| 
             
                                           Amaç  
             MADDE 1 – (1) Bu usul ve esasların amacı, 29/1/2004 tarihli ve 
5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik 
Yapılması Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (b) bendinde belirtilen illerde, en 
az on kişilik istihdam öngören yatırımlara girişen gerçek veya tüzel kişilere 
bedelsiz irtifak hakkı tesisi veya bedelsiz kullanma izni verilmesine ilişkin 
işlemleri düzenlemektir. 
             Kapsama dâhil 
iller 
             MADDE 2 – (1) Bu usul ve esaslar kapsamına; 
             a) 
Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına 
gayri safi yurt içi hâsıla tutarı, 1500 ABD Doları veya daha az olan; Adıyaman, 
Afyonkarahisar, Ağrı, Aksaray, Amasya, Ardahan, Bartın, Batman, Bayburt, Bingöl, 
Bitlis, Çankırı, Diyarbakır, Düzce, Erzincan, Erzurum, Giresun, Gümüşhane, 
Hakkâri, Iğdır, Kars, Kırşehir, Malatya, Mardin, Muş, Ordu, Osmaniye, Siirt, 
Sinop, Sivas, Şanlıurfa, Şırnak, Tokat, Uşak, Van ve Yozgat 
illeri, 
             b) 
Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığınca, 2003 yılı için belirlenen 
sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralamasına göre, endeks değeri eksi olan; Artvin, 
Çorum, Elâzığ, Kahramanmaraş, Karaman, Kastamonu, Kilis, Kütahya, Nevşehir, 
Niğde, Rize, Trabzon ve Tunceli illeri, 
             c) 
Çanakkale ilinin Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri, 
             
dâhildir. 
             (2) 
Karabük, Kırıkkale, Samsun ve Zonguldak illeri ise bu usul ve esaslar kapsamına 
dâhil değildir. Kapsama dâhil olmayan bu illerde 31/12/2006 tarihinde yürürlükte 
olan 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda 
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesi hükümleri 
uygulanır. 
             Dayanak  
             MADDE 3 – (1) Bu usul ve esaslar, 5084 sayılı Yatırımların ve 
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 
inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. 
İKİNCİ BÖLÜM  
Bedelsiz İrtifak Hakkı Tesis Edilebilecek ve Kullanma 
İzni Verilebilecek  
Taşınmazlar İle Yararlanma Şartları 
             Teşvik kapsamındaki taşınmazlar 
 
             MADDE 4 – (1) Bu usul ve esaslar kapsamına; Hazineye, özel bütçeli 
kuruluşlara, il özel idarelerine veya belediyelere ait taşınmazlar ile Devletin 
hüküm ve tasarrufu altındaki yerler dâhildir. 
             (2) 
Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu 
altındaki yerlere ait işlemler Maliye Bakanlığınca; özel bütçeli kuruluşlara, il 
özel idarelerine, belediyelere ait taşınmazlar ile ilgili işlemler ise taşınmaz 
maliki idarelerce yürütülür. 
             (3) 
Özel bütçeli kuruluşlar, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve 
Kontrol Kanununa ekli (II) sayılı cetvelde belirtilen kamu 
idareleridir. 
             Teşvikten yararlanacak kişiler ve temel 
şartlar 
             MADDE 5 – (1) Bu usul ve esaslarda belirtilen teşviklerden; 
aşağıdaki şartları taşımaları şartıyla gerçek kişilerle, tüzel kişiler 
yararlanabilir: 
             a) 
Talep edilen taşınmazlar üzerinde gerçekleştirilecek yatırımda en az on kişilik 
istihdam öngörülmesi, 
             b) 
Yatırımın, 2 nci maddede belirtilen kapsama dâhil illerde 
yapılması, 
             c) 
Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma iznine konu taşınmazların üzerinde 
gerçekleştirilecek yatırımın toplam tutarının, bu taşınmazların maliki 
idarelerce takdir edilecek rayiç değerinin üç katından az 
olmaması, 
             ç) 
Talep edilen taşınmazın bulunduğu ilçenin mülkî sınırları içinde organize sanayi 
veya endüstri bölgesi bulunması hâlinde, bu bölgelerde yer alabilecek yatırımlar 
için tahsis edilecek boş parsel bulunmaması, 
             d) Bu 
esas ve usullerde belirtilen diğer şartların yerine 
getirilmesi. 
             Teşvik şekli 
             MADDE 6 – (1) Teşvikten yararlanacak gerçek veya tüzel kişiler 
lehine; 4 üncü maddede belirtilen kamu idarelerine ait taşınmazlar üzerinde, 
kırkdokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli bedelsiz irtifak hakkı 
kurulabilir veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması nedeniyle irtifak 
hakkı tesis edilemeyen taşınmazlar üzerinde ise, kırkdokuz yıl süreli bedelsiz 
kullanma izni verilebilir. 
             (2) Bu 
taşınmazlar üzerindeki kamuya ait ve ihtiyaç dışı bina ve müştemilât ile 
üzerinde henüz faaliyete geçmemiş yatırım bulunan taşınmazlar da bu kapsamda 
değerlendirilir.  
             Kapsam dışı tutulacak 
taşınmazlar 
             MADDE 7 – (1) Aşağıda belirtilen taşınmazların üzerinde irtifak 
hakkı kurulmaz veya kullanma izni verilmez; 
             a) 
Tapu kayıtlarında ihtiyatî tedbir, tapu tahsis belgesi, vakıf şerhi bulunan 
taşınmazlar, 
             b) 
Paylı ve elbirliği mülkiyetinde bulunan taşınmazlar, 
             c) 
Kamu hizmetlerinde kullanılan taşınmazlar, 
             ç) 
Kamu idarelerince üzerinde irtifak hakkı tesis edilmiş veya kiraya verilmiş 
olup; irtifak hakkı ve kira süresi sona ermemiş 
taşınmazlar, 
             d) 
Mülkiyeti ihtilâflı olan taşınmazlar, 
             e) İl 
kara yolları ağında kalması nedeniyle, 11/2/1950 tarihli ve 5539 sayılı 
Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince 
Karayolları Genel Müdürlüğüne (Hazine) temlik olunacak 
taşınmazlar, 
             f) 
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında 
Kanunun 98 inci maddesi gereğince teferruğ yolu ile edinilip de, edinme 
tarihinden itibaren bir yıl geçmemiş taşınmazlar, 
             g) 
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamındaki taşınmazlar, 
 
             ğ) 
15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla 
Alınacak Tedbirler ve Yapılacak Yardımlara Dair Kanun gereğince Bayındırlık ve 
İskân Bakanlığı emrine verilmesi veya tahsis edilmesi gereken 
taşınmazlar, 
             h) 
18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri 
Kanunu kapsamında olup, Genelkurmay Başkanlığınca izin verilmeyen 
taşınmazlar, 
             ı) 
12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında olup; Kültür 
ve Turizm Bakanlığınca izin verilmeyen taşınmazlar, 
             i) 
17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkındırılmalarının 
Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında kalan taşınmazlar, 
             j) 
21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu 
kapsamında olup, Kültür ve Turizm Bakanlığınca izin verilmeyen 
taşınmazlar, 
             k) 
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca, içme ve kullanma 
sularının koruma alanları kapsamında olup ilgili idarelerce izin verilmeyen 
taşınmazlar,  
             l) 
9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu uyarınca; millî park, 
tabiat parkı, tabiat anıtı ve tabiatı koruma alanları içinde kalan ve Çevre ve 
Orman Bakanlığına tahsisi gereken taşınmazlar, 
             m) 
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 23 üncü maddesine göre 
kamulaştırma yolu ile edinilip beş yıl süre ile bir kamu hizmetine tahsis 
edilmemesi nedeniyle, malikinin geri alma hakkını kullanabileceği bir yılı 
geçmemiş taşınmazlar ile bu Kanunun 30 uncu maddesine göre edinilen 
taşınmazlar, 
             n) 
22/11/1984 tarihli 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair 
Tarım Reformu Kanunu kapsamında olup, Tarım Reformu Genel Müdürlüğünce izin 
verilmeyen taşınmazlar, 
             o) 
1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi gereğince, Çevre ve Orman 
Bakanlığı ile Bakanlar Kurulunca tespit ve tefrik edilen yaban hayatı koruma ve 
geliştirme sahalarındaki taşınmazlar. 
             ö) 
21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Kanunla değişik 19/10/1989 tarihli 383 sayılı 
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı Kurulmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnameye 
göre, özel çevre koruma bölgesinde kalıp da Özel Çevre Koruma Kurumu 
Başkanlığınca uygun görülmeyen taşınmazlar, 
             p) 
3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Kullanımı Kanunu kapsamında 
olup; Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca uygun görülmeyen 
taşınmazlar, 
             r) 
19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanunu gereğince Bayındırlık ve İskân 
Bakanlığı emrine verilmesi gereken taşınmazlar, 
             s) 
Özel kanunları gereğince, üzerinde irtifak hakkı tesis edilmesi ya da kullanma 
izni verilmesi uygun görülmeyen taşınmazlar. 
             Hak kurulabilecek ve kullanma izni 
verilebilecek taşınmazlar 
             MADDE 8 – (1) Bu usul ve esasların 7 nci maddesindeki istisnalar 
dışında kalan taşınmazların üzerinde, bedelsiz irtifak hakkı kurulabilir veya 
kullanma izni verilebilir. 
             (2) 
Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup da tescili mümkün olan yerler, 
tescilden sonra irtifak hakkına konu edilebilir. Tescili mümkün olmayanlar için 
kullanma izni verilebilir. 
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM  
             
Komisyon, Duyuru ve Başvurular 
             Komisyon 
             MADDE 9 – (1) Yatırımcıya verilecek arazi veya arsa üzerinde 
bedelsiz irtifak hakkı kurulması veya kullanma izni verilmesiyle ilgili olarak; 
vali veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, taşınmazın sahibi 
olan ilgili idarenin mahallindeki en büyük memuru (defterdar, il özel idaresi 
genel sekreteri, belediye başkanı, bölge müdürü veya il müdürü) ile taşınmazdan 
sorumlu birim amiri (millî emlak müdürü, emlak işlerinden sorumlu müdürü gibi), 
bayındırlık ve iskân il müdürü, belediye ve mücavir alan sınırları içindeki 
taşınmazlar için ayrıca belediye imar müdürü ve yatırımın türüne göre ilgili 
bakanlığın il müdüründen oluşan bir komisyon kurulur.  
             (2) 
Komisyonun raportörlüğü, ilgili idarenin taşınmazından sorumlu birim amirliğince 
yapılır. Komisyon kararları oy çokluğu ile alınır. 
             Taşınmazlara kıymet takdiri yapılması 
 
             MADDE 10 – (1) Yatırıma konu taşınmazların; 9 uncu maddeye göre 
oluşturulan komisyon tarafından ön izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma 
izni verilmesi için değerlendirmeye tâbi tutulmasından önce, bu komisyonun 
değerlendirme için toplanacağı tarih dikkate alınarak, ilgili kamu idarelerinin 
taşınmazlarını satmaya yetkili komisyonlarca kıymet takdiri 
yapılır. 
             (2) 
İlgili idareler tarafından belirlenen taşınmazlar dışında kalmasına karşın, 
yatırımcılar tarafından talep edilen yerler de yukarıdaki hükümler çerçevesinde 
değerlendirmeye tâbi tutulabilir. 
             Yatırıma elverişli yerlerin yatırımcılara 
duyurulması 
             MADDE 11 – (1) Yatırım yapmaya uygun arazi veya arsalar, ilgili 
idarelerce tüm nitelikleri belirlenerek, taşınmazın bulunduğu yerdeki ticaret 
odası, sanayi odası ve ziraat odasına bildirilir. Bu taşınmazlar, valilikler ve 
ilgili idarelerce de mutat yollarla duyurulur.  
             (2) 
Yatırımcılar tarafından talep edilen taşınmazlar, komisyonun değerlendirme için 
toplanacağı tarih ve 10 uncu maddede belirtilen kıymet takdiri dikkate alınarak, 
8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 17 nci maddesi 
hükümlerine göre ayrıca duyurulur. 
             Başvuru ve istenecek bilgi ve 
belgeler 
             MADDE 12 – (1) Yatırımcı; Ek 1’de yer alan form dilekçeyi doldurup, 
Ek 2’de yer alan belgeler ile birlikte, taşınmazın bulunduğu yerdeki mal sahibi 
idareye başvurur. 
             Komisyonun çalışmaları ve ilgili idarelerce 
yapılacak işlemler 
             MADDE 13 – (1) Bu usul ve esasların 9 uncu maddesinde belirtilen 
komisyon bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni için başvuranların 
taleplerini değerlendirirken, malî durum, kayıtlı ve ödenmiş sermaye, izin 
verilecek taşınmaz üzerinde yapılacağı belirtilen yatırımın finansman 
kaynaklarına ilişkin olarak verilen belgeleri ve yatırıma ilişkin avan projeyi 
öncelikle inceleyerek ilgiliye ön izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma 
izni verilmesinin uygun olup olmadığını karara bağlar. 
             (2) 
Aynı taşınmazın bedelsiz irtifak hakkını veya kullanma iznini talep eden birden 
fazla yatırımcı olması halinde, yatırımcıların önerdikleri istihdam sayıları ve 
yatırım tutarlarından en yükseği yüz puan üzerinden değerlendirilerek, diğer 
istihdam ve yatırım rakamlarının en yüksek istihdam ve yatırım rakamlarına 
oranına göre puanlama yapılır ve en yüksek toplam puanı alacak proje tercih 
edilir. Yapılacak bu puanlamada da eşitlik olması halinde, en fazla istihdam 
sağlayacak proje tercih edilir.  
              (3) Yatırımcıya bedelsiz irtifak hakkı veya 
kullanma izni verilecek taşınmaz miktarının belirlenmesinde, avan projede 
belirtilen kapalı ve açık alanların gerçekçi olarak belirtilen büyüklükleri 
dikkate alınır.  
             (4) 
Komisyon tarafından yapılan değerlendirme sonucu alınacak kararla birlikte, ön 
izin, bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilmesi uygun bulunan 
yatırımcı tarafından düzenlenmesi gereken belgeler ile talep edilen taşınmaza 
ilişkin bilgi ve belgelerin bir örneği ilgili idareye 
gönderilir. 
             (5) 
İlgili idareler, komisyon kararlarını inceleyerek talepleri sonuca 
bağlar. 
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 
Taleplerin Değerlendirilmesi ve Sözleşme 
             Ön izin işlemleri 
 
             MADDE 14 – (1) İrtifak hakkına veya kullanma iznine konu 
taşınmazların maliki idarelerce, bedelsiz irtifak hakkı tesis edilecek veya 
kullanma izni verilecek taşınmazlardan imar plânı bulunmayan yerlerin, yatırımcı 
tarafından imar plânlarıyla imar uygulamalarının ve yapılacak tesislere ilişkin 
uygulama projelerinin yaptırılması amacıyla ön izin verilebilir. Bu durumda 
taşınmazın maliki idare ile yatırımcı arasında Ek 3’te yer alan ön izin 
sözleşmesi imzalanır.  
             (2) 
Bedelsiz irtifak hakkına veya kullanma iznine konu taşınmazın imar parseli 
niteliğinde bulunması durumunda, yapılacak yatırımın taşınmazın imar plânında 
ayrıldığı amaca uygun olması zorunludur.  
             İstihdam 
koşulları 
             MADDE 15 – (1) İstihdam edilecek işçi sayısına, yatırım konusu 
işletmenin faaliyete geçtiği tarihten itibaren beş yıl süreyle uyulması 
zorunludur. 
             (2) 
Üretime katkı sağlamak amacıyla hizmet satın alınmak suretiyle sağlanan 
istihdam, taahhüt edilen istihdam sayısı içerisinde değerlendirilmez. 
 
             Sözleşme yapılması ve tescil 
işlemleri 
             MADDE 16 – (1) Bedelsiz ön izin veya bedelsiz kullanma izni 
verilmesine ilişkin kararın taşınmazın maliki ilgili idarece yatırımcıya tebliğ 
tarihinden itibaren onbeş gün içinde ön izin veya kullanma izni sözleşmesinin 
taraflarca imzalanarak notere tasdik ettirilmesi gerekir. 
             (2) 
Bedelsiz irtifak hakkı kurulmasına ilişkin kararın ise taşınmazın maliki ilgili 
idarece yatırımcıya tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde Ek 4’te yer alan 
irtifak hakkı sözleşmesi taraflarca imzalanarak, irtifak hakkının resmi senet 
düzenlenmek suretiyle bağımsız ve sürekli nitelikte tapuya tescil işleminin 
yapılması zorunludur.  
             (3) 
Bedelsiz kullanma iznine ilişkin sözleşme taraflarca imzalanarak noterce tasdik 
veya irtifak hakkı tapuya tescil edilmeden, taşınmazlar yatırımcıya teslim 
edilmez ve üzerinde herhangi bir inşaî faaliyete izin verilmez. 
 
             Bedelsiz irtifak hakkının veya kullanma 
izninin başkalarına devri 
             MADDE 17 – (1) Yatırımcı, yatırımın faaliyete geçmesinden sonra 
tapu sicil müdürlüğünde resmî senet düzenlenmek suretiyle lehine kurulan 
bedelsiz irtifak hakkını, başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe devredebilir. 
İrtifak hakkını devralan gerçek veya tüzel kişiler devir tarihinden itibaren 
otuz gün içinde taşınmazın maliki ilgili idareye müracaat ederek aynı şartlarla 
yeni sözleşme düzenlemek zorundadır. 
             (2) 
Yatırımcı; yatırımın faaliyete geçmesinden önce veya sonra bedelsiz kullanma 
iznini Maliye Bakanlığının izni olmadan başka bir gerçek veya tüzel kişiye 
devredemez.  
BEŞİNCİ BÖLÜM  
Yatırım, Denetim ve Geri Alma 
             Yatırımın başlaması ve 
tamamlanması 
             MADDE 18 – (1) Yatırımcı tarafından hazırlanan ve yatırımla ilgili 
bilgileri içeren ve Ek 5’te yer alan yatırım bilgi formunda belirlenen süreler 
göz önünde bulundurularak bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma iznini veren 
idarece öngörülen sürede yatırıma başlanılması ve uygulama projelerinde 
gösterilen yapı ve tesislerin inşaatlarının bitirilerek faaliyete geçilmesi 
zorunludur.  
             (2) 
Belirlenen süreler içerisinde tamamlanamayan yatırımlar için mücbir sebepler 
dışında ek süre verilemez. 
             Mücbir sebepler 
             MADDE 19 – (1) Öngörülen sürelerin hesabında; 
             a) 
Yangın, zelzele, su baskını gibi tabii afetler, 
             b) 
Ülkede genel veya işin yapıldığı yerde kısmî seferberlik 
ilânı, 
             c) 
Genel ve kısmî grev, lokavt gibi kısmî hak kullanımından doğan imkânsızlıkların 
meydana gelmesi, 
             ç) 
Bulaşıcı hastalık, salgın gibi olayların çıkması, 
             ile 
yatırım sürecini etkileyen ve önceden öngörülemeyen benzer mücbir sebepler 
nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz. 
             İnşaatın ve işletmenin denetlenmesi 
 
             MADDE 20 – (1) Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilen 
taşınmazlar üzerinde inşa edilecek yapı ve tesisler, yatırımcı tarafından 
uygulama projelerine uygun olarak yaptırılır. İrtifak hakkı kurulan veya 
kullanma izni verilen alanın sınırları dışında kalan yerlerde inşaat yapılamaz. 
 
             (2) 
İlgili idareler, inşaat aşamasında ve işletme süresince gerekli gördüğü takdirde 
arsa veya arazinin üzerindeki bütün yapı ve tesisleri kontrol etmeye veya 
ettirmeye yetkilidir. Bu kontroller sırasında belirlenecek hata ve eksiklikler, 
ilgili idarelerce belirlenecek süre ve şartlarla yatırımcı tarafından 
tamamlanır. 
             (3) 
İnşaatın mücbir sebepler hariç, öngörülen süre içerisinde ve projeye uygun 
olarak tamamlanmasının ardından yatırımın devamı, faaliyetin durumu, istihdam 
koşulları, tesisin onarım gerektirip gerektirmediği, 5084 sayılı Kanun ve 
sözleşmede belirtilen hükümlere uyulup uyulmadığı gibi hususlar yönünden ilgili 
idareler tarafından her zaman denetim yapılabilir. 
             Bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni 
verilen taşınmazın tahliyesi ve geri alınması 
             MADDE 21 – (1) Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç 
öngörülen sürede yatırımın en az yüzde ellisinin tamamlanmadığının veya 
taşınmazın üzerine yatırıma başlama tarihinden itibaren bir yıl içinde herhangi 
bir yatırım yapılmadığının ya da işletmeye geçtikten sonra faaliyetin sona 
erdirildiğinin tespiti, irtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmesinin ağır 
şekilde ihlâli sayılır ve bu durumda herhangi bir yargı kararı aranmaksızın 
irtifak hakkı veya kullanma izni iptal edilerek taşınmazın üzerindeki muhdesat, 
zemin maliki idareye intikal eder.  
             (2) Bu 
durumda ilgili idarenin talebi üzerine irtifak hakkı tapu idarelerince resen 
terkin edilir ve taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında 
tazminat alınır. 
             (3) 
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak 
bedelsiz irtifak hakkının ya da kullanma izninin iptal edildiğine dair kararın 
tebliğ tarihinden itibaren bedelsiz irtifak hakkı veya kullanma izni verilen 
taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek boşaltmak 
zorundadır. 
             (4) 
Taşınmazın geri alımı sırasında, taşınmazın yatırımcıya korunarak kullanımı 
şartıyla üzerindeki bina ve müştemilatıyla teslim edildiği hallerde, teslim 
edilen bina ve müştemilatın korunarak kullanılmamasından doğan zararlar ilgili 
idarelerce ayrıca tazmin ettirilir. 
             Bedelsiz irtifak hakkının veya bedelsiz 
kullanma izninin bedelliye dönüştürülmesi 
             MADDE 22 – (1) Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç 
öngörülen sürede yatırımın en az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesine rağmen 
yatırımın tamamlanmaması veya öngörülen istihdam sayısına yüzde onu aşan oranda 
uyulmaması hâlinde, bedelsiz olarak kurulmuş olan irtifak hakkı veya verilen 
kullanma izni, bedelliye dönüştürülür.  
             (2) Bu 
durumda yıllık irtifak hakkı veya kullanma izni bedeli, yatırımın carî yıl proje 
maliyet bedelinin binde beşidir. 
             (3) 
Bedelli irtifak hakkı tesisi veya kullanma izni verilmesine ilişkin kararın 
yatırımcıya tebliği tarihinden itibaren altmış gün içerisinde kabul edilmemesi 
veya gerekli işlemlerin yaptırılmaması hâlinde, bedelsiz irtifak hakkı veya 
kullanma izni iptal edilir. Bu durumda taşınmaz ve üzerindeki muhdesatlar, 
sağlam ve işler durumda herhangi bir tazminat veya bedel ödenmeksizin zemin 
maliki idareye intikal eder ve yatırımcıdan taşınmazın carî yıl proje maliyet 
bedelinin yüzde biri oranında tazminat alınır.  
             Masraflar 
             MADDE 23 – (1) Bedelsiz ön izin ve kullanma izin sözleşmesinin 
notere tasdik ettirilmesi ve bedelsiz irtifak hakkının tapuya tesciline yönelik 
işlemler ile bu hakların devri ve terkini, yapı ve tesislerin inşası ve 
kullanımı için Maliye Bakanlığı, mahallî idareler ve benzeri kuruluşlara 
ödenmesi gereken her türlü vergi, resim, harç, prim ve benzeri malî 
yükümlülükler yatırımcı tarafından karşılanır.  
ALTINCI BÖLÜM  
Çeşitli ve Son Hükümler 
             Tereddütlerin giderilmesi 
 
             MADDE 24 – (1) Bu usul ve esasların uygulanmasında ortaya 
çıkabilecek tereddütler Maliye Bakanlığınca giderilir. 
             Daha önce bedelsiz devredilen 
taşınmazlar 
             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 28/3/2007 tarihli ve 5615 sayılı Gelir Vergisi 
Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 24 üncü maddesinin 
yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan bedelsiz devir işlemlerine, ilgili 
idarelerce bedelsiz devrin uygun görüldüğü tarihte yürürlükte olan mevzuat 
hükümleri uygulanır.  
             Sonuçlandırılmamış 
başvurular 
             GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile 
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin 
31/12/2006 tarihinde yürürlükte olan hükümlerinden yararlanmak üzere 
yatırımcılar tarafından talep edilen ve 2/4/2004 tarihli ve 2004/7114 sayılı 
Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Hazineye, Katma Bütçeli 
Kuruluşlara, Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Ait Arazi ve Arsaların Gerçek 
veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmeliğin 10 uncu maddesine göre 
oluşturulan komisyon tarafından talepleri uygun bulunmasına karşın, henüz ilgili 
idarelerin yetkili birimlerince gerekli izin verilmeyen başvurular; yeni bir 
komisyon kararı alınmasına gerek bulunmaksızın bu usul ve esaslara göre 
değerlendirilir. 
             Yürürlük 
             MADDE 25 – (1) Bu usul ve esaslar; 1/5/2007 tarihinden geçerli 
olmak üzere, yayımı tarihte yürürlüğe girer. 
             Yürütme 
             MADDE 26 – (1) Bu usul ve esaslar 
hükümlerini; 
             a) 
Hazineye ait taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerler 
açısından Maliye Bakanlığı, 
             b) 
Özel bütçeli kamu idarelerine ait taşınmazlar açısından, idarelerin merkez 
birimleri, 
             c) İl 
özel idarelerine ait taşınmazlar açısından valiler,  
             ç) 
Belediyelere ait taşınmazlar açısından belediye 
başkanlıkları, 
             
yürütür. 
  
(EK 
1) 
  
....................................................................NE/NA 
  
29/01/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun 5 inci maddesi 
çerçevesinde bedelsiz irtifak hakkından / bedelsiz kullanım izni hakkından 
yararlanmak istiyorum. Şahsım, yatırım ve taşınmaz ile ilgili bilgiler aşağıda 
gösterilmiş olup, istenilen belgeler dilekçe ekinde 
sunulmuştur. 
  
Gereğini arz ederim.   
...../...../ 20...... 
  
EK:     adet 
belge. 
                                                                                                                               
Kişi veya Yetkili Temsilcinin  
                                                                                                                                              
Adı Soyadı  
                                                                                                                                    
Tüzel Kişilerin Unvanı 
                                                                                                                                             
İmza / Kaşe 
  
  
TALEP 
FORMU 
  
| 
   
   | 
 Adı, Soyadı,T.C. Kimlik No./ 
Unvanı  | 
    |  
| 
 Y 
A 
T  | 
 Kanuniî Temsilci-sinin 
Adı-Unvanları  | 
    |  
| 
 I 
R  | 
 Telefon 
Numaraları  | 
    |  
| 
 I  | 
 Vergi Sicil 
No  | 
    |  
| 
 M  | 
 Oda Sicil 
No  | 
    |  
| 
 C 
I 
   | 
 Adres  | 
    |  
| 
 T  | 
 Tapu Bilgileri    | 
 1. 
Taşınmaz  | 
 2. 
Taşınmaz  | 
 3. 
Taşınmaz  |  
| 
 A  | 
 İli  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 Ş  | 
 İlçe  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 I  | 
 Mah/Köy  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 N  | 
 Mevkii/Yöresi  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 M  | 
 Pafta No/Cilt 
No  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 A  | 
 Parsel No/Sıra 
No  | 
    | 
    | 
    |  
| 
 Z  | 
 Yüz Ölçümü 
(m2)  | 
    | 
    | 
    |  
| 
    | 
Yatırım Yapılacak Alan 
(m²)   | 
    |  
| 
 Y  | 
 Konusu  | 
    |  
| 
 A  | 
 Türü  | 
    |  
| 
 T  | 
 İstihdam Kapasitesi 
(Kişi)  | 
    |  
| 
 I  | 
 Faaliyete Geçme 
Tarihi  | 
    |  
| 
 R  | 
 Toplam Sabit Yatırım Tutarı 
(YTL)  | 
    |  
| 
 I 
M  | 
Yatırımın 
Tamamlanma Süresi (Yıl) | 
    |  
| 
 Sair 
Hususlar  | 
    |  
| 
                                                    | 
                                                    | 
                                                    | 
                                                    | 
                                                    | 
                                                    |    
  
  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
  (EK 2)   | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 29.01.2004 TARİHLİ 
VE 5084 SAYILI KANUNA GÖRE YATIRIMCILARDAN İSTENECEK BELGELER 
LİSTESİ  | 
                                                |  
| 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 BELGENİN  | 
 KİŞİ  | 
                                                |  
| 
                                                |  
| 
 SIRA NO  | 
 TARİHİ  | 
 NO'SU  | 
 ADEDİ  | 
 MAHİYETİ  | 
 GERÇEK   | 
 TÜZEL  | 
                                                |  
| 
 1  | 
    | 
    | 
    | 
 Yatırım Bilgi Formu 
*  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 2  | 
    | 
    | 
    | 
 Organize sanayi bölgesinde 
boş yer bulunmadığına ve yatırımın bu alanlarda yapılamayacağına ilişkin 
belge **  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 3  | 
    | 
    | 
    | 
 Endüstri bölgesinde boş yer 
bulunmadığına ve yatırımın bu alanlarda yapılamayacağına ilişkin belge 
***  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 4  | 
    | 
    | 
    | 
 Yatırım Takip 
Formu  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 5  | 
    | 
    | 
    | 
 Avan Proje (Çap Üzerine 
Tesislerin Yerleşimini ve Ölçülerini Gösterir Vaziyet 
Planı)  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 6  | 
    | 
    | 
    | 
 Oda Sicil Kayıt 
Örneği  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 7  | 
    | 
    | 
    | 
 Banka Referans 
Mektubu  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 8  | 
    | 
    | 
    | 
 Vergi Borcu Bulunmadığına 
İlişkin Belge  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 9  | 
    | 
    | 
    | 
 İşletme Hesabı 
Özeti  | 
 +  | 
 -  | 
                                                |  
| 
 10  | 
    | 
    | 
    | 
 İşletmenin Son Üç Yıllık 
Bilançosu  | 
 + / -  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 11  | 
    | 
    | 
    | 
 Son Üç Yıllık Mali 
Tablolar  | 
 + / -  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 12  | 
    | 
    | 
    | 
 Halka Açık A.Ş.'lerde, Halka 
Açılma Oranını Gösteren Belge  | 
 -  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 13  | 
    | 
    | 
    | 
 Şirket Ana 
Sözleşmesi  | 
 -  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 14  | 
    | 
    | 
    | 
 Kanuni Temsilcilerin İmza 
Sirküleri ve Adresleri  | 
 -  | 
 +  | 
                                                |  
| 
 15  | 
    | 
    | 
    | 
 İstenecek Diğer 
Belgeler  | 
 +  | 
 +  | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 NOT:  | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 ( + )  :  | 
 Karşısında artı işareti olan 
belgeler ilgili sütundaki kişiden istenir.  | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 ( - )   :  | 
 Karşısında eksi işareti olan 
belgeler ilgili sütundaki kişiden istenmez.  | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 (+/-)  :  | 
 Karşısında artı veya aynı 
zamanda eksi işareti olan belgeler ilgili kişide varsa 
istenir.  | 
    | 
                                                |  
| 
 *       :  | 
 Bu formun tüm sayfaları 
yatırımcı tarafından tasdik edilecektir.  | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 **     :  | 
 Organize Sanayi Bölgesi Yönetim 
Kurulu Başkanlığından alınacaktır.   | 
    | 
    | 
                                                |  
| 
 ***    :  | 
 Sanayi ve Ticaret 
Bakanlığı'ndan alınacaktır.  | 
    | 
    | 
                                                |   
  
  
(EK 3) 
YATIRIM VE İSTİHDAMI TEŞVİK 
AMAÇLI 
ÖN İZİN SÖZLEŞMESİ  
  
I. BÖLÜM 
GENEL ŞARTLAR 
  
             MADDE 1 – …….. ili, …….. ilçesi, ………. 
köyü/mahallesi, …… mevkiinde bulunan mülkiyeti ……………… ait ……. ada/cilt, 
….pafta/sayfa, .... parsel/sıra numaralı ve ……….m² yüz ölçümlü taşınmazın 
üzerinde ……. kişiye en az beş yıl boyunca istihdam sağlayacak ………. amaçlı 
tesisler kurulması ve ileride kurulacak bedelsiz irtifak hakkına/kullanma iznine 
esas ve hazırlık olması amacıyla, imar planı bulunmayan bu taşınmazın imar 
planının ve uygulamasının yaptırılmasına ve imar planında taşınmazın talebe 
uygun amaca ayrılmasına/taşınmazın üzerinde yapılacak tesislere ilişkin uygulama 
projesinin yapılarak/yaptırılarak yetkili birimlere onaylatılmasına imkân vermek 
üzere ………………………. (gerçek veya tüzel kişinin adı veya ünvanı) ön izin 
verilmiştir. 
             Ön 
izin verilen alanın sınırı: (Bitişik parsellerin, tapulama görmüşse parsel 
numaraları, tapulama görmemişse maliklerinin isimleri yön belirtilerek yazılır. 
Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerde ise, belirleyici özellikleri 
kaydedilir). 
             
Niteliği: (Taşınmazın cinsine göre, varsa bina ve müştemilâtı, ekili ve 
dikili şeyler ile bunların kime ait olduğu yazılır). 
             MADDE 2 – Bedelsiz ön izin 
süresi....ay/yıldır. Bu süre ön izin sözleşmesinin taraflarca imzalandığı 
tarihte başlar. 
             MADDE 3 – Bedelsiz ön izin süresi 
içinde bu taşınmazın imar planı ve uygulaması yatırımcı tarafından yaptırılacak 
ve taşınmazın imar planında talebe uygun amaca ayrılması sağlanacak/taşınmazın 
üzerinde yapılacak tesislere ilişkin uygulama projesi yapılarak/yaptırılarak 
yetkili birimlere onaylatılacaktır. Ön izin süresi içerisinde taşınmaz 
yatırımcıya teslim edilmeyecek, üzerinde fiilen herhangi bir inşaî faaliyette 
bulunulmayacak ve hafriyat dökülmeyecektir.  
             MADDE 4 – Bedelsiz ön izin süresi 
içerisinde, 3 üncü maddede sayılan şartların yatırımcı tarafından yerine 
getirilememesi halinde yatırımcı tarafından talep edilmesi ve ilgili idare 
tarafından gerekçelerin uygun bulunması durumunda ön izin süresi ... aya/yıla 
kadar uzatılabilir. Bu süre içerisinde de gerekli işlemlerin tamamlanmaması 
durumunda, ön izin iptal edilecek ve ön izin sahibi tarafından ilgili idareden 
herhangi bir hak ve tazminat talebinde bulunulmayacaktır. 
             MADDE 5 – Bedelsiz ön izin verilen 
gerçek veya tüzel kişi tarafından, ön izin süresi içerisinde yukarıda belirtilen 
yükümlülüklerin yerine getirilmesi hâlinde; talep konusu taşınmaz üzerinde, 
ilgili idarelerce daha sonra belirlenecek koşullar dâhilinde tapu sicil 
müdürlüğünde resen resmî senet düzenlenmek suretiyle, 5084 sayılı Kanunun 5 inci 
maddesine ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin "Yatırım ve İstihdamın Teşviki 
Amacıyla Bedelsiz İrtifak Hakkı Tesis Edilmesine ve Bedelsiz Kullanma İzni 
Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar"a göre, adına bedelsiz ön izin verilen 
gerçek veya tüzel kişi lehine kırkdokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli 
bedelsiz irtifak hakkı kurulacaktır. 
             MADDE 6 – Sözleşme ile ilgili bütün 
vergi, resim, harç, katkı payları ve benzeri malî yükümlülükler ön izin sahibine 
aittir. 
             MADDE 7 – Ön izin sahibi bu hakkını 
devredemez. 
             MADDE 8 – Bu sözleşmede belirtilen 
yükümlülüklere uyulmadığının tespit edilmesi halinde protesto çekmeye ve hüküm 
almaya gerek kalmaksızın bedelsiz olarak verilen ön izin iptal 
edilir. 
             MADDE 9 – Bu sözleşmede hüküm 
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. 
             MADDE 10 – Uyuşmazlıkların çözüm yeri 
taşınmazın bulunduğu yerin icra daireleri ve 
mahkemeleridir. 
  
II. BÖLÜM 
ÖZEL ŞARTLAR 
  
             Bu 
sözleşmede yazılı hususları olduğu gibi kabul ve taahhüt 
ederim. 
  
  
         İLGİLİ İDARE YETKİLİSİ                                                                                                  
ÖN İZİN SAHİBİ 
  
  
(Ek 4) 
  
YATIRIM VE İSTİHDAMIN TEŞVİKİ AMACIYLA TAŞINMAZ 
VERİLMESİNE 
İLİŞKİN BEDELSİZ İRTİFAK HAKKI 
SÖZLEŞMESİ 
  
             MADDE 1 – Üzerinde Bedelsiz İrtifak 
Hakkı Kurulacak Taşınmazın Tapu Kaydı 
             İli                                              
: 
             İlçesi                                         
: 
             Köyü                                         
: 
             Ada No/Cilt No                        
: 
             Parsel No/Sayfa No                : 
             Vasfı                                         
: 
             Yüz Ölçümü                            : 
  
             MADDE 2 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Süresi, 
Başlama ve Bitiş Tarihi 
             
Birinci maddede nitelikleri belirtilen ............. m² yüzölçümlü 
taşınmazın üzerinde aşağıdaki koşullarla bağımsız ve sürekli nitelikli bedelsiz 
irtifak hakkı kurulmuştur. 
             Hakkın 
süresi kırkdokuz yıldır. 
             Bu hak 
tapuya tescil tarihinde başlayacaktır. 
             MADDE 3 – Hak 
Sahibi 
             (Bu 
kısma bedelsiz irtifak hakkı tesis edilen gerçek veya tüzel kişinin adı, soyadı, 
T.C. kimlik no veya unvanı ve adresi yazılacaktır). 
             MADDE 4 – Bedelsiz İrtifak Hakkının 
Konusu 
             
Birinci maddede belirtilen taşınmazın üzerinde, 
...............................yapılacak ve bu amaçlarda kullanılacaktır (Boş 
bırakılan kısma taşınmaz üzerinde yapılacak yatırımın türü ve konusu 
yazılacaktır). 
             MADDE 5 – İstihdam Edilecek Kişi 
Sayısı 
             (Bu 
kısma yapılacak tesislerde fiilî ve sürekli olarak çalıştırılacak işçi sayısı 
yazılacaktır). 
             MADDE 6 – İrtifak Hakkına Konu 
Taşınmazın Kullanım Şekli 
             
İrtifak hakkı süresince, irtifak hakkı konusu taşınmaz dördüncü maddede 
belirtilen yatırım amacında kullanılacak ve projede belirtilen tesisler dışında 
başka bir yapılaşmaya gidilmeyecektir. 
             MADDE 7 – İnşaata Başlama ve Bitim 
Tarihleri 
             
Bedelsiz irtifak hakkı konusu taşınmazın hak lehtarına tesliminden 
itibaren en geç bir yıl içinde inşaata başlanacak ve inşaat ……. tarihine kadar 
bitirilecektir.  
             MADDE 8 – Plân ve Projeye 
Uygunluk 
Bedelsiz irtifak hakkı konusu taşınmazın üzerinde inşa 
edilecek yapı ve tesisler hak lehtarı tarafından plân ve projesine uygun olarak 
yaptırılacaktır. 
             
Bedelsiz irtifak hakkı kurulan alan sınırları dışında kalan yerlerde 
inşaat yapılmayacaktır.  
             MADDE 9 – İnşaatın ve İşletmenin 
Kontrolü 
             İlgili 
idare inşaat aşamasında ve işletme süresince bedelsiz irtifak hakkı konusu 
taşınmazın üzerindeki bütün yapı ve tesisleri kontrol etmeye veya ettirmeye 
yetkilidir. Bu sırada belirlenecek hata ve noksanlıklar, ilgili idarelerce 
saptanacak süre ve şartlarla hak lehtarı tarafından 
tamamlanacaktır. 
             
İnşaatın ilgili idarelerce belirlenen süre içerisinde projeye uygun 
olarak tamamlanmasını müteakip, ilgili idarelerin yapacağı kontrollerde tesisin 
onarımının gerektiği saptandığı takdirde masrafı hak lehtarı tarafından 
karşılanmak koşuluyla gerekli onarım hak lehtarınca yapılacak ve ilgili idareden 
hiçbir bedel talebinde bulunulmayacaktır. 
             MADDE 10 – Vergi, Resim, Harç, Prim ve 
Benzeri Malî Yükümlülükler 
             
Bedelsiz irtifak hakkının tapuya tescili, devri ve terkini, yapı ve 
tesislerin inşası ve kullanımı için Maliye Bakanlığı, mahallî idareler ve 
benzeri kuruluşlara ödenmesi gereken her türlü vergi, resim, harç, prim ve 
benzeri malî yükümlülükler hak lehtarı tarafından 
karşılanacaktır. 
             MADDE 11 – Alt Yapı Giderlerine Katılma 
 
             
Bedelsiz irtifak hakkı konusu arazinin bulunduğu alanlarda belediye 
hizmetlerinin ilgili belediyece, diğer hizmetlerin ilgili kuruluşlarca 
karşılanmaması hâlinde bu hizmetlerin görülmesi için kurulacak idarenin 
kararlarına kesinlikle uyulacak ve talep edilen katkı payları hak lehtarınca 
ödenecektir. 
             MADDE 12 – Çevrenin Korunması ve 
Kullanılması 
             
Bedelsiz irtifak hakkı kurulan taşınmazın kullanılması sırasında çevre 
kirletilmeyecek ve çevre kirliliğinin önlenmesi için gereken önlemler alınacak 
ve bu konudaki mevzuata titizlikle uyulacaktır. 
             MADDE 13 – Bedelsiz İrtifak Hakkının 
Devri 
             
Yatırımın faaliyete geçmesinden sonra bedelsiz olarak tesis edilen 
bağımsız ve sürekli nitelikli irtifak hakkı başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe 
devredilebilir. Ancak devreden yatırımcı devir işlemi sırasında devir alan 
gerçek ya da tüzel kişiyi devir tarihinden itibaren en geç 1 ay içinde ilgili 
idare ile yeni sözleşme yapması gerektiğini bildirecek ve bu konuda uyaracaktır. 
 
             MADDE 14 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Son 
Bulması 
             
Bedelsiz irtifak hakkı tanınan süre sonunda bitecektir. Üzerinde irtifak 
hakkı kurulan alan, süresi sonunda üzerindeki bütün yapı ve tesisleriyle beraber 
sağlam ve işler durumda ilgili idarelere teslim edilecektir. Bunun için şirket 
veya bir başka üçüncü kişi veya kuruluş tarafından herhangi bir hak, tazminat 
veya bedel talep edilemeyecektir. 
             MADDE 15 – Bedelsiz İrtifak Hakkının İptali 
 
             Bu 
sözleşmenin 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve 12 nci maddelerindeki yazılı şartlara 
uyulmaması, yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç öngörülen sürede 
yatırımın en az yüzde ellisinin tamamlanmadığının veya taşınmazın üzerine 
yatırıma başlama tarihinden itibaren bir yıl içinde herhangi bir yatırım 
yapılmadığının ya da işletmeye geçtikten sonra faaliyetin sona erdirildiğinin 
tespiti, irtifak hakkı sözleşmesinin ağır şekilde ihlâli sayılır ve bu durumda 
herhangi bir yargı kararı aranmaksızın irtifak hakkı iptal edilerek taşınmaz 
üzerindeki muhdesat, zemin maliki idareye intikal eder.  
             Bu 
durumda ilgili idarenin talebi üzerine irtifak hakkı tapu idarelerince resen 
terkin edilir ve taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında 
tazminat alınır. 
             
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak 
bedelsiz irtifak hakkının iptal edildiğinin bildirim tarihinden itibaren 
bedelsiz irtifak hakkı verilen taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek 
boşaltmak zorundadır. 
             MADDE 16 – Bedelsiz İrtifak Hakkının Bedelli İrtifak 
Hakkına Dönüştürülmesi 
             
Yatırımcı tarafından, mücbir sebepler hariç öngörülen sürede yatırımın en 
az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesine rağmen yatırımın tamamlanmaması veya 
öngörülen istihdam sayısına yüzde onu aşan oranda uyulmaması hâlinde ise, 
bedelsiz olarak kurulmuş olan irtifak hakkı bedelliye dönüştürülür. 
 
             Bu 
durumda yıllık irtifak hakkı bedeli, yatırımın carî yıl proje maliyet bedelinin 
binde beşidir. 
             
Bedelli irtifak hakkı dönüşümüne, tebliği tarihinden itibaren yatırımcı 
tarafından altmış gün içerisinde yanaşılmaması hâlinde, bedelsiz irtifak hakkı 
iptal edilerek taşınmaz üzerindeki muhdesatlar sağlam ve işler durumda herhangi 
bir tazminat veya bedel ödenmeksizin zemin maliki idareye intikal eder ve 
yatırımcıdan taşınmazın carî yıl proje maliyet bedelinin yüzde biri oranında 
tazminat alınır.  
             MADDE 17 – 
Tahliye 
             
Yatırımcı, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın ilgili idarece alınacak 
bedelsiz irtifak hakkının iptal edildiğinin bildirim tarihinden itibaren 
bedelsiz irtifak hakkı verilen taşınmazı otuz gün içinde tahliye ederek 
boşaltmak zorundadır. 
             MADDE 18 – 
Sorumluluk 
             Hak 
lehtarı hakkın tapuya tescil edildiği tarihten itibaren taşınmazın ilgili 
idareye fiilen teslim edileceği güne kadar çevreye verebileceği her türlü zarar 
ve ziyandan (kaza dahi olsa) idarî, malî ve cezaî açıdan 
sorumludur. 
             MADDE 19 – Mücbir 
Sebepler 
Bu sözleşme hükümlerine göre öngörülen sürelerin 
hesabında; 
             1 - 
Tabiî afetler (yangın, zelzele, su baskını vs.), 
             2 - 
Ülkede genel veya işin yapıldığı yerde kısmî seferberlik 
ilânı, 
             3 - 
Genel ve kısmî grev, lokavt gibi kısmî hak kullanımından doğan imkânsızlıkların 
meydana gelmesi, 
             4 - 
Bulaşıcı hastalık, salgın gibi olayların çıkması, 
             ile 
yatırım sürecini etkileyen ve önceden öngörülemeyen benzer mücbir sebepler 
nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz. 
             MADDE 20 – Uygulanacak 
Hükümler 
             Bu 
sözleşmede belirtilmeyen hâllerde ilgili mevzuat 
uygulanacaktır. 
             MADDE 21 – Husumetin 
Kabulü 
             
Bedelsizi irtifak hakkı ile ilgili olarak açılmış ya da açılacak her 
türlü davaya ilişkin husumeti hak lehtarı karşılayacak, açılan davaları 
öğrendiği tarihten itibaren on beş gün içinde yazılı olarak ilgili idareye 
bildirilecektir. Bildirilmemesinden dolayı ilgili idareler aleyhine doğabilecek 
her türlü zarar ziyandan hak lehtarı ilgili idarelere karşı sorumlu olacaktır. 
Davaya ilgili idare temsilcisi katılsın veya katılmasın dava ilgili idare veya 
hak lehtarı aleyhine sonuçlanacak olursa hak lehtarı ilgili idareden uğradığı 
veya uğrayacağı zarar ziyana ve kâr kaybına karşı herhangi bir tazminat, hak, 
bedel ve benzeri bir şey istemeyecektir.  
             
Ayrıca, üzerinde bedelsiz irtifak hakkı kurulan taşınmazla ilgili olarak 
hak lehtarı aleyhine açılacak her türlü dava hak lehtarı tarafından HUMK 
hükümleri uyarınca 15 gün içinde ilgili idareye ihbar 
edilecektir. 
             MADDE 22 – Hafriyat Sırasında Bulunacak 
Kültür Varlıkları 
             
Projenin uygulanması sırasında kültür varlıklarına rastlanıldığında kazı 
işlemleri derhâl durdurulacak, bulunan varlıklar kazı yerinde muhafaza edilecek 
ve durumdan en yakın mülkî amirlik derhâl haberdar 
edilecektir. 
             MADDE 23 – Uyuşmazlıkların Çözüm 
Yeri 
             
Uyuşmazlıkların çözüm yeri, taşınmazın bulunduğu ilçedeki icra daireleri 
ve mahkemeleridir. 
  
  
İLGİLİ İDARE YETKİLİSİ                                                                                
HAK LEHTARI 
  
Ekleri İçin 
Tıklayınız  |