Bu
Tebliğde, 28/2/2009 tarihli ve 27155 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile
492 sayılı Harçlar Kanununda1yapılan düzenlemelere yönelik açıklamalara yer
verilmiştir.
I. YASAL
DÜZENLEMELER
5838
sayılı Kanunun 16, 17, 32 ve geçici 6 ncı maddelerinde 492 sayılı Harçlar Kanunu
ile ilgili yapılan düzenlemeler aşağıdaki gibidir.
“MADDE 16 – 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü
maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Kat
irtifaklı gayrimenkul devir ve iktisaplarında harç, devir ve iktisap bedelinin
tamamı üzerinden hesaplanır.”
MADDE 17 – 492 sayılı Harçlar Kanununun
(4) sayılı tarifesinin “I-Tapu işlemleri” başlıklı bölümünün 12 numaralı
fıkrası, 13 numaralı fıkrasının (a) ve (c) bentleri ile 20 numaralı fıkrasının
(e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“12.
Satış vaadi sözleşmeleri ile irtifak hakkı tesisi vaadi sözleşmelerinin tapu
siciline şerhinde, sözleşmede yazılı bedel üzerinden (Bu bedel, sözleşmeye konu
gayrimenkulün emlak vergisi değerinden az, emlak vergisi değerinin iki katından
çok olamaz) bedelsiz olanlarında emlak vergisi değeri üzerinden(Binde
5,4)”
“a)
Arsa ve arazi üzerine inşa olunacak bina vesair tesislerin tescilinde (Her bir
bağımsız bölüm vesair tesis için)100 TL
Bayındırlık ve İskan Bakanlığının görüşü alınarak Maliye Bakanlığınca
tespit ve ilan edilmiş bulunan sosyal mesken, işçi evleri ve bunlardan daha
düşük nitelikteki meskenlerin tescilinde (Her bir bağımsız bölüm için) 50 TL
Tapu
siciline tescil yapılmaması halinde de bu harcın tahsili aynı esaslar dahilinde
yürütülür.”
“c)
(a) fıkrası dışında kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde (her bir işlem
için)50 TL”
“e)
Gayrimenkul üzerine irtifak hakkı tesis ve devrinde (634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa göre yapılan kat irtifakları hariç olmak üzere) tesis ve devir için
ödenen bedel (Bu bedel, üzerinde hak tesis edilen gayrimenkulün emlak vergisi
değerinin iki katından çok olamaz) üzerinden devir alan için(Binde 15)”
MADDE 32 –
(9)
492 sayılı Harçlar Kanununun mükerrer 138 inci maddesinin dördüncü fıkrasında
yer alan “maktu harçları yarısına kadar, nispi harçları ise bu fıkra ile
artırılmadan önceki seviyelerine indirmeye,” ibaresi “maktu harçları yarısına,
nispi harçları ise Kanunla belirlenen oranların onda birine kadar indirmeye,”
şeklinde değiştirilmiştir.
(18)
492 sayılı Harçlar Kanununun(4) sayılı
tarifesinin sonunda yer alan “Bu tarifenin 13 numaralı bendinin (a) ve (c)
fıkralarında belirtilen işlemlerden emlâk vergisi bildirimi verilmesini
gerektirenlerin 1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununda yazılı bildirim verme süresi
sonuna kadar tapuda gösterilmemesi halinde harç % 50 fazlasıyla alınır.” hükmü
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 6 – Bu Kanunla 492 sayılı Harçlar Kanununun (4) sayılı
tarifesinin “I-Tapu İşlemleri” başlıklı bölümünün (13) numaralı fıkrasının (a)
ve (c) bentlerinde yapılan değişiklik ile aynı tarifenin sonunda yer alan hükmün
kaldırılmasına yönelik düzenleme, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce; cins
tashihi yapılmamış arsa ve arazi üzerine inşa olunan bina vesair tesislerin
tescili ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığının görüşü alınarak Maliye
Bakanlığınca tespit ve ilan edilmiş bulunan sosyal mesken, işçi evleri ve
bunlardan daha düşük nitelikteki meskenlerin tescilinde ve bunların dışında
kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde de uygulanır ve ayrıca vergi cezası ve
gecikme faizi aranmaz. Ancak, bu Kanunun yayımı tarihinden önce tahsil edilmiş
tutarlar iade edilmez, tarh ve tahakkuk ettirilmiş olan harçların takip ve
tahsiline devam edilir.”
II - 492 SAYILI HARÇLAR KANUNUNDA YAPILAN
DEĞİŞİKLİKLER
1- 63 üncü Maddede Yapılan
Değişiklik
Bilindiği gibi, 5766 sayılı Kanunla2492 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinde yapılan
değişiklikle gayrimenkul devir ve iktisaplarında gerçek alım-satım bedeli
üzerinden tapu harcı tahsil edilmesi esasına geçilmiş ve 56 Seri No.lu Harçlar
Kanunu Genel Tebliğinde konuya ilişkin ayrıntılı açıklamalara yer verilmişti.
Ancak, kat irtifaklı gayrimenkullerin alım-satımına ilişkin tapu harcı
uygulamasında tereddütler yaşanması üzerine, 5838 sayılı Kanunla yapılan
düzenleme ile kat irtifakı tesis edilmiş gayrimenkullerin devir ve iktisabında
tapu harcının, gayrimenkulün emlak vergisi değerinden az olmamak üzere devir ve
iktisap bedelinin tamamı üzerinden hesaplanmasına yönelik uygulamaya açıklık
kazandırılmıştır.
Örnek: (A) şahsı, üzerinde kat irtifakı kurulmuş gayrimenkulün 3
No’lu bağımsız bölümünü (B) şahsından 90.000 TL bedelle satın almıştır. Söz
konusu bağımsız bölüme isabet eden arsa payının emlak vergisi değeri 20.000
TL’dir.
Burada
tapu harcı, alım-satıma konu gayrimenkulün emlak vergisi değeri üzerinden değil,
devir ve iktisap edilen gayrimenkul için ödenen 90.000 TL üzerinden tahsil
edilecektir.
2 - Mükerrer 138 inci Maddede
Yapılan Değişiklik
Yapılan düzenleme ile, Bakanlar Kurulunun 492 sayılı Kanunda yer alan
maktu ve nispi harçların miktar ve oranlarının tespitine ilişkin yetkisinin
sınırları yeniden belirlenmiştir.
1) 5838 sayılı Kanunla Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı
tarifenin 12 nci fıkrasında yapılan düzenleme ile, gayrimenkullere ilişkin satış
vaadi sözleşmeleri ve irtifak hakkı tesisi vaadi sözleşmelerinin tapu siciline
şerhinde harca esas bedelin asgari ve azami miktarı belirlenmiştir. Buna göre,
söz konusu sözleşmelerin tapuya şerhi sırasında harcın matrahı sözleşmeye konu
gayrimenkulün emlak vergisi değerinden az, emlak vergisi değerinin iki katından
fazla olamayacaktır.
2)
5838 sayılı Kanunla Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı tarifenin 20/e bendinde
yapılan düzenleme ile, gayrimenkul üzerine irtifak hakkı tesis ve devrine
yönelik işlemlerde harca esas bedelin azami miktarı belirlenmiş olup söz konusu
bedelin asgari miktarına ilişkin bir tespite yer verilmemiştir. Buna göre,
irtifak hakkı tesis ve devirlerinde harcın matrahı tesis ve devir için ödenen
bedel olup bu bedel, üzerinde hak tesis edilen gayrimenkulün emlak vergisi
değerinin iki katından fazla olamayacaktır. Ancak, 634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa göre yapılan kat irtifakı tesisleri, önceden olduğu gibi tapu harcına
tabi tutulmayacaktır.
3)
5838 sayılı Kanunun 17 ve 32 nci maddelerinde yapılan düzenlemelerle, 492 sayılı
Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin 13/a ve 13/c fıkralarına göre nispi esasa göre
alınan harçların maktu esasa göre tahsili uygulamasına geçilmekte, 13/a fıkrası
kapsamındaki cins tashihi harçlarının beyanname verilmesi suretiyle tahsili
uygulamasına son verilmekte ve gayrimenkullerin Kanunda öngörülen süre içinde
tapuda tashih ve tescillerinin gerçekleştirilmemesi halinde tatbik edilen %50
ilave harç aranılmasına ilişkin uygulama kaldırılmaktadır.
Diğer
taraftan, 5838 sayılı Kanunun geçici 6 ncı maddesi ile, bu Kanunun yayımı
tarihinden önce yapılmamış cins değişikliği ve kayıt tashihi işlemlerinde harcın
ne şekilde tahsil edileceğine ilişkin usul ve esaslar belirlenmektedir. Buna
göre, 5838 sayılı Kanunun yayımlandığı 28/2/2009 tarihinden önce tarh ve
tahakkuk ettirilmemiş olan her nevi cins ve kayıt tashihi harçları 5838 sayılı
Kanunla değiştirilen tarife hükümlerine göre tahsil edilecektir. 5838 sayılı
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce, beyana dayalı işlemlerde beyanname
üzerine tahakkuk ettirilmiş; ihbarname kuralına dayalı işlemlerde ihbarname
düzenlenmek suretiyle tarh edilmiş cins değişikliği harçlarının ise (%50 ilave
harç dahil) takip ve tahsiline devam edilecektir.
Uygulamaya İlişkin Esaslar
:
a)
5838 sayılı Kanunun yayımı tarihi itibarıyla 492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı
tarifenin;
2 -
13/a ve 13/c fıkraları kapsamındaki işlemlerde harç maktu olarak tahsil
edilecektir.
3 -
13/a fıkrası kapsamındaki işlemlerde harç, cins değişikliği yapılacak her bir
bağımsız bölüm ve sair tesis için ayrı ayrı tahsil
edilecektir.
4 -
13/c fıkrası kapsamındaki işlemlerde harç, her bir tashih ve tescil işlemi için
ayrı ayrı tahsil edilecektir.
b)
5838 sayılı Kanunun geçici 6 ncı maddesi uyarınca bu
Kanunun;
1-
Yayımı tarihi itibarıyla, beyana dayalı tarhiyatlarda tahakkuk ettirilmemiş;
ihbarname kuralına göre yapılan tarhiyatlarda ihbarname düzenlenmemiş olan cins
değişikliği harçları, beyanname alınmaksızın maktu olarak tahsil edilecektir. Bu
harçlar için ayrıca herhangi bir vergi cezası ve gecikme faizi hesaplanmayacak,
%50 ilave harç aranılmayacaktır.
2-
Yayımı tarihinden önce beyana dayalı tarhiyatlarda tahakkuk ettirilmiş cins
değişikliği harçlarının (%50 ilave harç dahil) takip ve tahsiline devam
edilecektir. 28/2/2009 tarihinden önce ihbarname kuralına göre yapılan
tarhiyatlarda ise ihbarname düzenlenmek suretiyle tarh edilmiş cins değişikliği
harçlarına (%50 ilave harç dahil) ilişkin işlemlere devam edilecek ve tarh
edilen harç, kesilen cezalar ve hesaplanan gecikme faizleri ile gecikme
zamlarının tahsil edilebilir aşamaya gelmesini müteakip takip ve tahsiline devam
edilecektir.
3-
Yayımı tarihinden önce cins değişikliği işlemleri ile ilgili olarak tahsil
edilmiş olan tutarlar (%50 ilave harç dahil) iade
edilmeyecektir.
- Belediye/Valilik Tarafından
Yapılacak İşlemler:
Bilindiği gibi, 3194 sayılı İmar Kanununun330 uncu maddesinde, yapı kullanma izninin
belediye veya valiliklerce verileceği belirtilmiş, 492 sayılı Harçlar Kanununun
mükerrer 69 uncu maddesinin son fıkrasında da, “Belediyeler ve Bayındırlık ve
İskân Bakanlığının ilgili memurları arsa, arazi veya bina üzerine yeniden inşa
edilen binalarla ilgili yapı kullanma izni (iskân belgesini) vermeden önce,
vergi dairesine gerekli harcın ödendiğini gösterir belgeleri talep etmeye
mecburdurlar.” hükmüne yer verilmiştir.
Buna
göre, belediyeler veya valilikler, yapı kullanma izni verilmeden önce EK-1’de
yer alan belgeyi düzenleyerek, harcın tahsilini sağlamak üzere mükellefi ilgili
vergi dairesine/malmüdürlüğüne yönlendirecektir.
EK-1’deki belgeye dayalı olarak vergi dairesi/malmüdürlüğünce tahsil
edilen harca ilişkin olarak düzenlenen EK-2’deki belge olmaksızın, yalnızca
vergi dairesi alındısının ibraz edilmesi halinde yapı kullanma izni
verilmeyecektir.
- Vergi Dairesi
Müdürlüğü/Malmüdürlüğü Tarafından Yapılacak İşlemler:
İlgili
belediye/valilikten alınan EK-1’deki belge ile yapılan başvuru üzerine, her bir
bağımsız bölüm vesair tesis için harç tahsil edildikten sonra EK-2’de yer alan
belge imza ve mühür tatbik edilmek suretiyle düzenlenerek mükellefe
verilecektir. Ayrıca, mükellefe verilmek üzere ilgili tapu sicil/kadastro
müdürlüğüne hitaben harcın ödendiğini ve cins değişikliğinin
gerçekleştirilebileceğini belirten EK-3’teki yazı düzenlenecektir.
- Tapu Sicil/Kadastro Müdürlüğü
Tarafından Yapılacak İşlemler:
492
sayılı Kanunun 127 nci maddesinde, bu Kanunda aksine hüküm bulunmadıkça,
harçların tamamı peşin olarak ödenmeden harca mevzu olan işlemin yapılamayacağı,
128 inci maddesinde de gerekli harçları tamamen almadan işlem yapan memurların,
harcın ödenmesinden mükellefler ile birlikte müteselsilen sorumlu olacakları
hükme bağlanmıştır.
Buna
göre, Tapu Sicil/Kadastro müdürlükleri 492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı
tarifenin 13/a bendi kapsamındaki cins değişikliği işlemleri sırasında harcın
ödenmiş olduğunun belgelenmesini talep edecek ve ilgili vergi dairesi/mal
müdürlüğü tarafından düzenlenen EK-3’teki belge ibraz edilmeksizin tapuda cins
değişikliği işlemini gerçekleştirmeyecektir.
Öte
yandan, (4) sayılı tarifenin 13/c bendi kapsamındaki işlemlerde harç, her bir
tashih ve tescil işlemi için ayrı ayrı maktu olarak tahsil edilecektir. Harcın
tahakkuk ve tahsil usulünde herhangi bir değişiklik yapılmamış olup işlemin
yapılması için EK-3’teki belge aranılmayacaktır.
Tebliğ
olunur.
117/7/1964 tarihli ve 11756 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
26/6/2008 tarihli ve 26898 (Mükerrer) sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
39/5/1985 tarihli ve 18749 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.