Amaç
MADDE 1 – (I) Bu Tebliğin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanununun sosyal sigorta hükümleri ile getirilen Kısa Vadeli
Sigorta Kolları uygulamaları ile genel sağlık sigortası bakımından sağlık hak
sahipliği işlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemek ve
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (I) Bu Tebliğ, 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa tabi işyeri, işverenler,
sigortalı, hak sahipleri ile diğer ilgili kişi ve kuruluşlar açısından, kısa
vadeli sigorta kolları işlemlerinin ve genel sağlık sigortası bakımından sağlık
hak sahipliği işlemlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (I) Bu Tebliğ, 28/08/2008 tarihli ve 26981 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 130 uncu maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (I) Bu
Tebliğin uygulanmasında;
a) Ayakta tedavi: Genel
sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin, sağlık hizmeti
sunucularında yatırılmaksızın ayakta sağlanan sağlık
hizmetlerini,
b) Aylık: Malûllük, yaşlılık ve ölüm
sigortaları ile vazife malûllüğü halinde yapılan sürekli ödemeyi,
c)
Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığını,
ç)
e-Sigorta: İşveren, alt işveren, sigortalı, genel sağlık sigortalısı, hak sahibi
ve diğer ilgili kişi ve kuruluşlarca bu tebliğde belirtilen belgelerde yer alan
bilgileri internet, elektronik ve benzeri ortamda Kurumun veri tabanına
aktarılmasını ve bu şekilde aktarılan bilgiler ve talepler ile Kurumca yürütülen
sosyal sigorta işlemleri sonuçlarından uygun görülenlerin işveren, sigortalı,
hak sahibi ve diğer ilgili kişi ve kuruluşlara verilmesini sağlayan elektronik
portalı,
d) Genel sağlık
sigortalısı: Kanunun 60 ıncı maddesinde sayılan kişileri,
e) Genel
sağlık sigortası: Kişilerin öncelikle sağlıklarının korunmasını, sağlık riskleri
ile karşılaşmaları halinde ise oluşan harcamaların finansmanını sağlayan
sigortayı,
f)
İşveren: Sigortalı sayılan
kişileri çalıştıran gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum
ve kuruluşları,
g)
İşyeri: Sigortalı sayılanların maddi olan ve olmayan unsurları ile birlikte
işlerini yaptıkları yerler ile bu yerlerde üretilen mal veya verilen hizmet ile
nitelik yönünden bağlılığı bulunan ve aynı yönetim altında örgütlenen yerler ile
bağlı yerler, dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım,
beden veya meslek eğitimi yerleri, avlu ve büro gibi diğer eklentiler ile
araçları,
ğ)
İşyeri sahibi: Kanuna göre sigortalı olanların işlerini yaptıkları işyerlerinin
sahibi veya kullanıcısı olan gerçek ya da tüzel kişilikler ile tüzel kişiliği
olmayan kurum ve kuruluşları,
h)
Prime esas kazanç: Kanunun 80 inci maddesine göre belirlenecek
miktarı,
ı)
Kanun: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununu,
i) Kısa vadeli sigorta
kolları: İş kazası ve meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortası
kollarını,
j) Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumu
Başkanlığını,
k) Kurum sağlık kurulu:
Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularının sağlık kurullarınca
düzenlenecek raporlardaki teşhis ve bu teşhise dayanak teşkil eden belgeleri
incelemek suretiyle, çalışma gücü kaybı ve meslekte kazanma gücü kaybı
oranlarını, erken yaşlanma halini, vazifelerini yapamayacak şekilde meslekte
kazanma gücü kaybını ve malûllük derecelerini belirlemeye yetkili hekimlerden
ve/veya diş hekimlerinden oluşan kurulları,
l) Sağlık hizmeti: Genel
sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilere Kanunun 63 üncü maddesi
gereği finansmanı sağlanacak tıbbi ürün ve hizmetleri,
m) Sağlık raporu: Uzman
hekim raporunu/ sağlık kurulu raporunu,
n) Sağlık Kurulu raporu:
İlgili daldan üç uzman hekimin katılımıyla, aynı daldan üç uzman hekim
bulunmaması halinde ise ilgili dal uzmanı ile birlikte öncelikle bu uzmanlık
dalına en yakın uzmanlık dalından olmak üzere başhekimin seçeceği diğer
dallardan uzman hekimlerin katılımı ile en az üç uzman hekimden oluşan sağlık
kurullarınca düzenlenen, başhekimlik mührü ve ıslak imza onayı bulunan sağlık
raporunu,
o) Uluslararası sosyal güvenlik sözleşmeleri: Ülkemizin
taraf olduğu sosyal güvenlik
sözleşmelerini,
ö) Ücret: Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara
saatlik, günlük, haftalık, aylık veya yıllık olarak para ile ödenen ve
süreklilik niteliği taşıyan brüt tutarı,
p)
Ünite: Merkezde daire başkanlığını, taşrada sosyal güvenlik il müdürlükleri ile
sosyal güvenlik merkezlerini,
r) Yatarak tedavi: Genel
sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin, sağlık hizmeti
sunucusunda yatırılarak sağlanan sağlık hizmetlerini,
ifade
eder.
Kısa vadeli sigorta kolları bakımından
sigortalı sayılanlar
MADDE 5 – (I) Haklarında kısa vadeli sigorta
kolları;
a) Kanunun 4 üncü maddesi birinci
fıkrasının (a) bendine göre hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren
tarafından çalıştırılanlar.
b) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrası (a) bendi kapsamında sigortalı
sayılanlar:
1) İşçi sendikaları ve konfederasyonları
ile sendika şubelerinin başkanlıklarına ve yönetim kurullarına
seçilenler,
2) Bir veya birden fazla
işveren tarafından çalıştırılan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından
belirlenen Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği Ek-1’de yer alan tabloda
sayılan; film, tiyatro, sahne, gösteri, ses ve saz sanatçıları ile müzik, resim,
heykel, dekoratif ve benzeri diğer uğraşları içine alan bütün güzel sanat
kollarında çalışanlar ile düşünürler ve yazarlar,
3)
Mütekabiliyet esasına dayalı olarak sosyal güvenlik sözleşmesi yapılmış
ülkelerin uyruğunda olanlar hariç, yabancı uyruklu, uyruksuz, göçmenler ve
sığınmacı kişiler ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmış ülke
sigortalılarından, sözleşmede belirlenen istisna halleri dışında çalışmalarını
hizmet akdine tabi sürdürenler,
4) Büyükelçilik, konsolosluk mensuplarının
özel hizmetlerinde çalıştırılanlardan gönderen devlette veya üçüncü bir devlette
sigortalılıklarını belgeleyemeyenler ile Türkiye’de ikamet etmekte iken
buralarda çalıştırılan Türk vatandaşları,
5) 2/7/1941
tarihli ve 4081 sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanuna göre, çiftçi
malları koruma başkanlıkları veya meclisleri tarafından çalıştırılan koruma
bekçileri,
6) 24/4/1930
tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununda belirtilen umumi
kadınlar,
7) Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
düzenlenen kurslarda usta öğretici olarak çalıştırılanlar, kamu idarelerinde
ders ücreti karşılığı görev verilenler ile 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) bendi
kapsamında çalıştırılanlar.
c) Kanunun 4 üncü maddesi birinci
fıkrasının (b) bendine göre, köy veya mahalle muhtarı seçilenler ile hizmet
akdine bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan;
1)
Ticari kazanç veya serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit
usulde gelir vergisi mükellefi olanlar,
2) Gelir vergisinden muaf olup esnaf ve
sanatkar siciline kayıtlı
olanlar,
3)
Kollektif şirketlerin
ortakları,
4)
Limited şirketlerin
ortakları,
5) Sermayesi paylara bölünmüş komandit
şirketlerin komandite ortakları,
6) Adi komandit şirketlerin komandite ve
komanditer ortakları,
7)
Donatma iştirakleri ortakları,
8) Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi
olan ortakları,
9) Tarımsal faaliyette
bulunanlar.
d) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendine göre sigortalı sayılanlar,
1) Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı
At Yarışları Hakkında Kanuna tabi jokey ve antrenörler.
(II) Haklarında Kanunun 5 inci maddesinde sayılan bazı sigorta kolları
uygulanacak sigortalılar;
1) Hizmet akdi ile çalışmamakla birlikte,
ceza infaz kurumları ile tutukevleri bünyesinde oluşturulan tesis, atölye ve
benzeri ünitelerde çalıştırılan hükümlü ve tutuklular hakkında, Kanunun iş
kazası ve meslek hastalığı ile analık hükümleri,
2)
5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî Eğitim
Kanununda belirtilen aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören
öğrenciler hakkında iş kazası ve meslek hastalığı ile hastalık sigortası, meslek
liselerinde okumakta iken veya yüksek öğrenimleri sırasında zorunlu staja tabi
tutulan öğrenciler hakkında ise iş kazası ve meslek hastalığı sigortası
hükümleri,
3) Harp malulleri ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu,
3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında
Kanuna göre vazife malullüğü aylığı bağlanmış malullerden, Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında sigortalı olarak
çalışmaya başlayanlar hakkında iş kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri
uygulanır.
4) Türkiye İş Kurumu tarafından düzenlenen
meslek edindirme, geliştirme ve değiştirme eğitimine katılan kursiyerler
hakkında Kanunun iş kazası ve meslek hastalığı hükümleri,
5) Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik
sözleşmesi bulunmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki
işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri hakkında kısa vadeli
sigorta kolları hükümleri,
uygulanır.
(III) Kanunun kısa vadeli sigorta kollarına
ilişkin hükümleri, Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (c) bendi
kapsamında olanlara uygulanmaz.
(IV) Kanunun 106 ncı maddesinin altıncı fıkrasında, 17.10.1983 tarihli, 2925
sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununun yalnız 1 ila 5 inci, 13 ila17
nci, 24 üncü ve 33 üncü maddelerinin yürürlükten
kaldırıldığı belirtildiğinden, 2925 sayılı Kanunun iş kazası ve meslek hastalığı
ile ilgili olarak yürürlükteki hükümleri uygulanır.
İş kazasının tanımı ve
kapsamı
MADDE 6
– (I) Kanunun 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasında, iş kazası;
a) Kanunun 4 üncü
maddesi birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışan
sigortalının;
1) İşyerinde
bulunduğu sırada,
2) İşveren
tarafından yürütülmekte olan iş dolayısıyla,
3) Görevli olarak
işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın
geçen zamanlarda,
4) Emziren kadın
sigortalının, iş mevzuatına tabi olup olmadığına bakılmaksızın yine bu mevzuatta
belirtilen sürelerde çocuğuna süt vermek için ayrılan
zamanlarda,
5) İşverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı
yere gidiş gelişi sırasında,
b) Kanunun 4 üncü
maddesi birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışan sigortalının
ise;
1) İşyerinde
bulunduğu sırada,
2) Yürütmekte
olduğu iş nedeniyle işyeri dışında,
meydana gelen ve
sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen yada ruhen özre uğratan
olaydır.
İş kazasının bildirimi ve bildirim
süresi
MADDE 7– (I) İş kazası,
Kanunun 13 üncü maddesinin
ikinci fıkrasına göre, 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının;
a) (a) bendinde
sayılan sigortalılar ile Kanunun 5 inci maddesinin (a) ve (c) bendinde sayılan
sigortalıların iş kazası geçirmeleri halinde işverenleri, Kanunun 5 inci
maddesinin (b) ve (e) bentlerinde belirtilen sigortalıların iş kazası
geçirmeleri halinde ise, eğitim veya staj gördükleri işyeri işverenleri
tarafından kazanın olduğu yerdeki yetkili kolluk kuvvetlerine derhal, Kuruma en
geç kazadan sonraki üç iş günü içinde, Kanunun 5 inci maddesinin (g) bendinde
sayılan sigortalının iş kazası geçirmesi halinde, işvereni tarafından kazanın
olduğu ve ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi bulunmayan ülkelerdeki yerel
kolluk kuvvetlerine derhal, Kuruma ise en geç kazadan sonraki üç iş günü
içinde,
b) (b) bendi kapsamında olan
sigortalıların iş kazası geçirmeleri halinde; bir ayı geçmemek şartıyla kendisi
tarafından geçirdiği iş kazasına ilişkin rahatsızlığının bildirimine engel
olmadığı günden sonraki üç iş günü içinde,
Sosyal Sigorta
İşlemleri Yönetmeliği Ek-7’de yer alan iş kazası ve meslek hastalığı
bildirgesini vermekle yükümlü olanlar e-Sigorta ile Kuruma bildirir veya
doğrudan ya da posta yoluyla da ilgili üniteye gönderebilir. Adi posta veya
kargo ile yapılan bildirimlerde Kurum kayıtlarına intikal tarihi, taahhütlü,
iadeli taahhütlü veya acele posta ile yapılan bildirimlerde de postaya veriliş
tarihi esas alınır. Bildirim
için tanınan sürede resmi tatil günlerine rastlayan günler üç iş günü hesabında
dikkate alınmaz.
(II) Bu maddenin
birinci fıkrasının (b) bendindeki sigortalıların bildirim yapmaya engel
durumlarını hekim raporu ile veya mücbir sebep olayını belgelemeleri şarttır.
(III) Bu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sigortalıların iş kazası geçirmeleri
halinde, belirtilen sürelerde işverence bildirim yapılmaması durumunda,
bildirimin Kuruma yapıldığı tarihe kadar sigortalıya ödenecek geçici iş
göremezlik ödeneği Kurumca işverenden tahsil edilir.
(IV) Bu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıların, işverenin kontrolü
dışındaki yerlerde iş kazası geçirmeleri halinde, iş kazası ile ilgili bilgi
alınmasına engel olacak durumlarda, iş kazasının öğrenildiği tarihten itibaren
bildirim süresi üç iş günüdür.
(V) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olanların iş kazası geçirmeleri ve bu
maddenin birinci fıkrası (b) bendinde belirtilen sürede bildirilmemesi
halinde, bildirim tarihine kadar geçen
süre için yapılacak geçici iş göremezlik ödeneği ödenmez. Bildirim tarihinden
sonraki sürelere ait geçici iş göremezlik ödeneği ödenir.
Meslek hastalığının tanımı ve
kapsamı
MADDE 8
– (I) Kanunun 14 üncü maddesinin birinci
fıkrasında meslek hastalığı, Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalının
çalıştığı veya yaptığı işin niteliğinden dolayı tekrarlanan bir sebeple veya
işin yürütüm şartları yüzünden uğradığı geçici veya sürekli hastalık, bedensel
veya ruhsal özürlülük halleridir.
Meslek hastalığının tespiti, bildirimi ve
bildirim süresi
MADDE 9 –
(I) Sigortalının
çalıştığı işten dolayı meslek hastalığına tutulduğunun;
a) Kurumca
yetkilendirilen sağlık hizmet sunucuları tarafından usulüne uygun olarak
düzenlenen sağlık kurulu raporu ve dayanağı tıbbi belgelerin
incelenmesi,
b) Kurumca gerekli
görüldüğü hallerde, işyerindeki çalışma şartlarını ve buna bağlı tıbbi
sonuçlarını ortaya koyan denetim raporları ve gerekli diğer belgelerin
incelenmesi,
sonucu Kurum Sağlık
Kurulu tarafından tespit edilmesi zorunludur.
(II) Sigortalının,
çalıştığı işten ayrıldıktan sonra meslek hastalığı sebebiyle, Kanunda belirtilen
yardımlardan yararlanabilmesi için eski işinden fiilen ayrılması ile hastalığın
meydana çıkması arasında bu hastalık için ilgili mevzuat doğrultusunda
belirtilen süreden daha uzun bir sürenin geçmemiş olması
şarttır.
(III) İlgili
mevzuatta belirlenmiş meslek hastalıkları listesindeki yükümlülük süresi aşılmış
olduğu için talepleri kabul edilmeyen sigortalıların yazılı başvuruları üzerine
söz konusu hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmayacağı hususuna, meslek
hastalığının klinik ve laboratuar bulguları ile belgelenmesi ve meslek
hastalığına yol açan etkenin Kurum denetim ve kontrol ile görevli memurları veya
Bakanlık iş müfettişlerince işyerinde yapılacak inceleme sonucunda hazırlanacak
rapora istinaden Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca karar
verilir.
(IV) Meslek
hastalığının, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının;
a) (a) bendi ile 5
inci maddenin (a), (b), (c), (e), (g)
bentleri kapsamında bulunan sigortalılar bakımından, meslek hastalığına
tutulduğunu öğrenen sigortalı veya bu durum kendisine bildirilen işveren
tarafından,
b) (b) bendi
kapsamındaki sigortalı bakımından ise kendisi tarafından,
bu durumun
öğrenildiği günden başlayarak üç iş günü içinde, Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği Ek-7’de yer alan iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesini vermekle
yükümlü olanlar e-Sigorta ile Kuruma bildirir veya doğrudan ya da posta yoluyla
da ilgili üniteye gönderebilir. Adi posta veya kargo ile yapılan bildirimlerde
Kurum kayıtlarına intikal tarihi, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta
ile yapılan bildirimlerde de postaya veriliş tarihi esas alınır. Bildirim için tanınan sürede resmi tatil
günlerine rastlayan günler üç iş günü hesabında dikkate alınmaz. Bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen veya yazılı
olarak bildirilen hususları kasten eksik ya da yanlış bildiren işverenden veya 4
üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıdan, Kurumca bu
olayla ilgili yapılmış bulunan tedavi giderleri, yol parası ve zaruri masraflar
ile diğer harcamalar, ödenmişse geçici iş göremezlik ödeneği tahsil
edilir.
(V) İlgili mevzuat doğrultusunda hangi hallerin
meslek hastalığı sayılacağı belirlenir. Belirlenmiş hastalıklar dışında herhangi
bir hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmaması hususunda çıkabilecek
uyuşmazlıklar, Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca karara bağlanır.
İş kazası ve meslek hastalığının
soruşturulması
MADDE 10– (I) İşverence
düzenlenen iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ve eki belgelere göre,
ünite, kamu idarelerinin görevleri gereği düzenlemiş olduğu belge ve
tutanaklardan, sigorta olayı için gerekli bilginin temin edilmesi koşuluyla,
başka bir soruşturma ve denetime gidilmeden olayın iş kazası sayılıp
sayılamayacağına karar verebilir, meslek hastalığında ise ilgili sağlık birimine
sevk eder.
(II) Ünitece karar
verilemeyen, şüpheli görülen ve tereddüt edilen, uzun süreli tedavi gerektiren,
maluliyet veya ölümle neticelenen, Kuruma büyük mali yük getiren iş kazaları
Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca veya Bakanlık iş
müfettişlerince soruşturulur.
(III) Bakanlık iş müfettişlerinin rapor ve
tutanaklarında gerekli bilgilerin yer alması veya yargı kararının bulunması
durumlarında, ünitelerce tekrar inceleme talep edilmez.
(IV) İş kazası ve meslek
hastalığı soruşturmaları;
sigortalılık durumu, iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesinde bildirilen
olayın iş kazası sayılıp sayılmayacağı, işyerinde sigortalının çalıştığı birimin
meslek hastalığına sebep olup olmayacağı, işveren sorumluluğunun tespitinde
kaçınılmazlık ilkesinin uygulanıp uygulanmayacağı, olayın meydana gelmesinde
sigortalının kastı, ağır kusuru, işverenin kastı veya sigortalıların sağlığını koruma ve iş
güvenliği mevzuatına aykırı bir hareketi ile üçüncü şahısların kusurlu hallerinin olup olmadığı hakkında
karar verilebilmesi için yapılır.
(V) Kuruma bildirilen hususların gerçeğe
uymadığı ve olayın iş kazası olmadığının anlaşılması halinde, Kurumca bu olay
için yersiz olarak yapılmış ödemeler, gerçeğe aykırı bildirimde bulunanlardan
Kanunun 96 ncı maddesine ilişkin mevzuat uyarınca
ilgilerden geri tahsil olunur.
Hastalık ve analık hali
MADDE 11- (I)
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki
sigortalının, iş kazası ve meslek hastalığı dışında kalan ve iş göremezliğine
neden olan rahatsızlıklar, hastalık halidir.
(II) Kanunun 4
üncü maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalı
kadının veya sigortalı erkeğin sigortalı olmayan eşinin, kendi çalışmalarından
dolayı gelir veya aylık alan kadının ya da gelir veya aylık alan erkeğin
sigortalı olmayan eşinin gebeliğinin başladığı tarihten itibaren doğumdan
sonraki ilk sekiz haftalık, çoğul gebelik halinde ise ilk on haftalık süreye
kadar olan gebelik ve analık haliyle ilgili rahatsızlık ve özürlülük halleri
analık hali kabul edilir.
İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve
analık sigortasından sağlanan haklar
MADDE 12- (I) Kanunun 16 ncı maddesine göre, iş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve
analık sigortasından sigortalıya, geçici iş göremezlik süresince günlük geçici
iş göremezlik ödeneği verilir.
(II) Analık sigortasından
sigortalı kadına veya sigortalı olmayan karısının doğum yapması nedeniyle
sigortalı erkeğe, bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b)
bentleri kapsamındaki sigortalılardan; kendi çalışmalarından dolayı gelir veya
aylık alan kadına ya da gelir veya aylık alan erkeğin sigortalı olmayan eşine,
her çocuk için yaşaması şartıyla doğum tarihinde geçerli olan ve Kurum Yönetim
Kurulunca belirlenip Bakan tarafından onaylanan tarife üzerinden emzirme ödeneği
verilir.
(III) Sigortalı kadına veya sigortalı
olmayan eşinin doğum yapması nedeniyle sigortalı erkeğe emzirme ödeneği
verilebilmesi için, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının;
a) (a) bendi kapsamında olanlar için
doğumdan önceki bir yıl içinde en az 120 gün kısa vadeli sigorta kolları primi
bildirilmiş olması,
b) (b) bendi kapsamında olanlar için
doğumdan önceki bir yıl içinde en az 120 gün kısa vadeli sigorta kolları primi
yatırılmış ve genel sağlık sigortası primi dahil prim
ve prime ilişkin her türlü borçlarının ödenmiş olması,
şarttır.
(IV) Emzirme ödeneğine
hak kazanan sigortalılardan Kanunun 9 uncu maddesine göre sigortalılığı sona
erenlerin, bu tarihten başlamak üzere üçyüz gün içinde
çocukları doğarsa, sigortalı kadın veya eşi analık sigortası haklarından
yararlanacak sigortalı erkek, doğum tarihinden önceki onbeş ay içinde en az 120 gün prim ödenmiş olması şartıyla
emzirme ödeneğinden yararlandırılır.
Geçici iş göremezlik ve geçici iş
göremezlik ödeneğinin tanımı
MADDE 13 – (I) Geçici iş
göremezlik, sigortalının iş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık
hallerinde Kurumca yetkilendirilen hekim veya sağlık kurulu raporlarında
belirtilen istirahat süresince geçici olarak çalışamama halidir.
(II) Geçici iş
göremezlik ödeneği, iş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde
Kanunda belirtilen geçici iş göremezlik sürelerinde verilen
ödenektir.
Sigortalılara verilecek
istirahatlar
MADDE 14 – (I) Sigortalıya
geçici iş göremezlik ödeneği verilebilmesi için Kurumca yetkilendirilen hekim veya sağlık
kurullarından istirahat raporu alınmış olması şarttır. Bunların dışında kalan
hekim veya sağlık kurulları tarafından verilen ve istirahat süresi on günü
geçmeyen raporlar, Kurumca yetkilendirilen hekim tarafından, on günü aşan
raporlar ise sağlık kurulunca onandığı takdirde geçerli sayılır. Ancak, Kurumca
yetkilendirilen sağlık tesisleri dışındaki sağlık tesislerinde yapılan tedavinin
aciliyetinin Kurumca belirlenecek sağlık tesisince
kabul edilmesi halinde istirahat raporlarının ayrıca tasdikine gerek
duyulmaz.
(II) Ülkemizin
taraf olduğu uluslararası sosyal güvenlik sözleşmeleri hükümleri çerçevesinde
akit ülke sigorta kurumu mevzuatına göre düzenlenmiş ve sözleşmenin
uygulanmasına ilişkin formülerlerle Kuruma bildirilmiş ayaktan veya yatarak
tedavilerde verilen istirahat raporları aynen kabul
edilir.
(III) Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında olup, işverenleri
tarafından yurtdışında görevlendirilen sigortalılar ile Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında bulunan ve yürütmekte
oldukları iş veya çalışma konuları nedeniyle yurtdışında bulunan sigortalılara
ve Kanunun 5 inci maddesi (g) bendi kapsamındaki sigortalılara ülkemiz ile
sosyal güvenlik sözleşmesi bulunmayan ülkelerdeki tedavileri sonucu verilen
istirahat raporlarının ilgili ülke mevzuatına uygun olduğunun ülkemiz dış
temsilciliklerince onanması halinde, Kurumca yetkilendirilen hekim ve sağlık
kurullarının ayrıca onayı aranmaz.
(IV)
Sigortalıların üçüncü fıkrada belirtilen haller dışında yurtdışında bulundukları
sırada gördükleri tedavi sonucunda aldıkları raporlar için birinci fıkra
hükümleri uygulanır.
(V) Tek hekim
ayaktan tedavilerde tedavi altına aldığı sigortalıya bir defada en çok 10 gün
istirahat verebilir ve kesintisiz bunu bir defa tekrarlayabilir. Tek hekimden
iki defa istirahat almış olan sigortalının tedavisine devam edilmesi gerektiği
takdirde, sigortalı Kurumca yetkilendirilen sağlık kuruluna sevk edilir.
(VI) Sigortalılara
bir takvim yılı içinde tek hekim tarafından ayaktan tedavilerde verilecek
istirahat sürelerinin toplamı 40 günü geçemez. Bu süreyi aşan istirahat
raporları sağlık kurulunca verilir.
(VII)
Sigortalılara tek hekim tarafından istirahat verilmesi durumlarında,
sigortalının çalışmaya başlayabileceği tarih, sigortalının istirahatlı
kılındığını gösteren belgede hekim tarafından; istirahat, sağlık kurulu
tarafından verilmişse çalışabileceği tarihin sağlık kurulu raporunda
belirtilmesi, istirahat verilmemesi durumlarında da çalışabilir belgesinin
düzenlenmesi gerekir.
(VIII) Kurumca
yetki tanınan işyeri hekimi bir kerede en fazla 2 gün istirahat verebilir.
(IX) Kurumca
yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatlar,
örneği Kurumca belirlenecek belgenin doldurulması veya elektronik ortamda
düzenlenmesi suretiyle verilir.
(X) İstirahat
raporlarında sigortalının çalışıp çalışamayacağı veya kontrol muayenesinin
yapılıp yapılmayacağı hususu belirtilir. İstirahat raporunun bir nüshası
işyerlerine ibraz edilmesi için sigortalılara verilmek, bir nüshası Kuruma
gönderilmek üzere en az iki nüsha olarak düzenlenir.
(XI) Kurumla sözleşmeli sağlık hizmeti
sunucularınca, geçici iş göremezlik belgesi, sağlık kurulu raporlarının aslı ile
vizite kağıtları birlikte listeli olarak üst yazı
ekinde düzenlendiği tarihten itibaren üç iş günü içinde sigortalının iş yerinin
kurulu bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüklerine/ sosyal güvenlik
merkezlerine, sözleşmeli ülke sigortalısının belgeleri ise sağlık yardımı
belgesini düzenleyen sosyal güvenlik il müdürlüklerine/ sosyal güvenlik
merkezlerine gönderilir.
(XII) Üç nüsha
olan iş göremezlik belgeleri, kontrollü istirahat verilmesi halinde, asıl
düzenlenen nüsha sağlık tesislerince Ünitelerimize gönderilmek üzere alınacak,
ikinci ve üçüncü nüsha kontrol muayenesine gelirken getirilmesi için
sigortalılara verilecektir. Sigortalılar kontrol için geldiklerinde
istirahatlarının uzatılması gerekiyor ise, belgenin ikinci nüshası sağlık
tesislerince ünitelerimize gönderilecek, üçüncü nüshası sigortalılara
verilecektir. Kontrolsüz on güne kadar istirahat verilmiş ise, belgenin
doldurulmadan önce bir nüshası imha edilip, iki nüshası kullanılacak, doldurulan
asıl nüshası ünitelerimize gönderilmek üzere alınacak, ikinci nüshası
sigortalılara verilecektir. Sigortalılar kendilerine verilen iş göremezlik
belgelerinin nüshasını, işyerinde çalışmadığına ilişkin belgenin düzenlenmesi
için işverenlerine ibraz edeceklerdir.
(XIII)
Sigortalıların aldıkları iş göremezlik belgesi ve sağlık kurulu raporlarının
nüshalarını işverenlerine ibraz etmeleri üzerine işverenlerce, istirahatın
başlangıç ve bitim tarihini göz önünde bulundurularak, “sigortalının istirahatlı
olduğu sürede çalışmadığına ilişkin belgeyi” düzenleyerek e-sigorta sistemi
üzerinden Kuruma bildirilecektir.
Geçici iş göremezlik ödeneğinin
ödenmesi
MADDE 15 – (I) Geçici iş
göremezlik ödeneği;
a) İş kazası veya
meslek hastalığı nedeniyle iş göremezliğe uğrayan sigortalıya her gün
için,
b) Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile 5 inci maddesi kapsamındaki
sigortalılardan hastalık sigortasına tabi olanların hastalık sebebiyle iş
göremezliğe uğramaları halinde, iş göremezliğin başladığı tarihten önceki bir
yıl içinde en az doksan gün kısa vadeli sigorta primi bildirilmiş olması
şartıyla geçici iş göremezliğin üçüncü gününden başlamak üzere her gün
için,
c) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi ile (b) bendinde belirtilen muhtarlar ve aynı bendin (1),
(2) ve (4) numaralı alt bentleri kapsamındaki sigortalı kadının analığı halinde, doğumdan
önceki bir yıl içinde en az doksan gün kısa vadeli sigorta primi bildirilmiş
olması şartıyla, doğumdan önceki ve sonraki sekizer haftalık sürede, çoğul
gebelik halinde ise doğumdan önceki sekiz haftalık süreye iki haftalık süre
ilave edilerek çalışmadığı her gün, sigortalı kadının isteği ve hekimin onayı
ile doğuma üç hafta kalıncaya kadar çalışılması halinde, sigortalının bu sürede
çalışmamış olması şartı ile sigortalının isteği ve hekim raporu ile doğum
öncesinde kullanılmayan sürenin beş haftaya, çoğul gebelik halinde yedi haftaya
kadar olan kısmından doğum sonrasına ilave edilen her gün
için,
verilir.
(II) Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre sigortalı sayılanlara, iş
kazası veya meslek hastalığı ya da analık hallerinde genel sağlık sigortası
dahil prim ve prime ilişkin her türlü borçlarının ödenmiş olması şartıyla
yatarak tedavi süresince veya yatarak tedavi sonrası bu tedavinin gereği olarak
istirahat raporu aldıkları sürede her gün için geçici iş göremezlik ödeneği
verilir. Ancak doğum öncesi ve sonrası geçici iş göremezlik ödeneği ödenebilmesi
için yatarak tedavi şartı aranmaz.
(III) İş kazası,
meslek hastalığı, hastalık ve sigortalı kadının analığı halinde, verilecek
geçici iş göremezlik ödeneği, yatarak tedavilerde Kanunun 17 nci maddesine göre hesaplanacak günlük kazancının yarısı,
ayaktan tedavilerde üçte ikisidir.
(IV) İş kazaları
ile meslek hastalıkları, hastalık ve analık sigortalarından, yeniden tespit
edilen alt sınırların altında bir günlük kazanç üzerinden ödenek alanların veya
almaya hak kazanmış yahut kazanacak olanların bu ödenekleri, günlük kazancın alt
sınırındaki değişikliklerin yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak, yükseltilmiş
günlük kazançların alt sınırına göre artırılacağından alt sınırın arttığı
tarihten evvel geçici iş göremezliğe uğrayan ve geçici iş göremezlik durumları
bu tarihten sonra da devam edenlerin geçici iş göremezlik ödeneği hesabına esas
alınan günlük kazançları yeniden tespit edilen alt sınır üzerinden hesaplanarak
ödenir.
(V) Bir
sigortalının, aynı zaman
içinde ve aynı sigortalılık haline tabi olacak şekilde birden fazla işyerinde
çalışması halinde, ödeneklere esas tutulacak günlük kazancının tespitinde, üst
sınır dikkate alınarak her bir işyeri için ayrı ayrı
bulunacak günlük kazançların toplamı ödeneğe esas günlük kazancını oluşturur.
Ayrıca, bir sigortalıda iş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık
hallerinden birkaçı birleşirse geçici iş göremezlik ödeneklerinden en yükseği
verilir.
(VI) Sürekli iş
göremezlik geliri bağlanmış sigortalılardan, aynı özürlülük veya meslek
hastalığı nedeniyle istirahat raporu alanlara, yazılı istek tarihinden itibaren
Kanunun 18 inci maddesine göre hesaplanacak bir günlük geçici iş göremezlik
ödeneği ile aylık sürekli iş göremezlik gelirinin otuzda biri arasındaki fark,
her gün için geçici iş göremezlik ödeneği olarak verilir.
(VII) Kamu
idarelerinde Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında
çalışan sigortalılar ile toplu iş sözleşmesi yapılan iş yerlerinde çalışan
sigortalılara ödenecek geçici iş göremezlik ödeneği, yapılacak protokol ile
sigortalılar için Kuruma ödenecek sigorta primine mahsup edilmek üzere,
işverenleri tarafından Kurum adına sigortalılara ödenebilir. İşveren tarafından
sigortalıya geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi halinde, işverenin;
a) İstirahat
raporlarını,
b) Sigortalının
istirahatlı olduğu devrede işyerinde çalışmadığına dair
yazıyı,
c) Sigortalının
ödenek hesabına esas alınan döneme ilişkin prime esas
kazancını,
ç) Geçici iş
göremezlik ödeneğinin sigortalıya ödendiğini gösterir ödeme
belgesini,
Kuruma ibrazından
sonra, Kurum tarafından hesaplanarak bulunacak geçici iş göremezlik ödeneği
toplamı, işverenin Kuruma olan borcuna, borcun olmaması halinde ise ilk prim
borcuna mahsup edilir. İşyerinin kapanmış olması halinde ise iade
edilir.
(VIII) Geçici iş göremezlik ödeneği, buna
ilişkin belge veya bilgilerin Kuruma intikalini takip eden yedi iş günü içinde
geçmiş süreler için sigortalıların kendilerine, kanuni temsilcilerine,
vekillerine veya sigortalının banka hesap numarasına ya da PTT Bank Şubelerine
ödenmesi hususunda Kurum yetkilidir. Ancak, on günü aşan istirahat sürelerinde
ödemeler, asgari on günlük tutar kadar yapılır.
(IX) Geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi
esnasında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendi kapsamındaki
sigortalının;
a) İstirahatlı
olduğu dönemde işyerinde çalışıp çalışmadığı,
b) Kazanç hesabına
giren döneme ilişkin aylarda, prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemeler,
c) Viziteye
çıktığı / istirahatın başladığı tarih itibariyle prim ödeme halinin devam edip
etmediği,
ç) Sigortalının
PTT bank/banka hesap numarası,
işveren tarafından Kuruma
bildirilir. Bu bildirim yazılı olarak yapılabileceği gibi elektronik ortamda da
yapılabilir.
(X) Sigortalının, geçici iş göremezlik ödeneği
almasına esas istirahat raporu süresi içinde, sigortalılık halinin herhangi bir
nedenle sona ermesi halinde istirahat süresince geçici iş göremezlik ödeneği
ödenmeye devam edilir.
(XI)Yukarıdaki sürelerin hesabında Kanunun
24 üncü maddesinde düzenlenen kısa vadeli sigorta kollarında dikkate alınmayan
sürelere ilişkin Kurumda mevcut bilgiler ile sigortalılar tarafından ibraz
edilen belgelere göre tespit edilecek süreler bilgi işlem ortamında kaydedilir.
(XII) Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrası (b) bendi kapsamındaki sigortalılar sadece,
istirahat raporlarıyla birlikte PTT bank/banka hesap numaralarını Kuruma
bildirirler, bunlardan Kurumca çalışmadığına dair beyan dışında bilgiler
istenmez.
(XIII) Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sigortalıların Kanunun
yürürlük tarihinden önce başlayıp, yürürlük tarihinden sonra devam eden
istirahatlarında, geriye doğru bir yıllık süre içinde 120 günleri olmadığından
geçici iş göremezlik ödeneği alamayan sigortalıların, Kanunun yürürlük
tarihinden önce veya sonraki bir tarihte bu tarihlerden geriye doğru bir yıl
içinde en az 90 günlük sigorta primi varsa Kanunun yürürlük tarihinden itibaren
istirahatından kalan süre için geçici iş göremezlik ödeneği
ödenir.
(XIV) Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde belirtilen sigortalıların analığı halinde geçici iş göremezlik
ödeneğinin ödenebilmesi için gerekli 90 günlük prim gün sayısının hesabında,
Kanunun yürürlük tarihinden önce 506 sayılı Kanuna tabi analık sigortası için
bildirilmiş prim ödeme gün sayıları ile Kanunun yürürlük tarihinden sonra ödenen
kısa vadeli sigorta kolları prim ödeme gün sayıları dikkate
alınır.
Geçici iş göremezlik ödeneğine esas
tutulacak günlük kazanç
MADDE 16-
(I) İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve
analık hallerinde verilecek ödeneklerin veya bağlanacak gelirlerin hesabına esas
tutulacak günlük kazanç; iş kazasının veya doğumun olduğu tarihten, meslek
hastalığı veya hastalık halinde ise iş göremezliğin başladığı tarihten önceki
oniki aydaki son üç ay içinde Kanunun 80 inci
maddesine göre hesaplanacak prime esas kazançlar toplamının, bu kazançlara esas
prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanır.
(II) Oniki aylık dönemde
çalışmamış ve ücret almamış olan sigortalı, çalışmaya başladığı ay içinde iş
kazası veya meslek hastalığı nedeniyle iş göremezliğe uğrarsa verilecek
ödeneklerin veya bağlanacak gelirlerin hesabına esas günlük kazanç; çalışmaya
başladığı tarih ile iş göremezliğinin başladığı tarih arasındaki sürede elde
ettiği prime esas günlük kazanç toplamının, çalıştığı gün sayısına bölünmesi
suretiyle; çalışmaya başladığı gün iş kazasına uğraması halinde ise aynı veya
emsal işte çalışan benzeri bir sigortalının günlük kazancı esas
tutulur.
(III) 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (a) bendi gereği sigortalı sayılanların ödenek veya gelire esas
günlük kazançlarının hesabında:
a) Prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi
ödemeler dikkate alınmış ise ödenek ve gelire esas alınacak günlük kazanç, ücret
toplamının ücret alınan gün sayısına bölünmesiyle hesaplanacak günlük kazanca, %
50 oranında bir ekleme yapılarak bulunan tutardan çok
olamaz.
b) İdare veya yargı mercilerince verilen
karar gereğince yapılan ücret, ikramiye, zam, tazminat ve bu mahiyetteki
ödemelerden, ödenek ve gelirin hesabına esas alınan üç aylık dönemden önceki
aylara ilişkin olanlar dikkate alınmaz.
(IV) Meslek hastalığı,
sigortalının sigortalı olarak çalıştığı son işinden ayrıldığı tarihten bir yıl
geçtikten sonra meydana çıkmış ise, günlük kazancı bu son işinden ayrıldığı
tarih esas alınarak yukarıdaki fıkralara göre hesaplanır.
(V) İş kazası ile meslek
hastalığı sigortasından bağlanacak gelirlere esas tutulacak aylık kazanç,
yukarıdaki hükümlere göre hesaplanacak günlük kazancın otuz
katıdır.
(VI) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılar için aylık prime esas kazanç,
Kanunun 82 inci maddesine göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırı
ile üst sınırı arasında kalmak şartı ile kendileri tarafından beyan edilecek
günlük kazancın otuz katı olduğundan, geçici iş göremezlik ödeneğinde esas alınacak tutarların
hesabı buna göre yapılır.
Sigortalıdan kaynaklanan sebeplerle tedavi
süresinin uzaması, iş göremezliğinin artması
MADDE 17- (I) Sigortalının
iş kazasına veya meslek hastalığına uğraması, hastalanması, tedavi süresinin
uzaması veya iş göremezliğinin artması hallerinde geçici iş göremezlik
ödeneği;
a) Ceza
sorumluluğu olmayanlar ile kabul edilebilir mazereti olanlar hariç olmak üzere,
sigortalının iş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık nedeniyle
tedavisini yapan hekim tarafından bildirilen tedbirlere ve yapılan tavsiyelere
uymaması nedeniyle, normal tedavi süresi uzamış, sürekli iş göremezlik derecesi
artmış veya malul kalmış yahut maluliyet oranı artmış ise, bu hususlar hekim
raporu ile tespit ve belgelendirilmesi halinde sigortalıya ödenecek geçici iş
göremezlik ödeneği veya sürekli iş göremezlik geliri, uzayan tedavi süresi veya
artan iş göremezlik oranı esas alınarak dörtte birine kadarı Kurumca
eksiltilerek ödenir.
b) Ceza
sorumluluğu olmayanlar hariç, ağır kusuru yüzünden iş kazasına uğrayan, meslek
hastalığına tutulan veya hastalanan sigortalının, mahkeme kararı, denetim,
soruşturma ve kontrol raporları, ünite kararı, hekim raporu, kamu kurum ve
kuruluşlarının görevleri gereği düzenlediği tutanaklar veya belgelerde
belirlenen kusur derecesinin üçte biri oranında Kurumca eksiltilerek ödenir. Ancak
kusur derecesinin bilgi ve belgelerde yer almaması halinde yüzde beş oranında
Kurumca eksiltilir.
c) Mahkeme kararı,
denetim, soruşturma ve kontrol raporları, ünite kararı, hekim raporu, kamu kurum
ve kuruluşlarının görevleri gereği düzenlediği tutanaklar veya belgelerde kasdi bir hareketi yüzünden iş kazasına uğradığı saptanan
meslek hastalığına tutulan, hastalanan veya Kurumun yazılı bildirimine rağmen
teklif edilen tedaviyi kabul etmeyen sigortalıya, yarısı tutarında
ödenir.
ç) Tedavi gördüğü
hekimden, tedavinin sona erdiğine ve çalışabilir olduğuna dair belge almaksızın
çalıştığı; mahkeme kararı, denetim, soruşturma ve kontrol raporları, ünite
kararı, hekim raporu, kamu kurum ve kuruluşlarının görevleri gereği düzenlediği
tutanaklar veya belgelerle belirlenen sigortalıya geçici iş göremezlik ödeneği
ödenmez, ödenmiş olanlar da yersiz yapılan ödeme tarihinden itibaren Kanunun 96
ncı maddesine dayanılarak yayımlanan Sosyal Güvenlik
Kurumu Fazla veya Yersiz Ödemelerin Tespiti ile Geri Alınmasına İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmeliğe göre geri alınır.
(II) Bu maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin uygulanmasında; sigortalının, iş sağlığı ve güvenliği
ile ilgili kurallara uymaması, tehlikeli olduğu veya hastalığa sebep olacağı
bilinen bir hareketi yapması, yetkili kimseler tarafından verilen emirlere
aykırı hareket etmesi, açıkça izne dayanmadığı gibi, hiçbir gereği veya yararı
bulunmayan bir işi bilerek yapması ve yapılması gerekli bir hareketi savsaması,
ağır kusuruna esas tutulur.
(III) Birinci
fıkranın (ç) bendinde belirtilen sigortalılara ait raporda, istirahat süresi
sonunda çalışır kararı varsa ayrıca çalışabilir belgesi aranmaz. Geçici iş
göremezlik ödeneği ödenirken sigortalının istirahatlı olduğu devrede
çalışmadığının işveren veya Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendi kapsamında sigortalı olanlar tarafından beyan ve belgelenmesi
gerekir.
(IV) Sigortalıya ödenecek geçici iş göremezlik
ödeneğinden yapılacak indirim oranı, Kurumca belirlenecek usul ve esaslara göre
tespit edilir.
İşverenin ve üçüncü kişilerin
sorumluluğu
MADDE 18 – (I) İş kazası veya meslek hastalığı
işverenin, kastı sonucunda meydana gelmişse işveren Kuruma karşı sorumlu hale
gelir. Kasıt; iş kazası veya meslek hastalığına, işverenin bilerek ve isteyerek,
hukuka aykırı eylemiyle neden olması halidir. Zarara neden olan eylemin bilinçli
olarak yapılması, kasıt için yeterli olup, sonuçlarının istenip istenmemesi
kastı ortadan kaldırmaz. İşverenin eylemi hukuka aykırı olmamakla birlikte,
yaptığı hareketin hukuka aykırı sonuç doğurabileceğini bilmesi, ihmali veya ağır
ihmali, sorumluluğunu kaldırmaz.
(II) İş kazası veya meslek hastalığı
işverenin, sigortalıların sağlığını koruma ve iş güvenliği ile ilgili mevzuat
hükümlerine aykırı hareketi sonucunda oluşmuşsa işvereni Kuruma karşı sorumlu
hale getirir. Mevzuat, yasal olarak yürürlüğe konulmuş ve yürürlüğünü muhafaza
eden, sigortalıların sağlığını koruma ve iş güvenliği alanında, yasa koyucu ile
yasa koyucunun yürütme veya idareye verdiği yetki sonucu, bu organlarca kabul
edilen genel, objektif kural veya hükümlerin tümüdür.
(III) İşverenin sorumluluğunun tespitinde
kaçınılmazlık ilkesi dikkate alınır. Kaçınılmazlık, olayın meydana geldiği
tarihte geçerli bilimsel ve teknik kurallar gereğince alınacak tüm önlemlere
rağmen, iş kazası veya meslek hastalığının meydana gelmesi durumudur. İşveren
alınması gerekli herhangi bir önlemi almamış ise olayın kaçınılmazlığından söz
edilemez.
(IV) İş kazası, meslek hastalığı ve
hastalık, üçüncü bir kişinin kusuru nedeniyle meydana gelmişse, sigortalıya ve
hak sahiplerine yapılan veya ileride yapılması gereken ödemeler zarara sebep
olan üçüncü kişilere ve şayet kusuru varsa bunları çalıştıranlara rücû edilir.
(V) İş kazası,
meslek hastalığı ve hastalık; kamu görevlileri, er ve erbaşlar ile kamu
idareleri tarafından görevlendirilen diğer kişilerin vazifelerinin gereği olarak
yaptıkları fiiller sonucu meydana gelmiş ise, bu fiillerden dolayı haklarında
kesinleşmiş mahkûmiyet kararı bulunanlar hariç olmak üzere, sigortalı veya hak
sahiplerine yapılan ödemeler veya bağlanan gelirler için kurumuna veya
ilgililere rücû edilmez. Ayrıca, iş kazası veya
meslek hastalığı sonucu ölümlerde, Kanun uyarınca hak sahiplerine bağlanacak
gelir ve verilecek ödenekler için, iş kazası veya meslek hastalığının meydana
gelmesinde kusuru bulunan hak sahiplerine veya iş kazası sonucu ölen kusurlu
sigortalının hak sahiplerine, Kurumca rücû
edilmez.
(VI) Malûllük,
vazife malullüğü veya ölüm hali, kamu görevlilerinin veya er ve erbaşlar ile
kamu idareleri tarafından görevlendirilen diğer kişilerin vazifelerinin gereği
olarak yaptıkları fiiller sonucu meydana gelmiş ise, bu fiillerden dolayı
haklarında kesinleşmiş mahkûmiyet kararı bulunanlar hariç olmak üzere, sigortalı
veya hak sahiplerine yapılan ödemeler veya bağlanan aylıklar için Kurumca,
kurumuna veya ilgililere rücû
edilmez.
(VII) Çalışma mevzuatında
sağlık raporu alınması gerektiği belirtilen işlerde, böyle bir rapora
dayanılmaksızın veya eldeki rapora aykırı olarak bünyece elverişli olmadığı işte
çalıştırılan sigortalının, bu işe girmeden önce var olduğu tespit edilen veya
bünyece elverişli olmadığı işte çalıştırılması sonucu meydana gelen hastalığı
nedeniyle, Kurumca sigortalıya ödenen geçici iş göremezlik ödeneği işverene
ödettirilecektir.
Yabancı ülkede bulunan sigortalılara
sağlanan haklar
MADDE 19 – (I) Geçici olarak yurtdışına
gönderilenler, ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan
ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak
üzere götürülen Türk işçileri veya
işleri nedeniyle yurt dışında bulunanlar haklarında, kısa vadeli sigorta kolları
ile genel sağlık sigortası hükümleri uygulanır.
(II) Durumu Sosyal
Sigorta İşlemleri Yönetmeliğin 91 inci maddesinde Sigortalıların görev ve işleri
nedeniyle geçici olarak yurt dışında bulunmalar, 92 nci maddesinde sigortalıların görev ve işleri nedeniyle yurt
dışında bulundukları sürelerin tespiti ve 93 üncü maddesinde Ülkemiz ile
uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi bulunmayan ülkelerde, işverenlerce
üstlenilen işlerde çalıştırılan sigortalının tedavi gördüğü sağlık tesislerinden
alacağı raporlarda belirtilen tedavi ve istirahat sürelerine ait, Kanuna göre
hak kazandığı geçici iş göremezlik ödenekleri ve emzirme ödeneği, raporun
Kurumca tasdik edilme şartı aranmaksızın Yeni Türk Lirası olarak ödenir.
(III) İşveren, geçici veya sürekli görevle
yurt dışında görevlendirdiği ya da yurtdışına götürdüğü sigortalının, iş kazası,
meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde, Kurum tarafından işe el
konuluncaya kadar, Kanuna göre hak kazandığı geçici iş göremezlik ödeneğini
ödemekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün yerine getirilmesindeki gecikmeden dolayı
işveren, gerek Kurumun gerekse sigortalının uğrayacağı her türlü zarardan
sorumludur.
(IV) Kurum, Kanuna uygun olarak yapılan ve
belgelere dayanan geçici iş göremezlik ödenekleri tutarını işverene öder.
(V)
Yabancı ülkelerde meydana
gelen iş kazası ile meslek hastalığının bildirim süresi;
a)
İş kazasının meydana geldiği, meslek hastalığının öğrenildiği,
b) İş kazasının işverenin kontrolü
dışındaki yerlerde meydana gelmesi halinde, üç iş günlük bildirim süresi iş
kazasının öğrenildiği;
c) Kurumca kabul edilebilir belgelenmiş bir
mazeretin olması şartıyla bildirim süresi mazeretin ortadan kalktığı,
tarihten itibaren başlar.
01.07.2008 tarihi itibariyle sağlık
karnesi işlemleri
MADDE 20- (I) 5510 sayılı Kanunun yürürlük başlıklı
108 numaralı maddesi birinci fıkrası (c) bendi uyarınca söz konusu Kanunun 60
ıncı maddesinde sayılan;
1) 1/7/1976
tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan
kişilerin,
2) 24/2/1968
tarihli ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet
Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre şeref aylığı
alan kişilerin,
3) 28/5/1986
tarihli ve 3292 sayılı Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında
Kanun hükümlerine göre aylık alan kişilerin,
4) 3/11/1980
tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun
hükümlerine göre aylık alan kişilerin,
5) 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümlerine göre korunma, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz faydalanan
kişilerin,
6) Harp malûllüğü aylığı alan kişiler ile
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu kapsamında aylık alan kişilerin,
7) 24/6/2008
tarihli ve 5774 sayılı(mülga 2913 sayılı kanun) Başarılı Sporculara Aylık
Bağlanması İle Devlet Sporcusu Unvanı Verilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre
aylık alan kişilerin,
8) 5510 sayılı Kanun ve bu Kanundan önce
yürürlükte bulunan sosyal güvenlik kanunlarına göre gelir ve aylık alan
kişilerin,
(II) Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının onuncu bendinde belirlenen genel sağlık sigortalısının, sigortalı
veya isteğe bağlı sigortalı sayılmayan, kendi sigortalılığı nedeniyle gelir veya
aylık bağlanmamış olan;
a) Eşi,
b) 18 yaşını dolduranlardan, lise ve dengi
öğrenim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek öğrenim görmesi halinde 25 yaşını
doldurmamış ve evli olmayan çocukları ile yaşına bakılmaksızın çalışma gücünü en
az % 60 oranında yitirdiği Kurum Sağlık Kurulu tarafından tespit edilen evli
olmayan çocukları,
c) Her türlü kazanç ve
irattan elde ettiği gelirler toplamı yürürlükte bulunan asgari ücretin net
tutarından daha az olması ve diğer çocuklarından sağlık yardımı almayan ana ve
babası,
01/07/2008 tarihinden itibaren yapacakları başvurularda istenen
belgeleri ibraz etmeleri koşuluyla hak sahipliği ünitelerce
oluşturulur.
01.10.2008 tarihi itibariyle sağlık
karnesi işlemleri
MADDE
21-(I)
Bu Tebliğin 20 nci maddesinde sayılanlar ile Kanunun 60 ıncı maddesinin
birinci fıkrasınında sayılan;
1-Kanunun
4 üncü maddesinin birincinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine tabi
olanlar,
2)-İsteğe bağlı sigortalı olan
kişiler,
3)- 18/3/1924 tarihli ve 442
sayılı Köy Kanununun 74 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre görevlendirilen
kişiler ile aynı Kanunun ek 16 ncı maddesine göre
aylık alan kişilerin,
4)- Mütekabiliyet esası da dikkate alınmak
şartıyla, oturma izni almış yabancı ülke vatandaşlarından yabancı bir ülke
mevzuatı kapsamında sigortalı olmayan kişilerin,
5)- Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve
başka bir ülkede genel sağlık sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan
vatandaşların,
(II) Bu Tebliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrasında sayılan kimselerin 01/10/2008 tarihinden itibaren yapacakları başvurularda
istenen belgeleri ibraz etmeleri koşuluyla hak sahiplikleri ünitelerce
oluşturulur.
(III) Genel sağlık sigortası kapsamında
sağlık hak sahiplikleri genel sağlık sigortalılıklarının tesciline müteakip
müracaata bağlı olmaksızın sistemce oluşturulur. Tescil edilmesine rağmen hak
sahipliklerinin oluşturulamadığı sağlık hizmeti sunucularından öğrenen genel
sağlık sigortalıları ünitelere müracaat ederek hak sahipliklerini
oluşturacaklardır.
Hak sahipliği
oluşturulması
MADDE 22-(I) Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (f) bentleri hariç
diğer bentleri gereği genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olan
kişilerin, genel sağlık sigortalısı hak sahipliği için son bir yıl içinde toplam
30 gün genel sağlık sigortası prim ödeme gün sayısı aranır. Bir yılın hesabında
genel sağlık sigortalısı sayılanların;
a) Herhangi bir sebeple silah altına alınan sigortalının askerlikte geçen hizmet
süresi,
b) Hükümlülükle sonuçlanmayan tutuklulukta
geçen süre,
c) İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve
analık sigortalarından geçici iş göremezlik ödeneği alan sigortalının iş
göremediği süre,
d) Sigortalının greve iştirak etmesi veya
işverenin lokavt yapması hallerinde geçen süre,
sağlık hizmeti sunucusuna başvurduğu tarihten
önceki son bir yıl içinde toplam 30 gün genel sağlık sigortası primi ödeme gün
sayısı hesabında dikkate alınmaz.
(II) Genel Sağlık Sigortasında Hak
Sahipliği;
a) Kanunun geçici 13 üncü maddesine göre
24/11/1994 tarihli ve
4046 sayılı Kanunun 21 inci maddesi kapsamında iş kaybı tazminatı
alanlar, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendi
kapsamında,
b) Kanunun
5 inci maddesinin (g) bendi gereği Ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi
olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde
çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrası (a) bendi kapsamında,
c) Kanunun 37 nci
maddesi gereğince evlenme ödeneği alan ve iki yıllık süre içerisinde eşlerinden
boşanan kız çocukları; gelir/ aylıklarının kesildiği tarihten itibaren iki
yıllık sürenin sonuna kadar Kanunun 60 ıncı maddesinin
birinci fıkrası (f) bendi kapsamında,
Oluşturulur.
(III) Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkranın (f) bendi kapsamında gelir
alması nedeniyle genel sağlık sigortalısı sayılanlar, aynı zamanda diğer bentler
gereği de genel sağlık sigortalısı sayılması halinde (f) bendi dışındaki bentler
kapsamında, genel sağlık sigortalısı sağlık hak sahipliği
oluşturulur.
(IV) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan, ilgili kanunlar
gereğince bir yıldan fazla aylıksız izin kullanan eşler, genel sağlık
sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi olarak sağlık hak sahipliği
oluşturulur.
Bakmakla yükümlü olunan
kişilerin genel sağlık sigortası hak sahipliği başvurularında istenecek
belgeler
MADDE 23- (I) Bakmakla yükümlü olunan hak
sahiplerinin tamamı için;
a) Talep formu veya talep formundaki
bilgileri ve taahhütleri taşıyan dilekçesi,
b) Nüfus Cüzdanı
fotokopisi,
(II) Yabancı uyruklu eşler
için;
a) İkamet teskeresi ve vatandaşlık numarası( Emniyet
Müdürlüğünden)
b) İlgili ülke Konsolosluğundan sosyal
güvencesi olmadığına dair belge,
(III) Öğrenim görenler için;
a) Öğrenim belgesi
b) Yabancı ülkelerde öğrenim
gören öğrencilerden,
1) Öğrenci belgesi (onaylı Türkçe tercümesi )
veya bulunduğu ülkenin Türk Konsolosluğundan alacağı
belge.
2) YÖK veya, Milli Eğitim Bakanlığından denklik belgesi,
(IV) Çalışma gücünü en az % 60 oranında
yitirdiği tespit edilen çocuklar;
a) Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmeti
sunucularının sağlık kurullarınca düzenlenecek Sağlık Kurulu
Raporu
(V) Bakmakla yükümlü olunan kişilerin genel sağlık
sigortası hak sahipliği başvurularında istenecek belgelerdeki bilgilerin gerçeğe
aykırı şüphesi, ihbar, şikayet olması halinde durum kontrol memurlarınca
incelenir.
Kanunun yürürlük tarihinden önce sağlık
yardımından yararlanan kişilerin hak sahiplikleri
MADDE 24 -(I)
Kanunun geçici 12 nci maddesinin sekizinci fıkrasıyla,
ilgili kanunları gereği tedavi yardımları karşılanan kişiler, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte herhangi bir işleme gerek kalmaksızın, bu Kanun
açısından genel sağlık sigortalısı veya genel sağlık sigortalısının bakmakla
yükümlü olduğu kişilerin hak sahiplikleri devam eder.
(II) Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önceki Kanunlara göre bakmakla yükümlü olunan kişi
olup ta sağlık hak sahiplikleri oluşturulmayan kişiler ünitelere başvurarak
Tebliğin 23 nci maddesinde belirtilen ilgili belgeleri
ibraz etmeleri koşuluyla hak sahiplikleri oluşturulur.
(III) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa tabi çalışanlardan
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında
kabul edilenler ile bunların hak sahiplerine genel sağlık sigortalısı olarak
Kuruma devredildiği tarihe kadar çalıştıkları kurumlarınca tedavi yardımı
verilmeye devam edilir.
Zamanaşımının
mahiyeti ve süresi
MADDE 25- (I)
Kısa vadeli sigorta kollarından kazanılan haklar, hakkın doğduğu tarihten
itibaren beş yıl içinde istenmezse düşer.
Bilgi ve belge
istenilmesi
MADDE 26- (I) Kısa vadeli
sigorta kolları bakımından; 5411 sayılı Kanun kapsamındaki kuruluşlar, döner
sermayeli kuruluşlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler doğrudan, münferit olarak
bilgi ve belge istenmesi hariç olmak üzere kamu idareleri ile kanunla kurulan
kurum ve kuruluşlar ise Kurumla yapılacak protokoller çerçevesinde, Devletin
güvenliği ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doğuracak hâller ile özel
hayat ve aile hayatının gizliliği ve savunma hakkına ilişkin hükümler saklı
kalmak kaydıyla özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate
alınmaksızın gizli dahi olsa Kurum tarafından istenecek her türlü bilgi ve
belgeyi sürekli veya belli aralıklarla vermeye, bilgilerin elektronik ortamda
görüntülenmesini sağlamaya, görüntülenen bu bilgilerin güvenliğini sağlamaya,
muhafaza etmek zorunda oldukları her türlü belge ile vermek zorunda oldukları
bilgilere ilişkin mikrofiş, mikrofilm, manyetik teyp,
disket ve benzeri ortamlardaki kayıtlarını ve bu kayıtlara erişim veya kayıtları
okunabilir hale getirmek için gerekli tüm sistem ve şifreleri incelemek için
ibraz etmeye mecburdurlar.
Yeşil kart uygulaması ile ilgili
hükümler
MADDE 27- 31/07/2008 tarihli ve 5797 sayılı Kanunla değişik
5510 sayılı Kanunun geçici 12 inci maddesi gereğince kamu idarelerinin sağlık hizmetlerinin
sağlanmasına ilişkin görevleri yürürlükten kaldırılan kanunlardaki hak ve
yükümlülükler çerçevesinde ilgili kayıt
ve işlemlerin Kurum tarafından en geç üç yıl içinde devralındığı tarihe kadar
devam edeceğinden, 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (3) numaralı alt bendinde sayılan
1/7/1976
tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan
kişilerle (9) numaralı alt bendinde sayılan 18/3/1924 tarihli
ve 442 sayılı Köy Kanununun 74 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre
görevlendirilen kişiler ile aynı Kanunun ek 16 ncı
maddesine göre aylık alan kişiler hakkında Kurumca devralındığı tarihe kadar
5510 sayılı Kanunun genel sağlık sigortası hükümleri
uygulanmaz.
Uygulanmasına
devam edilecek hükümler
MADDE 28
-(I) Bu Tebliğden
önce yürürlükte olan mevcut tebliğ ile diğer düzenlemelerin Kanuna aykırı
olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Yürürlük
MADDE
29-(I) Bu Tebliğ 2008 yılı Ekim ayı
başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
30(I) Bu tebliğ hükümlerini Sosyal
Güvenlik Kurumu Başkanı
yürütür. |