Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile ilgili
bazı konularda tereddütler oluştuğu anlaşılmış olup, söz konusu tereddütleri
gidermek ve uygulama birliği sağlamak amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması
gerekli görülmüştür.
1- Milli Piyango İdaresince
Oynatılan Şans Oyunlarında Belge Düzeni
Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünce tertip edilen şans
oyunları, karşılığı nakit olmak üzere oynatılan milli piyango, hemen kazan ve
benzeri oyunlar ile sayısal oyunları (sayısal loto, şans topu, on numara)
kapsamakta olup, bunlardan milli piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlara ait
biletlerin müşterilere satışı, bu idarenin satış merkezleri veya bayileri
tarafından yapılmakta, sayısal oyunlar ise bayiler aracılığıyla oynatılmaktadır.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi ile
Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve
esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile
bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye ve
bunlarda değişiklik yapmaya yetkili kılınmıştır.
Aynı Kanunun 227 nci maddesinde de bu
Kanuna göre kullanılan veya bu Kanunun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye
dayanılarak kullanma mecburiyeti getirilen belgelerin, öngörülen zorunlu
bilgileri taşımaması halinde bu belgelerin vergi kanunları bakımından hiç
düzenlenmemiş sayılacağı belirtilmiş, ayrıca Maliye Bakanlığına, düzenlenmesi
mecburi olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirleme yetkisi
verilmiştir.
Yukarıda belirtilen hükümlerin Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye
istinaden;
- Milli piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlara ait
biletlerin bayiler aracılığıyla satışında, bayilerin veya başbayilerin alacağı
komisyon bedelleri için Milli Piyango İdaresi veya başbayiler tarafından "Bilet
Satış Bordrosu",
- Sayısal oyunlar karşılığında ödenecek komisyon bedellerine
ilişkin olarak Milli Piyango İdaresince "Sayısal Oyun
Raporu"
düzenlenmesi ve bayilerin, elde edecekleri komisyonlara
ilişkin hasılat kayıtlarını bu belgelere istinaden yapmaları uygun
görülmüştür.
Bilet
satış bordrosunun ve sayısal oyun raporunun, faturada bulunması zorunlu asgari
bilgileri taşıması ve azami yedi günlük süre içinde düzenlenmesi gerekmektedir.
Bu
belgelerin basımı için önceden izin alınması, anlaşmalı matbaalara bastırılması
veya noterlere tasdik ettirilmesi zorunluluğu
bulunmamaktadır.
Diğer
taraftan bayilerin, elde edecekleri komisyonlara ilişkin hasılat kayıtlarını yukarıda belirtilen belgelere
dayandıracak olmaları nedeniyle, sayısal oyunların oynatılması veya milli
piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlara ait biletlerin satışı esnasında
müşteriye herhangi bir belge düzenleyip vermelerine de gerek
bulunmamaktadır.
2- İcra Dairelerince Alacaklı Taraf
Avukatına Ödenmesine Karar Verilen Vekalet Ücretlerinin
Belgelendirilmesi
İcra
dairelerince borçludan alınarak, müvekkili adına takibat yapan alacaklı taraf
avukatına ödenmesine karar verilen avukatlık (vekalet)
ücretlerinin belgelendirilmesine ilişkin usul ve esaslar 356 Sıra No.lu Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliğinde1 açıklanmıştı.
Anılan
düzenlemeyle ilgili verilen yargı kararları gözönüne
alınarak, söz konusu belgelendirme işleminin aşağıdaki şekilde yapılması uygun
görülmüştür.
İcra
dairelerince borçludan alınarak müvekkili adına takibat yapan alacaklı taraf
avukatına ödenmesine karar verilen avukatlık (vekalet)
ücretlerinin avukata ödendiği anda, avukat tarafından borçlu adına en az iki
nüsha serbest meslek makbuzu düzenlenecek olup, bir nüshası ödemeyi yapan memura
verilecek; makbuzun avukatta kalan nüshasına ise icra dairesince ödemenin
yapılmış olduğuna dair bir şerh düşülmesi ve ödemeyi yapan memur tarafından
imzalanması şartı aranmayacaktır.
Tebliğ
olunur.
1 23/2/2006 tarih ve 26089 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
|