3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu uygulamasına ilişkin olarak
aşağıdaki açıklama ve düzenlemelerin yapılmasına gerek
duyulmuştur.
1. ALTIN, GÜMÜŞ VE PLATİN İLE
İLGİLİ ARAMA, İŞLETME, ZENGİNLEŞTİRME VE RAFİNAJ FAALİYETLERİNE YÖNELİK TESLİM
VE HİZMETLERDE İSTİSNA UYGULAMASI
KDV
Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde 5228 sayılı Kanunla
yapılan değişiklik ile "Altın, gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme,
zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerine ilişkin olmak üzere, bu faaliyetleri
yürütenlere yapılan teslim ve hizmetler" istisna kapsamına alınmıştır. Bu
istisnanın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ise 95 Seri No.lu KDV Genel
Tebliği ile değişik 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde belirlenmiştir.
Ancak
bu Tebliğin yayımlandığı tarihi izleyen ay başından geçerli olmak üzere altın,
gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme ve rafinaj faaliyetlerinde bulunanlara
istisna kapsamında yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifalarında aşağıdaki
şekilde hareket edilmesi uygun görülmüş olup, 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin
(1.2.) numaralı bölümü bu Tebliğin yayımlandığı tarihi
izleyen ay başından geçerli olmak üzere yürürlükten
kaldırılmıştır.
1.1. İstisnanın
Kapsamı
1.1.1. Mükellefler
Bakımından
KDV
Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde düzenlenen istisna,
altın, gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme, zenginleştirme ve rafinaj
faaliyetlerinde bulunanlara, söz konusu faaliyetlerine ilişkin olmak üzere
yapılan teslim ve hizmetleri kapsamaktadır.
İstisnadan, 3213 sayılı Maden Kanunu hükümlerine göre Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı’ndan maden arama, altın, gümüş veya platin madenleri
için işletme ruhsatı alan firmalarla, zenginleştirme işini yapan firmalar ve
yaptıkları işlemler Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanmış olan “Kıymetli
Madenler Borsasında İşlem Görecek Altın Standardı ve Rafinerileri Hakkında
Tebliğ” ile “Kıymetli Madenler Borsasında İşlem Görecek Gümüş ve Platin
Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ” hükümlerine göre “rafinaj
faaliyeti” sayılan firmalar faydalanacaktır.
Altın,
gümüş veya platin ile ilgili arama, işletme ve zenginleştirme faaliyetleri için
istisnadan faydalanmak isteyen mükellefler, Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı’na müracaat ederek (Ek:1)’de yer alan yazıyı alacaklardır.
Maden arama ruhsatı sahibi mükellefler söz konusu madenleri aradıklarına dair
bilgiyi belge talep dilekçesine yazacak, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
talebi değerlendirirken maden sahasının özelliklerini de dikkate alarak söz
konusu yazıyı verecektir.
1.1.2. İşlemler
Bakımından
İstisna, altın, gümüş veya platin ile ilgili arama, işletme,
zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerinin yürütülmesinde kullanılmak üzere satın
alınan mal ve hizmetleri kapsamaktadır.
Mükellefler bu faaliyetler nedeniyle indirim hakkına sahip oldukları alış
ve giderlere ait yüklendikleri KDV tutarlarını ilgili dönem beyannamesinde
indirim konusu yapacaklardır. İndirim yoluyla giderilemeyen KDV, mükellefin
talebi üzerine bu Tebliğin (1.2.) numaralı bölümünde
yapılan düzenlemeler çerçevesinde iade edilebilecektir.
1.2. İstisnanın
Uygulanması
İstisna, verginin önce uygulanıp sonra iade edilmesi şeklinde
yürütülecektir. Bu nedenle altın, gümüş veya platin ile ilgili arama, işletme,
zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerinde bulunanların mal ve hizmet alımlarında
genel hükümler çerçevesinde KDV uygulanacaktır. Bu şekilde yüklenilen vergiler
ilgili dönemde indirim konusu yapılacaktır.
Mükellefler tarafından indirim konusu yapılan vergilerden bir
vergilendirme döneminde gerçekleştirilen arama, işletme, zenginleştirme ve
rafinaj faaliyetlerinin bünyesine giren teslim ve hizmetlere ait kısım, KDV
Kanununun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasının verdiği yetkiye istinaden
Bakanlar Kurulunca belirlenen alt limiti (2004/8127 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile 100 TL) aşmadığı için istisnadan yararlanamayacak alımlar çıkarılmak
suretiyle tespit edilecektir. Yüklenilen vergi tutarı verilecek ilk KDV
beyannamesine iade olarak dâhil edilecek ve buna göre hesaplanan KDV alacağı,
mükellefin isteğine göre mahsuben veya nakden iade edilecektir.
İade
talebi bir dilekçe ile yapılacak, bu dilekçeye;
- Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından alınan
(Ek:1) yazının mükellef tarafından imza ve kaşe tatbik edilmek suretiyle
onaylanmış bir örneği (bir kereye mahsus olmak üzere),
- istisna kapsamında kabul edilen harcamalara
ait liste (Bu listede alım yapılan mükellefin unvanı, vergi kimlik numarası,
vergi dairesi, faturanın tarihi, sayısı ile işlem bedeli ve KDV tutarı bilgileri
yer alacaktır.),
- istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme
ait indirilecek KDV listesi,
eklenecektir.
İade
talepleri, 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin mal ihracından doğan KDV’nin
iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır.
1.3. İstisna Uygulamasına İlişkin Diğer
Hususlar
1.3.1. Altın, gümüş veya platin işletme
faaliyeti sırasında, maden cevherinin kompleks halde
olması nedeniyle altın, gümüş veya platin yanında başka metallerin de
üretilmesi, işletme faaliyetine ilişkin alımların tamamının istisnadan
yararlanmasına engel değildir.
1.3.2. İşletme, zenginleştirme ve
rafinaj hizmetleri genel esaslara göre KDV’ye tabidir. Ancak, işletme
faaliyetini yürütenlere verilecek zenginleştirme ve rafinaj hizmetleri ile
zenginleştirme faaliyetini yürütenlere verilecek rafinaj hizmetleri KDV
Kanununun 13/c maddesi uyarınca bu Tebliğin (1.2.)
bölümünde yapılan açıklamalara göre istisna kapsamında değerlendirilecektir.
1.3.3. Rafinaj faaliyetinde bulunan
mükelleflerin rafinajı yapılacak ürünün satın alınması sırasında yüklendikleri
vergilerin de iade kapsamında değerlendirileceği tabiidir.
1.3.4. Vergi daireleri,
rafinaj faaliyeti nedeniyle iade talep eden mükellefin, Hazine Müsteşarlığı
tarafından yayımlanmış olan Kıymetli Madenler Borsasında İşlem Görecek Altın
Standardı ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ ile Kıymetli Madenler Borsasında İşlem
Görecek Gümüş ve Platin Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ hükümlerine
göre “rafinaj faaliyeti” yürüten bir firma olduğunu araştırıp tespit ettikten
sonra iade işlemini yerine getireceklerdir.
1.3.5. Arama, işletme, zenginleştirme
ve rafinaj faaliyetlerinde bulunanların bu faaliyetleri sonucu elde ettikleri
külçe altın ve külçe gümüş teslimleri KDV Kanununun 17/4-g maddesine göre
KDV’den istisnadır. Söz konusu istisna hükmü, kısmi istisna
mahiyetinde olmakla birlikte altın ve gümüş ile ilgili arama, işletme,
zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerine ilişkin olarak Kanunun 13/c maddesinde
yer alan istisna uygulaması tam istisna mahiyetinde olduğundan arama, işletme,
zenginleştirme ve rafinaj faaliyetleri sonucu ortaya çıkan külçe altın ve külçe
gümüş teslimleri ile ilgili olarak yüklenilen vergilerin gelir ve kurumlar
vergisi bakımından gider veya maliyet unsuru olarak değerlendirilmesine ve söz
konusu tutarların indirim hesaplarından çıkarılmasına gerek
bulunmamaktadır.
2. ULUSAL GÜVENLİK AMAÇLI TESLİM VE
HİZMETLERE İLİŞKİN İSTİSNA
KDV Kanununun 13 üncü maddesine 5228 sayılı Kanunla eklenen (f)
bendi ile Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Milli
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Gümrük Muhafaza
Genel Müdürlüğüne milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için uçak,
helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze
ve benzeri araçlar, silah, mühimmat, silah malzeme, teçhizat ve sistemleri ile
bunların araştırma-geliştirme, yazılım, üretim, montaj, yedek parça,
bakım-onarım ve modernizasyonuna ilişkin olarak yapılan teslim ve hizmetler ve
bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu kapsamda yapılacak olan, miktarı
ve nitelikleri yukarıda sayılan kuruluşlarca onaylanan teslim ve hizmetler
KDV’den istisna edilmiştir.
KDV
Kanununun 13 üncü maddesinin son fıkrası ile Bakanlığımıza verilen yetkiye
dayanılarak söz konusu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esaslar bu
Tebliğin yayımını izleyen ay başından geçerli olmak
üzere aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilmiştir.
2.1. İstisnanın
Kapsamı
2.1.1. Mükellefler
Bakımından
KDV
Kanununun 13 üncü maddesine 5228 sayılı Kanunla eklenen (f) bendindeki
istisna,
-
Millî Savunma Bakanlığı,
-
Jandarma Genel Komutanlığı,
-
Sahil Güvenlik Komutanlığı,
-
Savunma Sanayii Müsteşarlığı,
-
Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı,
-
Emniyet Genel Müdürlüğü,
-
Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğü'ne (Ulusal Güvenlik
Kuruluşları)
aşağıda
belirtilen mal teslimleri ile hizmet ifalarında
uygulanabilecektir.
Bu
kuruluşlara istisna kapsamında mal teslimi ya da hizmet ifasında bulunmayı
taahhüt eden mükelleflere (yüklenicilere) kapsam ve niteliği ulusal güvenlik
kuruluşları tarafından onaylanacak mal teslimleri ile hizmet ifalarında da
istisna uygulanacaktır.
2.1.2. İşlemler
Bakımından
İstisna kapsamına, ulusal güvenlik kuruluşlarına;
-
Uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı,
roket, füze ve benzeri araç ve silahlar ile bunların oluşturduğu sistemlerin, bu
araç, silah ve sistemlere ilişkin mühimmat, teçhizat, yedek parça ve
eklentilerinin teslimi,
-
belirtilen araç, silah ve sistemlerle ilgili ar-ge
faaliyetleri için yapılan alımlar, yazılım, üretim, montaj, tadil-bakım-onarım
ve modernizasyon işlemi şeklindeki mal teslimi ve hizmet
ifaları,
girmektedir.
Bu
çerçevede söz konusu araç, silah ve sistemlerin temini kapsamında alınan eğitim
hizmetlerinin de istisnadan yararlanacağı tabiidir. Aynı şekilde, idari ve
hizmet araçları dışında kalan muharebe ve taktik harekâtla ilgili savunma
gereksinmelerini karşılamak üzere, özel olarak muharebe için imal edilen zırhlı
veya zırhsız, silahlı veya silahsız motorlu araçların teslimleri de istisna
kapsamında mütalaa edilecektir.
Ulusal
güvenlik kuruluşlarına sadece yukarıda belirtilen teslim ve hizmetlerde istisna
uygulanabilecek, bu kuruluşların diğer harcamaları genel hükümler çerçevesinde
vergiye tabi olacaktır. Buna göre, ulusal güvenlikle ilgili kuruluşların yemek,
giyecek, hizmet binası, her türlü büro malzemesi, mefruşat, kırtasiye, bentte
sayılanlar dışındaki araç alımları, taşıma işleri, istisna kapsamına girmeyen
iktisadi kıymetlerin, imal, inşa, tadil, bakım, onarım harcamaları ve benzeri
alımlar ulusal güvenlik faaliyetleri ile dolaylı olarak ilgili olsa bile istisna
kapsamında değerlendirilmeyecektir.
2.2. İstisnanın Uygulanması
2.2.1. Ulusal Güvenlik
Kuruluşlarına Doğrudan Yapılan Teslim ve Hizmetlerde
Ulusal
güvenlik kuruluşlarına istisna kapsamında doğrudan teslim ve hizmet ifasında
bulunan yükleniciler, düzenleyecekleri faturada bu Tebliğin (2.1) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde istisna uygulayarak
işlem yapacaklardır. Faturada istisna kapsamına girmeyen işlemler de
bulunuyorsa, istisna olan işlemler ayrıca gösterilecektir. Bu mal ve hizmetleri
alan ulusal güvenlik kuruluşları faturayı düzenleyen yükleniciye istisna
kapsamında yapılan işlemin belgelenmesi amacıyla örneği (Ek:2)'de yer alan
yetkili birim amirinin mühür ve imzasının tatbik edileceği bir yazı
vereceklerdir. Bu yazıda mükellefin kimlik bilgileri ile faturanın tarih ve
numarasına yer verilerek, fatura muhteviyatı mal ve hizmetlerin 3065 sayılı KDV
Kanununun 13/f maddesi gereğince KDV’den müstesna olduğu belirtilecektir. Bu
yazının Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak
yüklenici tarafından saklanacağı ve gerektiğinde yetkililere ibraz edileceği
tabiidir.
İstisna kapsamına giren malların ulusal güvenlik kuruluşu tarafından
ithal edilmesi halinde söz konusu yazı ilgili gümrük idaresine hitaben
düzenlenecektir.
2.2.2. Yüklenici Firmalara
Yapılacak Teslim ve Hizmetlerde
Yüklenicilere kapsam ve niteliği ilgili ulusal güvenlik kuruluşu
tarafından onaylanacak mal teslimleri ile hizmet ifaları da KDV Kanununun 13/f
maddesine göre KDV’den müstesnadır.
Yüklenicilere yapılacak teslim ve hizmetlerde istisna uygulaması
aşağıdaki şekilde yürütülecektir:
Yüklenici firmaların (yurt dışında yerleşik olanlar dahil) KDV Kanununun 13/f maddesi kapsamında gerçekleşecek
alımlarında ulusal güvenlik kuruluşu ile imzalanan sözleşme esas
alınacaktır.
Yükleniciler, ulusal güvenlik kuruluşu ile imzaladıkları sözleşmeye
dayanarak, yapacakları teslim ve hizmetlerin üretiminde kullanacakları mal ve
hizmetleri cinsi ve ölçü birimi (adet, ton, kg, m², vb.) itibariyle bir listede
toplayacaklar ve ulusal güvenlik kuruluşunun onayına sunacaklardır.
Ulusal
güvenlik kuruluşu bu listeyi nihai mal veya hizmetin üretimine yönelik olarak
sarf edilecek mal ve hizmetlerden oluşup oluşmadığı bakımından inceleyecek ve
üzerinde gerek duyduğu değişiklikleri yaparak (Ek:3)’te yer alan biçimde onaylayacaktır. İstisna kapsamında temin
edilecek mal ve hizmetleri gösteren bu liste, projenin yürütülmesinde ortaya
çıkan gelişmeler/ihtiyaçlar (sözleşme değişikliği, yeni mallara ihtiyaç
duyulması vb sebepler) çerçevesinde ve alıcı ulusal güvenlik kuruluşunun
öngördüğü zaman dilimleri içinde değiştirilebilecektir. Değişiklik listeleri,
önceki liste bilgilerini içerecek şekilde tanzim
olunacaktır.
Ulusal
güvenlik kuruluşu ayrıca onayladığı listedeki mal ve hizmetlerin KDV’den
müstesna olarak temin edilebilmesi için örneği (Ek:4)’te yer alan, yetkili birim amirinin mühür ve imzasının
tatbik edileceği belgeyi düzenleyerek yüklenicilere verecektir. Bu belgenin
Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak yüklenici
mükellef tarafından saklanacağı ve gerektiğinde yetkililere ibraz edileceği
tabiidir.
Yükleniciler, ulusal güvenlik kuruluşunun onayladığı listeyi onay
tarihinden itibaren 30 gün içinde ve her durumda bu liste kapsamında alım
yapmadan önce elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığı’na göndereceklerdir.
Yüklenici kuruluş, mal ve hizmet alımları sırasında ulusal güvenlik
kuruluşu tarafından kendisine verilen istisna belgesi ile onaylı listenin
(ilgili bölümü firma kaşesi tatbik edilen ve yetkilileri tarafından imzalanan)
bir örneğini satıcı mükellefe ibraz edecektir. Satıcı, yüklenici firma adına
düzenleyeceği faturaya söz konusu belgenin tarih ve sayısını da yazmak suretiyle
teslim ve hizmet bedeline KDV uygulamayacaktır.
Yüklenici kuruluşun onaylı listede yer alan malları ithal etmesi halinde
ise istisna belgesi ile onaylı listenin (ilgili bölümünün firma kaşesi tatbik
edilmiş ve yetkilileri tarafından imzalanmış) bir örneği gümrük idaresine
verilerek söz konusu ithalatın KDV uygulanmadan gerçekleşmesi sağlanacaktır. Öte
yandan, yüklenici kuruluşlar ithal ettikleri onaylı listede yer alan hizmetler
için başkaca bir işleme gerek olmaksızın sorumlu sıfatıyla KDV
hesaplamayacaklardır.
Bu
kapsamda istisna uygulanabilmesi için yükleniciye düzenlenen aynı faturada yer
alan istisna kapsamındaki teslim ve hizmetlerin KDV hariç tutarları toplamının
10.000 TL ve daha fazla olması gerekmektedir. Bu tutarın altındaki alımlar
listede yer alsa dahi KDV hesaplanacaktır. Bu sınır ithalat işlemleri bakımından
geçerli değildir.
Yüklenicilere istisna kapsamında mal teslimi ve hizmet ifasında bulunan
satıcılar, bu satışlara ait bilgileri ilgili dönem beyannamesinin düzenlenmesi
esnasında e-beyanname ortamında açılacak ve örneği (Ek:5)’te yer alan form ile Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik
ortamda intikal ettireceklerdir. İstisna kapsamındaki işlemlerini bu form ile
Gelir İdaresi Başkanlığına bildirmeyen mükelleflerin KDV iade talepleri kabul
edilmeyecektir.
2.3. İade
Uygulaması
2.3.1. Ulusal Güvenlik
Kuruluşlarına Doğrudan Yapılan Teslim ve Hizmetlerde
Yükleniciler, istisna kapsamında yapmış oldukları teslim ve hizmetleri
ait oldukları dönemler itibariyle KDV beyannamesinin “Tam İstisna Kapsamındaki
İşlemler” Tablosunun 310 numaralı satırında beyan edeceklerdir. İstisna
kapsamında yapılan teslim ve hizmetlere ait yüklenilen KDV’nin indirim yoluyla
telafi edilemeyen kısmı ise 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin mal ihracından
doğan KDV’nin iadesindeki esaslar çerçevesinde nakden veya mahsuben iade
edilecektir.
İade
talebi bir dilekçe ile yapılacak ve istisna kapsamındaki işlemlerin beyan
edildiği dönem beyannamesi ile birlikte verilecektir. Dilekçeye; Tebliğ ekinde
yer alan (Ek:2) yazısının mükellef tarafından imza ve kaşe tatbik edilmek
suretiyle onaylanmış bir örneği, yüklenilen KDV tablosu, iade talep edilen
döneme ait indirilecek KDV listesi ile istisna kapsamında düzenlenen satış
faturalarının listesinin eklenmesi gerekmektedir.
2.3.2. Yüklenici Firmalara Yapılan
Teslim ve Hizmetlerde
Bu
Tebliğin (2.2.2) bölümündeki açıklamalara göre yüklenicilere istisna kapsamında
mal teslimi veya hizmet ifasında bulunan mükellefler yapmış oldukları teslim ve
hizmetleri ait oldukları dönemler itibariyle KDV beyannamesinin “Tam İstisna
Kapsamındaki İşlemler” Tablosunun 310 numaralı satırında beyan edeceklerdir.
İstisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetlere ait yüklenilen KDV’nin indirim
yoluyla telafi edilemeyen kısmı ise 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin mal
ihracından doğan KDV’nin iadesindeki esaslar çerçevesinde nakden veya mahsuben
iade edilecektir.
Bu
kapsamda yapılacak iade taleplerine ilişkin dilekçeye yükleniciler tarafından
işlem sırasında verilen istisna belgesi ile onaylı listenin (ilgili bölümünün
firma kaşesi tatbik edilmiş ve yetkilileri tarafından imzalanmış) bir örneği ile
yüklenilen vergi tablosu, istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme ait
indirilecek KDV listesi de eklenecektir.
Öte
yandan, yüklenicilere istisna kapsamında mal teslimi ve hizmet ifasında bulunan
ve örneği (Ek:5)’te yer alan formu dolduran
satıcıların iade taleplerini yerine getiren vergi daireleri, Gelir İdaresi
Başkanlığından iadeye konu teslim veya hizmetin ulusal güvenlik kuruluşu
tarafından onaylanan listede yer aldığının elektronik teyidini sağlayacaklardır.
Ulusal güvenlik kuruluşu tarafından onaylı listede bulunmayan bir teslim veya
hizmetten doğan iade talebi kabul edilmeyecektir.
2.4. Müteselsil
Sorumluluk
Yüklenici firmaların ulusal güvenlik kuruluşu tarafından onaylanan
miktardan daha fazla mal veya hizmeti istisna kapsamında aldıkları ya da
aldıkları mal veya hizmeti istisna kapsamı dışındaki bir işlemde kullandıkları
tespit edildiği takdirde, alışta ödenmeyen KDV ile buna bağlı ceza, faiz ve
zamlar kendilerinden aranacaktır.
2.5. Devam Eden
İşlemler
KDV
Kanununun 13/f maddesi ile 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliği’nin (1.4) bölümü kapsamında başlayan ve halen devam eden işlerle
ilgili bu Tebliğin yürürlüğünden sonra temin edilecek mal ve hizmetler için
yukarıdaki (2.2) ve (2.3) bölümlere göre işlem yapılması mümkündür.
93
Seri No.lu KDV Genel Tebliği’nin (1.4) bölümü
kapsamında başlayan ve halen devam eden işlerle ilgili olarak bu Tebliğin
yürürlük tarihinden önce temin edilen teslim ve hizmetler için ödenen KDV, 93
Seri No.lu KDV Genel Tebliği’ndeki düzenlemeler esas alınarak iade
edilir.
3. ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ (ÖTV)
KANUNUNUN (8/1) MADDESİ KAPSAMINDA TESLİM EDİLEN MALLARIN ÖTV’Sİ ÜZERİNDEN
HESAPLANAN KDV’NİN DÜZELTİLMESİ
ÖTV
Kanununun 8 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre, ÖTV Kanununa ekli (I)
sayılı listenin (B) cetvelindeki malların; (I) sayılı listeye dahil olmayan malların imalinde kullanılmak üzere mükellefler
tarafından tesliminde tarh ve tahakkuk ettirilen ÖTV’nin Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek kısmı
teminat alınmak suretiyle tecil olunmaktadır.
Söz
konusu malların; tecil tarihini takip eden aybaşından itibaren oniki ay içinde ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listeye dahil olmayan malların imalinde kullanılması halinde tecil
edilen ÖTV terkin edilmektedir.
Bu
uygulamada, teslime konu mallara ait tecil edilen ÖTV, KDV Kanununun 20 ve 24
üncü maddeleri uyarınca KDV matrahına dahildir. Ancak
KDV matrahına dahil ÖTV’nin
yukarıda belirtilen şekilde terkin edilmesi halinde, tecil edilen ÖTV üzerinden
hesaplanan KDV, fazla/yersiz hesaplanan KDV niteliğine dönüştüğünden, aşağıdaki
şekilde işlem yapılması Bakanlığımızca uygun görülmüştür:
KDV
Kanununun 8 inci maddesinin (2) numaralı bendinde “Vergiye tabi bir işlem söz
konusu olmadığı veya katma değer vergisini fatura veya benzeri vesikalarda
göstermeye hakkı bulunmadığı halde; düzenlediği bu tür vesikalarda katma değer
vergisi gösterenler, bu vergiyi ödemekle mükelleftirler. Bu husus kanuna göre
borçlu oldukları vergi tutarından daha yüksek bir meblağı gösteren mükellefler
için de geçerlidir. Bu gibi sebeplerle fazla ödenen vergiler, Maliye
Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara göre ilgililere iade edilir.” hükmü
yer almaktadır.
Buna göre, alıcılar tarafından fazla ödenen KDV’nin; ilgili vergi
dairesinin tecil edilen ÖTV’nin terkin edildiğini
satıcı mükellefin vergi dairesinden teyidini alması kaydıyla 91 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin “I-Fazla ve Yersiz Ödenen Vergilerin İndirim Hakkına Sahip
Olanlara İadesi” bölümünde yapılan açıklamalar çerçevesinde en erken ÖTV’nin terkin işleminin yapıldığı dönemde vergi inceleme
veya yeminli mali müşavir tasdik raporu ile teminat aranılmaksızın iade edilmesi
mümkün bulunmaktadır.
4. İHRAÇ KAYDIYLA TESLİM EDİLEN
MALLARIN SÜRESİNDE İHRAÇ EDİLEMEMESİ HALİNDE EK SÜRE TALEBİ
KDV
Kanununun 11/1-c maddesine göre imalatçılar tarafından ihracatçılara ihraç
kaydıyla teslim edilen malların teslim tarihini takip eden ay
başından itibaren 3 ay içinde ihraç edilmesi gerekmektedir. Bu malların
ihracatının mücbir sebepler veya beklenmedik durumlar nedeniyle üç ay içinde
gerçekleştirilememesi halinde ise en geç üç aylık sürenin dolduğu tarihten
itibaren 15 gün içinde başvuran ihracatçılara, Maliye Bakanlığınca veya
Bakanlığın uygun görmesi halinde vergi dairelerince üç aya kadar ek süre
verilmesi mümkün bulunmaktadır.
Bu
Tebliğin yayımını izleyen ay başından itibaren geçerli
olmak üzere, ihraç kaydıyla teslim aldıkları malları yasal süresi içinde mücbir
sebepler veya beklenmedik durumlara bağlı olarak ihraç edemeyen mükelleflerin ek
süre taleplerinin ilgili vergi dairesi başkanlıkları ve defterdarlıklar
tarafından değerlendirilmesi Bakanlığımızca uygun görülmüştür.
Buna
göre, KDV Kanununun 11/1-c maddesi uyarınca ihraç kaydıyla teslim edilen bir
malın (teslim tarihini takip eden ay başından itibaren
3 üncü ayın sonuna kadar) ihracatının gerçekleşmemesi halinde, ek süre
ihracatçılar tarafından en geç 3 aylık sürenin sonundan itibaren 15 gün içinde
ya bağlı oldukları vergi dairesine ya da ilgili vergi dairesi başkanlığı veya
defterdarlığa verilecek bir dilekçe ile istenecektir. Bu süreden sonra yapılan
veya ihracatçısı tarafından yapılmayan ek süre taleplerinin (mali tatile
rastlasa dahi) değerlendirilmesi ve kabulü söz konusu değildir.
İhracatçı ek süre talebine ilişkin dilekçede mücbir sebep veya
beklenmedik durumu belirtecek, bu dilekçeye yalnızca ihraç kaydıyla teslime ait
faturanın bir örneğini ekleyecektir. Vergi dairesi başkanlığı veya defterdarlık
mükelleflerden ek süre talebine neden gösterilen olay veya durumun tevsikine
yönelik herhangi bir belge talep etmeyecektir.
Bu
açıklamalardan anlaşılacağı üzere, vergi dairesi başkanlıkları ile
defterdarlıklar kendilerine doğrudan ya da mükellefin bağlı olduğu vergi dairesi
kanalıyla yapılan ek süre taleplerini öncelikle zamanında ve ilgili ihracatçı
mükellef tarafından yapılıp yapılmadığı bakımından inceleyeceklerdir.
Ek
süre verilmesinde mücbir sebebin varlığı Vergi Usul Kanununun 13 üncü maddesi
hükmü esas alınarak belirlenecektir. İhracatçı mükellefin iradesi dışında ortaya
çıkan, dolayısıyla ihracatın kanuni süresinde gerçekleşmesine engel teşkil eden
ve mücbir sebep kabul edilmeyen haller ise beklenmedik durum sayılacaktır.
Bu çerçevede; ihracatın yapılacağı ülkedeki savaş hali/siyasal
karışıklıklar, ekonomik belirsizlik ve durgunluk, yurt dışındaki alıcının
sipariş ertelemesi/iptal etmesi, teslim programındaki değişiklikler, bedelin
transferinde karşılaşılan aksaklık veya gecikmeler, akreditif süresinin dolması,
ihraç edilecek malın tüketim mevsiminin geçmesi, uygun depolama koşullarına
sahip olunmaması, ithalatçı ülke ile yaşanan siyasi veya ekonomik sorunlar,
ihraç malının taşınmasında karşılaşılan sorunlar (gemilerin yükleme limanlarına
gecikmeli yanaşması, taşıma aracı veya konteyner
bulunamaması), milli tatiller, iklim koşulları, gümrüklerde yaşanan sorunlar
(gümrüklerdeki araç yoğunluğu, gümrüklerde grev-iş yavaşlatma), resmi
makamlardan ihracat için izin alınamaması gibi haller beklenmedik durumlar
olarak değerlendirilecektir. Vergi dairesi başkanlıkları veya
defterdarlıklar mücbir sebep veya beklenmedik durum sayılıp sayılamayacağı
konusunda tereddüt ettikleri hususlar hakkında Gelir İdaresi Başkanlığından
görüş isteyecektir.
KDV
Kanununun 11/1-c maddesinde öngörülen ek süre üç ay ile sınırlıdır. Bu nedenle
üç aydan az ek süre isteyen ve bu talebi kabul edilen mükellefler hariç olmak
üzere, üç aylık ek süre içinde ihracatın gerçekleştirilememesi halinde ikinci
bir ek sürenin verilmesine Kanunen imkan
bulunmamaktadır. Üç aydan az ek süre isteyen mükelleflerin ise sonradan üç aya
kadar olan dönem için ilave süre istemeleri mümkündür.
Tebliğ
olunur.
Ek:1
T.C. ENERJİ ve TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI Maden
İşleri Genel Müdürlüğü
Sayı :
Konu
:
………………………………
…………………………………………
………………………………………….
İlgi :
……………….
Vergi Dairesi Müdürlüğünün ………………… Vergi Kimlik
Numaralı mükellefi olarak ………… tarih ve …………. sayılı Maden Arama/Altın, Gümüş veya Platin İşletme/
Zenginleştirme Ruhsatı1 ile …./…./20..
tarihine kadar altın, gümüş veya platin
Arama//İşletme/Zenginleştirme2 faaliyeti/faaliyetlerinde bulunmanız
uygun görülmüştür.
İş bu
yazı Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan 112 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1) bölümünde yapılan
açıklamalar uyarınca düzenlenmiştir.
Bilgi
edinilmesini rica ederim.
Bakan
a.
-------------------------------------------
1 Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın arama/işletme ruhsatının tarih ve sayısı
yazılacaktır.
2 Faaliyetin
arama, işletme, zenginleştirme işlemlerinden hangisi ya da hangilerinden
oluştuğu belirtilecektir.
Ek:2
T.C.
MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI
Savunma Sanayi Müsteşarlığı
Sayı :
Konu :
……………………….
……………………….
……………………….
………………
Şirketinizce/firmanızca/kuruluşunuzca …/…/20..
tarihli ve…sayılı fatura ile
Bakanlığımıza/Komutanlığımıza/Müsteşarlığımıza/Genel Müdürlüğümüze teslim edilen
mallar/ ifa edilen hizmetler 3065 sayılı Kanunun 13/f maddesi kapsamında KDV’den
müstesnadır.
İş bu
yazı Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan 112 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin (2.1) bölümünde yapılan
açıklamalar uyarınca düzenlenmiştir.
Bilgi
edinilmesini rica ederim.
İmza/Kaşe
Ek:3
ULUSAL GÜVENLİK KURULUŞLARINA KDV
KANUNUNUN 13/f MADDESİ KAPSAMINDA YAPILACAK TESLİM VE HİZMETLERİN
ÜRETİMİNDE KULLANILACAK MAL VE HİZMETLERE AİT
LİSTE |
TARİH: |
|
|
|
|
SAYI: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SÖZLEŞME YAPILAN ULUSAL GÜVENLİK
KURULUŞUNUN |
YÜKLENİCİ
FİRMANIN |
ADI /
UNVANI |
VERGİ KİMLİK
NUMARASI |
ADI /
UNVANI |
VERGİ KİMLİK
NO |
|
|
|
|
|
İŞİN
ADI |
İSTİSNA
BELGESİNİN |
TARİHİ |
SAYISI |
|
|
|
|
YAPILACAK TESLİM VE HİZMETLERİN
ÜRETİMİNDE KULLANILACAK MAL VE HİZMETLER |
LİSTE SIRA
NO |
CİNSİ |
ÖLÇÜ
BİRİMİ |
MİKTARI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ek:4
T.C.
MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI
Savunma Sanayi Müsteşarlığı
Sayı :
Konu:
……………………
……………………
……………………
…………..
İlgi: ../…/20XY tarihli
dilekçeniz.
Bakanlığımız/Müsteşarlığımız/Komutanlığımız/Genel
Müdürlüğümüz tarafından şirketinize ihale edilen ve ../../20.. tarihinde sözleşmesi imzalanan projeye ilişkin
olarak şirketiniz tarafından hazırlanan ekli listede sayılan teslim ve
hizmetlerin, Bakanlığımıza/Müsteşarlığımıza/Komutanlığımıza/Genel Müdürlüğümüze
teslim edilecek mallar ile ifa edilecek hizmetlerin üretimine ilişkin olduğu
anlaşılmıştır. Bu nedenle, söz konusu listedeki mal ve hizmetlerin firmanızca
temini Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesine 5228 sayılı Kanunla
eklenen (f) bendi kapsamında KDV’den müstesnadır.
Bu
belge, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan 112 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinde yapılan düzenlemelere dayanılarak ve …/…/20.. tarihine kadar geçerli olmak üzere tanzim
olunmuştur.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
İmza/Kaşe
Ek:5
KDV
KANUNUNUN 13/f MADDESİ KAPSAMINDA YÜKLENİCİ FİRMALARA YAPILAN TESLİM VE
HİZMETLERE AİT LİSTE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SIRA
NO |
İSTİSNA BELGESİNİ DÜZENLEYEN
ULUSAL GÜVENLİK KURULUŞUNUN VERGİ KİMLİK NUMARASI |
ULUSAL
GÜVENLİK KURULUŞU TARAFINDAN VERİLEN İSTİSNA
BELGESİNİN |
ULUSAL
GÜVENLİK KURULUŞU TARAFINDAN ONAYLANAN LİSTENİN |
ALICI
FİRMANIN |
MALIN
/ HİZMETİN |
FATURA |
TARİHİ |
SAYISI |
TARİHİ |
SAYISI |
ADI/UNVANI |
VERGİ
KİMLİK NUMARASI |
LİSTE
SIRA NO |
CİNSİ |
ÖLÇÜ
BİRİMİ |
MİKTARI |
TARİHİ |
NO |
BEDELİ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|