| 
 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 Mükerrer 257 nci maddesinin (6) numaralı bendinin Bakanlığımıza verdiği 
yetkiye istinaden, 370 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu 
Genel Tebliği2 ile, 2918 sayılı Karayolları 
Trafik Kanununa3 göre trafik tescil kuruluşlarınca kayıt ve tescil 
zorunluluğu bulunan motorlu kara taşıtlarına, taşıtın plaka bilgisinin pompalara 
bağlı ödeme kaydedici cihazlara otomatik olarak kaydedilmesini sağlamak üzere 
birer "Taşıt Kimlik Birimi" takılması; akaryakıt istasyonlarına da, pompaların 
ve ödeme kaydedici cihazların bu birimlerle iletişimi sağlayacak cihazlarla 
teçhiz edilmesi ve kullanılması zorunluluğu getirilmiştir. Söz konusu Tebliğde 
belirtilen Taşıt Kimlik Birimi Sistemi’nin teknik özelliklerine ilişkin 
belirlemeler, Tebliğdeki bazı hususların uygulanmasına ilişkin açıklamalar ve 
akaryakıt istasyonlarına, pompalardan yapılan satışlara ilişkin bilgilerin 
Bakanlığımız Gelir İdaresi Başkanlığına aktarılması yönünde zorunluluk 
getirilmesi bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.  
             A- Taşıt Kimlik Birimi Sisteminde 
Yer Alan Unsurlar ve Teknik Özellikleri 
             1. Taşıt Kimlik Birimi Sisteminin 
Unsurları 
             Taşıt Kimlik Birimi Sistemi, iki 
ana unsurdan oluşmaktadır; 
             a. Karayolları Trafik Kanununa göre trafik tescil 
kuruluşlarınca kayıt ve tescil zorunluluğu bulunan motorlu kara taşıtlarına 
monte edilen, taşıta ait plaka numarası vb. bilgileri hafızasında muhafaza eden 
"Taşıt Kimlik Birimi" ve 
             b. Taşıt kimlik biriminde yer alan bilgilerin, akaryakıt 
istasyonlarındaki pompalara bağlı ödeme kaydedici cihazlara aktarılmasını 
sağlayan cihazlar. Bu cihazlar, akaryakıt alımı sırasında 
taşıt kimlik birimindeki bilgileri güvenli bir şekilde okuyarak pompalara bağlı 
ödeme kaydedici cihazlara doğrudan ve otomatik olarak iletilmesini sağlayan 
"Taşınabilir Aktarım Birimi" ve ödeme kaydedici cihazlar üzerinde yer alan 
"Taşıt Kimlik Arayüzü"dür (taşıt kimlik birimi 
sisteminin bu ana unsuru, "akaryakıt istasyonlarına kurulacak teçhizat" olarak 
anılacaktır).  
             
Bakanlığımızdan onay almış firmaların yetkili servislerince, bilgilerin 
güvenli bir şekilde taşıt kimlik birimine programlanarak devreye alınmasını 
sağlayan "Etkinleştirme Noktaları", sistemin uygulanması bakımından tamamlayıcı 
unsurudur. 
             2. Taşıt Kimlik Birimi Sistemini 
Oluşturan Unsurların Teknik Özellikleri  
             Taşıt 
kimlik birimi sistemi, akaryakıt alımı sırasında taşınabilir aktarım biriminin, 
taşıt kimlik birimine yaklaştırılmasıyla çalışmaya başlayacak ve taşıt kimlik 
biriminde yer alan bilgiler, taşınabilir aktarım birimi aracılığıyla kablosuz 
iletişim yoluyla güvenli bir şekilde, otomatik olarak ödeme kaydedici cihazlara 
aktarılacaktır. 
             
Sistemin bu şekilde çalışmasını sağlamak üzere, sistemin bütününü 
oluşturan unsurların aşağıda belirtilen teknik özellikleri taşıması 
gerekmektedir. 
             2.1. Taşıt Kimlik Biriminin Teknik 
Özellikleri 
             
Sistemin unsurlarından olan ve Tebliğde özellikleri açıklanmış bulunan 
taşıt kimlik birimi, aşağıda belirtilen üç temel bileşenden 
oluşacaktır: 
             a. Tümdevre 
             b. Anten 
             c. Taşıyıcı 
             2.1.1. Tümdevrede Bulunması Gereken Özellikler   
             a. 
Elektriksel Özellikler 
             i. İçinde en az 16-bitlik mimaride bir mikroişlemci 
bulunacaktır. 
             ii. Çalışma frekansı 13,56 MHz 
olacaktır. 
             iii. Tüm donanımsal özellikleri tek bir yapıda 
bulunduracaktır. 
             iv. ISO 14443 ve 15693 standartlarına uyumlu 
olacaktır. 
             b. İşletim 
Sistemi Özellikleri 
             i. ISO 
7816-4 komut yapısına uyumlu işletim sistemine sahip 
olacaktır. 
             ii. Taşıt kimlik birimi sisteminin işlevsel özelliklerini 
sağlayacaktır. 
             iii. Çoklu uygulamaları çalıştırabilir özellikte 
olacaktır. 
             iv. Adanmış dosya yapısı (DF) desteği 
bulunacaktır. 
             v. Salt okunur bellekte (ROM) yer 
alacaktır. 
             c. 
Güvenlik Donanımı 
             i. Donanımsal olarak yapılmış "Rastgele Sayı Üreteci" bulunduracaktır. 
 
             ii. En az 3-DES şifreleme yapacak donanımsal düzen 
bulunduracaktır. 
             d. 
Donanımsal Güvenlik Özellikleri 
             i. Kendine özgü (eşsiz) kimlik numarası (UID) içerecektir. 
 
             ii. Veri şifreleme ve adres karıştırma özelliği 
bulunduracaktır.  
             iii. Yan kanallardan yapılabilecek müdahalelere karşı 
donanımsal ve yazılımsal koruma bulunacaktır.  
             iv. Güç hattındaki değişikliklerden etkilenmeyecektir ve bu 
durumlarda belleğe yazma işlemi yapmayacaktır.  
             e. Bellek 
Özellikleri   
             i. Kullanıma açık bellek alanı en az 8 Kbyte olacak ve elektriksel olarak silinebilen, salt okunur 
ve programlanabilir özellikte olacaktır.  
             ii. İzinsiz yazma işlemlerine karşı korumalı olacaktır. 
 
             iii. Kullanıcı tarafından erişilebilen bellek alanı 
kilitlenebilir ve kalıcı özellikte olacaktır. 
             iv. Üzerine kaydedilen bilgiler silinemeyecek, 
kopyalanamayacak ve yetkili kişiler dışında bilgi girişi 
yapılamayacaktır. 
             2.1.2. Antende Bulunması Gereken 
Özellikler  
             Anten, 
tahrifat durumunda bozulmayı kolaylaştıracak özellikte 
olacaktır. 
             2.1.3. Tümdevre ve Antenin Yer Alacağı Taşıyıcıda Bulunması Gereken 
Özellikler  
             Tümdevre ve anten, tahrifata dayanıklı olacak şekilde 
plastik türevli bir malzemeden yapılmış taşıyıcıya yerleştirilecektir. Taşıyıcı 
üzerinde, Bakanlığımızca özellikleri belirlenecek görünür baskı katmanı, 1. 
düzey güvenlik özellikleri bulunduran görünür güvenlik katmanı ve 2. düzey 
güvenlik özellikleri bulunduran görünmez güvenlik katmanı bulunacaktır. Bu 
katmanlara ait tasarım özellikleri Bakanlık oluruna tabi olacaktır. 
 
             2.1.4. Diğer 
Hususlar 
             Taşıt 
kimlik birimi, anılan Tebliğde açıklandığı üzere taşıtın ön camının herhangi bir 
köşesine ve camın iç yüzeyine (doğrudan cama tatbik edilmek suretiyle), camı 
olmayan  (traktör, motosiklet vb.) 
taşıtlarda ise depo girişinin yanına kolaylıkla çıkartılamayacak tarzda 
yapıştırılacak ve çıkartılmak istendiğinde bir daha kullanılamayacak şekilde 
tahrip olacaktır. 
             
Taşıtlara uygulanacak olan taşıt kimlik birimlerinin, yurt genelindeki 
bütün akaryakıt istasyonlarındaki taşınabilir okuma birimleri ile karşılıklı 
doğrulamaya dayalı, güvenli bir iletişim kuracak özellikte olması 
gerekmektedir. 
             Diğer 
taraftan, Bakanlığımızın onayına sunulacak olan sistemler içinde yer alan taşıt 
kimlik birimleri; maruz kalacağı dışsal etkiler de dikkate alınarak, yukarıda 
belirtilen özellikleri kaybetmeksizin kullanılabileceğinin tespiti bakımından, 
Ek-1’de yer alan ve parametreleri belirtilen testlerden geçirilecek ve bu durum 
uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlardan 
alınan belgelerle belgelendirilecektir.  
             2.2. Akaryakıt İstasyonlarına 
Kurulacak Teçhizatın Teknik Özellikleri  
             2.2.1 Taşınabilir Aktarım Biriminin Teknik 
Özellikleri 
             Taşıt 
kimlik biriminde kayıtlı bilgilerin ödeme kaydedici cihaza aktarılmasını 
sağlayacak olan taşınabilir aktarım birimi aşağıdaki özelliklere sahip 
olacaktır. 
             a. Tüm donanım bileşenleri tek bir yapıda bulunacak ve mali 
mühür ile korunacaktır. 
             b. ISO 14443 standartlarına uyumlu 
olacaktır. 
             c. Bakanlığımıza ait güvenlik anahtarlarını saklamak ve 
karşılıklı doğrulama yapmak üzere güvenlikli bellek 
bulunduracaktır. 
             d. Ödeme kaydedici cihazlarla kablosuz olarak iletişim 
kuracak ve iletişime ilişkin değerleri Telekomünikasyon Kurumu’nun yayımladığı 
düzenlemelere uygun olacaktır. 
             e. Bakanlığımızca onaylanmış tüm taşıt kimlik birimlerini 
okuyabilir özellikte olacaktır. 
             f. Kablosuz iletişimde şifreleme algoritması olarak 3-DES 
veya AES kullanılacaktır. 
             2.2.2. Taşıt Kimlik Arayüzünün Teknik Özellikleri 
             
Taşınabilir aktarım birimi tarafından aktarılan bilgilerin ödeme 
kaydedici cihaza doğrudan girişini sağlayacak olan taşıt kimlik arayüzü aşağıdaki özelliklere haiz 
olacaktır: 
             a. Ödeme kaydedici cihaz içinde yer 
alacaktır. 
             b. Kablosuz iletişime ilişkin değerleri Telekomünikasyon 
Kurumu’nun düzenlemelerine uygun olacaktır. 
             c. Şifreleme algoritması olarak 3-DES veya AES 
kullanılacaktır. 
             2.3. Etkinleştirme Noktalarının 
Teknik Özellikleri 
             Tebliğ 
kapsamındaki taşıtlara takılacak olan taşıt kimlik birimine, Bakanlığımız 
tarafından belirlenen bilgilerin güvenli bir şekilde programlanması ve devreye 
alınmasını sağlayacak etkinleştirme noktaları aşağıda belirtilen üç temel 
bileşenden oluşacaktır: 
             a. Taşıt Kimlik Birimi Programlama 
Cihazı 
             b. Etkinleştirme İletişim Birimi 
             c. Uygulama Yazılımı 
             2.3.1. Taşıt Kimlik Birimi 
Programlama Cihazı  
             Taşıt 
kimlik birimi programlama cihazı; 
             a. Taşıt kimlik birimi ile karşılıklı doğrulamaya dayalı 
güvenli bir iletişim kuracak özellikte olacaktır. 
             b. Bakanlığımıza ait güvenlik anahtarlarını saklamak ve 
karşılıklı doğrulama yapmak üzere güvenlikli bellek 
bulunduracaktır. 
             2.3.2. Etkinleştirme İletişim 
Birimi  
             
Etkinleştirme İletişim Birimi; 
             a. İnternet üzerinden iletişim kuracak özellikte 
olacaktır. 
             b. Telekomünikasyon Kurumu’nun düzenlemelerine uygun kablolu 
veya kablosuz iletişim kurabilme özelliğine haiz 
olacaktır. 
             2.3.3. Uygulama 
Yazılımı 
             
Uygulama Yazılımı; 
             a. Taşıt kimlik birimi sisteminin işlevlerini destekleyecek 
özellikte olacaktır. 
             b. Gelir İdaresi Başkanlığına ait Bilgi İşlem Merkezi’yle, 
Başkanlıkça belirlenecek şekilde güvenli iletişim kuracak özellikte 
olacaktır. 
             B- Taşıt Kimlik Birimi Sisteminin 
Uygulanmasına Dair Esaslar  
             370 
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 5 inci bölümünde, taşıt kimlik 
birimi sisteminin kullanılabilir hale gelmesi için Bakanlığımızca onaylanması 
gerektiği belirtilmiş ve onay için gerekli şartlar açıklanmıştır. Buna göre onay 
başvuruları, taşıt kimlik birimi sistemini oluşturan unsurların tümünü (taşıt 
kimlik birimi, akaryakıt istasyonlarına kurulacak teçhizat ve etkinleştirme 
noktaları) kapsayacak şekilde ve anılan Tebliğde yapılan açıklamalar 
doğrultusunda yapılacaktır. 
             C- Akaryakıt Pompalarından Yapılan 
Satışlara İlişkin Bilgilerin Bakanlığımıza  Aktarılması 
             
Bakanlığımızca akaryakıt istasyonlarınca yapılan satışların ve 
mükelleflerce vergilendirmede gider olarak değerlendirilen akaryakıt 
harcamalarının takip edilmesini sağlamak üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 
Mükerrer 257 nci maddesinin (6) numaralı bendinin 
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, akaryakıt pompaları (LPG dahil) ödeme kaydedici cihazlara bağlanan istasyonlara; 
pompalardan yapılan satışlara ilişkin bilgileri, Bakanlığımızca belirlenecek 
formatlarda ve elektronik ortamlarda muhafaza etme ve Gelir İdaresi Başkanlığına 
aktarma zorunluluğu getirilmiştir. 
             Bu 
zorunluluk kapsamında akaryakıt istasyonlarının; pompalara bağlı ödeme kaydedici 
cihazlar aracılığıyla yapılan satışlara ilişkin bilgileri Gelir İdaresi 
Başkanlığı tarafından belirlenecek formatlarda ve herhangi bir müdahaleye imkan vermeyecek şekilde elektronik ortamlarda muhafaza 
edecek ve Başkanlığa aktarılmasını sağlayacak cihazlarla teçhiz edilmesi 
gerekmektedir.  
             Bu 
itibarla, ödeme kaydedici cihaz firmaları, taşıt kimlik birimi sistemiyle ilgili 
olarak pompalara bağlı ödeme kaydedici cihazlar üzerinde yapacakları teknik 
düzenlemelerde bu hususu da göz önünde bulunduracak ve cihazlarını belirtilen 
zorunluluğun yerine getirilmesini sağlayacak şekilde düzenleyeceklerdir. 
 
             
Yukarıda belirtilen zorunluluğun yerine getirilmesi için kullanılacak 
teçhizata ilişkin belirlemeler, satış bilgilerinin muhafazası, Gelir İdaresi 
Başkanlığına gönderilme süreleri ve yöntemleri ile zorunluluğun başlangıç 
tarihi, zorunluluğa uymayanlar hakkında uygulanacak cezalar ve diğer hususlar, 
Bakanlıkça yayımlanacak bir Tebliğ ile duyurulacaktır.  
             Tebliğ 
olunur. 
Ek-1 
TAŞIT KİMLİK 
BİRİMİNE UYGULANACAK TESTLER 
A.      
Fiziksel Testler 
  
| 
 Test Adı  | 
 Yöntem  | 
 Standartlar 
  | 
 Değerlendirme  |  
| 
 UV-A  
Dayanıklılık  | 
 UV-A 
altında, 
T= 50°C 
Işıma gücü= 0.72 W.m².nm  
Test süresi: 500 saat ölçüm 
yapılacak örnek sayısı 3 olacaktır.  | 
 ISO 4892-3  | 
 - 
TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı 
- 
Güvenlik özellikleri 
bozulmamalı  |  
| 
 Nemlilik Altında Sıcaklık Dayanımı  | 
 T= 70°C  
Bağıl Nem= %93 
 
Vcc Bağlı 
Test süresi= 500 saat  ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır. 
   | 
 IEC 60068-2-30 
   | 
 - 
TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı 
- 
Güvenlik özellikleri 
bozulmamalı  |  
| 
 İklimsel 
Yaşlandırma  | 
 100 kez D4 çevrimi   
D4 çevriminin 
tanımı: 
- 5 saat süresince  
85°C sıcaklık ve  %90 nem altında 
bekletilecek 
-1 saat 
içinde (-40°C) dereceye kadar ısı 
azaltılacak 
- 
5 saat süresince 
-40°C 
sıcaklıkta bekletilecek 
- 
1 saat içinde 85°C dereceye kadar ısı 
arttırılacak 
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır.  | 
 ISO 9142   | 
 - 
TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı 
- 
Güvenlik özellikleri 
bozulmamalı  |  
| 
 Yapışkan Dayanımı 
   | 
 Cam üzerine yapıştırılmış olan 
TKB, 180° çekme açısıyla sökülmeye çalışılacaktır.  | 
 ISO 8510-2  | 
 TKB tahrip olmadan 
sökülemeyecektir.  |  
| 
 Sürtünme   | 
 1000 kez sabunlu su ile 
ileri-geri silme işlemi yapılacaktır.  | 
 ASTM 2486  | 
 - 
TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı 
- 
Güvenlik özellikleri 
bozulmamalı  |    
  
  
B.      
Elektriksel Testler 
  
| 
 Test Adı  | 
 Yöntem  | 
 Standartlar 
  | 
 Değerlendirme  |  
| 
 X  Işını    | 
 ISO 14443-1 
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır.  | 
 ISO 10373-1    | 
 TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı  |  
| 
 Elektrostatik Yük 
Boşaltma    | 
 150 pF,6 kV ve 330 Ohm 
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır.  | 
 ISO 10373-6 
   | 
 TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı  |  
| 
 Değişken Elektrik Alan  | 
 ISO 14443-1 
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır.  | 
 ISO 10373-6 
   | 
 TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı  |  
| 
 Manyetik Alan   | 
 ISO 14443-1 
Ölçüm yapılacak örnek sayısı 3 
olacaktır.  | 
 ISO 10373-1  | 
 TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı  |  
| 
 Kimyasallara Karşı 
Direnç  | 
 Standartta yer alan kimyasallarla  kısa 
dönemli etki belirleme.  | 
 ISO 10373-1  | 
 TKB işlevselliğinde bozulma 
olmamalı  |    
  
C.      
Tümdevreye Uygulanacak 
Testler 
  
| 
 Test Adı  | 
 Yöntem  | 
 Standartlar   | 
 Değerlendirme  |  
| 
 Uyumluluk  | 
 ISO 14443 
 
ISO 
15693  | 
 ISO 14443 
 
ISO 
15693  | 
 Standartlarda belirtilen 
özelliklerle uyumlu olmalıdır  |  
| 
 Okuma-Yazma   | 
 100.000 okuma/yazma 
  | 
 ISO 7816-4  | 
 Test başarıyla 
sonuçlanmalıdır.  |  
| 
 Güvenlik   | 
 VLA3  | 
 Common  Criteria  | 
 Tümdevre 
ve içerdiği yazılım standartta belirtilen  testleri 
geçmelidir.  |    
  
             D. Tahrifat Testleri 
 
             1. Isıl 
tahrifat 
             a. 
Yöntem 
             Sıcak 
hava üfleyen bir cihaz ile camın dış yüzeyi (TKB’nin yapıştırılmadığı 
yüzey)  ısıtılacak, cam yüzeyi sıcakken 
keskin bir bıçak ile TKB, yapıştırıldığı yüzeyden çıkarılmaya çalışılacak ve 
malzemede tahrifat olup olmadığı gözlenecektir. 
             b. 
Parametreler 
             Cam 
yüzeyinde sıcaklık 100°C olacak şekilde 
ısıtılır. 
             c. Değerlendirme 
             İşlem 
sonrasında antenin kırılması ve güvenlik katmanlarında bozulma olması gerekecek, 
dolayısıyla TKB hem görsel hem de elektriksel olarak bozulmuş 
olacaktır. 
             2. Kimyasal 
tahrifat 
             a. 
Yöntem 
             
Şırınga içine doldurulmuş kimyasal, cam ile TKB arasına zerkedilecek, yapıştırıcı yumuşadıktan sonra keskin bir 
bıçak ile TKB yapıştırıldığı yüzeyden çıkarılmaya çalışılacak ve İşlem 
sonrasında malzemede tahrifat olup olmadığı gözlenecektir. 
             b. Parametreler 
             
Kimyasal olarak Eter, Metanol ve Aseton 
kullanılacaktır.  
             c. Değerlendirme 
             İşlem 
sonrasında antenin kırılması ve güvenlik katmanlarında bozulma olması gerekecek, 
dolayısıyla TKB hem görsel hem de elektriksel olarak bozulmuş 
olacaktır. 
  
——————————————— 
1    10 Ocak 1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
2    6 
Nisan 2007 tarih ve 26485 sayılı Resmî Gazete’de 
yayımlanmıştır. 
3    18 
Ekim 1983 tarih ve 18195 sayılı Resmî Gazete’de 
yayımlanmıştır. 
   |