Bilindiği üzere; 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest 
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik 
Kanununun(1) amacı, işletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin 
sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak, faaliyet sonuçlarını 
ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemeye ve değerlendirmeye tabi tutarak, gerçek 
durumu ilgililerin ve resmi makamların kullanımına tarafsız bir şekilde sunmak 
ve yüksek mesleki standartları gerçekleştirmek ifadeleri ile  Kanunun 1 inci 
maddesinde belirtilmiştir. 
3568 sayılı Kanunun 2/A bendinde muhasebecilik ve mali 
müşavirlik mesleğinin konusu ve meslekle ilgili yapılabilecek iş ve işlemler 
belirlenmiş olup, maddede "gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve 
işletmelerin; genel kabul görmüş muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat 
hükümleri gereğince, defterlerini tutmak, bilanço, kâr-zarar tablosu ve 
beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri yapmak" bu iş 
ve işlemler içerisinde öncelikle ifade edilmiştir
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul 
Kanununun(2) mükerrer 227 nci maddesinde ise, 
"Maliye Bakanlığı:
1. Vergi beyannamelerinin 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış 
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müşavir veya yeminli malî müşavirler 
tarafından da imzalanması mecburiyetini getirmeye, bu mecburiyeti beyanname 
çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibariyle ayrı ayrı 
uygulatmaya, 
2. Vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden 
değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını Maliye 
Bakanlığınca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli malî müşavirlerce 
düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya, 
Bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye 
yetkilidir. 
Yukarıdaki fıkra hükümlerine göre beyannameyi imzalayan veya 
tasdik raporunu düzenleyen meslek mensupları, imzaladıkları beyannamelerde veya 
düzenledikleri tasdik raporlarında yer alan bilgilerin defter kayıtlarına ve bu 
kayıtların dayanağını teşkil eden belgelere uygun olmamasından dolayı ortaya 
çıkan vergi ziyaına bağlı olarak salınacak vergi, ceza, gecikme faizlerinden 
mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar. 
2 numaralı bent hükmüne göre yararlanılması yeminli malî 
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibrazı şartına bağlanan konularda,tasdik 
raporunu zamanında ibraz etmeyen mükellefler tasdike konu hakdan 
yararlanamazlar. Ancak, Maliye Bakanlığı tasdik raporlarının ibraz süresini iki 
aya kadar uzatmaya yetkilidir. 
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi olan Kamu 
İktisadi Teşebbüsleri ile bunlara ait müesseseler hakkında bu madde hükümleri 
uygulanmaz."
hükmüne yer verilmiştir. 
Belirtilen bu hükümler uyarınca, vergi beyannamelerinin 3568 
sayılı Kanuna göre yetki almış meslek mensupları tarafından da imzalanması 
mecburiyetini getirmeye, bu mecburiyeti beyanname çeşitleri, mükellef grupları 
ve faaliyet konuları itibariyle ayrı ayrı uygulatmaya ve söz konusu uygulamalara 
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili kılınmış olup, bu 
yetkiye dayanılarak, vergi beyannamelerinin, 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış 
meslek mensupları tarafından da imzalanması mecburiyetine ilişkin usul ve 
esaslar ile beyannameleri imzalayacak olan meslek mensuplarının sorumluluklarına 
ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğle belirlenmiştir. 
II - Kapsam 
A) Beyanname İmzalatma Zorunluluğu Kapsamındaki 
Mükellefler: 
Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı 
nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden, ilgili 
yıl aktif toplamı ve net satışlar toplamı bu tebliğin ekinde bulunan tabloda 
belirtilen rakamları aşmayanlar, takip eden yıla ilişkin yıllık gelir veya 
kurumlar vergisi beyannamelerini 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek 
mensuplarına imzalatmak zorundadırlar. Bu zorunluluk, takip eden yıllarda 
Bakanlığımızca belirlenecek yeni hadleri aşmayan mükellefler için de geçerli 
olacaktır. Sözkonusu hadlerin Bakanlığımızca belirlenmemesi halinde, bu hadler, 
her yıl Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca, tespit edilen yeniden değerleme 
oranında artırılarak uygulanacaktır. Yukarıdaki hadlerin tespitinde adi ortaklık 
ve kollektif şirket ortakları için bu işletmelere ait aktif ve net satışlar 
toplamları gözönünde bulundurulacaktır. Bir önceki yıl aktif veya net satışlar 
toplamı yukarıda belirtilen hadleri aşan mükellefler ise, beyannamelerini 3568 
sayılı Kanun Uygulama Genel Tebliğinin "Tam Tasdik" bölümünde yer verilen 
düzenlemelere göre yeminli mali müşavirlere tasdik ettireceklerdir. Bu hadlerden 
birisinin aşılması, beyannamelerin yeminli mali müşavirlerce tasdik edilmesi 
için yeterli olacaktır. Aktif toplamı ve net satışlar toplamı belirlenen haddi 
aşan mükellefler diledikleri takdirde, yıllık gelir veya kurumlar vergisi 
beyannameleri ile eklerini 3568 sayılı Kanun Uygulama Genel Tebliğinin "Tam 
Tasdik" hükümleri çerçevesinde yeminli mali müşavirlere tasdik 
ettirebileceklerdir. Bu durumda sadece anılan Tebliğ hükümleri geçerli 
olacaktır. 
Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini yeminli mali 
müşavirlere tasdik ettiren mükelleflerin, beyannamelerini ayrıca serbest 
muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirlere imzalatma zorunluluğu 
bulunmamaktadır.
B) Beyanname İmzalatma Zorunluluğu Kapsamı Dışındaki 
Mükellefler: 
1 - İkinci sınıf tacirlerden; 
a) Alım-satım veya imalat faaliyetinde bulunanlardan bir önceki 
yıl satışlarının tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı, 
b) Yukarıda yazılı olanlar dışındaki işlerle uğraşanlardan bir 
önceki yıl gayrisafi iş hasılatlarının tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı, 
2 - Zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilen 
çiftçilerden bir önceki yıl hasılatları tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı, 
3 - Serbest meslek faaliyetinde bulunanlardan bir önceki yıl 
gayrisafi, hasılatları tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı,
aşmayanlar ile, 
4 - Bu hadlere bakılmaksızın noterler ve özel kanunlarına göre 
kurulan kooperatifler ile bunların oluşturdukları birlikler,
beyannamelerini imzalatmak zorunda değildirler. 
Söz konusu hadlerin takip eden yıllarda Bakanlığımızca ayrıca 
belirlenmemesi halinde, bu hadler, her yıl Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca 
tespit edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacaktır. 
C) İmzalatma Zorunluluğu Kapsamındaki 
Beyannameler: 
Tebliğin II/B bölümü ile ilgili hadleri aşan, ancak II/A bölümü 
ile ilgili hadlerin altında kalan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine ait 
yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile muhtasar beyannameler ve 
katma değer vergisi beyannamelerinin 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek 
mensuplarına da imzalatılması zorunludur. 
Yıllık gelir vergisi beyannamesinde ticari, zirai veya mesleki 
kazanç yanında başka unsurlardan elde edilen gelir bulunması halinde imzalatma 
mecburiyeti ve buna ilişkin sorumluluk, bu gelir unsurlarıyla sınırlıdır. 
D) İmzalatma Zorunluluğu Kapsamı Dışındaki 
Beyannameler: 
Yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile muhtasar 
beyannameler ve katma değer vergisi beyannameleri dışında kalan beyannamelerin 
meslek mensuplarına imzalatılması zorunluluğu bulunmamaktadır. Keza, gelirleri 
ücret, gayrimenkul sermaye iradı menkul sermaye iradı ile sair kazanç ve 
iratlardan oluşan gelir vergisi mükelleflerine ait beyannamelerin imzalatılması 
zorunlu değildir. 
Gelir ve kurumlar vergisinden muaf olan mükelleflerin muhtasar 
ve katma değer vergisi beyannamelerini meslek mensuplarına imzalatma zorunluluğu 
bulunmamaktadır.
III-Zorunluluk Kapsamında Oldukları Halde 
Beyannamelerini İmzalatmayan Mükellefler Hakkında Yapılacak İşlemler: 
Bu Tebliğ hükümlerine göre beyannamelerini meslek mensuplarına 
imzalatmaları gerektiği halde imzalatmayan veya bu Tebliğin ilgili bölümünde 
belirtilen esaslara uyulmaksızın imzalatan mükellefler hakkında, Vergi Usul 
Kanununun ilgili hükümlerine göre cezai işlem yapılmakla birlikte; fiil aynı  
zamanda re' sen takdiri de gerektirdiğinden, durum vergi dairelerince takdir 
komisyonuna intikal ettirilecektir. Ayrıca, söz konusu mükelleflerin öncelikle 
incelenmesine özen gösterilecektir. 
IV-Beyannameleri İmzalayacak Meslek Mensupları Ve 
Sorumlulukları: 
Mükelleflerin beyannameleri, kendilerine 3568 sayılı Kanunun 
2/A-a maddesinde belirtilen hizmetleri bir bütün olarak fiilen veren meslek 
mensupları tarafından imzalanacaktır. 
Beyanname imzalayan meslek mensuplarının imzaladıkları 
beyannamelerle ilgili olarak herhangi bir rapor yazmalarına gerek 
bulunmamaktadır. 
Meslek mensupları, mükellef tarafından kendilerine ibraz edilen 
belgelerin, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri ile genel muhasebe 
kurallarına uygun ve doğru olarak yasal süresi içinde, kanuni defterlere 
kaydedilmesinden ve mali tablolara aktarılmasından sorumludurlar. Meslek 
mensupları, bilerek kullandıkları veya harici araştırmayı gerektirmeden sahte 
veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı olduğu anlaşılabilen belgelerden de 
sorumlu olacaklardır. Miktar veya tutar itibariyle işletmenin faaliyet konusu 
veya iş hacmiyle mütenasip olmayan belgeler ile ticari örf ve teamüle uygun 
olmayan belgeler, meslek mensuplarının sorumluluğu kapsamındadır. Böyle bir 
belgenin varlığı halinde, meslek mensupları, bunun doğruluğunun tespitini 
mükelleften isteyebilirler. Mükellefin bir tespitte bulunmaması veya bu konuda 
meslek mensubunun ikna olmaması halinde, keyfiyet, meslek mensubunca beyanname 
verme süresi sonuna kadar ilgili vergi dairesine yazılı olarak bildirilecektir. 
Bu bildirimle birlikte meslek mensubunun sözkonusu belgelere ait sorumluluğu 
ortadan kalkacaktır. 
Sorumluluğun tespitinde, yukarıda belirtilen sorumlulukla 
bağlantılı olarak ortaya çıkan vergi ziyaının varlığı yeterli olacaktır. 
Örneğin, sehven dahi olsa yevmiye defterinde yer alan bir toplamı yanlış 
aktararak veya bir yevmiye işlemini yanlış hesaba kaydederek vergi ziyaına 
sebebiyet veren meslek mensubu ziyaa uğratılan bu vergi, ceza ve gecikme 
faizlerinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır. 
Meslek mensupları, beyannamelerini imzaladıkları mükelleflerce 
ibraz edilen belgelerde yer alan bilgilerin kanuni defterlere ve defterlerdeki 
bilgilerin mali tablolara uygunluğunun yanı sıra, beyannamelere eklenen temel 
mali tablolarda yer alan ve Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine göre 
belirlenen Dönem Kâr/Zararı'nın doğruluğundan da sorumludurlar.
Beyannamelerin yeminli mali müşavirlerce tasdik olunması 
halinde ise, bu sorumluluğun 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci 
maddesi ile birlikte 3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesi uyarınca 
değerlendirileceği tabiidir.
Meslek mensuplarının sorumlulukları kapsamına giren yukarıda 
belirtilen işlemlerden dolayı bir vergi ziyaı ortaya çıktığı takdirde, 
beyannameyi imzalayan meslek mensubu veya tasdik eden yeminli mali müşavir, 
ziyaa uğratılan vergi, ceza ve gecikme faizlerinden mükellefle birlikte 
müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır. Bu sorumluluğun; meslek 
mensuplarının, defterlerini tutmak, bilanço, gelir tablosu ve vergi 
beyannamelerini düzenlemek, tasdik raporu düzenlemek üzere hizmet sözleşmesi 
yaptıkları mükelleflere ait beyannamelerin yine meslek mensuplarınca elektronik 
ortamda gönderilmesi (e-beyanname) işlemlerinde, meslek mensuplarınca da 
imzalanmış sayılan e-beyannameler için de geçerli olacağı tabiidir.
Diğer taraftan, Vergi Usul Kanununun 360 ıncı maddesinde; 
"Birden fazla kişi 359 uncu maddede sayılan fiilerin icrasına 
iştirak ettikleri takdirde fiili irtikap edenlerden veya doğrudan doğruya 
beraber işlemiş olanlardan her biri bundan ayrı ayrı maddi menfaat gözetmek 
şartıyla o fiile mahsus ceza ile cezalandırılır. Sözkonusu fiileri işlemeye 
azmettirenlere de aynı cezalar hükmolunur. Bu fiillere maddi menfaal 
gözetmeksizin iştirak edenlere fiile mahsus cezanın dörte biri hükmolunur."
düzenlemesi yer almaktadır.
 Yukarıda belirtilen sorumluluklar, mükellefin beyannamesini 
imzalayan meslek mensubu için de geçerli bulunmaktadır. 
Beyanname ve eklerini yeminli mali müşavirlere tasdik ettiren 
mükelleflere ait muhasebeye ilişkin işlemlerin ruhsatlı meslek mensuplarınca 
yerine getirilmesi durumunda, sözkonusu meslek mensupları da yaptıkları işlerden 
bu Tebliğle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde sorumludurlar. Bu 
sorumluluk, ayrıca tasdiki yapan yeminli mali müşavirin sorumluluğunu ortadan 
kaldırmaz. 
V - Müşterek Ve Müteselsil Sorumluluğun 
Tespiti: 
A) Denetim Elemanlarınca Yapılacak İşlem: 
Vergi Usul Kanununun 135 inci maddesinde sayılan vergi inceleme 
elemanlarınca yapılan incelemeler neticesinde bir matrah farkı ortaya çıktığı 
takdirde, denetim elemanları, beyannameyi imzalayan meslek mensuplarının 
sorumluluklarının tespitini yapacak ve raporlarında belirteceklerdir. Denetim 
elemanları, bulunan matrah farkı ile meslek mensubunun sorumluluğu arasındaki 
ilişkiyi ilgili meslek mensubunun bilgisine de başvurmak suretiyle inceleme 
raporlarında net bir şekilde ortaya koyacak ve bulunan matrah farkından meslek 
mensubunun sorumlu olup olmadığını açıklayacaklardır. Meslek mensubunun bu 
tebliğle belirlenen sorumluluk çerçevesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu 
olduğunun tespit edilmesi halinde, söz konusu inceleme raporlarının onaylı birer 
örneği denetim elemanlarınca, meslek mensubunun bağlı bulunduğu vergi dairesine 
ve disiplin cezası yönünden de gereği yapılmak üzere söz konusu inceleme 
raporunun bir örneği Bakanlığımıza (Gelir İdaresi Başkanlığına) gönderilecektir. 
Bulunan matrah farkı üzerinden tarh edilen vergi ve buna ilişkin cezalarda 
uzlaşmaya varılmış veya tahsilatın yapılmış olması, raporların birer örneğinin 
meslek mensubunun bağlı bulunduğu odaya gönderilmesine engel teşkil 
etmeyecektir. Bu raporların ayrıca Bakanlığımıza gönderilmesine gerek 
bulunmamaktadır. 
Ayrıca, vergi inceleme elemanlarınca, beyannameyi imzalayan 
meslek mensuplarının Vergi Usul Kanununun 344 üncü maddesinde belirtilen 
sorumluluklarının olup olmadığı hususu da tespit edilecektir. 
B) Vergi Dairelerince Yapılacak İşlem: 
Müşterek ve müteselsil sorumluluğu vergi inceleme raporu ile 
tespit edilen meslek mensupları hakkında vergi dairelerince yapılacak takibat, 
vergi ve ceza tahakkukunun kesinleşmesinden sonra başlatılacak ve tahakkuku 
kesinleşen vergi ve cezanın tahsiline yönelik olacaktır. Sorumluluğu tespit 
edilen meslek mensupları ile ilgili takibat, bu meslek mensuplarının bağlı 
bulunduğu vergi dairelerince yerine getirilecektir. 
VI-Beyanname İmzalanması İşi İçin Ayrı Bir Ücret 
Alınamayacağı:
İlgili yılda yayımlanan "Serbest Muhasebecilik, Serbest 
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi"nde 
belirlenen defter tutma ücretleri, beyanname imzalama ücretlerini de kapsamakta 
olup, beyannameyi imzalayan meslek mensuplarınca beyanname imzalanması için 
ilave bir ücret talep edilmeyecektir. 
VII - Beyannamelerin Vergi Dairelerine 
Verilmesi: 
Meslek mensuplarına imzalattırılan beyannameler, mükellefler 
veya vekili tarafından vergi dairesine bizzat verilecek veya posta ile taahhütlü 
olarak gönderilecektir. Beyannameler kağıt ortamında verilebileceği gibi 
elektronik ortamda e-beyanname olarak da gönderilebilecektir. Ancak meslek 
mensupları, beyannamelerini imzaladıkları mükelleflerin adı-soyadı, bağlı 
bulundukları vergi dairesi ve vergi numaralarını içeren bir listeyi Mayıs ayının 
15 inci günü mesai bitimine kadar kendilerinin bağlı bulundukları vergi 
dairesine vermek zorundadırlar. Bu listeler, meslek odasına kayıtlı olduğunu 
"Oda Kayıt Belgesi" veya "Oda Faaliyet Belgesi" ile belgeleyen meslek mensubu 
tarafından bizzat imzalanarak vergi dairesine yazı ekinde teslim edilecektir. 
VIII - Diğer Hususlar
 A) Meslek Mensubu Olmadığı Halde, Serbest Muhasebeci, 
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Ve Yeminli Mali Müşavir Olarak Mükellefiyet 
Tesis Ettirenlerin İlgili Meslek Odalarına Bildirilmesi:
3568 sayılı Kanunun "meslek ünvanlarının haksız kullanılması" 
başlıklı 3 üncü maddesinde; Kanunen kullanmaya yetkisi olamayanlar tarafından 
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir, yeminli mali müşavir 
ünvanlarının veya bu ünvan veya kavramlara karışacak veya onlara benzer her 
türlü ünvan, ibare veya remizlerin kullanılması yasaktır. 
Odalar, yukarıdaki fıkraya aykırı davranışları öğrendiklerinde 
Cumhuriyet Savcılığına bildirmek mecburiyetindedirler. Cumhuriyet Savcılığınca 
tahkikatın sonucu, odaya ve ilgililere bildirilir." hükmü yer almaktadır. 
Aynı Kanunun 15 inci maddesinde de odalara üye olmayan meslek 
mensuplarının mesleki faaliyette bulunmayacakları hükme bağlanmıştır. 
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 9 uncu 
maddesinde; "vergiyi doğuran olayın kanunlarla yasak edilmiş bulunması 
mükellefiyeti ve vergi sorumluluğunu ortadan kaldırmaz." hükmü ile vergi 
dairesine vergiye tabi gelir getirici faaliyette bulunan herkesin faaliyet 
konusuna bakılmaksızın mükellefiyetlerini tesis etmek zorunluluğu getirilmiştir. 
Bu hükümler uyarınca ilgili vergi daireleri, mesleki ünvan ve 
ruhsat alınmaksızın, meslek odalarına üye olarak kaydolunmaksızın, 3568 sayılı 
Kanun kapsamında mesleki faaliyette bulunmak için mükellefiyet tesis ettirmek 
isteyenlerin bu taleplerini kabul etmek ve mükellefiyetlerini tesis etmek 
zorundadırlar. 
Ancak, vergi dairelerince, mükellefiyet tesis edilen ve ilgili 
meslek odasına kayıtlı olduğunu belgeleyemeyenler hakkında ilgili meslek 
odalarınca gerekli işlemlerin yapılabilmesi için durum, her ay bir yazı ile 
ilgilinin kayıtlı olması gereken serbest muhasebeci mali müşavirler veya yeminli 
mali müşavirler odalarına bildirilecektir.
B) Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali 
Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirler İle Bunların Yanında Çalışanların İş 
Takiplerinde "Yaka Kimlik Kartı" İbrazı:
Serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler ve 
yeminli mali müşavirler ile bunların yanında çalışan elemanların, vergi 
idarelerindeki iş takiplerinde, şekil ve muhteviyatı Türkiye Serbest Muhasebeci 
Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğince belirlenecek ve 
ilgili Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odalarınca tasdik edilecek fotoğraflı 
"Yaka Kimlik Kartı" kullanmaları mecburiyeti getirilmiştir. 
Meslek mensupları bu yaka kimlik kartlarını vergi iadelerindeki 
iş takipleri süresince takmak zorundadırlar.
C) İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerinin 
İmzalanması:
Bilindiği gibi, Vergi Daireleri İşlem Yönergesine göre işe 
başlamalarda ve işi terklerde vergi dairelerince yoklama yaptırılmakta ve 
yoklama fişi esas alınmak suretiyle mükellefiyet tesis edilerek vergi numarası 
verilmekte veya terk ettirilmektedir.
Bu konuda, 213 sayılı Kanunun 153 üncü maddesinde sayılan ve 
işe başladıklarını bildirmek zorunda olan mükellefler (basit usule tabi 
mükellefler hariç), diledikleri takdirde İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerini, 
3/1/1990 gün ve 20391 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Serbest Muhasebeci, 
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul ve 
Esasları Hakkında Yönetmelik"in 24/a maddesi uyarınca defterlerini tutmak üzere 
sözleşme düzenledikleri veya işletmede bağımlı olarak çalışan ve 3568 sayılı 
Kanuna göre yetki almış serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali 
müşavirlere de imzalatabileceklerdir. 
Serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirler 
tarafından imzalanan İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerine istinaden, vergi 
dairelerince yapılacak yoklamanın sonucu beklenilmeksizin mükellefiyet tesis 
edilerek vergi numarası verilecek veya terk ettirilecektir. İşe başlama veya 
bırakmalara ilişkin yoklama işlemleri ise vergi daireleri tarafından, 
mükellefiyet tesis veya terk tarihinden itibaren en geç 1 ay içinde 
yaptırılacaktır. 
Serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirler, İşe 
Başlama/Bırakma Bildirimlerinde ad, soyad, vergi dairesi, vergi numarası bağlı 
olduğu oda, sözleşmenin tarihi ve sayısına ilişkin bilgilerin yer aldığı bölümü 
eksiksiz olarak doldurmak zorundadırlar. 
Ayrıca, mükelleflerle tam tasdik sözleşmesi imzalayan yeminli 
mali müşavirlerin de İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerini tasdik edebilecekleri 
tabiidir. 
Serbest muhasebeciler ve serbest muhasebeci mali müşavirler 
imzaladıkları İşe Başlama/Bırakma Bildirimleri ile ilgili bilgilerin ve 
eklerinin doğruluğundan sorumludurlar. Bu sorumluluk kapsamına giren işlemlerden 
dolayı bir vergi ziyaı ortaya çıktığı takdirde, bildirimi imzalayan meslek 
mensubu, Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesi hükmü uyarınca ziyaa 
uğratılan vergi ile buna ilişkin cezalar ve gecikme faizlerinden mükellefle 
birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır. Sorumlulukla ilgili bu 
hükümler bildirimi tasdik eden Yeminli Mali Müşavir için de aynı şekilde geçerli 
olacaktır.
IX - Yürürlükten Kaldırılan Tebliğler:
29/06/1997 tarih ve 23034 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 4 
sıra numaralı, 27/02/1998 tarih ve 23271 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5 
sıra numaralı ve "Vergi Beyannamelerinin Serbest Muhasebeci ve Serbest 
Muhasebeci Mali Müşavirlerce İmzalanması Hakkında Genel Tebliğ"ler yürürlükten 
kaldırılmıştır. 
Bu tebliğ hükümleri, 1 Ocak 2008 tarihinden geçerli olmak üzere 
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 
Tebliğ olunur.
(1) 13.06.1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi 
Gazete'de yayımlanmıştır.
(2) 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi 
Gazete'de yayımlanmıştır.
 
EK 1: Beyannamelerin İmzalatılmasına İlişkin Parasal Hadler 
Tablosu.