Bilindiği üzere; 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununun(1) amacı, işletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin
sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak, faaliyet sonuçlarını
ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemeye ve değerlendirmeye tabi tutarak, gerçek
durumu ilgililerin ve resmi makamların kullanımına tarafsız bir şekilde sunmak
ve yüksek mesleki standartları gerçekleştirmek ifadeleri ile Kanunun 1 inci
maddesinde belirtilmiştir.
3568 sayılı Kanunun 2/A bendinde muhasebecilik ve mali
müşavirlik mesleğinin konusu ve meslekle ilgili yapılabilecek iş ve işlemler
belirlenmiş olup, maddede "gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve
işletmelerin; genel kabul görmüş muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat
hükümleri gereğince, defterlerini tutmak, bilanço, kâr-zarar tablosu ve
beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri yapmak" bu iş
ve işlemler içerisinde öncelikle ifade edilmiştir
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun(2) mükerrer 227 nci maddesinde ise,
"Maliye Bakanlığı:
1. Vergi beyannamelerinin 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müşavir veya yeminli malî müşavirler
tarafından da imzalanması mecburiyetini getirmeye, bu mecburiyeti beyanname
çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibariyle ayrı ayrı
uygulatmaya,
2. Vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden
değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını Maliye
Bakanlığınca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli malî müşavirlerce
düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya,
Bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.
Yukarıdaki fıkra hükümlerine göre beyannameyi imzalayan veya
tasdik raporunu düzenleyen meslek mensupları, imzaladıkları beyannamelerde veya
düzenledikleri tasdik raporlarında yer alan bilgilerin defter kayıtlarına ve bu
kayıtların dayanağını teşkil eden belgelere uygun olmamasından dolayı ortaya
çıkan vergi ziyaına bağlı olarak salınacak vergi, ceza, gecikme faizlerinden
mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
2 numaralı bent hükmüne göre yararlanılması yeminli malî
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibrazı şartına bağlanan konularda,tasdik
raporunu zamanında ibraz etmeyen mükellefler tasdike konu hakdan
yararlanamazlar. Ancak, Maliye Bakanlığı tasdik raporlarının ibraz süresini iki
aya kadar uzatmaya yetkilidir.
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi olan Kamu
İktisadi Teşebbüsleri ile bunlara ait müesseseler hakkında bu madde hükümleri
uygulanmaz."
hükmüne yer verilmiştir.
Belirtilen bu hükümler uyarınca, vergi beyannamelerinin 3568
sayılı Kanuna göre yetki almış meslek mensupları tarafından da imzalanması
mecburiyetini getirmeye, bu mecburiyeti beyanname çeşitleri, mükellef grupları
ve faaliyet konuları itibariyle ayrı ayrı uygulatmaya ve söz konusu uygulamalara
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili kılınmış olup, bu
yetkiye dayanılarak, vergi beyannamelerinin, 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış
meslek mensupları tarafından da imzalanması mecburiyetine ilişkin usul ve
esaslar ile beyannameleri imzalayacak olan meslek mensuplarının sorumluluklarına
ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğle belirlenmiştir.
II - Kapsam
A) Beyanname İmzalatma Zorunluluğu Kapsamındaki
Mükellefler:
Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı
nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden, ilgili
yıl aktif toplamı ve net satışlar toplamı bu tebliğin ekinde bulunan tabloda
belirtilen rakamları aşmayanlar, takip eden yıla ilişkin yıllık gelir veya
kurumlar vergisi beyannamelerini 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek
mensuplarına imzalatmak zorundadırlar. Bu zorunluluk, takip eden yıllarda
Bakanlığımızca belirlenecek yeni hadleri aşmayan mükellefler için de geçerli
olacaktır. Sözkonusu hadlerin Bakanlığımızca belirlenmemesi halinde, bu hadler,
her yıl Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca, tespit edilen yeniden değerleme
oranında artırılarak uygulanacaktır. Yukarıdaki hadlerin tespitinde adi ortaklık
ve kollektif şirket ortakları için bu işletmelere ait aktif ve net satışlar
toplamları gözönünde bulundurulacaktır. Bir önceki yıl aktif veya net satışlar
toplamı yukarıda belirtilen hadleri aşan mükellefler ise, beyannamelerini 3568
sayılı Kanun Uygulama Genel Tebliğinin "Tam Tasdik" bölümünde yer verilen
düzenlemelere göre yeminli mali müşavirlere tasdik ettireceklerdir. Bu hadlerden
birisinin aşılması, beyannamelerin yeminli mali müşavirlerce tasdik edilmesi
için yeterli olacaktır. Aktif toplamı ve net satışlar toplamı belirlenen haddi
aşan mükellefler diledikleri takdirde, yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannameleri ile eklerini 3568 sayılı Kanun Uygulama Genel Tebliğinin "Tam
Tasdik" hükümleri çerçevesinde yeminli mali müşavirlere tasdik
ettirebileceklerdir. Bu durumda sadece anılan Tebliğ hükümleri geçerli
olacaktır.
Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini yeminli mali
müşavirlere tasdik ettiren mükelleflerin, beyannamelerini ayrıca serbest
muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirlere imzalatma zorunluluğu
bulunmamaktadır.
B) Beyanname İmzalatma Zorunluluğu Kapsamı Dışındaki
Mükellefler:
1 - İkinci sınıf tacirlerden;
a) Alım-satım veya imalat faaliyetinde bulunanlardan bir önceki
yıl satışlarının tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı,
b) Yukarıda yazılı olanlar dışındaki işlerle uğraşanlardan bir
önceki yıl gayrisafi iş hasılatlarının tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı,
2 - Zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilen
çiftçilerden bir önceki yıl hasılatları tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı,
3 - Serbest meslek faaliyetinde bulunanlardan bir önceki yıl
gayrisafi, hasılatları tutarı ekli tabloda belirtilen miktarı,
aşmayanlar ile,
4 - Bu hadlere bakılmaksızın noterler ve özel kanunlarına göre
kurulan kooperatifler ile bunların oluşturdukları birlikler,
beyannamelerini imzalatmak zorunda değildirler.
Söz konusu hadlerin takip eden yıllarda Bakanlığımızca ayrıca
belirlenmemesi halinde, bu hadler, her yıl Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca
tespit edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacaktır.
C) İmzalatma Zorunluluğu Kapsamındaki
Beyannameler:
Tebliğin II/B bölümü ile ilgili hadleri aşan, ancak II/A bölümü
ile ilgili hadlerin altında kalan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine ait
yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile muhtasar beyannameler ve
katma değer vergisi beyannamelerinin 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek
mensuplarına da imzalatılması zorunludur.
Yıllık gelir vergisi beyannamesinde ticari, zirai veya mesleki
kazanç yanında başka unsurlardan elde edilen gelir bulunması halinde imzalatma
mecburiyeti ve buna ilişkin sorumluluk, bu gelir unsurlarıyla sınırlıdır.
D) İmzalatma Zorunluluğu Kapsamı Dışındaki
Beyannameler:
Yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri ile muhtasar
beyannameler ve katma değer vergisi beyannameleri dışında kalan beyannamelerin
meslek mensuplarına imzalatılması zorunluluğu bulunmamaktadır. Keza, gelirleri
ücret, gayrimenkul sermaye iradı menkul sermaye iradı ile sair kazanç ve
iratlardan oluşan gelir vergisi mükelleflerine ait beyannamelerin imzalatılması
zorunlu değildir.
Gelir ve kurumlar vergisinden muaf olan mükelleflerin muhtasar
ve katma değer vergisi beyannamelerini meslek mensuplarına imzalatma zorunluluğu
bulunmamaktadır.
III-Zorunluluk Kapsamında Oldukları Halde
Beyannamelerini İmzalatmayan Mükellefler Hakkında Yapılacak İşlemler:
Bu Tebliğ hükümlerine göre beyannamelerini meslek mensuplarına
imzalatmaları gerektiği halde imzalatmayan veya bu Tebliğin ilgili bölümünde
belirtilen esaslara uyulmaksızın imzalatan mükellefler hakkında, Vergi Usul
Kanununun ilgili hükümlerine göre cezai işlem yapılmakla birlikte; fiil aynı
zamanda re' sen takdiri de gerektirdiğinden, durum vergi dairelerince takdir
komisyonuna intikal ettirilecektir. Ayrıca, söz konusu mükelleflerin öncelikle
incelenmesine özen gösterilecektir.
IV-Beyannameleri İmzalayacak Meslek Mensupları Ve
Sorumlulukları:
Mükelleflerin beyannameleri, kendilerine 3568 sayılı Kanunun
2/A-a maddesinde belirtilen hizmetleri bir bütün olarak fiilen veren meslek
mensupları tarafından imzalanacaktır.
Beyanname imzalayan meslek mensuplarının imzaladıkları
beyannamelerle ilgili olarak herhangi bir rapor yazmalarına gerek
bulunmamaktadır.
Meslek mensupları, mükellef tarafından kendilerine ibraz edilen
belgelerin, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri ile genel muhasebe
kurallarına uygun ve doğru olarak yasal süresi içinde, kanuni defterlere
kaydedilmesinden ve mali tablolara aktarılmasından sorumludurlar. Meslek
mensupları, bilerek kullandıkları veya harici araştırmayı gerektirmeden sahte
veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı olduğu anlaşılabilen belgelerden de
sorumlu olacaklardır. Miktar veya tutar itibariyle işletmenin faaliyet konusu
veya iş hacmiyle mütenasip olmayan belgeler ile ticari örf ve teamüle uygun
olmayan belgeler, meslek mensuplarının sorumluluğu kapsamındadır. Böyle bir
belgenin varlığı halinde, meslek mensupları, bunun doğruluğunun tespitini
mükelleften isteyebilirler. Mükellefin bir tespitte bulunmaması veya bu konuda
meslek mensubunun ikna olmaması halinde, keyfiyet, meslek mensubunca beyanname
verme süresi sonuna kadar ilgili vergi dairesine yazılı olarak bildirilecektir.
Bu bildirimle birlikte meslek mensubunun sözkonusu belgelere ait sorumluluğu
ortadan kalkacaktır.
Sorumluluğun tespitinde, yukarıda belirtilen sorumlulukla
bağlantılı olarak ortaya çıkan vergi ziyaının varlığı yeterli olacaktır.
Örneğin, sehven dahi olsa yevmiye defterinde yer alan bir toplamı yanlış
aktararak veya bir yevmiye işlemini yanlış hesaba kaydederek vergi ziyaına
sebebiyet veren meslek mensubu ziyaa uğratılan bu vergi, ceza ve gecikme
faizlerinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır.
Meslek mensupları, beyannamelerini imzaladıkları mükelleflerce
ibraz edilen belgelerde yer alan bilgilerin kanuni defterlere ve defterlerdeki
bilgilerin mali tablolara uygunluğunun yanı sıra, beyannamelere eklenen temel
mali tablolarda yer alan ve Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine göre
belirlenen Dönem Kâr/Zararı'nın doğruluğundan da sorumludurlar.
Beyannamelerin yeminli mali müşavirlerce tasdik olunması
halinde ise, bu sorumluluğun 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci
maddesi ile birlikte 3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesi uyarınca
değerlendirileceği tabiidir.
Meslek mensuplarının sorumlulukları kapsamına giren yukarıda
belirtilen işlemlerden dolayı bir vergi ziyaı ortaya çıktığı takdirde,
beyannameyi imzalayan meslek mensubu veya tasdik eden yeminli mali müşavir,
ziyaa uğratılan vergi, ceza ve gecikme faizlerinden mükellefle birlikte
müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır. Bu sorumluluğun; meslek
mensuplarının, defterlerini tutmak, bilanço, gelir tablosu ve vergi
beyannamelerini düzenlemek, tasdik raporu düzenlemek üzere hizmet sözleşmesi
yaptıkları mükelleflere ait beyannamelerin yine meslek mensuplarınca elektronik
ortamda gönderilmesi (e-beyanname) işlemlerinde, meslek mensuplarınca da
imzalanmış sayılan e-beyannameler için de geçerli olacağı tabiidir.
Diğer taraftan, Vergi Usul Kanununun 360 ıncı maddesinde;
"Birden fazla kişi 359 uncu maddede sayılan fiilerin icrasına
iştirak ettikleri takdirde fiili irtikap edenlerden veya doğrudan doğruya
beraber işlemiş olanlardan her biri bundan ayrı ayrı maddi menfaat gözetmek
şartıyla o fiile mahsus ceza ile cezalandırılır. Sözkonusu fiileri işlemeye
azmettirenlere de aynı cezalar hükmolunur. Bu fiillere maddi menfaal
gözetmeksizin iştirak edenlere fiile mahsus cezanın dörte biri hükmolunur."
düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda belirtilen sorumluluklar, mükellefin beyannamesini
imzalayan meslek mensubu için de geçerli bulunmaktadır.
Beyanname ve eklerini yeminli mali müşavirlere tasdik ettiren
mükelleflere ait muhasebeye ilişkin işlemlerin ruhsatlı meslek mensuplarınca
yerine getirilmesi durumunda, sözkonusu meslek mensupları da yaptıkları işlerden
bu Tebliğle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde sorumludurlar. Bu
sorumluluk, ayrıca tasdiki yapan yeminli mali müşavirin sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz.
V - Müşterek Ve Müteselsil Sorumluluğun
Tespiti:
A) Denetim Elemanlarınca Yapılacak İşlem:
Vergi Usul Kanununun 135 inci maddesinde sayılan vergi inceleme
elemanlarınca yapılan incelemeler neticesinde bir matrah farkı ortaya çıktığı
takdirde, denetim elemanları, beyannameyi imzalayan meslek mensuplarının
sorumluluklarının tespitini yapacak ve raporlarında belirteceklerdir. Denetim
elemanları, bulunan matrah farkı ile meslek mensubunun sorumluluğu arasındaki
ilişkiyi ilgili meslek mensubunun bilgisine de başvurmak suretiyle inceleme
raporlarında net bir şekilde ortaya koyacak ve bulunan matrah farkından meslek
mensubunun sorumlu olup olmadığını açıklayacaklardır. Meslek mensubunun bu
tebliğle belirlenen sorumluluk çerçevesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu
olduğunun tespit edilmesi halinde, söz konusu inceleme raporlarının onaylı birer
örneği denetim elemanlarınca, meslek mensubunun bağlı bulunduğu vergi dairesine
ve disiplin cezası yönünden de gereği yapılmak üzere söz konusu inceleme
raporunun bir örneği Bakanlığımıza (Gelir İdaresi Başkanlığına) gönderilecektir.
Bulunan matrah farkı üzerinden tarh edilen vergi ve buna ilişkin cezalarda
uzlaşmaya varılmış veya tahsilatın yapılmış olması, raporların birer örneğinin
meslek mensubunun bağlı bulunduğu odaya gönderilmesine engel teşkil
etmeyecektir. Bu raporların ayrıca Bakanlığımıza gönderilmesine gerek
bulunmamaktadır.
Ayrıca, vergi inceleme elemanlarınca, beyannameyi imzalayan
meslek mensuplarının Vergi Usul Kanununun 344 üncü maddesinde belirtilen
sorumluluklarının olup olmadığı hususu da tespit edilecektir.
B) Vergi Dairelerince Yapılacak İşlem:
Müşterek ve müteselsil sorumluluğu vergi inceleme raporu ile
tespit edilen meslek mensupları hakkında vergi dairelerince yapılacak takibat,
vergi ve ceza tahakkukunun kesinleşmesinden sonra başlatılacak ve tahakkuku
kesinleşen vergi ve cezanın tahsiline yönelik olacaktır. Sorumluluğu tespit
edilen meslek mensupları ile ilgili takibat, bu meslek mensuplarının bağlı
bulunduğu vergi dairelerince yerine getirilecektir.
VI-Beyanname İmzalanması İşi İçin Ayrı Bir Ücret
Alınamayacağı:
İlgili yılda yayımlanan "Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi"nde
belirlenen defter tutma ücretleri, beyanname imzalama ücretlerini de kapsamakta
olup, beyannameyi imzalayan meslek mensuplarınca beyanname imzalanması için
ilave bir ücret talep edilmeyecektir.
VII - Beyannamelerin Vergi Dairelerine
Verilmesi:
Meslek mensuplarına imzalattırılan beyannameler, mükellefler
veya vekili tarafından vergi dairesine bizzat verilecek veya posta ile taahhütlü
olarak gönderilecektir. Beyannameler kağıt ortamında verilebileceği gibi
elektronik ortamda e-beyanname olarak da gönderilebilecektir. Ancak meslek
mensupları, beyannamelerini imzaladıkları mükelleflerin adı-soyadı, bağlı
bulundukları vergi dairesi ve vergi numaralarını içeren bir listeyi Mayıs ayının
15 inci günü mesai bitimine kadar kendilerinin bağlı bulundukları vergi
dairesine vermek zorundadırlar. Bu listeler, meslek odasına kayıtlı olduğunu
"Oda Kayıt Belgesi" veya "Oda Faaliyet Belgesi" ile belgeleyen meslek mensubu
tarafından bizzat imzalanarak vergi dairesine yazı ekinde teslim edilecektir.
VIII - Diğer Hususlar
A) Meslek Mensubu Olmadığı Halde, Serbest Muhasebeci,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Ve Yeminli Mali Müşavir Olarak Mükellefiyet
Tesis Ettirenlerin İlgili Meslek Odalarına Bildirilmesi:
3568 sayılı Kanunun "meslek ünvanlarının haksız kullanılması"
başlıklı 3 üncü maddesinde; Kanunen kullanmaya yetkisi olamayanlar tarafından
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir, yeminli mali müşavir
ünvanlarının veya bu ünvan veya kavramlara karışacak veya onlara benzer her
türlü ünvan, ibare veya remizlerin kullanılması yasaktır.
Odalar, yukarıdaki fıkraya aykırı davranışları öğrendiklerinde
Cumhuriyet Savcılığına bildirmek mecburiyetindedirler. Cumhuriyet Savcılığınca
tahkikatın sonucu, odaya ve ilgililere bildirilir." hükmü yer almaktadır.
Aynı Kanunun 15 inci maddesinde de odalara üye olmayan meslek
mensuplarının mesleki faaliyette bulunmayacakları hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 9 uncu
maddesinde; "vergiyi doğuran olayın kanunlarla yasak edilmiş bulunması
mükellefiyeti ve vergi sorumluluğunu ortadan kaldırmaz." hükmü ile vergi
dairesine vergiye tabi gelir getirici faaliyette bulunan herkesin faaliyet
konusuna bakılmaksızın mükellefiyetlerini tesis etmek zorunluluğu getirilmiştir.
Bu hükümler uyarınca ilgili vergi daireleri, mesleki ünvan ve
ruhsat alınmaksızın, meslek odalarına üye olarak kaydolunmaksızın, 3568 sayılı
Kanun kapsamında mesleki faaliyette bulunmak için mükellefiyet tesis ettirmek
isteyenlerin bu taleplerini kabul etmek ve mükellefiyetlerini tesis etmek
zorundadırlar.
Ancak, vergi dairelerince, mükellefiyet tesis edilen ve ilgili
meslek odasına kayıtlı olduğunu belgeleyemeyenler hakkında ilgili meslek
odalarınca gerekli işlemlerin yapılabilmesi için durum, her ay bir yazı ile
ilgilinin kayıtlı olması gereken serbest muhasebeci mali müşavirler veya yeminli
mali müşavirler odalarına bildirilecektir.
B) Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirler İle Bunların Yanında Çalışanların İş
Takiplerinde "Yaka Kimlik Kartı" İbrazı:
Serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler ve
yeminli mali müşavirler ile bunların yanında çalışan elemanların, vergi
idarelerindeki iş takiplerinde, şekil ve muhteviyatı Türkiye Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğince belirlenecek ve
ilgili Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odalarınca tasdik edilecek fotoğraflı
"Yaka Kimlik Kartı" kullanmaları mecburiyeti getirilmiştir.
Meslek mensupları bu yaka kimlik kartlarını vergi iadelerindeki
iş takipleri süresince takmak zorundadırlar.
C) İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerinin
İmzalanması:
Bilindiği gibi, Vergi Daireleri İşlem Yönergesine göre işe
başlamalarda ve işi terklerde vergi dairelerince yoklama yaptırılmakta ve
yoklama fişi esas alınmak suretiyle mükellefiyet tesis edilerek vergi numarası
verilmekte veya terk ettirilmektedir.
Bu konuda, 213 sayılı Kanunun 153 üncü maddesinde sayılan ve
işe başladıklarını bildirmek zorunda olan mükellefler (basit usule tabi
mükellefler hariç), diledikleri takdirde İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerini,
3/1/1990 gün ve 20391 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Serbest Muhasebeci,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik"in 24/a maddesi uyarınca defterlerini tutmak üzere
sözleşme düzenledikleri veya işletmede bağımlı olarak çalışan ve 3568 sayılı
Kanuna göre yetki almış serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali
müşavirlere de imzalatabileceklerdir.
Serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirler
tarafından imzalanan İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerine istinaden, vergi
dairelerince yapılacak yoklamanın sonucu beklenilmeksizin mükellefiyet tesis
edilerek vergi numarası verilecek veya terk ettirilecektir. İşe başlama veya
bırakmalara ilişkin yoklama işlemleri ise vergi daireleri tarafından,
mükellefiyet tesis veya terk tarihinden itibaren en geç 1 ay içinde
yaptırılacaktır.
Serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirler, İşe
Başlama/Bırakma Bildirimlerinde ad, soyad, vergi dairesi, vergi numarası bağlı
olduğu oda, sözleşmenin tarihi ve sayısına ilişkin bilgilerin yer aldığı bölümü
eksiksiz olarak doldurmak zorundadırlar.
Ayrıca, mükelleflerle tam tasdik sözleşmesi imzalayan yeminli
mali müşavirlerin de İşe Başlama/Bırakma Bildirimlerini tasdik edebilecekleri
tabiidir.
Serbest muhasebeciler ve serbest muhasebeci mali müşavirler
imzaladıkları İşe Başlama/Bırakma Bildirimleri ile ilgili bilgilerin ve
eklerinin doğruluğundan sorumludurlar. Bu sorumluluk kapsamına giren işlemlerden
dolayı bir vergi ziyaı ortaya çıktığı takdirde, bildirimi imzalayan meslek
mensubu, Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesi hükmü uyarınca ziyaa
uğratılan vergi ile buna ilişkin cezalar ve gecikme faizlerinden mükellefle
birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaktır. Sorumlulukla ilgili bu
hükümler bildirimi tasdik eden Yeminli Mali Müşavir için de aynı şekilde geçerli
olacaktır.
IX - Yürürlükten Kaldırılan Tebliğler:
29/06/1997 tarih ve 23034 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 4
sıra numaralı, 27/02/1998 tarih ve 23271 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5
sıra numaralı ve "Vergi Beyannamelerinin Serbest Muhasebeci ve Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlerce İmzalanması Hakkında Genel Tebliğ"ler yürürlükten
kaldırılmıştır.
Bu tebliğ hükümleri, 1 Ocak 2008 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
(1) 13.06.1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanmıştır.
(2) 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanmıştır.
EK 1: Beyannamelerin İmzalatılmasına İlişkin Parasal Hadler
Tablosu.