MADDE 1 – 3/1/1990 tarihli ve 20391 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Malî Müşavir ve Yeminli Malî Müşavirlerin
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde yer alan
"Bakan" ve "Birlik" tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve "Geçici Kurul"
tanımı yürürlükten kaldırılmıştır.
"Bakan: Maliye Bakanını,"
"Birilik: Türkiye Serbest Muhasebeci Malî Müşavirler ve Yeminli Malî
Müşavirler Odaları Birliğini (TÜRMOB),"
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan fıkraya aşağıdaki (c) bendi
eklenmiştir.
"b)
Şirketlerde; şirket sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinin aslı veya Ticaret Sicilinden alınmış onaylı bir örneği veya aslı
görülerek ilgili odasınca onaylanmış bir sureti,"
"c)
Şirket ortaklarının, ortaklık paylarının veya adresinin değişmesi hâlinde,
konuya ilişkin kararın noterden onaylı nüshası ile kararın yayımlandığı Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinin aslı veya Ticaret Sicilinden alınmış onaylı bir
örneği veya aslı görülerek ilgili odasınca onaylanmış bir
sureti,"
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 14 – Her meslek mensubu meslekî faaliyetine başlamadan önce
bağlı olduğu oda bilgisinde iş yeri açmak zorundadır.
Büro
standartları ve buna ilişkin usul ve esaslar Birlik Genel Kurulu’nda belirlenir.
Açılan işyerleri bağımsız büro şeklinde olup, başka bir serbest meslek faaliyeti
veya ticarethane ile içiçe olamaz. Meslekî faaliyetler
aynı zamanda ev olarak kullanılan ikametgâhlarda yürütülemez. Bir meslek
mensubunun birden fazla bürosu olamaz. Birlikte çalışan meslek mensupları da
ayrı büro edinemezler.
Ortaklık bürosu veya şirket kurulması hâlinde de işyeri açılması
mecburidir. Meslekî faaliyette bulunmayan meslek mensupları ikametgâhlarının
bulunduğu bölgenin odasına kaydolurlar.
Meslek
mensuplarının Türk Ticaret Kanununa göre bir meslek şirketi kurmaları hâlinde,
şirket, kayıtlı olduğu odanın bulunduğu ilin sınırları içinde şube ve irtibat
bürosu açamaz. Bir şirketin bir başka ilde şube açabilmesi, o ildeki ilgili
meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı, şirketi temsil ve ilzama yetkili
bir ortak görevlendirmesi hâlinde mümkündür.
İşyerini veya ikamet adresini değiştiren meslek mensupları ile bunların
kurdukları ortaklık büroları ve şirketler, onbeş gün
içinde yeni adreslerini bağlı oldukları odalara bildirmek
zorundadırlar.
İşyeri
açılışına ilişkin gerekli yoklama odalar tarafından yapılır. Vergi dairelerince
mükellefiyet tesisinde oda sicil belgesi aranır. Büro edinen meslek mensupları
odaya kayıt olduktan itibaren üç ay içinde Büro Tescil Belgesi almak
zorundadırlar. Büro Tescil Belgeleri iki yılda bir vize
ettirilir."
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Kimlik belgesi alınması ve
değiştirilmesi
MADDE 16 – Meslek mensuplarına, bağlı oldukları odalar tarafından
kimlik belgesi verilir. İşyerinin başka bir odaya nakli hâlinde yeni kimlik
belgesi verilir ve eskisi iptal edilir.
Meslek
unvanından başka nüfus cüzdanında belirtilen bilgiler ile iş ve ikamet
adreslerini içeren bu kimlik belgesi oda başkanı tarafından imzalanır ve
mühürlenir.
Kimlik
belgeleri, tek tip olarak Birlik tarafından bastırılır ve odalara
dağıtılır.
İstifa
ve diğer sebeplerle meslekten ayrılanlar, kimlik belgelerini iptal edilmek üzere
odaya teslim eder."
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 17 – Serbest muhasebecilerin çalışma konuları, gerçek ve tüzel
kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin; genel kabul görmüş muhasebe prensipleri
ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince defterlerini tutmak, malî tablolar ve
beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri
yapmaktır."
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasının
(a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan fıkraya aşağıdaki
(d) bendi eklenmiştir.
"a)
Gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin, genel kabul görmüş
muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince defterlerini tutmak,
malî tablolar ve beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri
işlerini yapmak."
"c)
Yukarıdaki bentte yazılı konularda, belgelerine dayanılarak, inceleme, tahlil,
denetim yapmak, malî tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş
vermek, rapor ve benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik, değerleme,
derecelendirme ve benzeri işleri yapmak."
"d)
İlgili mevzuatın öngördüğü işler ile resmî mercilerce belirlenecek işleri
yapmak."
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının
(b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b)
Yukarıdaki bentte yazılı konularda, belgelerine dayanılarak inceleme, tahlil,
denetim yapmak, malî tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş
vermek, rapor ve benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik, değerleme,
derecelendirme ve benzeri işleri yapmak."
"d)
İlgili mevzuatın öngördüğü işler ile resmî mercilerce belirlenecek işleri
yapmak."
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Çalıştırılacak kişilerde öncelik, ruhsatlı meslek mensubu veya stajyer
meslek mensubunundur."
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 23 – Meslek mensubu, gerek duyması hâlinde, kendisine gelen
müşterinin kim olduğunu önceki meslek mensubundan sorup öğrenerek, gerekli
görüşmeleri yaptıktan sonra işi kabul eder.
Meslek
mensupları getirilen iş teklifini gerekçe göstermeden reddedebilirler, red kararı iş sahibine gecikmeden
bildirilir.
İki
meslek mensubu tarafından reddedilen iş sahibi ilgili odaya müracaat eder. Oda
kendisine meslek mensubu belirler.
Staj
ve sınav sürecini tamamlayarak, mesleği yapmaya hak kazanan meslek mensupları,
meslek ruhsatlarını aldığı tarihten itibaren iki yıl geçmedikçe, staj yaptıkları
meslek mensuplarının rızası olmadan onların müşterilerine hizmet
veremezler.
İş
kabulü ve reddi ile ilgili uygulama esasları, Birlik tarafından bir mecburi
meslek kararı ile belirlenir."
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 26 – Taraflar haklı nedenlerle veya karşılıklı rızaları ile
aralarındaki sözleşmeyi her zaman feshedebilirler.
Bu
takdirde alınmış olan defter ve belgeler bir ay içinde devir teslim tutanağı
düzenlenmek suretiyle sahiplerine geri verilir. Devir teslim gerçekleşmediği
takdirde durum meslek mensubu tarafından odaya bildirilir.
Tarafların tazminat hakları genel hukuk kurallarına
tabidir.
Ücretin ödenmemesi ve meslek mensubuna tevdi edilen belgelerin sağlıklı
ve güvenilir olmaması fesihde meslek mensubunun haklı
gerekçesidir."
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 32 – Meslekî faaliyette bulunan meslek mensupları nakil için
yeni iş yeri merkezinin bulunduğu oda yönetim kuruluna yazı ile başvurur.
Meslekî faaliyette bulunmayan meslek mensuplarının ikametgâh değişikliklerinde
nakil suretiyle kayıt yaptırmaları ihtiyaridir.
İşyeri
ve ikametgâh değişikliklerinde başvuru yazısında, istekte bulunan meslek
mensubunun kayıtlı olduğu odanın adı, sicil numarası, ruhsatname numarası ve
tarihi, nakletmek istediği oda bölgesi içindeki işyeri ve ikamet adresi
bildirilir."
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Başvurulan oda yönetim kurulu, nakil başvurusu üzerine gerekli
incelemeleri yapar. Talebin kabulü hâlinde meslek mensubunu odaya kayıt eder.
Kayıt günü, Birliğe ve meslek mensubunun önceden kayıtlı olduğu odaya
bildirilir. Eski oda, bu bildiri üzerine meslek mensubunun adını kayıtlardan
siler ve dosyasını naklettiği odaya gönderir. Varsa, devam eden disiplin
soruşturması eski odaca sürdürülür. Sonuçları ayrıca nakil gittiği odaya
bildirilir."
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 34 – Nakil talebinin, başvurulan odaca reddi hâlinde, meslek
mensubu kararın kendisine tebliğinden itibaren onbeş
gün içinde Birliğe itiraz edebilir.
Birlik
bu itirazı onbeş gün içinde karara bağlar. Birliğin
vereceği karar nihaidir."
MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrasının
birinci cümlesi ve (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Aşağıdaki hâllerde meslek mensubunun adı çalışanlar listesinden yönetim
kurulu kararıyla silinir."
"a)
Meslek mensubunun, meslekî faaliyette bulunmayacağını yazılı olarak bildirmesi
veya çalışma bürosunu kapatmış olması ya da bu durumun oda tarafından tespit
edilmiş olması,"
"Meslekî şirketlerin, tasfiyesine karar verildiği hâlde tasfiye
işlemlerinin üç yılda tamamlanmaması veya şirketin üç yıl gayri faal durumda
olduğunun tespit edilmesi hâlinde, bu şirketlere ait kayıtlar yönetim kurulu
kararıyla çalışanlar listesinin şirketler bölümünden silinir. Üye olmanın hukukî
yükümlülüklerini yerine getiren şirketler gayri faal
sayılmaz."
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 36 ncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bu
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin (c), (d) ve (e) bentlerine göre verilen çalışma
listesinden silme kararı, gerekçeli olmak zorundadır. Meslek mensubu kendi
talebi doğrultusunda alınan çalışanlar listesinden silme kararı dışındaki
kararlara karşı kararın tebliği tarihinden itibaren onbeş gün içinde Birliğe itirazda bulunabilir. Birlik, bu
itirazı onbeş gün içinde karara bağlar. Birliğin
kararına karşı itiraz mercii Bakandır. İtiraz süresi,
Birlik kararının ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren onbeş gündür. Bakanın vereceği karar
nihaidir."
MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 38 – Yeminli malî müşavirlerin tasdik edecekleri belgeler,
tasdik konuları ile tasdike ilişkin usul ve esaslar, gerçek ve tüzel kişilerin
mükellefiyet şekilleri, iş kolları ve ciroları, döviz kazandırıcı işlemleri,
ithalat ve ihracatları, yatırım miktarları ve nevileri ile belgelerin ibraz
edileceği merciler esas alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca çıkarılacak
yönetmeliklerle belirlenir."
MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 40 – Yeminli malî müşavirler tasdik işlerinde mühür
kullanırlar. Mühürler çalışma izni olan yeminli malî müşavirlere Birlik
tarafından verilir. Mühürler içiçe iki daireden
müteşekkil olup; en üste "T.C." rumuzu, ay ve yıldız ile 1923 tarihini ve
Yeminli Malî Müşavir ibaresini ve mühür numarasını taşır.
Meslekten ayrılanlar veya herhangi bir nedenle yeminli malî müşavir
sıfatını kaybedenler, mühürlerini ayrılma veya yapılacak tebligat tarihinden
itibaren on gün içinde Birliğe iade etmek zorundadırlar.
Vefat
hâlinde, aynı yükümlülük yasal mirasçıları tarafından yerine getirilir. Bu
takdirde iade süresi, yapılacak tebligat tarihinden itibaren bir
aydır."
MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 42 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
anılan fıkraya aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir.
"c)
İlgili mevzuat gereğince meslektaşlarına, müşterilerine ve kanunlara göre bilgi
vermek zorunda olduğu kişi ve kuruluşlara bilgi vermemek veya kasten yanıltıcı
bilgi vermek."
"e)
Meslekî etik ve meslekî bağımsızlık kurallarını ihlal
etmek."
MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 45 inci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Meslek mensuplarının; tabelalarına, kartvizit, rapor ve bunlara benzer
diğer yazışma kâğıtlarına; meslek unvanlarını, akademik unvanlarını, iletişim
araçlarının numaralarını, açık adreslerini, internet adresi ile elektronik posta
adresini yazmaları reklam
sayılmaz."
MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 47 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (g) bendi
eklenmiştir.
"g)
Her türlü yazılı ve görsel sanat ve edebiyat faaliyetinde
bulunmak."
MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 50 nci
maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"h)
Malî tablolara dayalı vergi beyannameleri ile diğer beyanname ve belgelerin
ilgili mevzuata uygun olup olmadığının denetim standartlarına
göre,"
MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Firma, kurum ve kuruluşların serbest muhasebeci malî müşavirler ile
yeminli malî müşavirlere yaptıracakları denetim, yazılı sözleşme ile belirlenir.
Bu sözleşmenin yapıldığı tarih ile sözleşmede yer alan ve Birlikçe lüzum görülen
hususlar, bağlı oldukları odalara bilgi formu ile bir ay içinde bildirilir."
MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğin 62 nci
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Oda
ve Birliğe karşı üyelikten doğan ödevlerini yerine
getirirler."
MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 64 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 64 – Kanunun 2 nci maddesinde
belirtilen meslekî konularla ilgili olarak yapılacak çalışmalar hakkında, meslek
mensupları arasında uygulama birliğini sağlamak için Birlik tebliğler çıkarmak
suretiyle düzenlemeler yapabilir."
MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici 4 üncü madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4 – Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihte faaliyette bulunan
şirketlerden daha önce ortaklık yapısındaki değişiklikleri bildirmeyenler,
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içinde değişikliğin yapıldığı
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin aslını bir dilekçe ekinde bağlı oldukları
odalara vermek zorundadırlar.
Meslek
mensupları, bu Yönetmelikle yapılan düzenlemelere, Yönetmeliğin yayımı
tarihinden itibaren bir yıl içinde durumlarını uygun hale getirmek
zorundadırlar."
MADDE 26 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 27 – Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Serbest Muhasebeci Malî
Müşavirler ve Yeminli Malî Müşavirler Odaları Birliği Yönetim Kurulu
yürütür. |