213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza
verdiği yetkiye istinaden; 5362 Sayılı Kanuna göre kurulan meslek odalarının ve
birliklerinin, işletme hesabı esasına göre defter tutan üyelerine ait beyanname,
bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri uygun görülmüştür.
Buna göre, üyelerinden işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflere
ait beyannameleri elektronik ortamda göndermek üzere aracılık yetkisi almak
isteyen meslek odalarının ve birliklerinin, örneği bu sirküler ekinde (Ek:1) yer
alan " İşletme Hesabı Esasına Göre Defter Tutan Mükelleflerin Beyannamelerinin
Elektronik Ortamda Gönderilmesine Aracılık Yetkisi Talep Formu ve
Taahhütnamesi"ni doldurarak kanuni temsilcisi veya yetkilendirdikleri kişiler
vasıtasıyla bağlı bulundukları vergi dairesine müracaat ederek kullanıcı kodu,
parola ve şifre almaları gerekmektedir.
Bu şekilde talepte bulunan meslek odalarının ve birliklerinin bağlı
bulundukları vergi dairesince, öncelikle meslek odasının vergi dairesindeki
sicil kayıtlarında faaliyet kodunun "911203" , meslek birliğinin faaliyet
kodunun ise "911103" olarak kayıtlı olup olmadığı kontrol edilecek, faaliyet
kodunda farklılık var ise faaliyet kodu meslek odaları için "911203", meslek
birlikleri için "911103" olarak düzeltilecektir. Bu işlemi takiben meslek
odasına veya birliklerine 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde
belirtilen esaslar doğrultusunda kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.
Diğer taraftan, 15 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri gereğince basit
usulde vergilendirilen üyelerine ait beyannamelerin elektronik ortamda
gönderilmesine aracılık yetkisi almış bulunan meslek odalarına ayrıca yeni bir
kullanıcı kodu, parola ve şifre verilmeyecektir. Ancak, meslek odalarının daha
önce almış oldukları kullanıcı kodu, parola ve şifre ile işletme hesabı esasına
göre defter tutan üyelerinin beyannamelerini elektronik ortamda gönderebilmeleri
için örneği bu sirküler ekinde (Ek:1) yer alan " İşletme Hesabı Esasına Göre
Defter Tutan Mükelleflerin Beyannamelerinin Elektronik Ortamda Gönderilmesine
Aracılık Yetkisi Talep Formu ve Taahhütnamesi"ni doldurarak bağlı bulundukları
vergi dairesine teslim etmeleri gerekmektedir.
Üyelerinden işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin
beyannamelerini elektronik ortamda göndermek için aracılık yetkisi verilmiş olan
meslek odaları ve birlikleri, üyeleriyle örneği bu sirküler ekinde (Ek:2) yer
alan, "Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi"ni düzenleyecekler ve
sözleşmelerin bir örneğini üyelerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde
ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir.
Diğer taraftan, işletme hesabı esasına göre defter tutan meslek odası ve
birlik üyesi mükelleflerin istemeleri halinde, beyannamelerini 340 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca aracılık yetkisi almış meslek
mensupları vasıtasıyla da gönderebileceği tabiidir.