1. Giriş
Bu
Tebliğin konusunu, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı
Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında
Kanunda1 belirtilen damga vergisi istisnası uygulamasına ilişkin usul
ve esaslar oluşturmaktadır.
2.
Yasal Düzenleme
1/4/2008 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe giren 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 2
nci maddesinin 1/a, 1/b, 1/f ve 1/g fıkraları, 3 üncü
maddesinin dördüncü fıkrası ile 4 üncü maddesinin dördüncü ve altıncı fıkraları
aşağıdaki gibidir:
“Madde
2- (1) Bu Kanunun uygulamasında;
a) Araştırma ve geliştirme faaliyeti (Ar-Ge): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve toplumun
bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve
uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen
yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile
alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir
belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik
taşıyan faaliyetleri,
b)
Yenilik: Sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap verebilen, mevcut pazarlara
başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek; yeni bir ürün,
hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçleri ve
süreçlerin neticelerini,
…
f)
Ar-Ge personeli: Ar-Ge
faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenleri;
1)
Araştırmacı: Ar-Ge faaliyetleri ile yenilik tanımı
kapsamındaki projelerde, yeni bilgi, ürün, süreç, yöntem ve sistemlerin tasarım
veya oluşturulması ve ilgili projelerin yönetilmesi süreçlerinde yer alan en az
lisans mezunu uzmanları,
2)
Teknisyen: Mühendislik, fen ve sağlık bilimleri alanlarında yüksek öğrenim
görmüş ya da meslek lisesi veya meslek yüksek okullarının teknik fen ve sağlık
bölümlerinden mezun, teknik bilgi ve deneyim sahibi
kişileri,
g)
Destek personeli: Ar-Ge faaliyetlerine katılan veya bu
faaliyetlerle doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman, laborant, sekreter,
işçi ve benzeri personeli,
ifade eder.”
“Madde
3-
…
(4)
Damga vergisi istisnası: Bu Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlardan damga vergisi
alınmaz.”
“Madde
4-
…
(4) Bu
Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı
dışında kullanılması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden
vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı
destekler ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ve gecikme zammı
uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
…
(6) Bu
Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, TÜBİTAK’ın görüşü
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
5746
sayılı Kanun kapsamındaki destek ve teşviklere yönelik uygulama ve denetim usul
ve esasları 31/7/2008 tarihli ve 26953 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine
İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliği ile
belirlenmiştir.
3. Ar-Ge
ve Yenilik Faaliyeti ile İlgili Damga Vergisi İstisnası
Uygulaması
3.1. Uygulama
Esasları
5746
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca, bu Kanun ve
ilgili yönetmelikte kapsam ve sınırları belirtilen Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlar damga vergisinden müstesna olacaktır.
Bu
çerçevede, Kanun ve yönetmelik kapsamındaki Ar-Ge ve
yenilik faaliyetlerinde istihdam edilen personele münhasıran bu görevleri ile
ilgili olarak yapılan ücret ödemeleri nedeniyle düzenlenen kağıtlara da istisna uygulanacaktır.
Diğer
taraftan, noter, resmi daireler, diğer kamu kurum ve kuruluşları gibi kurum ve
kuruluşlarca, 5746 sayılı Kanun kapsamında Ar-Ge ve
yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası uygulanabilmesi
için,
-
Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında yapılacak
işlemleri belirten ve desteği veren kamu kurum ve
kuruluşu,
-
Ar-Ge merkezleri ile rekabet öncesi işbirliği
projeleri için başvuru yapılan kamu kurumu,
-
Teknoloji merkezi işletmeleri için Teknoloji Geliştirme Merkezi (TEKMER)
Müdürlüğü,
-
Uluslararası fonlarca desteklenen ya da Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu (TÜBİTAK) tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik
projeleri için TÜBİTAK,
tarafından onaylı listenin, mükellef tarafından işlem
esnasında bu işlemi yapacak kurum ve kuruluşlara ibraz edilmesi yeterli olup söz
konusu kurum ve kuruluşlarca başkaca bir belge aranmayacaktır. Ancak, işleme
konu edilecek kağıtların Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında olduğunun onaylı listeden
anlaşılması gerekmektedir. Onaylı listenin işlem esnasında ibraz edilmemesi
halinde, işlem yapanlarca istisna uygulanması mümkün
bulunmamaktadır.
3.2. İstisna Uygulamasının
Başlangıcı
1/4/2008 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe
giren 5746 sayılı Kanun ve bu Kanunun uygulama usul ve esaslarını düzenleyen
ilgili yönetmelik çerçevesinde;
-
Ar-Ge merkezlerinde, Ar-Ge
merkezi belgesinin düzenlendiği,
-
Rekabet öncesi işbirliği projelerinde, proje sözleşmesinin yürürlüğe
girdiği,
-
Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge ve yenilik
projesinin onaylandığı,
- Kamu
kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından desteklenen veya
TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik
projelerinde, bu projelere yönelik destek karar yazısının düzenlendiği veya
proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği,
-
Uluslararası fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik
projeleri için TÜBİTAK’ın onay yazısının düzenlendiği,
-
Teknogirişim sermaye desteklerinde, kamu idaresi
tarafından iş planının onaylandığı,
tarihten itibaren Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası
uygulanabilecektir. Ancak, söz konusu kağıtların,
noter, resmi daire, diğer kamu kurum ve kuruluşları gibi kurum ve kuruluşlar
nezdinde işlem görmesi durumunda, bu kurum ve kuruluşlarca damga vergisi
istisnası uygulanabilmesi için onaylı listenin ibrazının aranılacağı tabiidir.
3.3. İstisna Uygulamasının Sona
Erdiği Haller
5746
sayılı Kanun ve ilgili yönetmelik hükümleri uyarınca,
-
Ar-Ge merkezi hüviyetini haiz işletmeler bakımından,
Ar-Ge merkezi olma şartlarının kaybedilmesi, şartların
ihlal edilmesi veya destek ve teşviklerin amacı dışında kullanılması halinde,
şartların kaybedildiği, ihlalin gerçekleştiği veya destek ve teşviklerin amacı
dışında kullanıldığı tarihten,
-
Rekabet öncesi işbirliği projesinde, projenin herhangi bir nedenle sona ermesi
halinde bu tarihten, proje sözleşmesinin iptal edilmesi halinde ise denetimin
başlama tarihinden,
-
KOSGEB teknoloji merkezi işletmelerinde yürütülen projelerin herhangi bir
nedenle sona ermesi veya projeye verilen desteğin son bulması hallerinde,
Ar-Ge ve yenilik faaliyeti de son bulacağından bu
tarihten,
-
Ar-Ge ve yenilik projelerinde, projenin herhangi bir
nedenle sona ermesi veya projeye verilen desteğin son bulması hallerinde,
Ar-Ge ve yenilik faaliyeti bitmiş sayılacağından bu
tarihten,
-
Teknogirişim sermaye desteklerinde, onaylanan iş
planına kamu idaresi tarafından verilen desteğin son bulduğu
tarihten,
itibaren damga vergisi istisnasından
yararlanılamayacaktır.
4. İşlem Yapan Kurum ve
Kuruluşların Sorumluluğu
Damga
vergisi istisnası uygulayarak işlem yapan noter, resmi daireler, diğer kamu
kurum ve kuruluşları gibi kurum ve kuruluşların; Ar-Ge
ve yenilik faaliyetlerine ilişkin olarak düzenlenen kağıtlarla ilgili olup istisna uygulanması sebebiyle
ilgililerine ödettirilmeyen veya ödeme sırasında tevkif edilmeyen damga
vergilerine ilişkin olarak vergiye tabi kağıdın düzenlendiği tarihi takip eden 1
ay içinde bu Tebliğin ekinde yer alan “Ar-Ge ve
Yenilik Faaliyetleri ile İlgili Olarak Damga Vergisi İstisnasından
Yararlananlara Ait Bildirim”i doldurmak suretiyle, ilgililerin gelir veya
kurumlar vergisi bakımından bağlı bulundukları vergi dairesine vermeleri
zorunludur. Damga vergisi istisnası uygulanan kağıtların, düzenlenme tarihinden itibaren 1 aylık sürenin
geçirilmemesi kaydıyla, aynı bildirim ile toplu olarak bildirilmesi mümkün
bulunmaktadır.
5746
sayılı Kanun uyarınca gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında yer alan Ar-Ge ve destek personeline yapılan ücret ödemeleri için gelir
vergisi stopajı teşvikine ilişkin bildirim verilmesi halinde, damga vergisi
istisnası da uygulanan bu ücret ödemeleri nedeniyle düzenlenen kağıtlar için ayrıca bildirim verme yükümlülüğü
bulunmamaktadır. Ancak, gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin bildirime dahil edilmeyen personele ödenen ücretlere dair kağıtlara
damga vergisi istisnası uygulanması durumunda, bu kağıtlar için muhtasar
beyannamenin verildiği vergi dairesine ayrıca bildirim
verilecektir.
5. Diğer
Hususlar
5746
sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih ile bu Tebliğin yayımlandığı tarih
arasında, anılan Kanun ve yönetmelik hükümleri çerçevesinde damga vergisi
istisnası uygulayarak işlem yapan kurum ve kuruluşlar tarafından, Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında düzenlenen bu kağıtlara ilişkin bildirim Tebliğin yayımlandığı tarihi takip
eden 3 ay içinde verilecektir.
Destek
ve teşvik unsurlarının amacı dışında kullanılması, şartların ihlali veya
projelere yönelik değerlendirme raporlarının olumsuz olmasının tespit edilmesi
halinde, Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerine ilişkin
zamanında tahakkuk ettirilmemiş damga vergisi yönünden vergi ziyaı doğmuş sayılır ve ziyaa
uğratılmış vergiler gecikme faizi ve vergi ziyaı
cezasıyla birlikte tahsil edilir.
Tebliğ
olunur.
EK: Ar-Ge ve
Yenilik Faaliyetleri ile İlgili Olarak Damga Vergisi İstisnasından
Yararlananlara Ait Bildirim
1 12/3/2008 tarihli ve 26814 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
EK
Ar-Ge ve Yenilik Faaliyetleri
ile İlgili Olarak Damga Vergisi İstisnasından Yararlananlara Ait
Bildirim
………………. Vergi Dairesi
Müdürlüğüne
Mükellefin
Adı
Soyadı (Unvanı) |
|
Vergi Kimlik Numarası (*) |
|
Gelir/Kurumlar Vergisi Bakımından Kayıtlı Olduğu Vergi
Dairesi |
|
Adresi |
|
İşlemin
Hangi Konuda Yapıldığı
Onaylı
Liste |
Liste Konusu Faaliyet |
|
Listenin Onay Tarih/Sayısı |
|
Onaylayan Kurum/Kuruluşun Adı |
|
Damga
Vergisine Konu Kağıtlara İlişkin Tablo
(**)
Sıra
No
|
Düzenlendiği Tarih
|
Mahiyeti
|
Tarafları
|
İhtiva Ettiği Belli Para
(TL) |
Damga Vergisi Tutarı (TL)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(***) Bildirimi
Yapan
…/.../….
İmza – Mühür
(İmza Sahiplerinin İsim ve Unvanı,
Kaşeleri)
------------------------------
(*)
Gerçek kişilerde T.C. kimlik numarası yazılacaktır.
(**)Bu bölümün yetersiz kalması durumunda tabloya satır
eklenecektir.
(***)Temsile yetkililer tarafından
imzalanacaktır.
|