Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
MADDE
1 –21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 3 üncü
maddesinde yer alan "Amme, tazminat, inzıbati
mahiyette olsun olmasın bütün para cezalarını" ibaresi "Adli ve idari para
cezalarını" şeklinde değiştirilmiş ve maddeye "Takibat giderleri terimi:"
ibaresinden önce gelmek üzere aşağıdaki terimler eklenmiştir.
"Tahsil edilemeyen amme alacağı terimi:
Amme borçlusunun bu Kanun hükümlerine göre yapılan mal
varlığı araştırması sonucunda haczi kabil herhangi bir mal varlığının
bulunmaması, haczedilen mal varlığının satılarak paraya çevrilmesine rağmen
satış bedelinin amme alacağını karşılamaması gibi nedenlerle tahsil edilemeyen
amme alacaklarını,
Tahsil edilemeyeceği anlaşılan amme alacağı
terimi:
Amme borçlusunun haczedilen mal varlığına bu Kanun
hükümlerine göre biçilen değerlerin amme alacağını karşılayamayacağının veya
hakkında iflas kararı verilen amme borçlusundan aranılan amme alacağının iflas
masasından tahsil edilemeyeceğinin anlaşılması gibi nedenlerle tahsil
dairelerince yürütülen takip muamelelerinin herhangi bir aşamasında amme
borçlusundan tahsil edilemeyeceği ortaya çıkan amme
alacaklarını,"
MADDE 2 – 6183
sayılı Kanuna 22 nci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 22/A maddesi
eklenmiştir.
"Amme alacağı ödenmeden yapılmayacak işlemler ile işlem
yapanların sorumlulukları:
MADDE 22/A – 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamına giren kurumların bu Kanun
kapsamında hak sahiplerine yapacakları ödemeler ile kanun, kararname ve diğer
mevzuatla nakdi olarak sağlanan Devlet yardımları, teşvikler ve destekler
nedeniyle yapılacak ödemelerde ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununa ekli tarifelerde yer alan ticaret sicil harçlarından kayıt ve tescil
harçları, noter harçlarından senet, mukavelename ve kağıtlardan alınan harçlar,
tapu ve kadastro harçlarından tapu işlemlerine ilişkin alınan harçlar, gemi ve
liman harçları ile diploma harçları hariç olmak üzere (8) sayılı tarifeye konu
harçlar ve trafik harçlarına mevzu işlemler ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanununda yer alan bina inşaat harcı ve yapı kullanma izin
harcına mevzu işlemlerde; Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine vadesi
geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge aranılması zorunluluğu getirmeye, bu
kapsama girecek amme alacaklarını tür, tutar ve işlemler itibarıyla topluca veya
ayrı ayrı
tespit etmeye, zorunluluk getirilen işlemlerde hangi hallerde bu zorunluluğun
aranılmayacağını ve maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Takibata selahiyetli
tahsil dairesince, bu madde kapsamında getirilen zorunluluğa rağmen borcun
olmadığına dair belgeyi aramaksızın işlem tesis eden kurum ve kuruluşlara ikibin Yeni
Türk Lirası idari para cezası verilir. İdari para cezası, ilgilisine tebliğ
tarihinden itibaren bir ay içinde ödenir. İdari para cezasına karşı tebliğ
tarihini takip eden otuz gün içinde idare mahkemesinde dava
açılabilir."
MADDE 3 – 6183
sayılı Kanunun 35 inci maddesinde yer alan "şirketten tahsil imkanı
bulunmayan" ibaresi "şirketten tamamen veya kısmen tahsil edilemeyen veya tahsil
edilemeyeceği anlaşılan" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
"Ortağın şirketteki sermaye payını devretmesi halinde, payı
devreden ve devralan şahıslar devir öncesine ait amme alacaklarının ödenmesinden
birinci fıkra hükmüne göre müteselsilen
sorumlu tutulur.
Amme alacağının doğduğu ve ödenmesi gerektiği zamanlarda
pay sahiplerinin farklı şahıslar olmaları halinde bu şahıslar, amme alacağının
ödenmesinden birinci fıkra hükmüne göre müteselsilen
sorumlu tutulur."
MADDE 4 – 6183
sayılı Kanunun mükerrer 35 inci maddesine aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
"Amme alacağının doğduğu ve ödenmesi gerektiği zamanlarda
kanuni temsilci veya teşekkülü idare edenlerin farklı şahıslar olmaları halinde
bu şahıslar, amme alacağının ödenmesinden müteselsilen
sorumlu tutulur.
Kanuni temsilcilerin sorumluluklarına dair 213 sayılı Vergi
Usul Kanununda yer alan hükümler, bu maddede düzenlenen sorumluluğu ortadan
kaldırmaz."
MADDE 5 – 6183
sayılı Kanuna 36 ncı
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 36/A maddesi
eklenmiştir.
"Yurt dışı çıkış tahdidi:
MADDE
36/A – Devlete ait olup 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 4458 sayılı Gümrük
Kanunu kapsamına giren amme alacakları ile bunlara ait zam ve cezalarını ödeme
emrinin tebliğ tarihini takip eden yedi gün içerisinde ödemeyen ya da bu Kanun
hükümleri uyarınca hakkında bu alacaklar nedeniyle ihtiyati haciz kararı alınan
amme borçlusunun yurt dışına çıkışı, alacaklı tahsil dairesinin talebi halinde
ilgili makamlarca engellenir.
Yurt dışı çıkış tahdidi, yüzbin Yeni
Türk Lirası ve üzerinde olan teminat altına alınmamış amme alacağı için
uygulanır. Bakanlar Kurulu, bu tutarı on katına kadar artırmaya, yarısına kadar
indirmeye ve yeniden kanuni tutarına getirmeye yetkilidir.
Amme alacağına karşılık teminat alınması, alacağın tecil
edilmesi, borçlunun aciz halinin tespit edilmesi, yargı mercilerince amme
alacağının takibinin durdurulmasına karar verilmesi veya takibin kanunen
durdurulması gereken diğer hallerde yurt dışı çıkış tahdidi, alacaklı tahsil
dairesinin talebi üzerine ilgili makamlarca kaldırılır.
Amme borçlusu hakkında uygulanan yurt dışı çıkış tahdidi,
hastalık, iş bağlantısı gibi hallerde alacaklı tahsil dairesinin uygun görmesi
ve bildirimi üzerine ilgili makamlar tarafından kaldırılır. Bu fıkraya göre yurt
dışı çıkış tahdidinin kaldırılmış olması yeniden tatbikine mani
değildir.
Amme borçlusuyla birlikte amme alacağının ödenmesinden
sorumlu olan ve bu Kanuna göre amme borçlusu sayılan kişiler hakkında da bu
maddede yer alan esaslara göre yurt dışı çıkış tahdidi
uygulanır.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
MADDE 6
– 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
"vergi, resim, harç, ceza tahkik ve takiplerine ait muhakeme masrafı, vergi
cezası, para cezası ve gecikme zammı alacakları iki yılı, bu alacaklar dışında
kalan amme alacakları ise beş yılı" ibaresi "amme alacağı 36 ayı" şeklinde
değiştirilmiş, maddeye birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiş ve maddenin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Şu kadar ki, amme borçlusunun alacaklı tahsil daireleri
itibarıyla tecil edilen borçlarının toplamı ellibin Yeni
Türk Lirasını (bu tutar dahil)
aşmadığı takdirde teminat şartı aranılmaz. Bu tutarın üzerindeki amme
alacaklarının tecilinde, gösterilmesi zorunlu teminat tutarı ellibin Yeni
Türk Lirasını aşan kısmın yarısıdır. Bakanlar Kurulu; bu tutarı on katına kadar
artırmaya, yarısına kadar indirmeye, yeniden kanuni tutarına getirmeye ve
alacaklı amme idareleri itibarıyla bu hadler arasında farklı tutar belirlemeye
yetkilidir."
"Haciz yapılmışsa mahcuz mal, değeri tutarınca teminat
yerine geçer. Tecil edilen amme alacakları ile ilgili olarak daha önce tatbik
edilen ve borcun tamamını karşılayacak değerde olan hacizler, yapılan ödemeler
nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden teminat iade edilir. Ancak, mahcuz
malların değeri tecil edilen borç tutarından az, zorunlu teminat tutarından
fazla olması halinde, tatbik edilen hacizler, tecil şartlarına uygun olarak
yapılan ödemeler neticesinde kalan tecilli borç tutarı mahcuz mal değerinin
altına inmediği müddetçe kaldırılmaz. Tecilli borca karşılık alınan teminat ise,
tecil şartlarına uygun olarak yapılan ödemeler neticesinde kalan tecilli borç
tutarının zorunlu teminat tutarının altına inmesi durumunda, yapılan ödemeler
nispetinde kaldırılır.
Tecil salahiyetini kullanacak ve bu salahiyeti devredecek
olan makamlar; tecil edilecek amme alacaklarını tür ve tutar olarak belirlemeye,
amme borçlusunun faaliyetine devam edip etmediğini esas alarak tecil edilecek
alacakları tespit etmeye, tecilde taksit zamanlarını ve diğer şartları tayin
etmeye yetkilidir."
MADDE 7 – 6183
sayılı Kanunun;
a) 49 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "iki
senelik" ibaresi "kanuni" şeklinde değiştirilmiştir.
b) Geçici 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
"31.12.2007" ibaresi "31/12/2009"
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8 –31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun;
a) 9 uncu maddesinin birinci fıkrasına (6) numaralı bentten
sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki bentte yer alan "1-6
numaralı" ibaresi "1-7 numaralı" şeklinde değiştirilerek bent numarası buna göre
teselsül ettirilmiştir.
7. Ticari işletmelere ait atıkları mutat olarak veya belli
aralıklarla satın alanlar hariç olmak üzere, bir işyeri açmaksızın kendi nam ve
hesabına münhasıran kapı kapı
dolaşmak suretiyle her türlü hurda maddeyi toplayarak veya satın alarak bu
malların ticaretini yapanlara veya tekrar işleyenlere
satanlar;
b) 29
uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan "kanuni ve iş
merkezi Türkiye’de bulunan müesseselerde uçuş maksadıyla görevlendirilenlere;
uçuş hizmetleri, deniz altına dalış yapanlara dalış hizmetleri dolayısıyla
yapılan aynı mahiyetteki ödemeler;" ibaresi "kanuni veya iş merkezi Türkiye’de
bulunan müesseselerde uçuş maksadıyla görevlendirilen, hava aracının sevk ve
idaresiyle görevli pilotlar ile uçuş esnasında uçak içinde hizmet veren yetkili
sivil havacılık otoritesince sertifikalandırılmış personele; fiilen uçuş
hizmeti, denizaltına dalış yapanlara fiilen dalış hizmetleri dolayısıyla yapılan
aynı mahiyetteki ödemeler;" şeklinde değiştirilmiştir.
c) 42 nci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Mart ayının onbeşinci günü
akşamına kadar" ibaresi "Mart ayının başından yirmibeşinci günü
akşamına kadar" şeklinde değiştirilmiştir.
ç) Geçici 71 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 72 – (1) 31/12/2017
tarihine kadar sporculara yapılan ücret ve ücret sayılan ödemelerden aşağıdaki
oranlarda gelir vergisi tevkifatı
yapılır.
a) Lig usulüne tabi spor dallarında;
1) En üst ligdekiler için % 15,
2) En üst altı ligdekiler için % 10,
3) Diğer liglerdekiler için %5,
b) Lig usulüne tabi olmayan spor dallarındaki sporculara
yapılan ödemeler ile milli sporculara uluslararası müsabakalara katılmaları
karşılığında yapılan ödemelerden % 5.
(2) Bu ödemeler üzerinden 94 üncü madde kapsamında ayrıca
tevkifat
yapılmaz. Bu gelirler için yıllık beyanname verilmez, diğer gelirler dolayısıyla
beyanname verilmesi halinde de bu gelirler beyannameye dahil
edilmez.
(3) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış
olan ücret ve ücret sayılan ödemelerin vergilendirilmesinde 31/12/2007
tarihinde yürürlükte olan hükümler uygulanır.
(4) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
GEÇİCİ MADDE 73 – (1) 29/1/2004
tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında gelir vergisi
stopajı teşviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle Kanunun 32
nci maddesinde yer alan asgari geçim indirimi
dikkate alınır.
(2) Bu madde hükümlerinin uygulanmasına ilişkin esas ve
usulleri belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
GEÇİCİ MADDE 74 – (1) 2/11/2007
tarihli ve 5706 sayılı İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Hakkında Kanun
uyarınca kurulan Ajansa yapılan her türlü nakdî ve aynî bağış ve yardımlar ile
sponsorluk harcamalarının tamamı; gelir vergisi beyannamesinde bildirilecek
gelirlerden, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla
kurum kazancından indirilir."
MADDE 9 –18/2/1963
tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun;
a) 4 üncü maddesinin (a) bendi,
"a) Genel ve özel bütçeli idareler, sosyal güvenlik
kurumları ile il özel idareleri, belediyeler, köy tüzel kişilikleri ve Türkiye
Kızılay Derneği adına kayıt ve tescil edilen taşıtlar (bu idarelere bağlı olup,
ayrı tüzel kişiliği olan işletmeler ile özel kanunlarında malları Devlet
malı sayılmış olan kuruluşların
taşıtları hariç)," şeklinde,
b) 10 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan "1.000.000
liranın" ibaresi "1 Yeni Türk Lirasının", "10.000 liranın" ibaresi "1 Yeni
Kuruşun" şeklinde,
değiştirilmiş,
c) 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasının sonuna "Zirai ilaçlama amacıyla kullanılmak üzere
kayıt ve tescil edilmiş uçaklar için (IV) sayılı tarifede yer alan vergi
tutarları yüzde 25 oranında uygulanır." cümlesi,
ç) 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasının sonuna "Şu kadar ki,
tahakkuk ettirilmesi gereken motorlu taşıtlar vergisinin eksik tahakkuk
ettirilmesi veya hiç tahakkuk ettirilmemesi halinde, bu vergi ilgili vergi
dairesi tarafından ikmalen tarh
edilir." cümlesi,
d) 13 üncü maddesinin (d) bendinin ikinci paragrafında yer
alan "Vergisi ödenmemiş" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci madde hükmüne göre
taksitlendirilmemiş" ibaresi,
eklenmiştir."
MADDE 10 –1/7/1964
tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun;
a) 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "genel ve
katma bütçeli daire ve idarelerle," ibaresi "genel ve özel bütçeli idarelerle,"
şeklinde; 19 uncu maddesinin birinci fıkrasında ve (2) Sayılı Tablosunun "V-
Kurumlarla ilgili kağıtlar"
başlıklı bölümünün (1) numaralı fıkrasında yer alan "katma bütçeli"
ibaresi"özel bütçeli" şeklinde değiştirilmiştir.
b) (1) Sayılı Tablosunun "I. Akitlerle ilgili
kağıtlar"
başlıklı bölümünün A/6 fıkrası "Karayolları Trafik Kanunu uyarınca kayıt ve
tescil edilmiş ikinci el araçların satış ve devrine ilişkin sözleşmeler"
şeklinde değiştirilmiştir.
c) (1) Sayılı Tablosunun "II. Kararlar ve mazbatalar"
başlıklı bölümünün 2 nci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"2. İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve
kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale
kararlarıBinde
4,5"
ç) (1) Sayılı Tablosunun "IV. Makbuzlar ve diğer kâğıtlar"
başlıklı bölümünün l/b fıkrasına "hizmet karşılığı alınan paralar" ifadesinden
sonra gelmek üzere "(avans olarak ödenenler dahil)"
ibaresi eklenmiştir.
d) (2) Sayılı Tablosunun "I. Resmi işlerle ilgili
kâğıtlar:" başlıklı bölümünün C/11 fıkrasındaki "saklanacak nüshaları" ibaresi
"çıkarılarak saklanacak örnekleri" şeklinde değiştirilmiştir.
e) (2) Sayılı Tablosunun "I. Resmi işlerle ilgili
kâğıtlar:" başlıklı bölümünün "C- Kişilerden resmi dairelere verilen kâğıtlar"
başlıklı alt bölümüne aşağıdaki (19) numaralı fıkra
eklenmiştir.
"19. Yurt dışında hayatını kaybeden kişilerin cenazesinin
Türkiye'ye girişi sırasında düzenlenerek gümrük idaresine verilen
kâğıtlar."
f) (2) Sayılı Tablosunun "IV- Ticari ve medeni işlerle
ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünde yer alan (28) numaralı fıkrasındaki "ek 1
inci" ibaresi "ek 2 nci"
şeklinde değiştirilmiştir.
g) (2) Sayılı Tablosunun "IV- Ticari ve medeni işlerle
ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümüne aşağıdaki (37), (38) ve (39) numaralı
fıkralar eklenmiş, "V- Kurumlarla ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünde yer alan
(24) numaralı fıkrası metinden çıkarılmıştır.
"37. 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uyarınca, idare ile istekli arasında
imzalanan çerçeve anlaşması ve bu anlaşmaya esas ihale kararı ile isteklilerin
dinamik alım sistemine kabul edilmesine ilişkin kararlar.
38. Kamu kurum ve kuruluşlarının talebi üzerine Türkiye'nin
üyesi olduğu uluslararası kuruluşlar tarafından gerçekleştirilecek olan ülke
incelemeleri, araştırma, proje ve benzeri faaliyetler nedeniyle düzenlenen
kâğıtlar.
39. Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca satışı yapılan ve net
alanı 80 m_’yi
geçmeyen konutlara ilişkin olarak, İdare ile alıcı arasında imzalanan satış
sözleşmeleri ve bu satışa ilişkin diğer kağıtlar."
MADDE 11 –2/7/1964
tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun;
a) 42 nci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Menkul ve gayrimenkul mallar hakkında alım, satım, taahhüt
ve rehinle ilgili her nevi mukavele, senet ve kâğıtlarda değer gösterilmesi
mecburidir. Rehin bordroları ile kamu idarelerine verilmek üzere ilgili
mevzuatla belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak düzenlenen
taahhütnameler hakkında bu hüküm uygulanmaz."
b) 59 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer
alan "Genel ve katma bütçeli dairelerle" ibaresi "Genel ve özel bütçeli
idarelerle", (l) bendinde yer alan "ek 1 inci" ibaresi "ek 2 nci"
olarak değiştirilmiş ve (r) bendi madde metninden
çıkarılmıştır.
c) 63 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Gayrimenkul devir ve iktisaplarında tapu ve kadastro
harcı, emlak vergisi değerinden az olmamak üzere, beyan edilen devir ve iktisap
bedeli üzerinden hesaplanır.
Tapuda yapılan işlemden sonra, emlak vergisi değerinden
daha düşük bir bedel üzerinden harç ödendiğinin veya beyan edilen devir ve
iktisap bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespit edilmesi halinde, aradaki
farka isabet eden harç ikmalen veya
re’sen tarh edilir. Bu suretle tarh edilecek tapu ve
kadastro harcı için, 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer alan vergi
ziyaı cezası % 25 nispetinde uygulanır. Takdir
komisyonu kararlarına istinaden bu fıkra uyarınca tarhiyat
yapılamaz."
ç) 123 üncü maddesinin son fıkrasında yer alan "harca tabi
tutulmaz." ibaresi "bu Kanunda yazılı harçlardan müstesnadır." şeklinde
değiştirilmiştir.
d) (1) Sayılı Tarifesinin "A) Mahkeme Harçları" bölümünün
sonuna aşağıdaki (IV) numaralı bölüm eklenmiştir.
"IV. Temyiz ve itiraz harçları:
a) Yargıtay ve Danıştay’a yapılacak temyiz
başvurularında60
YTL
b) Yürütmenin durdurulmasına ilişkin itirazlar
dahil olmak üzere Bölge Adliye ve Bölge İdare
Mahkemelerine itirazen
yapılacak başvurularda40 YTL
c) Ağır Ceza Mahkemelerine itirazen
yapılacak başvurularda30
YTL
e) (3) Sayılı Tarifesinin "I- Başvurma harcı" başlıklı
bölümüne aşağıdaki (c) ve (d) fıkraları eklenmiştir.
"c) Danıştay’a temyiz başvurularında60 YTL
d) Bölge İdare Mahkemesine itirazen
yapılan başvurularda40
YTL
f) (8) Sayılı Tarifesinin sonuna aşağıdaki madde
eklenmiştir.
"XII- Transfer fiyatlandırması ile ilgili
yöntem belirleme anlaşması harçları:
1- Başvuru harcı25.000 YTL
2- Yenileme harcı20.000 YTL"
MADDE 12 –25/10/1984
tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun;
a) 17 nci
maddesinin (4) numaralı fıkrasının (e) bendindeki "tali acenteler
dahil sigorta acente ve prodüktörlerinin" ibaresi
"sigorta aracılarının sigorta şirketlerine yaptığı"şeklinde değiştirilmiştir.
b) 17 nci
maddesinin (4) numaralı fıkrasının (g) bendindeki "atıkları (hurda metalden elde
edilen külçeler dahil)
teslimi" ibaresi "atıklarının teslimi" olarak, (p) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"p) Hazinece yapılan; gayrimenkul teslim ve kiralamaları,
irtifak hakkı tesisi, kullanma izni ve ön izin verilmesi
işlemleri."
c) 29 uncu maddesinin (2) numaralı fıkrasının son cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bakanlar Kurulu, vergi nispeti indirilen mal ve hizmet
grupları ile sektörler itibarıyla,amortismana tabi
iktisadi kıymetler dolayısıyla yüklenilen katma değer vergisinin iade hakkını
kaldırmaya; Maliye Bakanlığı, bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir."
ç) 32 nci
maddesinin birinci fıkrasına "15 inci maddeleri" ibaresinden sonra gelmek üzere
"ile 17 nci
maddenin (4) numaralı fıkrasının (s) bendi" ibaresi
eklenmiştir.
d) Kanuna aşağıdaki geçici 25 ve 26 ncı
maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 25 – Bu maddenin yürürlük tarihinden önce
Kanunun 17 nci
maddesinin (4) numaralı fıkrasının (s) bendinde düzenlenen istisnadan vazgeçen
mükelleflerin, bu maddenin yürürlük tarihini izleyen ayın sonuna kadar
istisnadan vazgeçme taleplerini geri almaları halinde, 18 inci maddenin (3)
numaralı fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan hüküm uygulanmaz. Bu hükmün
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ
MADDE 26 – Birleşmiş Milletler (BM) temsilciliği, BM’ye bağlı program, fon ve
özel ihtisas kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD)
resmi kullanımları için yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal
ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet
ifaları,bedelsiz mal
teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası;
finansmanlarının bu kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum,
temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluşlarının Türkiye’deki
faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların
yürürlükte bulunduğu süre içerisinde katma değer vergisinden
müstesnadır.
Bu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
"e) 25/10/1984
tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin (1)
numaralı fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 12
nci maddesine aşağıdaki (3) numaralı fıkra
eklenmiştir.
"a)İhracat teslimleri ve bu teslimlere ilişkin hizmetler, yurt
dışındaki müşteriler için yapılan hizmetler, serbest bölgelerdeki müşteriler
için yapılan fason hizmetler ve karşılıklı olmak şartıyla uluslararası
roaming
anlaşmaları çerçevesinde yurt dışındaki müşteriler için Türkiye'de verilen
roaming hizmetleri,"
"3) Fason hizmetlerin serbest bölgelerdeki müşterilere
yapılmış sayılması için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş
olmalıdır.
a) Fason hizmet serbest bölgelerde faaliyet gösteren
müşteriler için yapılmış olmalıdır.
b) Fason hizmetten serbest bölgelerde
faydalanılmalıdır."
MADDE 13 – 1)
22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 8 incimaddesindeki
"inşa ve kullanımları" ibaresinden sonra gelmek üzere "katma değer vergisi ile
özel tüketim vergisi hariç" ibaresi eklenmiştir.
2) 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 16 ncı
maddesindeki "inşa ve kullanımları" ibaresinden sonra gelmek üzere; "katma değer
vergisi ile özel tüketim vergisi hariç" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 14 –6/11/1981
tarihli ve 2548 sayılı Gemi Sağlık Resmi Kanununun 7 nci
maddesinin sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Genel Müdürlük para cezası dışındaki gelirleri, 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve
tahsil eder."
MADDE 15 –2/3/1984
tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
"EK MADDE 12 – Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, 488 sayılı
Damga Vergisi Kanunu ve 492 sayılı Harçlar Kanunu uygulaması açısından özel
bütçeli idareler kapsamında değerlendirilir."
MADDE 16 –15/7/1950
tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan ", vergiden borçlu olduğu pasaport
vermeye yetkili makamlara bildirilenlere" ibaresi madde metninden
çıkarılmıştır.
MADDE 17 –4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 242 nci
maddesinin (2) numaralı fıkrasının son paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Maliye Bakanlığı; elektronik defter, belge ve kayıtların
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine
izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de
dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi
iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim
ve denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları
Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk
tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza
kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkilidir. Bu Kanunun
vergi mahremiyetine ilişkin hükümleri, bu kapsamda kurulan şirketin ortak,
yönetici ve çalışanları hakkında da uygulanır."
MADDE 18 –13/10/1983
tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun;
a) 20 nci
maddesinin madde başlığı ile (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Araçların tescil işlemleri ile yetki ve
sorumluluk"
"d) Tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirleri,
satış ve devri yapılacak araçtan dolayı motorlu taşıtlar vergisi borcu
bulunmadığının tespit edilmesi halinde araç sahibi adına düzenlenmiş tescil
belgesi esas alınarak trafik tescil şube veya bürolarındaki ilgili memurlar
tarafından siciline işlenmek suretiyle yapılır. Trafik tescil şube veya büroları
tarafından yapılmayan her çeşit satış ve devirler geçersizdir.
Satış üzerine trafik tescil şube veya bürolarında alıcı
adına tescil belgesi veya geçici tescil belgesi düzenlenir. Ayrıca, tescil
edilmiş araçların satış ve devir işlemlerine ilişkin bilgiler işlemin
tamamlanmasını müteakip en geç onbeş
işgünü içinde ilgili vergi dairesi müdürlüklerine bildirilir.
18/2/1963
tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinde
hüküm altına alınan isteme ve bildirme yükümlülüklerini, sorumluluk hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, elektronik ortamda yaptırmaya ve bu uygulamaya ilişkin
usul ve esasları müştereken belirlemeye Gelir İdaresi Başkanlığı ve Emniyet
Genel Müdürlüğü yetkilidir.
Haciz, müsadere, zapt, buluntu, trafikten men gibi
nedenlerle; icra müdürlükleri, vergi dairesi müdürlükleri, milli emlak
müdürlükleri ile diğer yetkili kamu kurum ve kuruluşları tarafından satışı
yapılan araçların satış tutanağının bir örneği aracın kayıtlı olduğu trafik
tescil şube veya bürolarına üç işgünü içerisinde gönderilir. Aracı satın alanlar
gerekli bilgi ve belgeleri sağlayarak ilgili tescil kuruluşundan bir ay
içerisinde adlarına tescil belgesi almak zorundadırlar. Alıcıların tescil
belgesi almak için süresinde başvurmamaları halinde bu araçları alıcıları adına
re’sen kayıt ve tescil ettirmeye Emniyet Genel
Müdürlüğü yetkilidir.
Bu madde uyarınca trafik tescil şube veya büroları
tarafından yapılacak satış, devir ve tescil işlemlerine ilişkin usul ve esaslar
yönetmelikte belirlenir.
e) Araç satın alıp, bu maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinin (1) numaralı alt bendi ile (d) bendinin dördüncü paragrafı hükümlerine
uymayanlara 115 YTL idari para cezası verilir."
b) Ek 14 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
madde eklenmiştir.
"EK MADDE 15 – Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine trafik
idari para cezası karar tutanaklarının tebliği amacıyla konulan ödeneğin
yetmemesi halinde, münhasıran bu gider için kullanılmak üzere, bir önceki yıl
trafik idari para cezaları gelir gerçekleşmesinin yüzde 10’una kadar ödenek
eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir."
MADDE 19 –6/6/2002
tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I), (II), (III) ve
(IV) sayılı listeler; ekli (1), (2), (3) ve (4) sayılı cetvellerde gösterildiği
şekilde değiştirilmiş ve Kanunun;
a) 1 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Bu Kanuna ekli listelerdeki malların tarife numaralarında
veya tanımlarındaki değişikliğin mahiyetini, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde
yapılan değişikliklere bağlı olarak açıklamaya Maliye Bakanlığı
yetkilidir."
b) 4 üncü maddesine aşağıdaki (3) numaralı fıkra
eklenmiştir.
"3. Fiilî veya kaydîenvanter
sırasında bu Kanuna ekli listelerdeki malların belgesiz olarak bulundurulduğunun
tespiti halinde, belgesiz mal bulunduran mükelleflere, bu malların alış
belgelerinin ibrazı için tespit tarihinden itibaren 10 günlük bir süre verilir.
Bu süre içinde alış belgelerinin ibraz edilememesi halinde, belgesi ibraz
edilemeyen malın tespit tarihindeki emsal bedeli üzerinden hesaplanan özel
tüketim vergisi, alışını belgeleyemeyen mükellef adına re’sen tarh
edilir. Tarh edilecek özel tüketim vergisi, asgari maktu vergi tutarına göre
hesaplanacak vergiden az olamaz. Bu tarhiyata vergi ziyaı
cezası uygulanır.
Ancak, belgesiz mal bulunduran mükelleflere bu malları
satanlara, bu satışları ile ilgili vergi inceleme raporuna dayanılarak özel
tüketim vergisi tarhiyatı yapıldığı takdirde, ayrıca alıcıdan özel tüketim
vergisi ve buna ilişkin ceza aranmaz."
c) 7 nci
maddesinin (2) numaralı bendinin (b) alt bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
alt bent eklenmiştir.
"c) 87.03 (motor silindir hacmi 1.600 cm_'ü aşanlar hariç),
87.04 (motor silindir hacmi 2.800 cm_'ü aşanlar hariç) ve 87.11 G.T.İ.P.
numaralarında yer alanların, bu bendin (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen
malûl ve engelliler tarafından ilk iktisabından sonra deprem, heyelan, sel,
yangın veya kaza sonucu kullanılamaz hale gelmesi nedeniyle hurdaya
çıkarılmasında, bu G.T.İ.P. numaralarında yer alan malları hurdaya çıkaran malûl
ve engelliler tarafından,"
ç) 7/A maddesinde yer alan "2710.19.41.00.11,
2710.19.41.00.19, 2710.19.45.00.11 ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P.
numaralı" ibaresi "2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.18, 2710.19.45.00.11,
2710.19.45.00.12 ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numaralı" olarak
değiştirilmiştir.
d) 12 nci
maddesinin (1) numaralı fıkrasının sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
"(II) sayılı listedeki mallardan alınacak vergi, mükellefin
bu malı alış bedeli üzerinden, malın
tabi olduğu orana göre hesaplanan vergi tutarından az olamaz. İthalatçıların
alış bedeli olarak, ithalatta hesaplanan katma değer vergisi matrahı esas
alınır. Verginin alış bedeli üzerinden hesaplandığı durumlarda, mükellefin
malı teslim tarihine kadar bu
malı mükellefe teslim
eden tarafından
yüzde 10’a kadar yapılan indirimler alış bedelinden de
indirilir."
e) 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"4.
İhraç edilmek için üretilenler hariç olmak üzere, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 257 nci
maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen özel etiketi
veya işareti olmayan veya 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 18 inci
maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen ulusal
markeri bulunmayan ya da standartlara uygun olmayan özel tüketim vergisine tabi
malları bulundurduğu tespit edilen işyeri sahibi adına, tespit tarihindeki
malların emsal bedeli veya miktarı üzerinden re’sen özel tüketim vergisi tarh edilir.
Tarh edilen bu vergi, asgari maktu vergi tutarına göre
hesaplanacak vergiden az olamaz. Bu tarhiyata ayrıca vergi ziyaı
cezası uygulanır."
f) 15 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (a) bendinin
sonuna aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
"Kanunun 7 nci
maddesinin (2) numaralı bendi çerçevesinde istisnadan yararlananlar tarafından
bu istisnadan yararlanılarak iktisap ettikleri kayıt ve tescile tabi malları 5
yıldan fazla kullanarak elden çıkarmaları durumunda bu hüküm
uygulanmaz."
MADDE 20 –13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendinin (4) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"4) Dengeleme karşılığı; takip eden hesap dönemlerinde
meydana gelebilecek tazminat oranlarındaki dalgalanmaları dengelemek ve
katastrofik
riskleri karşılamak üzere sadece deprem ve mühendislik sigorta
branşlarında
verilen deprem teminatı için hesaplanan dengeleme karşılıklarından
oluşur."
MADDE 21 – 5520
sayılı Kanunun 13 üncü maddesine yedinci fıkra olarak aşağıdaki fıkra eklenmiş
ve mevcut yedinci fıkra sekiz olarak teselsül ettirilmiştir.
"(7) Tam mükellef kurumlar ile yabancı kurumların
Türkiye’deki işyeri veya daimi temsilcilerinin aralarında ilişkili kişi
kapsamında gerçekleştirdikleri yurt içindeki işlemler nedeniyle kazancın örtülü
olarak dağıtıldığının kabulü Hazine zararının doğması şartına bağlıdır. Hazine
zararından kasıt, emsallere uygunluk ilkesine aykırı olarak tespit edilen fiyat
ve bedeller nedeniyle kurum ve ilişkili kişiler adına tahakkuk ettirilmesi
gereken her türlü vergi toplamının eksik veya geç tahakkuk
ettirilmesidir."
MADDE 22 – 5520
sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin dokuzuncu fıkrasında yer alan "Bu maddeye
göre" ibaresi "Ticari ve zirai kazançlar hariç olmak üzere bu maddeye göre"
şeklinde değiştirilmiş ve Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 1/1/2008-31/12/2015 tarihleri arasında;
a) Dernek veya vakıflarca elde edilen Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin (5) numaralı bendi ve geçici 67 nci
maddesi kapsamında kesinti suretiyle vergilendirilmiş kazanç ve iratlar,
b) Milli Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim
yapan mesleki ve teknik eğitim okullarındaki atölye ve uygulama birimleri ile
anaokulu, kreş, çıraklık ve halk eğitim merkezlerindeki uygulama birimlerine
bağlı döner sermaye işletmelerinin elde ettikleri gelirler,
c) 2/11/2007
tarihli ve 5706 sayılı İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Hakkında Kanun
uyarınca kurulan Ajansın görevleriyle ilgili yaptığı faaliyetlerinden aynı
Kanunun 12 nci
maddesi kapsamında elde ettiği gelirleri,
dolayısıyla
iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz."
MADDE 23 –19/10/2005
tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununa, geçici 25 inci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ
MADDE 26 – 6183 sayılı Kanunun 35 inci maddesi; Fon tarafından devralınan
şirketlerde Fon aleyhine, 6183 sayılı Kanunun mükerrer 35 inci
maddesi;Fonun veya Fon
personelinin kayyım sıfatı ile atandığı şirketlerde Fon ve Fon personeli
aleyhine, bu Kanun ve mülga Bankalar kanunları kapsamında banka ve şirketlerde
Bakan, Kurul veya Fon Kurulu tarafından görevlendirilen kişiler aleyhine
uygulanmaz.
Temettü
hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi Fona intikal eden ve/veya
bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin ve yetkileri ilişkili
Bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafından kaldırılarak tasfiyeleri Fon eliyle
yürütülen veya Fon tarafından tasfiye işlemleri başlatılan bankalar hakkında
başlatılan işlemler sonuçlanıncaya ve her türlü Fon alacakları tahsil edilinceye
kadar, yönetim ve denetimi Fon tarafından devralınan banka ve şirketlerin eski
yöneticileri hakkında 6183 sayılı Kanunun 35 inci maddesi ile mükerrer 35 inci
maddesinin uygulanmasında, ilgili kanun ve mevzuat veya ana sözleşmeleri
uyarınca temsile yetkilendirilmiş veya tüzel kişilerin yetkili organlarınca
temsil yetkisi verilmiş kişi veya kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekkülü
idare edenlerden,
a) Fon
bankalarının; yönetim ve denetimine sahip olduğu iştiraklerinden, hâkim ortağı
olan tüzel kişilerden, gerçek ve tüzel kişi hâkim ortaklarının hâkim ortak
olduğu şirketlerden, bu kişiler adına hareket eden veya onlar hesabına kendi
adına para, mal veya hak edinen şirketlerden olan Fon alacaklarında, banka
kaynağının kullanıldığı/kullandırıldığı tarihten itibaren borcun devam ettiği
dönem boyunca,
b) Fon bankalarının kurumsal kredilerinden kaynaklanan Fon
alacaklarında, kredinin kat edildiği tarihten itibaren borcun devam ettiği dönem
boyunca,
c) Fon gelirlerinden kaynaklanan alacaklarda, Fon
alacağının ilgili kuruluşa tebliğ edildiği tarihten itibaren borcun devam ettiği
dönem boyunca,
kanuni temsilci sıfatını haiz kişiler kanuni
temsilci olarak addedilir.
GEÇİCİ MADDE 27 – Bu Kanun ve mülga Bankalar kanunları
hükümlerine göre, Fonun mülkiyetine geçen veya Fon tarafından satışı yapılarak
alıcıadına tescili yapılan taşınmazlarda borçlu veya
üçüncü şahıslar bulunmakta ise, bu kişilere, onbeş (15)
gün içinde taşınmazın tahliye edilmesini ihtar eden tahliye emri tebliğ edilir. Taşınmazın bu
müddet içinde tahliye edilmemesi halinde, gerektiğinde kolluk kuvveti yardımı da
alınarak borçlu veya üçüncü şahıs taşınmazdan çıkarılarak taşınmazın tahliyesi
Fon tarafından gerçekleştirilir. Tahliyeye ilişkin masraflar taşınmazın yeni
maliki tarafından karşılanır.
Fon tarafından bu Kanun ve mülga Bankalar Kanunları
hükümlerine göre yapılan veya yapılmış olan satışlarda, satış şartnamesi veya
eklerinde belirtilen süre içinde tahliye taahhütlerinin yerine getirilmemesi
halinde de bu maddenin birinci fıkrası hükümleri uygulanır. Bu takdirde 15
günlük süre taşınmazın tahliyesine ilişkin olarak satış şartnamesi ve eklerinde
belirtilen sürenin bitiminde başlar. Fonun, taahhüt ihlali sebebiyle alıcıdan
tazminat isteme hakkı saklıdır."
MADDE 24 –24/5/2007
tarihli ve 5667 sayılı Bankacılık İşlemleri Yapma ve Mevduat Kabul Etme İzni
Kaldırılan Türkiye İmar Bankası Türk Anonim Şirketince Devlet İç Borçlanma
Senedi Satışı Adı Altında Toplanan Tutarların Ödenmesi Hakkında Kanunun geçici 1
inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"(2) 30/5/2007
tarihi itibarıyla, Bankalar Kanunu hükümlerine dayanılarak yönetim ve denetimi
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna intikal eden ve/veya bankacılık işlemleri yapma
ve mevduat kabul etme izin ve yetkileri kaldırılan bankalarda, bankanın yönetim
ve denetiminin Fona intikal ettiği veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduat
kabul etme izin ve yetkilerinin kaldırıldığı tarihte off-shore
hesabı bulunan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının elde ettikleri menkul sermaye
iradı dolayısıyla 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine göre tahakkuk
etmiş olup da 30/5/2007 tarihi itibarıyla ödenmemiş olan vergilerle tahakkuk
edecek vergilerin ve bunlara bağlı ceza, gecikme faizi ve gecikme zamlarının
ödeme zamanı, mükellefin başvurusu üzerine ve aksi yönde bir tespit olmadığı
sürece off-shore
hesabındaki paranın (yatırılan para ve/veya faiz) mevduat sahibine ödenmesine
kadar ertelenir. Erteleme süresince tahsil zamanaşımı işlemez ve bu süre boyunca
herhangi bir faiz tahakkuk ettirilmemesi halinde gecikme zammı tatbik edilmez.
Aynı süreye ilişkin faiz tahakkuk ettirilmesi durumunda ise hesaplanan toplam
gecikme zammı tutarı, hesaplanan faiz tutarını aşamaz. Ertelenen amme
alacaklarından erteleme şartlarını kaybetmemiş olanlar, 31/12/2013
tarihi itibarıyla terkin edilir. Madde kapsamına giren alacaklara karşılık bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce tahsil edilmiş olan tutarlar, bu
maddeye istinaden ret ve iade edilmez.
Bu fıkra
hükmü, madde kapsamına giren bankalarda, bankanın yönetim ve denetiminin Fona
intikal ettiği veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin ve
yetkilerinin kaldırıldığı tarihten önce off-shore hesabı
açtırmış olup bu tarih itibarıyla off-shore hesabından
bankaya havale edilen ve havale tutarı banka nezdinde mevduat olarak kabul
edilmeyen mükellefler adına bu hesaplardan menkul sermaye iradı olarak elde
ettikleri gelirler nedeniyle tarh ve/veya tahakkuk ettirilen amme alacakları
hakkında da uygulanır.
Bu fıkranın uygulamasına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir."
MADDE 25 –13/7/1956
tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun;
a) 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 30 – Banka ve
sigorta muameleleri vergisini banka ve bankerlerle sigorta şirketleri öder.
Sigorta aracıları tarafından yapılan sigorta işlemlerinde de verginin mükellefi
sigorta şirketleridir."
b) 31 inci maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Sigorta işlemlerinde verginin matrahı, bu işlem
dolayısıyla poliçede yer alan prim tutarıdır. Prim tutarının hesabında, sigorta
işlemi dolayısıyla komisyon ve benzeri adlarla sigorta aracılarına yapılan
ödemeler indirim konusu yapılamaz."
c) 47 nci
maddesinin (a) fıkrasının sonuna aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
"Sigorta muamelelerine ilişkin beyanname sigorta
şirketlerinin kanuni veya iş merkezlerinin bulunduğu yer vergi dairesine
verilir."
MADDE 26 –2/11/2007
tarihli ve 5706 sayılı İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Hakkında Kanunun;
a) 12 nci
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki (c) bendi eklenmiş ve müteakip bentler
buna göre teselsül ettirilmiştir.
"c) Maliye Bakanlığı 2009 ve 2010 yılı bütçelerine bu
amaçla konulacak ödenek"
b) 12 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(5) Ajansın taraf olduğu işlemler harç ve
katılım payından, bu işlemler nedeniyle düzenlenen kâğıtlar damga vergisinden
müstesnadır."
c) Geçici 2 nci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 3 – (1) 2008 yılında Maliye Bakanlığı
bütçesinden Ajansa 250.000.000 YTL’ye kadar ödenek aktarmaya Maliye Bakanı
yetkilidir. Bu ödeneğin 50.000.000 YTL’lik kısmı, Dünya Kültürel ve Doğal
Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme hükümleri gereğince, ülkemiz Dünya Kültürel
Mirası listesinde ve aday listede yer alan eserlerin Kültür ve Turizm
Bakanlığınca belirlenen öncelikler doğrultusunda korunması, bakım, onarım ve
restorasyonu için
kullanılır."
GEÇİCİ MADDE 1 – Bu Kanunla 6183 sayılı Kanunda yapılan
değişiklikler ve eklenen hükümler, hükümlerin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
tahsil edilmemiş bulunan amme alacakları hakkında da uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2 – 30/6/2008 tarihine kadar (bu tarih
dahil) yapılacak müracaatlara uygulanmak üzere;
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu ve özerk spor
federasyonlarına tescil edilmiş olan ve Türkiye’de sportif alanda faaliyette
bulunan spor kulüplerinin, Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine ödenmesi
gereken ve 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanuna göre takip edilen borçları ile sigorta primi, sosyal güvenlik
destek primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezaları borçları ve bunlara
ilişkin gecikme zammı ve gecikme cezasından oluşan borçları ve 16/8/1997 tarihli
ve 4306 sayılı Kanuna göre alınan eğitime katkı payı ve buna bağlı gecikme
zamlarından; bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla (ödeme süresi
başlamış vadesi geçmemiş olan alacaklar dahil) vadesi geldiği halde bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ödenmemiş olanlar 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesinde aranılan şartlar
çerçevesinde müracaat tarihinden itibaren 10 yılı aşmamak üzere ve azami tecil
süresine ilişkin uygulanmakta olan tecil faizi oranının 1/6’sı dikkate alınmak
suretiyle teminat alınmaksızın tecil edilebilir.
Bu madde kapsamına giren alacakların bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine veya
16/7/2004
tarihli ve 5228 sayılı Kanunun geçici 6 ncı
maddesi uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına göre ödenmekte olanlarından,
kalan taksit tutarları için borçluların birinci fıkra hükmünden yararlanmak
istemeleri halinde, tecil şartlarına uygun olarak ödenen taksit tutarları için
tecil geçerli sayılır. Kalan taksit tutarlarına verilecek sürenin hesabında ilk
tecil tarihi dikkate alınır.
Bu madde
hükmünden yararlanmak üzere başvuran ve borçları bu madde kapsamında
taksitlendirilen spor kulüplerinin, tecil ve taksitlendirme devam ettiği süre
içerisinde, tecil müracaat tarihinden itibaren tahakkuk edecek gelir (stopaj)
vergisi, katma değer vergisi ve sigorta primlerini, vade tarihlerinde yapılacak
müracaatlara istinaden 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil
edilenler hariç olmak üzere, bir takvim yılı içerisinde üç defadan fazla
vadesinde tam olarak ödememeleri veya üç defadan fazla olmamakla birlikte takvim
yılı içinde süresinde ödenmeyen bu vergi ve sigorta primlerinin gecikme cezası,
gecikme zammı, gecikme faizi, bunlara ait vergi cezaları ve bunlara ilişkin
idari para cezaları ile birlikte takvim yılı sonuna kadar ödememeleri halinde bu
madde kapsamında yapılmış olan tecil ve taksitlendirme hükümsüz
kalır.
GEÇİCİ MADDE 3 – T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel
Müdürlüğünün yol bakım ve onarım giderleri karşılığı olarak 31/12/2007 tarihi
itibarıyla Ulaştırma Bakanlığından olan ve bu Bakanlıkça tespit edilen
alacaklarına karşılık, bu Genel Müdürlüğün ve bağlı ortaklıklarının 31/12/2007
tarihine (bu tarih dahil)
kadar vadesi geldiği halde maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ödenmemiş
ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerince takip ve tahsil edilen her türlü
vergi, fon ve paylar ile vergi cezaları, bunlara ilişkin gecikme zammı ve
gecikme faizlerinden oluşan borçlarının; merkezi yönetim bütçesinin gelir ve
gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin mahsup suretiyle terkin edilmesine,
Ulaştırma Bakanının teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Madde kapsamında
mahsuba konu olacak borçlara 31/12/2007
tarihinden sonra gecikme zammı hesaplanmaz.
GEÇİCİ MADDE 4 – Üniversite hastanelerinin (vakıf
üniversiteleri hariç), tedavi giderleri genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri
tarafından karşılanan kişiler ile 3816 sayılı Ödeme Gücü Olmayan Vatandaşların
Tedavi Giderlerinin Yeşil Kart Verilerek Devlet Tarafından Karşılanması Hakkında
Kanuna göre tedavi yardımı karşılanan kişilere sundukları tedavi hizmetleri
karşılığı olarak, 31/3/2008 tarihinden önce (31/3/2008 dahil)
düzenledikleri fatura bedellerinden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki ay içinde Maliye Bakanlığı ile varılacak mutabakat çerçevesinde
tahsil edemedikleri tespit edilen alacaklarının, Maliye Bakanlığı tarafından
mutabakat tarihinden itibaren bir ay içerisinde % 85’inin ödenmesi halinde geri
kalan kısmı terkin edilir. Terkin edilen kısım için herhangi bir alacak ve hak
talebinde bulunulamayacağı gibi genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri, bu
maddede yer alan ve Maliye Bakanlığı tarafından doğrudan ödenmiş olan fatura
bedelleri için üniversite hastanelerine ayrıca bir ödemede bulunmazlar. Bu
fıkranın uygulanmasına ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığı tarafından
belirlenir.
Üniversite hastanelerinin ve Sağlık Bakanlığına bağlı
sağlık kurum ve kuruluşlarının tedavi giderleri belediyeler bütçelerinden
karşılanan personele sundukları tedavi hizmetleri karşılığı olarak, 31/3/2008
tarihinden önce (31/3/2008 dahil)
düzenledikleri fatura bedellerinden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç ay içinde ilgili belediyeler ile düzenlenecek protokollerle tahsil
edemedikleri tespit edilen alacaklarından, protokoller ile belirlenecek
tutarının borçlu belediyeler tarafından protokolün düzenlendiği tarihten
itibaren bir ay içinde ödenmesi halinde geri kalan kısmı terkin edilir. Bu
şekilde terkin edilecek alacak tutarı protokolde belirlenen toplam tahsil
edilmemiş alacak tutarının % 25’ini geçemez. Terkin edilen kısım için üniversite
hastanelerince ve Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca
herhangi bir alacak ve hak talebinde bulunulmaz.
GEÇİCİ MADDE 5 – 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 79 uncu maddesi uyarınca elektronik ortamda haciz
bildirisi tebliği kapsamına alınmış olan üçüncü şahıslardan, 30/9/2007
tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar Maliye Bakanlığına bağlı
vergi daireleri tarafından tebliğ edilen haciz bildirilerine,
nezdlerinde amme
borçlusunun mal, hak ve alacağı bulunmadığı veya haciz bildirisinde belirtilen
tutar kadar olmadığı halde anılan maddede yer alan sürede itiraz etmemiş
olanların, haciz bildirisinin tebliğ edildiği tarihte amme borçlusunun
nezdlerinde olan
mal, hak ve alacak durumunu bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ayın
sonuna kadar ilgili vergi dairesine bildirmeleri halinde, bu bildirimler anılan
Kanunun 79 uncu maddesi uyarınca süresinde yapılmış bildirim kabul edilir.
Üçüncü şahısların bu madde kapsamındaki bildirimlerinin
gerçeğe aykırı olduğunun idarece tespiti halinde, 79 uncu maddenin altıncı
fıkrasında öngörülen dava açılmaksızın, haciz bildirisi ile tebliğ edilen amme
alacağı bu şahıslardan 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil
edilir. Bu madde hükmü, yeni bir bildirime gerek bulunmaksızın,
30/9/2007 ila
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar tebliğ edilmiş haciz bildirilerine
süresinden sonra verilmiş cevapları da kapsar.
Bu madde kapsamındaki bildirimlerin hüküm ifade edebilmesi
için madde kapsamına giren haciz bildirileri veya bu haciz bildirileri üzerine
düzenlenen ödeme emirleri ile ilgili açılmış davalardan feragat edilmesi
şarttır. Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye
Bakanı yetkilidir.
MADDE 27 – Bu
Kanunun;
a) 6 ncı
maddesi, 8 inci maddesinin (a) bendi, 8 inci maddesinin (ç) bendiyle 193 sayılı
Kanuna eklenen geçici 72 nci
madde hükmü ve 19 uncu maddesi yayımını izleyen ayın başında,
b) 7 nci
maddesinin (b) bendi 31/12/2007
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) 8 inci maddesinin (ç) bendi ile 193 sayılı Kanuna
eklenen geçici 73 üncü ve geçici 74 üncü madde hükümleri, 10 uncu maddesinin (g)
bendiyle 488 sayılı Kanuna ekli 2 Sayılı Tablonun IV- Ticari ve medeni işlerle
ilgili kağıtlar bölümüne eklenen (37) numaralı fıkra hükmü 1/1/2008
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
ç) 20, 21 ve 22 nci
maddeleri 2008 yılı kazançlarına da uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
d) 5 ve 16 ncı
maddeleri 6/6/2008
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
e) 12 nci
maddesinin (b) bendi yayımını izleyen gün,
f) 12 nci
maddesinin (a) bendi, 18 inci maddesinin (a) bendi ve 25 inci maddesi yayımını
izleyen ikinci ayın başında,