Ekli “Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Karar”ın
yürürlüğe konulması; Maliye Bakanlığının 15/11/2007
tarihli ve 101556 sayılı yazısı üzerine, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun
13 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 27/11/2007 tarihinde
kararlaştırılmıştır.
Abdullah
GÜL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
C.
ÇİÇEK
H. YAZICI
N. EKREN
M. AYDIN
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet
Bakanı
M.
BAŞESGİOĞLU B.
YILDIRIM N.
ÇUBUKÇU N.
EKREN
Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı V. Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı V.
M. S.
YAZICIOĞLU M. A.
ŞAHİN M. V.
GÖNÜL B.
ATALAY
Devlet
Bakanı
Adalet Bakanı
Millî Savunma Bakanı
İçişleri Bakanı
B.
ATALAY K.
UNAKITAN H.
ÇELİK F. N.
ÖZAK
Dışişleri
Bakanı V. Maliye
Bakanı Millî Eğitim
Bakanı Bayındırlık ve İskân
Bakanı
R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM M. M.
EKER F.
ÇELİK
Sağlık
Bakanı
Ulaştırma Bakanı
Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı
M. Z.
ÇAĞLAYAN M.
H.GÜLER E.
GÜNAY V.
EROĞLU
Sanayi ve Ticaret
Bakanı Enerjive Tabii Kaynaklar Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı Çevreve Orman
Bakanı
TRANSFER FİYATLANDIRMASI YOLUYLA ÖRTÜLÜ KAZANÇ DAĞITIMI
HAKKINDA KARAR
BİRİNCİ BÖLÜM
Kapsam, Amaç ve Tanımlar
Kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Karar ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanunu’nun 13 üncü maddesinde yer alan “Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü
Kazanç Dağıtımı” hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usuller düzenlenmekte olup,
Türkiye’deki tam ve dar mükellef gerçek kişi ve kurumların tamamı bu
düzenlemenin kapsamı içindedir.
Amaç
MADDE 2
– (1) Bu düzenlemenin amacı, ilişkili
kişilerle mal veya hizmet alım ya da satımında bulunan gerçek kişi ve kurumların
gelirlerinin tam ve doğru olarak beyan edilmesini sağlamak ve transfer
fiyatlandırması yoluyla vergi matrahının aşındırılmasına engel
olmaktır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu düzenlemede geçen temel
kavramların tanımları aşağıdaki gibidir:
a) Transfer fiyatlandırması: İlişkili kişiler arasında
yapılan mal veya hizmet alım ya da satımında uygulanan fiyat veya bedeli ifade
eder.
b) İlişkili kişi: Kurumlar Vergisi Kanunu’nun uygulaması
bakımından, kurumların kendi ortakları, kurumların veya ortaklarının ilgili
bulunduğu gerçek kişi veya kurum ile idaresi, denetimi veya sermayesi bakımından
doğrudan veya dolaylı olarak bağlı bulunduğu ya da nüfuzu altında bulundurduğu
gerçek kişi veya kurumları ifade eder. Ortakların eşleri, ortakların veya
eşlerinin üstsoy ve altsoyu ile üçüncü derece dahil
yansoy hısımları ve kayın hısımları da ilişkili kişi sayılır. Gelir Vergisi Kanunu’nun uygulaması
bakımından, teşebbüs sahibinin eşi, üstsoy ve altsoyu, üçüncü derece dahil yansoy ve kayın hısımları ile doğrudan veya dolaylı
ortağı bulunduğu şirketler, bu şirketlerin ortakları, bu şirketlerin idaresi,
denetimi veya sermayesi bakımından kontrolü altında bulunan diğer şirketler
ilişkili kişi sayılır. Gerek gelir vergisi gerekse kurumlar vergisi
mükellefleri yönünden, kazancın elde edildiği ülke vergi sisteminin, Türk vergi
sisteminin yarattığı vergilendirme kapasitesi ile aynı düzeyde bir vergilendirme
imkanı sağlayıp sağlamadığı ve bilgi değişimi hususunun
göz önünde bulundurulması suretiyle Bakanlar Kurulu’nca ilan edilen ülkelerde
veya bölgelerde bulunan kişilerle yapılmış tüm işlemler ilişkili kişilerle
yapılmış sayılır.
c) Emsallere uygunluk ilkesi: İlişkili kişilerle yapılan
mal veya hizmet alım ya da satımında uygulanan fiyat veya bedelin, aralarında
böyle bir ilişkinin bulunmaması durumunda oluşacak fiyat veya bedele uygun
olmasını ifade eder.
ç) Geleneksel işlem yöntemleri: Karşılaştırılabilir fiyat yöntemi,
maliyet artı yöntemi ve yeniden satış fiyatı yöntemlerini ifade eder.
d) İşleme dayalı kâr yöntemleri: Kâr bölüşüm yöntemi ve
işleme dayalı net kâr marjı yöntemlerini ifade eder.
e) Peşin fiyatlandırma anlaşması: İlişkili kişilerle
yapılan mal veya hizmet alım ya da satımında uygulanacak fiyat veya bedelin
tespitine ilişkin yöntemler, mükellefin talebi üzerine Maliye Bakanlığı Gelir
İdaresi Başkanlığı (Bundan böyle
‘İdare’ olarak adlandırılacaktır.) ile anlaşılarak belirlenebilecek olup, bu
anlaşma peşin fiyatlandırma anlaşması olarak adlandırılır. Peşin fiyatlandırma
anlaşması, ilişkili kişilerle yapılan işlemlere ilişkin transfer
fiyatlandırmasının tespit edilmesinde belli bir süre için uygulanacak yöntemin
mükellef ile İdare tarafından anlaşılarak belirlenmesini ifade eder. Bu şekilde mükellef ile İdare arasında
belirlenen yöntem, üç yılı aşmamak üzere anlaşmada tespit edilen süre ve şartlar
dahilinde kesinlik taşır.
f) Kontrol altındaki işlem: Birbirleriyle ilişkili olan kişiler
arasındaki işlemleri ifade eder.
g) Kontrol dışı işlem: Birbirleriyle herhangi bir şekilde
ilişkisi bulunmayan kişiler arasındaki işlemleri ifade eder.
ğ) İç emsal: Mükellefin
ilişkisiz kişilerle yaptığı işlemlerde kullandığı fiyat ya da bedeli ifade
eder.
h) Dış emsal: İlişkisiz
kişilerin kendi aralarında yaptıkları karşılaştırılabilir nitelikteki işlemlerde
kullandığı fiyat ya da bedeli ifade eder.
ı) Karşılaştırılabilirlik analizi: Kontrol altındaki işlemler ile kontrol
dışı işlemlerin karşılaştırılabilir olmasını ifade etmekte olup, işlemler
arasında maddi bir farklılık yoksa ya da var olan farklılıkların düzeltimlerle giderilmesi mümkünse, kontrol altındaki işlem
ile kontrol dışı işlem karşılaştırılabilir nitelikte kabul
edilir.
i) İşlev analizi: Kontrol dışı işlemler ile kontrol
altındaki işlemlerin karşılaştırılmasında, üstlenilen riskler ve kullanılan
varlıklara göre tarafların gerçekleştirdikleri işlevleri esas alarak yapılan
analizleri ifade eder.
j) İşlem düzeltimi: Kontrol dışı işlemler ile kontrol
altındaki işlemlerin karşılaştırılmasında, söz konusu işlemler arasındaki
farklılıklar karşılaştırma konusu unsurlar üzerinde maddi etkide bulunuyorsa,
karşılaştırmanın güvenilir sonuçlar verebilmesi amacıyla bu farklılıkların
giderilmesi için yapılan işlemleri ifade eder.
k) Belgelendirme: Emsallere uygunluk ilkesinin transfer
fiyatlandırmasının her aşamasında göz önünde bulundurulduğunu göstermek amacıyla
mükellef tarafından tutulan kayıtlar ile sağlanan bilgileri ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Emsallere Uygunluk İlkesi
Emsallere
uygunluk ilkesinin amacı
MADDE 4 -
(1) Emsallere uygunluk ilkesinin temel
amacı, ilişkili kişiler arasındaki mal veya hizmet alım ya da satımında
uygulanan fiyat veya bedelin, söz konusu mal veya hizmet alım ya da satımı için
aralarında ilişki bulunmayan kişiler arasında belirlenen fiyat veya bedele
karşılaştırılabilir koşullar altında eşit olmasıdır.
Karşılaştırılabilirlik analizi
MADDE 5 –
(1) Karşılaştırılabilirlik analizi,
kontrol altındaki işlemlerin sahip olduğu koşullar ile kontrol dışı işlemlerin
sahip olduğu koşulların karşılaştırılmasına dayanır. Dolayısıyla
karşılaştırılabilirlik kavramı da işlemler arasındaki farklılıkların herhangi
bir şekilde karşılaştırma konusu unsurları maddi olarak etkilememesi veya maddi
olarak etkide bulunan farklılıkların belli işlemlerle düzeltilebilecek nitelikte
olması gereğini ifade eder.
(2) Karşılaştırılabilirliğin tespitinde dikkate alınan
başlıca unsurlar aşağıdaki gibidir:
a) Mal veya
hizmetlerin nitelikleri,
b) İşlev
analizi,
c) Ekonomik
koşullar,
ç) İş
stratejileri.
Emsal fiyat
aralığı
MADDE 6 – (1) Emsallere uygunluk ilkesi
açısından en güvenilir sonuç, karşılaştırmalar sonucunda ulaşılan tek bir fiyat
veya bedel olacaktır. Bununla birlikte, yapılan karşılaştırmalar ve uygulanan
yöntemler sonucu, tek bir fiyat veya bedelden ziyade birbirine yakın birden çok
sonucu içeren belli bir fiyat veya bedel aralığı tespit
edilebilir.
(2) Emsal fiyat aralığı,
aynı yöntemin farklı karşılaştırılabilir kontrol dışı işlem verilerine
uygulanmasından veya aynı verilere farklı transfer fiyatlandırması yöntemlerinin
uygulanmasından elde edilen değişik emsal fiyatların oluşturduğu bir fiyat
dizisidir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Transfer Fiyatlandırmasında
Uygulanacak Yöntemler
Yöntemlerden
beklenen amaçlar
MADDE 7 –
(1) Mükellefler, işlemin koşullarını ve
özelliklerini en iyi yansıtan yöntemi kullanarak, ilişkili kişilerle yaptıkları
mal veya hizmet alım ya da satımında emsallere uygunluk ilkesiyle tutarlı fiyat
veya bedel uyguladıklarını göstermek zorundadır.
Karşılaştırılabilir fiyat
yöntemi
MADDE 8 –
(1) Karşılaştırılabilir fiyat yöntemi, bir
mükellefin uygulayacağı emsallere uygun satış fiyatının, karşılaştırılabilir mal
veya hizmet alım ya da satımında bulunan ve aralarında herhangi bir şekilde
ilişki bulunmayan gerçek veya tüzel kişilerin birbirleriyle yaptıkları
işlemlerde uygulayacağı piyasa fiyatı ile karşılaştırılarak tespit edilmesini
ifade eder.
Maliyet artı
yöntemi
MADDE 9 –
(1) Maliyet artı yöntemi, emsallere uygun
fiyatın, ilgili mal veya hizmet maliyetlerinin makul bir brüt kâr oranı kadar
artırılması suretiyle hesaplanmasını ifade eder.
(2) Brüt kâr oranı aşağıdaki gibi
hesaplanır:
Satışlar - Maliyet = Brüt kâr oranı
Maliyet
(3) Kontrol altındaki bir işlem için uygulanacak en uygun
“makul brüt kâr oranı”, işlemi yapan mükellefin bu mal veya hizmetlere ilişkin
olarak, ilişkisiz kişilerle yaptığı işlemlerde uyguladığı brüt kâr oranı
olacaktır. Böyle bir brüt kâr oranı mevcut değilse ya da karşılaştırma için
gerekli işlem sayısı yetersizse, karşılaştırılabilir işlemler arasında
belirlenen fiyat ya da bedeli etkileyen bir farklılık bulunmaması veya var olan
farklılıkların düzeltilebilir nitelikte olması şartıyla ilişkisiz kişilerin
karşılaştırılabilir işlemlerine ait brüt kâr oranları da bu yöntemin
uygulamasında kullanılabilecektir.
Yeniden satış
fiyatı yöntemi
MADDE 10 –
(1) Yeniden satış fiyatı yöntemi,
emsallere uygun fiyatın, işlem konusu mal veya hizmetlerin aralarında herhangi
bir şekilde ilişki bulunmayan gerçek veya tüzel kişilere yeniden satılması
halinde uygulanacak fiyattan makul bir brüt satış kârı düşülerek hesaplanmasını
ifade eder.
(2) Söz konusu hesaplama aşağıdaki formül kullanılarak
yapılacaktır:
Yeniden satış fiyatı
=
Emsallere Uygun Fiyat veya Bedel
1 + Brüt satış kâr oranı
(3) Makul brüt satış
kârı, söz konusu mal veya hizmetin
yeniden satışında yüklenilen satış ve diğer faaliyet giderleri ile üstlenilen
riskler ve kullanılan varlıklar esas alınarak gerçekleştirilen işlevlerin
gerektirdiği kâr tutarını ifade
etmektedir.
Diğer
yöntemler
MADDE 11
– (1) Emsallere uygun fiyata geleneksel
işlem yöntemlerinden herhangi birisiyle ulaşma olanağı yoksa mükellef,
işlemlerin mahiyetine uygun olarak diğer yöntemleri kullanabilir. Ancak, diğer
yöntemler olarak adlandırılan işleme dayalı kâr yöntemlerinin emsallere uygunluk
ilkesi çerçevesinde fiyat ya da bedel tespitine olanak vermemesi durumunda,
mükellef kendi belirleyebileceği ve daha doğru sonuç verdiğine inandığı bir
yöntemi de kullanabilecektir. İşleyiş sistemi mükellefler
tarafından belirlenecek bu yöntemin de emsallere uygunluk ilkesine göre tespit edilmesi
zorunludur.
Kâr bölüşüm
yöntemi
MADDE 12
– (1) Kâr bölüşüm yöntemi, ilişkili
kişilerin bir veya daha fazla sayıdaki kontrol altındaki işlemlere ilişkin
toplam faaliyet kârı ya da zararının, üstlendikleri işlevler ve yüklendikleri
riskler nispetinde ilişkili kişiler arasında emsallere uygun olarak
bölüştürülmesi esasına dayanan bir yöntemdir.
İşleme dayalı
net kâr marjı yöntemi
MADDE 13 –
(1) İşleme dayalı net kâr marjı yöntemi, mükellefin kontrol altındaki bir işlemden;
maliyetler, satışlar veya varlıklar gibi ilgili ve uygun bir temele dayanarak
tespit ettiği net kâr marjının incelenmesi esasına dayanan bir
yöntemdir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Peşin Fiyatlandırma Anlaşması
Peşin
fiyatlandırma anlaşmasının amacı
MADDE 14 – (1) Peşin fiyatlandırma anlaşmasının
temel amacı, mükelleflerin ilişkili kişilerle yapacakları mal veya hizmet alım
ya da satımında uygulayacakları transfer fiyatlandırmasına ilişkin olarak
karşılaşılabilecek olası vergi ihtilaflarının önüne geçmektir.
Peşin
fiyatlandırma anlaşmasının kapsamı
MADDE 15 – (1) Peşin fiyatlandırma anlaşmasının
kapsamına kurumlar vergisi mükellefleri girmektedir. Bu çerçevede, 1/1/2008
tarihinden itibaren Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı’na kayıtlı
mükelleflerin, 1/1/2009 tarihinden itibaren ise tüm kurumlar vergisi
mükelleflerinin ilişkili kişilerle yaptıkları yurt dışı işlemlerine ilişkin
olarak belirlenecek yöntem konusunda İdare’ye başvurmaları
mümkündür.
Peşin
fiyatlandırma anlaşmasının süreci
MADDE 16 –
(1) Peşin fiyatlandırma anlaşmasına
ilişkin süreç, mükellefin İdare’ye yazılı başvurusuyla başlayacak olup, mükellef
söz konusu başvuruyla birlikte, bu Kararın 17 nci
maddesinde yer alan asgari bilgi ve belgeleri de İdare’ye sunmak zorundadır.
(2) Ön Değerlendirme: Yapılan başvuru, sunulan bilgi ve
belgelerle birlikte İdare tarafından bir ön değerlendirmeye tabi
tutulur.
(3) Analiz: Gerekli veriler tamamlandıktan sonra
karşılaştırılabilir işlemlerin, kullanılan varlıkların, diğer düzeltimlerin, uygulanabilir yöntemlerin, anlaşma
şartlarının ve diğer temel hususların seçim ve değerlendirmesi
yapılır.
(4) Anlaşmanın kabulü veya
reddi: İdare, yapılan analiz sonucunda, mükellefin başvurusunu aynen kabul
edebilir veya gerekli değişikliklerin yapılması koşuluyla kabul edebilir ya da
reddedebilir. İdare’nin başvuruyu kabul etmesi halinde mükellef ile İdare
arasında peşin fiyatlandırma anlaşması imzalanır.
(5) Peşin fiyatlandırma
anlaşmalarının süresi en fazla 3 yıl olup, söz konusu anlaşmalar imzalandığı
tarihten itibaren hüküm ifade edecektir.
(6) Peşin fiyatlandırma anlaşmasına ilişkin sürecin her aşamasında mükellef ile
karşılıklı bilgi ve görüş alışverişinde bulunulur. Ayrıca, yapılan her
anlaşma yalnızca ilgili mükellefe özgüdür ve bu mükellefi ilgilendirmektedir.
Dolayısıyla, yapılan anlaşmaların başka mükellefler tarafından emsal olarak
kullanılması veya yapılan işlemlere ilişkin bir kanıt olarak sunulması mümkün
değildir.
(7) İdare, mükellefin söz konusu anlaşma koşullarına uyum
gösterip göstermediğini ve/veya bu koşulların geçerliliğini sürdürüp
sürdürmediğini, anlaşmada belirlenen süre boyunca mükellefin sunacağı yıllık
rapor üzerinden takip eder.
Söz konusu rapor, anlaşma süresi
boyunca her yıl kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi içinde bir yazı
ekinde İdare’ye gönderilir.
(8) Anlaşmanın yenilenmesi: Mükellef mevcut bir peşin
fiyatlandırma anlaşmasının yenilenmesi talebinde bulunabilir. Bu durumda
mükellef anlaşma süresinin bitiminden en az 9 ay önce İdare’ye başvurmalıdır.
Mükellef başvurusunda, mevcut anlaşmada belirtilen koşullar ile varsayımlarda
herhangi bir değişiklik meydana gelip gelmediğini, anlaşmanın yenilenmesi
sonucunda anlaşmada herhangi bir değişiklik yapılması gerekip gerekmediğini ve
tespit edilen yöntemin anlaşmada kavranan işlemlerin mahiyetine en uygun olarak
emsallere uygunluk ilkesini karşıladığını gösterecek gerekli bilgi ve belgeleri
sunar.
(9) İdare söz konusu başvurunun incelenmesi sonucunda,
mevcut anlaşmada belirtilen koşullar ile varsayımların devam ettiğine ve tespit
edilen yöntemin emsallere uygunluk ilkesini karşıladığına karar verirse, mevcut
anlaşmanın aynı koşulları, varsayımları ve yöntemi kapsayacak şekilde bir dönem
daha devam ettirilmesini kabul edebilir. Bununla birlikte, İdare, anlaşmada
kavranan işlemlerin mahiyetinin, belirtilen koşulların ve varsayımların
değiştiğine ya da farklı bir yöntem tespit edilmesi gerektiğine karar verirse,
mükellefin yeni bir peşin fiyatlandırma anlaşması başvurusunda bulunması
gerekir.
(10)
Anlaşmanın revize edilmesi: İdare ile mükellef arasında imzalanmış ve
yürürlükte olan bir peşin fiyatlandırma anlaşması aşağıdaki durumların
gerçekleşmesi halinde revize edilebilir:
a) Anlaşmada yer alan kritik bir varsayımın
gerçekleşmemesi,
b) Anlaşma koşullarında esasa ilişkin bir değişikliğin
gerçekleşmesi veya anlaşmada belirlenen koşulların geçerliliğini
sürdürmemesi,
c) Çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmaları da dahil, yasal düzenlemelerde anlaşmayı etkileyecek
değişikliklerin gerçekleşmesi,
ç) İki veya çok taraflı peşin fiyatlandırma
anlaşmalarında, diğer ülke idaresinin/idarelerinin anlaşmayı revize etmesi,
yürürlükten kaldırması veya iptal etmiş olması.
(11) Mükellef, İdare ile imzaladığı peşin fiyatlandırma
anlaşmasının revize edilmesi amacıyla İdare’ye başvurabilir. Söz konusu
başvuruda mükellef, anlaşmanın revize edilmesi talebinin nedenlerini de içerecek
şekilde gerekli bilgi ve belgeleri İdare’ye ibraz etmek zorundadır. Anlaşmanın
revize edilmesi hususunun İdare tarafından kabul edildiği durumda, anlaşmanın
revize edildiği tarihten mevcut anlaşmanın süresinin bitimine kadar yeniden
belirlenen anlaşma koşulları geçerli olacaktır. İdarenin anlaşmanın revize
edilmesini kabul etmediği durumda anlaşma aynen devam edecektir. Ancak mükellef
yukarıda yer alan nedenleri ileri sürerek anlaşmanın iptalini isteyebilir. Bu
durumda, İdare anlaşmayı iptal edebilir.
(12) Mevcut bir peşin fiyatlandırma anlaşmasının revize
edilmesine ilişkin nedenler İdare tarafından da tespit edilebilir. Anlaşmanın
revize edilmesi konusunda taraflar anlaşmaya varırsa, anlaşmanın revize edildiği
tarihten mevcut anlaşmanın süresinin bitimine kadar yeniden belirlenen anlaşma
koşulları geçerli olacaktır. Mükellefin anlaşmanın revize edilmesini kabul
etmediği durumda İdare anlaşmayı tek taraflı olarak iptal
edebilir.
(13) Anlaşmanın iptal edildiği durumlarda iptal kararının
verildiği tarihten itibaren anlaşma hükümleri geçerliliğini
kaybeder.
(14) Anlaşmanın iptali: Aşağıda belirtilen durumlarda,
İdare mevcut bir peşin fiyatlandırma anlaşmasını tek taraflı olarak anlaşmanın
imzalandığı tarihten itibaren iptal edebilir ve anlaşmayı hiç yapılmamış kabul
ederek mükellefi vergi incelemesine sevk edebilir:
a) Mükellefin peşin fiyatlandırma anlaşmasında belirtilen
koşullara uymaması,
b) Mükellef tarafından gerek başvuru esnasında gerekse
sonraki aşamalarda (yıllık rapor da dahil) ibraz edilen
bilgi ve belgelerin eksik, yanlış veya yanıltıcı olduğunun tespit edilmesi.
(15) Diğer taraftan, anlaşma süresince her yıl kurumlar vergisi
beyannamesinin verilme süresi içinde İdare’ye gönderilmesi gereken yıllık
raporun zamanında ibraz edilmemesi durumunda, mevcut anlaşma, söz konusu
raporun ilgili bulunduğu hesap döneminin başından itibaren iptal edilebilir.
Peşin
fiyatlandırma anlaşmasına ilişkin belgelendirme
MADDE 17 –-
(1) İdare’ye başvuruda bulunan
mükelleflerin sunmaları gereken temel bilgi ve belgeler aşağıdaki
gibidir:
a) Yazılı Başvuru [Yazılı Başvuru’da
anlaşmanın süresine ilişkin talep, anlaşma sürecine katılacak mükelleflerin ya
da temsilcilerin adları, T.C. kimlik numaraları, adresleri, telefon numaraları,
mükellefin faaliyet konusu, kurumun yapısı (merkez, şube) ve ortakları, sermaye
yapısı, içinde bulunduğu sektör, ekonomik ve hukuki geçmişi hakkında özet
bilgiler, ilişkili kişilerin tanımı ve bu kişiler arasındaki mülkiyet
ilişkilerine ilişkin bilgiler yer alır.],
b) Üstlenilen işlevleri, sahip olunan riskleri ve
kullanılan varlıkları içeren tüm bilgiler,
c) Kritik varsayımlara ilişkin bilgiler ve gerekçeleri
(önerilen
transfer fiyatlandırması yöntemi ile bu yöntemin seçimine ve uygulanmasına esas
teşkil eden koşullara ve varsayımlara ilişkin açıklamalar, analizler ve yapılan
diğer çalışmalar),
ç) Gayri maddi varlıkların
mülkiyetine ve alınan veya ödenen gayri maddi hak bedellerine ilişkin bilgi,
d) İlişkili kişiler
tarafından farklı muhasebe standartları ve yöntemleri kullanılıyor ise bunlara
ilişkin bilgi,
e) Başvuru tarihinin içinde bulunduğu hesap dönemine ilişkin
ürün fiyat listeleri,
f) Başvuru tarihinin içinde bulunduğu hesap dönemine
ilişkin
üretim maliyetleri,
g) İlişkili kişiler
arasındaki işlemlere uygulanan şirket içi
fiyatlandırma politikası,
ğ) Başvuru tarihinin içinde bulunduğu
hesap döneminde ilişkili ve ilişkisiz kişilerle yapılan işlemlerin miktarı ile
fatura, dekont ve benzeri belgeler,
h) İlişkili kişilerin son üç yıla
ilişkin mali tabloları, gelir veya kurumlar vergisi beyanname örnekleri, yurt
dışı işlemlerine ait sözleşmelerin örnekleri,
ı) Önerilen transfer
fiyatlandırması yöntemini destekleyen son üç yıla ait finansal veriler ve
bunlarla ilgili belgeler,
i) İki veya daha fazla
karşılaştırılabilir işlemin olması durumunda belirlenen emsal fiyat aralığı ve
bu aralığın tespitinde kullanılan yöntem,
j) Emsal fiyatın tespit edilmesi için
gerekli diğer belgeler.
(2) İdare, gerekli gördüğü
takdirde mükelleften ilave bilgi ve belge talebinde bulunabilir. İlgili bilgi ve
belgelerin yabancı dilde yazılmış olmaları halinde, bunların Türkçe
çevirilerinin de ibraz edilmesi zorunludur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Transfer Fiyatlandırmasında
Belgelendirme
Amaç
MADDE 18
– (1) Belgelendirmede amaç, transfer
fiyatlandırmasına ilişkin sürecin anlaşılması ve hesaplamaların ayrıntılarının
gösterilmesidir. Bu nedenle mükellefler tarafından, emsallere uygunluk ilkesi
doğrultusunda işlem yapıldığını gösteren bilgi ve belgelerin hazırlanması ya da
temin edilmesi, ayrıca belgelendirmeye ilişkin bu bilgi ve belgelerin istenmesi
durumunda İdare’ye veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlara ibraz edilmek
üzere hazır tutulması zorunludur.
Yıllık
belgelendirme
MADDE 19 – (1) Büyük
Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı’na kayıtlı mükelleflerin ilişkili kişilerle
yaptığı yurt içi ve yurt dışı işlemleri ile diğer kurumlar vergisi
mükelleflerinin ilişkili
kişilerle yaptığı yurt dışı işlemlere ilişkin olarak aşağıda
yer alan bilgi ve belgeleri içeren “Yıllık Transfer Fiyatlandırması Raporu”nu
kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresine kadar hazırlamaları ve bu süre
sona erdikten sonra istenmesi durumunda İdare’ye veya vergi incelemesi yapmaya
yetkili olanlara ibraz etmeleri zorunludur.
(2) Ancak, Büyük Mükellefler
Vergi Dairesi Başkanlığı’na kayıtlı mükellefler dışındaki diğer kurumlar vergisi
mükellefleri ilişkili
kişilerle yaptıkları yurt içi; gelir vergisi mükellefleri de ilişkili kişilerle
yaptıkları yurt içi ve yurt dışı işlemlere ilişkin olarak aşağıda yer alan bilgi
ve belgeleri istenmesi durumunda İdare’ye veya vergi incelemesi yapmaya yetkili
olanlara ibraz ederler.
a) Mükellefin faaliyetlerinin tanımı, organizasyon yapısı
(merkez, şube) ve ortakları, sermaye yapısı, içinde bulunduğu sektör, ekonomik
ve hukuki geçmişi hakkında özet bilgiler, ilişkili kişilerin tanımı (vergi
kimlik numaraları, adresleri, telefon numaraları vb.) ve bu kişiler arasındaki
mülkiyet ilişkilerine ilişkin bilgiler,
b) Üstlenilen işlevleri, sahip olunan riskleri ve
kullanılan varlıkları içeren tüm bilgiler,
c) İşlem konusu yıla ilişkin ürün
fiyat listeleri,
ç) İşlem konusu yıla ilişkin üretim
maliyetleri,
d) İşlem konusu yıl içinde ilişkili ve ilişkisiz
kişilerle yapılan işlemlerin miktarı ile fatura, dekont
ve benzeri belgeler,
e) İşlem konusu yıl içinde ilişkili
kişilerle yapılan tüm sözleşme örnekleri,
f) İlişkili kişilere ait özet mali
tablolar,
g) İlişkili kişiler arasındaki
işlemlere uygulanan şirket içi fiyatlandırma politikası,
ğ) İlişkili kişiler tarafından farklı
muhasebe standartları ve yöntemleri kullanılıyor ise bunlara ilişkin bilgi,
h) Gayri maddi varlıkların
mülkiyetine ve alınan veya ödenen gayri maddi hak bedellerine ilişkin bilgi,
ı) Kullanılan transfer
fiyatlandırması yönteminin seçilme nedeni ve uygulanmasına ilişkin bilgi ve
belgeler (iç ve/veya dış emsaller, karşılaştırılabilirlik analizi),
i) Emsallere uygun fiyat ya da kâr
marjının saptanmasında kullanılan hesaplamalar ve
yapılan varsayımlara ilişkin ayrıntılı bilgiler,
j) Belli bir emsal fiyat aralığı
tespit edilmişse, bu aralığın tespitinde kullanılan yöntem,
k) Emsal fiyatın tespit
edilmesi için gerekli diğer belgeler.
(3) İdare, gerekli gördüğü
takdirde mükelleften ilave bilgi ve belge talebinde bulunabilir. İlgili bilgi ve belgelerin
yabancı dilde yazılmış olmaları halinde, bunların Türkçe çevirilerinin de ibraz
edilmesi zorunludur.
ALTINCI
BÖLÜM
Yürürlük ve
Yürütme
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu
Karar, 1/1/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 21 –
(1) Bu Karar hükümlerini Maliye Bakanı
yürütür.
|