| 
 Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile ilgili 
bazı konularda tereddütler oluştuğu anlaşılmış olup, söz konusu tereddütleri 
gidermek ve uygulama birliği sağlamak amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması 
gerekli görülmüştür. 
             Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesinde fatura, satılan emtia veya 
yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı 
satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak 
tanımlanmış olup, Kanunun 231 inci maddesinin 5 numaralı bendinde de faturanın 
malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde 
düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Aynı Kanunun 232 nci maddesinde de fatura vermek ve almak mecburiyetinde 
olanlar sayılmış bulunmaktadır. 
             Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin (1) 
numaralı bendi ile de Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek grupları itibariyle 
muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter 
ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü 
defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri 
belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili kılınmıştır. 
 
             Bu 
yetkiye istinaden, belge düzenine ilişkin yapılan düzenlemeler aşağıda 
açıklanmıştır. 
             1 – Özel Kartlar veya Yemek Çekleri 
Kullanılmak Suretiyle Lokanta veya Restoranlarda Verilen Hizmetlere İlişkin 
Belge Düzeni 
             
Uygulamada bazı firmalar tarafından çeşitli adlarla çıkarılan özel 
kartlar, anlaşma yapılan lokanta veya restoran gibi hizmet işletmelerinde 
(anlaşmalı hizmet işletmeleri) sunulan hizmetin ödeme aracı olarak 
kullanılmaktadır. Ayrıca bazı  
lokanta, restoran vb. yemek verme hizmeti sunan işletmelerde 
sunulan hizmetin ödeme aracı olarak; gerek bu işletmelerce, gerekse bu hizmet 
işletmeleri ile anlaşma yapan firmalarca satışa sunulan yemek çeklerinin 
kullanıldığına da sıklıkla rastlanılmaktadır. Bu itibarla, söz konusu kartların 
veya yemek çeklerinin kullanımıyla ilgili olarak uyulması gereken belge 
düzeninin 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri doğrultusunda açıklığa 
kavuşturulması Tebliğin bu bölümünün konusunu 
oluşturmaktadır. 
             1.1. Özel Kartların 
Kullanımı 
             Özel 
kartların, anlaşmalı hizmet işletmelerinde verilen yemek hizmetine ilişkin 
bedellerin ödenmesinde aşağıda belirtilen şekilde kullanılması kaydıyla, 
Tebliğin 1.3. bölümünde yer alan açıklamalar 
çerçevesinde belgelendirilmesi uygun görülmüştür. 
             - Söz konusu kartlar, personeline yemek hizmeti temin etmek 
isteyen işletmeler tarafından bu kartları satışa sunan firmalardan satın 
alınarak personele verilecektir. 
             - Kartlar,  bunları 
satışa sunan firmalarca anlaşmalı hizmet işletmelerine verilen satış noktası 
terminallerinden geçirilmek suretiyle, hizmet bedelinin ödenmesinde 
kullanılacaktır. 
             - Belirtilen satış noktası terminalleri, işlemin yapıldığı 
yer, tarih, saat, hizmet bedeli ile kalan tutarı gösterecek şekilde iki adet 
bilgi fişi verecek ve istenildiğinde günlük veya haftalık olarak tahsil edilen 
bedelleri gösterecektir. 
             1.2. Yemek Çeklerinin 
Kullanımı 
             Yemek 
çeklerinin, anlaşmalı hizmet işletmelerinde verilen yemek hizmetine ilişkin 
bedellerin ödenmesinde aşağıda belirtilen şekilde kullanılması kaydıyla, 
Tebliğin 1.3. bölümünde yer alan açıklamalar 
çerçevesinde belgelendirilmesi uygun görülmüştür. 
             - Yemek çekleri, işverenlerce istihdam edilen personelin 
yemek ihtiyacının karşılanması amacıyla kullanılacaktır. 
             - Bu çekler dip koçanlı olarak ve dip koçanı ile çekin 
üzerine müteselsil sıra numarası yer verilmek suretiyle 
bastırılacaktır. 
             - Söz konusu çekler, gerek bunları kendi adına bastırarak 
satışa sunan hizmet işletmelerinde, gerekse bunları satışa sunan firmalarla 
anlaşmalı hizmet işletmelerinde münhasıran yemek bedellerinin ödenmesinde 
kullanılacaktır. 
             1.3. Özel Kartlar ve Yemek Çeklerinin 
Kullanımına İlişkin Belge Düzeni 
             Özel 
kartları ve yemek çeklerini çıkaran firmalar tarafından, hizmet alımında 
kullanılacak bedellerin karta yüklendiği veya çeklerin satıldığı tarihten 
itibaren yedi gün içinde, bu kartları veya çekleri  personeline vermek üzere alan 
işletmeler adına fatura düzenlenecektir. 
             Yemek 
bedellerinin; 
             - Özel kartlar kullanılarak ödenmesi durumunda satış noktası 
terminalinden alınan iki adet bilgi fişinden birinin kart sahibine verilmesi, 
diğerinin ise hizmet işletmesinde kalması, 
             - Yemek çekleri kullanılarak ödenmesi halinde yemek çekinin 
dip koçanının hizmet alan personelde, diğerinin ise hizmet işletmesinde kalması 
 
             şartlarıyla, hizmetten yararlanan personele ayrıca Vergi Usul 
Kanununda belirtilen belgelerden herhangi birinin (ödeme kaydedici cihaz fişi, 
perakende satış fişi veya fatura) verilmesine gerek 
bulunmamaktadır. 
             
Anlaşmalı hizmet işletmelerinin, bedeli özel kartlar veya yemek çekleri 
kullanılarak ödenen hizmetler için, özel kartları veya yemek çeklerini satışa 
sunan firmalar adına hizmetin tamamlandığı tarihten itibaren yedi gün içinde 
fatura düzenlemeleri gerekmektedir. 
             Ancak, 
ödemenin söz konusu özel kartlar veya yemek çekleri ile yapılması sırasında bu 
belgelerden birinin sehven düzenlenmesi halinde mükerrerliğin önlenmesi 
bakımından düzenlenen belgenin iptali gerekecektir. İptal işlemi, anlaşmalı 
hizmet işletmelerince söz konusu özel kartları veya yemek çeklerini satışa sunan 
firmalara düzenlenecek faturalarla, doğrudan özel kartları veya kendi bastırdığı 
yemek çeklerini satan hizmet işletmelerince ise bunların satışı sırasında 
düzenlenmiş olan faturalarla bağlantı kurulmak suretiyle 
gerçekleştirilecektir. 
             Diğer 
taraftan, söz konusu organizasyon dolayısıyla özel kartları ve yemek çeklerini 
çıkaran firmalar veya anlaşmalı hizmet işletmelerinin birbirlerinden komisyon 
vb. hizmet bedelleri almaları halinde ayrıca bu bedeller için fatura 
düzenleneceği tabiidir. 
             2 – Özel Kartlar Kullanılarak 
Yapılan Şehir İçi Yolcu Taşımacılığında Belge Düzeni 
             
Uygulamada bazı firmalar tarafından çeşitli adlarla çıkarılan özel 
kartlar, anlaşma yapılan şehir içi toplu yolcu taşıma işletmelerince (anlaşmalı 
yolcu taşıma işletmeleri) yürütülen taşıma hizmetinin ödeme aracı olarak 
kullanılmaktadır. Söz konusu kartların kullanımıyla ilgili olarak uyulması 
gereken belge düzeninin Vergi Usul Kanunu hükümleri doğrultusunda açıklığa 
kavuşturulması Tebliğin bu bölümünün konusunu 
oluşturmaktadır. 
             
Anlaşmalı yolcu taşıma işletmelerince verilen yolcu taşıma hizmetine 
ilişkin bedellerin özel kartlarla ödenmesinde aşağıda belirtilen şartlara 
uyulması kaydıyla, söz konusu hizmetin bu bölümde yapılan açıklamalar 
çerçevesinde belgelendirilmesi uygun görülmüştür. 
             - Kartı satışa çıkaran firmalar ile bir banka arasında 
sistemdeki tüm parasal hareketlerin izlenmesi, kayıt altına alınması, 
gerçekleşecek hasılatın paylaşımının gösterilmesi ve rapor üretilmesi gibi 
hususları içeren ayrıntılı bir anlaşma yapılacaktır. 
             - Sözü edilen kartların satışı ve bu kartlara yükleme 
yapılması işlemleri, bu kartları çıkaran firmalarla anlaşmalı bayilerce 
gerçekleştirilecektir. 
             - Kartlara yapılacak yükleme işlemi, özel kartları çıkaran 
firmalar tarafından bayilere verilen özel cihazlar vasıtasıyla 
yapılacaktır. 
             - Söz konusu özel kartlar, anlaşmalı yolcu taşıma 
işletmelerine ait taşıtlarda bulunan cihazlar (validatör) vasıtasıyla, taşıma hizmetine ait bedelin 
ödenmesinde kullanılacaktır. 
             - Anlaşmalı yolcu taşıma işletmelerinin özel kart kullanılmak 
suretiyle ödenen yolcu taşıma hizmetlerine ilişkin bedeller ile özel kartları 
çıkaran firmalar ve bayilere ilişkin komisyon vb. hizmet bedellerinin dağıtımı, 
anlaşmalı banka vasıtasıyla yapılacaktır. 
             - Bu 
kartları çıkaran firmalar tarafından kurulacak ve anlaşma taraflarınca da 
(banka, bayi ve anlaşmalı yolcu taşıma işletmesi) kullanılacak sistem, kartların 
kullanımı ve taraflar arasındaki işlemlere  ilişkin bilgilerin elektronik ortamda 
takibine imkan verecek özellikte olacaktır. 
             Yukarıda belirtilen şartları haiz olarak yürütülen şehir içi yolcu 
taşıma hizmetlerinde, söz konusu kartların anlaşmalı yolcu işletmelerine ait 
taşıtlarda kullanılmasına kadar olan aşamalarda, bankalarca bayilere yükleme 
hakkı verilmesi ve yolcuların ellerinde bulunan özel kartlara bayilerden yükleme 
yaptırmalarında henüz yolcu taşıma hizmeti gerçekleşmemiş olduğundan Vergi Usul 
Kanununda sayılan herhangi bir belgenin düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. 
 
             
Anlaşmalı yolcu taşıma işletmeleri tarafından, bedeli söz konusu kartlar 
kullanılmak suretiyle ödenmiş bulunan taşıma hizmetlerine ilişkin olarak, 
elektronik ortamda tutulan ve muhafaza edilen kayıtlara istinaden, gün sonunda 
"muhtelif müşteriler" ibareli bir fatura düzenlenecektir. 
             Diğer 
taraftan, bayilerce sunulan hizmet dolayısıyla özel kartları satışa sunan 
firmalardan; bu firmalarca da anlaşmalı yolcu işletmelerinden alınacak komisyon 
vb. bedeller için, hizmetin tamamlanmasından itibaren yedi günlük süre dahilinde fatura düzenlenmesi 
gerekmektedir. 
             Öte 
yandan, bayilerce müşterilere yükleme yapılması sırasında mali değeri olmayan 
bir belgenin müşteriye verilmesi mümkündür. 
             
Ayrıca, anlaşmalı bankalarca sunulan hizmetin karşılığında işletim payı 
vb. adlarla alınan bedellere ilişkin olarak 243 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu 
Genel Tebliği1 uyarınca dekont düzenlenmesi 
gerektiği tabiidir. 
             3 – Bankalara Ait Kredi Kartı 
Okuyucuları Kullanılarak Yapılan Kontör Satışlarında Belge Düzeni 
 
             
Ülkemizde faaliyette bulunan GSM veya sabit telefon operatörleri ile 
herhangi bir bayilik ilişkisi bulunmayan mağaza, market v.b. işyerlerinde, 
bankalara ait kredi kartı okuyucuları (POS cihazları) kullanılmak suretiyle söz 
konusu operatörlerin nam ve hesabına ön ödemeli telefon hatlarına ait 
kontörlerin satışı yapılmaktadır. 
             Söz 
konusu işletmelerce yapılan kontör satışlarında kullanılan bankalara ait POS 
cihazlarının; 
             - 
Kontör satışı esnasında, komisyon bedeli de dahil olmak üzere, ekte (EK-1) bulunan formata uygun olarak POS belgesi 
düzenleyebilmesi ve 
             - Her günün sonunda, gün içerisinde yapılan kontör 
satışlarına ilişkin kapanış raporu verebilmesi 
             özelliklerine haiz olması şartlarıyla, bedeli kredi kartıyla 
tahsil edilmek suretiyle yapılacak kontör satışlarında düzenlenecek POS 
belgelerinin, operatör tarafından düzenlenmiş "fatura yerine geçen belge" olarak 
kabul edilmesi uygun bulunmuştur.  
 
             Kontör 
satışlarında kullanılacak POS cihazlarının, yukarıda belirtilen özellikleri haiz 
olup olmadığının tespitine yönelik olarak, Bakanlığımızca herhangi bir onay 
işlemine tabi tutulması söz konusu olmayacaktır. Ancak, POS cihazlarında, Katma 
Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti 
Hakkında 3100 sayılı Kanuna ilişkin Tebliğlerde özellikleri belirtilen ruloların 
kullanılması gerekmektedir. 
             
Belirtilen özellikleri haiz POS cihazları kullanılmak ve bedeli kredi 
kartıyla tahsil edilmek suretiyle yapılacak kontör satışlarında ilgili 
taraflarca uyulacak belge düzeni aşağıda açıklanmıştır. 
             a) 
Kontör satışı yapan işletmelerce, söz konusu satışlara ilişkin olarak 
müşterilerine sadece bu POS cihazlarından çıkan belgeler verilecek, müşteri 
tarafından talep edilse dahi başkaca bir belge (ödeme kaydedici cihaz fişi, 
perakende satış fişi, fatura v.b.) düzenlenmeyecektir.  
             
Ayrıca, söz konusu POS cihazlarından alınacak günlük kapanış 
raporlarının, satışı yapan işletmelerce muhafaza edilmesi ve istenildiğinde 
ibrazı zorunludur. 
             Diğer 
taraftan işletmelerin, POS cihazı üzerinden kontör satışı yapmaları dolayısıyla 
bankalardan aldıkları hizmet bedeli (komisyon vb.) için banka adına fatura 
düzenlemesi ve düzenlenecek faturada katma değer vergisinin de gösterilmesi 
gerekmektedir. 
             b) 
Bankaların operatörlere sunacağı hizmet nedeniyle lehe alacakları bedeller, 
banka ve sigorta muameleleri vergisi kapsamına gireceğinden, bu işlemde katma 
değer vergisi hesaplanmayacak ve bu nedenle düzenlenecek dekontta katma değer vergisi gösterilmeyecektir. 
 
             c) 
Banka tarafından hizmet karşılığı olarak operatörler adına düzenlenecek dekonta aylık döneme ilişkin hesap hareketlerini (telefon 
numarası, yüklenen kontör miktarı, bedeli vb.) gösteren bir listenin eklenmesi 
ve bu listenin de operatörler tarafından muhafaza edilerek istenildiğinde ibrazı 
gerekmektedir. 
             4 – Nihai Tüketicilere Elektronik 
Ortamda Kredi Kartıyla Yapılan Kontör Satışlarında Belge Düzeni 
 
             Ülkemizde faaliyet gösteren GSM veya sabit telefon operatörleri ile 
bunlarla anlaşmalı firmalar tarafından, ön ödemeli telefon hizmetinde kullanılan 
kontörlerin nihai tüketicilerle yüz yüze karşılaşılmaksızın, telefon veya 
internet üzerinden iletilen talepler üzerine, kart sahibinin hattına otomatik 
olarak yüklenmesi ve bedelinin elektronik ortamda kredi kartı kullanılarak 
tahsil edilmesi suretiyle satışlar yapılmakta olup, bu tür satışlarda uyulacak 
belge düzeni hakkında aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gerek 
görülmüştür. 
             
Yukarıda belirtilen şekilde yapılan kontör 
satışlarında; 
             - Kontör satışı yapan işletmelerce gün içerisinde yapılan 
satışlara ilişkin olarak her günün sonunda "günlük satış raporu" düzenlenmesi 
ve 
             - Bu satışlara ilişkin olarak kredi kartlarından yapılan 
tahsilatların, ilgili banka tarafından düzenlenecek "günlük tahsilat 
listelerine" istinaden tevsik edilmesi 
             şartlarıyla, her bir satış için ayrı ayrı belge düzenlenmek yerine, gün sonunda "Muhtelif 
Müşteriler" ibareli tek bir fatura düzenlenmesi uygun 
bulunmuştur. 
             Ancak, 
müşterinin istemesi halinde fatura veya fatura yerine geçen belgenin 
düzenleneceği tabiidir. 
             
Belirtilen şekilde kontör satışı yapan işletmelerce, "Muhtelif 
Müşteriler" ibareli olarak düzenlenecek olan faturaya, "günlük satış raporu" ile 
banka tarafından düzenlenecek "günlük tahsilat 
listeleri"nin eklenmesi ve faturaların bu şekilde muhafaza edilmesi 
gerekmektedir. 
             5 – Serbest Meslek Faaliyetinde 
Bulunan Hekimler (Diş Hekimleri ile Veteriner Hekimler Dahil) Tarafından Kullanılacak Kredi Kartı Okuyucularını 
Bulundurma ve Kullanma Mecburiyetinin Başlama Tarihi 
             379 
sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde2, serbest meslek 
faaliyeti icra eden hekimlerin (diş hekimleri ile veteriner hekimler dahil), iş yerlerinde anılan Tebliğde belirtilen özellikleri 
haiz kredi kartı okuyucuları (POS) bulundurmaları ve kredi kartı ile yapılan 
ödemelerde bu cihazları kullanmaları zorunluluğu getirilmiş ve bu cihazlarla 
düzenlenecek POS fişlerinin, anılan mükelleflerce yürütülen serbest meslek 
faaliyetlerinde Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmiş "serbest meslek makbuzu" 
olarak kabul edilmesinin uygun görüldüğü ve bu uygulamanın 1/6/2008 tarihinden 
itibaren başlayacağı açıklanmıştır. 
             Ancak, 
öngörülen sistemin yeni bir uygulama olması, güvenli ve amaca uygun bir şekilde 
kullanılmasının büyük önem arz etmesi sebebiyle, sistemi kuracak ve kullanacak 
olan mükelleflerin gerekli teknik ve uygulama çalışmalarını sağlıklı bir şekilde 
tamamlayabilmelerinin temini bakımından, söz konusu uygulamanın başlangıç tarihi 
1/9/2008 olarak değiştirilmiştir. 
             Tebliğ 
olunur. 
  
EK: POS BELGESİ ÖRNEĞİ 
| 
        
          .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .   .    
          .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.    
          .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.    
         _______________________     
   | 
 }  | 
                                               
                                              
                                            Operatörün; 
                                            Adı 
veya Unvanı, İş Adresi, 
                                            Vergi 
Dairesi , Vergi Kimlik Numarası 
 |  
| 
                                               
                                                     TARİH     : 11.06.2008 
                                                     SAAT      : 10.45 
                                                     SIRA NO :  0018 
 | 
 }  | 
                                               
                                              
                                            Belgenin 
; 
                                            Tarihi, 
Saati 
                                            Numarası 
(Her gün 1’den başlayacak şekilde ayarlanacaktır.)  
                                              
 |  
| 
                                               
                                            KONTÖR 
MİKTARI        
100 
  
                   TUTARI            15 
  
 TEL. NO :   XXX XXXXXXX 
     | 
 } 
  
  
}  | 
   
 Satılan kontör  miktarı,  
 vergi dahil tutarı 
 
                                             Kontör 
yüklenen telefon numarası  
   |  
| 
     K.D.V. Tutarı              XX 
    Ö.İ.V.  
Tutarı              
XX  | 
 }  | 
 Kontör satışına ilişkin 
 
Katma Değer Vergisi ve 
 
Özel İletişim Vergisi 
Tutarları  |  
| 
                                                  ________________________ 
               Kredi Kartı 
Bilgileri: 
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
  
       
__________________________ 
  
                 Üye İşyeri 
Bilgileri: 
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
           .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
.   .    
  
       
__________________________ 
  
     Bu belge V.U.K. uyarınca fatura   
     yerine geçen 
belge hükmündedir 
                                              
 | 
   
  
  
  
} 
  
  
  
  
  
  
} 
  
  
  
  
} 
  
   | 
   
  
  
Kart Sahibinin Adı Soyadı, 
 
İmzası  
  
  
  
  
  
Üye İşyeri Adı veya Unvanı, İş 
Adresi, Vergi Dairesi , Vergi Kimlik Numarası-TC Kimlik 
Numarası,  Üye İşyeri Numarası 
vb. 
  
  
  
Belgenin fatura yerine geçen 
belge olduğuna ilişkin açıklama 
   |   
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
1  
7/9/1995 tarih ve 22397 sayılı 
Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 
2  
5/1/2008 tarih ve 26747 sayılı 
Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 
   |