Amaç
MADDE 1 – (1) Bu usul ve esasların amacı, 29/1/2004 tarihli ve
5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (b) bendinde belirtilen illerde, en
az on kişilik istihdam öngören yatırımlara girişen gerçek veya tüzel kişilere
bedelsiz irtifak hakkı tesisi veya bedelsiz kullanma izni verilmesine ilişkin
işlemleri düzenlemektir.
Kapsama dâhil
iller
MADDE 2 – (1) Bu usul ve esaslar kapsamına;
a)
Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına
gayri safi yurt içi hâsıla tutarı, 1500 ABD Doları veya daha az olan; Adıyaman,
Afyonkarahisar, Ağrı, Aksaray, Amasya, Ardahan, Bartın, Batman, Bayburt, Bingöl,
Bitlis, Çankırı, Diyarbakır, Düzce, Erzincan, Erzurum, Giresun, Gümüşhane,
Hakkâri, Iğdır, Kars, Kırşehir, Malatya, Mardin, Muş, Ordu, Osmaniye, Siirt,
Sinop, Sivas, Şanlıurfa, Şırnak, Tokat, Uşak, Van ve Yozgat
illeri,
b)
Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığınca, 2003 yılı için belirlenen
sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralamasına göre, endeks değeri eksi olan; Artvin,
Çorum, Elâzığ, Kahramanmaraş, Karaman, Kastamonu, Kilis, Kütahya, Nevşehir,
Niğde, Rize, Trabzon ve Tunceli illeri,
c)
Çanakkale ilinin Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri,
dâhildir.
(2)
Karabük, Kırıkkale, Samsun ve Zonguldak illeri ise bu usul ve esaslar kapsamına
dâhil değildir. Kapsama dâhil olmayan bu illerde 31/12/2006 tarihinde yürürlükte
olan 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesi hükümleri
uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu usul ve esaslar, 5084 sayılı Yatırımların ve
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5
inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Bedelsiz İrtifak Hakkı Tesis Edilebilecek ve Kullanma
İzni Verilebilecek
Taşınmazlar İle Yararlanma Şartları
Teşvik kapsamındaki taşınmazlar
MADDE 4 – (1) Bu usul ve esaslar kapsamına; Hazineye, özel bütçeli
kuruluşlara, il özel idarelerine veya belediyelere ait taşınmazlar ile Devletin
hüküm ve tasarrufu altındaki yerler dâhildir.
(2)
Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu
altındaki yerlere ait işlemler Maliye Bakanlığınca; özel bütçeli kuruluşlara, il
özel idarelerine, belediyelere ait taşınmazlar ile ilgili işlemler ise taşınmaz
maliki idarelerce yürütülür.
(3)
Özel bütçeli kuruluşlar, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli (II) sayılı cetvelde belirtilen kamu
idareleridir.
Teşvikten yararlanacak kişiler ve temel
şartlar
MADDE 5 – (1) Bu usul ve esaslarda belirtilen teşviklerden;
aşağıdaki şartları taşımaları şartıyla gerçek kişilerle, tüzel kişiler
yararlanabilir:
a)
Talep edilen taşınmazlar üzerinde gerçekleştirilecek yatırımda en az on kişilik
istihdam öngörülmesi,
b)
Yatırımın, 2 nci maddede belirtilen kapsama dâhil illerde
yapılması,
c)
Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma iznine konu taşınmazların üzerinde
gerçekleştirilecek yatırımın toplam tutarının, bu taşınmazların maliki
idarelerce takdir edilecek rayiç değerinin üç katından az
olmaması,
ç)
Talep edilen taşınmazın bulunduğu ilçenin mülkî sınırları içinde organize sanayi
veya endüstri bölgesi bulunması hâlinde, bu bölgelerde yer alabilecek yatırımlar
için tahsis edilecek boş parsel bulunmaması,
d) Bu
esas ve usullerde belirtilen diğer şartların yerine
getirilmesi.
Teşvik şekli
MADDE 6 – (1) Teşvikten yararlanacak gerçek veya tüzel kişiler
lehine; 4 üncü maddede belirtilen kamu idarelerine ait taşınmazlar üzerinde,
kırkdokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli bedelsiz irtifak hakkı
kurulabilir veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması nedeniyle irtifak
hakkı tesis edilemeyen taşınmazlar üzerinde ise, kırkdokuz yıl süreli bedelsiz
kullanma izni verilebilir.
(2) Bu
taşınmazlar üzerindeki kamuya ait ve ihtiyaç dışı bina ve müştemilât ile
üzerinde henüz faaliyete geçmemiş yatırım bulunan taşınmazlar da bu kapsamda
değerlendirilir.
Kapsam dışı tutulacak
taşınmazlar
MADDE 7 – (1) Aşağıda belirtilen taşınmazların üzerinde irtifak
hakkı kurulmaz veya kullanma izni verilmez;
a)
Tapu kayıtlarında ihtiyatî tedbir, tapu tahsis belgesi, vakıf şerhi bulunan
taşınmazlar,
b)
Paylı ve elbirliği mülkiyetinde bulunan taşınmazlar,
c)
Kamu hizmetlerinde kullanılan taşınmazlar,
ç)
Kamu idarelerince üzerinde irtifak hakkı tesis edilmiş veya kiraya verilmiş
olup; irtifak hakkı ve kira süresi sona ermemiş
taşınmazlar,
d)
Mülkiyeti ihtilâflı olan taşınmazlar,
e) İl
kara yolları ağında kalması nedeniyle, 11/2/1950 tarihli ve 5539 sayılı
Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince
Karayolları Genel Müdürlüğüne (Hazine) temlik olunacak
taşınmazlar,
f)
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 98 inci maddesi gereğince teferruğ yolu ile edinilip de, edinme
tarihinden itibaren bir yıl geçmemiş taşınmazlar,
g)
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamındaki taşınmazlar,
ğ)
15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla
Alınacak Tedbirler ve Yapılacak Yardımlara Dair Kanun gereğince Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı emrine verilmesi veya tahsis edilmesi gereken
taşınmazlar,
h)
18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri
Kanunu kapsamında olup, Genelkurmay Başkanlığınca izin verilmeyen
taşınmazlar,
ı)
12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında olup; Kültür
ve Turizm Bakanlığınca izin verilmeyen taşınmazlar,
i)
17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkındırılmalarının
Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında kalan taşınmazlar,
j)
21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
kapsamında olup, Kültür ve Turizm Bakanlığınca izin verilmeyen
taşınmazlar,
k)
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca, içme ve kullanma
sularının koruma alanları kapsamında olup ilgili idarelerce izin verilmeyen
taşınmazlar,
l)
9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu uyarınca; millî park,
tabiat parkı, tabiat anıtı ve tabiatı koruma alanları içinde kalan ve Çevre ve
Orman Bakanlığına tahsisi gereken taşınmazlar,
m)
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 23 üncü maddesine göre
kamulaştırma yolu ile edinilip beş yıl süre ile bir kamu hizmetine tahsis
edilmemesi nedeniyle, malikinin geri alma hakkını kullanabileceği bir yılı
geçmemiş taşınmazlar ile bu Kanunun 30 uncu maddesine göre edinilen
taşınmazlar,
n)
22/11/1984 tarihli 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair
Tarım Reformu Kanunu kapsamında olup, Tarım Reformu Genel Müdürlüğünce izin
verilmeyen taşınmazlar,
o)
1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi gereğince, Çevre ve Orman
Bakanlığı ile Bakanlar Kurulunca tespit ve tefrik edilen yaban hayatı koruma ve
geliştirme sahalarındaki taşınmazlar.
ö)
21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Kanunla değişik 19/10/1989 tarihli 383 sayılı
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı Kurulmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnameye
göre, özel çevre koruma bölgesinde kalıp da Özel Çevre Koruma Kurumu
Başkanlığınca uygun görülmeyen taşınmazlar,
p)
3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Kullanımı Kanunu kapsamında
olup; Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca uygun görülmeyen
taşınmazlar,
r)
19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanunu gereğince Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı emrine verilmesi gereken taşınmazlar,
s)
Özel kanunları gereğince, üzerinde irtifak hakkı tesis edilmesi ya da kullanma
izni verilmesi uygun görülmeyen taşınmazlar.
Hak kurulabilecek ve kullanma izni
verilebilecek taşınmazlar
MADDE 8 – (1) Bu usul ve esasların 7 nci maddesindeki istisnalar
dışında kalan taşınmazların üzerinde, bedelsiz irtifak hakkı kurulabilir veya
kullanma izni verilebilir.
(2)
Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup da tescili mümkün olan yerler,
tescilden sonra irtifak hakkına konu edilebilir. Tescili mümkün olmayanlar için
kullanma izni verilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Komisyon, Duyuru ve Başvurular
Komisyon
MADDE 9 – (1) Yatırımcıya verilecek arazi veya arsa üzerinde
bedelsiz irtifak hakkı kurulması veya kullanma izni verilmesiyle ilgili olarak;
vali veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, taşınmazın sahibi
olan ilgili idarenin mahallindeki en büyük memuru (defterdar, il özel idaresi
genel sekreteri, belediye başkanı, bölge müdürü veya il müdürü) ile taşınmazdan
sorumlu birim amiri (millî emlak müdürü, emlak işlerinden sorumlu müdürü gibi),
bayındırlık ve iskân il müdürü, belediye ve mücavir alan sınırları içindeki
taşınmazlar için ayrıca belediye imar müdürü ve yatırımın türüne göre ilgili
bakanlığın il müdüründen oluşan bir komisyon kurulur.
(2)
Komisyonun raportörlüğü, ilgili idarenin taşınmazından sorumlu birim amirliğince
yapılır. Komisyon kararları oy çokluğu ile alınır.
Taşınmazlara kıymet takdiri yapılması
MADDE 10 – (1) Yatırıma konu taşınmazların; 9 uncu maddeye göre
oluşturulan komisyon tarafından ön izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma
izni verilmesi için değerlendirmeye tâbi tutulmasından önce, bu komisyonun
değerlendirme için toplanacağı tarih dikkate alınarak, ilgili kamu idarelerinin
taşınmazlarını satmaya yetkili komisyonlarca kıymet takdiri
yapılır.
(2)
İlgili idareler tarafından belirlenen taşınmazlar dışında kalmasına karşın,
yatırımcılar tarafından talep edilen yerler de yukarıdaki hükümler çerçevesinde
değerlendirmeye tâbi tutulabilir.
Yatırıma elverişli yerlerin yatırımcılara
duyurulması
MADDE 11 – (1) Yatırım yapmaya uygun arazi veya arsalar, ilgili
idarelerce tüm nitelikleri belirlenerek, taşınmazın bulunduğu yerdeki ticaret
odası, sanayi odası ve ziraat odasına bildirilir. Bu taşınmazlar, valilikler ve
ilgili idarelerce de mutat yollarla duyurulur.
(2)
Yatırımcılar tarafından talep edilen taşınmazlar, komisyonun değerlendirme için
toplanacağı tarih ve 10 uncu maddede belirtilen kıymet takdiri dikkate alınarak,
8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 17 nci maddesi
hükümlerine göre ayrıca duyurulur.
Başvuru ve istenecek bilgi ve
belgeler
MADDE 12 – (1) Yatırımcı; Ek 1’de yer alan form dilekçeyi doldurup,
Ek 2’de yer alan belgeler ile birlikte, taşınmazın bulunduğu yerdeki mal sahibi
idareye başvurur.
Komisyonun çalışmaları ve ilgili idarelerce
yapılacak işlemler
MADDE 13 – (1) Bu usul ve esasların 9 uncu maddesinde belirtilen
komisyon bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni için başvuranların
taleplerini değerlendirirken, malî durum, kayıtlı ve ödenmiş sermaye, izin
verilecek taşınmaz üzerinde yapılacağı belirtilen yatırımın finansman
kaynaklarına ilişkin olarak verilen belgeleri ve yatırıma ilişkin avan projeyi
öncelikle inceleyerek ilgiliye ön izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma
izni verilmesinin uygun olup olmadığını karara bağlar.
(2)
Aynı taşınmazın bedelsiz irtifak hakkını veya kullanma iznini talep eden birden
fazla yatırımcı olması halinde, yatırımcıların önerdikleri istihdam sayıları ve
yatırım tutarlarından en yükseği yüz puan üzerinden değerlendirilerek, diğer
istihdam ve yatırım rakamlarının en yüksek istihdam ve yatırım rakamlarına
oranına göre puanlama yapılır ve en yüksek toplam puanı alacak proje tercih
edilir. Yapılacak bu puanlamada da eşitlik olması halinde, en fazla istihdam
sağlayacak proje tercih edilir.
(3) Yatırımcıya bedelsiz irtifak hakkı veya
kullanma izni verilecek taşınmaz miktarının belirlenmesinde, avan projede
belirtilen kapalı ve açık alanların gerçekçi olarak belirtilen büyüklükleri
dikkate alınır.
(4)
Komisyon tarafından yapılan değerlendirme sonucu alınacak kararla birlikte, ön
izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilmesi uygun bulunan
yatırımcı tarafından düzenlenmesi gereken belgeler ile talep edilen taşınmaza
ilişkin bilgi ve belgelerin bir örneği ilgili idareye
gönderilir.
(5)
İlgili idareler, komisyon kararlarını inceleyerek talepleri sonuca
bağlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Taleplerin Değerlendirilmesi ve Sözleşme
Ön izin işlemleri
MADDE 14 – (1) İrtifak hakkına veya kullanma iznine konu
taşınmazların maliki idarelerce, bedelsiz irtifak hakkı tesis edilecek veya
kullanma izni verilecek taşınmazlardan imar plânı bulunmayan yerlerin, yatırımcı
tarafından imar plânlarıyla imar uygulamalarının ve yapılacak tesislere ilişkin
uygulama projelerinin yaptırılması amacıyla ön izin verilebilir. Bu durumda
taşınmazın maliki idare ile yatırımcı arasında Ek 3’te yer alan ön izin
sözleşmesi imzalanır.
(2)
Bedelsiz irtifak hakkına veya kullanma iznine konu taşınmazın imar parseli
niteliğinde bulunması durumunda, yapılacak yatırımın taşınmazın imar plânında
ayrıldığı amaca uygun olması zorunludur.
İstihdam
koşulları
MADDE 15 – (1) İstihdam edilecek işçi sayısına, yatırım konusu
işletmenin faaliyete geçtiği tarihten itibaren beş yıl süreyle uyulması
zorunludur.
(2)
Üretime katkı sağlamak amacıyla hizmet satın alınmak suretiyle sağlanan
istihdam, taahhüt edilen istihdam sayısı içerisinde değerlendirilmez.
Sözleşme yapılması ve tescil
işlemleri
MADDE 16 – (1) Bedelsiz ön izin veya bedelsiz kullanma izni
verilmesine ilişkin kararın taşınmazın maliki ilgili idarece yatırımcıya tebliğ
tarihinden itibaren onbeş gün içinde ön izin veya kullanma izni sözleşmesinin
taraflarca imzalanarak notere tasdik ettirilmesi gerekir.
(2)
Bedelsiz irtifak hakkı kurulmasına ilişkin kararın ise taşınmazın maliki ilgili
idarece yatırımcıya tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde Ek 4’te yer alan
irtifak hakkı sözleşmesi taraflarca imzalanarak, irtifak hakkının resmi senet
düzenlenmek suretiyle bağımsız ve sürekli nitelikte tapuya tescil işleminin
yapılması zorunludur.
(3)
Bedelsiz kullanma iznine ilişkin sözleşme taraflarca imzalanarak noterce tasdik
veya irtifak hakkı tapuya tescil edilmeden, taşınmazlar yatırımcıya teslim
edilmez ve üzerinde herhangi bir inşaî faaliyete izin verilmez.
Bedelsiz irtifak hakkının veya kullanma
izninin başkalarına devri
MADDE 17 – (1) Yatırımcı, yatırımın faaliyete geçmesinden sonra
tapu sicil müdürlüğünde resmî senet düzenlenmek suretiyle lehine kurulan
bedelsiz irtifak hakkını, başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe devredebilir.
İrtifak hakkını devralan gerçek veya tüzel kişiler devir tarihinden itibaren
otuz gün içinde taşınmazın maliki ilgili idareye müracaat ederek aynı şartlarla
yeni sözleşme düzenlemek zorundadır.
(2)
Yatırımcı; yatırımın faaliyete geçmesinden önce veya sonra bedelsiz kullanma
iznini Maliye Bakanlığının izni olmadan başka bir gerçek veya tüzel kişiye
devredemez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yatırım, Denetim ve Geri Alma
Yatırımın başlaması ve
tamamlanması
MADDE 18 – (1) Yatırımcı tarafından hazırlanan ve yatırımla ilgili
bilgileri içeren ve Ek 5’te yer alan yatırım bilgi formunda belirlenen süreler
göz önünde bulundurularak bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma iznini veren
idarece öngörülen sürede yatırıma başlanılması ve uygulama projelerinde
gösterilen yapı ve tesislerin inşaatlarının bitirilerek faaliyete geçilmesi
zorunludur.
(2)
Belirlenen süreler içerisinde tamamlanamayan yatırımlar için mücbir sebepler
dışında ek süre verilemez.
Mücbir sebepler
MADDE 19 – (1) Öngörülen sürelerin hesabında;
a)
Yangın, zelzele, su baskını gibi tabii afetler,
b)
Ülkede genel veya işin yapıldığı yerde kısmî seferberlik
ilânı,
c)
Genel ve kısmî grev, lokavt gibi kısmî hak kullanımından doğan imkânsızlıkların
meydana gelmesi,
ç)
Bulaşıcı hastalık, salgın gibi olayların çıkması,
ile
yatırım sürecini etkileyen ve önceden öngörülemeyen benzer mücbir sebepler
nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz.
İnşaatın ve işletmenin denetlenmesi
MADDE 20 – (1) Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilen
taşınmazlar üzerinde inşa edilecek yapı ve tesisler, yatırımcı tarafından
uygulama projelerine uygun olarak yaptırılır. İrtifak hakkı kurulan veya
kullanma izni verilen alanın sınırları dışında kalan yerlerde inşaat yapılamaz.
(2)
İlgili idareler, inşaat aşamasında ve işletme süresince gerekli gördüğü takdirde
arsa veya arazinin üzerindeki bütün yapı ve tesisleri kontrol etmeye veya
ettirmeye yetkilidir. Bu kontroller sırasında belirlenecek hata ve eksiklikler,
ilgili idarelerce belirlenecek süre ve şartlarla yatırımcı tarafından
tamamlanır.
(3)
İnşaatın mücbir sebepler hariç, öngörülen süre içerisinde ve projeye uygun
olarak tamamlanmasının ardından yatırımın devamı, faaliyetin durumu, istihdam
koşulları, tesisin onarım gerektirip gerektirmediği, 5084 sayılı Kanun ve
sözleşmede belirtilen hükümlere uyulup uyulmadığı gibi hususlar yönünden ilgili
idareler tarafından her zaman denetim yapılabilir.
Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni
verilen taşınmazın tahliyesi ve geri alınması
MADDE 21 – (1) Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç
öngörülen sürede yatırımın en az yüzde ellisinin tamamlanmadığının veya
taşınmazın üzerine yatırıma başlama tarihinden itibaren bir yıl içinde herhangi
bir yatırım yapılmadığının ya da işletmeye geçtikten sonra faaliyetin sona
erdirildiğinin tespiti, irtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmesinin ağır
şekilde ihlâli sayılır ve bu durumda herhangi bir yargı kararı aranmaksızın
irtifak hakkı veya kullanma izni iptal edilerek taşınmazın üzerindeki muhdesat,
zemin maliki idareye intikal eder.
(2) Bu
durumda ilgili idarenin talebi üzerine irtifak hakkı tapu idarelerince resen
terkin edilir ve taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında
tazminat alınır.
(3)
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak
bedelsiz irtifak hakkının ya da kullanma izninin iptal edildiğine dair kararın
tebliğ tarihinden itibaren bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilen
taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek boşaltmak
zorundadır.
(4)
Taşınmazın geri alımı sırasında, taşınmazın yatırımcıya korunarak kullanımı
şartıyla üzerindeki bina ve müştemilatıyla teslim edildiği hallerde, teslim
edilen bina ve müştemilatın korunarak kullanılmamasından doğan zararlar ilgili
idarelerce ayrıca tazmin ettirilir.
Bedelsiz irtifak hakkının veya bedelsiz
kullanma izninin bedelliye dönüştürülmesi
MADDE 22 – (1) Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç
öngörülen sürede yatırımın en az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesine rağmen
yatırımın tamamlanmaması veya öngörülen istihdam sayısına yüzde onu aşan oranda
uyulmaması hâlinde, bedelsiz olarak kurulmuş olan irtifak hakkı veya verilen
kullanma izni, bedelliye dönüştürülür.
(2) Bu
durumda yıllık irtifak hakkı veya kullanma izni bedeli, yatırımın carî yıl proje
maliyet bedelinin binde beşidir.
(3)
Bedelli irtifak hakkı tesisi veya kullanma izni verilmesine ilişkin kararın
yatırımcıya tebliği tarihinden itibaren altmış gün içerisinde kabul edilmemesi
veya gerekli işlemlerin yaptırılmaması hâlinde, bedelsiz irtifak hakkı veya
kullanma izni iptal edilir. Bu durumda taşınmaz ve üzerindeki muhdesatlar,
sağlam ve işler durumda herhangi bir tazminat veya bedel ödenmeksizin zemin
maliki idareye intikal eder ve yatırımcıdan taşınmazın carî yıl proje maliyet
bedelinin yüzde biri oranında tazminat alınır.
Masraflar
MADDE 23 – (1) Bedelsiz ön izin ve kullanma izin sözleşmesinin
notere tasdik ettirilmesi ve bedelsiz irtifak hakkının tapuya tesciline yönelik
işlemler ile bu hakların devri ve terkini, yapı ve tesislerin inşası ve
kullanımı için Maliye Bakanlığı, mahallî idareler ve benzeri kuruluşlara
ödenmesi gereken her türlü vergi, resim, harç, prim ve benzeri malî
yükümlülükler yatırımcı tarafından karşılanır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tereddütlerin giderilmesi
MADDE 24 – (1) Bu usul ve esasların uygulanmasında ortaya
çıkabilecek tereddütler Maliye Bakanlığınca giderilir.
Daha önce bedelsiz devredilen
taşınmazlar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 28/3/2007 tarihli ve 5615 sayılı Gelir Vergisi
Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 24 üncü maddesinin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan bedelsiz devir işlemlerine, ilgili
idarelerce bedelsiz devrin uygun görüldüğü tarihte yürürlükte olan mevzuat
hükümleri uygulanır.
Sonuçlandırılmamış
başvurular
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin
31/12/2006 tarihinde yürürlükte olan hükümlerinden yararlanmak üzere
yatırımcılar tarafından talep edilen ve 2/4/2004 tarihli ve 2004/7114 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Hazineye, Katma Bütçeli
Kuruluşlara, Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Ait Arazi ve Arsaların Gerçek
veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmeliğin 10 uncu maddesine göre
oluşturulan komisyon tarafından talepleri uygun bulunmasına karşın, henüz ilgili
idarelerin yetkili birimlerince gerekli izin verilmeyen başvurular; yeni bir
komisyon kararı alınmasına gerek bulunmaksızın bu usul ve esaslara göre
değerlendirilir.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu usul ve esaslar; 1/5/2007 tarihinden geçerli
olmak üzere, yayımı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1) Bu usul ve esaslar
hükümlerini;
a)
Hazineye ait taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerler
açısından Maliye Bakanlığı,
b)
Özel bütçeli kamu idarelerine ait taşınmazlar açısından, idarelerin merkez
birimleri,
c) İl
özel idarelerine ait taşınmazlar açısından valiler,
ç)
Belediyelere ait taşınmazlar açısından belediye
başkanlıkları,
yürütür.
(EK
1)
....................................................................NE/NA
29/01/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun 5 inci maddesi
çerçevesinde bedelsiz irtifak hakkından / bedelsiz kullanım izni hakkından
yararlanmak istiyorum. Şahsım, yatırım ve taşınmaz ile ilgili bilgiler aşağıda
gösterilmiş olup, istenilen belgeler dilekçe ekinde
sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
...../...../ 20......
EK: adet
belge.
Kişi veya Yetkili Temsilcinin
Adı Soyadı
Tüzel Kişilerin Unvanı
İmza / Kaşe
TALEP
FORMU
|
Adı, Soyadı,T.C. Kimlik No./
Unvanı |
|
Y
A
T |
Kanuniî Temsilci-sinin
Adı-Unvanları |
|
I
R |
Telefon
Numaraları |
|
I |
Vergi Sicil
No |
|
M |
Oda Sicil
No |
|
C
I
|
Adres |
|
T |
Tapu Bilgileri |
1.
Taşınmaz |
2.
Taşınmaz |
3.
Taşınmaz |
A |
İli |
|
|
|
Ş |
İlçe |
|
|
|
I |
Mah/Köy |
|
|
|
N |
Mevkii/Yöresi |
|
|
|
M |
Pafta No/Cilt
No |
|
|
|
A |
Parsel No/Sıra
No |
|
|
|
Z |
Yüz Ölçümü
(m2) |
|
|
|
|
Yatırım Yapılacak Alan
(m²) |
|
Y |
Konusu |
|
A |
Türü |
|
T |
İstihdam Kapasitesi
(Kişi) |
|
I |
Faaliyete Geçme
Tarihi |
|
R |
Toplam Sabit Yatırım Tutarı
(YTL) |
|
I
M |
Yatırımın
Tamamlanma Süresi (Yıl) |
|
Sair
Hususlar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(EK 2) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29.01.2004 TARİHLİ
VE 5084 SAYILI KANUNA GÖRE YATIRIMCILARDAN İSTENECEK BELGELER
LİSTESİ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BELGENİN |
KİŞİ |
|
|
SIRA NO |
TARİHİ |
NO'SU |
ADEDİ |
MAHİYETİ |
GERÇEK |
TÜZEL |
|
1 |
|
|
|
Yatırım Bilgi Formu
* |
+ |
+ |
|
2 |
|
|
|
Organize sanayi bölgesinde
boş yer bulunmadığına ve yatırımın bu alanlarda yapılamayacağına ilişkin
belge ** |
+ |
+ |
|
3 |
|
|
|
Endüstri bölgesinde boş yer
bulunmadığına ve yatırımın bu alanlarda yapılamayacağına ilişkin belge
*** |
+ |
+ |
|
4 |
|
|
|
Yatırım Takip
Formu |
+ |
+ |
|
5 |
|
|
|
Avan Proje (Çap Üzerine
Tesislerin Yerleşimini ve Ölçülerini Gösterir Vaziyet
Planı) |
+ |
+ |
|
6 |
|
|
|
Oda Sicil Kayıt
Örneği |
+ |
+ |
|
7 |
|
|
|
Banka Referans
Mektubu |
+ |
+ |
|
8 |
|
|
|
Vergi Borcu Bulunmadığına
İlişkin Belge |
+ |
+ |
|
9 |
|
|
|
İşletme Hesabı
Özeti |
+ |
- |
|
10 |
|
|
|
İşletmenin Son Üç Yıllık
Bilançosu |
+ / - |
+ |
|
11 |
|
|
|
Son Üç Yıllık Mali
Tablolar |
+ / - |
+ |
|
12 |
|
|
|
Halka Açık A.Ş.'lerde, Halka
Açılma Oranını Gösteren Belge |
- |
+ |
|
13 |
|
|
|
Şirket Ana
Sözleşmesi |
- |
+ |
|
14 |
|
|
|
Kanuni Temsilcilerin İmza
Sirküleri ve Adresleri |
- |
+ |
|
15 |
|
|
|
İstenecek Diğer
Belgeler |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOT: |
|
|
|
|
|
|
|
( + ) : |
Karşısında artı işareti olan
belgeler ilgili sütundaki kişiden istenir. |
|
|
|
( - ) : |
Karşısında eksi işareti olan
belgeler ilgili sütundaki kişiden istenmez. |
|
|
|
(+/-) : |
Karşısında artı veya aynı
zamanda eksi işareti olan belgeler ilgili kişide varsa
istenir. |
|
|
* : |
Bu formun tüm sayfaları
yatırımcı tarafından tasdik edilecektir. |
|
|
|
** : |
Organize Sanayi Bölgesi Yönetim
Kurulu Başkanlığından alınacaktır. |
|
|
|
*** : |
Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı'ndan alınacaktır. |
|
|
|
(EK 3)
YATIRIM VE İSTİHDAMI TEŞVİK
AMAÇLI
ÖN İZİN SÖZLEŞMESİ
I. BÖLÜM
GENEL ŞARTLAR
MADDE 1 – …….. ili, …….. ilçesi, ……….
köyü/mahallesi, …… mevkiinde bulunan mülkiyeti ……………… ait ……. ada/cilt,
….pafta/sayfa, .... parsel/sıra numaralı ve ……….m² yüz ölçümlü taşınmazın
üzerinde ……. kişiye en az beş yıl boyunca istihdam sağlayacak ………. amaçlı
tesisler kurulması ve ileride kurulacak bedelsiz irtifak hakkına/kullanma iznine
esas ve hazırlık olması amacıyla, imar planı bulunmayan bu taşınmazın imar
planının ve uygulamasının yaptırılmasına ve imar planında taşınmazın talebe
uygun amaca ayrılmasına/taşınmazın üzerinde yapılacak tesislere ilişkin uygulama
projesinin yapılarak/yaptırılarak yetkili birimlere onaylatılmasına imkân vermek
üzere ………………………. (gerçek veya tüzel kişinin adı veya ünvanı) ön izin
verilmiştir.
Ön
izin verilen alanın sınırı: (Bitişik parsellerin, tapulama görmüşse parsel
numaraları, tapulama görmemişse maliklerinin isimleri yön belirtilerek yazılır.
Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerde ise, belirleyici özellikleri
kaydedilir).
Niteliği: (Taşınmazın cinsine göre, varsa bina ve müştemilâtı, ekili ve
dikili şeyler ile bunların kime ait olduğu yazılır).
MADDE 2 – Bedelsiz ön izin
süresi....ay/yıldır. Bu süre ön izin sözleşmesinin taraflarca imzalandığı
tarihte başlar.
MADDE 3 – Bedelsiz ön izin süresi
içinde bu taşınmazın imar planı ve uygulaması yatırımcı tarafından yaptırılacak
ve taşınmazın imar planında talebe uygun amaca ayrılması sağlanacak/taşınmazın
üzerinde yapılacak tesislere ilişkin uygulama projesi yapılarak/yaptırılarak
yetkili birimlere onaylatılacaktır. Ön izin süresi içerisinde taşınmaz
yatırımcıya teslim edilmeyecek, üzerinde fiilen herhangi bir inşaî faaliyette
bulunulmayacak ve hafriyat dökülmeyecektir.
MADDE 4 – Bedelsiz ön izin süresi
içerisinde, 3 üncü maddede sayılan şartların yatırımcı tarafından yerine
getirilememesi halinde yatırımcı tarafından talep edilmesi ve ilgili idare
tarafından gerekçelerin uygun bulunması durumunda ön izin süresi ... aya/yıla
kadar uzatılabilir. Bu süre içerisinde de gerekli işlemlerin tamamlanmaması
durumunda, ön izin iptal edilecek ve ön izin sahibi tarafından ilgili idareden
herhangi bir hak ve tazminat talebinde bulunulmayacaktır.
MADDE 5 – Bedelsiz ön izin verilen
gerçek veya tüzel kişi tarafından, ön izin süresi içerisinde yukarıda belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmesi hâlinde; talep konusu taşınmaz üzerinde,
ilgili idarelerce daha sonra belirlenecek koşullar dâhilinde tapu sicil
müdürlüğünde resen resmî senet düzenlenmek suretiyle, 5084 sayılı Kanunun 5 inci
maddesine ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin "Yatırım ve İstihdamın Teşviki
Amacıyla Bedelsiz İrtifak Hakkı Tesis Edilmesine ve Bedelsiz Kullanma İzni
Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar"a göre, adına bedelsiz ön izin verilen
gerçek veya tüzel kişi lehine kırkdokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli
bedelsiz irtifak hakkı kurulacaktır.
MADDE 6 – Sözleşme ile ilgili bütün
vergi, resim, harç, katkı payları ve benzeri malî yükümlülükler ön izin sahibine
aittir.
MADDE 7 – Ön izin sahibi bu hakkını
devredemez.
MADDE 8 – Bu sözleşmede belirtilen
yükümlülüklere uyulmadığının tespit edilmesi halinde protesto çekmeye ve hüküm
almaya gerek kalmaksızın bedelsiz olarak verilen ön izin iptal
edilir.
MADDE 9 – Bu sözleşmede hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
MADDE 10 – Uyuşmazlıkların çözüm yeri
taşınmazın bulunduğu yerin icra daireleri ve
mahkemeleridir.
II. BÖLÜM
ÖZEL ŞARTLAR
Bu
sözleşmede yazılı hususları olduğu gibi kabul ve taahhüt
ederim.
İLGİLİ İDARE YETKİLİSİ
ÖN İZİN SAHİBİ
(Ek 4)
YATIRIM VE İSTİHDAMIN TEŞVİKİ AMACIYLA TAŞINMAZ
VERİLMESİNE
İLİŞKİN BEDELSİZ İRTİFAK HAKKI
SÖZLEŞMESİ
MADDE 1 – Üzerinde Bedelsiz İrtifak
Hakkı Kurulacak Taşınmazın Tapu Kaydı
İli
:
İlçesi
:
Köyü
:
Ada No/Cilt No
:
Parsel No/Sayfa No :
Vasfı
:
Yüz Ölçümü :
MADDE 2 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Süresi,
Başlama ve Bitiş Tarihi
Birinci maddede nitelikleri belirtilen ............. m² yüzölçümlü
taşınmazın üzerinde aşağıdaki koşullarla bağımsız ve sürekli nitelikli bedelsiz
irtifak hakkı kurulmuştur.
Hakkın
süresi kırkdokuz yıldır.
Bu hak
tapuya tescil tarihinde başlayacaktır.
MADDE 3 – Hak
Sahibi
(Bu
kısma bedelsiz irtifak hakkı tesis edilen gerçek veya tüzel kişinin adı, soyadı,
T.C. kimlik no veya unvanı ve adresi yazılacaktır).
MADDE 4 – Bedelsiz İrtifak Hakkının
Konusu
Birinci maddede belirtilen taşınmazın üzerinde,
...............................yapılacak ve bu amaçlarda kullanılacaktır (Boş
bırakılan kısma taşınmaz üzerinde yapılacak yatırımın türü ve konusu
yazılacaktır).
MADDE 5 – İstihdam Edilecek Kişi
Sayısı
(Bu
kısma yapılacak tesislerde fiilî ve sürekli olarak çalıştırılacak işçi sayısı
yazılacaktır).
MADDE 6 – İrtifak Hakkına Konu
Taşınmazın Kullanım Şekli
İrtifak hakkı süresince, irtifak hakkı konusu taşınmaz dördüncü maddede
belirtilen yatırım amacında kullanılacak ve projede belirtilen tesisler dışında
başka bir yapılaşmaya gidilmeyecektir.
MADDE 7 – İnşaata Başlama ve Bitim
Tarihleri
Bedelsiz irtifak hakkı konusu taşınmazın hak lehtarına tesliminden
itibaren en geç bir yıl içinde inşaata başlanacak ve inşaat ……. tarihine kadar
bitirilecektir.
MADDE 8 – Plân ve Projeye
Uygunluk
Bedelsiz irtifak hakkı konusu taşınmazın üzerinde inşa
edilecek yapı ve tesisler hak lehtarı tarafından plân ve projesine uygun olarak
yaptırılacaktır.
Bedelsiz irtifak hakkı kurulan alan sınırları dışında kalan yerlerde
inşaat yapılmayacaktır.
MADDE 9 – İnşaatın ve İşletmenin
Kontrolü
İlgili
idare inşaat aşamasında ve işletme süresince bedelsiz irtifak hakkı konusu
taşınmazın üzerindeki bütün yapı ve tesisleri kontrol etmeye veya ettirmeye
yetkilidir. Bu sırada belirlenecek hata ve noksanlıklar, ilgili idarelerce
saptanacak süre ve şartlarla hak lehtarı tarafından
tamamlanacaktır.
İnşaatın ilgili idarelerce belirlenen süre içerisinde projeye uygun
olarak tamamlanmasını müteakip, ilgili idarelerin yapacağı kontrollerde tesisin
onarımının gerektiği saptandığı takdirde masrafı hak lehtarı tarafından
karşılanmak koşuluyla gerekli onarım hak lehtarınca yapılacak ve ilgili idareden
hiçbir bedel talebinde bulunulmayacaktır.
MADDE 10 – Vergi, Resim, Harç, Prim ve
Benzeri Malî Yükümlülükler
Bedelsiz irtifak hakkının tapuya tescili, devri ve terkini, yapı ve
tesislerin inşası ve kullanımı için Maliye Bakanlığı, mahallî idareler ve
benzeri kuruluşlara ödenmesi gereken her türlü vergi, resim, harç, prim ve
benzeri malî yükümlülükler hak lehtarı tarafından
karşılanacaktır.
MADDE 11 – Alt Yapı Giderlerine Katılma
Bedelsiz irtifak hakkı konusu arazinin bulunduğu alanlarda belediye
hizmetlerinin ilgili belediyece, diğer hizmetlerin ilgili kuruluşlarca
karşılanmaması hâlinde bu hizmetlerin görülmesi için kurulacak idarenin
kararlarına kesinlikle uyulacak ve talep edilen katkı payları hak lehtarınca
ödenecektir.
MADDE 12 – Çevrenin Korunması ve
Kullanılması
Bedelsiz irtifak hakkı kurulan taşınmazın kullanılması sırasında çevre
kirletilmeyecek ve çevre kirliliğinin önlenmesi için gereken önlemler alınacak
ve bu konudaki mevzuata titizlikle uyulacaktır.
MADDE 13 – Bedelsiz İrtifak Hakkının
Devri
Yatırımın faaliyete geçmesinden sonra bedelsiz olarak tesis edilen
bağımsız ve sürekli nitelikli irtifak hakkı başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe
devredilebilir. Ancak devreden yatırımcı devir işlemi sırasında devir alan
gerçek ya da tüzel kişiyi devir tarihinden itibaren en geç 1 ay içinde ilgili
idare ile yeni sözleşme yapması gerektiğini bildirecek ve bu konuda uyaracaktır.
MADDE 14 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Son
Bulması
Bedelsiz irtifak hakkı tanınan süre sonunda bitecektir. Üzerinde irtifak
hakkı kurulan alan, süresi sonunda üzerindeki bütün yapı ve tesisleriyle beraber
sağlam ve işler durumda ilgili idarelere teslim edilecektir. Bunun için şirket
veya bir başka üçüncü kişi veya kuruluş tarafından herhangi bir hak, tazminat
veya bedel talep edilemeyecektir.
MADDE 15 – Bedelsiz İrtifak Hakkının İptali
Bu
sözleşmenin 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve 12 nci maddelerindeki yazılı şartlara
uyulmaması, yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç öngörülen sürede
yatırımın en az yüzde ellisinin tamamlanmadığının veya taşınmazın üzerine
yatırıma başlama tarihinden itibaren bir yıl içinde herhangi bir yatırım
yapılmadığının ya da işletmeye geçtikten sonra faaliyetin sona erdirildiğinin
tespiti, irtifak hakkı sözleşmesinin ağır şekilde ihlâli sayılır ve bu durumda
herhangi bir yargı kararı aranmaksızın irtifak hakkı iptal edilerek taşınmaz
üzerindeki muhdesat, zemin maliki idareye intikal eder.
Bu
durumda ilgili idarenin talebi üzerine irtifak hakkı tapu idarelerince resen
terkin edilir ve taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında
tazminat alınır.
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak
bedelsiz irtifak hakkının iptal edildiğinin bildirim tarihinden itibaren
bedelsiz irtifak hakkı verilen taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek
boşaltmak zorundadır.
MADDE 16 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Bedelli İrtifak
Hakkına Dönüştürülmesi
Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç öngörülen sürede yatırımın en
az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesine rağmen yatırımın tamamlanmaması veya
öngörülen istihdam sayısına yüzde onu aşan oranda uyulmaması hâlinde ise,
bedelsiz olarak kurulmuş olan irtifak hakkı bedelliye dönüştürülür.
Bu
durumda yıllık irtifak hakkı bedeli, yatırımın carî yıl proje maliyet bedelinin
binde beşidir.
Bedelli irtifak hakkı dönüşümüne, tebliği tarihinden itibaren yatırımcı
tarafından altmış gün içerisinde yanaşılmaması hâlinde, bedelsiz irtifak hakkı
iptal edilerek taşınmaz üzerindeki muhdesatlar sağlam ve işler durumda herhangi
bir tazminat veya bedel ödenmeksizin zemin maliki idareye intikal eder ve
yatırımcıdan taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında
tazminat alınır.
MADDE 17 –
Tahliye
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak
bedelsiz irtifak hakkının iptal edildiğinin bildirim tarihinden itibaren
bedelsiz irtifak hakkı verilen taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek
boşaltmak zorundadır.
MADDE 18 –
Sorumluluk
Hak
lehtarı hakkın tapuya tescil edildiği tarihten itibaren taşınmazın ilgili
idareye fiilen teslim edileceği güne kadar çevreye verebileceği her türlü zarar
ve ziyandan (kaza dahi olsa) idarî, malî ve cezaî açıdan
sorumludur.
MADDE 19 – Mücbir
Sebepler
Bu sözleşme hükümlerine göre öngörülen sürelerin
hesabında;
1 -
Tabiî afetler (yangın, zelzele, su baskını vs.),
2 -
Ülkede genel veya işin yapıldığı yerde kısmî seferberlik
ilânı,
3 -
Genel ve kısmî grev, lokavt gibi kısmî hak kullanımından doğan imkânsızlıkların
meydana gelmesi,
4 -
Bulaşıcı hastalık, salgın gibi olayların çıkması,
ile
yatırım sürecini etkileyen ve önceden öngörülemeyen benzer mücbir sebepler
nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz.
MADDE 20 – Uygulanacak
Hükümler
Bu
sözleşmede belirtilmeyen hâllerde ilgili mevzuat
uygulanacaktır.
MADDE 21 – Husumetin
Kabulü
Bedelsizi irtifak hakkı ile ilgili olarak açılmış ya da açılacak her
türlü davaya ilişkin husumeti hak lehtarı karşılayacak, açılan davaları
öğrendiği tarihten itibaren on beş gün içinde yazılı olarak ilgili idareye
bildirilecektir. Bildirilmemesinden dolayı ilgili idareler aleyhine doğabilecek
her türlü zarar ziyandan hak lehtarı ilgili idarelere karşı sorumlu olacaktır.
Davaya ilgili idare temsilcisi katılsın veya katılmasın dava ilgili idare veya
hak lehtarı aleyhine sonuçlanacak olursa hak lehtarı ilgili idareden uğradığı
veya uğrayacağı zarar ziyana ve kâr kaybına karşı herhangi bir tazminat, hak,
bedel ve benzeri bir şey istemeyecektir.
Ayrıca, üzerinde bedelsiz irtifak hakkı kurulan taşınmazla ilgili olarak
hak lehtarı aleyhine açılacak her türlü dava hak lehtarı tarafından HUMK
hükümleri uyarınca 15 gün içinde ilgili idareye ihbar
edilecektir.
MADDE 22 – Hafriyat Sırasında Bulunacak
Kültür Varlıkları
Projenin uygulanması sırasında kültür varlıklarına rastlanıldığında kazı
işlemleri derhâl durdurulacak, bulunan varlıklar kazı yerinde muhafaza edilecek
ve durumdan en yakın mülkî amirlik derhâl haberdar
edilecektir.
MADDE 23 – Uyuşmazlıkların Çözüm
Yeri
Uyuşmazlıkların çözüm yeri, taşınmazın bulunduğu ilçedeki icra daireleri
ve mahkemeleridir.
İLGİLİ İDARE YETKİLİSİ
HAK LEHTARI
Ekleri İçin
Tıklayınız |