| 
  3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu uygulamasına ilişkin olarak 
aşağıdaki açıklama ve düzenlemelerin yapılmasına gerek 
duyulmuştur. 
             A. TEVKİFAT 
UYGULAMASI 
             1.                Fason Olarak Yaptırılan Tekstil 
ve Konfeksiyon İşlerinde Tevkifat 
Uygulaması 
             105 
Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/l) bölümü bu Tebliğin yayımını izleyen günden 
itibaren geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırılmıştır. 
             Buna 
göre; 51, 53 ve 58 Seri No.lu KDV Genel Tebliğlerinde kapsamı ile uygulamasına 
ilişkin usul ve esasları belirlenen fason tekstil ve konfeksiyon işlerinde (1/2) oranında KDV tevkifatı uygulanacaktır. Tevkifat 
uygulaması, bu Tebliğin yayımını izleyen günden itibaren düzenlenecek faturalara 
konu işlemler için geçerli olacaktır. 
             Fason 
olarak yaptırılan tekstil ve konfeksiyon işlerinde 
tevkifat uygulamasından doğan KDV alacakları, 
münhasıran vergi inceleme raporu ile iade edilecektir. İade talebi, vergi incele 
raporunun vergi dairesine intikal ettiği tarih itibariyle geçerlilik 
kazanacaktır. 
             Aynı 
işlem dolayısıyla, tevkifat ve indirimli oran 
uygulamaları nedeniyle KDV iade alacağı doğmuşsa, öncelikle tevkifattan doğan KDV alacağı (mükellefin isteğine bağlı 
olarak nakden ve/veya mahsuben) iade edilecektir. KDV alacağının indirimli oran 
uygulamasından doğan kısmı; inceleme raporu yılı içinde vergi dairesine intikal 
ederse mahsuben, yıl geçtikten sonra intikal ederse nakden ve/veya mahsuben iade 
edilecektir. 
             Bu 
kapsamda yapılacak iadelerde, fason olarak yaptırılan tekstil ve konfeksiyon işlerinde tevkifat 
uygulamasını düzenleyen daha önceki genel tebliğlerde yer verilen ve bu Tebliğe 
aykırı olmayan açıklamalar geçerli olacaktır. 
             
Mükellefin aynı dönemde başka iade hakkı doğuran işlemlerinin bulunması 
halinde bu işlemlere ait iade talebinin, söz konusu işlem veya işlemlerle ilgili 
usul ve esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacağı tabiidir. 
             2. Pamuk, Tiftik, Yün ve Yapağı ile 
Ham Post ve Deri Teslimlerinde KDV Tevkifat 
Uygulaması 
             Mal ve 
hizmetlere uygulanacak KDV oranlarını belirleyen 2007/13033 sayılı Bakanlar 
Kurulu Kararı eki (II) sayılı listenin (B) bölümünün 1 ve 2 nci sıraları kapsamına giren ürünlerin tesliminde, bu 
Tebliğin yayımını izleyen günden itibaren geçerli olmak üzere, (1/2) oranında 
KDV tevkifatı uygulanması uygun 
görülmüştür. 
             Buna göre; kütlü ve elyaf pamuk, linter 
pamuk, pamuk lifi döküntüleri, natürel veya tops 
haldeki tiftik, yün ve yapağı ile Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 41.01 
pozisyonundaki sığır ve atların, 41.02 pozisyonundaki koyun ve kuzuların 
(astragan veya karakul, persaniye, breitschwanz ve benzerleri, Hint, Çin, Moğolistan ve Tibet 
kuzuları hariç), 41.03 pozisyonundaki keçi ve oğlakların (Yemen, Moğolistan ve 
Tibet keçi ve oğlakları hariç) ham post ve derilerinin tesliminde alıcılar 
tarafından (1/2) oranında tevkifat uygulanarak sorumlu 
sıfatıyla beyan edilecektir. 
             
Satıcıların tevkifat uygulamasından doğan KDV 
alacaklarının iadesinde, mal ihracında iade uygulamasına ilişkin usul ve esaslar 
geçerli olacaktır. İade talebi bir dilekçe ile yapılacak 
dilekçeye; 
             -tevkifata tabi ürünlerin satış 
faturalarının dökümünü gösteren liste, 
             -iade talebinin yapıldığı döneme ilişkin indirilecek KDV 
listesi, 
             eklenecektir. 
             İade 
yapılabilmesi için alıcının bu tevkifatla ilgili 2 
No.lu KDV beyannamesini vergi dairesine vermiş olması 
zorunludur. 
             B. GÜMRÜK BEYANNAMELERİNİN 
İBRAZI 
             
Bakanlığımıza yansıyan olaylardan, 1 Mayıs 2007 tarihinden sonra 
düzenlenen ve ihracat istisnası uygulamasında tevsik edici belge olarak vergi 
dairesine ibraz edilen gümrük beyannameleri üzerinde ihracatın gerçekleştiği 
tarihi belirten herhangi bir bilginin yer almadığı, bu nedenle ihracat 
istisnasından doğan iade işlemlerinin yerine getirilmesinde tereddüde düşüldüğü 
anlaşılmaktadır. 
             19 
Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (E) bölümüne göre, KDV uygulamasında ihracat 
işleminin gerçekleştiği tarih olarak, malın gümrük hattından geçtiği sırada 
çıkış gümrüğünce belirlenen ve gümrük beyannamesinin ilgili bölümünde belirtilen 
"gümrük hattını çıkış tarihi" esas alınmaktadır. 
             Ancak, 
4/4/2007 tarihli ve 2007/19 sayılı Gümrük Müsteşarlığı 
Gümrükler Genel Müdürlüğü Genelgesi ile gümrük idarelerince 1 Mayıs 2007 
tarihinden itibaren ihracata yönelik düzenlenen gümrük beyannamelerinin 
ihracatçıya verilen nüshasının üzerine herhangi bir kapanma meşruhatı 
düşülmesine son verilmiştir. 
             Bu nedenle, 1 Mayıs 2007 tarihinden itibaren KDV beyannamelerinde 
ihracat istisnasına ilişkin beyanları bulunan mükelleflerin tevsik edici belge 
olarak ibraz ettikleri gümrük beyannamelerinde ihracatın gerçekleştiği tarihi 
belirten bir açıklama aranılmayacak, bu beyannamelere ilişkin elektronik ortamda 
(VEDOP) erişilen bilgiler arasındaki kapanma tarihi, ihracat istisnası 
uygulamasında ihracatın gerçekleştiği tarih olarak dikkate 
alınacaktır. 
             C. KDV ORAN 
UYGULAMASI 
             1. Yiyecek ve İçecek Sunulan 
Yerlerde KDV Oran Uygulaması 
             1.1. Kapsam 
             2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına ekli 
(II) sayılı listenin (B) bölümünün 24 üncü sırasında yer alan; kahvehane, 
kır kahvesi, çay bahçesi, çay ocağı, kıraathane, kafeterya, pastane, ayakta 
yemek yenilen yerler, yemeği pakette satan veya diğer şekillerde yemek hizmeti 
sunan yerler (hazır yemek şirketleri dâhil), lokanta, içkili lokanta, kebapçı ve 
benzeri yerlerde verilen hizmetlerde KDV oranı 1/1/2008 
tarihinden itibaren %8 olarak uygulanacaktır. 
             Bu 
yerlerde verilen hizmetler içinde alkollü içecek servisinin de bulunması 
halinde, hizmetin alkollü içeceklere ilişkin kısmına %18 KDV oranı 
uygulanacaktır. Alkollü içecekler, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) 
sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan içecekleri (kolalı gazozlar hariç) ifade 
etmektedir. Yukarıda sayılan işletmeler toplam hizmet bedeli içinde alkollü 
içeceklere ilişkin olan ve olmayan kısmı hesaplayarak faturada ayrıca 
gösterecekler ve alkollü içeceklere isabet eden kısım üzerinden %18, diğer kısım 
üzerinden %8 KDV hesaplayarak KDV tutarını ayrı ayrı 
ve toplam olarak faturada göstereceklerdir. 
             
Gazino, açık hava gazinosu, bar, dans salonu, diskotek, pavyon, taverna, 
birahane, kokteyl salonu ve benzeri yerlerde verilen hizmetlerde herhangi bir 
oran indirimi yapılmadığından buralarda verilen hizmetlerde uygulanan KDV oranı 
%18 olarak devam edecektir. 
             
Yukarıda belirtilen hizmet sunulan yerlerin tanımı ve tasnifinde, 
24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı, 14/6/1989 
tarihli ve 3572 sayılı, 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı, 10/7/2004 tarihli ve 
5216 sayılı, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı ve 3/7/2005 tarihli  ve   5393   
sayılı  Kanunlara  göre  
yürürlüğe  konulan  "İşyeri  
Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik" ve ilgili diğer mevzuat 
esas alınacaktır. 
             Öte 
yandan, yukarıda sayılan hizmet birimlerinin konaklama tesislerinin bünyesinde 
bulunması halinde, Kültür ve Turizm Bakanlığına veya ilgili belediyeye 
başvurularak, bu yerlerin mahiyetini belirten bir yazı alınacaktır. Bakanlık 
veya belediye, söz konusu hizmet birimlerinin mahiyetini bu bölümün 4 üncü 
paragrafında belirtilen mevzuat çerçevesinde belirleyerek vereceği yazıda açıkça 
belirtecektir. Konaklama tesislerinin bünyesindeki hizmet birimlerinde sunulan 
hizmetlerde KDV oranı bu belirleme esas alınarak 
uygulanacaktır. 
             1/1/2008 tarihi itibariyle faaliyette bulunan konaklama 
tesisleri, 29/2/2008 tarihine kadar temin edecekleri yazıyı en geç yazının 
geçerlilik tarihinden itibaren 1 hafta içerisinde bağlı oldukları vergi 
dairesine vereceklerdir. Yazının geçerlilik tarihine kadar işletme sahiplerince 
bu bölümün 4 üncü paragrafındaki mevzuat dikkate alınarak bahse konu yerlerin 
mahiyeti belirlenecek ve buna göre işlem yapılacaktır. Yazının geçerlilik 
tarihinden itibaren ise bu yerlerin yazıda belirtilen mahiyetine göre vergi 
uygulanacaktır. 
             
Konaklama tesislerinin veya bünyelerindeki bu tür hizmet birimlerinin 
1/1/2008 tarihinden sonra işletmeye açılması halinde, 
işletmeye açılmadan önce bu yazının temin edilerek vergi dairesine verilmesi 
zorunludur. 
             Söz 
konusu yazıların belirlenen süreler içinde temin edilerek vergi dairesine 
verilmemesi halinde, mahiyetlerine bakılmaksızın bu yerlerde verilecek 
hizmetlere genel KDV oranı uygulanacaktır. 
             1.2. Yemek Çeki, Kuponu ve Kartlarının Kullanıldığı 
Yemek Hizmetlerinde Organizatör Firmaların 
Durumu 
             
Organizatör firmaların yemek çeki, yemek kuponu ve yemek kartı vermek 
suretiyle ifa ettikleri hizmetlerde müşterilerden tahsil edilen tutar içinde yer 
alan yemek bedelleri, indirimli orana tabi işlem bedelinin aktarımı mahiyetinde 
olduğundan, %8 oranında vergilendirilecektir. 
             Organizatör firmaların yaptıkları 
organizasyon hizmetleri nedeniyle müşterilerden veya yemek hizmetini sunan işletmelerden sağladıkları 
menfaatler ise genel vergi oranına tabi olacaktır. 
             
Organizatör firmaların, yemek hizmeti vermeyip bu hizmete aracılık 
etmeleri nedeniyle bu işlerle ilgili olarak KDV Kanununun (29/2) maddesi 
uyarınca iade talebinde bulunmaları mümkün değildir. 
             Öte 
yandan, yukarıdaki açıklamalar yemek çeki, yemek kuponu ve yemek kartlarının 
kullanıldığı yemek hizmetleri için geçerlidir. Bu çek, kupon ve kartların yemek 
hizmeti dışında ve/veya yemek hizmeti sunmayan işletmelerden temin edilecek mal 
ve hizmetlerde kullanılması halinde işleme taraf olanlar için ilgili vergi 
Kanunları esas alınarak gerekli işlemlerin yapılacağı 
tabiidir. 
             2. Geceleme Hizmetlerinde KDV Oran 
Uygulaması 
             2.1. Kapsam 
             2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu 
Kararı eki (II) sayılı listenin (B) bölümünün 25 inci sırasında yer alan; otel, motel, pansiyon, tatil köyü ve 
benzeri konaklama tesislerinde sunulan 
geceleme hizmetlerinde KDV oranı 1/1/2008 tarihinden 
itibaren %8 olarak uygulanacaktır. 
             
Geceleme hizmeti bu işletmelerde oda veya yer tahsis etmek suretiyle 
verilen, tesiste günlük yatma-barınma-kalma hizmetidir. Konaklama tesislerinde 
geceleme hizmetinin dışında ayrıca yemek, eğlence, spor, ütü, kuru temizleme 
gibi hizmetler de verilebilmektedir. Konaklama tesisinde verilen bu hizmetlerden 
geceleme hizmeti satın almaksızın yararlanılması halinde bu hizmetler ayrıca 
tabi oldukları oranda vergilendirilecektir. 
             Bunun 
yanı sıra geceleme hizmeti satın alanlara verilen bu hizmetlerin, konaklama 
tesisleri tarafından ayrıca faturalandırılması ya da geceleme hizmetine ilişkin 
faturada geceleme bedelinin dışında ayrıca gösterilmesi halinde de söz konusu 
hizmetler ait oldukları oranda vergilendirilecektir. 
             Ancak, 
geceleme hizmeti dışında olup mutat olarak geceleme hizmeti kapsamında sunulan 
hizmetlere ilişkin bedellerin, geceleme bedeline dahil 
edilerek geceleme-konaklama bedeli olarak tek bir bedel alınması ve fatura 
edilmesi halinde geceleme hizmeti ile birlikte bu hizmetler de geceleme bedeli 
kapsamında %8 oranında KDV'ye tabi olacaktır. 
                   2.2. Konaklama İşletmelerinde 
Kullanılan Alkollü İçecekler Dolayısıyla Yüklenilen KDV  
             
Yukarıda kapsamı belirtilen geceleme hizmetleri kapsamında sunulan 
alkollü içeceklere ait yüklenilen KDV tutarları, konaklama tesisleri tarafından 
hesaplanan KDV tutarlarından indirilemeyecektir. Örneğin; konaklama tesisleri 
tarafından verilen ve her şey dahil sistem olarak 
bilinen konaklama hizmet türünde, tek bir fatura düzenlenmekte ve bu bedel 
içerisinde müşteri konaklama tesisinde verilen hizmetlerin tamamından ya da pek 
çoğundan oda fiyatı kapsamında mutat olarak yararlanabilmektedir. Böyle bir 
durumda, müşteriye verilen hizmete uygulanan KDV oranı %8 olacak, ancak bu 
hizmetlere isabet eden alkollü içeceklere ilişkin yüklenilen KDV tutarları 
konaklama tesisleri tarafından indirim konusu yapılamayacaktır. Alkollü 
içecekler, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listenin (A) 
cetvelinde yer alan içecekleri (kolalı gazozlar hariç) ifade 
etmektedir. 
             
Konaklama tesislerinin alkollü içeceklere isabet eden hizmet bedelini 
ayrıca fatura etmesi veya bu tutarı faturada ayrıca göstermesi halinde ise 
hizmet bedelinin alkollü içeceklere isabet eden kısmı üzerinden %18 KDV 
hesaplanacak ve bu hizmete konu olan alkollü içecekler dolayısıyla yüklenilen 
KDV tutarı indirim konusu yapılabilecektir. 
             Bu 
konuda aşağıdaki şekilde hareket edilmesi gerekmektedir. 
             - Alkollü içecekler ve bunların iktisabı dolayısıyla 
yüklenilen KDV ayrıca açılacak yardımcı hesaplarda izlenecektir. 2008 takvim 
yılına ait açılış kayıtlarında stokta bulunan alkollü içecekler ve bunlara ait 
olup yıl sonu itibariyle indirim yoluyla telafi 
edilememiş KDV tutarları bu yardımcı hesaplarda gösterilecektir. Özel hesap 
dönemine tabi olan mükellefler 1/1/2008 tarihi 
itibariyle aynı kayıtları yapacaklardır. 
             - 1/1/2008 tarihinden itibaren satın alınan alkollü 
içeceklere ait KDV defterlerde "indirim KDV" olarak yer 
alacaktır. 
             - Ay içinde tüketilen alkollü içeceklerden indirimli orana ve 
genel orana tabi hizmetlerde kullanılan kısımlar ayrı ayrı belirlenecektir. 
             -  İndirimli oran uygulanan hizmetlerde 
kullanılan alkollü içeceklerin alımında yüklenilen KDV, en eski tarihli alış 
faturalarından başlanarak hesaplanacak ve KDV beyannamesinin "İlave Edilecek 
KDV" satırında gösterilmek suretiyle indirim hesaplarından çıkarılarak, gider 
veya maliyet hesaplarına aktarılacaktır. 
             2.3. Seyahat 
Acenteleri 
             
Geceleme hizmetinin seyahat acenteleri aracılığıyla verilmesi halinde 
hizmeti veren konaklama tesisleri faturayı seyahat acentesine 
düzenleyebilmektedir. Bu durumda seyahat acenteleri hizmeti alan kişi veya 
kuruluşlara ayrıca bir hizmet faturası düzenlemektedir. 
             
Konaklama tesisi tarafından seyahat acentesine düzenlenen geceleme 
hizmetine ilişkin faturada hizmet bedeli üzerinden yukarıda yapılan açıklamalar 
çerçevesinde %8 oranında KDV hesaplanacaktır. Bu hizmet bedelinin seyahat 
acentesi tarafından hizmeti fiilen alan kişiye aktarılmasında da %8 oranı 
uygulanacaktır. 
             
Acentelerin müşteriye düzenlediği faturada yer alan toplam bedelin 
geceleme hizmeti dışındaki her türlü işlemlere ilişkin kısmı organizasyon 
hizmetinin karşılığını teşkil ettiğinden genel oranda katma değer vergisine tabi 
olacaktır. 
             
Acentenin müşteriye düzenlediği geceleme hizmeti bedelinin de bulunduğu 
faturada, hizmetin satın alındığı konaklama tesisinin acente adına düzenlediği 
faturanın tarih ve numarasına atıfta bulunan bir açıklama yer alacaktır. Bu 
açıklamanın yer almadığı faturalarda, yansıtılan geceleme hizmeti için indirimli 
oranda KDV uygulanması mümkün değildir. 
             
Acentelerin, geceleme hizmeti vermeyip bu hizmete aracılık etmeleri 
nedeniyle, bu işlerle ilgili olarak KDV Kanununun (29/2) maddesi uyarınca iade 
talebinde bulunmaları mümkün değildir. 
             2.4. 
İndirimli Oran Uygulamasının Yürürlük Tarihinden Önce Başlayıp Bu 
Tarihten Sonra da Devam Eden Geceleme Hizmetleri 
             1/1/2008 tarihinden önce başlayıp bu tarihten sonra biten 
geceleme hizmetlerinin 1/1/2008 tarihine kadar olan bölümü genel orana, bu 
tarihten sonra ifa edilen bölümü indirimli orana tabi olacaktır. Geceleme 
hizmetinin sona ermesini müteakip, Vergi Usul Kanunundaki sürelere bağlı olarak 
düzenlenecek faturada her iki kısmın ayrıca gösterilmesi ve tabi oldukları 
oranlar üzerinden KDV hesaplanması gerekmektedir. 
             D. 2008 YILINDA GERÇEKLEŞEN 
İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLERDE İADE 
SINIRI 
             
İndirimli orana tabi işlemlerden doğan katma değer vergisi iade 
taleplerinde, bu işlemler nedeniyle yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen 
katma değer vergisi tutarının iade konusu yapılamayacak kısmı ile ilgili olarak 
2007 yılında geçerli olan 10.800 YTL tutarındaki sınır, 2006/10379 sayılı 
Kararname uyarınca, 2007 yılına ilişkin yeniden değerleme oranında (%7.2) artırılarak 2008 yılı için 11.600 YTL olarak 
uygulanacaktır. 
             E. KDV GENEL TEBLİĞLERİNDE YAPILAN 
DEĞİŞİKLİKLER 
             1. 48 Seri No.lu KDV Genel 
Tebliğinde Yapılan Değişiklik 
             Bu 
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, 48 Seri No.lu KDV Genel 
Tebliğinin (A/2-b) bölümünün ilk paragrafı iptal edilerek yerine aşağıdaki 
bölümler eklenmiş, "ÖRNEKLER" başlığı altında yer alan 5 inci paragraf 
yürürlükten kaldırılmıştır. 
             
Yapılan düzenleme, bu Tebliğin yayımından sonra yapılan sözleşmeler 
kapsamındaki işlemler için geçerlidir. Bu Tebliğin yayımından önce yapılan ve 
devam eden sipariş sözleşmelerinde önceki uygulama geçerli 
olacaktır. 
             
"Mükellefler araç imal veya inşasını kendi adlarına bizzat yapabilmekte 
ya da sipariş üzerine başkalarına yaptırabilmektedirler. Her iki halde de 
istisnadan yararlanılabilmesi için araçların imal ve inşasını bizzat veya 
sipariş vererek kendi adlarına gerçekleştirenlerin KDV mükellefi olması 
zorunludur. 
             
Sipariş üzerine araçları fiilen imal veya inşa edenler de bu işle ilgili 
mal ve hizmet alımlarında KDV istisnasından 
yararlanabilecektir. 
             
Araçların bizzat veya sipariş yoluyla imal ve inşasında istisna 
uygulaması aşağıdaki şekilde yürütülecektir. 
             i) 
Araçları Bizzat İmal veya İnşa Edenler 
             
Araçların bizzat imal veya inşa edilmesi halinde mükellefe bir istisna 
belgesi verilecek bu belgeye dayanılarak imal veya inşa işinde kullanılacak mal 
ve hizmetlerin alımlarında KDV ödenmeksizin işlem 
yapılabilecektir. 
             ii) Araçları Sipariş Vererek İmal veya İnşa 
Ettirenler 
             
Araçların sipariş vererek imal ve inşa ettirilmesi halinde, siparişi 
verene sadece aracı fiilen imal ve inşa edenin kendisine yaptığı hizmet için 
geçerli olmak üzere bir istisna belgesi verilecektir. Bu belge siparişi verenin 
aracın imal ve inşası ile ilgili diğer mal ve hizmet alımlarında 
kullanılamayacaktır. Siparişi verenin, aracın imal ve inşasında kullanılacak mal 
ve hizmetleri kısmen veya tamamen kendisinin temin etmesi halinde, bu mal ve 
hizmetlerin alımlarında genel esaslara göre KDV uygulanacaktır. Siparişi veren 
mükellefin bu şekilde yüklendiği KDV, 
siparişin bitmesi beklenmeden aylık dönemler halinde kendisine nakden 
veya mahsuben iade edilebilecektir. 
             
Siparişi verenin ilgili dönemde yaptığı istisna kapsamındaki alımlara 
ilişkin iade tutarı, 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.5) bölümündeki açıklamalar da dikkate alınmak suretiyle 
belirlenerek, bu döneme ait KDV beyannamesinde yer alan "İstisnalar" 
kulakçığının, "Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" tablosunda beyan edilecektir. 
Tablonun "Teslim ve Hizmet Bedeli" 
sütununa istisnaya konu alışların KDV hariç tutarı, "İadeye Konu Olan 
KDV" sütununa bu alışlara ilişkin belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı 
yazılacaktır. 
             
Beyannamenin usulüne uygun olarak doldurulmasından sonra "Sonuç 
Hesapları" kulakçığında yer alan "İade Edilmesi Gereken KDV" sütunundaki tutarın 
bu iade tutarına ilişkin kısmı, siparişi veren mükellefe iade 
edilecektir. 
             İade 
talebi bir dilekçe ile yapılacak, dilekçeye; 
             - siparişle ilgili sözleşmenin noter onaylı bir örneği (İlk 
iade talebi sırasında bir defa 
             verilecektir.), 
             - istisnaya konu harcamalara ilişkin alış belgelerinin 
dökümünü gösteren liste, 
             - iade talep edilen döneme ait indirilecek KDV listesi 
(İstisnaya konu harcamalara ait alış belgelerine ait listede gösterilen 
harcamalar bu listede yer almayacaktır.), 
             eklenecektir. 
             iii) Araçları Sipariş Üzerine Fiilen İmal ve İnşa 
Edenler 
             Söz 
konusu araçları aldıkları sipariş üzerine fiilen imal ve inşa edenlerin bu işle 
ilgili mal ve hizmet alımlarında da istisna uygulanacaktır. Bu durumda, siparişi 
alarak imal ve inşa işini fiilen yapan mükellefe verilecek istisna belgesinde 
sipariş üzerine yapılan araç imal ve inşası ile ilgili mal ve hizmet alımlarında 
geçerli olduğu belirtilecektir. 
             İmal 
ve inşa işini sipariş üzerine fiilen yapanlar bu işte kullanacakları mal ve 
hizmetleri bu belgeye dayanarak KDV uygulanmaksızın istisna kapsamında temin 
edebileceklerdir. Ancak istisna uygulamasında 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin 
(1.5) bölümünde belirtilen sınırın dikkate alınacağı 
tabiidir. 
             
Sipariş üzerine araç imal ve inşa işini yapanlara istisna kapsamında mal 
teslimi ve hizmet ifasında bulunanlar bu işlemler nedeniyle yüklendikleri 
vergileri, indirim yoluyla telafi edememeleri halinde iade olarak talep 
edebileceklerdir. İade talebi bir dilekçe ile yapılacak, 
dilekçeye; 
             - araç imal ve inşa işini fiilen yapan mükellefin istisna 
belgesinin bir örneği, 
             - istisna kapsamındaki satış faturalarının dökümünü gösteren 
liste, 
             - iadenin talep edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV 
listesi, 
             -  istisna kapsamına giren satışlarla ilgili 
yüklenilen KDV tablosu, 
             eklenecektir." 
             2. 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde 
Yapılan Değişiklikler 
             2.1. Bu Tebliğin yayımından sonra 
verilecek mahsup dilekçelerine konu mahsuben iade talepleri için geçerli olmak 
üzere 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde aşağıdaki değişiklikler 
yapılmıştır. 
             2.1.1. Tebliğin (I/1.1) bölümü aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "1.1. Mahsup Yoluyla İade 
 
             Katma 
değer vergisi iade alacağının hak sahibi mükellefin kendisinin, adi, kollektif ve komandit şirketlerde ortaklık payı ile orantılı 
olmak üzere ortakların (komandit şirketlerde sadece komandite ortakların) vergi 
borçlarına, ithalat sırasında uygulanan vergilere, SSK prim borçlarına mahsubu 
talepleri miktarına bakılmaksızın inceleme raporu ve teminat aranılmadan yerine 
getirilir. 
             İade 
alacağı öncelikle mükellefin ithalde alınanlar dışındaki vergi borçlarına mahsup 
edilir. Artan bir miktar olursa mükellefin isteğine bağlı olarak; kendisinin ve 
yukarıda belirtilen ortakların ithalde alınanlar dahil 
vergi borçlarına veya SSK prim borçlarına mahsup yapılır. 
             Mahsup 
talebi, bu Tebliğin (I/1.1.3.) bölümünde belirtilen belgeler tamamlanmadıkça 
hüküm ifade etmez. Mahsup talebinin yerine getirilmesinde gümrük 
beyannamelerinin teyidi beklenmez. Ancak teyidin olumlu gelmemesi halinde mahsup 
tarihi itibarıyla gerekli tarhiyat işlemi yapılır. 
             61 
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği uyarınca Türkiye'de ikamet 
etmeyenlere döviz karşılığı özel fatura ile satış yapanlara ihraç kaydıyla 
teslimde bulunanların iade talepleri münhasıran mahsup yoluyla yerine getirilir. 
Bir başka ifade ile bu mükelleflere nakden iade yapılmaz." 
             2.1.2. Tebliğin (I/1.1.1.1) ve 
(I/1.1.1.3) bölümlerinde yer alan "..., ortaklarının 
veya mal ya da hizmet satın aldıkları mükelleflerin ..." ibareleri ile 
(I/1.1.1.2) bölümünde yer alan "..., ortaklarının ya da mal veya hizmet satın 
aldıkları mükelleflerin ..." ibaresi, "..., adi, kollektif ve komandit şirketlerde ortaklık payı ile orantılı 
olmak üzere ortakların (komandit şirketlerde sadece komandite ortakların)..." 
şeklinde değiştirilmiştir. 
             2.1.3. Tebliğin (I/1.1.2.1) bölümü 
yürürlükten kaldırılmıştır. 
             3. 86 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde 
Yapılan Değişiklik 
             Bu 
Tebliğin yayımından sonra verilecek mahsup dilekçelerine konu mahsuben iade 
talepleri için geçerli olmak üzere 86 Seri 
No.lu KDV Genel Tebliğinin (B/3) bölümünün 2 nci paragrafı aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
             "Öte 
yandan, Katma Değer Vergisi Kanununun 11, 13, 14 ve 15 inci maddeleri uyarınca 
vergiden istisna edilen işlemlerden doğan katma değer vergisi iadelerinde olduğu 
gibi hurda teslimlerine ilişkin tevkifat 
uygulamasından doğan iade alacaklarının da miktarına bakılmaksızın; mükellefin 
kendisinin, adi, kollektif ve komandit şirketlerde 
ortaklık payı ile orantılı olmak üzere ortakların (komandit şirketlerde sadece 
komandite ortakların) ithalatta uygulananlar dahil 
vergi borçlarına, SSK prim borçlarına, inceleme raporu ve teminat aranılmadan 
mahsup edilmesi uygun görülmüştür." 
             Tebliğ 
olunur.  |