MADDE 1 – 8/12/2006 tarihli ve 26370
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Kararın Uygulanmasına İlişkin 2006/3 sayılı Tebliğin 2 nci maddesi (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (ı)
bendinden sonra gelmek üzere (i) bendi ilave edilmiştir.
"e)
Saymanlık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki Müsteşarlık İç Ödemeler Muhasebe
Birimini,"
"i)
KOBİ yatırımları: KOBİ’lerin yapacakları asgari
200.000 Yeni Türk Lirası ile azami 2 milyon Yeni Türk Lirası tutarındaki
yatırımları,"
MADDE 2 – Aynı Tebliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 5 – (1) Yatırımın, teşvik belgesine bağlanabilmesi için
toplam sabit yatırım tutarının;
a)
KOBİ yatırımlarında asgari 200 bin Yeni Türk Lirası, azami 2 milyon Yeni Türk
Lirası,
b)
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekteştirilecek yatırımlar için düzenlenen teşvik
belgelerinde asgari 200 bin Yeni Türk Lirası,
c)
Diğer yatırımlarda asgari 1 milyon Yeni Türk Lirası,
olması
gerekmektedir."
MADDE 3 – Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2)
Ancak, ar-ge yatırımları, çevre yatırımları ve yabancı
sermayeli şirketlerce gerçekleştirilecek yatırımlar hariç olmak üzere,
yatırımcının tercihi halinde kapsamı Ek-3’de belirlenen imalat ve tarımsal
sanayi sektöründe yapılacak sabit yatırım tutarı 8 milyon Yeni Türk Lirasını
aşmayan ve TOBB a bağlı Ek-2 de belirtilen sanayi odalarının bulunduğu yerdeki
yatırımlar için ilgili sanayi odasına da müracaat
edilebilir."
MADDE 4 – Aynı Tebliğin 20 nci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"(3)
Bankalarca ve finansal kiralama şirketlerince
yapılacak işlemlere ilişkin esaslar Müsteşarlık ile Banka ve finansal kiralama şirketleri arasında imzalanan protokol ile
belirlenir."
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü fıkra olmak üzere aşağıdaki fıkra
ilave edilmiştir.
"(1)
Bankalardan,
a)
Kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımlar, KOBİ’lerin yapacağı yatırımlar, ar-ge ve çevre konularında yapılacak yatırımların
gerçekleştirilmesi için kullanılacak en az 1 yıl vadeli yatırım kredileri ile
ilgili olarak, ilk 4 yıl için uygulanmak kaydıyla,
b)
Ar-ge konusunda yapılacak yatırımların
gerçekleştirilmesi için Müsteşarlıkça uygun görülen yatırım dönemini müteakip
azami 1 yıllık sürede gerekli olan işletme malzemelerinin teminine yönelik
olarak kullanılacak en az 6 ay vadeli işletme kredileri ile ilgili olarak, ilk 1
yıl için uygulanmak kaydıyla,
her
bir itfa planında belirtilen ödenecek faizin veya kar payının, Yeni Türk Lirası
cinsi kredilerde 5 puanı, döviz kredilerinde ise 2 puanı bütçeden
karşılanabilir. Finansal kiralama şirketleri
aracılığıyla gerçekleştirilecek yatırımlar için de itfa planı yapılması
kaydıyla, aynı şartlarda faiz desteği uygulanabilir."
"(4)
Döviz kredisi ile gerçekleştirilecek yatırımlarda faiz desteği uygulaması, vade
tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak
yapılır ve destek tutarı yukarıda belirtilen tutarları geçemez."
MADDE 6 – Aynı Tebliğin 22 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22 – (1) Teşvik belgesinde faiz desteği öngörülen
yatırımcılar faiz desteğinden yararlanabilmek için Müsteşarlık ile protokol
imzalayan bankalardan birine başvurabilirler. Bankaca yapılan değerlendirme
sonucunda kredi kullandırılması uygun görülen projelere ilişkin faiz desteği
müracaatları, yatırımcı adına protokolde belirtilen esaslar çerçevesinde kurumca
Müsteşarlığa yapılır. Finansal kiralama şirketleri
aracılığıyla yapılacak yatırımlar için finansal
kiralama şirketi yatırımcı şirket adına Müsteşarlığa müracaat
eder.
(2)
Aynı yatırım projesi için faiz desteği uygulamasına yönelik olarak birden fazla
finansal kiralama şirketi ve/veya banka talepte
bulunamaz.
(3)
Kullanılmış makine ve teçhizat, KOBİ kapsamına girmeyen müteharrik karakterli
yatırımlar ve kamu kurum ve kuruluşları ile kamu niteliğindeki kuruluşların
(KİT’ler dahil) yatırımları için faiz desteği uygulanmaz.
(4)
Kullanılan kredilerin faiz, kâr payı veya ana paralarının firma tarafından itfa
planlarında belirtilen sürelerde ilk defa geri ödenmemesi halinde, bu durum
ilgili bankalar veya finansal kiralama şirketi
tarafından en kısa sürede Müsteşarlığa bildirilir ve takip eden dönemler için
Müsteşarlıkça faiz desteği ödemesi yapılmaz. Yatırımcının kredi geri ödeme
yükümlülüklerini yerine getirdiğinin bilahare ilgili kurumca Müsteşarlığa
bildirilmesi halinde, bildirimi takip eden dönemler için faiz desteği ödemeleri
başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir uzatmaya gidilmeksizin
tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine ait yükümlülüklerin aksamasının tekrarı
halinde faiz desteği ödemesine son verilir.
(5)
Teşvik belgesi kapsamı yatırımın başka bir yatırımcıya devir edilmesi ve bankaca
da uygun görülmesi halinde, yeni yatırımcı için eski itfa planındaki şartlar
(vade, faiz desteği miktarı vb) değiştirilmeksizin bakiye kredi için
düzenlenecek yeni itfa planına göre faiz desteği ödemesine devam
edilir.
(6)
Banka, faiz desteğine esas olan kredinin teşvik belgesi kapsamı yatırım için
kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin amacı dışında kullanıldığının tesbiti halinde Müsteşarlıkça kullandırılan faiz desteği
tutarına ilgili bankaca bu kapsamdaki krediye uygulanan faiz oranı uygulanmak
suretiyle tespit edilecek meblağın 5 işgünü içerisinde bütçeye gelir yazılmak
üzere Saymanlık hesabına yatırılması gerekmektedir. Aksi takdirde söz konusu
meblağ Müsteşarlıkça Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına verilecek talimata
istinaden ilgili bankanın anılan Banka nezdindeki
karşılık hesabından virman yapılmak suretiyle tahsil
edilir.
(7)
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
gerçekleştirilecek yatırım harcamalarının teşvik belgesi kapsamı yatırım için
kullanılmasından finansal kiralama şirketi sorumludur.
Finansal kiralama işlemine konu yatırım harcamalarının
teşvik belgesi kapsamı dışında kullanıldığının tesbiti
halinde, itfa planında belirtilen toplam faiz desteği miktarının 5 işgünü içinde
bütçeye gelir yazılmak üzere Saymanlık hesabına yatırılması gerekmektedir. Aksi
takdirde söz konusu meblağ 6183 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde geri
alınır."
MADDE 7 – Aynı Tebliğin 36 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"(3)
KOBİ desteklerinden yararlanan firmalar, desteklerden yararlanmaya başladıktan
sonra birbirini takip eden 3 yıl boyunca KOBİ özelliklerini korumak zorunda
olduklarından, Yönetmelikte yer alan tabloları yeminli mali müşavir onaylı
olarak her yılın başından Mart ayı sonuna kadar teşvik belgesini düzenleyen
mercie ve faiz desteği uygulamasını yapan bankaya iletmek zorundadırlar. Aksi
takdirde işlemleri durdurulacağı gibi aksinin tesbiti
halinde kısmen veya tamamen müeyyide uygulanabilir."
MADDE 8 – Aynı Tebliğin "Ek-1 Bölüm-3: Yatırımın Karakteristiğine
Bağlı Olarak Teşvik Belgesi Talebinde Bulunulmadan Önce İlgili Mevzuatı Gereği
Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlarından Alınması Gereken Bilgi ve Belgeler" kısmına
aşağıdaki bentler eklenmiştir:
"17 – Kablo ve Uydu Yayıncılığı
Yatırımlarında
Radyo
ve Televizyon Üst Kurulundan alınacak lisans ve yayın izni olduğuna dair
yazı.
18 – Karasal Yayıncılık Yatırımlarında
Radyo ve Televizyon Üst Kurulundan alınacak yasal süresi
zarfında lisans başvurusunda bulunulduğuna dair yazı."
MADDE 9 – Aynı Tebliğin Eki "Ek-11 Teşvik Belgesi Düzenlenmesi
İçin Aranan Şartlar ve Desteklenmeyen Yatırım Konuları (A) Teşvik Belgesi
Düzenlenmesi İçin Aranan Şartlar", "İmalat Sanayi Sektörü" başlığı altında yer
alan üçüncü fıkrasının birinci bendi ve dördüncü fıkrası ile "Hizmetler Sektörü"
başlığı altında yer alan beşinci, yedinci, sekizinci ve onbirinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"1- 50
milyon Avro karşılığı Yeni Türk Lirası sabit yatırım
tutarını aşan komple yeni otomobil üretimi yatırımları,"
"4-
Demir-çelik yatırımları
1/8/1996 tarih ve 22714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
giren "Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Kömür Çelik Topluluğu Arasında Avrupa Kömür
ve Çelik Topluluğunu Kuran Andlaşmanın Yetki Alanına
Giren Ürünlerin Ticareti ile İlgili Anlaşma" Eki ürün listesinde yer alan
ürünlerin üretimine yönelik yatırım projesi için teşvik belgesi düzenlenmez.
Ancak, KOBİ niteliğinde olduğunu tevsik eden işletmelere (sıvı çelik üretimi ve
sıcak haddelemeye yönelik yatırım projeleri hariç olmak üzere) yatırım
projesinin uygun görülmesi halinde teşvik belgesi
düzenlenebilir."
"5-
Havayolu işletmeciliği ve/veya kargo taşımacılığı
yatırımları
Havayolu işletmeciliği ve kargo taşımacılığından araç temin edilecek
uçaklarda birim başına asgari kapasitesi 100 koltuk, kargo uçaklarında ise
asgari kargo kapasitesi 30.000 kg. olan yatırımlar için teşvik belgesi
düzenlenebilir. Faaliyet konusu bizatihi havayolu işletmeciliği ve/veya kargo
taşımacılığı olan yatırımlar dışında genel amaçlı ve hava taksi işletmeciliği
amaçlı teşvik belgesi kapsamına uçak ve helikopter dahil edilmez. Ancak, havadan
yangın söndürme araçları teminine yönelik yatırımlar için teşvik belgesi
düzenlenebilir."
"7-
Gemi İnşa ve İthali Yatırımları
14/1/1982 tarih ve 2581 sayılı "Deniz Ticaret Filosunun Geliştirilmesi ve
Gemi İnşa Tesislerinin Teşviki Hakkında Kanun" kapsamında yer almak kaydıyla;
gemi inşası, tadili, onarımı (yüzer havuzlar dahil) ile kısmi gemi inşası için
teşvik belgesi düzenlenebileceği gibi, yurt dışından hazır olarak satın alınan
gemiler ile yüzer havuzlar için de yeni olmaları kaydıyla teşvik belgesi
düzenlenebilir."
"8-
Fuar, kongre, sergi ve kültür merkezi yatırımları
Gösteri merkezleri hariç olmak üzere, alışveriş, iş ve/veya ticaret
merkezi hüviyetinde olmayan ve müstakil olarak inşa edilen fuar, kongre, sergi
ve kültür merkezi yatırımları teşvik belgesine bağlanabilir. Fuar ve sergi
merkezlerinde; otopark hariç asgari kapalı alanın gelişmiş yörelerde 5000 m2,
diğer yörelerde 2000 m2, kongre merkezlerinde ise asgari koltuk sayısının;
gelişmiş yörelerde 1000, diğer yörelerde 500 olması şartı aranır.
Kültür
yatırımları ise Kültür ve Turizm Bakanlığından alınacak Kültür Yatırımı
Belgesine istinaden proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda teşvik
belgesine bağlanabilir."
"11-
Altyapı yatırımları
Kamu
kurum ve kuruluşlarının veya özel sektörün bizzat kendileri adına doğrudan
yapacakları baraj, liman, tünel, yol, havaalanı, otogar, metro, hafif raylı
sistemler, içme suyu, kanalizasyon, sulama, isale
hattı, maden dekapajı ve benzeri altyapı yatırımları
için teşvik belgesi düzenlenebilir. Müteahhit veya taşeron sıfatıyla müracaatta
bulunan yatırımcı talepleri dikkate alınmaz. Ancak; yap-işlet, yap-işlet-devret
veya işletme hakkı devri modeliyle yapılacak olan yatırımlar için teşvik belgesi
düzenlenebilir."
MADDE 10 – Aynı Tebliğin Eki "Ek-11 Teşvik Belgesi Düzenlenmesi
İçin Aranan Şartlar ve Desteklenmeyen Yatırım Konuları (B) Desteklenmeyecek
Yatırım Konuları (4) Hizmetler Sektörü" başlığı altında yer alan (f) ve (g)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"f)
Lokantalar ve karayollarındaki dinlenme tesisi yatırımları"
"g)
Sınai üretim tesisleri ve altyapı yatırımlarının otomasyonu dışında yapılacak
diğer otomasyon yatırımları"
MADDE 11 – Aynı Tebliğin Eki "Ek-12 Yatırım Tamamlama Vizesi İçin
İstenecek Belgeler Listesi" başlığı altında yer alan beşinci madde aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, onyedinci madde
eklenmiştir.
"5-
Yatırım kapsamında kredi kullanılıp kullanılmadığına dair şirketi temsil ve
ilzama yetkili kişilerce imzalı taahhütname."
MADDE 12 – Bu Tebliğ 1/6/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13 – Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı
bulunduğu Bakan yürütür.
|