1- Genel Açıklamalar
Bilindiği
üzere, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun
“Prime esas kazançlar” başlıklı 80 inci maddesinin birinci fıkrasında;
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendi kapsamındaki sigortalıların, ikinci fıkrasında; 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıların, aynı maddenin dördüncü
fıkrasında ise; sadece genel sağlık sigortasına tabi sigortalıların prime esas
tutulacak kazançları
belirtilmiştir.
Sözkonusu hükümlerin uygulanmasına ilişkin 28/8/2008 tarihli ve 26981 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde, prime esas
tutulacak kazançlar, “Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
kapsamındaki sigortalıların prime esas kazançları” başlıklı 103 üncü, “Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıların prime
esas kazançları” başlıklı 104 üncü ve “Yalnızca genel sağlık sigortasına tabi
olanların prime esas aylık kazançları” başlıklı 106 ncı maddelerinde düzenlenmiştir.
Sözkonusu hükümler bağlamında, Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında bulunan
sigortalılar ile yalnızca genel sağlık sigortasına tabi olanların prime esas
tutulacak ve tutulmayacak kazançları aşağıda
açıklanmıştır.
2- 5510 sayılı Kanunun 4 üncü
Maddesinin Birinci Fıkrasının (a) Bendi Kapsamındaki Sigortalılar Yönünden
2.1- Prime esas tutulacak
kazançlar:
2.1.1- Ücret ve ücret
niteliğindeki kazançların prime tabi tutulması;
5510 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin 12 numaralı bendinde ücret, 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara
saatlik, günlük, haftalık, aylık veya yıllık olarak para ile ödenen ve
süreklilik niteliği taşıyan brüt tutar olarak tanımlanmıştır.
4857 sayılı İş Kanununun 32 nci
maddesinde ise, genel anlamda bir kimseye bir iş karşılığında işveren veya
üçüncü kişiler tarafından sağlanan ve para ile ödenen tutar olarak
tanımlanmıştır.
Yine 4857
sayılı Kanununun, 41, 42 ve 43 üncü maddeleri
uyarınca yapılan fazla çalışmalar ve 46 ncı maddesi
uyarınca hak kazanılan hafta tatili ile 47 nci maddesi
uyarınca ulusal bayram ve genel tatil günleri için ücret, 57 nci maddesi uyarınca hak kazanılan yıllık izin ücreti, 70 inci maddesi uyarınca Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan, Hazırlama Tamamlama ve Temizleme İşleri
Yönetmeliğinin 15 inci maddesi uyarınca yapılan hazırlama, tamamlama ve
temizleme işleri için de artırımlı ücret ödenmektedir.
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
kapsamındaki sigortalıların yukarıda açıklanan
ücretlerinin prime esas kazanca dahil edilebilmesi için
Kanunun 80 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre hak edilmesi
yeterli olup, sigortalıların ay içindeki prime esas kazanç tutarlarının
hesaplanması sırasında, sözkonusu ücretlerin, ödenip
ödenmediğine veya ne zaman ödendiğine bakılmaksızın, hak edildiği ayın prime
esas kazancına dahil edilmek suretiyle prime tabi tutulması
gerekmektedir.
Örnek 1 - 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki (D) sigortalısının 2008/Ekim ayına ait aylık
brüt ücretinin 700,00 YTL olduğu, sözkonusu ayda
yapmış olduğu fazla çalışmaya istinaden 100,00 YTL tutarında fazla mesai
ücretine hak kazandığı ve 700,00 YTL
tutarındaki ücretin 2008/Kasım ayında, 100,00 YTL tutarındaki fazla mesai
ücretinin ise 2008/Aralık ayında ödendiği varsayıldığında, bahse konu
sigortalının aylık ücreti ile fazla mesai ücretinin hangi tarihte ödendiği
üzerinde durulmaksızın, 2008/Ekim ayına ilişkin olarak düzenlenecek aylık prim
ve hizmet belgesinde, prime esas kazanç tutarı 800,00 YTL olarak Kuruma
bildirilecektir.
Buna karşın, sigortalıların hak kazanıp da
kullanmadıkları yıllık izin sürelerine ait ücretlerin hizmet akdinin feshinden
sonra ödenmesi halinde, 4857 sayılı Kanunun 59 uncu maddesine göre akdin
feshedildiği tarihte hak kazanıldığı nazara alınarak, bu nitelikteki yıllık izin
sürelerine ilişkin ücretler akdin feshedildiği ayın kazancına dahil edilecektir.
Örnek
2- 2007 yılında hak kazanmış olduğu
yıllık iznini kullanmayan (B) sigortalısının 2008/Şubat ayında işten ayrıldığı
varsayıldığında, sözkonusu sigortalının izin ücretinin
hangi tarih itibariyle ödeneceği üzerinde durulmaksızın bahse konu sigortalının
hak kazanmış olduğu yıllık izin ücreti 2008/Şubat ayına ait prime esas kazanca
dahil edilecektir.
Diğer taraftan,
- Toplu iş sözleşmeleri uyarınca veya kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışan ve toplu iş sözleşmesi dışında kalan personel ile toplu
iş sözleşmesine tabi olmakla birlikte sendikalara üye olmamaları nedeniyle özel
sektöre ait işyerlerinde sözleşme kapsamında bulunmayan personele geriye yönelik
olarak ücret farkı ödenmesine karar verilmesi halinde, sözkonusu ücret farkları, ilişkin oldukları
ayların,
- Toplu iş sözleşmesi hükümlerinin uygulandığı işyerlerinde, bir
aydan fazla istirahat alan sigortalılara, Kurumumuzca ödenen geçici iş
göremezlik ödeneğinin yanı sıra işverenlerce de toplu iş sözleşmelerine
dayanılarak istirahatlı bulunan süre için ayrıca ücret ödenmesi durumunda, bu
ücretler istirahatlı bulunulan ayların,
kazancına dahil edilerek prime tabi
tutulacaktır.
Örnek
3- Özel nitelikteki bir işyerinde
2008/Ekim ayında imzalanan toplu iş sözleşmesine istinaden geriye yönelik olarak
2008/Ocak ila Eylül dönemi aylarına ilişkin her bir ay için 100,00 YTL ücret
farkı ödenmesine karar verildiği varsayıldığında, bu ücret farklarına ilişkin ek
nitelikteki aylık prim ve hizmet belgeleri 2008/Ocak ila Eylül dönemi aylarının
prime esas kazançlarına dahil
edilecektir.
2.1.2- Ücret ve
ücret niteliği dışındaki kazançların prime tabi
tutulması;
a) Hizmet akdi devam eden
sigortalılar yönünden;
Sigortalıların prime esas
tutulacak kazançlarının hesaplanması sırasında, ücret ve ücret niteliği
dışındaki kazançlar öncelikle ödendiği ayın kazancına dahil edilecektir.
Toplu iş sözleşmelerine tâbi
işyerlerinde ve kamu idareleri veya yargı mercilerince verilen kararlara
istinaden sonradan ödenen, ücret ve ücret niteliği dışındaki kazançlar da yine
ödendiği ayın kazancına dahil
edilecektir.
Ancak, prime esas kazanca dahil
edilmesi gereken bu nitelikteki ödemelerin yapıldığı ayda prime esas kazanç üst
sınırının aşılması nedeniyle prime tabi tutulamaması halinde, sözkonusu ödemeler, ödemenin yapıldığı ayı takip eden aydan
başlanarak iki ayı geçmemek üzere prime esas kazancın üst sınırının altında
kalan sonraki ayların prime esas kazançlarına ilave edilerek prime tabi
tutulacaktır.
b) Hizmet akdi sona ermiş olan sigortalılar
yönünden
Toplu iş sözleşmelerine tâbi işyerleri
işverenlerince veya kamu idareleri veya yargı mercilerince verilen kararlara
istinaden sonradan ödenen ücret dışındaki ödemelerin hizmet akdinin mevcut
olmadığı veya askıda olduğu bir tarihte ödenmesi durumunda, ücret
dışındaki bu ödemeler 5510 sayılı Kanunun 82 nci
maddesine göre belirlenen prime esas kazancın alt ve üst sınırları da nazara
alınmak suretiyle prime esas kazancın tâbi olduğu en son ayın kazancına dahil edilecektir.
2.1.3- Hizmet akdinin feshinin geçersizliği
halinde yapılacak ödemeler:
İş Kanununun uygulandığı otuz veya daha fazla işçi
çalıştırılan işyerlerinde en az altı aylık kıdemi bulunan işçinin belirsiz
süreli iş sözleşmesinin geçerli sebep gösterilmeden veya gösterilen sebebin
geçerli olmadığı iş mahkemesince veya özel hakem tarafından tespit edilerek
feshin geçersizliğine karar verilmesi halinde;
İşçiyi başvurusu halinde bir ay içinde işe başlatmayan
işverence işçiye ödenen ve mahkeme veya özel hakemce belirlenen en az dört, en
çok sekiz aylık ücreti tutarındaki tazminatın, niteliği itibariyle ücret
sayılabilecek bir kazanç durumunda olmaması ve işe başlatılmayan sigortalının
sigortalılık niteliğinin de kalmaması nedeniyle anılan tazminat tutarı prime
tabi tutulmayacaktır.
Feshin geçersizliğine dair mahkeme veya özel hakem kararının
kesinleştirilmesine kadar işçiye çalıştırılmadığı süre için en çok dört aya
kadar doğmuş bulunan ücret ve diğer hakların da işverenin işçiyi işe başlatması
veya başlatmamasına bakılmaksızın ödeneceğinden, bu düzenleme ile, feshin geçersizliğine dair karar alan işçiyi, işe
başlatıp başlatmama konusunda işverene verdiği inisiyatife karşılık işçiye en
çok dört aya kadar doğmuş bulunan ücret ve diğer haklarının ödenmesini hüküm
altına alarak korumuş, sözleşmenin fesih tarihini, en çok dört aya kadar ileri
bir tarihe atmış bulunmaktadır.
Buna göre, işçinin işe iadesi için kesinleşen mahkeme
veya özel hakem kararının kendisine tebliğinden itibaren on iş günü içinde işe
başlamak üzere başvurmuş olması kaydıyla, işe başlatılsın veya başlatılmasın bu
nitelikteki işçilere çalıştırılmayan süre için ödenen en çok dört aya kadar
ücret ve diğer haklar, akdin
feshedildiği aydan başlanılarak ilgili ayların prime esas kazançlarına dahil edilerek işsizlik sigortası primi de dahil olmak
üzere tüm sigorta kollarına ait primler kesilecek ve bu süreler hizmetten
sayılacaktır.
Öte yandan, işçi işe başlatıldığında bildirim süresine
ait (ihbar) ücreti ile kıdem tazminatı peşin olarak ödenmiş ise işçiye ödenecek
en çok dört aya kadar olan ücret ve diğer alacaklarından mahsup edileceğinden,
5510 sayılı Kanunun 80 inci maddesi uyarınca bildirim süresine ait (ihbar) ücret
ile kıdem tazminatının prime tabi tutulmaması nedeniyle işçiye işe başlatılması
halinde ödenecek en çok dört aya kadar olan ücret ve diğer hakları mahsup
edilmemiş haliyle prime tabi tutulacak ve bu süreler prim ödeme gün sayısından
sayılacaktır.
2.1.4- Sigortalıların idari yargı
kararlarına istinaden görevlerine iade edilmesi üzerine yapılacak işlem:
Bilindiği gibi, Anayasa ile tanınan,
kamu hizmetinin gerektirdiği asli ve sürekli görevleri yürütmek üzere “diğer
kamu görevlilerinin” çalıştırılması, bu kişilerin “atanma, görev, yetki, her
türlü özlük hakları ile hukuki durumlarının kanunlarla düzenlenmesi” esasının
sonucu olarak bazı kişiler; toplu iş sözleşmesi ile istihdam edilen ve iş hukuku
kurallarına bağlı bulunan işçilerden farklı olarak idare hukuku içinde yer
almaktadırlar.
Bu nedenle, bazı işyerlerinin hukuki statüleri, hangi istihdam şeklinde personel
çalıştırılacağını belirtmekte ve bunlardan bir kısmı, memur ya da işçi statüsünde olmayan sözleşmeli
personel niteliğini taşımaktadır. Kamu hizmeti görevi yapan bu durumdaki
personel ile işveren arasındaki ilişkiden doğan uyuşmazlıklar da idari yargının
görev alanına girmektedir.
Bu
durumdaki personelin görevlerine işverenlerince son verilmesi veya işten
uzaklaştırılması üzerine görevlerine iadesi amacıyla idari yargı nezdinde açılan
davalar üzerine anılan mahkemelerce yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi
durumunda, esas hakkında karar verilinceye kadar eski, yani idari
işlemin tesisinden önceki durumun devamı sağlanmaktadır. İdareler bu kararların gereklerine
göre ve gecikmeksizin işlem yapmaya veya eylemde bulunmaya mecburdur. Bu
konudaki ana kural, yürütmenin
durdurulması kararının geriye yürür biçimde sonuç doğurması, dava konusu işlemin
yapıldığı andan önceki durumun geri gelmesidir.
Aynı şekilde, kamu personeli durumunda olan bir kimsenin
işverence görevine son verilmesi üzerine işveren (idare) aleyhine açtığı iptal
davası sonucunda mahkemece işlemin iptaline karar verilmişse, idarece yapılmış
idari işlem ve buna bağlı olarak yapılmış diğer işlemlerin eski durumuna
getirilmesi gerekmektedir.
İptal davası sonucunda iptal
veya göreve iade kararı verilmesiyle yasa gereği, kişinin görevde olmadığı sürelerdeki
hakları kendisine verilmekte, ücreti ödenmekte ve kişinin bu idari davadan
önceki durumu işverence (idarece) sağlanmaktadır.
Bu
bakımdan, idari yargı tarafından verilen kararlara istinaden sigortalılara
fiilen çalışmadıkları süreler için ücret ve benzeri nitelikte ödeme yapılması
halinde; ücretler, ilişkin olduğu
aylara maledilmek, ücret dışındaki diğer ödemeler ise
ödendiği ayın kazancına dahil edilmek suretiyle prime
tabi tutulacaktır.
2.1.5- Prime esas kazancın üst sınırını
aşan ücret dışındaki ödemeler:
Bilindiği gibi, ücret dışında sigortalılara ödenmekte
olan prim, ikramiye gibi her türlü ödemeler, ödemenin yapıldığı ayın kazancına
dahil edilerek prime tabi tutulmaktadır. Ancak, sözü
geçen ödemelerin ücret ile birleştirilerek prime tabi tutulması durumunda, bazı
sigortalıların aylık prime esas kazançları, prime esas kazancın üst sınırını
aşabilmektedir.
Bu durumda, sigortalılara, ücretinin yanı sıra prime esas
kazanca dahil edilebilecek nitelikte ücret dışında
ödeme yapılması halinde, bu nitelikteki kazançlar, prime esas kazanç aylık üst
sınırı aşılmamak kaydıyla prime tabi tutulacak, buna karşın her iki kazanç
toplamının üst sınırı aşması halinde, ücret dışındaki ödemenin üst sınırı aşan
kısmı, 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesi hükmü de
dikkate alınarak en fazla takip eden iki ayın prime esas kazanç tutarına dahil
edilecektir.
Örnek- Aylık brüt
ücreti 3.000,00 YTL olan (D) sigortalısına, 2008/Ekim ayında brüt 4.000,00 YTL
ikramiye ödendiği varsayıldığında, 01/07/2008 – 31/12/2008 tarihleri arasında
aylık kazanç üst sınırı
4.151,70 YTL olduğu nazara
alınarak bahse konu sigortalının,
2008/Ekim ayındaki prime esas kazancı 3.000 YTL ücret +
1.151,70 ikramiye =
4.151,70
2008/Kasım ayındaki prime esas kazancı 3.000YTL ücret +
1.151,70 ikramiye = 4.151,70
2008/Aralık ayındaki prime esas kazancı 3.000YTL ücret
+1.151,70 ikramiye =
4.151,70,
olarak Kuruma bildirilecek,
1.151,70 X 3 = 3.455,10 prime esas kazanca dahil edilen ikramiye,
4.000,00 – 3.455,10 = 544,90 YTL tutarındaki ikramiye ise
prime esas kazanca dahil edilmemiş
olacaktır.
Diğer taraftan, sigortalılara, çeşitli nedenlerle
(ücretsiz izin, istirahat gibi) ay içinde çalışmasının bulunmadığı ve ücret
ödenmediği aylarda prime esas kazanca dahil olacak
nitelikte ücret dışında bir ödeme yapılması halinde, ücret dışındaki bu
ödemeler, ödemenin yapıldığı ayda sigortalının prim ödeme gün sayısının
bulunmaması nedeniyle ödemenin yapıldığı tarihi takip eden iki ayı geçmemek
üzere ilgili ayların prime esas kazancına dahil edilecektir. Ancak ödemenin
yapıldığı tarihi takip eden iki ayda da ücret ödemesine hak kazanılmadığı
durumlarda, ücret dışındaki bu ödemeler prime esas kazanca dahil edilemeyecektir.
2.1.6- Kanunda istisna olarak sayılmayan diğer ödemeler:
5510 sayılı Kanunun 80 inci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde,
(b) bendinde belirtilen istisnalar dışında her ne adla yapılırsa
yapılsın, tüm ödemelerin prime tabi tutulacağı ve diğer kanunlardaki prime tabi
tutulmaması gerektiğine dair muafiyet ve istisnaların bu Kanunun uygulanmasında
dikkate alınmayacağı, öngörülmüştür. Bu bakımdan, sigortalıların yakacak,
temizlik, aydınlatma ve benzeri nitelikteki giderleri için yahut tahsil veya
mesken yardımı gibi kanunda ismen sayılmayan nedenlerle yapılan ödemeler,
ödemenin yapıldığı aydaki prime esas kazanca dahil
edilecektir.
Öte yandan, Kanundaki bu hükme
istinaden, 6772 sayılı Devlet ve Ona
Bağlı Müesseselerde Çalışan İşçilere İlave Tediye Yapılması ve 6452 Sayılı
Kanunla 6212 Sayılı Kanunun 2 nci Maddesinin
Kaldırılması Hakkında Kanun’a istinaden ödenmekte olan ikramiyeler ile
ilave tediyeler prime tabi tutulacağı gibi, 4857 sayılı Kanunun 61 inci
maddesindeki istisnai hüküm üzerinde durulmaksızın hak kazanıldığı halde
kullanılmayan yıllık izin süresi için ödenecek ücretlerden de kısa vadeli
sigorta kolları primi kesilecektir.
2.2- Kısmen prime tabi tutulacak
kazançlar:
2.2.1 - Yemek
paraları:
Sigortalılara yemek
parası adı altında yapılan ödemelerin,
işyerinde veya müştemilatında yemek verilmemesi şartıyla, fiilen çalışılan gün
sayısı dikkate alınarak 16 yaşından büyükler için belirlenen günlük asgari
ücretin % 6 sının, yemek verilecek gün sayısı ile çarpılması sonucunda bulunacak
miktarı, aylık prime esas kazançların tespitinde dikkate alınmayacak, dolayısıyla bu tutardan prim
kesilmeyecektir.
Bu durumda, yemek parası adı altında
yapılan ödemelerden prime esas kazanca dahil edilecek
tutar,
Brüt Günlük Asgari Ücret X
% 6 X (Ay içinde Fiilen
Çalışılan gün sayısı) Yemek Parası Verilen Gün Sayısı = İstisna
Tutarı,
Ödenen Yemek Parası – İstisna Tutarı = Prime Esas Kazanca
Dahil Edilecek Yemek Parası,
Formülü vasıtasıyla
hesaplanacaktır.
Öte
yandan, sigortalılara ay içinde yemek parası olarak nakit ödeme yapılmaksızın,
çalıştıkları işyerinin dışında yemek üretimi yapan başka firma veya şahıslar
tarafından (örneğin yemek kuponu karşılığında) gerek işyerinde, gerekse
işyerinin dışında yemek verilmesi halinde, işverenlerce bu firma veya şahıslara
fatura karşılığında yemek bedeli olarak ödenen fatura bedelleri prime esas
kazanca dahil edilmeyecektir.
2.2.2- Çocuk zammı:
Sigortalıya çocuk zammı adı altında yapılan ödemelerden,
sigortalı veya isteğe bağlı sigortalı sayılmayan, kendi sigortalılığı nedeniyle
gelir veya aylık bağlanmamış olan çocuklarından 18 yaşını, lise ve dengi öğrenim
veya 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî Eğitimi Kanununda belirtilen aday
çırak, çırak ya da işletmelerde meslekî eğitim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek
öğrenim görmesi halinde 25 yaşını doldurmamış ve evli olmayan çocukları ile
yaşına bakılmaksızın 5510 sayılı Kanuna göre malûl olduğu tespit edilen evli
olmayanlarından en fazla iki çocuğa kadar (iki çocuk dahil) olanları için, sigortalının hizmet akdinin devam
etmesi şartıyla fiilen çalışmasının olup olmadığı üzerinde durulmaksızın iki
çocuğu geçmemek kaydıyla, çocuk başına her yıl belirlenen aylık asgari ücretin
%2'si oranındaki tutarı, aylık prime esas kazançların hesaplanmasında dikkate
alınmayacaktır.
Bu durumda, çocuk zammı adı altında yapılan ödemelerden
prime esas kazanca dahil edilecek
tutar;
Brüt Aylık Asgari Ücret X % 2 X
Çocuk Sayısı (İki Çocuğa Kadar) = İstisna Tutarı,
Ödenen Çocuk Zammı – İstisna Tutar = Prime Esas Kazanca
Dahil Edilecek Çocuk Zammı,
Formülü vasıtasıyla
hesaplanacaktır.
2.2.3- Aile zammı
(yardımı):
Sigortalılara aile zammı adı altında
yapılacak ödemelerin, sigortalının hizmet akdinin devam etmesi şartıyla fiilen
çalışmasının olup olmadığı üzerinde durulmaksızın, sigortalının eşinin 5510
sayılı Kanuna tabi zorunlu sigortalı olmayı gerektirecek şekilde çalışmaması ve
Kurumdan gelir veyahut aylık almaması durumunda, 16 yaşından büyükler için
belirlenen aylık asgari ücretin %10'u oranındaki tutar aylık prime esas
kazançların hesaplanmasında dikkate alınmayacaktır.
Bu durumda, aile zammı adı altında yapılan ödemelerden
prime esas kazanca dahil edilecek
tutar;
Brüt Aylık Asgari Ücret X
% 10 = İstisna
Tutarı,
Ödenen Aile Zammı – İstisna Tutarı = Prime Esas Kazanca
Dahil Edilecek Aile Zammı,
Formülü vasıtasıyla
hesaplanacaktır.
Diğer taraftan, sigortalılara yemek parası ile çocuk ve
aile zamlarının yıllık olarak bir defada ödenmesi halinde, bu defa ödemenin
yapıldığı tarihteki asgari ücret üzerinden,
Yemek parası için;
Brüt Günlük Asgari Ücret X % 6 X
(Yıl İçinde Fiilen Çalışılan Gün Sayısı) Yemek Parası Verilen Gün Sayısı =
Yıllık İstisna Tutarı,
Yıllık Olarak Ödenen Yemek Parası – Yıllık İstisna Tutarı
= Yıllık Prime Esas Kazanca Dahil Edilecek Yemek
Parası,
Çocuk zammı için;
Brüt Aylık Asgari Ücret X % 2 X Çocuk Sayısı (İki Çocuğa Kadar) X 12 Ay =
Yıllık İstisna Tutarı,
Yıllık Olarak Ödenen Çocuk Zammı – Yıllık İstisna Tutarı
= Yıllık Prime Esas Kazanca Dahil Edilecek Çocuk
Zammı,
Aile zammı için ise,
Brüt Aylık Asgari Ücret X % 10 X 12 Ay = Yıllık İstisna
Tutarı
Yıllık Olarak Ödenen Aile Zammı – Yıllık
İstisna Tutarı = Yıllık Prime Esas Kazanca Dahil
Edilecek Aile Zammı,
Formülü vasıtasıyla ödemenin yapıldığı ayın kazancına dahil edilecektir.
2.2.4- İşverenler
tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel Emeklilik
Sistemine Ödenen Özel Sağlık Sigortası Primi ve Bireysel Emeklilik Katkı Payları
Tutarları:
5510 sayılı Kanunun 80 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinde, “… işverenler
tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik
sistemine ödenen ve aylık toplamı asgarî ücretin % 30’unu geçmeyen özel sağlık
sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı payları tutarları, prime esas
kazanca tâbi tutulmaz.” denilmektedir.
Buna göre, sigortalı adına ay içinde özel
sağlık sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı payı adı altında işverence
yapılan ödemeler toplamının aylık asgari ücretin % 30’una isabet eden kısmı
prime esas kazanca dahil edilmeyecek, kalan tutar ise
ödendiği ayın prime esas kazancına dahil
edilecektir.
Bu durumda, özel sağlık sigortası primi ve
bireysel emeklilik katkı payı adı altında işverenlerce yapılan
ödemelerden prime esas kazanca dahil edilecek
tutar;
Brüt Aylık Asgari Ücret X % 30 = İstisna Tutarı,
Özel Sağlık Sigortası Primi + Bireysel
Emeklilik Katkı Payı – İstisna Tutarı = Prime Esas Kazanca Dahil Edilecek Özel Sağlık Sigortası Primi ve Bireysel
Emeklilik Katkı Payı Tutarı,
Formülü vasıtasıyla
hesaplanacaktır.
Örnek
- 2008/Ekim ayında (A) sigortalısı için işverence brüt
200,00 YTL özel sağlık sigortası primi ve brüt 100,00 YTL bireysel emeklilik
katkı payı ödendiği varsayıldığında, bu tarihte yürürlükte bulunan asgari ücret de 638,70 YTL olduğundan,
638,70 X 30 % = 191,61 YTL
istisna tutarı,
200,00 YTL +
100,00 YTL = 300, 00 YTL
300,00 YTL –
191,61 = 108,39 YTL 2008/Ekim ayın prime esas kazancına dahil edilecektir.
Buna karşın, sigortalının özel sağlık sigortası ve
bireysel emeklilik katkı payının ödendiği aydaki prime esas kazancının, 82 inci
maddeye istinaden belirlenen prime esas kazanç üst sınırının üzerinde olması
halinde, sözkonusu özel sağlık sigortası ve bireysel
emeklilik katkı payları takip eden iki ayda üst sınır aşılmamak kaydıyla prime
esas kazancına dahil edilecektir.
Sigortalı adına işveren tarafından yalnızca özel sağlık
sigortası primi veya yalnızca bireysel emeklilik katkı payı ödenmiş olması
durumunda ise, prime esas kazanca dahil edilecek
tutar, ödenen özel sağlık sigortası
primi veya bireysel emeklilik katkı payı üzerinden %30 oranındaki istisna
tutarının düşülmesi suretiyle hesaplanacaktır.
2.3 -
Prime tabi tutulmayacak kazançlar:
2.3.1- Ayni
yardımlar;
Bilindiği gibi, bazı işverenlerce sigortalılara zaman
zaman mal olarak (örneğin, yağ, un, ayakkabı, elbise
gibi) ayni yardımlar yapılmaktadır.
Sözü geçen ve mal olarak yapılan yardımlar, tutarları
üzerinde durulmaksızın, prime esas kazançlara dahil
edilmeyecektir. Ancak, ayni yardımların sigortalılara nakden ödenmesi halinde
(örneğin yağ parası, un parası, ayakkabı parası gibi) prime tabi tutulması
gerekmektedir.
2.3.2- Ölüm, doğum ve
evlenme yardımları;
Ölüm, doğum ve evlenme hallerinde yapılan
yardımlar, miktarı ne olursa olsun, prime
esas kazançların hesabında dikkate alınmayacaktır.
Sigortalının
anne ve babası, eşi veya çocuğunun ölümü halinde sigortalıya verilen ölüm
yardımı ile sigortalının evlenmesi veyahut çocuğunun olması halinde işveren
tarafından yapılan doğum ve
evlenme yardımları prime esas
kazançların hesabına dahil
edilmeyecektir.
2.3.3- Görev
yollukları;
Görev yolluklarından ne anlaşılması gerektiği,
işverenlerin sigortalılar için ödediği yollukların neleri kapsadığı, 6245 sayılı
Harcırah Kanununun 3 üncü maddesinde açıklanmıştır.
Buna göre, anılan maddede belirtilen yol masrafı,
gündelik, aile masrafı ve yer değiştirme masrafı niteliğinde yapılan ödemeler
yolluk kapsamındadır.
Bu bakımdan, sigortalılara bireysel iş sözleşmesine veya
toplu sözleşmeye dayanılarak ve işveren tarafından sigortalının geçici bir
görevle başka yere gönderilmesi veya görev yerini değiştirmesi dolayısıyla
verilen ve yolluk kavramına giren ödemeler prime esas kazanca dahil edilmeyecektir.
2.3.4- Seyyar görev
tazminatı, kıdem tazminatı, İş Sonu Tazminatı veya Kıdem Tazminatı Mahiyetindeki
Toplu Ödemeler ve Keşif Ücreti;
Görevleri gereği
sigortalılara ödenen seyyar görev tazminatı, iş akdinin feshi veya çeşitli
sebeplerle işten ayrılan işçilere işveren tarafından bir defaya mahsus olmak
üzere ödenen kıdem tazminatı, iş sonu tazminatı veya kıdem tazminatı
mahiyetindeki toplu ödemeler ve keşif ücreti; prime tabi tutulması gereken
ödemeler kapsamında olmadığından, prime esas kazancın hesaplanması sırasında
dikkate alınmayacaktır.
Ancak, yukarıda belirtilen
ödemeleri kanıtlayıcı nitelikteki belgeler, gerektiğinde denetim elemanlarına
ibraz edilecektir.
2.3.5- İhbar tazminatı;
4857
sayılı Kanunun 17 nci maddesinde, belirsiz
süreli iş sözleşmelerinin feshinden önce durumun diğer tarafa bildirilmesi
gerektiği, işçinin kıdemine göre değişen süreler sonunda iş sözleşmesinin
feshedilmiş sayılacağı, bildirim şartına uymayan tarafın, bildirim süresine
ilişkin ücret tutarında tazminatı (ihbar
tazminatı) ödemek zorunda olduğu belirtilmiştir. Bu durumda sigortalının işyeri
ile hukuki ilişkisi iş sözleşmesinin feshi ile sona ermiş olduğundan, ödenen
tazminat, ücret niteliğinde olmadığı için prime esas kazanca da dahil edilemeyecektir.
Ayrıca,
işverenin bildirim şartına uymaması veya bildirim süresine ait ücreti peşin
ödeyerek sözleşmeyi feshetmesi, 4857
sayılı İş Kanununun 18,
19, 20 ve 21 inci maddeleri hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmeyeceğinden, İş Kanununun 18 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, 18, 19, 20 ve 21 inci maddelerinin uygulama
alanı dışında kalan işçilerin iş sözleşmesinin, fesih hakkının kötüye
kullanılarak sona erdirildiği durumlarda işçiye bildirim süresinin üç katı
tutarında tazminat ödenmesi gerekmektedir. Bu
durumda da işçinin işyeri ile olan hukuki bağı,
iş sözleşmesinin feshi ile sona erdiğinden, işçiye ödenen kötü niyet
tazminatı prime esas kazanca da dahil
edilemeyecektir.
Ancak,
işçiye bildirim süresince iş araması için belli bir süre izin verilmesi İş
Kanununun gereği olup, bu süre zarfında işçi-işveren arasındaki hukuki bağ sona
ermediğinden bildirim süresi içinde işçinin aldığı ücretler prime esas kazanca
da dahil edilecektir.
2.3.6- Kasa
Tazminatı;
İşyerlerinde
para veya kıymetli evrak ya da eşya muhafazası ile görevli bulunan sigortalılara
muhtemel açıkları kapatmak amacıyla işverenler tarafından ödenen kasa
tazminatları, ücret niteliğinde sayılamayacağından, prime
esas kazançtan
istisna tutulması gerekmektedir.
Ancak, kasa tazminatı niteliğinde olan ödemelerin
para ve kıymetli evrak veyahut eşya muhafazası ile görevli bulunan sigortalıya
ödenmesi gerektiğinden, bu tür sorumluluğu bulunmayan sigortalılara bu nitelikte
bir ödemenin yapılması halinde sözkonusu ödemeler
prime
esas kazanca dahil edilecektir.
3- 5510 Sayılı Kanunun 4 üncü Maddesinin
Birinci Fıkrasının (b) Bendi Kapsamındaki Sigortalıların Prime Esas
Kazançları:
5510 sayılı Kanunun değişik 80 inci maddesi gereğince,
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki
sigortalıların aylık prime esas kazançları, 82 nci
maddeye göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırı ile üst sınırı
arasında kalmak şartı ile kendileri tarafından beyan edilecek günlük kazancın
otuz katı olacaktır. Bu sigortalılar tarafından Kuruma aylık olarak prime esas
kazanç beyanında bulunulur. Sigorta primine esas kazanç sınırları dâhilinde
yapılan ödemeler ödemenin ait olduğu ay için beyan olarak kabul edilir. Bu ay
için başkaca beyanları dikkate alınmaz. İlişkin olduğu aya ait primini süresinde
ödemeyen veya bu süre içinde yazılı beyanda bulunmayan sigortalının primleri,
asgari aylık prime esas kazanç üzerinden tahakkuk ve tahsil edilir.
Ancak, iş kazasının olduğu veya meslek
hastalığı dolayısıyla iş göremezliğin başladığı tarihte, verilecek ödenek veya
bağlanacak gelirin hesabına esas tutulan son aya ait prime esas kazanç beyanında
bulunulmamış ise varsa son aydan bir önceki ay için prim tahakkuku yapılan prime
esas kazanç, yok ise asgari prime esas kazanç üzerinden prim tahakkuku
yapılır.
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi kapsamında sigortalı sayılan kişi, aynı zamanda işveren ise, beyan
edeceği aylık kazancı, çalıştırdığı sigortalıların prime esas günlük kazancının
en yükseğinin otuz katından az olamaz. Aylık prime esas kazancı, çalıştırdığı
sigortalılardan günlük kazancı en yüksek olan sigortalının otuz günlük prime
esas kazancından düşük olduğu tespit edilen sigortalıların aylık prime esas kazançları, tespit edilen kazanç düzeyine çıkartılarak
aradaki prim farkı, 89 uncu madde hükümlerine göre gecikme cezası ve gecikme
zammı uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
Öte yandan, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılmayı
gerektirecek birden fazla durumun söz konusu olması halinde, yukarıda belirtilen
esaslara göre tek beyanda bulunulur.
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendine tabi sigortalılardan tarımsal faaliyetlerde bulunanlar hariç, kendi
adına ve hesabına bağımsız çalışan sigortalılardan, Kanunun yürürlük tarihinden
önce sigortalı olarak kaydı ve tescili yapılmış olanların Kanunun 80 inci
maddesine göre belirlenen prime esas kazançlarını 1/10/2008 (dâhil) tarihi ilâ
31/12/2008 (dâhil) tarihi arasında beyan etmemeleri hâlinde, ödeyecekleri aylık
primler beyanda bulununcaya kadar daha önce bulundukları en son gelir
basamaklarına karşılık gelen tutarlar üzerinden alınır. Bu süre içinde beyanda
bulunulması hâlinde; beyan ettiği prime esas kazanç üzerinden ilgili ayın prim
tahakkuku yapılır, beyanda bulunulmayan ancak bu süre içinde kalan ay için ise
prime esas asgari kazanç üzerinden prim tahakkuku yapılır.
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılanların erken ödemeye
ilişkin işlemleri, anılan Kanunun 88 inci maddesinin altıncı fıkrası ve Sosyal
Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 115 inci maddesi hükümlerine göre
yürütülür.
4- Sadece
Genel Sağlık Sigortasına Tabi Olanların Prime Esas
Kazançları:
5510
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamında sayılan genel sağlık
sigortalılarının prime esas kazançları, Kanunun 80 inci maddesine göre tespit
edilir.
İsteğe
bağlı sigorta kapsamındaki genel sağlık sigortalılarının prime esas kazançları,
Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime esas
kazancın alt sınırı ile üst sınırı arasında olmak koşuluyla kendilerince
belirlenir.
5510
sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrası (c)
bendinde belirtilen genel sağlık sigortalarının prime esas
kazançları,
a)
Anılan bendin (1) numaralı alt bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı
sayılmak için müracaat etmekle birlikte bu bent kapsamında sayılmayanlardan,
Kurumca belirlenecek test yöntemleri ve veriler kullanılarak tespit edilen aile
içindeki gelirin kişi başına düşen aylık tutarı;
1)
Asgari ücretin üçte birinden asgari ücrete kadar olduğu tespit edilen kişiler
için Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime
esas günlük kazanç alt sınırının otuz günlük tutarının üçte
biridir.
2)
Asgari ücretten asgari ücretin iki katına kadar olduğu tespit edilen kişiler
için Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime
esas günlük kazanç alt sınırının otuz günlük tutarıdır.
3)
Asgari ücretin iki katından fazla olduğu tespit edilen kişiler için 82 nci maddeye göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt
sınırının otuz günlük tutarının iki katıdır.
b)
5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesi birinci fıkrasının
(c) bendinde belirtilenler için asgari ücrettir.
Mütekabiliyet esası da dikkate alınmak şartıyla, oturma izni almış
yabancı ülke vatandaşlarından yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında sigortalı
olmayan genel sağlık sigortalısının prime esas kazancı, 5510 sayılı Kanunun 82
nci maddesine göre belirlenen prime esas günlük kazanç
alt sınırının iki katının otuz günlük tutarıdır.
4447
sayılı Kanun gereğince işsizlik ödeneği ve ilgili kanunları gereğince kısa
çalışma ödeneğinden yararlandırılan genel sağlık sigortalısının prime esas
kazancı, 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesine göre
belirlenen prime esas kazanç alt sınırıdır.
4046
sayılı Kanunun 21 inci maddesi kapsamında iş kaybı tazminatı alanların prime
esas aylık kazançları, iş kaybı tazminatı aylık tutarıdır.
Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve başka bir ülkede
sağlık sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan vatandaşlar için prime esas
kazanç, Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime
esas günlük kazanç alt sınırının iki katının otuz günlük tutarıdır.
Tebliğ
olunur. |