| 
   
                                    Giriş  
             5766 
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda ve Bazı Kanunlarda 
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla1 193 sayılı Gelir Vergisi 
Kanununda yapılan değişikliklere ilişkin açıklamalar bu Tebliğin konusunu 
oluşturmaktadır.  
             2. Kapı kapı 
dolaşmak suretiyle hurda toplayanların vergi muafiyeti 
 
             2.1. Yasal 
düzenleme 
             5766 
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (a) bendi ile 193 sayılı Gelir Vergisi 
Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasına (6) numaralı bentten sonra gelmek 
üzere aşağıdaki (7) numaralı bent eklenmiş ve sonraki bentte yer alan "1-6 numaralı" ibaresi "1-7 numaralı" şeklinde değiştirilerek 
bent numarası buna göre teselsül ettirilmiştir. 
             
"7.Ticari işletmelere ait atıkları mutad olarak 
veya belli aralıklarla satın alanlar hariç olmak üzere bir işyeri açmaksızın 
kendi nam ve hesabına münhasıran kapı kapı dolaşmak 
suretiyle her türlü hurda maddeyi toplayarak veya satın alarak bu malların 
ticaretini yapanlara veya tekrar işleyenlere satanlar;"  
             2.2. Muafiyetin 
kapsamı 
             Gelir 
Vergisi Kanununun 9 uncu maddesine eklenen bent hükmü uyarınca, hurda metal, 
hurda plastik, hurda naylon, atık kağıt, hurda cam ile 
atık şişeleri ve benzerlerini geçimini sağlamak üzere bir işyeri açmaksızın 
kendi nam ve hesabına münhasıran kapı kapı dolaşmak 
suretiyle toplayan veya satın alan kişiler esnaf muaflığından 
yararlanacaklardır. Söz konusu işlerin devamlı olarak yapılması ya da motorlu 
araç kullanılarak faaliyette bulunulması muafiyetten yararlanmaya engel teşkil 
etmeyecektir.   
             Ancak 
söz konusu mükelleflerden; 
             - Ticari işletmelere ait atıkları mutad olarak veya belli aralıklarla satın alanlar veya 
anlaşma yapmak suretiyle toplayıp satan kişiler, 
             - Gelir ve Kurumlar Vergisi mükelleflerine bağlılık arz 
edecek şekilde yapanlar 
             esnaf muaflığından yararlanamayacaktır. 
             2.3. Hurda alımlarında vergi tevkifatı 
             Gelir 
Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin son fıkrasında, "Bu muaflığın, 94 üncü madde 
uyarınca tevkif suretiyle kesilen vergiye şümulü yoktur." hükmü yer 
almaktadır. 
             Söz 
konusu hüküm uyarınca, esnaf muaflığından yararlananlardan hurda mal alımlarında 
Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (13) numaralı 
bendinin (b) alt bendi uyarınca, öteden beri % 2 oranında vergi tevkifatı yapılmaktadır. 
             Buna 
göre, Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen 
kişi veya kurumlar, aynı Kanunun 9 uncu maddesinin (7) numaralı bendi uyarınca 
esnaf muaflığından yararlananlara yaptıkları ödemeler üzerinden, önceden olduğu 
gibi % 2 oranında vergi tevkifatı yapmaya devam 
edeceklerdir. 
             Örnek 1: Bay (A), kamyoneti ile kapı 
kapı dolaşmak suretiyle evlerden veya sokaklardan 
topladığı veya satın aldığı hurdaları devamlı olarak hurda ticareti ile uğraşan 
(B) firmasına satmaktadır. Bay (A), bu faaliyetinden dolayı esnaf muaflığından 
yararlanacak olup (B) firması, Bay (A)'ya hurda bedeli karşılığı olarak yapacağı 
ödemeler nedeniyle gider pusulası düzenlemesi ve Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü 
maddesinin birinci fıkrasının (13) numaralı bendinin (b) alt bendi uyarınca 
da  % 2 oranında gelir vergisi tevkifatı yapması gerekmektedir. 
             Bay 
(A) mal alış ve satışına ilişkin belgeleri istenildiği zaman ibraz etmek üzere 
saklamak zorundadır. 
             3.Uçuş tazminatlarının 
vergilendirilmesinde istisna uygulaması 
             3.1. Yasal düzenleme 
 
             5766 
sayılı Kanunun  
8 inci maddesinin (b) bendiyle Gelir Vergisi Kanununun 29 uncu 
maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan "kanuni ve iş 
merkezi Türkiye’de bulunan müesseselerde uçuş maksadıyla görevlendirilenlere; 
uçuş hizmetleri, deniz altına dalış yapanlara dalış hizmetleri dolayısıyla 
yapılan aynı mahiyetteki ödemeler;" ibaresi "kanuni veya iş merkezi Türkiye’de 
bulunan müesseselerde uçuş maksadıyla görevlendirilen, hava aracının sevk ve 
idaresiyle görevli pilotlar ile uçuş esnasında uçak içinde hizmet veren yetkili 
sivil havacılık otoritesince sertifikalandırılmış personele; fiilen uçuş 
hizmeti, denizaltına dalış yapanlara fiilen dalış hizmetleri dolayısıyla yapılan 
aynı mahiyetteki ödemeler;" şeklinde değiştirilmiş olup söz konusu değişikliğin 
yürürlük tarihi 6/6/2008’dir. 
 
             3.2. Uçuş ve dalış hizmetleri istisnasının 
kapsamı 
             Gelir Vergisi Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) 
numaralı bendinde yer alan "Subay, astsubay, erbaş ve erlere ve Ordu hizmetinde 
bulunan sivil makinistlere, uçuş, dalış gibi hizmetleri dolayısıyla verilen 
tazminatlar, gündelikler, ikramiyeler, zamlar" hükmü, 5766 sayılı Kanunla 
herhangi bir değişikliğe uğramadığından bu ödemelerin vergilendirilmesi hakkında 
mevcut uygulama devam etmektedir.  
             Söz 
konusu bentte yer alan ikinci cümlecikte yapılan düzenlemeye göre, uçuş 
maksadıyla görevlendirilenlere uçuş hizmetleri, deniz altına dalış yapanlara 
dalış hizmetleri dolayısıyla verilen tazminatlar, gündelikler, ikramiyeler ve 
zamlar aşağıdaki koşulları taşıması kaydıyla gelir vergisinden müstesna 
tutulmuştur: 
             • 
Ödemeyi yapanın Türk Hava Kurumu ya da kanuni veya iş merkezi Türkiye’de bulunan 
müesseselerden olması, 
             • 
Ödeme yapılanın uçuş maksadıyla görevlendirilen, hava aracının sevk ve 
idaresiyle görevli  
pilotlar ile uçuş esnasında uçak içinde hizmet veren yetkili sivil 
havacılık otoritesince sertifikalandırılmış personel 
olması, 
             • 
Ödemenin, uçuş ve dalış gibi hizmetler dolayısıyla fiilen gerçekleştirilen uçuş 
ve dalış süreleri ile sınırlı bulunması. 
             Türk 
Hava Kurumu ya da kanuni veya iş merkezi Türkiye’de bulunan müesseselerce  yapılan 
ancak, anılan bentte yer alan şartların tamamını bir arada taşımayan ücret ve 
ücret sayılan ödemeler, Gelir Vergisi Kanununun 29 uncu maddesinin birinci 
fıkrasının (2) numaralı bendi kapsamında olmadığından anılan Kanunun 94, 103 ve 
104 üncü maddelerine göre vergiye tabi tutulacaktır. 
             Türk Hava Kurumu ya da kanuni veya iş merkezi Türkiye’de bulunan 
kurumların gerek hizmet sözleşmelerini düzenlerken gerekse uçuş hizmeti satın 
alırken yapacakları uçuş tazminatı ödemelerini, fiilen uçuş maksadıyla 
görevlendirilen hava aracının sevk ve idaresiyle görevli pilotlar ile uçuş 
esnasında uçak içinde hizmet veren yetkili sivil havacılık otoritesince 
sertifikalandırılmış personele yapmaları ve tahakkuk belgelerinde bu hususa 
açıkça yer vermeleri gerekmektedir.  
             3.3. Yasa değişikliği öncesi uygulama ve 
yapılacak işlemler 
             Yasa değişikliği öncesi 128 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel 
Tebliğinde yer alan düzenleme uyarınca, uçuş tazminatlarının 
vergilendirilmesinde fiili uçuş süreleri esas alınarak bu sürelere isabet eden 
ve uçuş hizmetleri dolayısıyla verilen tazminatlar, gündelikler, ikramiyeler ve 
zamlar gelir vergisinden istisna edilmekte, fiili uçuş süreleri dışındaki 
hizmetler dolayısıyla yapılan ödemeler ise gelir vergisine tabi 
bulunmaktadır. 
             
Müstakar hal alan Danıştay kararlarında; istisnanın fiilen uçuşun 
yapıldığı sürelere ilişkin ödemelere uygulanacağı yolunda açık bir düzenlemenin 
yer almadığı, buna karşın tebliğ ile istisna şartından yararlanabilmek için 
fiilen uçuşun yapılması gibi ek bir şart getirilmesinde hukuka uyarlık 
bulunmadığına hükmedilmektedir.  Bu 
kararlar uyarınca 128 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin I/k-1 bölümünün ikinci paragrafı tebliğin yayım tarihi 
itibarıyla yürürlükten kaldırılmıştır. 
             Yeni 
dava açılmasında ve mevcut ihtilafların sürdürülmesinde Hazine yararı 
görülmediğinden, yasa değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemde 
uçuş hizmetleri dolayısıyla ödenen tazminatların vergilendirilmesinde, 
 
             • Türk 
Hava Kurumu ya da kanuni veya iş merkezi Türkiye’de bulunan müesseselerde uçuş 
maksadıyla görevlendirilenlere, 
             • 
Ödemenin uçuş veya dalış hizmetleri dolayısıyla yapılması, 
             • 
Ödeme yapılanın ilgili mevzuatta tanımlanan "uçucu ekip" kapsamında 
olması, 
             
kaydıyla fiili uçuş süreleri dikkate alınmaksızın gelir vergisinden 
istisna edilmesi  
gerekmektedir. Uçuşun gerçekleşebilmesinde fiilen hiçbir katkısı 
bulunmayan ve idari veya yer hizmetlerinde görevli olanlara (uçucu ekibe dahil olmayanlara) yapılan ödemeler, uçuş tazminatı adı 
altında yapılsa dahi, yargı kararları da bu yönde olduğundan, gelir vergisinden 
istisna tutulmayacaktır.  
             Buna 
göre, yasa değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemlerle ilgili 
olarak bu şartların tamamını bir arada 
taşıyanlardan; 
             a) 
Uçuş tazminatı olarak yapılan ödemelerden kesilen gelir vergisini dava konusu 
yapmayanların dilekçe ile ilgili vergi dairesine başvurmaları halinde, 
zamanaşımı süresi dikkate alınarak Vergi Usul Kanununun düzeltmeye ilişkin 
hükümleri uyarınca tahakkuk etmiş olan gelir vergisinin tahakkuktan terkin 
edilmesi, tahsil edilen gelir vergisinin ise red ve 
iade işlemlerinin yapılması, 
             b) Mahkemelerde ihtilafı devam eden (henüz mahkeme aşaması 
sonuçlanmayan) mükelleflerin, davalarından feragat etmeleri ve buna ilişkin 
ilgili mahkemeden feragat ettiklerini gösterir şerhli dilekçe örneğini veya bu 
belge temin edilemediği takdirde mahkemenin feragat nedeniyle davanın reddine 
dair vereceği karar örneğini tarha yetkili vergi dairesine ibraz etmeleri 
kaydıyla, görülmekte olan dava sonucunda verilecek yargı kararı beklenmeksizin 
haklarında zamanaşımı süresi de dikkate alınarak Vergi Usul Kanununun düzeltmeye 
ilişkin hükümleri uyarınca tahsil edilen gelir vergisinin red ve iade işlemlerinin 
yapılması 
             uygun görülmüştür.  
             İade 
işleminin yapılabilmesi için dilekçe ile birlikte, mükelleflerin çalıştıkları 
kurumlardan alacakları; yukarıdaki şartları taşıdıklarına ve söz konusu 
dönemlere ilişkin vergi tevkifatı tutarları ile 
ücretlilere vergi indirimi (vergi iadesi) tutarlarına ilişkin bilgileri içeren 
bir belgeyi de vermeleri zorunludur.  
             Öte 
yandan, uçuş tazminatı olarak yapılan ödemelerden gelir vergisi tevkifatı yapılması nedeniyle dava açanlardan, haklarında 
lehlerine veya aleyhlerine kesinleşmiş yargı kararı bulunanların ise konu 
hakkında verilen yargı kararları uyarınca işlem yapılması 
gerekmektedir. 
             
Yapılacak iade işlemi sırasında, Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121 
inci maddesinde yer alan ücretlilere vergi indirimi tutarlarının mahsup edilmesi 
gerekmektedir.  
             4. Sporculara yapılan ücret ve 
ücret sayılan ödemelerin vergilendirilmesi 
             4.1. Yasal düzenleme 
 
             Gelir 
Vergisi Kanununun geçici 64 üncü maddesine göre, sporculara yapılan ücret ve 
ücret sayılan ödemelerde % 15 oranında tevkifat yapmak 
suretiyle vergilendirilmesine ilişkin hükmün uygulama süresi 31/12/2007 tarihinde sona ermiştir. 
             Kanuna 
eklenen geçici 72 nci maddeyle sporcu ücretlerinin 
vergilendirilmesi aşağıdaki şekilde yeniden 
düzenlenmiştir. 
             
"GEÇİCİ MADDE 72- (1) 31/12/2017 tarihine kadar 
sporculara yapılan ücret ve ücret sayılan ödemelerden aşağıdaki oranlarda gelir 
vergisi tevkifatı yapılır. 
             a) Lig 
usulüne tabi spor dallarında; 
             1) En 
üst ligdekiler için                             
% 15, 
             2) En 
üst altı ligdekiler için                       
% 10,  
             3) 
Diğer liglerdekiler için                           %  5, 
             
b)  Lig usulüne tabi olmayan spor 
dallarındaki sporculara yapılan ödemeler ile milli sporculara uluslararası 
müsabakalara katılmaları karşılığında yapılan ödemelerden  % 5. 
             (2) Bu 
ödemeler üzerinden 94 üncü madde kapsamında ayrıca tevkifat yapılmaz. Bu gelirler için yıllık beyanname 
verilmez, diğer gelirler dolayısıyla beyanname verilmesi halinde de bu gelirler 
beyannameye dahil edilmez. 
             (3) Bu 
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan ücret ve ücret sayılan 
ödemelerin vergilendirilmesinde 31/12/2007 tarihinde 
yürürlükte olan hükümler uygulanır. 
             (4) Bu 
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslarını belirlemeye Maliye Bakanlığı 
yetkilidir." 
             4.2. Ödemelere uygulanacak vergi oranları 
ve beyan 
             31/12/2017 tarihine kadar sporculara yapılan ücret ve ücret 
sayılan ödemeler üzerinden;  
             a) Lig 
usulüne tabi spor dallarında; 
             1) En 
üst ligdekiler için                             
% 15, 
             2) En 
üst altı ligdekiler için                       
% 10,  
             3) 
Diğer liglerdekiler için                           %  5, 
             b) Lig 
usulüne tabi olmayan spor dallarındaki sporculara yapılan ödemeler ile milli 
sporculara uluslararası müsabakalara katılmaları karşılığında yapılan 
ödemelerden  % 5. 
             oranları dikkate alınarak 1/7/2008 tarihinden itibaren gelir 
vergisi tevkifatı yapılacaktır. 
             Bu 
ödemeler nihai vergileme niteliğinde olduğundan ayrıca Gelir Vergisi Kanununun 
94 üncü madde kapsamında tevkifat yapılmayacak ve 
ücret gelirini elde edenler tarafından bu gelirleri için yıllık beyanname 
verilmeyecek, diğer gelirleri için beyanname verilmesi halinde de bu gelirler 
beyannameye dahil edilmeyecektir. 
             4.3. Ücretlerin nakit dışındaki ödeme 
araçları vasıtasıyla yapılması 
             Sporcu 
ücretleri, nakit olarak ödenebildiği gibi ayın olarak da ödenebilmektedir. 
 
             Sporcu 
ücretlerine ilişkin ödemelerin nakit dışında örneğin gayrimenkul veya taşıt ve 
benzeri ayın şekilde yapılması halinde, Gelir Vergisi Kanununun 63 üncü 
maddesinin son fıkrası uyarınca ücretin safi tutarı;  
             • 
Verilen ayınlar, verildiği gün ve yerdeki ortalama perakende fiyatlarına 
göre, 
             • 
Konut tedariki ve sair suretle sağlanan menfaatler ise, konutun emsal kirasına 
veya menfaatin emsal bedeline göre 
             tespit edilmek suretiyle değerlenecek ve bu ödeme tutarları 
toplamı üzerinden gelir vergisi tevkifatı 
yapılacaktır.  
             4.4. 1/7/2008 tarihine kadar sporculara yapılan ücret 
ödemeleri 
             Kanuna 
eklenen geçici 72 nci maddenin üçüncü fıkrasında yer 
alan "Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan ücret ve ücret 
sayılan ödemelerin vergilendirilmesinde 31/12/2007 
tarihinde yürürlükte olan hükümler uygulanır." hükmü uyarınca, 01/01/2008 
tarihinden geçici 72 nci maddenin yürürlüğe girdiği 
1/7/2008 tarihine kadar sporculara yapılan ücret ve ücret sayılan ödemeler 
üzerinden, geçici 64 üncü maddedeki hükümler çerçevesinde % 15 oranında tevkifat yapılmak suretiyle vergilendirilecektir. 
 
             Bu 
dönem içinde yapılan ücret ödemelerinden genel hükümlerin uygulanması nedeniyle 
fazla kesilen verginin, ödenmiş olması kaydıyla, hak sahibi olan sporcuların 
talebi üzerine Vergi Usul Kanununun düzeltmeye ilişkin hükümleri uyarınca red ve iade edileceği tabiidir. 
             İade 
işleminin yapılabilmesi için dilekçe ile birlikte, mükelleflerin çalıştıkları 
kurumlardan alacakları söz konusu dönemlere ilişkin vergi tevkifatı tutarları ile ücretlilere vergi indirimi (vergi 
iadesi) tutarlarına ilişkin bilgileri içeren bir belgeyi de vermeleri 
zorunludur.  
             5. 5084 sayılı Kanun kapsamında 
gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanan işverenlerce istihdam edilen 
ücretlilerin asgari geçim indirimi karşısındaki durumu 
             5.1. Yasal düzenleme 
 
             5615 
sayılı Kanunun2 2 nci maddesiyle 193 sayılı 
Gelir Vergisi Kanununun yeniden düzenlenen mülga 32 nci maddesinde 1/1/2008 tarihinden 
geçerli olmak üzere asgari geçim indirimine ilişkin hükümlere yer verilmiştir. 
 
             Asgari 
geçim indirimi uygulaması ile ilgili açıklamalar 265 Seri No.lu Gelir Vergisi 
Genel Tebliğinde3 yapılmıştır. 
             5766 
sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununa eklenen geçici 73 üncü 
maddede; 
             
"GEÇİCİ MADDE 73 – (1) 29/1/2004 tarihli ve 5084 
sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik 
Yapılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında gelir vergisi stopajı 
teşviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle Kanunun 32 nci maddesinde yer alan asgari geçim indirimi dikkate 
alınır.  
             (2) Bu 
madde hükümlerinin uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri belirlemeye Maliye 
Bakanlığı yetkilidir." 
             hükmüne yer verilmiştir. 
             5.2. Uygulamanın 
esasları 
             5084 
sayılı Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında istihdam edilen ücretlilerle ilgili 
asgari geçim indirimi,  265 Seri No.lu 
Gelir Vergisi Genel Tebliğinde belirtilen usul ve esaslara göre 
hesaplanacaktır. 
             Asgari 
geçim indirimi tutarı, yapılan düzenleme uyarınca ücret üzerinden hesaplanan 
gelir vergisinden öncelikle mahsup edilecektir. Asgari geçim indirimi mahsubu 
yapıldıktan sonra kalan gelir vergisi tutarı işveren tarafından terkin edilecek 
tutar olacaktır. 
             Ancak, 
terkin edilecek tutar, 5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi uyarınca asgari ücret 
üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarından fazla olamayacağından asgari ücret 
üzerinden hesaplanan tutardan asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu 
kalan tutar terkine konu edilecektir. 
             Öte 
yandan, Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğleri ekinde yer alan 
bildirim yerine bu Tebliğin yayım tarihinden itibaren Tebliğ ekinde yer alan 
"Gelir Vergisi Stopajı Teşvikine İlişkin Bildirim" doldurulacaktır. İlgili 
tebliğlerin ekinde yer alan "Gelir Vergisi Stopajı Teşviki Kapsamında İstihdam 
Edilen Ücretlilere İlişkin Bilgiler" tablosu ise doldurulmaya devam 
edilecektir. 
             Örnek 2: 
             
Nevşehir ili Organize Sanayi Bölgesinde (OSB) 11 kişi istihdam eden 
Kurumlar Vergisi mükellefi (A) Ltd. Şti.’nin Ocak 2008 döneminde çalışanlarından tevkif ettiği gelir 
vergisi tutarı 953 YTL’dir. 11 işçi için Asgari Geçim 
İndirimi Bordrosunda hesaplanan asgari geçim indirimi ise 663,93 YTL’dir. 
             Buna 
göre, (A) Ltd. Şti.’nin 11 
işçi için yararlanacağı terkin tutarı şöyle 
hesaplanacaktır: 
- Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi                                                                
953,00 YTL 
- Asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi  (11 x 77,57=)                                  853,27 
YTL 
- Hesaplanan asgari geçim indirimi4                                                                              
663,93 YTL 
- 5084 sayılı Kanun kapsamında terkin edilebilecek tutar 
(853,27-663,93=)               189,34 YTL 
- Vergi dairesine ödenecek tutar   [953-(663,93+189,34)=]                                            99,73 YTL 
             
Örnekte, ücretlilerin yararlanabileceği asgari geçim indirimi tutarları 
toplamı, asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisinden mahsup edilmiştir. 
Asgari ücret üzerinden tevkif edilen vergi tutarından; asgari geçim indirimi 
tutarının mahsubu sonucu kalan tutar, asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir 
vergisinin organize sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu iş yerleri için 
tamamından, diğer yerlerdeki iş yerleri için ise yüzde sekseninden fazla olmamak 
kaydıyla 5084 sayılı Kanun uyarınca terkin edilecektir.  
             Gerçek 
ücretler üzerinden tevkif edilen vergi tutarından, asgari geçim indirimi  ile 5084 
sayılı Kanun uyarınca terkin edilecek tutarın toplamı arasındaki fark vergi 
dairesine ödenecektir. 
             Örnek 3:  
             Mardin 
ilinde organize sanayi bölgesi dışında faaliyet gösteren (B) A.Ş. 30 işçi 
istihdam etmektedir. Ocak 2008 döneminde çalışanlarından tevkif ettiği Gelir 
Vergisi tutarı 3.000 YTL’dir. 30 işçi için Asgari 
Geçim İndirimi Bordrosunda hesaplanan asgari geçim indirimi ise 1.900 YTL’dir. 
             Buna 
göre, (B) A.Ş.’nin 30 işçi için yararlanacağı terkin 
tutarı şöyle hesaplanacaktır. 
- Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi                                                          
  3.000,00  YTL 
- Asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi (30 x 
77,57=)                               2.327,10  YTL 
- Hesaplanan asgari geçim indirimi5                                                                        
  1.900,00  YTL 
- 5084 sayılı Kanun kapsamında terkin edilebilecek 
tutar  (2.327,10-1.900=)6          
427,10  
YTL 
- Vergi dairesine ödenecek tutar  [3.000-(1.900+427,1)=]                                          
672,90  
YTL 
             
Örnekte, ücretlilerin yararlanabileceği asgari geçim indirimi tutarları 
toplamı, asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisinden mahsup edilmiştir. 
Asgari ücret üzerinden tevkif edilen vergi tutarından; asgari geçim indirimi 
tutarının mahsubu sonucu kalan tutar, asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir 
vergisinin organize sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu iş yerleri için 
tamamından, diğer yerlerdeki iş yerleri için ise yüzde sekseninden fazla olmamak 
kaydıyla 5084 sayılı Kanun uyarınca terkin edilecektir.  
             Gerçek 
ücretler üzerinden tevkif edilen vergi tutarından (3.000 YTL); asgari geçim 
indirimi (1.900 YTL)  ile 5084 sayılı 
Kanun uyarınca terkin edilecek tutarın (427,10 YTL) toplamı arasındaki fark 
olan  672,90 YTL 
vergi dairesine ödenecek tutardır. 
             5.3. Ocak, Şubat, Mart ve Nisan 2008 
dönemlerine ilişkin uygulama 
             Gelir 
Vergisi Kanununa eklenen geçici 73 üncü madde hükmü 1/1/2008 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir. 
Anılan maddede yer alan yetkiye istinaden Ocak ila Nisan 2008 dönemleri 
aşağıdaki şekilde düzeltilecektir. 
             Asgari 
geçim indirimi uygulamasının yürürlüğe girdiği 1/1/2008 
tarihinden geçici 73 üncü maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen sürede 
5084 sayılı Kanun kapsamındaki yerlerde uygulanan asgari geçim indirimi 
işlemleri, bu Tebliğde yapılan açıklamalar dikkate alınarak düzeltilecektir. 
 
             
Mükelleflerin yapacakları düzeltme işlemi, 5084 sayılı Kanun kapsamında 
terkine konu edilen tutarların terkin kapsamından çıkartılarak asgari geçim 
indirimi mahsubuna dönüştürülmesi suretiyle hak sahibi ücretlilere ödenmesini 
gerektirmektedir. Dolayısıyla söz konusu düzeltme işlemi, ilgili dönemlerin 
tahakkuk tutarlarını etkilemeyeceğinden bu dönemlere ilişkin düzeltme 
beyannamesi verilmesine gerek bulunmamaktadır. 
             Buna 
göre, işverenler tarafından 1/1/2008 tarihinden 
itibaren işçilere ait asgari geçim indirimi tutarı; ödenmesi gereken asgari 
geçim indirimi tutarı, ödenen tutar ve ödenecek fark tutar olarak tespit 
edilerek fark tutarların hak sahiplerine ödendiğine ilişkin ilgililerin imzasını 
taşıyan bir bordro düzenlenecektir. Aylık dönemler itibarıyla düzenlenecek 
bordronun istenildiğinde ibraz edilmek üzere "Asgari geçim indirimi bordrosu" 
ekinde saklanması gerekir. Geçmiş döneme ilişkin asgari geçim indirimi 
tutarları, ilgili aydaki ücrete ilave olarak bir defada hak sahiplerine 
ödenebileceği gibi 31/12/2008 tarihine kadar eşit 
tutarlar halinde ödenmesi de mümkün bulunmaktadır. 
             
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, çalışanlara ilişkin eksik 
ödenmiş olan asgari geçim indirimi tutarlarını belirtilen süreler içinde 
çalışanlara yansıtmayan işverenler hakkında, 265 Seri Numaralı Gelir Vergisi 
Genel Tebliğinin "10.2. Ödenmesi Gereken Gelir 
Vergisinin Eksik Hesaplanması Halinde Uygulanacak Cezai Müeyyideler" başlıklı 
bölümünde yer alan hükümler uyarınca işlem yapılacaktır. 
             6. 5706 sayılı Kanun kapsamında 
indirilecek bağış ve yardımlar ile sponsorluk 
harcamaları  
             5766 
sayılı Kanun ile Gelir Vergisi Kanununa eklenen geçici 74 üncü 
maddede; 
             
"GEÇİCİ MADDE 74- (1) 2/11/2007 tarihli ve 5706 
sayılı İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Hakkında Kanun uyarınca kurulan 
Ajansa yapılan her türlü nakdî ve aynî bağış ve yardımlar ile sponsorluk 
harcamalarının tamamı; gelir vergisi beyannamesinde bildirilecek gelirlerden, 
kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla kurum 
kazancından indirilir." 
             hükmüne yer verilmiştir. 
             Gelir 
Vergisi Kanununa eklenen geçici 74 üncü madde ile, 5706 sayılı Kanun uyarınca 
1/1/2008 tarihinden itibaren, İstanbul’un 2010 yılı Avrupa kültür başkenti 
olarak hazırlamasına yönelik yapılacak proje ve etkinliklere destek sağlamak 
amacıyla her türlü aynî ya da nakdî bağış ve yardımlarla sponsorluk 
harcamalarının tamamı, yıllık gelir vergisi beyannamesinde bildirilecek gelirlerden  indirim 
konusu yapılabilecektir.  
             Tebliğ 
olunur.  
——————————————— 
1 6/6/2008 tarihli ve mükerrer 26898 sayılı Resmî Gazete’de 
yayımlanmıştır. 
2 4/4/2007 tarihli ve 26483 sayılı Resmî Gazete’de 
yayımlanmıştır. 
3 4/12/2007 tarihli ve 26720 sayılı Resmî Gazete’de 
yayımlanmıştır. 
4 265 seri 
numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliğine göre hesaplanan tutar (Asgari Geçim 
İndirimi Bordrosunda yer alan tutar) 
5 265 seri 
numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliğine göre hesaplanan 
tutar 
6 4 seri numaralı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel 
Tebliğine göre hesaplanan tutar, (5084 sayılı Kanun uyarınca terkin edilecek 
tutar, işçi sayısı ile asgari ücret üzerinden ödenmesi gereken gelir vergisinin 
çarpımı sonucu bulunacak değer üzerinden organize sanayi veya endüstri 
bölgelerinde kurulu iş yerleri için tamamı, diğer yerlerdeki iş yerleri için 
yüzde seksenidir.) 
  
  
   |