213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 Mükerrer 257 nci maddesinin (6) numaralı bendinin Bakanlığımıza verdiği
yetkiye istinaden, 370 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği2 ile, 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununa3 göre trafik tescil kuruluşlarınca kayıt ve tescil
zorunluluğu bulunan motorlu kara taşıtlarına, taşıtın plaka bilgisinin pompalara
bağlı ödeme kaydedici cihazlara otomatik olarak kaydedilmesini sağlamak üzere
birer "Taşıt Kimlik Birimi" takılması; akaryakıt istasyonlarına da, pompaların
ve ödeme kaydedici cihazların bu birimlerle iletişimi sağlayacak cihazlarla
teçhiz edilmesi ve kullanılması zorunluluğu getirilmiştir. Söz konusu Tebliğde
belirtilen Taşıt Kimlik Birimi Sistemi’nin teknik özelliklerine ilişkin
belirlemeler, Tebliğdeki bazı hususların uygulanmasına ilişkin açıklamalar ve
akaryakıt istasyonlarına, pompalardan yapılan satışlara ilişkin bilgilerin
Bakanlığımız Gelir İdaresi Başkanlığına aktarılması yönünde zorunluluk
getirilmesi bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
A- Taşıt Kimlik Birimi Sisteminde
Yer Alan Unsurlar ve Teknik Özellikleri
1. Taşıt Kimlik Birimi Sisteminin
Unsurları
Taşıt Kimlik Birimi Sistemi, iki
ana unsurdan oluşmaktadır;
a. Karayolları Trafik Kanununa göre trafik tescil
kuruluşlarınca kayıt ve tescil zorunluluğu bulunan motorlu kara taşıtlarına
monte edilen, taşıta ait plaka numarası vb. bilgileri hafızasında muhafaza eden
"Taşıt Kimlik Birimi" ve
b. Taşıt kimlik biriminde yer alan bilgilerin, akaryakıt
istasyonlarındaki pompalara bağlı ödeme kaydedici cihazlara aktarılmasını
sağlayan cihazlar. Bu cihazlar, akaryakıt alımı sırasında
taşıt kimlik birimindeki bilgileri güvenli bir şekilde okuyarak pompalara bağlı
ödeme kaydedici cihazlara doğrudan ve otomatik olarak iletilmesini sağlayan
"Taşınabilir Aktarım Birimi" ve ödeme kaydedici cihazlar üzerinde yer alan
"Taşıt Kimlik Arayüzü"dür (taşıt kimlik birimi
sisteminin bu ana unsuru, "akaryakıt istasyonlarına kurulacak teçhizat" olarak
anılacaktır).
Bakanlığımızdan onay almış firmaların yetkili servislerince, bilgilerin
güvenli bir şekilde taşıt kimlik birimine programlanarak devreye alınmasını
sağlayan "Etkinleştirme Noktaları", sistemin uygulanması bakımından tamamlayıcı
unsurudur.
2. Taşıt Kimlik Birimi Sistemini
Oluşturan Unsurların Teknik Özellikleri
Taşıt
kimlik birimi sistemi, akaryakıt alımı sırasında taşınabilir aktarım biriminin,
taşıt kimlik birimine yaklaştırılmasıyla çalışmaya başlayacak ve taşıt kimlik
biriminde yer alan bilgiler, taşınabilir aktarım birimi aracılığıyla kablosuz
iletişim yoluyla güvenli bir şekilde, otomatik olarak ödeme kaydedici cihazlara
aktarılacaktır.
Sistemin bu şekilde çalışmasını sağlamak üzere, sistemin bütününü
oluşturan unsurların aşağıda belirtilen teknik özellikleri taşıması
gerekmektedir.
2.1. Taşıt Kimlik Biriminin Teknik
Özellikleri
Sistemin unsurlarından olan ve Tebliğde özellikleri açıklanmış bulunan
taşıt kimlik birimi, aşağıda belirtilen üç temel bileşenden
oluşacaktır:
a. Tümdevre
b. Anten
c. Taşıyıcı
2.1.1. Tümdevrede Bulunması Gereken Özellikler
a.
Elektriksel Özellikler
i. İçinde en az 16-bitlik mimaride bir mikroişlemci
bulunacaktır.
ii. Çalışma frekansı 13,56 MHz
olacaktır.
iii. Tüm donanımsal özellikleri tek bir yapıda
bulunduracaktır.
iv. ISO 14443 ve 15693 standartlarına uyumlu
olacaktır.
b. İşletim
Sistemi Özellikleri
i. ISO
7816-4 komut yapısına uyumlu işletim sistemine sahip
olacaktır.
ii. Taşıt kimlik birimi sisteminin işlevsel özelliklerini
sağlayacaktır.
iii. Çoklu uygulamaları çalıştırabilir özellikte
olacaktır.
iv. Adanmış dosya yapısı (DF) desteği
bulunacaktır.
v. Salt okunur bellekte (ROM) yer
alacaktır.
c.
Güvenlik Donanımı
i. Donanımsal olarak yapılmış "Rastgele Sayı Üreteci" bulunduracaktır.
ii. En az 3-DES şifreleme yapacak donanımsal düzen
bulunduracaktır.
d.
Donanımsal Güvenlik Özellikleri
i. Kendine özgü (eşsiz) kimlik numarası (UID) içerecektir.
ii. Veri şifreleme ve adres karıştırma özelliği
bulunduracaktır.
iii. Yan kanallardan yapılabilecek müdahalelere karşı
donanımsal ve yazılımsal koruma bulunacaktır.
iv. Güç hattındaki değişikliklerden etkilenmeyecektir ve bu
durumlarda belleğe yazma işlemi yapmayacaktır.
e. Bellek
Özellikleri
i. Kullanıma açık bellek alanı en az 8 Kbyte olacak ve elektriksel olarak silinebilen, salt okunur
ve programlanabilir özellikte olacaktır.
ii. İzinsiz yazma işlemlerine karşı korumalı olacaktır.
iii. Kullanıcı tarafından erişilebilen bellek alanı
kilitlenebilir ve kalıcı özellikte olacaktır.
iv. Üzerine kaydedilen bilgiler silinemeyecek,
kopyalanamayacak ve yetkili kişiler dışında bilgi girişi
yapılamayacaktır.
2.1.2. Antende Bulunması Gereken
Özellikler
Anten,
tahrifat durumunda bozulmayı kolaylaştıracak özellikte
olacaktır.
2.1.3. Tümdevre ve Antenin Yer Alacağı Taşıyıcıda Bulunması Gereken
Özellikler
Tümdevre ve anten, tahrifata dayanıklı olacak şekilde
plastik türevli bir malzemeden yapılmış taşıyıcıya yerleştirilecektir. Taşıyıcı
üzerinde, Bakanlığımızca özellikleri belirlenecek görünür baskı katmanı, 1.
düzey güvenlik özellikleri bulunduran görünür güvenlik katmanı ve 2. düzey
güvenlik özellikleri bulunduran görünmez güvenlik katmanı bulunacaktır. Bu
katmanlara ait tasarım özellikleri Bakanlık oluruna tabi olacaktır.
2.1.4. Diğer
Hususlar
Taşıt
kimlik birimi, anılan Tebliğde açıklandığı üzere taşıtın ön camının herhangi bir
köşesine ve camın iç yüzeyine (doğrudan cama tatbik edilmek suretiyle), camı
olmayan (traktör, motosiklet vb.)
taşıtlarda ise depo girişinin yanına kolaylıkla çıkartılamayacak tarzda
yapıştırılacak ve çıkartılmak istendiğinde bir daha kullanılamayacak şekilde
tahrip olacaktır.
Taşıtlara uygulanacak olan taşıt kimlik birimlerinin, yurt genelindeki
bütün akaryakıt istasyonlarındaki taşınabilir okuma birimleri ile karşılıklı
doğrulamaya dayalı, güvenli bir iletişim kuracak özellikte olması
gerekmektedir.
Diğer
taraftan, Bakanlığımızın onayına sunulacak olan sistemler içinde yer alan taşıt
kimlik birimleri; maruz kalacağı dışsal etkiler de dikkate alınarak, yukarıda
belirtilen özellikleri kaybetmeksizin kullanılabileceğinin tespiti bakımından,
Ek-1’de yer alan ve parametreleri belirtilen testlerden geçirilecek ve bu durum
uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlardan
alınan belgelerle belgelendirilecektir.
2.2. Akaryakıt İstasyonlarına
Kurulacak Teçhizatın Teknik Özellikleri
2.2.1 Taşınabilir Aktarım Biriminin Teknik
Özellikleri
Taşıt
kimlik biriminde kayıtlı bilgilerin ödeme kaydedici cihaza aktarılmasını
sağlayacak olan taşınabilir aktarım birimi aşağıdaki özelliklere sahip
olacaktır.
a. Tüm donanım bileşenleri tek bir yapıda bulunacak ve mali
mühür ile korunacaktır.
b. ISO 14443 standartlarına uyumlu
olacaktır.
c. Bakanlığımıza ait güvenlik anahtarlarını saklamak ve
karşılıklı doğrulama yapmak üzere güvenlikli bellek
bulunduracaktır.
d. Ödeme kaydedici cihazlarla kablosuz olarak iletişim
kuracak ve iletişime ilişkin değerleri Telekomünikasyon Kurumu’nun yayımladığı
düzenlemelere uygun olacaktır.
e. Bakanlığımızca onaylanmış tüm taşıt kimlik birimlerini
okuyabilir özellikte olacaktır.
f. Kablosuz iletişimde şifreleme algoritması olarak 3-DES
veya AES kullanılacaktır.
2.2.2. Taşıt Kimlik Arayüzünün Teknik Özellikleri
Taşınabilir aktarım birimi tarafından aktarılan bilgilerin ödeme
kaydedici cihaza doğrudan girişini sağlayacak olan taşıt kimlik arayüzü aşağıdaki özelliklere haiz
olacaktır:
a. Ödeme kaydedici cihaz içinde yer
alacaktır.
b. Kablosuz iletişime ilişkin değerleri Telekomünikasyon
Kurumu’nun düzenlemelerine uygun olacaktır.
c. Şifreleme algoritması olarak 3-DES veya AES
kullanılacaktır.
2.3. Etkinleştirme Noktalarının
Teknik Özellikleri
Tebliğ
kapsamındaki taşıtlara takılacak olan taşıt kimlik birimine, Bakanlığımız
tarafından belirlenen bilgilerin güvenli bir şekilde programlanması ve devreye
alınmasını sağlayacak etkinleştirme noktaları aşağıda belirtilen üç temel
bileşenden oluşacaktır:
a. Taşıt Kimlik Birimi Programlama
Cihazı
b. Etkinleştirme İletişim Birimi
c. Uygulama Yazılımı
2.3.1. Taşıt Kimlik Birimi
Programlama Cihazı
Taşıt
kimlik birimi programlama cihazı;
a. Taşıt kimlik birimi ile karşılıklı doğrulamaya dayalı
güvenli bir iletişim kuracak özellikte olacaktır.
b. Bakanlığımıza ait güvenlik anahtarlarını saklamak ve
karşılıklı doğrulama yapmak üzere güvenlikli bellek
bulunduracaktır.
2.3.2. Etkinleştirme İletişim
Birimi
Etkinleştirme İletişim Birimi;
a. İnternet üzerinden iletişim kuracak özellikte
olacaktır.
b. Telekomünikasyon Kurumu’nun düzenlemelerine uygun kablolu
veya kablosuz iletişim kurabilme özelliğine haiz
olacaktır.
2.3.3. Uygulama
Yazılımı
Uygulama Yazılımı;
a. Taşıt kimlik birimi sisteminin işlevlerini destekleyecek
özellikte olacaktır.
b. Gelir İdaresi Başkanlığına ait Bilgi İşlem Merkezi’yle,
Başkanlıkça belirlenecek şekilde güvenli iletişim kuracak özellikte
olacaktır.
B- Taşıt Kimlik Birimi Sisteminin
Uygulanmasına Dair Esaslar
370
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 5 inci bölümünde, taşıt kimlik
birimi sisteminin kullanılabilir hale gelmesi için Bakanlığımızca onaylanması
gerektiği belirtilmiş ve onay için gerekli şartlar açıklanmıştır. Buna göre onay
başvuruları, taşıt kimlik birimi sistemini oluşturan unsurların tümünü (taşıt
kimlik birimi, akaryakıt istasyonlarına kurulacak teçhizat ve etkinleştirme
noktaları) kapsayacak şekilde ve anılan Tebliğde yapılan açıklamalar
doğrultusunda yapılacaktır.
C- Akaryakıt Pompalarından Yapılan
Satışlara İlişkin Bilgilerin Bakanlığımıza Aktarılması
Bakanlığımızca akaryakıt istasyonlarınca yapılan satışların ve
mükelleflerce vergilendirmede gider olarak değerlendirilen akaryakıt
harcamalarının takip edilmesini sağlamak üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
Mükerrer 257 nci maddesinin (6) numaralı bendinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, akaryakıt pompaları (LPG dahil) ödeme kaydedici cihazlara bağlanan istasyonlara;
pompalardan yapılan satışlara ilişkin bilgileri, Bakanlığımızca belirlenecek
formatlarda ve elektronik ortamlarda muhafaza etme ve Gelir İdaresi Başkanlığına
aktarma zorunluluğu getirilmiştir.
Bu
zorunluluk kapsamında akaryakıt istasyonlarının; pompalara bağlı ödeme kaydedici
cihazlar aracılığıyla yapılan satışlara ilişkin bilgileri Gelir İdaresi
Başkanlığı tarafından belirlenecek formatlarda ve herhangi bir müdahaleye imkan vermeyecek şekilde elektronik ortamlarda muhafaza
edecek ve Başkanlığa aktarılmasını sağlayacak cihazlarla teçhiz edilmesi
gerekmektedir.
Bu
itibarla, ödeme kaydedici cihaz firmaları, taşıt kimlik birimi sistemiyle ilgili
olarak pompalara bağlı ödeme kaydedici cihazlar üzerinde yapacakları teknik
düzenlemelerde bu hususu da göz önünde bulunduracak ve cihazlarını belirtilen
zorunluluğun yerine getirilmesini sağlayacak şekilde düzenleyeceklerdir.
Yukarıda belirtilen zorunluluğun yerine getirilmesi için kullanılacak
teçhizata ilişkin belirlemeler, satış bilgilerinin muhafazası, Gelir İdaresi
Başkanlığına gönderilme süreleri ve yöntemleri ile zorunluluğun başlangıç
tarihi, zorunluluğa uymayanlar hakkında uygulanacak cezalar ve diğer hususlar,
Bakanlıkça yayımlanacak bir Tebliğ ile duyurulacaktır.
Tebliğ
olunur.
Ek-1
TAŞIT KİMLİK
BİRİMİNE UYGULANACAK TESTLER
A.
Fiziksel Testler
Test Adı |
Yöntem |
Standartlar
|
Değerlendirme |
UV-A
Dayanıklılık |
UV-A
altında,
T= 50°C
Işıma gücü= 0.72 W.m².nm
Test süresi: 500 saat ölçüm
yapılacak örnek sayısı 3 olacaktır. |
ISO 4892-3 |
-
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı
-
Güvenlik özellikleri
bozulmamalı |
Nemlilik Altında Sıcaklık Dayanımı |
T= 70°C
Bağıl Nem= %93
Vcc Bağlı
Test süresi= 500 saat ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır.
|
IEC 60068-2-30
|
-
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı
-
Güvenlik özellikleri
bozulmamalı |
İklimsel
Yaşlandırma |
100 kez D4 çevrimi
D4 çevriminin
tanımı:
- 5 saat süresince
85°C sıcaklık ve %90 nem altında
bekletilecek
-1 saat
içinde (-40°C) dereceye kadar ısı
azaltılacak
-
5 saat süresince
-40°C
sıcaklıkta bekletilecek
-
1 saat içinde 85°C dereceye kadar ısı
arttırılacak
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır. |
ISO 9142 |
-
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı
-
Güvenlik özellikleri
bozulmamalı |
Yapışkan Dayanımı
|
Cam üzerine yapıştırılmış olan
TKB, 180° çekme açısıyla sökülmeye çalışılacaktır. |
ISO 8510-2 |
TKB tahrip olmadan
sökülemeyecektir. |
Sürtünme |
1000 kez sabunlu su ile
ileri-geri silme işlemi yapılacaktır. |
ASTM 2486 |
-
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı
-
Güvenlik özellikleri
bozulmamalı |
B.
Elektriksel Testler
Test Adı |
Yöntem |
Standartlar
|
Değerlendirme |
X Işını |
ISO 14443-1
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır. |
ISO 10373-1 |
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı |
Elektrostatik Yük
Boşaltma |
150 pF,6 kV ve 330 Ohm
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır. |
ISO 10373-6
|
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı |
Değişken Elektrik Alan |
ISO 14443-1
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır. |
ISO 10373-6
|
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı |
Manyetik Alan |
ISO 14443-1
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3
olacaktır. |
ISO 10373-1 |
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı |
Kimyasallara Karşı
Direnç |
Standartta yer alan kimyasallarla kısa
dönemli etki belirleme. |
ISO 10373-1 |
TKB işlevselliğinde bozulma
olmamalı |
C.
Tümdevreye Uygulanacak
Testler
Test Adı |
Yöntem |
Standartlar |
Değerlendirme |
Uyumluluk |
ISO 14443
ISO
15693 |
ISO 14443
ISO
15693 |
Standartlarda belirtilen
özelliklerle uyumlu olmalıdır |
Okuma-Yazma |
100.000 okuma/yazma
|
ISO 7816-4 |
Test başarıyla
sonuçlanmalıdır. |
Güvenlik |
VLA3 |
Common Criteria |
Tümdevre
ve içerdiği yazılım standartta belirtilen testleri
geçmelidir. |
D. Tahrifat Testleri
1. Isıl
tahrifat
a.
Yöntem
Sıcak
hava üfleyen bir cihaz ile camın dış yüzeyi (TKB’nin yapıştırılmadığı
yüzey) ısıtılacak, cam yüzeyi sıcakken
keskin bir bıçak ile TKB, yapıştırıldığı yüzeyden çıkarılmaya çalışılacak ve
malzemede tahrifat olup olmadığı gözlenecektir.
b.
Parametreler
Cam
yüzeyinde sıcaklık 100°C olacak şekilde
ısıtılır.
c. Değerlendirme
İşlem
sonrasında antenin kırılması ve güvenlik katmanlarında bozulma olması gerekecek,
dolayısıyla TKB hem görsel hem de elektriksel olarak bozulmuş
olacaktır.
2. Kimyasal
tahrifat
a.
Yöntem
Şırınga içine doldurulmuş kimyasal, cam ile TKB arasına zerkedilecek, yapıştırıcı yumuşadıktan sonra keskin bir
bıçak ile TKB yapıştırıldığı yüzeyden çıkarılmaya çalışılacak ve İşlem
sonrasında malzemede tahrifat olup olmadığı gözlenecektir.
b. Parametreler
Kimyasal olarak Eter, Metanol ve Aseton
kullanılacaktır.
c. Değerlendirme
İşlem
sonrasında antenin kırılması ve güvenlik katmanlarında bozulma olması gerekecek,
dolayısıyla TKB hem görsel hem de elektriksel olarak bozulmuş
olacaktır.
———————————————
1 10 Ocak 1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
2 6
Nisan 2007 tarih ve 26485 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
3 18
Ekim 1983 tarih ve 18195 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
|