1 Seri No'lu 5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanunu Genel Tebliği
1. Giriş
5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanununda1 yer alan
gelir vergisi stopajı indiriminin uygulanmasına yönelik açıklamalar bu Tebliğin
konusunu oluşturmaktadır.
2. Yasal Düzenleme
5225 sayılı Kanunun;
- 5 inci maddesinin (b) bendinde,
"Gelir vergisi stopajı indirimi; bu Kanun uyarınca belge almış kurumlar
vergisi mükellefi yatırımcı veya girişimcilerin, ilgili idareye verecekleri
aylık sigorta prim bordrolarında bildirdikleri, münhasıran belgeli yatırım veya
girişimde çalıştıracakları işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan gelir
vergisinin, yatırım aşamasında üç yılı aşmamak kaydıyla % 50'si, işletme
aşamasında ise yedi yılı aşmamak kaydıyla % 25'i, verilecek muhtasar beyanname
üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca
belirlenir."
- 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında,
"5 inci maddenin (b), (c) ve (d) bentlerindeki teşvik ve indirim
unsurlarından yararlanan kültür yatırım ve girişimleri için başka bir teşvik
mevzuatında da benzer teşvik ve indirimlerin bulunması halinde, yatırımcı veya
girişimcinin lehine olan hükümler uygulanır."
- 10 uncu maddesinde,
"Belgeli yatırımı veya girişimi Bakanlığın izni ile devralanlar da kalan süre
için bu Kanun hükümleri çerçevesinde teşvik ve indirim uygulamasından
yararlanırlar.
Yatırım veya girişimlere 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir
sebeplerle son verilmesi halleri hariç olmak üzere, bu Kanun uyarınca belge alan
yatırımcılar veya girişimcilerin, faaliyetlerini sona erdirmeleri ve bir yıl
içinde tekrar başlamamaları halinde, yatırım aşamasında yararlandıkları istisna,
muafiyet ve hakların parasal tutarını ilgili mevzuat hükümleri gereğince
ödemekle yükümlüdürler. İstisna hallerinde ödeme yükümlülüğünün kaldırılmasına
Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının uygun görüşü
alınarak Bakanlıkça karar verilir."
hükmü yer almaktadır.
Kanunun 5 ve 6 ncı maddeleri ile "Kültür Yatırım ve Girişimlerinin
Nitelikleri ve Nicelikleri Yönetmeliği"2 ve "Kültür Yatırım ve Girişimlerine
Gelir Vergisi Stopajı, Sigorta Primi İşveren Payı ve Su Bedeli İndirimi ile
Enerji Desteği Uygulamasına Dair Yönetmelik"3 hükümlerine dayanılarak
yayımlanan, "Kültür Yatırımı ve Girişimlerinde Teşvik Kapsamında Çalıştırılacak
Personele İlişkin Usul ve Esaslara Dair Tebliğ"4 de yatırım veya işletmenin
niteliğine göre mükelleflerin indirim kapsamında çalıştırabileceği azami işçi
sayısı belirlenmiştir.
Kanunun 5/b maddesindeki yetkiye istinaden gelir vergisi stopajı indirimi
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
Gelir vergisi stopajı indiriminden, kültür yatırımı ve kültür girişimi
belgesi almış kurumlar vergisi mükellefleri yararlanacaklardır.
İndirimin uygulanmasında tam veya dar mükellefiyet esasında
vergilendirilmenin bir önemi bulunmamakta olup kamu kurum ve kuruluşlarına ait
iktisadi işletmeler kurumlar vergisi mükellefi olması koşuluyla bu indirimden
yararlanacaktır.
4. Gelir Vergisi Stopajı İndiriminden Yararlanma Süresi ve
Oranları
Mükelleflerin gelir vergisi stopajı indiriminden yararlanabilmeleri için bu
Kanun uyarınca kültür yatırımı belgesi veya kültür girişimi belgesi almış
olmaları gerekmektedir.
Mükelleflerin ilgili idareye verecekleri aylık sigorta prim bordrolarında
bildirdikleri, münhasıran belgeli yatırım veya işletmede çalıştıracakları
işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinin;
- Yatırım aşamasında üç yılı aşmamak kaydıyla % 50'si,
- İşletme aşamasında ise yedi yılı aşmamak kaydıyla % 25'i,
verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin
edilecektir.
Kültür yatırımı belgesi veya kültür girişimi belgesi, yatırım veya işletmenin
nitelik ve nicelikleri esas alınarak düzenleneceğinden, yatırım veya girişim
belgesi yukarıda belirtilen sürelerden daha kısa olması halinde, belgede yer
alan süre kadar yararlanılabilecektir. Ancak, belgelerde yer alan sürenin daha
uzun olması durumunda, indirimden yararlanılacak süre her halükarda yatırım
aşaması için üç yılı, işletme aşaması için de yedi yılı aşamayacaktır.
Örnek 15 :
Mardin ilinde 1/2/2009 tarihinde belgeli kültür yatırımına başlamış olan (X)
Limited Şirketi, aylık prim ve hizmet belgesinde 20 işçi istihdam ettiğini
bildirmiştir.
Mükellefin yatırım aşamasında istihdam ettiği 20 işçinin 2009 Şubat ayı
ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarı 1.700 TL'dir.
Bu durumda, mükellefin indirim kapsamında olan 20 işçi dolayısıyla muhtasar
beyanname (Şubat ayına ait olup Mart ayında verilen muhtasar beyanname)
üzerinden tahakkuk eden vergiden mahsup edilmek suretiyle terkin edilebilecek
azami tutar, işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarının %50'si
(850 TL) olacaktır.
İndirimin devam ettiği süreler içinde işçi çıkarılması veya emeklilik
nedenleriyle işçi sayısında azalma olması halinde, terkin edilecek vergi
tutarının tespitinde, işyerinde kalan ve fiilen çalışan işçi sayısı dikkate
alınacaktır.
5. Fiilen Çalışma Zorunluluğu
Gelir vergisi stopajı indirimi, sadece kültür yatırımı ve girişimi belgesi
olan yerlerde fiilen çalıştırılan işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanacak
gelir vergisi açısından geçerlidir. Bu işyerlerine ilişkin bordrolarda
gösterilmiş olsa dahi, fiilen bu işyerlerinde çalışmayan işçiler açısından
indirimden yararlanılması mümkün değildir.
Ancak, izin, hastalık ve benzeri nedenlerle fiilen çalışılmaması bu şartın
ihlali anlamına gelmez.
6. Gelir Vergisi Stopajı İndiriminde Asgari Geçim İndirimi
Uygulaması
5225 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (b) bendi kapsamında gelir vergisi
indiriminden yararlanan işverenlerce istihdam edilen ücretlilerle ilgili asgari
geçim indirimi, Gelir Vergisi Kanununun 32 nci maddesi ile 265 Seri No.lu Gelir
Vergisi Genel Tebliğinde6 belirtilen usul ve esaslara göre hesaplanacaktır.
İşçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi esas alınarak terkin
edilecek azami tutarlar belirlendikten sonra asgari geçim indirimi tutarı mahsup
edilecektir.
Örnek 2:
Bayburt ilinde kurumlar vergisi mükellefi (A) Limited Şirketi yapılmakta olan
kültür girişimi nedeniyle toplam 2 işçi istihdam etmektedir. Şubat-2009
döneminde çalışanlarından tevkif ettiği gelir vergisi ve asgari geçim indirimi
tutarları her işçi için aşağıdaki şekildedir:
Brüt Ücret (TL)
Gelir Vergisi Tutarı (TL)
Asg. Geç. İnd. Tutarı (TL)
Birinci işçi
666
84,91
74,92
İkinci işçi
3.000
382,5
67,43
Toplam
3.666
467,41
142,35
Buna göre, (A) Limited Şirketi'nin 2 işçi için yararlanacağı terkin tutarı
şöyle hesaplanacaktır:
Birinci işçi (TL)
İkinci işçi (TL)
Toplam (TL)
a
Hesaplanan gelir vergisi tutarı
84,91
382,50
467,41
b
Terkin edilecek azami tutar (a x%25=)
21,23
95,63
116,86
c
Mahsup edilecek asgari geçim indirimi
74,92
67,43
142,35
d
Asgari geçim indiriminin mahsubundan sonra kalan tutar (a-c=)
9,99
315,07
325,06
e
Terkin edilecek tutar (b veya d satırlarındaki tutarlardan küçük
olanından fazla olamaz)
9,99
95,63
105,62
f
Vergi dairesine ödenecek tutar [a-(c+e)=]
-
219,44
219,44
İndirim, teşvik kapsamında çalıştırılacak azami personel sayısı dikkate
alınarak çalıştırılan işçi bazında uygulanmaktadır. Bu nedenle, örnekte her bir
çalışanın ücret gelirleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinden öncelikle
teşvik kapsamında yararlanılabilecek azami tutar hesaplanmıştır. Hesaplanan
gelir vergisinden; önce asgari geçim indirimi sonra terkin edilebilecek indirim
tutarı mahsup edilmiştir. Mahsup sonucu kalan gelir vergisi tutarı vergi
dairesine ödenecektir.
7. İndirimin Uygulanması
7.1. Mükellefler Tarafından Yapılacak İşlemler
Gelir vergisi stopajı indiriminden yararlanacak olan mükellefler, ilgili
döneme ilişkin verecekleri muhtasar beyannamelerinde, çalıştırdıkları tüm
işçilere ait ücret matrahlarını beyan ederek bunlara ilişkin vergilerin tahakkuk
ettirilmesini sağlayacaktır.
Gelir vergisi stopajı indiriminden yararlanabilmek için muhtasar beyanname
ile birlikte bu Tebliğin ekinde yer alan "Kültür Yatırımları ve Girişimleri
Teşvikine Ait Gelir Vergisi Stopajı İndirimine İlişkin Bildirim" ile kültür
belgesinin tasdikli örneğini de muhtasar beyannamenin verildiği vergi dairesine
vermeleri gerekmektedir. Kültür belgesinin tasdikli örneği indirimden
faydalanmaya başlanılan ilk ay verilecektir. Bu bildirimin, muhtasar beyannameyi
e-beyanname şeklinde verenler tarafından elektronik ortamda, diğer mükelleflerce
ise kağıt ortamında verilmesi gerekmektedir.
5225 sayılı Kanun gereğince gelir vergisi stopajı indiriminden yararlanacak
olan mükellefler, bildirimde yer alan terkine konu olacak vergi tutarını
verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün
(18/b) no'lu satırında (Ücret Ödemeleri Üzerinden Yapılan Tevkifatın 5225 sayılı
Kanun Gereği Terkin Edilen Tutarı) göstereceklerdir. Bu tutar, (17/b) no'lu
satırda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamından indirilerek terkin
sonrası kalan gelir vergisi tutarı (19) no'lu satırda gösterilecektir.
İndirimden yararlanacak işçi sayısının tespitinde esas alınacak olan belgeler
(Yatırıma veya işletmeye başlandığı tarihte ilgili idareye verilmiş olan aylık
prim ve hizmet belgeleri), en geç muhtasar beyannamenin verileceği tarihe kadar
bu beyannamenin verildiği vergi dairesine, birden fazla vergi dairesine muhtasar
beyanname verilmesi halinde ise kurumlar vergisi bakımından bağlı olunan vergi
dairesine verilecektir.
7.2. Vergi Dairelerince Yapılacak İşlemler
Mükellefler tarafından verilen muhtasar beyannameler üzerinden ilgili vergi
dairesince gerekli tahakkuk işlemi yapılacaktır. 5225 sayılı Kanun hükümleri
çerçevesinde terkine konu edilen tutar muhtasar beyannamenin (18/b) no'lu
satırında gösterilmiş olduğundan, vergi dairesince ayrıca bir terkin işlemi
yapılmayacaktır.
Bildirimin verildiği vergi dairesinin sınırları içerisinde yer almayan
işyerlerindeki istihdam dolayısıyla indirimden yararlanılmışsa, bildirimin bir
örneği vergi dairesi tarafından gerekli kontrollerin yapılması açısından
işyerinin bulunduğu ilgili vergi dairesine ayrıca gönderilecektir.
8. Diğer Hususlar
8.1. Başka Bir Teşvik Mevzuatında Benzer Teşvik ve İndirimlerin
Bulunması Hali
5225 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, gelir vergisi
stopajı indiriminden yararlananlar için başka bir teşvik mevzuatında da benzer
teşvik ve indirimlerin bulunması halinde, lehe olan hükümler uygulanır.
8.2. Belgeli Kültür Yatırımı veya İşletmelerinin Devri veya
Faaliyetinin Sona Ermesi Hali
Kanunun 10 uncu maddesi gereği belgeli kültür yatırımlarını veya
işletmelerini Kültür ve Turizm Bakanlığının izni ile kiralayan veya devralan
kurumlar vergisi mükellefleri de kalan süre için indirim uygulamasından
yararlanacaklardır.
Belge sahibi tüzel kişiliğin şirket ana sözleşmesinin, ortaklık statüsü veya
yapısının Kültür ve Turizm Bakanlığının izni ile değiştirilmesi hali de kalan
süre için indirimden yararlanılmasına engel değildir.
Yukarıda belirtilen esaslar çerçevesinde yatırım veya işletmeyi kiralayan
veya devralanların indirimden kalan süre kadar yararlanmaları için, bu durumun
Kültür ve Turizm Bakanlığından alınan belgelerle tevsik edilmesi
gerekmektedir.
İndirimin, kültür belgeli işletmelere tanınması nedeniyle Kanunda belirtilen
sürelerin tamamlanması halinde işletmeleri devralan kurumlarca indirimden
faydalanılamaz.
8.3. Yatırımların veya İşletmelerin Tamamlanamaması
5225 sayılı Kanunun amacı bir yandan kültür yatırımı ve işletmelerinde
bulunan kurumlar vergisi mükellefleri için istihdamın maliyetinin azaltılması,
diğer yandan da bu tür yatırımların devamlılığını sağlamak olduğundan yatırım ve
işletmelerin tamamlanması gerekmektedir. Yatırım aşamasında gelir vergisi
stopajı indiriminden yararlanan mükelleflerin yatırımlarını işletme aşamasına
geçirmemeleri durumunda yararlanılan indirim tutarları kendilerinden tahsil
edilecektir.
Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca gelir vergisi stopajı
indiriminden yararlanmaya başlayan girişimci veya yatırımcıların yatırım ve
işletmelere;
- Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir sebepler dışında son vermeleri
halinde,
- Bir yıl içinde tekrar başlamamaları halinde,
yatırım aşamasında indirim konusu yapılan tutarlar, 213 sayılı Kanun ile 6183
sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil
edilecektir.
8.4. Geçmiş Döneme Ait Belge Sahiplerinin Gelir Vergisi Stopajı
İndiriminden Faydalanmaları
Kültür yatırımı ve girişimlerinde indirim kapsamında çalıştırılacak
personelin azami sayısı, nitelikleri ve seçimine ilişkin usul ve esaslar; Kültür
Yatırımı ve Girişimlerinde Teşvik Kapsamında Çalıştırılacak Personele İlişkin
Usul ve Esaslara Dair Tebliğ ile belirlenmesi nedeniyle gelir vergisi stopajı
indirimi uygulanabilir hale gelmiştir.
Dolayısıyla bu Tebliğin yayımından önce kültür belgesi almış olanlar, kültür
yatırımı veya girişimi belgeleri kapsamında çalışan azami personel sayısının,
Kültür ve Turizm Bakanlığınca belgelerine işlendiği tarihi takip eden aydan
itibaren yatırım aşamasında üç yıl, işletme aşamasında yedi yılı aşmamak
kaydıyla bu Tebliğin "6. İndirimin Uygulanması" bölümündeki esaslar
çerçevesinde gelir vergisi stopajı indiriminden faydalanacaklardır.
Tebliğin yayımından önce düzenlenen kültür belgesine azami personel sayısının
işlenmiş olması halinde, azami süreler bu Tebliğin yayımından itibaren
uygulanacaktır.
Tebliğ olunur.
-------------
1 21/7/2004 tarihli ve 25529 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
2 16/8/2005 tarihli ve 25908 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
3 14/8/2006 tarihli ve 26228 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
4 28/1/2009 tarihli ve 27124 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
5 Bu örnekte, asgari geçim indirimi uygulaması ihmal edilmiştir.
6 4/12/2007 tarihli ve 26720 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.