1 Seri Nolu 5746 Sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun Genel Tebliği
1.
Giriş
Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca
desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde,
teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi
işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin çalışmaları
karşılığında elde ettikleri ücretleriyle ilgili olarak 28/2/2008 tarihli ve 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunda(1)
belirtilen gelir vergisi stopajı teşviki uygulamasına ilişkin açıklamalar bu
Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
2. Yasal
Düzenleme
1/4/2008 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe giren,
28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin
Desteklenmesi HakkındaKanunun 3 üncü
maddesinin ikinci fıkrası ile 4 üncü maddesi aşağıdaki
gibidir:
"(2)
Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji
merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile
kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da
TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye
desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde
çalışan Ar-Ge ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri
ücretlerinin doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni
gelir vergisinden müstesnadır."
"MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamındaki destek ve teşvik unsurlarından
yararlananların bu Kanunda öngörülen şartları taşıdıklarına ilişkin tespitler en
geç iki yıllık süreler itibarıyla yapılır.
(2) Bu
Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen gelir vergisi stopajı ve sigorta primi
işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personelinin tam
zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu
geçemez.
(3)
Asgari Ar-Ge personeli sayısının hesabında fiilen ve tamzamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık
dönemler itibarıyla ortalaması esas alınır.
(4) Bu
Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı
dışında kullanılması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden
vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı destekler ise 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
ve gecikme zammı uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
(5) Bu
Kanun kapsamındaki indirim, istisna, destek ve teşviklerden yararlananlar; 193
sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi, 5520
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve 29/1/2004
tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun aynı mahiyetteki hükümlerinden ayrıca
yararlanamazlar.
(6) Bu
Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, TÜBİTAK’ın görüşü
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir."
Destek
ve teşviklere yönelik uygulama ve denetim uygulama usul ve esasları 31/7/2008
tarihli ve 26953 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araştırma ve Geliştirme
Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliği ile
belirlenmiştir.
3. Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
Uygulaması
3.1. Uygulama
Esasları
5746
sayılı Kanun uyarınca Ar-Ge Merkezi belgesi alabilmek için Ar-Ge merkezlerinde
en az 50 (elli) tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam edilmesi zorunludur.
Bu nedenle, gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak için Ar-Ge
merkezlerinde en az 50 tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam edilmesi
gerekmektedir.
Ar-Ge
merkezleri dışında, teknoloji merkezi işletmelerinde Ar-Ge ve yenilik
projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve
rekabet öncesi işbirliği projelerinde gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanmak için personel sınırlaması bulunmamaktadır.
Gelir
vergisi stopajı teşvikinin hesaplanmasında kapsama giren personelin fiilen Ar-Ge
ve yenilik faaliyetlerine ayırdıkları zamanın, toplam çalışma zamanına oranı
esas alınacaktır. Kanun kapsamında faaliyette bulunan personelin, ay içindeki
çalışmalarının tamamının Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olması halinde
hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık ücretli izin süreleri de 50 (elli) tam
zaman eşdeğerin hesabında bu kapsamda değerlendirilerek gelir vergisi stopajı
teşviki uygulamasında dikkate alınacaktır. Ancak, bir günde 8,haftada 45 saatin üzerindeki çalışma süreleri
ile ek çalışma süreleri 50 (elli) tam zaman eşdeğerin hesabında dikkate
alınmaz.
Kısmî
çalışma halinde ise, personelin Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerine ayırdığı zamanın
toplam çalışma zamanına oranı dikkate alınmak suretiyle bulunan ücret
tutarlarıAr-Ge ve yenilik harcaması
olarak dikkate alınacaktır. Kısmî çalışan personelin hafta tatili ve yıllık
ücretli izin süreleri dikkate alınmaz.
Teşvik
uygulamasında istisna, Ar-Ge ve destek personelinin Ar-Ge ve yenilik faaliyeti
kapsamında fazla mesai dahil çalıştığı süreye ilişkin ücret matrahına
uygulanacaktır. Ücret matrahına söz konusu istisnanın uygulanması sonucu vergiye
tabi ücret ile bu ücret üzerinden yapılan stopaj tutarı muhtasar beyannameye
yansıtılacaktır.
Gelir
vergisi stopajına ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personelinin tam
zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu
geçemez. Hesaplamalarda çıkan kesirler tama tamamlanır. Destek personelinin tam
zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu
geçmesi halinde brüt ücreti en az olan destek personelinin ücretinden
başlanılarak hangi personelin faydalanacağı belirlenir. Yararlanacaklar
kapsamında olanların ücretleri eşit ise işverenlerce belirleme yapılır.
Örnek
1: (X) Anonim Şirketine ait Ar-Ge merkezinde 70 tam zaman eşdeğer Ar-Ge
personeli ve 6 tam zaman eşdeğer destek personeli çalışmakta olup, Ar-Ge
personelinin 9’u doktoralıdır. Doktoralı personel Bay (A)’ya, Ar-Ge faaliyeti
kapsamındaki çalışmasına ilişkin 2.000 YTL brüt ücret
ödenmektedir.
(X)
A.Ş.’nin bu kapsamda yapacağı ücret ödemelerinden Ar-Ge kapsamında çalıştırılan
doktoralı ve bekar personel Bay (A)’ya ait istisna uygulaması aşağıdaki gibi
olacaktır.
-
Brüt Ücret Tutarı2.000 YTL
-
Vergiye Tabi Ücret Matrahı1.700 YTL
[2.000-(2.000x %15=)]
(SSK. Primi İşçi Payı %14 + İşsizlik Sig.
Primi İşçi payı %1=%15)
-İstisna Edilen Vergi Matrahı Tutarı1.530 YTL
(1.700YTL x 0.90 = )
-İstisna Dışı Ücret Matrahı170 YTL
(1.700-1.530 =)
-Hesaplanan Vergi Tutarı 25,5 YTL
(170 YTLx%15=)
-Hesaplanan Asgari Geçim İndirimi45,63 YTL
(265 seri no.lu Tebliğe göre hesaplanan tutar)
-Vergi dairesine ödenecek tutar-
(25,5-45,63=)
Böylece Ar-Ge merkezinde çalışan Bay (A)’nın ücret gelirinden (1.530 YTLx
%15=) 229,5 YTL tutarında vergi istisnaya tabi olacak, istisna dışında kalan
ücret matrahından hesaplanan 25,5 YTL tutarındaki gelir vergisi ise asgari geçim
indirimi uygulaması nedeniyle vergi dairesine
ödenmeyecektir.
Söz konusu hesaplama, Ar-Ge kapsamında çalışan
doktoralı ve diğer personelin her biriiçin yapılarak, Ek:1 ve Ek:2’de yer alan "İstihdam Edilen Ücretlilere
İlişkin Bilgiler" ile"Ar-Ge ve Yenilik
Faaliyetleri Kapsamında Ücret Ödemeleri İstisnasına İlişkin Bildirim"
doldurulacak ve muhtasar beyanname ekinde verilecektir.
Örnek 2: Bir yıldan beri yürütülmekte
olan iki adet Ar-Ge projesinden birisinin (M) Kamu kurumu tarafından
desteklenmesine karar verilmiş ve destek karar yazısı 1/7/2008 tarihi itibarıyla
düzenlenmiştir. Bu projede çalışan araştırmacı ve bekar Bayan (B)’nin almış
olduğu 3.000 YTL’lik brüt ücrete ilişkin istisna uygulaması aşağıdaki şekilde
hesaplanacaktır.
-Brüt Ücret Tutarı3.000 YTL
-Ücret Matrahı2.550 YTL
[3.000-(3.000x %15=)]
(SSK.Primi İşçi Payı %14 + İşsizlik Sig. Primi İşçi payı%1=%15 )
-İstisna Edilen Tutar2.040 YTL
(2.550 YTL x 0.80 =)
-İstisna Dışı Ücret Matrahı510 YTL
(2.550-2.040 =)
-Hesaplanan Vergi Tutarı76,5 YTL
(510 YTL x %15=)
-Hesaplanan Asgari Geçim İndirimi45,63 YTL
(265 seri no.lu Tebliğe göre hesaplanan tutar)
-Vergi dairesine ödenecek tutar30,87 YTL
(76,5-45,63=)
Böylece Kamu kurumu tarafından desteklen Ar-Ge projesinde çalışan Bayan
(B)’nin 1/7/2008 tarihinden itibaren ücret gelirinden dolayı(2.040 YTLx%15=) 306 YTL tutarında vergi
istisnaya tabi olacak, istisna dışında kalan ücret matrahından hesaplanan 76,5
YTL tutarındaki gelir vergisinden ise 45,63 YTL tutarındaki asgari geçim
indiriminin mahsubu sonucu kalan 30,87 YTL muhtasar beyannameye dahil edilerek
vergi dairesine ödenecektir.
3.2. Uygulamanın
Başlangıcı
Gelir
vergisi stopajı teşviki uygulaması 1/4/2008 tarihinden itibaren yürürlüğe
girmiştir. Teşvik uygulamasından bu Kanun uyarınca yayımlanan "Araştırma ve
Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim
Yönetmeliği"nde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde yararlanılacaktır.
Bu
nedenle anılan yönetmelikte yeralan hükümler çerçevesinde;
-
Ar-Ge merkezlerinde, Ar-Ge merkezi belgesinin düzenlendiği,
-
Rekabet öncesi işbirliği projelerinde, proje sözleşmesinin yürürlüğe
girdiği,
-
Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge ve yenilik projesinin onaylandığı,
-
Teknogirişim sermaye desteklerinde, kamu idaresi tarafından iş planının
onaylandığı,
- Kamu
kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası
fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülenAr-Ge ve yenilik projelerinde, destek karar
yazısının düzenlendiği veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği,
tarihten itibaren gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanılabilecektir.
Öte
yandan, 5746 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanılmış olan
Ar-Ge ve yenilik projelerinde;
- Kamu
kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası
fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik
projelerine ilişkin destek karar yazısı veya proje sözleşmesinin 1/4/2008
tarihinden önce yürürlüğe girmesi halinde 1/4/2008,
-
Ar-Ge merkezlerinde yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, Ar-Ge merkezi
belgesinin düzenlendiği,
tarih
itibarıyla gelir vergisi stopajı teşviki hükümlerinden yararlanılacaktır.
4. Teşvik Uygulaması Dışında Kalan Ödemeler
ve Teşviki Sona Erdiren Haller
4.1. Teşvik Uygulaması Dışında Kalan
Ödemeler
5746
sayılı Kanunda belirtilen gelir vergisi stopajı teşvikinden kamu personeli hariç
olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca
desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde,
teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi
işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin yararlanacağı
belirtilmiş olup, aşağıda belirtilen ödemeler nedeniyle gelir vergisi stopajı
teşviki uygulamasından yararlanılamayacaktır.
-
Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamı dışındaki çalışmalara ait ücret
ödemeleri,
-
Ar-Ge ve yenilik projelerinde görev alan ve/veya işletmelerde çalışan kamupersoneline yapılan ücret
ödemeleri,
-
Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında ay içinde kısmî zamanlı olarak çalışan
personelin hak kazanılmış hafta tatili, yıllık ücretli izin ve mazeret izni gibi
sürelere isabet eden ücret ödemeleri.
4.2. Teşvik Uygulamasının Sona Erdiği
Haller
Aşağıda belirtilen hallerde gelir vergisi stopaj teşviki
uygulanmaz:
- 5746
sayılı Kanuna göre Ar-Ge merkezi olabilme niteliği, geçici verilendirme dönemini
içeren üçer aylık dönemlerde en az 50 (elli) tam zaman eşdeğer personel istihdam
şartına bağlanmıştır. Kanunda belirtilen sayıda personel istihdam şartının ihlal
edildiği geçici vergilendirme dönemi itibarıyla,
-
Ar-Ge ve yenilik projelerinde, projenin herhangi bir nedenle sona ermesi veya
projeye verilen desteğin son bulması hallerinde, Ar-Ge ve yenilik faaliyeti
bitmiş sayılacağından bu tarihten itibaren,
-
KOSGEB teknoloji merkezi işletmelerinde yürütülen projelerin herhangi bir
nedenle sona ermesi veya projeye verilen desteğin son bulması hallerinde, Ar-Ge
ve yenilik faaliyeti de son bulacağından bu tarihten
itibaren,
-
Rekabet öncesi işbirliği projesinde yer alan işletmeler, projenin herhangi bir
nedenle sona ermesi halinde bu tarihten itibaren, proje sözleşmesinin iptal
edilmesi halinde ise denetimin başlama tarihi itibarıyla,
gelir
vergisi stopajı teşvikinden yararlanılamayacaktır.
5. Diğer Hususlar
Tamamlanmamış bir Ar-Ge ve yenilik projesinin devredilmesi durumunda,
Ar-Ge ve yenilik projesini devralan işletme, Tebliğin 3 üncü bölümünde
belirtilen esaslar çerçevesinde gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanır.
5746
sayılı Kanun kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanan personel
için işverenler 5084 sayılı Kanun hükümlerinden aynı vergilendirme dönemi içinde
ayrıca yararlanamazlar. Ancak Ar-Ge ve destek personeli dışında kalan personel
ile tam zamanlıAr-Ge personeli
sayısının %10’unu aşan destek personeli için gerekli şartların taşınması
halinde, 5084 sayılı Kanunda öngörülen destek ve teşvik unsurlarından
yararlanılabilir.
5746
sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih ile bu Tebliğin yayımlandığı tarih
arasında, Kanun ve buna ilişkin yayımlanan yönetmelik hükümlerinde belirtilen
şartları yerine getirmiş olup da Tebliğin yayımlandığı tarihe kadar gelir
vergisi stopajı teşvikinden yararlanmamış olanların talepte bulunmaları halinde,
213 sayılı Vergi Usul Kanununun düzeltme hükümlerine göre gerekli düzeltme
işlemleri yapılır.
Kanun
kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlananların, teşvikten
yararlanma şartlarına haiz olmadıkları halde haksız yere yararlandıklarının
tespiti halinde, haksız yere yararlanılan teşvik tutarları 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
çerçevesinde gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil
edilir.