Bilindiği üzere, 26⁄5⁄2008 tarihli ve 26887 sayılı Resmi Gazetede 
yayımlanan 5763 sayılı İş Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması 
Hakkında Kanunun 24 üncü maddesi ile, 31⁄5⁄2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal 
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81 inci maddesinin birinci 
fıkrasına, (ı) bendi eklenmiş olup sözkonusu bendde;
    
    "Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki 
sigortalıları çalıştıran özel sektör işverenlerinin, bu maddesinin birinci 
fıkrasının (a) bendine göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinden, 
işveren hissesinin beş puanlık kısmına isabet eden tutar Hazinece karşılanır. 
İşveren hissesine ait primlerin Hazinece karşılanabilmesi için, işverenlerin 
çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak bu Kanun uyarınca aylık prim ve 
hizmet belgelerinin yasal süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermeleri, 
sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet eden 
tutarı ile Hazinece karşılanmayan işveren hissesine ait tutarı yasal süresinde 
ödemeleri, Sosyal Güvenlik Kurumuna prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmaması şarttır. Ancak Kuruma olan 
prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı 
borçlarını 21⁄7⁄1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü 
Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendiren işverenler ile 
29⁄7⁄2003 tarihli ve 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa ve 22⁄2⁄2006 
tarihli ve 5458 sayılı Sosyal Güvenlik Prim Alacaklarının Yeniden
    
Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile 
diğer taksitlendirme ve yapılandırma Kanunlarına göre taksitlendiren ve 
yapılandıran işverenler bu tecil, taksitlendirme ve yapılandırmaları devam 
ettiği sürece bu fıkra hükmünden yararlandırılır. Bu fıkra
    
hükümleri Kamu idareleri işyerleri ile bu Kanuna göre sosyal güvenlik 
destek primine tabi çalışanlar ve yurt dışında çalışan sigortalılar hakkında 
uygulanmaz. Hazinece karşılanan prim tutarları gelir ve kurumlar vergisi 
uygulamalarında gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmaz. Bu fıkrayla 
düzenlenen destek unsurundan diğer ilgili mevzuat uyarınca ayrıca yararlanmakta 
olan işverenler aynı dönem için ve mükerrer olarak bu destek unsurundan 
yararlanamaz. Bu durumda, işverenlerin tercihleri dikkate alınmak suretiyle 
uygulama, destek unsurlarından sadece biriyle sınırlı olarak yapılır. Bu Kanun 
gereğince yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak 
bildirmediği tespit edilen işverenler bir yıl süreyle
    
bu fıkrayla sağlanan destek unsurlarından yararlanamaz. Bu fıkranın 
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal 
Güvenlik Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından müştereken 
belirlenir."
    
    hükmü yer almaktadır.
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (ı) 
bendi 1⁄10⁄2008 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş olup, sözkonusu bend 
hükümlerinin uygulanmasına ilişkin Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik 
Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı ile müştereken belirlenen usul ve esaslar 
doğrultusunda Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdürlüklerimizce yürütülecek işlemler 
aşağıda açıklanmıştır.
    
 
    
   2- Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortaları Prim Oranın İşveren 
Hissesine Ait Kısmından Beş Puanlık İndirimin Kapsamı
    
    2.1- Kapsama giren işverenler
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin (ı) bendine göre; malullük, 
yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranının işveren hissesine ait kısmından 
yapılması öngörülen beş puanlık indirimden, anılan Kanunun 4 üncü maddesinin 
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştıran, özel sektör 
işyeri işverenleri yararlanabileceklerdir. Dolayısıyla, resmi nitelikteki 
işyerleri için sözkonusu prim indiriminden yararlanılması mümkün 
bulunmadığından, mahiyet kodu (1) ve (3) olarak tescil edilen işyerleri ile 
resmi nitelikte olduğu halde mahiyet kodu (2) olarak tescil edilen işyeri 
işverenleri sözkonusu indirimden yararlanamayacaklardır.
    
    2.2- Kapsama giren sigortalılar
    
5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin (ı) bendine göre; malullük, yaşlılık 
ve ölüm sigortaları prim oranının işveren hissesine ait kısmından yapılması 
öngörülen beş puanlık indirimden, özel nitelikteki işyerlerinde, aynı Kanunun 4 
üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
    
bendi kapsamında çalıştırılan ve uzun vadeli sigorta kollarına tabi bulunan 
sigortalılardan dolayı yararlanılabilecektir.
    
    Buna karşın, sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar ve yurt 
dışında çalışan sigortalılardan dolayı Kanunun 81 inci maddesinin (ı) bendinin 
açık hükmü nedeniyle; aday çırak, çırak ve öğrencilerden, harp malulleri ile 
3713 ve 2330 sayılı Kanunlara göre vazife malullüğü aylığı alanlardan yalnızca 
kısa vadeli sigorta kollarına tabi olanlardan, ceza infaz kurumları ile 
tutukevleri bünyesinde oluşturulan tesis, atölye ve benzeri ünitelerde 
çalıştırılan hükümlü ve tutuklulardan, Türkiye İş Kurumu tarafından düzenlenen 
meslek edindirme, geliştirme ve değiştirme eğitimine katılan kursiyerlerden 
dolayı ise uzun vadeli sigorta kollarına tabi bulunmamaları nedeniyle; beş 
puanlık prim indiriminden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
    
    3- Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortaları Primleri İşveren 
Hissesinden Beş Puanlık Kısmının Hazinece Karşılanmasına İlişkin Usul ve 
Esaslar
    
    3.1- İşverenin, Kuruma prim, idari para cezası ile bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması
    
    Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin işveren hissesinin 
beş puanlık kısmının Hazinece karşılanabilmesi için, işverenlerin, muaccel 
sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması gerekmektedir. 
İşverenlerin muaccel borçlarının bulunup bulunmadığı hususu ise, her bir işyeri 
bazında ayrı ayrı değerlendirilecektir.
    
    Buna göre, uygulama, işverenin Türkiye genelindeki tüm işyerleri 
bazında değil, sigorta prim indiriminden yararlanılacak işyeri bazında yapılacak 
olup, kapsama giren bir işverenin aynı veya farklı Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez 
Müdürlüğünde işlem gören birden fazla işyeri dosyasının bulunması halinde, beş 
puanlık prim indiriminden, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, 
idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu 
bulunmayan işyerlerinden dolayı yararlanılabilecek, buna karşın, muaccel sigorta 
primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme 
cezası ve gecikme zammı borcu bulunan işyerlerinden dolayı ise, (sözkonusu 
borçlar ödenmediği sürece) bahse konu sigorta prim indiriminden 
yararlanılamayacaktır.
    
    Örnek 1- A Limited Şirketinin, Adana Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünde 
işlem gören işyerinden dolayı muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, 
idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun 
bulunmamasına karşın, Dışkapı Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlüğünde işlem gören 
işyerinden dolayı muaccel sigorta prim borcu ile gecikme cezası ve gecikme zammı 
borcunun bulunduğu varsayıldığında, bahse konu işveren, Adana Sosyal Güvenlik İl 
Müdürlüğünde işlem gören işyerinde çalışan ve kapsama giren sigortalılardan 
dolayı sözkonusu indirimden yararlanabilecek, buna karşın Dışkapı Sosyal 
Güvenlik Merkez Müdürlüğünde işlem gören işyerinin muaccel sigorta primi borcu 
ile gecikme cezası ve gecikme zammını ödemediği sürece bahse konu indirimden 
yararlanamayacaktır.
    
    Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile 
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunmayan özel 
nitelikteki işyeri işverenlerinin sözkonusu sigorta prim indiriminden 
yararlanabilmeleri için, aylık prim ve hizmet belgelerini 5510 sayılı Kanun 
türünü seçmek suretiyle yasal süresi içinde Kuruma göndermeleri 
gerekmektedir.
    
    İşverenlerin aylık prim ve hizmet belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü 
seçmek suretiyle Kuruma göndermeleri sırasında, Kurum veri tabanından ilgili 
işyerinin muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile 
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunup bulunmadığı 
sorgulanacak ve yalnızca muaccel borcu bulunmayan işyerleri için 5510 sayılı 
Kanun türü seçilebilecektir.
    
    Kapsama giren sigortalılara ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin 
5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma gönderilmesi halinde, bu 
nitelikteki işyerlerinin tahakkuk eden malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları 
primlerinin işveren hissesine isabet eden beş puanlık kısmı için Hazine 
tahakkuku oluşturulacak olup, sigortalı hissesi ile Hazinece karşılanmayacak 
olan işveren hissesi prim tutarlarının tamamının yasal süresi içinde ödenmesi 
halinde, beş puanlık prim indiriminden yararlanılmış olunacaktır. Dolayısıyla, 
5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle Hazine tahakkuku oluşturulmuş olsa da 
sözkonusu indirimden, gerek 5510 sayılı Kanun türü, gerek diğer teşvik 
kanunlarına ilişkin kanun türü, gerekse kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiş 
olan aylık prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta primlerinin, 
sigortalı hissesi ile Hazinece karşılanmayacak olan işveren hissesinin tamamının 
yasal süresi içinde ödenmiş olması kaydıyla yararlanılabilecektir.
    
    Öte yandan, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunan 
işverenler, bahse konu borçlarının tamamını ödemeleri halinde, sözkonusu sigorta 
prim indiriminden, yasal verilme süresi sona ermemiş ilk aylık prim ve hizmet 
belgesinden başlanılarak yararlanabileceklerdir.
    
    Örnek 2- (D) Anonim Şirketine ait muaccel 1.500,00 YTL sigorta primi, 
200,00 YTL işsizlik sigortası primi ve 350,00 YTL gecikme cezası ve gecikme 
zammı olmak üzere toplam 2.050,00 YTL tutarındaki borcun 10⁄11⁄2008 tarihinde 
ödendiği varsayıldığında, muaccel borçların, 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim 
ve hizmet belgesinin Kuruma son verilme süresinden (23⁄11⁄2008 tarihinin Pazar 
gününe rastlaması nedeniyle ilk iş günü olan 24⁄11⁄2008 tarihinden) önce ödenmiş 
olması nedeniyle, 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesi, 
muaccel
    
borçların ödendiği 10⁄11⁄2008 tarihinden, 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık 
prim ve hizmet belgesinin Kuruma son verilme süresi olan 24⁄11⁄2008 tarihine 
kadar 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle gönderilebilecektir.
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde 
öngörülen sigorta prim indiriminden yararlandıktan sonra, takip eden aylarda, 
kapsama giren borçlardan herhangi birinin veya birkaçının ödenmemiş veya eksik 
ödenmiş olması halinde, sözkonusu borçlar
    
ödeninceye kadar beş puanlık prim indiriminden yararlanılması mümkün 
olamayacaktır.
    
    Örnek 3- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan (A) 
gerçek kişisinin, 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlemiş olduğu 
2008⁄Ekim ve Kasım aylarına ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinden 
kaynaklanan borçlarını yasal süresi içinde ödemiş olması nedeniyle sözkonusu 
indirimden yararlanmış olmasına rağmen, 2008⁄Aralık ayına ilişkin aylık prim ve 
hizmet belgesinden kaynaklanan borçlarını ödemediği varsayıldığında, sözkonusu 
işveren, 2008⁄Aralık ayına ilişkin 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle 
düzenlemiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı sigorta prim 
indiriminden yararlanamayacağı gibi, takip eden aylarda da, muaccel sigorta 
primi ve işsizlik sigortası primi ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borçlarını ödemediği sürece 5510 sayılı Kanun türünü seçemeyecek, 
dolayısıyla muaccel borçlar ödenmediği sürece takip eden aylarda da sözkonusu 
indirimden yararlanamayacaktır.
    
    Sigortalı çalıştırılan bir işin veya işyerinin başka bir işverene 
devredilmesi halinde, işyerini devir alan işveren, devir eden işverenin; 
işyerinin miras yoluyla intikali halinde ise, işyeri kendisine intikal eden 
işveren, vefat eden işverenin; muaccel borçlarından dolayı (idari para cezası 
borçları hariç) müteselsilen sorumlu olduğundan, işyerini devir alan veya işyeri 
kendisine intikal eden işverenlerin sözkonusu indirimden yararlanabilmeleri 
için, devir veya intikal tarihinden önceki dönemlere ilişkin muaccel sigorta 
primi, işsizlik sigortası primi ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borçlarının yanı sıra devir veya intikal tarihinden sonraki dönemlere 
ilişkin muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile 
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması 
gerekmektedir.
    
    29⁄6⁄1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tabi 
şirketlerin nevilerinin değişmesi, birleşmesi veya diğer bir şirkete katılması 
durumunda, sigorta prim indiriminden yararlanılabilmesi için, bu nitelikteki 
işyerlerinin, nevi değiştirme, birleşme veya diğer bir şirkete katıldığı 
tarihten önceki ve sonraki dönemlere ilişkin muaccel sigorta primi, işsizlik 
sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borçlarının bulunmaması gerekmektedir.
    
    İşyerinin, aynı Ünite sınırları içine giren farklı bir adrese taşınması 
halinde ayrıca   işyeri dosyası tescil edilmeyerek yalnızca adres değişikliği 
cihetine gidileceğinden, aynı Ünite sınırları içinde adres değişikliğinde 
bulunan işyerlerinin sigorta prim indiriminden yararlanabilmeleri için, gerek 
nakil tarihinden önceki, gerekse nakil tarihinden sonraki dönemlere ilişkin 
muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara 
ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması icap 
etmektedir.
    
 
    
    3.1.1- Kuruma olan prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının çeşitli kanunlar gereğince 
yapılandırılmış veya 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve 
taksitlendirilmiş olması
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinde, muaccel sigorta primi, işsizlik 
sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borçları bulunmakla birlikte, sözkonusu borçların çeşitli kanunlar 
gereğince yeniden yapılandırılmış veya 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine 
istinaden tecil ve taksitlendirilmiş olması ve yapılandırma veya taksitlendirme 
işlemleri devam ediyor olması kaydıyla, sözkonusu indirimden yararlanılabileceği 
öngörülmüştür.
    
    Bu bakımdan, muaccel borçları, 5458 sayılı Kanun gereğince ya da 5510 
sayılı Kanunun geçici 24 ya da 25 inci maddelerine istinaden yeniden 
yapılandırılmış ya da 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve 
taksitlendirilmiş olan işverenler, yapılandırma veya taksitlendirme işlemlerinin 
devam ediyor olması ve yapılandırma veya taksitlendirme kapsamına girmeyen 
muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara 
ilişkin gecikme cezası ve
    
gecikme zammı borçlarının da bulunmaması kaydıyla, aylık prim ve hizmet 
belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle Kuruma 
gönderebileceklerdir.
    
    Örnek 1- (A) Limited Şirketinin, 2008⁄Mart ayı ve öncesine ilişkin 
sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının
    
5510 sayılı Kanunun geçici 25 inci maddesine istinaden taksitler halinde 
ödenmek üzere yapılandırıldığı ve 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet 
belgesinin Kuruma gönderileceği 2008⁄Kasım ayında yapılandırma hakkının 
kaybedilmediği (yapılandırma işleminin bozulmasının gerekmediği) ve geçici 25 
inci madde kapsamına girmeyen muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, 
idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun 
da bulunmadığı varsayıldığında, sözkonusu işveren, 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık 
prim ve hizmet belgesinin gönderilmesi sırasında 5510 sayılı Kanun türünü 
seçebilecektir.
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde 
öngörülen beş puanlık prim indiriminden yararlanmak amacıyla, aylık prim ve 
hizmet belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle göndermek isteyen 
işverenlerin, 5458 sayılı Kanun ile 5510 sayılı Kanunun geçici 24 ya da 25 inci 
maddelerine istinaden yeniden yapılandırılmış ya da 6183 sayılı Kanunun 48 inci 
maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş borçları varsa, bu borçlar 
sorgulama sırasında dikkate alınmayacaktır.
    
    Dolayısıyla, beş puanlık prim indiriminden yararlanmak amacıyla aylık 
prim ve hizmet belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü seçerek göndermek isteyen 
işverenlerin borçları, 5458 sayılı Kanun veya 5510 sayılı Kanunun 24 veya 25 
inci maddelerine istinaden yeniden yapılandırılmış ya da 6183 sayılı Kanunun 48 
inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş ise, bilgisayar 
programlarınca yapılacak olan sorgulama sırasında, bu işverenlerin yalnızca 
yapılandırma veya tecil
    
ve taksitlendirme kapsamına girmeyen dönemlere ilişkin muaccel borçlarının 
olup olmadığına bakılacaktır.
    
    Bu bakımdan, borçları yeniden yapılandırılmış veya tecil ve 
taksitlendirilmiş işverenlerden, yeniden yapılandırma veya tecil ve 
taksitlendirme anlaşmaları bozulması gerektiği halde bozulmamış olanlarının 
ödeme planları, en geç 20⁄11⁄2008 tarihine kadar bozulacaktır. Bu genelgenin 
yayımlandığı tarihte bozma koşulu oluşmadığı halde, takip eden aylarda bozma 
koşulu oluşacak tecil ve taksitlendirme işlemleri ile yapılandırma anlaşmaları 
ise, en geç bozma koşulunun oluştuğu tarihten itibaren bir ay içinde 
bozulacaktır.
    
    Borçlarını 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve 
taksitlendirdikleri halde taksit ödeme yükümlülüklerini yerine getirmeyen 
işverenler⁄alt işverenler ile kapsama giren borçlarını 4958 veya 5458 sayılı 
Kanunlar gereğince ya da 5510 sayılı Kanunun 24 veya 25 inci maddelerine 
istinaden yeniden yapılandırdıkları halde, ödeme yükümlülüklerini yerine 
getirmemiş olmaları nedeniyle yapılandırma işlemlerinin bozulması gerektiği 
halde bozulmamış olan işverenler⁄alt işverenlerle ilgi olarak yapılacak bozma 
işlemlerinin, yukarıda belirtilen süre içinde tamamlanıp tamamlanmadığı, ilgili 
Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdür Yardımcıları tarafından düzenli olarak kontrol 
edilecektir.
    
 
    
   3.1.2- Kuruma olan prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme 
cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmamasına rağmen, müfredat kartlarındaki 
hatalı kayıtlar nedeniyle 5510 sayılı Kanun türünün seçilememesi
    
    İşverenlerce, aylık prim ve hizmet belgelerinin e-Bildirge kanalıyla 
Kuruma gönderilmesi sırasında, 5510 sayılı Kanun türünün seçilememesi ve 
yukarıda belirtilen nitelikteki borç türlerinin
    
bir veya birkaçından dolayı 1,00 YTL veya üzerinde muaccel borcun bulunduğu 
yönünde uyarı mesajı ile karşılaşılması durumunda, bu nitelikteki işyeri 
işverenlerinin aylık prim ve hizmet belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü seçerek 
gönderebilmeleri için bahse konu borçlarını,
    
hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte işyerinin bağlı 
bulunduğu Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdürlüğüne ödemeleri gerekmektedir.
    
    Hal böyle olmakla birlikte, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası 
primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı 
borcu bulunmayan işverenlerce, aylık prim ve
    
hizmet belgelerinin e-Bildirge kanalıyla Kuruma gönderilmesi sırasında, 
5510 sayılı Kanun türünün seçilememesi ve yukarıda belirtilen nitelikteki borç 
türlerinin bir veya birkaçından dolayı 1,00 YTL veya üzerinde muaccel borcun 
bulunduğu yönünde uyarı mesajı ile karşılaşılması durumunda, bu nitelikteki 
işyeri işverenlerinin hatalı kayıtların düzeltilmesi amacıyla, işyerinin bağlı 
bulunduğu Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdürlüğüne dilekçe ile müracaatta 
bulunmaları icap etmektedir.
    
    Başvuruda bulunulan Ünite tarafından ilgili işyeri dosyası ve müfredat 
kartı incelenerek varsa emanet hesaplarda bekletilen paralar ile posta veya 
yabancı şube kanalıyla ödenen paralar ya da farklı hesaplara intikal etmiş 
paralar, ilgili işyeri dosyasının ilgili borç türüne aktarılmak suretiyle, 
işverenlerin aylık prim ve hizmet belgelerini e-Bildirge kanalıyla göndermeleri 
sırasında 5510 sayılı Kanun türünü seçmeleri sağlanacaktır.
    
    Bu şekilde yapılan başvurular üzerine, hatalı kaydın, dönüşüm öncesi 
kart bakiyesinin, dönüşüm sonrası devir bakiyesine hatalı aktarılmış olmasından 
kaynaklandığına ve herhangi bir aktarma işleminin yapılmasının da mümkün 
olmadığına Prim Tahakkuk İtiraz Komisyonunca karar verilmesi halinde, Komisyon 
kararı bir mucip ile birlikte süpervizöre bildirilecek ve süpervizör tarafından 
ilgili işyeri sicil numarası, işveren sistemi ana menüden 9-1-3 nolu seçenekler 
işaretlenmek suretiyle erişilen "DEVİR BAKİYESİ HATALI OLAN ANCAK BORCU OLMAYAN 
İŞYERLERİ" başlıklı ekran vasıtasıyla sisteme kaydedilerek, bu nitelikteki 
işyeri işverenlerine, yasal verilme süresi sona ermemiş ilk aylık prim ve hizmet 
belgesinden başlanılarak 5510 sayılı Kanun türünü seçme imkanı sağlanmış 
olacaktır.
    
    Gerek TL'den YTL'ye geçiş işlemleri sırasındaki yuvarlamalardan, 
gerekse on-line banka tahsilatına geçildiği 1⁄1⁄2005 tarihinden önceki cüz'i 
miktarlardaki hatalı kayıtlardan dolayı işverenlerin mağduriyetine neden 
olunmamasını teminen, aylık prim ve hizmet belgesinin 5510 sayılı Kanun türü 
seçilerek gönderilmesi sırasında, sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve 
idari para cezası borç türleri için ayrı ayrı olmak üzere, 0,99 YTL veya 
altındaki borçlar sorgulama sırasında dikkate alınmayacak ve bu miktarlarda 
borcu görünen işyerleri için 5510 sayılı Kanun türü seçilebilecektir.
    
 
    
   3.2- 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş aylık prim 
ve hizmet belgesinin Kuruma yasal süresi içinde verilmesi
    
    28⁄9⁄2008 tarihli ve 27011 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Aylık Prim 
ve Hizmet Belgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna Verilmesine ve Primlerin Ödenme 
Sürelerine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin, `Aylık prim ve hizmet 
belgelerinin Kuruma verilme şekli ve süresi'
    
başlıklı 2.2.1. nolu bölümünde, özel nitelikteki işyeri işverenlerinin, 
cari aya ilişkin olarak düzenleyecekleri asıl, ek veya iptal nitelikteki aylık 
prim ve hizmet belgelerini, en geç belgenin ilişkin olduğu ayı izleyen ayın 
23'ünde Kuruma gönderecekleri öngörülmüştür.
    
    Buna göre, özel nitelikteki işyeri işverenlerince 2008⁄Ekim ayına 
ilişkin düzenlenecek aylık prim ve hizmet belgelerinden başlanılarak sözkonusu 
prim belgeleri, en geç belgenin ilişkin olduğu ayı izleyen ayın 23'üne kadar 
(dahil) Kuruma verilecektir.
    
    5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendine 
göre, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin işveren hissesinin beş 
puanlık kısmının Hazinece karşılanabilmesi için, muaccel sigorta primi, işsizlik 
sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borcu bulunmayan özel nitelikteki işyeri işverenlerinin, beş puanlık prim 
indirimine ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerini Kuruma yasal süresi içinde 
vermeleri
    
gerektiğinden, en geç ilişkin olduğu ayı takip eden ayın 23'üne kadar 
Kuruma verilmeyen aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı sözkonusu indirimden 
yaralanılması mümkün olamayacaktır.
    
    Yine, bazı özel nitelikteki işyerlerinde, resmi nitelikteki 
işyerlerinde olduğu gibi ayın 15'i ila takip eden ayın 14'ü arasında ücret alan 
sigortalılar çalıştırıldığından, bu nitelikteki özel sektör işyeri 
işverenlerinin aylık prim ve hizmet belgelerini en geç belgenin ilişkin olduğu 
dönemi izleyen takvim ayının 7'sinde Kuruma göndermeleri gerektiğinden, muaccel 
sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan bu nitelikteki özel sektör 
işyeri işverenlerinin aylık prim ve hizmet belgelerini en geç belgenin ilişkin   
olduğu dönemi izleyen takvim ayının 7'sine kadar Kuruma göndermemeleri halinde 
beş puanlık
    
prim indiriminden yararlanmaları mümkün olamayacaktır.
    
    Diğer taraftan, aylık prim ve hizmet belgelerinin 5510 sayılı Kanun 
türü seçilmek suretiyle Kuruma yasal süresi içinde ancak kağıt ortamında 
gönderilmesi halinde, bu nitelikteki prim belgeleri "İntranet" programları 
vasıtasıyla işleme alınacaktır.
    
    Sözkonusu belgelerin İntranet programları vasıtasıyla işleme alınması 
sırasında, ilgili işyerinin, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi 
veya idari para cezası borcunun bulunmaması veya bu borçların 0,99 YTL veya 
altında olması halinde, sistem tarafından 5510 sayılı Kanun türünün seçilmesine 
müsaade edilecek, buna karşın 1,00 YTL veya üzerinde borcun bulunduğu yönünde 
uyarı mesajının verilmesi halinde, sözkonusu belgeler Kanun türü seçilmeksizin 
işleme alınacaktır.
    
    Aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma verilmesi gereken süre içinde, 
muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara 
ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunmayan işverenlerin, aylık 
prim ve hizmet belgelerini yasal süresi içinde olmakla birlikte, sehven 5510 
sayılı Kanun türünü seçmeden Kuruma göndermiş olmaları veya müfredat 
kartlarındaki hatalı kayıtların düzeltme işlemlerinin yapılması amacıyla 
işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdürlüğüne müracaat etmeden 
5510 sayılı Kanun türünü seçemeden göndermiş olmaları halinde, sözkonusu 
işverenler, bahse konu aylık prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta 
primlerini yasal süresi içinde ödemiş olmaları kaydıyla, beş puanlık prim 
indiriminden yararlanabileceklerdir.
    
    Ancak, bahse konu prim indiriminden yararlanılabilmesi için, daha önce 
yasal süresi içinde Kuruma verilmiş ve kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiş 
aylık prim ve hizmet belgesi için iptal nitelikte, 5510 sayılı Kanun türü 
seçilmek suretiyle asıl nitelikte aylık prim ve hizmet belgesi düzenlenerek 
sözkonusu belgelerin işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez 
Müdürlüğüne kağıt ortamında verilmesi gerekmektedir.
    
    Bu durumda ilgili Sosyal Güvenlik İl⁄Merkez Müdürlüğünce,
    
    - İşverenin, aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma verilmesi gereken 
süre içinde, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası 
ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunup 
bulunmadığı kontrol edilerek, muaccel borcunun bulunmadığının,
    
    - Daha önce kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiş asıl nitelikteki aylık 
prim ve hizmet belgesinin yasal süresi içinde verilmiş olduğunun,
    
    - Kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiş asıl nitelikteki aylık prim ve 
hizmet belgesi ile, iptal ve 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle 
düzenlenmiş asıl nitelikteki aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı 
sigortalılar, bu sigortalıların prim ödeme gün sayıları ve prime esas kazanç 
tutarlarının aynı olup olmadığı kontrol edildikten sonra, aynı olduğunun,
    
    - Tahakkuk etmiş sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmiş 
olduğunun, anlaşılması halinde sırasıyla,
    
    1- Daha önce yasal süresi içinde ödenmiş paralar 88 ile 
çıkılacak,
    
    2- İptal ve 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan 
aylık prim ve hizmet belgeleri 2-1-10 nolu seçenekler işaretlenmek suretiyle 
erişilen SGK-POSTA İLE GELEN TAHAKKUK GİRİŞ ekranı vasıtasıyla yasal süresi 
içinde verilmiş olarak işleme alınacak,
    
    3- 88 ile çıkışı yapılmış paralar 08 ile işleme alınacak,
    
    4- Fazladan ödenmiş sigorta primleri, takip eden aya ilişkin düzenlenen 
sigorta primlerine mahsup edilecek,
    
    5- Düzeltme amaçlı olarak 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle 
düzenlenmiş aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı tahakkuk eden idari para 
cezaları, Ünite Komisyon kararı ile iptal edilecektir.
    
    Örnek- 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma 
gönderilmesi gereken süre içinde, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası 
primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı 
borcu bulunmayan (C) gerçek kişisinin, kapsama giren sigortalılarının yer aldığı 
2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesini sehven 5510 sayılı Kanun 
türü seçmeksizin Kuruma yasal süresi içinde e-Bildirge kanalıyla gönderdiği, 
muhteviyatı sigorta primlerinin tamamını yine yasal süresi içinde ödediği ve 
22⁄12⁄2008 tarihinde 2008⁄Ekim ayına ilişkin daha önce yasal süresi içinde 
vermiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesi için iptal, 5510 sayılı Kanun türü 
seçilmek suretiyle asıl nitelikte aylık prim ve hizmet belgesi vermiş olduğu 
varsayıldığında, daha önce Kuruma yasal süresi içinde e-Bildirge kanalıyla 
gönderilmiş olan aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı sigortalılar ile iptal 
ve 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan aylık prim ve 
hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalıların ve bunların prim ödeme gün sayıları 
ve prime esas kazanç tutarlarının aynı olması kaydıyla, yukarıda açıklandığı 
şekilde
    
işlem yapılacak ve bahse konu işveren beş puanlık prim indiriminden 
yararlanabilecektir.
    
    Öte yandan, asıl nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerini Kuruma 
5510 sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle gönderen ve muhteviyatı prim 
tutarlarını da yasal süresi içinde ödeyerek beş puanlık prim indirimden 
yararlanan işverenler, bahse konu belgelerde kayıtlı sigortalılara ilişkin yasal 
süresi dışında iptal veya ek nitelikte aylık prim ve hizmet belgesi düzenlenmesi 
gerektiği durumlarda, iptal veya ek nitelikteki prim belgelerini de yine 5510 
sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle düzenleyecek, ancak, 5510 sayılı Kanun türü 
seçilmek suretiyle yasal süresi dışında Kuruma verilmiş olan ek nitelikteki 
aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı (muaccel sigorta primi, işsizlik 
sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borcunun bulunup bulunmadığına bakılmaksızın) beş puanlık prim 
indiriminden yararlanılması mümkün olamayacaktır.
    
    3.3- Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde 
ödenmesi
    
    Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile 
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işverenlerce, 
5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma yasal süresi içinde gönderilmiş 
olan aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı
    
tahakkuk eden malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin işveren 
hissesinin beş puanlık kısmının Hazinece karşılanabilmesi için, aynı aya ilişkin 
olmak üzere, gerek 5510 sayılı Kanun türü, gerek diğer teşvik kanunları, gerekse 
kanun türü seçilmeksizin Kuruma yasal süresi içinde
    
verilmiş aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk etmiş sigorta 
primlerinin, işveren hissesinin Hazinece karşılanmayan kısmı ile sigortalı 
hissesinin tamamının yasal süresi içinde ödenmesi şarttır.
    
    Sigorta primlerinin işveren hissesine isabet eden kısmının Hazinece 
karşılanmayan kısmı ile sigortalı hissesinin yasal süresi içinde ödenmemesi veya 
eksik ödenmesi halinde, (sözkonusu tutar gecikme cezası ve gecikme zammı ile 
sonradan ödense dahi) ilgili ay için malüllük, yaşlılık ve ölüm sigortası 
primlerinin işveren hissesinin beş puanlık kısmının Hazinece karşılanması gibi 
bir durum sözkonusu olamayacağından, tahakkuk eden sigorta primlerinin tamamı 
(Hazine hissesi de dahil), gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte 
işverenlerden tahsil edilecektir.
    
     5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle tahakkuk etmiş sigorta 
primlerinin yasal süresi içinde ödenmesine rağmen, işsizlik sigortası 
primlerinin ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde ise, ilgili ay için sözkonusu 
indirimden yararlanılabilecek, buna karşın ödenmemiş veya eksik ödenmiş işsizlik 
sigortası primleri gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte ödenmediği 
sürece takip eden aylarda beş puanlık prim indiriminden yararlanılması mümkün 
olamayacaktır.
    
 
    
     4- Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortaları Primlerinin İşveren 
Hissesi Hazinece Karşılanacak Beş Puanlık Kısmının Hesaplanması
    
     5510 sayılı Kanunun Prim oranları ve Devlet katkısı başlıklı 81 inci 
maddesinin birinci fıkrasının;
    
     (a) bendinde, malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranının, 
sigortalının prime esas kazancının % 20'si olduğu, bunun % 9'unun sigortalı 
hissesi, % 11'inin işveren hissesi olduğu,
    
     (b) bendinde ise, Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi 
kapsamında çalışan sigortalılar için uygulanacak malûllük, yaşlılık ve ölüm 
sigortaları prim oranının, (a) bendinde belirtilen % 20 oranına; 60 fiilî hizmet 
gün sayısı eklenecek işlerde 1 puan, 90 fiilî hizmet gün sayısı eklenecek 
işlerde 1,5 puan, 180 fiilî hizmet gün sayısı eklenecek işlerde 3 puan,
    
     eklenmesi suretiyle belirleneceği, bu şekilde bulunan oran ile (a) 
bendinde belirtilen % 20 oranı arasındaki farka ait primin tamamının işveren 
tarafından ödeneceği,
    
     öngörülmüştür.
    
     Buna göre, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının 
(a) bendi kapsamında çalışan sigortalılar ve 5 inci maddenin birinci fıkrasının 
(c) bendinde belirtilen harp malulleri ile 3713 ve 2330 sayılı Kanunlara göre 
vazife malullüğü aylığı alanlardan kısa ve uzun vadeli sigorta kollarına tabi 
olanlar için esas alınacak malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim 
oranları;
    
     - Fiili hizmet zammının uygulanmadığı işlerde; % 9 sigortalı hissesi, 
% 11 işveren hissesi,
    
     - 60 gün fiilî hizmet gün sayısı eklenecek işlerde; % 9 sigortalı 
hissesi, % 12 işveren hissesi,
    
     - 90 gün fiilî hizmet gün sayısı eklenecek işlerde; % 9 sigortalı 
hissesi, % 12,5 işveren hissesi,
    
     - 180 gün fiilî hizmet gün sayısı eklenecek işlerde; % 9 sigortalı 
hissesi, % 14 işveren hissesi, olacaktır.
    
     Bu bağlamda, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari 
para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan 
işverenlerin, kapsama giren sigortalılarına ilişkin aylık prim ve hizmet 
belgelerini 5510 sayılı Kanun türünü seçerek yasal süresi
    
içinde Kuruma göndermeleri halinde, malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları 
primlerinden yukarıda belirtilen işveren hisselerinin beş puanlık kısmı, ilgili 
ayda tahakkuk etmiş sigorta primlerinin işveren hissesinin Hazinece 
karşılanmayan kısmı ile sigortalı hissesinin tamamının yasal süresi içinde 
ödenmesi kaydıyla, Hazinece karşılanacaktır.
    
     Örnek 1- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan ve 
kısa vadeli sigorta kolları prim oranı (1) olan (D) Anonim Şirketinin, kapsama 
giren sigortalılarına ilişkin 1 nolu belge türü ve 5510 sayılı Kanun türü 
seçilmek suretiyle düzenlemiş olduğu 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve 
hizmet belgesinde kayıtlı sigortalılarına ait prime esas kazanç tutarı 
toplamının 5.000,00 YTL olduğu
    
varsayıldığında, tahakkuk eden primler,
    
 
    
Sigorta kolları       S.P.E.K.     Prim oranı ⁄ %      Prim tutarı ⁄ 
YTL
    
KVSK Primi :          5.000,00      1,00                  50,00
    
MYO Primi  :          5.000,00     20,00               1.000,00
    
GSS Primi  :          5.000,00     12,50                 625,00
    
 
    
     olacak olup, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin,
    
     5.000,00 X 5 % = 250,00 YTL'si işveren hissesine ait Hazinece 
karşılanacak olan tutar,
    
     5.000,00 X 6 % = 300,00 YTL'si işveren hissesine ait işverence 
ödenecek olan tutar,
    
     5.000,00 X 9 % = 450,00 YTL'si sigortalı hissesine ait işverence 
ödenecek tutar,
    
     olacaktır.
    
     Bu durumda, işveren tarafından ödenmesi gereken, 50,00 YTL (KVSK 
Primi)+ 750,00 YTL [(300,00 YTL + 450,00 YTL) MYO Primi] + 625,00 YTL (GSS 
Primi) = 1.425,00 YTL'nin yasal ödeme süresinin son günü olan 30⁄11⁄2008 
tarihinin Pazar gününe rastlaması nedeniyle ilk iş günü olan 1⁄12⁄2008 Pazartesi 
gününe kadar ödenmesi halinde, 250,00 YTL tutarındaki malullük, yaşlılık ve ölüm 
sigortası primleri Hazinece karşılanacaktır.
    
     Buna karşın, işveren tarafından ödenmesi gereken 1.425,00 YTL 
tutarındaki sigorta primleri, 1⁄12⁄2008 tarihine kadar ödenmediği veya eksik 
ödendiği takdirde, 1.425,00 YTL + 250,00 YTL = 1.675,00 YTL'nin tamamı gecikme 
cezası ve gecikme zammı ile birlikte işverenden tahsil edilecektir.
    
     Örnek 2- 1 nolu örnekteki işverenin radyoaktif maddelerle yapılan 
işlerde çalıştırdığı (90 gün fiili hizmet gün sayısına tabi) sigortalılarına 
ilişkin 32 nolu belge türü ve 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle 
düzenlemiş olduğu 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinde 
kayıtlı prime esas kazanç tutarı toplamının 6.500,00 YTL olduğu varsayıldığında, 
tahakkuk eden primler,
    
 
    
Sigorta kolları       S.P.E.K.      Prim oranı ⁄ %     Prim tutarı ⁄ 
YTL
    
KVSK Primi :          6.500,00       1,00                 65,00
    
MYO Primi  :          6.500,00      21,50              1.397,50
    
GSS Primi  :          6.500,00      12,50                812,50
    
 
    
     olacak olup, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin,
    
     6.500,00 X 5 % = 325,00 YTL'si işveren hissesine ait Hazinece 
karşılanacak olan tutar,
    
     6.500,00 X 7,5 % = 487,50 YTL'si işveren hissesine ait işverence 
ödenecek olan tutar,
    
     6.500,00 X 9 % = 585,00 YTL'si sigortalı hissesine ait işverence 
ödenecek tutar,
    
     olacaktır.
    
     Bu durumda, işveren tarafından ödenmesi gereken, 65,00 YTL (KVSK 
Primi) + 1.072,50 YTL [(487,50 YTL + 585,00 YTL) MYO Primi] + 812,50 YTL (GSS 
Primi) = 1.950,00 YTL'nin yasal ödeme süresinin son günü olan 1⁄12⁄2008 
Pazartesi gününe kadar ödenmesi halinde, 325,00 YTL tutarındaki malullük 
yaşlılık ve ölüm sigortası primleri Hazinece
    
karşılanacaktır.
    
     Buna karşın, 1.950,00 YTL tutarındaki işveren tarafından ödenmesi 
gereken sigorta primleri, 1⁄12⁄2008 tarihine kadar ödenmediği veya eksik 
ödendiği takdirde, 1.950,00 YTL + 325,00 YTL = 2.275,00 YTL'nin tamamı gecikme 
cezası ve gecikme zammı ile birlikte işverenden tahsil
    
edilecektir.
    
 
    
     5- Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin Yasal Süresi İçinde Verilmiş 
ve Muhteviyatı Primlerinin de Yasal Süresi İçinde Ödenmiş Sayıldığı Hallerde Beş 
Puanlık Prim İndiriminden Yararlanmanın Usul ve Esasları
    
     Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna Verilmesine 
ve Primlerin Ödenme Sürelerine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin, `Aylık 
prim ve hizmet belgelerinin Kuruma verilme şekli ve süresi başlıklı" 
bölümünde,
    
     a) Toplu iş sözleşmeleri uyarınca geriye yönelik olarak ödenmesine 
karar verilen ücret farklarına ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet 
belgelerinin, toplu iş sözleşmesinin imzalandığı tarihi,
    
     b) Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve toplu iş sözleşmesi dışında 
kalan sigortalılar ile özel sektöre ait işyerlerinde sendikalara üye olmamaları 
sebebiyle toplu iş sözleşmesi kapsamı dışında kalan sigortalılara, geriye dönük 
ödenmesine karar verilen ücret farklarına ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve 
hizmet belgelerinin, alınan karar tarihini,
    
     c) Ücretleri Maliye Bakanlığının vizesine tabi olan personele ödenen 
ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, vize 
işleminin gerçekleştiğine ilişkin yazının tarihini,
    
     ç) Bir aydan fazla istirahat alan sigortalılara Kurumca ödenen geçici 
iş göremezlik ödeneğinin yanı sıra istirahatlı bulunulan süre için 
işverenlerince toplu iş sözleşmesine dayanılarak ücret ödenmesi hâlinde, bu 
ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin istirahat 
süresinin sona erdiği tarihi,
    
     d) 4857 sayılı İş Kanununun 21 inci maddesine istinaden iş 
mahkemelerince veya özel hakem tarafından verilen kararların tebliğinden sonra, 
on iş günü içinde sigortalı, işe başlamak üzere işverene başvurduğu takdirde, iş 
mahkemeleri veya özel hakemlerce verilen karar uyarınca ödenmesine karar verilen 
ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin kesinleşen 
mahkeme kararının sigortalıya tebliğ edildiği tarihi izleyen onuncu iş 
gününü,
    
     e) İdare mahkemesi kararlarına göre görevlerine iade edilen sigortalı 
personele ödenmesine karar verilen ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim 
ve hizmet belgelerinin kesinleşen mahkeme kararının idareye tebliğ edildiği 
tarihi,
    
     f) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (b) bendi 
kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) 
bendinde belirtilen sigortalılara enflasyon farkı veya başka ad altında geriye 
yönelik olarak yapılan ödemelere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet 
belgelerinin, ödemenin yapıldığı tarihi,
    
     g) Toplu iş sözleşmelerine tabi işyeri işverenlerince veya kamu 
idarelerince ya da yargı mercilerince verilen kararlara istinaden, hizmet 
akdinin mevcut olmadığı veya askıda olduğu bir tarihte ödenen ücret dışındaki 
ödemelere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin (ücret 
dışındaki bu ödemeler hizmet akdinin devam ettiği en son ayın kazancına dahil 
edilecektir.) yukarıda belirtilen mercilerin kararlarının kesinleşme 
tarihlerini,
    
     takip eden ay⁄dönemin, işyerinin özel nitelikte olması halinde 23 üne, 
resmi nitelikte olması halinde ise 7'sine kadar, Kuruma, e-Sigorta kanalıyla 
gönderilmesi veya kağıt ortamında verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiş 
kabul edileceği,
    
     öngörülmüştür.
    
     Buna göre, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan özel 
nitelikteki işyeri işverenlerinin yukarıda maddeler halinde sayılan nedenlerden 
dolayı düzenleyecekleri aylık prim ve hizmet belgelerini, yukarıda belirtilen 
tarihleri izleyen ayın 23'üne kadar Kuruma vermeleri, ilgili ayda tahakkuk etmiş 
sigorta primlerinin işveren hissesinin Hazinece karşılanmayan kısmı ile 
sigortalı hissesinin tamamını da yukarıda belirtilen tarihleri izleyen ayın 
sonuna kadar ödemeleri halinde beş puanlık prim indiriminden yararlanmış 
olacaklardır.
    
     Ancak, 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) 
bendi 1⁄10⁄2008 tarihi itibariyle yürürlüğe girdiğinden, yukarıda sayılan 
durumlardan dolayı yalnızca 2008⁄Ekim ve sonraki dönemlere ilişkin düzenlenecek 
aylık prim ve hizmet belgeleri için 5510 sayılı Kanun türü 
seçilebilecektir.
    
     Örnek 1- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan (D) 
Limited Şirketi ile (A) Sendikasınca 19⁄5⁄2009 tarihinde imzalanan toplu iş 
sözleşmesine istinaden, işyerinde çalışan sigortalılara 2008⁄Mayıs ila 
2009⁄Nisan aylarına ilişkin olmak üzere her bir ay için 50,00 YTL ücret farkı 
ödenmesine karar verildiği varsayıldığında, bahse konu dönemlere ilişkin ek 
nitelikteki aylık prim
    
ve hizmet belgelerinin 23⁄6⁄2009 tarihinde Kuruma e-Bildirge kanalıyla 
gönderilmesi sırasında, beş puanlık işveren hissesi prim indirimi 1⁄10⁄2008 
tarihi itibariyle yürürlüğe girdiğinden yalnızca 2008⁄Ekim ila 2009⁄Nisan ayına 
ilişkin prim belgeleri için 5510 Kanun türü seçilebilecek, 2008⁄Mayıs ila 
2008⁄Eylül ayları için ise 5510 sayılı Kanun türü seçilemeyecektir. Dolayısıyla, 
2008⁄Ekim ila 2009⁄Nisan ayına ilişkin düzenlenen ek nitelikteki aylık prim ve 
hizmet belgelerinden kaynaklanan ve işverence ödenmesi gereken sigorta 
primlerinin 30⁄6⁄2009 tarihine kadar ödenmesi halinde beş puanlık prim 
indiriminden yararlanılmış olacaktır.
    
     Diğer taraftan, 2008⁄Ekim ve sonraki dönemlere ilişkin düzenlenmiş 
olan aylık prim ve hizmet belgeleri Kuruma, Kanun türü seçilmeden veya farklı 
Kanun türü seçilmek suretiyle gönderilmiş ise, bu belgelerde kayıtlı 
sigortalılara ilişkin yukarıda sayılan durumlar dolayısıyla düzenlenecek ek 
nitelikteki aylık prim ve hizmet belgeleri de yine Kanun türü seçilmeksizin ya 
da asıl belgede kayıtlı olan Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma 
gönderilecektir.
    
     Dolayısıyla, daha önce düzenlenmiş asıl nitelikteki aylık prim ve 
hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar için 5510 sayılı Kanun türü seçilmiş 
ise, bu sigortalılara ilişkin yukarıda sayılan haller dolayısıyla düzenlenecek 
ek nitelikte aylık prim ve hizmet belgeleri için de 5510 sayılı Kanun türü 
seçilecek, buna karşın çeşitli nedenlerle daha önce düzenlenmiş asıl nitelikteki 
aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar için 5510 sayılı Kanun 
türü seçilmemiş ise, bu sigortalılara ilişkin yukarıda sayılan haller 
dolayısıyla düzenlenecek ek nitelikte aylık prim ve hizmet belgelerinin süresi 
içinde verilip verilmediğine veya muaccel borcunun olup olmadığına bakılmasızın 
yine 5510 sayılı Kanun türü seçilemeyecektir.
    
     Örnek 2- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunması 
nedeniyle 2008⁄Ekim ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesini 5510 sayılı 
Kanun türünü seçmeden Kuruma göndermiş olan (Y) Anonim Şirketince, sözkonusu 
belgede kayıtlı sigortalılara toplu iş sözleşmesine istinaden ücret farkı 
ödenmesine karar verildiği ve bahse konu ücret farklarına ilişkin ek nitelikteki 
aylık prim ve hizmet belgesinin gönderileceği tarihte Kuruma muaccel borcunun 
bulunmadığı varsayıldığında, toplu iş sözleşmesi gereğince ücret farkı 
ödenmesine karar verilen sigortalılara ilişkin düzenlenecek ek nitelikteki aylık 
prim ve hizmet belgesi, asıl nitelikteki aylık prim ve hizmet belgesinin 5510 
sayılı Kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiş olması nedeniyle, yine Kanun türü 
seçilmeksin düzenlenerek Kuruma verilecektir.
    
     6- Afet nedeniyle aylık prim ve hizmet belgesinin verilme süresi 
ile muhteviyatı primlerin ödeme süresinin ertelenmesi halinde beş puanlık prim 
indiriminden yararlanmanın usul ve esasları
    
     5510 sayılı Kanunun "Afet durumunda belgelerin verilme süresi ve 
primlerin ertelenmesi" başlıklı 91 inci maddesinin birinci fıkrasında, 
"İşyerleri yangın, su baskını, yer kayması, deprem gibi afete uğrayan, tabii 
afet nedeniyle tarımsal faaliyetinden dolayı zarar gören işverenler ile 4 üncü 
maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılar, bu durumu 
belgelemeleri kaydıyla olayın meydana geldiği tarihten itibaren üç ay içinde 
talepte bulunmaları ve prim ödeme aczine düştüklerinin, yapılacak inceleme 
sonucu anlaşılması halinde, afet tarihinden önce ödeme süresi dolmuş mevcut prim 
borçları ile afetin meydana geldiği tarihten itibaren tahakkuk edecek üç aylık 
prim borçları, olayın meydana geldiği tarihten itibaren bir yıla kadar Kurumca 
ertelenebilir.
    
     İkinci fıkrasında ise, "Birinci fıkrada belirtilen durumlarda, afetin 
meydana geldiği ayda verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgeleri, afetin 
meydana geldiği ayı takip eden üç ay içinde Kuruma verildiği takdirde, süresinde 
verilmiş sayılır.'
    
     hükümleri yer almaktadır.
    
     Kanunun bu hükmüne istinaden, afet nedeniyle prim borçlarının 
ertelenmesine Kurumca karar verilen işverenler,
    
     -Aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma gönderileceği tarihte muaccel 
sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin 
gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması,
    
     -5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlemiş oldukları aylık 
prim ve hizmet belgelerini, Kuruma, süresi içinde vermiş olmaları,
    
     - Ertelemeye tabi tutulmuş sigorta prim borçlarını erteleme süresi 
içinde ödemeleri,
    
     kaydıyla beş puanlık prim indiriminden yararlanacaklardır.
    
     7- Kurum Alacaklarının Katma Değer Vergisi İade Alacağından Mahsup 
Suretiyle Ödenmesi
    
     Bilindiği üzere, cari aya ilişkin sigorta primi ve işsizlik sigortası 
primleri, yasal ödeme süresinin sona erdiği tarihten itibaren on beş gün içinde 
katma değer vergisi alacağından mahsup suretiyle ödendiği takdirde yasal süresi 
içinde ödenmiş kabul edilmektedir.
    
     Buna göre, muaccel borcu bulunmayan işverenlerin 5510 sayılı Kanun 
türünü seçmek suretiyle yasal süresi içinde Kuruma vermiş oldukları aylık prim 
ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta prim borçlarını yasal ödeme 
süresinin sona erdiği tarihten itibaren on beş günlük süre içinde katma değer 
vergisi iade alacağından mahsup suretiyle ödemeleri halinde, beş puanlık prim 
indiriminden yararlanmış olacaklardır.
    
     Örnek 1- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan (D) 
Anonim Şirketinin 2008⁄Ekim ayına ilişkin 5510 sayılı Kanun türü seçilmek 
suretiyle düzenlemiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesini Kuruma yasal süre 
içinde verdiği, tahakkuk eden sigorta priminin, 1.425,00 YTL işveren ve 
sigortalı hissesi, 250,00 YTL Hazine hissesi olduğu ve anılan işverence ödenmesi 
gereken 1.425,00 YTL tutarındaki sigorta priminin tamamının ilgili vergi 
dairesince katma değer vergisi iade alacağından mahsup edilmek suretiyle 
9⁄12⁄2008 tarihinde Kurumumuz hesaplarına aktarıldığı varsayıldığında, anılan 
işveren 2008⁄Ekim ayına ilişkin düzenlenmiş aylık prim ve hizmet belgesinden 
dolayı sözkonusu indirimden yararlanacaktır.
    
     Cari aylara ilişkin sigorta prim borçlarının yasal ödeme süresinin 
sona erdiği tarihten itibaren on beş günlük süre içinde katma değer vergisi iade 
alacağından mahsup suretiyle ödenmesi sırasında, mahsup edilen tutarın sigorta 
prim borcunun tamamını karşılamaması durumunda,
    
mahsup edilen kısım yasal süresi içinde ödenmiş sayılmakta, buna karşın 
ödenmemiş kısım, on beş günlük süre dikkate alınmaksızın, yasal ödeme süresinin 
sona erdiği tarihten ödemenin yapılacağı tarihe kadar gecikme cezası ve gecikme 
zammı uygulanmak suretiyle tahsil edilmektedir.
    
     Dolayısıyla, cari aya ilişkin sigorta prim borçlarının bir kısmı yasal 
ödeme süresinin sona erdiği tarihi izleyen on beş günlük süre içinde katma değer 
vergisi iade alacağından mahsup edilmek suretiyle ödenmesi halinde, ödenen kısım 
her ne kadar yasal süresi içinde ödenmiş kabul edilse de, sigorta prim borcunun 
kalan kısmının yasal süresi içinde ödenmemiş olması nedeniyle beş puanlık prim 
indiriminden yararlanılması mümkün olamayacaktır.
    
     Örnek 2- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan (D) 
Anonim Şirketinin 2009⁄Mart ayına ilişkin 5510 sayılı Kanun türü seçilmek 
suretiyle düzenlemiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesini Kuruma yasal süre 
içinde verdiği, tahakkuk eden sigorta priminin, 1.935,00 YTL'sinin işveren ve 
sigortalı hissesi, 325,00 YTL'sinin Hazine hissesi olduğu ve anılan işverence 
ödenmesi gereken
    
1.935,00 YTL tutarındaki sigorta priminin 1.900,00 YTL tutarındaki kısmının 
ilgili vergi dairesince katma değer vergisi iade alacağından mahsup edilmek 
suretiyle 14⁄5⁄2009 tarihinde Kurumumuz hesaplarına aktarıldığı varsayıldığında, 
2009⁄Mart ayına ilişkin sigorta priminin tamamının yasal süresi içinde ödenmemiş 
olması nedeniyle, bahse konu işverenin, 2009⁄Mart ayına ilişkin düzenlenmiş 
aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı beş puanlık prim indiriminden 
yararlanması mümkün olamayacaktır.
    
     Öte yandan, Kurum alacaklarının katma değer vergisi iade 
alacaklarından mahsup suretiyle ödendiği durumlarda, sözkonusu paralar on-line 
olarak Kurum hesaplarına aktarılsa da, Kurumca, ilgili müfredat kartlarına 
yapılan aktarma işlemleri manuel olarak yürütüldüğünden, işverenlerin 
mağduriyetine neden olunmamasını teminen bahse konu paralar, Strateji Geliştirme 
Başkanlığı Bütçe ve Muhasebe Daire Başkanlığınca gönderilecek listeler 
beklenilmeksizin Kurum hesaplarına
    
aktarıldığı tarihten itibaren en geç 10 gün içinde ilgili müfredat kartına 
aktarılacaktır.
    
 
    
     8- Diğer Teşvik Kanunlarından Yararlanan İşverenlerin 81 inci 
Maddenin (ı) Bendinde Öngörülen Sigorta Prim İndiriminden Yararlanmalarına 
İlişkin Usul ve Esaslar
    
     Diğer teşvik kanunlarına istinaden işveren hissesi sigorta prim 
teşviki uygulamasından yararlanmakta olan işverenlerin, teşvik kapsamına giren 
sigortalılarından dolayı aynı dönem için ve mükerrer olarak 5510 sayılı Kanunun 
81 inci maddesinin (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim indiriminden 
yararlanmaları mümkün bulunmamaktadır.
    
     Buna karşın, diğer teşvik kanunlarından yararlanan işverenler, diğer 
teşvik kanunları kapsamına girmeyip 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin (ı) 
bendi kapsamına giren sigortalılarına ilişkin düzenleyecekleri aylık prim ve 
hizmet belgelerini, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunmaması 
kaydıyla, 5510 sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle gönderebileceklerdir.
    
     Örnek- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan (E) 
gerçek kişisinin, 18-29 yaşları arasında yeni işe aldığı dört sigortalısından 
dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 7 nci maddesi hükmünden, iki sigortalısının 
özürlü olması nedeniyle 4857 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi hükmünden 
yararlanılabilecek durumda olduğu ve sözkonusu işyerinde herhangi bir teşvik 
kanunu kapsamına girmeyen altı sigortalının daha çalışmış olduğu 
varsayıldığında, bahse konu işveren yasal süresi içinde verilmek kaydıyla, aylık 
prim ve hizmet belgesini aşağıda belirtilen seçeneklerden herhangi birini tercih 
etmek suretiyle düzenleyebileceklerdir.
    
     a) Sigortalıların tamamı için 5510 sayılı Kanun türünü,
    
     b) Özürlü sigortalılar için 4857, diğer sigortalılar için 5510 sayılı 
Kanun türünü,
    
     c) Yeni işe alınan 18-29 yaş arası sigortalılar için 4447, özürlü 
sigortalılar için 4857, kalan altı sigortalı için 5510 sayılı Kanun 
türünü,
    
     d) Yeni işe alınan 18-29 yaş arası sigortalılar için 4447, özürlü 
sigortalılar ile kalan altı sigortalı için 5510 sayılı Kanun türünü,
    
seçebilecektir.
    
 
    
     9- 
Alt İşvereni Bulunan İşyerleri ve Alt İşverenlerle İlgili 
İşlemler
    
     5510 sayılı Kanunun "İşveren, işveren vekili, geçici iş ilişkisi 
kurulan işveren ve alt işveren" başlıklı 12 nci maddesinin 6 ncı paragrafında, 
"Bir işverenden, işyerinde yürüttüğü mal veya hizmet üretimine ilişkin bir işte 
veya bir işin bölüm veya eklentilerinde, iş alan ve bu iş için görevlendirdiği 
sigortalıları çalıştıran üçüncü kişiye alt işveren denir. Sigortalılar, üçüncü 
bir kişinin aracılığı ile işe girmiş ve bunlarla sözleşme yapmış olsalar dahi, 
asıl işveren, bu   Kanunun işverene yüklediği yükümlülüklerden dolayı alt 
işveren ile birlikte sorumludur." hükmü yer almaktadır.
    
     Kanunun bu hükmüne istinaden, alt işverenlerin (aracıların) Kuruma 
olan borçlarından, alt işveren ile birlikte, asıl işveren de sorumlu 
tutulmaktadır.
    
     Dolayısıyla, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin 
işveren hissesinin beş puanlık kısmının Hazinece karşılanabilmesi için her bir 
işyeri bazında muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması 
gerektiğinden, asıl işverenin sözkonusu indirimden yararlanmak amacıyla aylık 
prim ve hizmet belgesini 5510 sayılı Kanun türünü seçerek Kuruma gönderebilmesi 
için, gerek kendisinden gerekse kendisinden iş alan alt işverenlerden 
kaynaklanan muaccel sigorta primi,
    
işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme 
cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması gerekmektedir.
    
     Buna karşın, alt işverenler, yalnızca kendi çalıştırmış oldukları 
sigortalılara ilişkin borçlardan sorumlu tutulabileceğinden, asıl işverenin veya 
diğer bir alt işverenin Kuruma muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, 
idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu 
bulunmasına rağmen, kendi alt işverenliğinden kaynaklanan muaccel borçlarının 
bulunmaması halinde sözkonusu indirimden yararlanabilecektir.
    
     Örnek- 2008⁄Kasım ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma 
gönderilmesi gereken sürenin son günü olan 23⁄12⁄2008 tarihinde asıl işveren 
olan (A) Limited Şirketi ve kendisinden iş alan alt işverenlerin muaccel 
borçlarının,
    
 
    
              Sigorta primi   İşz.Sigor.  Primi İdari   P.C.G.C. ve 
G.Z.
    
Asıl işveren; ------          ------      ------        ------
    
1 nolu alt    ------          ------      ------        ------
    
2 nolu alt    500,00          75,00       ------        87,00
    
3 nolu alt    ------          ------      325,00        46,00
    
     olduğu varsayıldığında,
    
     - Asıl işveren olan (A) Limited Şirketi, (her ne kadar kendi 
çalıştırmış olduğu sigortalılardan dolayı Kuruma muaccel borcu bulunmasa da) 
kendisinden iş alan 2 ve 3 nolu alt işverenlerin Kuruma muaccel borçlarının 
bulunması ve bu borçlardan alt işverenlerle birlikte sorumlu olması; (2) ve (3) 
nolu alt işverenler ise, kendi çalıştırmış oldukları sigortalılardan dolayı 
muaccel borçlarının bulunması; nedeniyle aylık prim ve hizmet belgelerini, 5510 
sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle gönderemeyeceklerdir.
    
     - (1) nolu alt işveren ise, çalıştırmış olduğu sigortalılardan dolayı 
Kuruma borcunun bulunmaması ve gerek asıl işverenin, gerekse diğer alt 
işverenlerin Kuruma olan borçlarından dolayı herhangi bir sorumluluğunun 
bulunmaması nedeniyle aylık prim ve hizmet belgesini 5510
    
sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle gönderebilecektir.
    
     10- Muvazaalı İşlemlerin Önlenmesi
    
Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile 
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunan işverenlerin, 5510 
sayılı Kanunun 81 inci maddesinde öngörülen sigorta prim indiriminden 
yararlanmak amacıyla, mevcut işyerlerini kapatarak değişik bir ad veya unvan ya 
da iş birimi olarak faaliyete geçirdiklerinin anlaşılması halinde, bu işyerleri 
sözkonusu indirimden yararlandırılmayacaktır.
    
     Yine, muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunan alt 
işverenlerin çalıştırdıkları sigortalıları aynı işverenden iş alan muaccel borcu 
bulunmayan başka bir alt işveren üzerinden ya da kendi veya alt işverenlerinin 
çalıştırmış olduğu sigortalılardan dolayı muaccel borcu bulunan asıl 
işverenlerin çalıştırmış oldukları sigortalıları, muaccel borcu bulunmayan alt 
işverenler üzerinden beş puanlık prim indiriminden yararlanmak amacıyla 
bildirdiklerinin anlaşılması halinde, bu nitelikteki işveren ve alt işverenler 
de beş puanlık prim indiriminden yararlandırılmayacaktır.
    
     Dolayısıyla belirtilen durumdaki işverenlerden⁄alt işverenlerden, 5510 
sayılı Kanun türünü seçmek suretiyle düzenlenmiş oldukları aylık prim ve hizmet 
belgeleri için iptal nitelikte; ve bu belgeler yerine Kanun türü seçilmeksizin 
asıl veya ek nitelikte; aylık prim ve hizmet belgelerinin düzenlenerek Kuruma 
verilmesi istenilecek, verilmemesi halinde ise, sözkonusu belgeler Kurumca 
re'sen düzenlenecek ve daha önce Hazinece yersiz olarak karşılanmış olan 
primler, ödeme vadesinin bittiği tarihten tahsil tarihine kadar gecikme cezası 
ve gecikme zammı ile birlikte işverenlerden⁄alt işverenlerden tahsil 
edilecektir.
    
     Diğer taraftan, bir döneme ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden 
kaynaklanan sigorta primi ve işsizlik sigortası primlerinin yasal ödeme süresi 
sona ermeden, takip eden aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma 
gönderilmesi mümkün bulunmaktadır. 5510 sayılı Kanun türü seçilmek suretiyle 
düzenlenmiş olan aylık prim ve hizmet belgesinden kaynaklanan sigorta primi ve 
işsizlik sigortası primlerinin yasal ödeme süresi sona ermeden takip eden aya 
ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Kuruma 5510 sayılı Kanun türü seçilerek 
gönderilmesi ve bir önceki aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden 
kaynaklanan borçlar ödenmeden takip eden aya ilişkin aylık prim ve hizmet 
belgesinden kaynaklanan borçların ödenerek beş puanlık prim indiriminden yersiz 
olarak yararlanılmış olup olmadığının tespiti için, bu nitelikteki işyerlerinin 
her ay düzenli olarak listesi alınacak, gerekli kontroller yapıldıktan sonra 
Hazinece yersiz olarak karşılanmış olan sigorta primleri, ödeme vadesinin 
bittiği tarihten tahsil tarihine kadar gecikme cezası ve gecikme zammı ile 
birlikte işverenlerden⁄alt işverenlerden tahsil edilecektir.
    
     Dolayısıyla, aylık prim ve hizmet belgesinin 5510 sayılı Kanun türü 
seçilmek suretiyle gönderilebilmesi amacıyla muaccel sigorta primi, işsizlik 
sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme 
zammı borcunun bulunup bulunmadığı konusunda bilgisayar programlarınca yapılacak 
borç sorgulaması sırasında, bir önceki aya ilişkin düzenlenmiş olan aylık prim 
ve hizmet belgesinden kaynaklanan borçlar sorgulanmadığından, bir önceki aya 
ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden kaynaklanan borçlarını ödemeyen 
işverenlerin, e-Bildirge programları vasıtasıyla aylık prim ve hizmet belgesinin 
gönderilmesi sırasında 5510 sayılı Kanun türü açılsa da, sözkonusu Kanun türünü 
seçmemeleri gerekmektedir.
    
 
    
     11- Diğer Hususlar
    
     11.1- Özel nitelikteki bina inşaatı ile ihale konusu işyeri 
işverenleri, aranılan şartları sağlamış olmaları kaydıyla, beş puanlık prim 
indiriminden yararlanabileceklerdir.
    
     11.2- İsteğe bağlı sigortalılar adına tahakkuk eden malullük, yaşlılık 
ve ölüm sigorta kollarına ait primlerin tamamı sigortalı hissesi olduğundan, bu 
nitelikteki sigortalılar, 81 inci maddenin birinci fıkrasının (ı) bendinde 
düzenlenen işveren hissesi sigorta prim indirimi kapsamında 
bulunmamaktadır.
    
     11.3- Muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para 
cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan 
işverenlerce aylık prim ve hizmet belgeleri
    
     5510 sayılı Kanun türü seçilerek Kuruma gönderildikten sonra, 
muhteviyatı prim tutarlarının on-line banka kanalıyla ödenmesi halinde, 
sözkonusu paralar ilgili Bankaca mutabakat onayının verilmesi halinde işyeri 
müfredat kartına kısa süre içinde aktarılmaktadır. Buna karşın, bahse konu 
paraların Ünitelerin ilgili bankalardaki kullanım hesaplarına veya posta ya da 
başka bir Ünite kanalıyla ödenmesi halinde sözkonusu işlemler manuel olarak 
yürütüldüğünden, primlerin ilgili müfredat kartına aktarılması işlemleri kimi 
zaman uzun süre almaktadır.
    
     Bu bağlamda, primlerin ödenmesinde on-line banka kanalı yerine 
yukarıda belirtilen ödeme şekillerinden birinin kullanılması halinde, takip eden 
aylarda aylık prim ve hizmet belgelerinin Kuruma gönderilmesi sırasında 
bilgisayar programlarınca yapılacak borç sorgulaması sırasında
    
bahse konu paraların ilgili müfredat kartlarına işlenmemiş olması nedeniyle 
muaccel borcun bulunduğu yönünde uyarı mesajı ile karşılaşılabileceğinden, cari 
ay primlerinin on-line tahsilat yetkisi verilmiş bankalara ödenmesi halinde, 
sonradan yaşanabilecek sorunlar önlenmiş olacaktır.
    
     11.4- Hazinece karşılanan sigorta primleri, gelir ve kurumlar vergisi 
uygulamalarında gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmayacaktır.
    
     11.5- Çalıştırdıkları sigortalıları Kuruma bildirmeyen işyerleri ile 
sigorta prim indiriminden yararlandıktan sonra geriye yönelik olarak aylık prim 
ve hizmet belgesi düzenleyen işyerleri hakkında yapılacak işlemler ve prim, 
idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları 
çeşitli kanunlar gereğince yeniden yapılandırılmış veya 6183 sayılı Kanunun 48 
inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş olan işverenlerin beş 
puanlık prim indiriminden yararlanmalarının ardından yapılandırma veya tecil ve 
taksitlendirme anlaşmalarının bozulması halinde yapılacak işlemler çıkarılacak 
olan genelge ile ayrıca açıklanacaktır.
    
 
    
     12- Muhasebe İşlemleri
    
     5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin (ı) bendi kapsamına giren 
sigortalılara ilişkin işveren hissesi sigorta primlerinin Hazinece 
karşılanabilmesi amacıyla Muhasebe birimlerince yapılacak olan işlemler, 
Strateji Geliştirme Başkanlığı-Bütçe ve Muhasebe Daire Başkanlığınca ayrıca 
açıklanacaktır.
    
     Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica 
ederim.
    
 
    
                                                                                                                                                     FATİH 
    ACAR
    
                                                                                                                                                   Kurum Başkanı 
V.