Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile ilgili
bazı konularda tereddütler oluştuğu anlaşılmış olup, söz konusu tereddütleri
gidermek ve uygulama birliği sağlamak amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması
gerekli görülmüştür.
1- Kıymetli Maden Alım/Satımında Belge
Düzeni
Türk
Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı Karara İlişkin 2006-32/32 No.lu
Tebliğ1 ile yetkili müesseselere;
Kıymetli Madenler Borsasına üye olmak kaydıyla, ilgili yönetmelik ve mevzuat
hükümleri çerçevesinde işlenmemiş kıymetli madenler ile barlar veya külçeler
halindeki işlenmiş kıymetli madenlerin ithalini, ihracını ve söz konusu Borsada
sürdürülmekte olan kıymetli madenlere ilişkin işlemleri yapma ve Darphane ve
Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından üretilen basılı altınlar (milli
ziynet, meskük vb.) ile bir kilogramdan küçük külçe şeklindeki standart
altınların alım satımını yapma yetkisi verilmiştir.
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17/4-g maddesi uyarınca (dahilde ve
ithalde) külçe altın ve külçe gümüş teslimleri katma değer vergisinden
müstesnadır. Ancak altın ve gümüşten mamul veya altın ve gümüş ihtiva eden
ziynet eşyaları ile sikke altın ve gümüşlerin teslim ve ithali genel oranda
(%18) katma değer vergisine tabi olup, aynı Kanunun 23 üncü maddesine göre söz
konusu mamullerin teslim ve ithalinde matrah, külçe altın ve külçe gümüş bedeli
düşüldükten sonra kalan tutardır.
Vergi
Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi
ile Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve
esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile
bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye ve
bunlarda değişiklik yapmaya yetkili kılınmıştır.
Anılan
hükmün Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak, Türk Parası Kıymetini Koruma
Hakkında 32 sayılı Karara İlişkin 2006-32/32 No.lu Tebliğ ile kendilerine
kıymetli maden alım/satım yapma yetkisi
verilen yetkili müesseselere; 1/3/2008 tarihinden geçerli olmak üzere,
kıymetli maden alımında "Kıymetli Maden Alım Belgesi", satımında da "Kıymetli
Maden Satım Belgesi" düzenleme zorunluluğu getirilmiş ve bu belgelerin Vergi
Usul Kanunu uyarınca düzenlenmesi gereken belgeler kapsamına alınması uygun
görülmüştür. Dileyen mükelleflerin anılan tarihten önce de söz konusu belgeleri
düzenlemeleri mümkün bulunmaktadır.
Birer
örneği Tebliğ ekinde bulunan (EK: 1, 2) Kıymetli Maden Alım/Satım Belgelerinde;
düzenlenme tarihi, seri ve sıra numarası, belgeyi düzenleyen yetkili müessesenin
iş adresi, bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası, kıymetli madeni
alan/satan kişinin veya kuruluşun adı-soyadı/unvanı ve vergi kimlik numarası,
kıymetli madenin cinsi, fiyatı, miktarı, tutarı ve bu tutara isabet eden katma
değer vergisinin bulunması zorunludur.
Kıymetli Maden Alım/Satım Belgeleri en az bir asıl bir örnek olarak
düzenlenecek ve aslı, kıymetli maden alan ya da satan kişiye verilecektir. Bu
belgelerin ikiden fazla örnek olarak düzenlenmesi halinde her birinin kaçıncı
örnek olduğu belirtilecektir.
Yukarıda sayılan bilgileri taşıması şartıyla belgelerin bilgisayar
kullanmak suretiyle düzenlenmesi de mümkün bulunmaktadır.
Bilgisayarla düzenlenenler de dahil olmak üzere anılan belgeler, vergi
dairesi başkanlıklarıyla veya defterdarlıklarla anlaşması bulunan matbaalara
bastırılmak ya da noterlere tasdik ettirilmek suretiyle kullanılacak ve
belgelerde belirli bir ebat aranılmayacaktır.
Matbaa
işletmecileri, noterler ve yetkili müesseseler; Kıymetli Maden Alım/Satım
Belgelerinin basımında, Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından
Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik2 hükümlerine ve bu konuda Bakanlıkça
belirlenmiş olan diğer esaslara uyacaklardır.
Yukarıda belirtilen şartlara uygun olarak belge düzenlenmediğinin veya
gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin tespiti halinde, mükellefler adına Vergi
Usul Kanununun 353 üncü maddesi uyarınca özel usulsüzlük cezası
kesilecektir.
2- Serbest Meslek Faaliyetinde Bulunan
Hekimler (Diş Hekimleri ile Veteriner Hekimler Dahil) Tarafından Kullanılacak
Kredi Kartı Okuyucuları
Vergi
Usul Kanununun 227 nci maddesinin son fıkrasında Maliye Bakanlığının
düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri
belirlemeye yetkili olduğu hükmü yer almaktadır.
Anılan
Kanunun Mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının 1 numaralı bendinde de
Maliye Bakanlığının, tutulması veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye,
bunlarda değişiklik yapmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek
belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya; 6 numaralı
bendinde ise vergi güvenliğini sağlamak amacıyla niteliklerini belirleyip
onayladığı elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri
kullandırmaya, uygulamaya dair usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu
belirtilmiştir.
Söz
konusu hükümlerle Bakanlığımıza tanınan yetkilere dayanılarak, serbest meslek
faaliyeti icra eden hekimlerin (diş hekimleri ile veteriner hekimler dahil), iş
yerlerinde bu Tebliğde belirtilen özellikleri haiz kredi kartı okuyucularından
(bundan böyle POS -Point of Sale- olarak anılacaktır) bulundurmaları ve kredi
kartı ile yapılan ödemelerde bu cihazları kullanmaları zorunluluğu getirilmiş ve
bu cihazlarla düzenlenecek POS fişlerinin, anılan mükelleflerce yürütülen
serbest meslek faaliyetlerinde Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmiş "serbest
meslek makbuzu" olarak kabul edilmesi uygun görülmüştür.
2.1- Cihazların ve Belgelerin
Özellikleri
Anılan
hekimlerce kullanılacak POS cihazları ve bunlar tarafından üretilen belgelerin,
serbest meslek faaliyeti kapsamında elde edilen kazancın Vergi Usul Kanununa
göre belgelendirilmesini sağlayacak şekilde aşağıda sayılan özellikleri haiz
olması gerekmektedir.
a) Ek
3’teki örnekte belirtildiği şekilde belge üzerinde; mükellef bilgileri, tarih,
saat, sıra no, hizmetin cinsi, vergi dahil tutarı vb. bilgiler ve "Bu belge
V.U.K. uyarınca serbest meslek makbuzu yerine geçen belge hükmündedir." ibaresi
yer alacaktır.
b)
POS’lardan her günün sonunda günlük kapanış raporu (Z raporu)
alınabilecektir.
POS’lar, yukarıda sayılan özellikleri haiz olup olmadığının tespitine
yönelik olarak Bakanlığımızca herhangi
bir onay işlemine tabi tutulmayacaktır. Ancak şekil ve muhtevası itibariyle Ek
3’teki örneğe uygun olmayan POS fişleri, Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmiş
belge hükmünde sayılmayacaktır.
2.2- POS Cihazlarında Kullanılacak Kağıt
Rulolar
Yukarıda özellikleri belirtilen POS cihazları kullanılmak suretiyle
düzenlenen belgelerdeki bilgiler tam (anlaşılabilir kısaltmalar olabilir) ve
açık olacak, silik ve okunaksız belge verilmeyecektir.
Piyasadaki POS’ların bir kısmında halen kullanılmakta olan mikrokapsüllü
karbonsuz kopyalama kağıtları (Dekaform Self Contained vb.) darbe, katlanma,
kırışma gibi etkilerle kolaylıkla kararıp silinmekte ve fişler okunamaz hale
gelmektedir. Bu nedenle, Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmiş belge hükmünde
belge verme özelliğine sahip POS’larda, üzerindeki bilgiler kolaylıkla kararıp
silinen mikrokapsüllü karbonsuz kopyalama kağıt ruloları
kullanılmayacaktır.
Termal
kağıt ruloların kullanılması halinde ise bu ruloların;
a)
Türk Standartları Enstitüsünce onaylanmış,
b)
Arka ortasına birbirinden en fazla 50 milimetre aralıkta ve rulo
uzunluğu boyunca, kağıdı üreten firmanın logosunun (kısa adı veya baş harfleri)
ve kağıdın numarasının basılmış,
c)
Yine arkasında ve kağıdın kenarına 20 milimetreyi geçmeyen aralıklarla aşağıdaki
sıra dahilinde,
-
Onaylayan kurumun kısa adının (en fazla 4 karakter),
-
Onayın tarih ve sayısının,
-
Başına "SKT" işareti konularak, 7 yıldan az olmamak üzere son kullanma tarihinin
(ay/yıl) yazılmış,
olması
şarttır.
Mükelleflerin söz konusu termal kağıt rulolarını, belgelerin muhafaza ve
ibraz mecburiyetine ilişkin yükümlülüklerinin de gereği olarak, ısısı +35
dereceyi geçmeyen, nem oranı % 80'in altında olan ortamlarda, ışık geçirmeyen ve
kağıda zarar vermeyen kutularda saklanmaları
gerekmektedir.
2.3- Uygulama Usul ve
Esasları
a)
Anılan mükellefler, 1/6/2008 tarihinden itibaren işyerlerinde bu Tebliğde
belirtilen özelliklere sahip POS’ları bulunduracaklar ve kullanacaklar; söz
konusu şartları taşımayan POS’ları kullanamayacaklardır. Bahsi geçen mükellefler
gerekli şartları taşımayan POS’ları 1/6/2008 tarihinden itibaren mevcut halleri
ile kullanamayacaklarından, bu cihazlar sahipleri (bankalar, katılım bankaları
vb.) tarafından ya toplanacak ya da bu Tebliğde yer alan esas ve usullere uygun
hale getirilecektir.
b) Söz
konusu mükellefler, bu Tebliğ ile bulundurma ve kullanma zorunluluğu getirilen
POS’ları kullanmak suretiyle yaptıkları tahsilatlarda müşterilerine bu
POS’lardan çıkan belgeleri verecekler, müşteri tarafından talep edilse dahi
başkaca bir belge düzenlemeyeceklerdir.
c)
Bahsi geçen POS cihazlarının özelliğinden ve kredili satışlara ilişkin
mevzuattan dolayı belgenin birinci nüshasının mükellefte kalması durumunda,
müşteriye verilen ikinci nüsha, vergi uygulamalarında asıl belge gibi mütalaa
edilecektir.
d)
Anılan mükellefler, bu POS’ları kullanmak suretiyle hizmet ifasında bulundukları
her günün sonunda kapanış raporu almak ve bu raporları gerektiğinde Bakanlığımız
görevlilerine ibraz etmek üzere muhafaza etmek
zorundadırlar.
e)
Mükelleflerin işyerlerinde bu Tebliğde öngörülen POS'ları kullanıyor olmaları
serbest meslek makbuzu düzenleme mecburiyetlerini kaldırmamaktadır. Zira bedeli
kredi kartı kullanılmaksızın ödenen hizmetler için POS’ların kullanılması söz
konusu olmamaktadır. Bu durumda, anılan mükelleflerin bedelini kredi kartı
kullanılmaksızın (nakit, çek, havale vb. olarak) tahsil ettikleri hizmetler için
Vergi Usul Kanununa göre serbest meslek makbuzu düzenlemeleri gerekmektedir.
2.4- Ceza
Bu
Tebliğ kapsamındaki mükelleflerden 1/6/2008 tarihinden itibaren;
a) Bu
Tebliğde belirtilen özellikleri haiz POS cihazlarını iş yerlerinde bulundurmayan
veya iş yerinde bulundurmakla beraber Tebliğde öngörülen şartları taşımayan
cihazları kullandıkları tespit edilenlere, Vergi Usul Kanununun mükerrer 355/1
inci maddesine göre özel usulsüzlük,
b)
Tebliğde belirtilen özellikleri haiz POS cihazlarını kullanmakla birlikte
bunlarda 3 üncü bölümde açıklanan özellikleri taşımayan kağıt ruloları
kullandığı veya günlük kapanış raporu almadığı tespit edilen mükelleflere ise
her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere, Vergi Usul Kanununun 352/II-7
nci maddesine göre ikinci derece
usulsüzlük,
cezası
kesilecektir.
3- Anlaşmalı Eczanelerce Sosyal
Güvenlik Kurumu Adına Düzenlenen Faturalarda Süre
336
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde3
eczanelerin, çalışanlarının reçetelerini karşılamak üzere sözleşme
yaptıkları kamu kuruluşları ile sınırlı olmak üzere, ilgili kuruluşların
çalışanlarına yaptıkları ilaç teslimlerinde kamu kuruluşlarınca karşılanacak
paya ilişkin tutarı içeren faturayı, ay sonunda tüm çalışanlar için ve tek bir
fatura şeklinde düzenleyebilecekleri belirtilmişti.
Bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren, Sosyal Güvenlik Kurumunun da 336 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uygulamasında, eczanelerle anlaşma yapılan kamu
kuruluşları kapsamında değerlendirilmesi uygun
görülmüştür.
Anılan
Kurumla anlaşmalı eczanelerce de söz konusu Kuruma (anılan Tebliğde yer alan
usul ve esaslar çerçevesinde, çalışanlar, emeklileri ve bunların bakmakla
yükümlü oldukları kişilere ait ilaç teslimleri için) ay sonunda tek bir fatura
düzenlenebilecektir.
4- İlaç Satış Mümessilleri Tarafından
Taşınan Promosyon Ürünleri ile Numune İlaçlarda Sevk İrsaliyesi Düzenlenip
Düzenlenmeyeceği
Bakanlığımıza yansıyan olaylardan, ilaç satış mümessillerinin hekimlere
verilmek üzere, tanıtım amaçlı olarak beraberlerinde bulundurdukları ve ticari
mal kapsamında olmayan promosyon ürünleri ile numune ilaçlar için sevk
irsaliyesi düzenlenip düzenlenmeyeceği hususunda tereddüde düşüldüğü
anlaşılmıştır.
Vergi
Usul Kanununun 230 uncu maddesinin 5 numaralı bendi uyarınca, satılan malların
alıcıya teslim edilmek üzere satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı
hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya
taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk
irsaliyesi düzenlenmesi ve taşıtta bulundurulması
zorunludur.
Bu
itibarla, ticari mal niteliğinde olmayan broşür, bloknot, kalem gibi promosyon
ürünleri ile numune ilaçların, hekimlere verilmek üzere firmaların satış
mümessilleri tarafından taşınması sırasında (ticari mal sevkiyatı izlenimi
verecek büyüklükte veya mahiyette olmamak şartıyla) sevk irsaliyesi
düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır.
5- 3568 Sayılı Kanununa Göre Yetki
Almış Meslek Mensuplarına ve Avukatlık Kanununa Göre Yetki Verilen Avukatlara
Uzlaşma Görüşmelerinde İbraz Etme Zorunluluğu Getirilen
Belgeler
Uzlaşma Yönetmeliğinin4 10 uncu maddesinde, mükelleflerin uzlaşma
talebinin kabul edilmesi üzerine yapılacak uzlaşma görüşmelerinde, 3568 sayılı
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik ve Yeminli Malî
Müşavirlik Kanununa göre kurulan meslek odalarından bir meslek mensubunun da
(Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir veya Yeminli Mali Müşavir)
bulundurulabileceği, ancak bu kişilerin uzlaşma ile ilgili tutanaklara imza
atamayacakları belirtilmiştir.
Uygulamada, uzlaşma görüşmelerine mükellefle birlikte hukuki yardımda
bulunmak üzere avukatların da katılmaları mümkün
bulunmaktadır.
Bundan
böyle (Bu Tebliğin yayımı tarihine kadar uzlaşma günü tayin edilmemiş uzlaşma
talepleri dahil olmak üzere) anılan meslek mensupları ile avukatların, uzlaşma
görüşmelerine katılabilmelerinin hukuki
bir belgeye (sözleşme, vekaletname vb.) dayandırılması ve söz konusu belgenin
aslı veya onaylı bir örneğinin uzlaşma görüşmesi sırasında komisyona ibraz
edilmesi uygun görülmüştür.
Söz
konusu belge, mükellefin uzlaşma komisyonundaki dosyasında muhafaza edilecek;
birer fotokopisi de meslek mensubu ve/veya avukatın tarh dosyasına konulmak
üzere ilgili vergi dairelerine gönderilecektir.
Tebliğ
olunur.
_____________________
1 22/9/2006 tarih ve 26297 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
2 2/2/1985 tarih ve 18654 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
3 29/7/2004 tarih ve 25537 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
4 3/2/1999 tarih ve 23600 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
Ekleri İçin Tıklayınız |