I - AMAÇ
Yeminli mali müşavirlerin düzenlemiş oldukları tasdik sözleşmelerine
ilişkin bildirimlerinin ve sürekli bilgi verme yükümlülüklerinin elektronik
ortamda yerine getirilmesi yönündeki bu düzenlemenin amacı; yeminli mali
müşavirlerin 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu(1) ve diğer ilgili
mevzuat çerçevesinde sürekli bilgi verme ödevlerini yerine getirmede gelişen
bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak, bildirimlerin kolay, hızlı, ekonomik
ve güvenilir bir şekilde idareye intikalini sağlamaktır.
II - YETKİ
213
sayılı Vergi Usul Kanununun(2) 148, 149 ve mükerrer 257 nci
maddelerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak, bağlı oldukları meslek
odasının çalışanlar listesine kayıtlı yeminli mali müşavirler için sürekli bilgi
verme yükümlülüğünün elektronik ortamda yerine getirilmesine ilişkin olarak bu
Tebliğle bazı düzenlemelerin yapılması gerekli görülmüştür.
III - KAPSAM
Bağlı
oldukları meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı ve sürekli bilgi verme
yükümlülüğü bulunan yeminli mali müşavirler, bu Tebliğ gereğince elektronik
ortamda internet vergi dairesine 1 Şubat 2008 tarihinden itibaren aşağıda
belirtilen hususlarda bildirimde bulunacaklardır.
a)
Mükellefler ile düzenlemiş oldukları "Tam Tasdik (Yıllık gelir veya kurumlar
vergisi beyanname ve eklerinin tasdiki) Sözleşmeleri" ne ilişkin
bilgiler.
b)
Mükellefler ile düzenlemiş oldukları diğer sözleşme bilgileri. (Katma Değer
Vergisi İadesi, Özel Tüketim Vergisi, Ar-Ge İndirimi Tasdik Raporu
v.s.)
c)
Yeminli mali müşavirin kimlik bilgileri, şirket veya ortaklık halinde faaliyette
bulunuluyorsa şirketin veya ortaklığın bilgileri ile ortakların
bilgileri.
d)
Yeminli mali müşavirin bürosunda veya yeminli mali müşavirlik şirketinin
bürosunda çalışanlara ait bilgiler.
IV - BİLDİRİMLERİN GÖNDERİLMESİNDE UYULACAK
USUL VE ESASLAR
Yeminli mali müşavirlerin, örneği bu Tebliğin ekinde yer alan "Sözleşme
ve Bilgi Formlarının Elektronik Ortamda Gönderme Talep Formu ve Taahhütnamesini"
doldurarak bizzat, yeminli mali müşavirlik şirketlerinde ise şirketin ortağı ve
kanuni temsilcisi olan yeminli mali müşavirin bağlı bulundukları vergi
dairelerine müracaat etmeleri gerekmektedir.
Bu
şekilde talepte bulunan yeminli mali müşavirlere bağlı bulundukları vergi
dairesince, müracaat anında sistemden üretilecek kullanıcı kodu, parola ve
şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf verilecektir. Şifre zarfının yeminli mali
müşavire tesliminde, "……. Vergi Dairesinin ……… vergi kimlik numaralı mükellefi
yeminli mali müşavir …………..’
ya/……………..yeminli mali müşavirlik şirketine bildirimlerini elektronik ortamda
gönderebilmesi için kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı
olarak teslim edilmiştir." şeklinde bir "Teslim Tutanağı" tanzim edilecek ve söz
konusu tutanak yeminli mali müşavir ile vergi dairesi müdürü veya müdür
yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanacaktır. Tanzim edilen
Teslim Tutanağı ile Talep Formunun birer örneği yeminli mali müşavirin tarh
dosyasında muhafaza edilecektir.
Ancak,
yeminli mali müşavirler/yeminli mali müşavirlik şirketleri kendilerine daha
önceden elektronik beyanname gönderme amaçlı verilen kullanıcı kodu, parola ve
şifresinin olması halinde yeni bir kullanıcı kodu, parola ve şifre alınmayacak,
mevcut bulunan şifre bu Tebliğde öngörülen hususların yerine getirilmesinde de
kullanılacaktır.
V - SÖZLEŞMELERİN VE BİLGİ FORMLARININ
ELEKTRONİK ORTAMDA GÖNDERİ LMESİNE İLİŞKİN USUL VE
ESASLAR
A - Sözleşmelerin Elektronik Ortamda
Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
1 - Tam Tasdik Sözleşmelerinin
Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Gelir
ve kurumlar vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin olarak hesap
döneminin ilk ayı içinde düzenlenmiş olan tam tasdik sözleşmelerine ilişkin
bilgiler, takip eden ayın son gününe kadar, süresinden sonra düzenlenen
sözleşmelere ilişkin bilgiler ise, sözleşme tarihinden itibaren 15 gün içinde
internet vergi dairesine, yeminli mali müşavirler tarafından elektronik ortamda
girilecektir.
Ayrıca, yeminli mali müşavirler tarafından vergi idaresine verilecek
tasdik raporlarına söz konusu sözleşmelerin birer örneğinin ekleneceği
tabiidir.
2 - Diğer Tasdik Sözleşmelerinin
Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Yeminli mali müşavirlerle mükellefler arasında düzenlenen ve tam tasdik
sözleşmesi dışındaki diğer tasdik sözleşmelerine ilişkin bilgiler, sözleşmenin
düzenlendiği tarihten itibaren 15 gün içinde internet vergi dairesine yeminli
mali müşavirler tarafından elektronik ortamda
girilecektir.
Ayrıca, yeminli mali müşavirler tarafından vergi idaresine verilecek
tasdik raporlarına söz konusu sözleşmelerin birer örneğinin ekleneceği
tabiidir.
3 - Tasdik İşlemlerinde İptal/Fesih Edilen
Sözleşmelerinin Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Gerek
tam tasdik konusunda ve gerekse tam tasdik dışındaki diğer konulardaki
sözleşmelerin iptal ya da feshedilmesi durumunda, iptal/fesih tarihinden
itibaren en geç 15 gün içinde gerekçesi ile birlikte yeminli mali müşavirler
tarafından internet vergi dairesine elektronik ortamda bildirimde
bulunulacaktır.
4 - Sözleşmelerin Vergi Dairelerine
Gönderilmemesi
Tam
tasdik ve diğer tasdik sözleşme bilgileri bu Tebliğde yer alan esaslar
çerçevesinde elektronik ortamda gönderileceğinden ayrıca sözleşme örneklerinin
bildirim amacıyla vergi dairesine ibrazına gerek bulunmamaktadır. Ancak, tam
tasdik ve diğer tasdik sözleşme örneklerinin ilgili meslek odasına ibraz
edileceği tabiidir.
B - Sözleşmelerin Elektronik
Ortamda Gönderilmesine İlişkin Vergi Dairesince Yapılacak
İşlemler
Yeminli mali müşavirlerce düzenlenen tasdik raporu ilgili vergi dairesine
ibraz edildiğinde, tasdike konu rapora ilişkin sözleşme bilgilerinin evvelce
yeminli mali müşavirce elektronik ortamda sisteme girilip girilmediğine
bakılacak, sözleşme bilgileri evvelce
yeminli mali müşavirce sisteme girilmişse söz konusu tasdik raporu vergi
dairesince kabul edilecektir.
Öte
yandan, gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin
olarak hesap döneminin ilk ayı içinde düzenlenmiş olan tam tasdik sözleşmelerine
ilişkin bilgiler süresinden sonra elektronik ortamda gönderilir ise bu
sözleşmeler süresinden sonra düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi olarak kabul
edilecektir.
C- Yeminli Mali Müşavirin Kimlik
Bilgileri, Şirket veya Ortaklık Halinde Faaliyette Bulunuluyorsa Şirketin veya
Ortaklığın Bilgileri ile Ortaklarının Bilgileri ve Büro Çalışanlarına İlişkin
Bilgilerin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Usul ve
Esaslar
Söz
konusu bilgiler; yeminli mali müşavirlerin işe başladıkları ayı takip eden ayın
son gününe kadar elektronik ortamda internet vergi dairesine bildirilecektir.
Ancak, bu bilgilerde değişiklik olduğu takdirde; bu değişiklik, değişiklik
tarihinden itibaren 15 gün içinde yeminli mali müşavirler tarafından internet
vergi dairesine elektronik ortamda bildirilecektir.
Öte
yandan, söz konusu bilgilerin elektronik ortamda gönderilmesi uygulamasının yeni
olması nedeniyle, öteden beri işe devam eden yeminli mali müşavirler, istenilen
bilgileri 2008 yılının Şubat ayı içerisinde internet vergi dairesine elektronik
ortamda bildireceklerdir.
D - Sözleşmelerin ve Bilgi
Formlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Diğer Usul ve
Esaslar
1 - Ücretlerin Bildirilmesine İlişkin Usul
ve Esaslar
Yeminli mali müşavirlerin gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile
eklerinin tasdikine ilişkin olarak mükellefler ile düzenlemiş oldukları tam
tasdik sözleşmelerine ilişkin ücretin tam tutarı yeminli mali müşavirler
tarafından sisteme girilecektir.
Bu
Tebliğin III/b bölümünde belirtilen ve tam tasdik sözleşmesi dışındaki diğer
sözleşme bilgilerinin elektronik ortamda gönderilmesi aşamasında ücret sütunu
boş bırakılarak bildirimde bulunulacaktır. Daha sonra düzenlenen tasdik
raporunun vergi dairesince işleme konulması ve alınması gereken ücretin
miktarının belirlenmesinin mümkün hale gelmesinden itibaren 15 gün içinde tasdik
ücreti ve mükellefçe alınacak iade tutarı, internet vergi dairesine elektronik
ortamda sözleşme bilgileri içine dahil edilmek suretiyle evvelce boş bırakılan
bölüme ilişkin bilgiler tamamlanmış olacaktır.
2 - Oda ve Adres Değişikliğinin
Bildirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Yeminli mali müşavirlerin işyeri ve ikamet adreslerinin ve bağlı
bulunduğu odalarının değişmesi halinde bu değişiklik, değişiklik tarihinden
itibaren 15 gün içinde yeminli mali müşavirler tarafından internet vergi
dairesine elektronik ortamda bildirilecektir.
E - Bildirimlerin Elektronik Ortamda
Gönderilmesine İlişkin Diğer Hususlar
1 -
Sözleşmeleri ve bilgi formlarını elektronik ortamda gönderecek yeminli mali
müşavirler vergi dairesince verilen kullanıcı kodu, parola ve şifreyi kullanarak
www.gib.gov.tr adresi Internet Vergi
Dairesi/Gelir–Kurumlar Vergi Dairesi’ne girerek "YMM Söz. Bilgileri" başlığını seçecektir.
2 -
Öncelikle "YMM Büro Çalışanları Giriş
Ekranı" aracılığıyla bilgi formlarının doldurulması
gerekmektedir.
3 -
Sözleşme bilgilerinin girişi için
"Sözleşme Bilgileri Giriş/Listele Ekranı" / "Yeni Sözleşme Bilgisi Ekle"
başlığı seçilecektir. Gelen ekranda sözleşmeye ilişkin bilgiler doldurulduktan
sonra "Kaydet" tuşuna basılacaktır.
Sözleşme girişleri yapılırken tasdik konusuna göre kontroller program tarafından
yapılacak kullanıcı bu konuda uyarılacaktır. Hatalı giriş yapılan sözleşme
bilgilerini güncelleme yanlış girilen sözleşmeyi iptal imkanı da
bulunmaktadır.
4 -
Sözleşme bilgileri girişi Başkanlığımız bilgisi dahilinde olan herhangi bir
teknik arıza nedeniyle bu Tebliğ ile öngörülen sürenin son gününe kadar yerine
getirilememiş ise, Başkanlığımızca verilecek ek sürede bilgi girişi
yapılabilecektir.
5 - Bu
Tebliğle; 6/12/2000 tarihli ve 24252 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 28 sıra
Nolu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği hükümleri ile getirilen yeminli mali
müşavirlerin sürekli bilgi verme yükümlülüklerine ilişkin 1 ve 2 numaralı
formların gönderilmesine ilişkin uygulama ile yine bu konudaki düzenlemeye yer
veren 20/7/2001 tarihli ve 24468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 31 sıra Nolu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin "Bilgi Formları"na ilişkin 3 üncü bölümü
yürürlükten kaldırılmıştır. Bundan böyle söz konusu formlar
düzenlenmeyecektir.
6- Bu
Tebliğ ile getirilen bilgi verme yükümlülüğüne uymayan veya eksik ya da
yanıltıcı bilgi verenler hakkında Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi
hükmüne göre işlem yapılacaktır.
Tebliğ
olunur.
—————————
(1) 13/6/1989
tarih ve 20194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
(2) 10/1/1961
tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Eki için
Tıklayınız |