| 
   
                               MADDE 1 – 3/1/1990 tarihli ve 20391 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 
Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Malî Müşavir ve Yeminli Malî Müşavirlerin 
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde yer alan 
"Bakan" ve "Birlik" tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve "Geçici Kurul" 
tanımı yürürlükten kaldırılmıştır. 
             
"Bakan: Maliye Bakanını," 
             
"Birilik: Türkiye Serbest Muhasebeci Malî Müşavirler ve Yeminli Malî 
Müşavirler Odaları Birliğini (TÜRMOB)," 
             MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının 
(b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan fıkraya aşağıdaki (c) bendi 
eklenmiştir. 
             "b) 
Şirketlerde; şirket sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili 
Gazetesinin aslı veya Ticaret Sicilinden alınmış onaylı bir örneği veya aslı 
görülerek ilgili odasınca onaylanmış bir sureti," 
             "c) 
Şirket ortaklarının, ortaklık paylarının veya adresinin değişmesi hâlinde, 
konuya ilişkin kararın noterden onaylı nüshası ile kararın yayımlandığı Türkiye 
Ticaret Sicili Gazetesinin aslı veya Ticaret Sicilinden alınmış onaylı bir 
örneği veya aslı görülerek ilgili odasınca onaylanmış bir 
sureti," 
             MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "MADDE 14 – Her meslek mensubu meslekî faaliyetine başlamadan önce 
bağlı olduğu oda bilgisinde iş yeri açmak zorundadır. 
             Büro 
standartları ve buna ilişkin usul ve esaslar Birlik Genel Kurulu’nda belirlenir. 
Açılan işyerleri bağımsız büro şeklinde olup, başka bir serbest meslek faaliyeti 
veya ticarethane ile içiçe olamaz. Meslekî faaliyetler 
aynı zamanda ev olarak kullanılan ikametgâhlarda yürütülemez. Bir meslek 
mensubunun birden fazla bürosu olamaz. Birlikte çalışan meslek mensupları da 
ayrı büro edinemezler. 
             
Ortaklık bürosu veya şirket kurulması hâlinde de işyeri açılması 
mecburidir. Meslekî faaliyette bulunmayan meslek mensupları ikametgâhlarının 
bulunduğu bölgenin odasına kaydolurlar. 
             Meslek 
mensuplarının Türk Ticaret Kanununa göre bir meslek şirketi kurmaları hâlinde, 
şirket, kayıtlı olduğu odanın bulunduğu ilin sınırları içinde şube ve irtibat 
bürosu açamaz. Bir şirketin bir başka ilde şube açabilmesi, o ildeki ilgili 
meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı, şirketi temsil ve ilzama yetkili 
bir ortak görevlendirmesi hâlinde mümkündür. 
             
İşyerini veya ikamet adresini değiştiren meslek mensupları ile bunların 
kurdukları ortaklık büroları ve şirketler, onbeş gün 
içinde yeni adreslerini bağlı oldukları odalara bildirmek 
zorundadırlar. 
             İşyeri 
açılışına ilişkin gerekli yoklama odalar tarafından yapılır. Vergi dairelerince 
mükellefiyet tesisinde oda sicil belgesi aranır. Büro edinen meslek mensupları 
odaya kayıt olduktan itibaren üç ay içinde Büro Tescil Belgesi almak 
zorundadırlar. Büro Tescil Belgeleri iki yılda bir vize 
ettirilir." 
             MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 16 ncı 
maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "Kimlik belgesi alınması ve 
değiştirilmesi  
             MADDE 16 – Meslek mensuplarına, bağlı oldukları odalar tarafından 
kimlik belgesi verilir. İşyerinin başka bir odaya nakli hâlinde yeni kimlik 
belgesi verilir ve eskisi iptal edilir. 
             Meslek 
unvanından başka nüfus cüzdanında belirtilen bilgiler ile iş ve ikamet 
adreslerini içeren bu kimlik belgesi oda başkanı tarafından imzalanır ve 
mühürlenir. 
             Kimlik 
belgeleri, tek tip olarak Birlik tarafından bastırılır ve odalara 
dağıtılır. 
             İstifa 
ve diğer sebeplerle meslekten ayrılanlar, kimlik belgelerini iptal edilmek üzere 
odaya teslim eder." 
             MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci 
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 17 – Serbest muhasebecilerin çalışma konuları, gerçek ve tüzel 
kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin; genel kabul görmüş muhasebe prensipleri 
ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince defterlerini tutmak, malî tablolar ve 
beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri 
yapmaktır." 
             MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasının 
(a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan fıkraya aşağıdaki 
(d) bendi eklenmiştir. 
             "a) 
Gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin, genel kabul görmüş 
muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince defterlerini tutmak, 
malî tablolar ve beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri 
işlerini yapmak." 
             "c) 
Yukarıdaki bentte yazılı konularda, belgelerine dayanılarak, inceleme, tahlil, 
denetim yapmak, malî tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş 
vermek, rapor ve benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik, değerleme, 
derecelendirme ve benzeri işleri yapmak." 
             "d) 
İlgili mevzuatın öngördüğü işler ile resmî mercilerce belirlenecek işleri 
yapmak." 
             MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının 
(b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "b) 
Yukarıdaki bentte yazılı konularda, belgelerine dayanılarak inceleme, tahlil, 
denetim yapmak, malî tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş 
vermek, rapor ve benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik, değerleme, 
derecelendirme ve benzeri işleri yapmak." 
             "d) 
İlgili mevzuatın öngördüğü işler ile resmî mercilerce belirlenecek işleri 
yapmak." 
             MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci 
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. 
             
"Çalıştırılacak kişilerde öncelik, ruhsatlı meslek mensubu veya stajyer 
meslek mensubunundur." 
             MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "MADDE 23 – Meslek mensubu, gerek duyması hâlinde, kendisine gelen 
müşterinin kim olduğunu önceki meslek mensubundan sorup öğrenerek, gerekli 
görüşmeleri yaptıktan sonra işi kabul eder. 
             Meslek 
mensupları getirilen iş teklifini gerekçe göstermeden reddedebilirler, red kararı iş sahibine gecikmeden 
bildirilir. 
             İki 
meslek mensubu tarafından reddedilen iş sahibi ilgili odaya müracaat eder. Oda 
kendisine meslek mensubu belirler. 
             Staj 
ve sınav sürecini tamamlayarak, mesleği yapmaya hak kazanan meslek mensupları, 
meslek ruhsatlarını aldığı tarihten itibaren iki yıl geçmedikçe, staj yaptıkları 
meslek mensuplarının rızası olmadan onların müşterilerine hizmet 
veremezler. 
             İş 
kabulü ve reddi ile ilgili uygulama esasları, Birlik tarafından bir mecburi 
meslek kararı ile belirlenir." 
             MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 26 ncı 
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 26 – Taraflar haklı nedenlerle veya karşılıklı rızaları ile 
aralarındaki sözleşmeyi her zaman feshedebilirler. 
             Bu 
takdirde alınmış olan defter ve belgeler bir ay içinde devir teslim tutanağı 
düzenlenmek suretiyle sahiplerine geri verilir. Devir teslim gerçekleşmediği 
takdirde durum meslek mensubu tarafından odaya bildirilir. 
             
Tarafların tazminat hakları genel hukuk kurallarına 
tabidir. 
             
Ücretin ödenmemesi ve meslek mensubuna tevdi edilen belgelerin sağlıklı 
ve güvenilir olmaması fesihde meslek mensubunun haklı 
gerekçesidir." 
             MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci 
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 32 – Meslekî faaliyette bulunan meslek mensupları nakil için 
yeni iş yeri merkezinin bulunduğu oda yönetim kuruluna yazı ile başvurur. 
Meslekî faaliyette bulunmayan meslek mensuplarının ikametgâh değişikliklerinde 
nakil suretiyle kayıt yaptırmaları ihtiyaridir. 
             İşyeri 
ve ikametgâh değişikliklerinde başvuru yazısında, istekte bulunan meslek 
mensubunun kayıtlı olduğu odanın adı, sicil numarası, ruhsatname numarası ve 
tarihi, nakletmek istediği oda bölgesi içindeki işyeri ve ikamet adresi 
bildirilir." 
             MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin birinci fıkrası 
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             
"Başvurulan oda yönetim kurulu, nakil başvurusu üzerine gerekli 
incelemeleri yapar. Talebin kabulü hâlinde meslek mensubunu odaya kayıt eder. 
Kayıt günü, Birliğe ve meslek mensubunun önceden kayıtlı olduğu odaya 
bildirilir. Eski oda, bu bildiri üzerine meslek mensubunun adını kayıtlardan 
siler ve dosyasını naklettiği odaya gönderir. Varsa, devam eden disiplin 
soruşturması eski odaca sürdürülür. Sonuçları ayrıca nakil gittiği odaya 
bildirilir." 
             MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "MADDE 34 – Nakil talebinin, başvurulan odaca reddi hâlinde, meslek 
mensubu kararın kendisine tebliğinden itibaren onbeş 
gün içinde Birliğe itiraz edebilir. 
             Birlik 
bu itirazı onbeş gün içinde karara bağlar. Birliğin 
vereceği karar nihaidir." 
             MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrasının 
birinci cümlesi ve (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve anılan maddeye 
aşağıdaki fıkra eklenmiştir. 
             
"Aşağıdaki hâllerde meslek mensubunun adı çalışanlar listesinden yönetim 
kurulu kararıyla silinir." 
             "a) 
Meslek mensubunun, meslekî faaliyette bulunmayacağını yazılı olarak bildirmesi 
veya çalışma bürosunu kapatmış olması ya da bu durumun oda tarafından tespit 
edilmiş olması," 
             
"Meslekî şirketlerin, tasfiyesine karar verildiği hâlde tasfiye 
işlemlerinin üç yılda tamamlanmaması veya şirketin üç yıl gayri faal durumda 
olduğunun tespit edilmesi hâlinde, bu şirketlere ait kayıtlar yönetim kurulu 
kararıyla çalışanlar listesinin şirketler bölümünden silinir. Üye olmanın hukukî 
yükümlülüklerini yerine getiren şirketler gayri faal 
sayılmaz." 
             MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 36 ncı 
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "Bu 
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin (c), (d) ve (e) bentlerine göre verilen çalışma 
listesinden silme kararı, gerekçeli olmak zorundadır. Meslek mensubu kendi 
talebi doğrultusunda alınan çalışanlar listesinden silme kararı dışındaki 
kararlara karşı kararın tebliği tarihinden itibaren onbeş gün içinde Birliğe itirazda bulunabilir. Birlik, bu 
itirazı onbeş gün içinde karara bağlar. Birliğin 
kararına karşı itiraz mercii Bakandır. İtiraz süresi, 
Birlik kararının ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren onbeş gündür. Bakanın vereceği karar 
nihaidir." 
             MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "MADDE 38 – Yeminli malî müşavirlerin tasdik edecekleri belgeler, 
tasdik konuları ile tasdike ilişkin usul ve esaslar, gerçek ve tüzel kişilerin 
mükellefiyet şekilleri, iş kolları ve ciroları, döviz kazandırıcı işlemleri, 
ithalat ve ihracatları, yatırım miktarları ve nevileri ile belgelerin ibraz 
edileceği merciler esas alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca çıkarılacak 
yönetmeliklerle belirlenir." 
             MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı 
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 40 – Yeminli malî müşavirler tasdik işlerinde mühür 
kullanırlar. Mühürler çalışma izni olan yeminli malî müşavirlere Birlik 
tarafından verilir. Mühürler içiçe iki daireden 
müteşekkil olup; en üste "T.C." rumuzu, ay ve yıldız ile 1923 tarihini ve 
Yeminli Malî Müşavir ibaresini ve mühür numarasını taşır. 
             
Meslekten ayrılanlar veya herhangi bir nedenle yeminli malî müşavir 
sıfatını kaybedenler, mühürlerini ayrılma veya yapılacak tebligat tarihinden 
itibaren on gün içinde Birliğe iade etmek zorundadırlar. 
             Vefat 
hâlinde, aynı yükümlülük yasal mirasçıları tarafından yerine getirilir. Bu 
takdirde iade süresi, yapılacak tebligat tarihinden itibaren bir 
aydır." 
             MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 42 nci 
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve 
anılan fıkraya aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir. 
             "c) 
İlgili mevzuat gereğince meslektaşlarına, müşterilerine ve kanunlara göre bilgi 
vermek zorunda olduğu kişi ve kuruluşlara bilgi vermemek veya kasten yanıltıcı 
bilgi vermek." 
             "e) 
Meslekî etik ve meslekî bağımsızlık kurallarını ihlal 
etmek." 
             MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 45 inci maddesinin ikinci fıkrası 
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             
"Meslek mensuplarının; tabelalarına, kartvizit, rapor ve bunlara benzer 
diğer yazışma kâğıtlarına; meslek unvanlarını, akademik unvanlarını, iletişim 
araçlarının numaralarını, açık adreslerini, internet adresi ile elektronik posta 
adresini yazmaları reklam 
sayılmaz." 
             MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 47 nci 
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (g) bendi 
eklenmiştir. 
             "g) 
Her türlü yazılı ve görsel sanat ve edebiyat faaliyetinde 
bulunmak." 
             MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 50 nci 
maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "h) 
Malî tablolara dayalı vergi beyannameleri ile diğer beyanname ve belgelerin 
ilgili mevzuata uygun olup olmadığının denetim standartlarına 
göre," 
             MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinin birinci fıkrası 
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             
"Firma, kurum ve kuruluşların serbest muhasebeci malî müşavirler ile 
yeminli malî müşavirlere yaptıracakları denetim, yazılı sözleşme ile belirlenir. 
Bu sözleşmenin yapıldığı tarih ile sözleşmede yer alan ve Birlikçe lüzum görülen 
hususlar, bağlı oldukları odalara bilgi formu ile bir ay içinde bildirilir." 
 
             MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğin 62 nci 
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "Oda 
ve Birliğe karşı üyelikten doğan ödevlerini yerine 
getirirler." 
             MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 64 üncü maddesi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "MADDE 64 – Kanunun 2 nci maddesinde 
belirtilen meslekî konularla ilgili olarak yapılacak çalışmalar hakkında, meslek 
mensupları arasında uygulama birliğini sağlamak için Birlik tebliğler çıkarmak 
suretiyle düzenlemeler yapabilir." 
             MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici 4 üncü madde 
eklenmiştir. 
             "GEÇİCİ MADDE 4 – Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihte faaliyette bulunan 
şirketlerden daha önce ortaklık yapısındaki değişiklikleri bildirmeyenler, 
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içinde değişikliğin yapıldığı 
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin aslını bir dilekçe ekinde bağlı oldukları 
odalara vermek zorundadırlar. 
             Meslek 
mensupları, bu Yönetmelikle yapılan düzenlemelere, Yönetmeliğin yayımı 
tarihinden itibaren bir yıl içinde durumlarını uygun hale getirmek 
zorundadırlar." 
             MADDE 26 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe 
girer. 
             MADDE 27 – Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Serbest Muhasebeci Malî 
Müşavirler ve Yeminli Malî Müşavirler Odaları Birliği Yönetim Kurulu 
yürütür.  |