci fıkrasında belirtilenler
hariç olmak üzere ham madde, ara malı ve
işletme malzemesi,
b) Kullanılmış yerli makine ve
teçhizat,
c) Arazi tipi olanlar dahil otomobil, minibüs vb. binek
araçları, porselenden, seramikten ve camdan mamul sofra ve mutfak
eşyası,
d) Ulusal çapta yayım yapan günlük gazete basım
hizmetlerine yönelik teşvik belgeleri hariç diğer teşvik belgeleri kapsamında
baskı, basım ve matbaa makinaları
değerlendirilmez.
(3) a) Gıda ürünleri ve içecek imalatı ile entegre
hayvancılık yatırımlarında; kamyon,
kamyonet, frigorifik kamyon, frigorifik kasa, soğutucu ünite, çekici,
kamyon kasası ve kamyonet kasası,
b) Havayolu taşımacılık hizmetlerine yönelik yatırımlar
dışındaki diğer yatırımlar için uçak ve helikopter
teşvik belgeleri kapsamına dahil edilmez. Diğer yatırım konularında ise sektörel
özellikler dikkate alınarak teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyecek
harcamalar belirlenir.
(4) Teşvik belgelerine ait ithal ve yerli listelerde
inşaat malzemelerine yer verilmez.
Teşvik belgeli
yatırımlara sağlanacak destek unsurları
MADDE 10– (1)
Kararın eki ek-4’deki listede yer alan; teşvik edilmeyecek yatırım konuları ile
aranan şartları sağlayamayan yatırım konuları hariç olmak üzere, bu Tebliğin 5
inci maddesinde belirtilen asgari sabit yatırım tutarının üzerindeki yatırımlar
bölge ayırımı yapılmaksızın gümrük
vergisi muafiyeti ile katma değer vergisi (KDV) istisnasından
yararlanırlar.
(2) Bölgesel desteklerden
yararlanacak yatırımlar,
a) I inci ve II nci bölgelerde; gümrük vergisi
muafiyeti, KDV istisnası, vergi indirimi, yatırım yeri tahsisi ve 31/12/2010
tarihine kadar yatırıma başlanılması halinde sigorta primi işveren hissesi
desteğinden,
b) III üncü ve IV üncü
bölgelerde; gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası, vergi indirimi, yatırım
yeri tahsisi, sigorta primi işveren hissesi desteği ve faiz
desteğinden
yararlanabilir.
(3) Büyük ölçekli yatırımlara
gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası, vergi indirimi, yatırım yeri tahsisi ve
sigorta primi işveren hissesi desteği uygulanabilir. Ancak I inci ve II nci
bölgelerde sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için
31/12/2010 tarihinden önce yatırıma başlanılması gerekir.
(4) Ar-Ge ve çevre
yatırımları gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası ve faiz desteğinden
yararlanabilir.
Yatırıma başlama
MADDE 11- (1) Teşvik belgesinde öngörülen
yatırıma başlama tarihi teşvik belgesi için Müsteşarlığa veya sanayi odasına
müracaat tarihi olup, yatırıma başlanıldığının kabul edilebilmesi için,
arazi-arsa alımı, altyapının hazırlanması, inşaata başlama, makine ve teçhizat
temini gibi harcamalardan bir veya birkaçının gerçekleştirilmesi şarttır. Ancak
harcama tutarının; bölgesel uygulama kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar için
teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırımın en az %10’u, büyük ölçekli yatırımlar
için ise en az 5 milyon Türk Lirası olması halinde yatırıma başlanılmış sayılır.
(2) Müsteşarlık gerekli görülen hallerde yatırıma
başlamaya ilişkin faaliyetlerin fiziki gerçekleşmelerini tespit amacıyla bizzat
veya Kararın 17 nci maddesinde belirtilen kurum ve kuruluşlar aracılığı ile
yatırım mahallinde incelemeler de yapabilir.
(3) Yatırım projesine ilişkin fizibilite yapmak ve şirket
kurmak yatırıma başlama sayılmaz.
İşletmeye geçiş tarihi
MADDE 12- (1) İşletmeye geçiş tarihi;
a) Komple yeni yatırımlarda;
i) İmalat sanayi, madencilik, seracılık ve soğuk hava deposu
yatırımlarında ilgili merciilerden onaylı kapasite raporunun,
ii) Denizyolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığı
yatırımlarında denize elverişlilik belgesinin veya klas
sertifikasının,
iii) Havayolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığı
yatırımlarında Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden faaliyette bulunulduğuna dair
onay yazısının,
iv) Demiryolu ile yük
ve/veya yolcu taşımacılığı yatırımlarında Devlet Demir Yolları Genel
Müdürlüğünden uygun görüş yazısının,
v) Jeotermal enerji ile veya enerji santralleri atık ısısı
ile konut ısıtma/soğutma yatırımlarında ilgili yerel yönetimin onayının ve
ısının başka bir yatırımcıya ait jeotermal kaynak veya santrallerden temin
edilmesi halinde asgari 10 yıllık temin sözleşmesinin,
vi) Diğer hizmetler sektörü yatımlarından turizm, eğitim,
hastane, huzurevi, öğrenci yurdu gibi yatırımlarda ilgili bakanlıklardan işletme
belgesi, uygunluk belgesi, izin belgesi, ruhsat veya
lisansın
alınmasını müteakip teşvik belgesinin tamamlama vizesinin
yapıldığı tarihtir.
b)
Diğer yatırım cinslerinde ise teşvik belgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı
tarihtir. Bu durumda da yatırım konusuna bağlı olarak yukarıdaki belgelerin
ibrazı şarttır.
Teşvik belgesi kapsamında yapılacak yatırım
cinsleri
MADDE 13-
(1)
Teşvik belgesi kapsamında yapılacak
yatırımların cinsi Ek-4’de yer alan tanımlar çerçevesinde değerlendirilir.
Gümrük Vergisi muafiyeti
MADDE 14- (1)
Teşvik belgesi kapsamındaki yatırım malları ile otomobil ve hafif ticari araç
yatırımlarında yatırım dönemi içerisinde kalmak kaydıyla CKD aksam ve
parçalarının ithali, gemi ve 50 metrenin üzerindeki yat inşa yatırımları ile
ilgili tekne kabuğu ithali, yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı gereğince
ödenmesi gereken Gümrük Vergisinden muaftır.
(2) Makine ve teçhizat bedelinin %5’ini geçmemek kaydıyla
yedek parçaların, otobüs, çekici (Euro normlarına uygun yeşil motoru haiz
olanlar hariç), treyler (frigorifik olanlar hariç), mobilya, yat, motorbot,
kamyon (off-road truck tipi karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli
kamyonlar hariç), transmikser, beton santrali, forklift ve beton pompası ithal
edilmesi halinde yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı’nda öngörülen oranlarda
Gümrük Vergisi tahsil edilir.
(3) Yatırım süresi içerisinde Kambiyo Mevzuatında yer
alan ödeme şekillerinden herhangi biri ile ithalat işlemlerine başlanılmış ve
bedeli kısmen veya tamamen ödenmiş ancak ithalatı gerçekleştirilememiş makine ve
teçhizatın ithaline, yatırım süresi bitiş tarihini izleyen 4 ay içerisinde olmak
kaydıyla, doğrudan gümrük idareleri tarafından izin verilir.
(4) Teşvik belgesi almak üzere müracaat edilmiş, ancak teşvik
belgesine bağlanmamış yatırımlara ilişkin makine ve teçhizatın ithaline,
Müsteşarlığın görüşüne istinaden Gümrük Müsteşarlığınca Gümrük Vergisi ile Katma
Değer Vergisinin toplam tutarı kadar teminatın alınması suretiyle müsaade
edilebilir. Teminatla ithalatta, bir defada verilecek teminat süresi azami altı
aydır. Teminat süresi içinde kesin ithalat için gerekli işlemler tamamlanmamış
ise, süre uzatımı için Gümrük Müsteşarlığına müracaat edilir. Teminatın
başlangıç tarihi, eşyanın serbest dolaşıma giriş tarihidir. Yatırımcının,
teminatın çözümü için teminat süresi içinde teşvik belgesi ve eki ithal makine
ve teçhizat listesi ile birlikte Gümrük Müsteşarlığına müracaat etmesi gerekir.
Aksi takdirde, teminat irat kaydedilir.
(5) Teşvik belgesinin yatırım süresi içerisinde;
a) Evsafa uygun çıkmaması nedeniyle yerine yenisi
getirilmek kaydıyla, eşyanın serbest dolaşıma girişini müteakip garanti süresi
içinde yurt dışı edilecek makine ve teçhizatın,
b) Herhangi bir şekilde tamir ve bakım veya diğer
nedenlerle yurt dışına gönderilecek makine ve teçhizatın
mahrece iade işlemleri için doğrudan gümrük idaresine
müracaat edilir. Bu yöndeki talepler ilgili gümrük idaresince, gümrük mevzuatı
çerçevesinde sonuçlandırılır. Mahrece iade işlemine konu yatırım mallarının yurt
dışı edilmesinden itibaren bir yıl içinde aynısı veya yenisinin yurda giriş
işlemleri, Müsteşarlığın herhangi bir iznine tabi olmaksızın gümrük vergisi ile
katma değer vergisi istisnasından yararlandırılmak suretiyle doğrudan gümrük
idarelerince sonuçlandırılır.
(6) Teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın ithaline
ilişkin işlemler, Gümrük Mevzuatı çerçevesinde ilgili gümrük idaresince yerine getirilir.
Uygulamaya ilişkin usuller, Müsteşarlık ve Gümrük Müsteşarlığınca müştereken
tespit edilir. Bu Tebliğin uygulamasından doğacak ihtilaflar Gümrük
Müsteşarlığınca Müsteşarlığa iletilir ve Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda
işlem yapılır.
Kullanılmış
makine ve teçhizat ithali
MADDE 15-
(1) Bölgesel ve sektörel kısıtlamalar
gözönüne alınarak;
a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca yayımlanan “Eski,
Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Maddelere İlişkin
Tebliğ” hükümleri uyarınca ithali mümkün olan makine ve teçhizat (karayolu nakil
vasıtaları hariç),
b) İthalat Rejimi Kararının 7 nci maddesi uyarınca
ithaline izin verilen makine ve teçhizat,
teşvik belgesi kapsamında ithal edilebilir.
(2) Kullanılmış komple tesisler Müsteşarlıkça proje
bazında yapılacak değerlendirme sonucunda uygun görülmesi halinde teşvik belgesi
kapsamında ithal edilebilir.
(3) Kullanılmış komple tesislerin (karayolu nakil
vasıtaları hariç) ithaline yönelik talepler, Müsteşarlıkça, ülke ekonomisine
katkısı, katma değeri, istihdama etkisi, makine parkının teknolojik ve ekonomik
ömrü gibi esaslar dikkate alınmak suretiyle proje bazında değerlendirilir.
Teşvik belgesi kapsamında ithaline izin verilen kullanılmış komple tesisler;
yatırım konusuna bağlı olarak yardımcı tesislerden bağımsız, bir mal veya
hizmeti üretebilecek komple bir hattan veya teşvik belgesinde kayıtlı üretimi
yapabilecek bir veya birden fazla makine ve teçhizattan da oluşabilir. Komple
tesisler, bir firmaya ait tek bir tesisteki makine ve teçhizatları
kapsayabileceği gibi, aynı firmaya veya iştiraklerine ait farklı tesislerdeki
makine ve teçhizatlardan da oluşabilir. Ancak, farklı firmalardan temin edilen
münferit makine ve teçhizatlar ile tesis oluşturulamayacağı gibi, söz konusu
tesislerin revizyon ve ticareti ile iştigal eden firmalardan da ithalat
yapılamaz.
(4) Kullanılmış komple tesis taleplerinin
değerlendirilebilmesi için yatırımcıların;
a) Tesise ait makine ve teçhizatların imal yıllarını da
gösterir dökümlü proforma fatura asılları,
b) Tesisin bulunduğu ülke veya eyaletteki ticaret ve/veya
sanayi odasınca veya görevli kamu kuruluşlarınca tesisin alınacağı firmanın
iştigal konusunu gösteren yazı,
c) Tesisin bulunduğu ülke veya eyaletteki ticaret ve/veya
sanayi odasınca veya görevli özel veya kamu kuruluşlarınca onaylanmış model ve
imal yıllarını da içerecek şekilde tesisi oluşturan makine ve teçhizatları,
tesisin ekonomik ve teknolojik olarak çalışabilecek durumda olup olmadığını
belirten onaylanmış belge (bu belgenin İngilizce dışındaki yabancı dillerde
hazırlanmış olması halinde yeminli tercüme bürolarına yaptırılmış tercümeleri de
istenir)
ile birlikte Müsteşarlığa müracaat etmeleri
gerekmektedir.
(5) Belgelerdeki onayların belirtilen yetkililere ait
olduğunun ilgili ülkelerdeki Türk Konsolosluğunca da tasdik edilmesi
gerekmektedir.
(6) Türkiye'deki serbest bölgelerden kullanılmış komple
tesis ithal edilmek istenmesi halinde; Dış Ticaret Müsteşarlığından alınmış
mevcut tesisin faaliyet ruhsatı ile tesisin ülke içerisine ithalinde serbest
bölgeler mevzuatı açısından herhangi bir sakınca bulunmadığına ilişkin uygunluk
yazısının Müsteşarlığa ibrazını müteakip, bu maddenin 4(c) bendinde belirtilen
belge aranmaksızın Müsteşarlık elemanlarınca kullanılmış komple tesisin
bulunduğu serbest bölgede yapılacak ekspertiz neticesinde düzenlenecek rapora
göre ithal izni verilebilir.
(7) Tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon yatırımlarına
yönelik teşvik belgeleri kapsamında kullanılmış makine ve teçhizat ithal
edilemez.
(8)
Kullanılmış olarak ithal edilen makine ve teçhizatın amacı dışında kullanılması
veya 30 uncu madde hükmü saklı kalmak
üzere satılması halinde sağlanan destek unsurları ilgili mevzuat çerçevesinde
geri alınır ve sözkonusu makine ve teçhizat gümrüklere iade edilir.
Katma Değer Vergisi istisnası
MADDE 16-(1)
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı
Katma Değer Vergisi Kanunu gereğince, teşvik belgesini haiz yatırımcılara teşvik
belgesi kapsamında yapılacak makine ve
teçhizat ithal ve yerli teslimleri katma değer vergisinden istisna edilir. Aynı
hüküm teşvik belgesinin veya teşvik belgesi kapsamı makine ve teçhizatın devir
işlemlerinde ve makine ve teçhizat listelerinde set, ünite, takım vb. olarak
belirtilen malların kısmi teslimlerinde de uygulanır.
Faiz desteğinden istifade edebilecek
yatırımlar
MADDE 17-
(1)
Talep edilmesi halinde, bölgesel
uygulama kapsamında III üncü ve IV üncü bölgelerde yapılacak yatırımlar ile
Ar-Ge
ve çevre yatırımları için faiz desteği öngörülebilir.
(2) Faiz desteği uygulamasına ilişkin esaslar Müsteşarlık
ve aracı kurumlar arasında imzalanan protokol ile belirlenir.
Faiz desteği
oranları ve tutarları
MADDE
18- (1) Bölgesel desteklerden yararlanacak
yatırımlar için bankalardan kullanılacak en az bir yıl vadeli kredilerin
teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının %70’ine kadar olan kısmı için ödenecek faizin veya kar payının;
a) III üncü
bölgede yapılacak yatırımlarda Türk Lirası cinsi kredilerde 3 puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde 1 puanı,
b) IV üncü bölgede yapılacak yatırımlarda Türk Lirası
cinsi kredilerde 5 puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde 2 puanı,
c) Bölge ayrımı yapılmaksızın Ar-Ge yatırımları ile çevre
yatırımlarında ise Türk Lirası cinsi kredilerde 5 puanı, döviz kredileri ve
dövize endeksli kredilerde 2 puanı,
Müsteşarlıkça da uygun görülmesi halinde azami ilk 5 yıl
için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından karşılanabilir. Faiz desteği içeren
teşvik belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
gerçekleştirilecek olanlar için de faiz ödemelerini içeren itfa planı yapılması
kaydıyla aynı şartlarla faiz desteği uygulanabilir.
(2) Faiz desteği tutarı proje bazında azami;
a)
Ar-Ge ve çevre yatırımları için üçyüz bin Türk Lirası,
b)
III üncü ve IV üncü bölgede yapılacak
yatırımlar için beşyüz bin Türk Lirasıdır.
(3) Döviz kredisi ile gerçekleştirilecek
yatırımlarda faiz desteği uygulaması, vade tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak yapılır.
(4) Teşvik belgelerinde faiz desteğinin
öngörülmüş olması doğrudan faiz desteğinden yararlanmaya hak oluşturmaz. Faiz
desteğinden yararlanabilmek için söz konusu desteği içeren teşvik belgesi konusu
yatırım için bankaların kredi kullandırımını öngörmesi ve bankaca Müsteşarlığa
yapılacak müracaatın Müsteşarlıkça yapılacak değerlendirme çerçevesinde uygun
görülmesi gerekmektedir.
Faiz desteği
uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
MADDE
19- (1) Teşvik belgesinde faiz desteği
öngörülen yatırımcılar faiz desteğinden yararlanabilmek için, Müsteşarlık ile
protokol imzalayan bankalardan birine
başvurabilirler. Bankaca yapılan
değerlendirme sonucunda kredi kullandırılması uygun görülen projelere ilişkin
faiz desteği müracaatları, yatırımcı adına protokolde belirtilen esaslar çerçevesinde bankaca
Müsteşarlığa yapılır.
(2) Aynı teşvik belgesi kapsamı yatırım için faiz desteği
uygulamasına yönelik olarak birden fazla banka talepte bulunamaz. Aynı teşvik
belgesi kapsamında faiz desteğinden yararlanabilmek amacıyla bankadan kullanılan
kredi ve finansal kiralama işlemleri için birlikte talepte bulunulamaz. Bu tür
durumlarda faiz desteği müracaatı yatırımcının tercihine göre finansal kiralama
şirketi veya bankalardan birisi tercih edilerek yapılır. Aracı kurum
değiştirilmemek kaydıyla aynı teşvik belgesi kapsamı yatırım için birden fazla
itfa tablosuna göre işlem yapılabilir.
(3) Kullanılmış makine ve teçhizat için ve kamu iktisadi
teşebbüsleri dâhil kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşlarının yapacağı yatırımlar için faiz desteği öngörülmez. Ayrıca,
diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca kullandırılan veya kamu kaynaklarından
sübvanse edilen krediler için de faiz desteği uygulanmaz.
(4) Kullanılan kredilerin faiz, kâr payı veya ana
paralarının yatırımcı tarafından itfa planlarında belirtilen sürelerde ilk defa
geri ödenmemesi hâlinde, bu durum ilgili aracı kurumlar tarafından en kısa
sürede Müsteşarlığa bildirilir ve Müsteşarlıkça faiz desteği ödemeleri
durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirdiğinin
daha sonra ilgili aracı kurumca Müsteşarlığa bildirilmesi hâlinde, bildirimi
takip eden dönemler için faiz desteği ödemeleri başlangıçta öngörülen ödeme
tarihlerinde herhangi bir uzatmaya gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri
ödemesine ait yükümlülüklerin yeniden aksaması hâlinde faiz desteği ödemesine
son verilir.
(5) Teşvik belgesi kapsamı yatırımın başka bir
yatırımcıya devredilmesi durumunda, devralan yatırımcının teşvik belgesinde faiz
desteğinin öngörülmüş olması ve aracı kurumca da uygun görülmesi hâlinde, yeni
yatırımcı için eski itfa planındaki vade, faiz desteği miktarı ve benzeri
şartlar değiştirilmeksizin bakiye kredi için düzenlenecek yeni itfa planına göre
faiz desteği ödenmesine devam edilir. Aksi takdirde, devredilen makine ve
teçhizata yönelik faiz desteği uygulaması durdurulur.
(6) Aracı kurum, faiz desteğine esas olan kredinin teşvik
belgesi kapsamındaki harcamalar için kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin
amacı dışında kullanıldığının tespiti hâlinde bankaca, Müsteşarlıkça
kullandırılan faiz desteği tutarına ilgili bankanın bu kapsamdaki krediye
uygulanan faiz oranı uygulanmak suretiyle tespit edilecek meblağın, finansal
kiralama şirketlerince ise itfa planında belirtilen toplam faiz desteği
miktarının beş iş günü içerisinde bütçeye gelir yazılmak üzere muhasebe birimi
hesabına yatırılması gerekir. Aksi takdirde söz konusu meblağlar
Müsteşarlıkça;
a) Bankalar için, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
nezdindeki karşılık hesabından virman yapılarak veya diğer hukukî yöntemler
kullanılarak,
b) Finansal kiralama şirketleri için ise 6183 sayılı
Kanun hükümleri uygulanarak,
geri alınır.
(7) Teşvik belgesinin herhangi bir nedenle iptal edilmesi
halinde yararlanılan faiz desteği tutarı 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil edilir.
Sigorta primi işveren hissesi
desteği
MADDE 20- (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile
bölgesel uygulama kapsamında desteklenen yatırımlardan, teşvik belgesinde
kayıtlı istihdam öngörüleri ile tutarlı olmak
kaydıyla;
a) Komple yeni yatırımlarda
12 nci maddede yer alan işletmeye geçiş tarihinden itibaren
sağlanan,
b) Diğer yatırım cinslerinde
yatırımın tamamlanmasını müteakip, yatırıma başlama tarihinden önceki son altı
aylık dönemde (mevsimsellik özellik taşıyan yatırımlarda bir önceki yıla ait
mevsimsel istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne
verilen aylık Prim ve Hizmet Belgesinde bildirilen ortalama işçi sayısına ilave
edilen
istihdam için ödenmesi
gereken sigorta primi işveren hissesinin
asgari ücrete tekabül eden kısmı aşağıda belirtilen sürelerde Hazinece
karşılanır.
Bölgeler |
31.12.2010 tarihine kadar başlanılan
yatırımlar |
31.12.2010 tarihinden sonra başlanılan
yatırımlar |
I |
2 yıl |
- |
II |
3 yıl |
- |
III |
5 yıl |
3 yıl |
IV |
7 yıl |
5
yıl |
(2) 5084 sayılı Kanun kapsamı desteklerden yararlanmakta
olan işletmeler için mükerrer olarak bu Karar kapsamında prim desteği
uygulanmaz. Sosyal Güvenlik Kurumu 5084 sayılı Kanunun uygulandığı illerdeki
taleplerle ilgili olarak ilgili işyerine yönelik 5084 sayılı kanun kapsamında
yararlanılmadığını tesbit etmekle yükümlüdür.
(3) İşveren hissesine ait primlerin karşılanabilmesi için
işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak 5510 sayılı Kanun
uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerini yasal süresi içerisinde Sosyal
Güvenlik Kurumuna vermesi ve sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin
sigortalı hissesine isabet eden tutarın Hazinece karşılanmayan işveren hissesine
ait tutarı ödemiş olması şarttır. İşveren tarafından ödenmesi gereken primlerin
geç ödenmesi halinde, Hazineden Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin
gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil edilir.
(4) Sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasına
teşvik belgesinin tamamlama vizesinin yapılmasını müteakip başlanabilir.
(5) Sigorta primi işveren hissesi desteğinin uygulanması
ile ilgili işlemler Sosyal Güvenlik Kurumunca ilgili mevzuatı çerçevesinde
yürütülür.
(6) Müsteşarlıkça, tamamlama vizesi yapılan ve sigorta
primi işveren hissesi desteğinden yararlanabilecek işletmelere ilişkin liste
ek-8’de belirtilen formatta Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına bildirilir.
Sosyal Güvenlik Kurumunca, listede yer alan yatırımcılar
için;
a) Desteğin uygulanacağı aya ait prim ve hizmet
belgesinde belirtilen sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin, sigortalı
hissesine isabet eden tutarın Hazinece karşılanmayan işveren hissesine ait
tutarın tamamının ödenmiş olması,
b)
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye
genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para cezası
borçlarının bulunmadığının veya tecil ve taksitlendirildiğinin ya da
yapılandırıldığının ve yapılandırmanın bozulmadığının belirlenmiş
olması,
c)
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi
uyarınca Maliye Bakanlığı tahsilat dairelerine müracaat tarihinden önceki 15 gün
içinde vadesi geçmiş borcunun olmadığının tesbit edilmiş
olması,
d)
Sigorta primi işveren hissesi desteğinin sadece teşvik belgesi kapsamı yatırımda
istihdam edilen ilave işçi için ve ek-8’de belirtilen sürelerde
uygulanması
gerekmektedir.
(7)
Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından sigorta primi işveren hissesi desteğinin
uygulanmasını müteakip izleyen ay içinde ek-9’da yer alan formatta
Müsteşarlıktan aktarım talebinde bulunulur.
Vergi indirimi
MADDE 21-
(1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel
uygulama kapsamında gerçekleştirilen
yatırımlarda, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5838 ve 5904 sayılı
Kanunlar ile değişik 32/A maddesi çerçevesinde, Kurumlar veya Gelir Vergisine uygulanacak
indirim oranları ile yatırıma katkı oranları aşağıda
belirtilmiştir.
|
Bölgesel
Uygulama |
Büyük Ölçekli
Yatırımlar |
Bölgeler |
Yatırıma Katkı Oranı
(%) |
Kurumlar veya Gelir Vergisi İndirim
Oranı (%) |
Yatırıma Katkı Oranı
(%) |
Kurumlar veya Gelir Vergisi İndirim
Oranı (%) |
I |
10 |
25 |
25 |
25 |
II |
15 |
40 |
30 |
40 |
III |
20 |
60 |
40 |
60 |
IV |
25 |
80 |
45 |
80 |
(2) Ancak, teşvik belgesi kapsamında 31/12/2010 tarihine
kadar yatırıma başlanması halinde aşağıda belirtilen indirim oranları ile
yatırıma katkı oranları uygulanır.
|
Bölgesel
Uygulama |
Büyük Ölçekli
Yatırımlar |
Bölgeler |
Yatırıma Katkı Oranı
(%) |
Kurumlar veya Gelir Vergisi İndirim
Oranı (%) |
Yatırıma Katkı Oranı
(%) |
Kurumlar veya Gelir Vergisi İndirim
Oranı (%) |
I |
20 |
50 |
30 |
50 |
II |
30 |
60 |
40 |
60 |
III |
40 |
80 |
50 |
80 |
IV |
60 |
90 |
70 |
90 |
(3) İndirimli vergi uygulamasına yatırımın kısmen veya
tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren başlanılır ve
indirilen Kurumlar veya Gelir Vergisi tutarı yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya
kadar devam edilir.
(4) Arazi-arsa, royalti, yedek parça ve amortismana tabi
olmayan diğer harcamalar yatırıma katkı tutarının tespitinde dikkate alınmaz ve
bu harcamalar indirimli vergi uygulamasından yararlanamaz
(5) 5520 sayılı Kanun gereği
finans ve sigortacılık konularında faaliyet gösteren kurumlar ve iş
ortaklıkları ile 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim
Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında
Kanun ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli
Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar
için vergi indirimi desteği
öngörülemez.
(6) İndirimli oranlar stopaj suretiyle yapılan
vergilendirmede uygulanmaz.
Yatırım Yeri Tahsisi
Madde 22- (1)
18/02/2009 tarih ve 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun’un 23 üncü maddesi hükmü çerçevesinde Müsteşarlıkça teşvik
belgesi düzenlenmiş büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel desteklerden
yararlanacak yatırımlar için Maliye Bakanlığınca belirlenen esas ve usuller
çerçevesinde yatırım yeri tahsis edilebilir.
(2) 5520 sayılı Kanun gereği
finans ve sigortacılık konularında faaliyet gösteren kurumlar ve iş
ortaklıkları ile 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim
Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında
Kanun ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli
Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar
için yatırım yeri tahsisi desteği
öngörülemez.
Tekstil,
konfeksiyon ve hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerine taşınma
desteği
MADDE 23-
(1) Tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim,
deri ve deri mamulleri sektörlerinde I inci ve II nci bölgelerdeki illerde
faaliyette bulunan işletmelerin IV üncü bölgedeki illere 31/12/2010 tarihine
kadar bütünüyle taşınması ve en az 50 kişilik istihdam sağlanması halinde bu
tesisler için;
(a) 5520 sayılı Kanunun Geçici 4 üncü maddesi
uyarınca Kurumlar veya Gelir Vergisi nakil tarihini izleyen hesap döneminden
itibaren 5 yıl süreyle %75 oranında indirimli olarak
uygulanır.
(b) Taşınma ile birlikte yapılacak ilave
yatırımları da içeren teşvik belgesi kapsamı yatırımlar için yatırım yeri tahsis
edilebilir. Sadece taşınma işlemini gerçekleştiren işletmeler için yatırım yeri
tahsis edilmez.
(c) Çalışanların asgari ücrete tekabül eden sigorta primi işveren hissesinin tamamı
taşınma tarihinden itibaren beş yıl süre ile 20 nci madde çerçevesinde
bütçeden karşılanır. Ancak, 31/12/2010 tarihinden önce başlanılan yatırımlarla
ilgili olarak yapılacak ilave yatırımlarda çalışan istihdam için yedi yıl süre
ile sigorta primi işveren hissesi
desteği uygulanır.
(2) Tesislerin taşınma işleminin 2009 yılı sonuna kadar
tamamlanması halinde taşınma ile ilgili nakliye giderlerinin tamamı yeminli mali
müşavir raporlarına istinaden bütçeden
karşılanabilir.
(3) 5084 sayılı Kanun kapsamı desteklerden yararlanmakta
olan I inci ve II nci bölgedeki işletmeler IV üncü bölgeye taşındıkları tarihten
sonraki dönem için sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasından
yararlanabilirler.
İthal ve yerli
makine ve teçhizat listesi değişikliği talepleri
MADDE 24-
(1)
Teşvik belgesi ekinde yer alan ithal ve
yerli olarak temin edilecek makine ve teçhizat listelerinde yapılacak değişiklik
talepleri, teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaat edilen merci tarafından
sonuçlandırılır.Ancak, kullanılmış komple tesislerin teşvik belgesi kapsamına
dahil edilmesine ilişkin müracaatlar Müsteşarlığa yapılır.
(2) İthal edilecek makine ve teçhizatın fiyat
değişiklikleri ile ilgili olarak makine ve teçhizat bazında %30’a kadar olan
artış veya azalışlarda doğrudan gümrük idarelerine başvurularak ithalat
işlemleri yapılır.
(3)Yerli makine ve teçhizat listesi kapsamında yer alan
makine ve teçhizatın her bir makine ve teçhizat bazında %30’a kadar olan artış
veya azalışlarda liste tadilatı yapılmaksızın KDV istisnasına ilişkin doğrudan
işlem yapılabilir.
(4) İthal ve yerli makine ve teçhizatın fiyatlarında
yukarıda belirtilen oranların üzerindeki değişikliklerde teşvik belgesini
düzenleyen mercie müracaat edilerek ilgili değişikliklerin onaylatılması
gerekir.
Teşvik
belgesinin revizesi
MADDE
25- (1) Teşvik belgesinde kayıtlı
olan değerler nihai değerler olmayıp, yatırımın her aşamasında tevsik edilen
bilgi ve belgelere istinaden yapılacak değerlendirme sonucunda teşvik belgesini
düzenleyen merci tarafından değişiklik yapılabilir.
(2) Teşvik belgesinin sabit yatırım tutarında %50'nin
üzerinde artış veya azalışlarda yatırımcılar, teşvik belgesini düzenleyen mercie
müracaat ederek, teşvik belgesinin revizesi talebinde bulunabilirler.
(3) Yatırıma başlama tarihinden sonra temin edilen, ancak
makine teçhizat listelerinde yer almayan makine ve teçhizatın proje ile uyumlu
olanları, talep edilmesi halinde teşvik belgesi kapsamına dahil edilir.
Süre
uzatımı
MADDE
26- (1) Teşvik belgesi kapsamı
yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda öngörülecek sürede
gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi
halinde, yatırıma başlanılmış olması kaydıyla ek-5’de yer alan Yatırım Takip
Formu ile birlikte teşvik belgesinin düzenlendiği mercie süre uzatımı
talebinde bulunulması durumunda, teşvik
belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre verilebilir.
(2) 32 nci maddede belirtilen mücbir sebep veya fevkalade
hal durumları nedeniyle yatırımcıların faaliyetlerini durdurmaları veya
yürütememeleri halinde, yatırımın verilen ek süre de dahil
gerçekleştirilemediğinin tevsik edilmesi durumunda Müsteşarlıkça proje bazında
ek süre verilebilir.
Yatırım konusu
değişikliği
MADDE
27- (1) Yatırım konusu değişikliği
talepleri için teşvik belgesi müracaatını değerlendiren mercie müracaat edilir.
(2) Yatırımcı tarafından yeni yatırıma ilişkin olarak
verilecek yatırım bilgi formuna istinaden yürürlükteki mevzuat hükümleri
çerçevesinde bölgesel ve sektörel kısıtlamalar da dikkate alınarak, teşvik
belgesi üzerinde yatırım konusuna ilişkin gerekli değişiklik yapılabilir.
Değişikliğin ilgili sanayi odası tarafından yapılabilmesi için Müsteşarlığın
uygun görüşünün alınması gerekir. Yatırım konusu değişikliğinden önce satın
alınmış ancak, yeni yatırım konusu ile ilgili olmayan makine ve teçhizat
harcamalarına uygulanan destek unsurları ilgili mevzuatı çerçevesinde geri
alınır.
Yatırımların
nakli
MADDE
28- (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile
bölgesel uygulama kapsamında gerçekleştirilen yatırımların, 12 nci maddede
belirtilen işletmeye geçiş tarihinden itibaren asgarî beş yıl süre ile bulunduğu
bölgede faaliyette bulunması gerekir. Ancak, Müsteşarlıktan izin alınması ve
yatırım konusunun taşınılacak bölgede desteklenecek konular arasında yer alması
kaydıyla diğer bölgelere taşınılabilir. Sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyesi daha
yüksek bölgelere veya ilgili yatırım konusunun desteklenmediği bölgelere
taşınmalarda, fazladan yararlanılan destekler ilgili mevzuatı çerçevesinde geri
alınır. İşletmeye geçiş tarihinden itibaren beş yıllık süre ile bulunduğu
bölgede faaliyette bulunan yatırımların diğer bölgelere taşınması
serbesttir. Ancak bu durumda,
varsa taşınma tarihinden itibaren bakiye yatırıma katkı tutarı için indirimli
kurumlar vergisi veya gelir vergisi uygulaması yapılmaz.
(2) Beş yıllık süreyi doldurmuş ancak tamamlama vizesi
yaptırılmamış yatırımlar için, taşınma öncesinde Müsteşarlığa müracaat edilerek
tamamlama vizelerinin yaptırılması gerekir. Bu tür yatırımlara taşınma
sonrasında da yer değişikliği izni verilebilir. Ayrıca, genel teşvik sisteminden
yararlanan yatırımların yer değişikliği talepleri, yatırım dönemi de dâhil olmak
üzere Müsteşarlıkça değerlendirilerek proje bazında
sonuçlandırılır.
Finansal
kiralama işlemleri
MADDE 29-
(1)
Teşvik belgesi kapsamı makine ve
teçhizatın tamamının veya bir kısmının finansal kiralama yolu ile temini
mümkündür.
(2) Finansal kiralama şirketi, finansal kiralama işlemine
konu makine ve teçhizatlar için, teşvik belgesi sahibi yatırımcı ile sözleşme
yapması ve sözleşme kapsamı yatırım mallarını sözleşme yaptığı yatırımcıya
kiralaması durumunda gümrük vergisi muafiyeti ve KDV istisnası desteklerinden
yararlanabilir.
(3) Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi adına ayrı bir
teşvik belgesi düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik belgesi dikkate alınarak ve
teşvik belgesini düzenleyen mercice onaylanan finansal kiralama işlemine konu
makine ve teçhizat listesi ile yerli temin ve/veya ithalat işlemleri yapılır. Bu
işlemlerde yatırımcı ile finansal kiralama şirketleri müteselsilen
sorumludur.
(4) Finansal kiralama işlemine konu makine ve teçhizatın
devir, satış ve ihraç işlemleri; finansal kiralama şirketi ve yatırımcının
birlikte müracaat etmeleri halinde, bu Tebliğin 30 uncu madde hükümleri
çerçevesinde Gelir Vergisi Kanunu ve Finansal Kiralama Kanunu’nun ilgili
hükümleri saklı kalmak kaydıyla değerlendirilir.
(5) Finansal kiralamaya konu makine ve teçhizatın
yatırımcıya teslim tarihinden itibaren 5 yıllık süre dolmadan devredilmesi
durumunda her türlü yükümlülük finansal kiralama şirketine aittir. İflas veya
sözleşmenin feshi veya yatırımın gerçekleşmemesi durumunda, beş yıllık süreyi
doldurmamış makine ve teçhizat içeren teşvik belgeleri kapsamında yararlanılan
destek unsurları ilgili mevzuatı çerçevesinde finansal kiralama şirketinden
tahsil olunur. Ancak, makine ve teçhizatın beş yıllık süreyi doldurması halinde
teslim tarihinden sonraki işlemlerde 474 sayılı ve 3065 sayılı Kanunlar ile
Gelir Vergisi Kanununun ilgili hükümleri saklı kalmak üzere yatırımcı
sorumludur.
(6) Finansal kiralama işlemine konu makine ve teçhizatın
başka bir yatırım için kullanılmasının talep edilmesi halinde; finansal kiralama
şirketi, devredecek yatırımcı ve devralacak yatırımcının birlikte müracaatına
istinaden, teşvik belgeli bir yatırımcıya yapılacak sözleşmeye istinaden
devredilebilir. Bu durumda devreden yatırımcının yatırım bütünlüğünün bozulması
halinde söz konusu makine ve teçhizatın diğer yollardan temin edilecek şekilde
tekrar ilave edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, yeni yatırımcının teşvik belgesinde
kayıtlı destek unsurlarının, ilk yatırımcının yararlandığı destek unsurlarından
daha düşük olması veya destek unsurunun hiç bulunmaması durumunda fazladan
kullanılan destekler ilgili mevzuatı çerçevesinde geri alınır.
(7) Finansal kiralama yoluyla gerçekleştirilecek
yatırımlarda, kiralamaya konu makine ve teçhizatın yatırımcıya teslim edilerek
beş yıllık sürenin dolması kaydıyla, yatırımcıya ait teşvik belgesinin herhangi
bir nedenle iptali, finansal kiralama şirketine müeyyide uygulamayı gerektirmez.
5 yıllık sürenin dolmaması halinde, yatırımcının yükümlülüklerini yerine
getirmemesi nedeniyle uygulanacak olan müeyyidelerden finansal kiralamaya konu
makine ve teçhizata tekabül eden bölümü kısmen veya tamamen finansal kiralama
şirketlerine de uygulanır. Bu fıkranın uygulanmasında 474 sayılı ve 3065 sayılı
Kanunlar ile Gelir Vergisi Kanununun
ilgili hükümleri dikkate alınır.
(8) Sözleşmede devir yetkisinin tanınması halinde de
finansal kiralamaya konu makine ve teçhizat, yatırımcının uygun görüşü olmadan
başka bir finansal kiralama şirketine devredilemez.
(9) Yatırımcının teşvik belgesi kapsamında bulunan
kullanılmış makine ve teçhizatın finansal kiralama yoluyla teminine izin
verilebilir.
(10) Finansal Kiralama Kanununun 23 üncü maddesinde
belirtilen ihbar süresinin bitimini müteakip en geç 3 ay içerisinde kiralayan
veya kiracı tarafından ilgili mercie bildirimde bulunulması halinde, sözleşmenin
feshi halinde 6 ncı fıkra hükümleri çerçevesinde devir yapılabilir.
(11) Belirtilmeyen hususlarla ilgili olarak Finansal
Kiralama Kanunu hükümleri dikkate alınarak Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda
işlem tesis edilir.
Devir, satış, ihraç ve kiralama
MADDE
30- (1)
Yatırım tamamlama vizesi yapılmış
teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın, devir, satış, ihraç veya
kiralanması, söz konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı doldurmuş
olması hâlinde serbesttir. Ancak, söz konusu satışların işletmenin asgarî beş
yıl süre ile faaliyette bulunmasını engelleyecek mahiyet taşımaması
gerekir.
(2) Tamamlama vizesi yapılıp yapılmadığına
bakılmaksızın beş yılını doldurmamış makine ve teçhizatın yatırımın bütünlüğünün
bozulmaması kaydıyla veya bütünü ile birlikte;
a) Teşvik
belgeli bir başka yatırım için devri,
b) Teşvik
belgesi olmayan bir başka yatırımcıya satışı,
c)
İhracı,
ç)
Kiralanması,
Müsteşarlığın
iznine tabidir.
(3) Tamamlama
vizesi yapılmamış veya tamamlama vizesi yapılmış olmakla birlikte beş yılını
doldurmamış makine ve teçhizata satış izni verilebilmesi için yatırımın
bütünlüğünün bozulmaması şartı aranır. Bu tür durumlarda satış izni verilen
makine ve teçhizata uygulanan destekler tahsil edilmez. Ancak yatırımcının
teşvik belgesinin satış iznini müteakip diğer nedenlerle iptali hâlinde izin
verilen makine ve teçhizata uygulanan destekler de ilgili mevzuatı çerçevesinde
kısmen veya tamamen geri alınır.
(4) Beş yıllık
süreyi doldurmamış makine ve teçhizatın tamamlama vizesinin yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın izinsiz satıldığının tespit edilmesi hâlinde satışı
yapılan makine ve teçhizat ile ilgili tahsil edilmeyen gümrük vergisi ve katma
değer vergisi ile varsa indirimli kurumlar vergisi veya gelir vergisi uygulanmak
suretiyle yararlanılan destekler ilgili mevzuatı çerçevesinde tahsil edilir.
Satış dolayısıyla yatırım tutarında meydana gelen azalma nedeniyle
kullanılabilecek azamî kredi tutarında da azalma oluşması durumunda fazladan
kullanılan krediye tekabül eden faiz desteği Kararın 8 inci maddesi
çerçevesinde, vadeli ithalat ile kredi kullanımında tahsil edilmeyen Kaynak
Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi ise ilgili mevzuatı çerçevesinde geri
alınır.
(5) Tamamlama vizesi yapılmayan teşvik belgesi kapsamı
makine ve teçhizatın satışı talebine ilişkin müracaatlarla ilgili olarak
Müsteşarlıkça, yatırımcıdan teşvik belgesinin iptali halinde satışı yapılan
makine ve teçhizata ait destek unsurlarının kendileri tarafından ödeneceğine
dair taahhütname alınır.
(6) Teşvik belgesi kapsamında temin edilen
makine ve teçhizatın, üretilecek mal veya hizmetlerin teşvik belgesi sahibi
yatırımcı tarafından satın alınması koşuluyla diğer bir yatırımcıya herhangi bir
ücret alınmaksızın geçici olarak verilmesi veya kiralanması Müsteşarlığın iznine
tabidir.
(7) Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımını
tamamlamış ancak tamamlama vizesi yaptırılmamış yatırımlarla ilgili makine ve
teçhizatın teminini müteakip beş yıl geçtikten sonra satışının yapılmış olması
hâlinde, işletmenin asgarî beş yıl süreyle faaliyette bulunmuş olması şartıyla,
Müsteşarlıkça herhangi bir müeyyide uygulanmaksızın tamamlama vizesi
yapılabilir.
(8) Teşvik
belgesi kapsamı yatırımların tümüyle satışı, tamamlama vizesi yapılmış ve asgari
5 yıl faaliyette bulunulmuş olması halinde serbesttir. Bu tür durumlarda devir
işlemi yapılmaz.
(9) Tamamlama
vizesi yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın 5 yıllık süreyi doldurmamış makine ve
teçhizat bulunan yatırımların devri;
a) Devralan
tarafından ilave yatırım yapılmayacak olması halinde teşvik belgesi üzerinde
unvan değişikliği yapılarak,
b) Devralan
tarafından ilave yatırım yapılacak olması halinde yeni bir teşvik belgesi
düzenlenmesi suretiyle
uygun görülebilir.
(10) Teşvik
belgesi kapsamında yer alan yatırımlardan
tamamlama vizesi ve belgede kayıtlı özel şartların vizesi yapılabilecek
durumda olan yatırımcıların cebrî icra takiplerine konu olması veya iflas
masasına girmesi durumunda; yatırımcı, icra organı veya iflas organı tarafından
icra ile satışın veya iflasın kesinleşme tarihinden önce talep edilmesi hâlinde,
Müsteşarlıkça teşvik belgesinin tamamlama vizesi yapılabilir. Ancak, satışın
kesinleşmesi hâlinde kesinleşme tarihi itibarıyla varsa satış için gerekli
süreleri doldurmamış olan makine ve teçhizata yönelik olarak yararlanılan
destekler ilgili mevzuatı hükümleri çerçevesinde tahsil
edilir.
(11)
Yatırımcının ilgili kanun hükümlerine göre tasfiyeye girmesi hâlinde de
yatırımcının, ilgili tasfiye kurulunun veya organının talebi üzerine yedinci
fıkra hükümlerine göre işlem yapılabilir.
Belge zayii
MADDE
31- (1) Teşvik belgesi, eki ithal
veya yerli makine ve teçhizat listesi ile döviz ve kredi kullanım formundan
herhangi birinin zayi olması nedeniyle yatırımcı tarafından yeniden tasdikinin
talep edilmesi durumunda, bütçeye irat kaydedilmek üzere, tasdiki
istenilen her bir belge için muhasebe birimi hesabına üçyüz Türk Lirası
yatırılır. Söz konusu meblağ hiçbir surette iade edilmez.
Mücbir sebep
ve fevkalade hal durumları
MADDE
32- (1) Yatırımların teşvik belgesine
bağlanması ve tamamlama vizesi işlemleri sonuçlanıncaya kadar devam eden
işlemlerle ilgili olarak;
a)
Tabii afetler ve yangın (Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı il müdürlükleri, itfaiye müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan
alınacak yazı ve sigorta hasar ekspertiz raporu),
b)
Yatırımcının faaliyetlerinden kaynaklı olmayan diğer nedenlerle kamu
idarelerinin aldığı kararlar sonucu yatırımcının faaliyet yapamaz hale gelmesi
(ilgili kamu kurumundan alınacak yazı),
c)
Grev ve lokavt (İl çalışma müdürlüklerinden alınacak
yazı),
ç) Devletçe konulan yasaklar, savaş ve abluka
hali,
d) Yatırımcının çoğunluk hissesi sahiplerinin ölümü
(mahkeme kararı),
e) Yatırım konusu makine ve teçhizatın, yatırımcının
iradesi ve kusuru dışında çalınma vb. sebeplerle elden çıkması ( resmi
kurumlardan alınacak yazı ),
gibi durumlar mücbir sebep ve fevkalade hal durumları
olarak değerlendirilir.
Yatırımların
takibi, kontrolü ve müeyyide uygulanması
MADDE 33-
(1)
Teşvik belgelerinin ilgili mevzuata
uygun olarak kullanılması zorunludur.
(2) Müsteşarlık, teşvik belgesi kapsamındaki yatırımların
mevzuata uygun şekilde yerine getirilip getirilmediğini denetlemeye, gerekli
gördüğü takdirde yatırımın her aşamasında yatırımların ve ilgili odaların
verilen görevlere ilişkin olarak yaptıkları işlemlerin takip ve kontrolünü
yapmaya, gerekli göreceği tedbirleri almaya, ilgili kuruluşlardan belge ve bilgi
istemeye ve aykırılıkların tespiti halinde kısmen veya tamamen müeyyide
uygulamaya yetkilidir.
(3) Karar ile bu Tebliğ’de belirlenen hükümlere aykırı
davranan, teşvik belgesindeki kayıt ve koşulları yerine getirmeyen, teşvik
belgesi ile diğer belgelerde tahrifat yapan, sahte ve muhteviyatı itibarıyla
yanıltıcı belge düzenleyen ve kullanan, yanlış ve yanıltıcı bilgi veren, teşvik
belgesinde öngörülen sürede yatırımları tamamlamayan veya 5 inci maddede
belirtilen asgari yatırım tutarlarına uymayan yatırımcıların teşvik belgeleri
Müsteşarlıkça kısmen veya tamamen iptal edilir.
(4) İptal edilen teşvik belgeleri ile ilgili olarak
yatırımcıların yararlandıkları destek unsurları, ilgili mevzuatı hükümleri
çerçevesinde ilgililerden geri alınır.
Tamamlama vizesi
MADDE 34-
(1) Yatırımcıların, teşvik belgesinde
öngörülen süre veya ek süre bitimini izleyen altı ay içinde tamamlama vizesinin
yapılması için teşvik belgesini düzenleyen mercie veya Müsteşarlığa başvurmaları
zorunludur. Bu süre içerisinde müracaat
edilmemesi halinde Müsteşarlık re’sen tamamlama vizesi işlemlerini
başlatabilir.
(2) Müsteşarlıkça
uygun görülmesi hâlinde, yatırımların tamamlama vizesi işlemleri için yatırımın bulunduğu il valiliği, odalar veya
bankalar görevlendirilebilir.
(3) Ekspertiz işlemlerinin Müsteşarlıkça yapılacak olması
halinde, yatırım mahallinde ekspertiz yapmak üzere Müsteşarlıktan en az 2 veya
en çok 3 eksper görevlendirilir. Müsteşarlık tarafından valilik, oda veya
bankanın görevlendirilmesi halinde; tamamlama ekspertizi ve vize işlemleri,
görevlendirilen mercinin kadrolu elemanlarından oluşan 2 eksper ile yatırımcı
tarafından tayin edilecek yeminli mali müşavirin yapacakları inceleme sonucunda
müştereken düzenlenecek ek-6’da yer alan yatırım tamamlama ekspertiz raporuna
istinaden ilgili mercice de yapılabilir.
(4) Görevlendirilen mercice yapılan ekspertiz işlemleri
sonucunda yatırımın gerçekleşme değerleri ile birlikte tamamlama vizesi şerhi,
ilgili merci tarafından doğrudan teşvik belgeleri üzerine derc edilerek
sonucundan Müsteşarlığa bilgi verilir.
Tamamlama vizesi işlemi ile ilgili olarak, ekspertiz işlemine esas olan
rapor, teşvik belgesinin onaylı fotokopisi, ithal ve yerli makine ve teçhizat
liste asılları, gerçekleşen değerler üzerinden hazırlanmış ilgili merci
tarafından onaylı yeni listeler ve döviz ve kredi kullanım formunun aslı bir ay
içerisinde nihai onay için Müsteşarlığa gönderilir. Müsteşarlıkça uygun görülen
tamamlama vizesi işlemleri ile ilgili olarak yatırımcıya ve ekspertiz işlemini
yapan mercie bilgi verilir.
(5) Fon veya
bütçe kaynaklı kredi veya faiz desteği ihtiva eden teşvik belgelerinin
tamamlama vizesi işlemleri, ekspertiz raporunun ilgili merci tarafından
Müsteşarlığa gönderilmesini müteakip Müsteşarlıkça yapılır.
(6)
Ekspertiz işlemleri için görevlendirilecek eksperlerin her birine ödenecek
ekspertiz ücreti yetmişbeş Türk Lirasıdır. Bu görevlendirmelerde ekspertiz
ücreti, yol ve konaklama giderleri yatırımcı tarafından karşılanır.
Yatırımcılardan başka hiçbir ad altında ücret talep
edilemez.
(7)
Kamu kuruluşlarınca gerçekleştirilen yatırımların tamamlama vizesi işlemleri
ekpertiz yapılmaksızın doğrudan ilgili kuruluş tarafından verilecek bilgi ve
belgelere istinaden Müsteşarlıkça yapılır.
(8)
Uçak, helikopter, vinç hizmetleri, hazır harç ve beton yatırımları ile asfalt
üretimine yönelik yatırımların tamamlama vizesi işlemleri, ek-7’de yer alan
bilgi ve belgeler ile yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tamamlama ekspertiz
raporlarına istinaden doğrudan teşvik belgesini düzenleyen mercice
yapılır.
(9) Tabii afet ve/veya yangın nedeniyle tamamlama
vizesine ilişkin aranan belgelerin ibraz edilememesi durumunda tamamlama
vizesine ilişkin talepler;
a) Teşvik belgesi kapsamında ithali yapılan makine ve
teçhizata ilişkin ilgili gümrük idaresinden temin edilecek gümrük giriş
beyannamelerinin onaylı örneklerinin,
b) Alımı gerçekleştirilen yerli makine ve teçhizata ait
satıcı firmalardan temin edilecek fatura nüshalarının,
c) Varsa diğer yatırım harcamalarına ait ilgili kurum ve
kuruluşlardan temin edilecek belgelerin,
ç) Arsa bedeli için ilgili tapu dairesinden temin
edilecek tapu örneğinin,
d) Bina-inşaat harcamaları için ilgili belediyeden temin
edilecek yapı ruhsatı ve/veya yapı
kullanım izin belgesi örneğinin,
e) Tabii afet ve/veya yangın durumunu tevsik eden
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya Tarım ve Köyişleri Bakanlığı il müdürlükleri
veya itfaiye müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan alınacak rapor ile varsa
sigorta poliçesi örneği ile sigorta hasar ekspertiz raporu ve ilgili sigorta
şirketinin hasarı karşılayıp karşılamadığına ilişkin
yazının
Müsteşarlığa ibraz edilmesini müteakip
sonuçlandırılabilir.
Görev verilen kurum ve kuruluşların
yükümlülükleri
MADDE
35- (1) Valilikler, odalar, bankalar,
yeminli mali müşavirler gibi görev verilen kurum ve kuruluşlar Karar ve
Tebliğ’in uygulamasına yönelik olarak yapmış oldukları işlemlerden
sorumludurlar.
(2) Görev verilen ilgili kurum ve kuruluşlar yapılan
müracaatları iki ay içerisinde sonuçlandırmakla
yükümlüdür.
(3) Sanayi odaları, kullanılmış komple tesis ithal izni,
devir, satış, ihraç ve kiralama işlemlerine ilişkin müracaatlar ile yatırım
konusu değişikliği ve yatırımın nakli konusundaki talepleri Müsteşarlığın
görüşünü alarak, bunların dışındaki diğer işlemleri Karar ve Tebliğ hükümleri
çerçevesinde yapılacak değerlendirmeye göre sonuçlandırırlar.
(4) Sanayi odaları ve tamamlama ekspertizi ve vizesi ile
ilgili görev verilen kuruluşlar ek-6’da yer alan formu doldurarak Müsteşarlığa
iletirler.
Daha önceki
yıllara ait Bakanlar Kurulu Kararlarına istinaden düzenlenmiş teşvik belgeleri
için uygulanabilecek hükümler
MADDE 36-
(1) Daha önceki yıl kararlarına göre
teşvik belgesine bağlanan yatırımlarla ilgili uygulamalara, teşvik belgesinin
istinat ettiği karar ile diğer ilgili kararlarda belirtilen hükümler
çerçevesinde devam olunur.
(2) Daha önceki yıl kararlarına istinaden düzenlenen
teşvik belgeleri kapsamında devam etmekte olan yatırımların, Karar’da öngörülen
ilgili yatırım konusuna ait asgarî kapasiteleri ve bakiye kısımlarının asgarî
yatırım tutarını sağlaması hâlinde, yatırımların bakiye kısımları için Karara
istinaden yeni teşvik belgesi düzenlenebilir. Yatırımcının talebine istinaden
mevcut teşvik belgesinin istinat ettiği Karar hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilen yatırımlar için tamamlama
vizesi yapılabilir veya düzenlenecek yeni teşvik belgesi kapsamında devir işlemi
yapılabilir.
(3) Daha
önceki yıl kararlarına göre düzenlenen teşvik belgesi kapsamı yatırımın finansal
kiralama işlemi ile gerçekleştirilmesinin talep edilmesi halinde, finansal
kiralama şirketinin müracaat tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine
göre işlem yapılır.
(4) Halen geçerli teşvik belgesi kapsamına, Karar eki
ek-4’te yer alan “Genel Teşvik Sisteminden Teşvik Edilmeyecek Yatırım Konuları”
için makine ve teçhizat ilave edilemez. Ayrıca, tekstil, hazır giyim ve
konfeksiyon yatırımlarına yönelik teşvik belgeleri kapsamındaki yeni makine ve
teçhizatların kullanılmış olarak ithaline izin verilmeyeceği gibi iplik ve
dokuma konusunda düzenlenmiş teşvik belgelerine de sadece modernizasyona yönelik
makine ve teçhizat ilave edilebilir. Bölgesel desteklerden yararlanamayacak
yatırım konularındaki teşvik belgeleri kapsamında devam etmekte olan yatırımlar
için ilave kapasite artışına izin verilmez.
(5)
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla yapılacak yatırımlar için düzenlenmiş
teşvik belgelerinin tamamlama vizesi işlemleri teşvik belgesini düzenleyen
mercie verilecek bilgi ve belgelere istinaden doğrudan ilgili mercice
yapılır.
(6) Bu Tebliğ’in 30 uncu
maddesinin yedinci fıkrası, bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlüğe
giren kararlara göre düzenlenmiş teşvik belgelerine de uygulanır. Bu hüküm, bu
tür satışlar nedeniyle kısmen veya tamamen iptal edilmiş ancak ilgili kurumlarca
müeyyide uygulanmamış veya müeyyide uygulanmasına rağmen henüz tahsil edilmemiş
teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar için de
geçerlidir.
Bütçeden
yapılacak ödemeler için gerekli olan belgeler
MADDE 37-
(1) Bütçeden ayrılan ödenek çerçevesinde
yapılacak ödemelerle ilgili olarak;
a) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanunu uyarınca Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve
idari para cezası borçlarının bulunmadığının veya tecil ve taksitlendirildiğinin
ya da yapılandırıldığının ve yapılandırmanın bozulmadığının,
b) 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 22/A maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı tahsilat dairelerine müracaat
tarihinden önceki 15 gün içinde vadesi geçmiş borcunun
olmadığının
tevsik edilmesi gerekmektedir.
İhtilaflı Durumlar
MADDE 38-
(1)
Karar ve daha önceki kararlarda yer alan
destek unsurlarının uygulanmasında ortaya çıkacak tereddüt ve ihtilaflarda
Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda işlem tesis edilir.
Yürürlükten kaldırılan
hükümler
MADDE 39-
(1)
08/12/2006 tarih ve 26370 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2006/3 sayılı ve
20/07/2007 tarih ve 26588 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2007/1 sayılı
Tebliğler yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
1- 28/08/2006 tarihli ve 2006/10921
sayılı Karara göre düzenlenen teşvik belgeleri kapsamı yatırımlar için faiz
desteği ödemeleri, Müsteşarlık ile aracı kurumlar arasındaki protokolün imzalandığı tarihten sonraki
döneme isabet eden kısım için uygulanır.
Yürürlük
MADDE
40- (1)
Bu Tebliğ 16/07/2009 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41-
(1)
Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Ekler için
tıklayınız. |