| 
   
                                5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik 
Yapılması Hakkında Kanunda¹ 5615 sayılı Kanunla² yapılan değişiklik sonucu gelir 
vergisi stopajı teşvikinin uygulanmasına yönelik açıklamalar bu Tebliğin 
konusunu oluşturmaktadır. 
             1. Gelir Vergisi Stopajı Teşvikinin 
Uygulanacağı İller  
             Gelir 
vergisi stopajı teşviki açısından kapsama, 5084 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendinde hüküm altına alınan ve 2 seri 
No.lu Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel 
Tebliğinin³ "1. Gelir Vergisi Stopajı Teşvikinin Uygulanacağı İller" başlıklı 
bölümünde belirtilen iller girmektedir. 
             Öte 
yandan, 5615 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin (D) fıkrasıyla 5084 sayılı Kanuna 
eklenen geçici 2 nci madde ile Çanakkale ilinin 
Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri de teşvik kapsamına alınmış 
bulunmaktadır. 
             2. Uygulamadan Yararlanacak 
Mükellefler 
             5615 
sayılı Kanunla değişik 5084 sayılı Kanunda yer alan gelir vergisi stopajı 
teşvikinden, Tebliğin (1) numaralı bölümünde belirtilen il ve ilçelerde; 
1/4/2005 tarihinden itibaren yeni işe başlayanlar ile 1/4/2005 tarihinden önce 
işe başlamış olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, bu il ve ilçelerdeki 
işyerlerinde en az on işçi çalıştırmaları koşuluyla istihdam ettikleri tüm 
işçiler için yararlanabileceklerdir. 
             
Dolayısıyla kapsama giren il ve ilçelerdeki tüm gelir ve kurumlar vergisi 
mükellefleri bu Tebliğin (3) numaralı bölümünde belirtilen sürelerle sınırlı 
olmak üzere asgari on işçi istihdam etmeleri şartıyla gelir vergisi stopajı 
teşvikinden yararlanabileceklerdir.  
 
             Kanun 
kapsamındaki il ve ilçelerde mükelleflerin birden fazla işyeri bulunması 
durumunda asgari on işçi çalıştırma şartı işyerlerinin her biri için ayrı ayrı aranacaktır. 
             Başka 
bir ifadeyle, çalıştırılan işçi sayısının on işçiye ulaşıp ulaşmadığı, bu 
işyerlerindeki toplam işçi sayısına göre değil her bir işyeri itibariyle Sosyal 
Güvenlik Kurumuna (Devredilen Sosyal Sigortalar Kurumu) verilen aylık prim ve 
hizmet belgesinde gösterilen işçi sayısı dikkate alınarak 
değerlendirilecektir. 
             2.1. 1/4/2005 Tarihinden İtibaren Yeni İşe 
Başlayanların Teşvikten Yararlanması 
             
1/4/2005 tarihinden itibaren yeni işe başlayan mükellefler, en az on işçi 
çalıştırmaları koşuluyla Kanun kapsamına giren yerlerdeki işletmelerinde 
çalıştırdıkları tüm işçiler için bu teşvikten 
yararlanabileceklerdir. 
             Örnek 1: 
             (A) 
A.Ş. gıda ürünleri imalatı faaliyetinde bulunmak üzere 10/5/2007 tarihinde 
Gümüşhane il merkezinde açtığı işyerinde 5 işçi, Tokat il merkezindeki işyerinde 
ise 12 işçi çalıştırmaktadır. Kurumlar vergisi mükellefi olan (A) A.Ş., 
Gümüşhane il merkezindeki işyerinde asgari 10 işçi çalıştırılma şartına 
uyulmadığından, bu işyerinde çalıştırılan işçiler için teşvikten 
yararlanamayacak; Tokat il merkezindeki işyerinde ise 12 işçi çalıştırıldığından 
işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanabilecektir. 
 
             Örnek 2: 
             (B) 
Ltd. Şti. orman ürünleri ticareti faaliyetinde 
bulunmak üzere 14/4/2007 tarihinde Kastamonu il merkezinde açtığı işyerinde 14 
işçi; 20/4/2007 tarihinde Kastamonu’nun İnebolu ilçesinde açtığı işyerinde ise 6 
işçi çalıştırmaktadır. Kurumlar vergisi mükellefi olan (B) Ltd. Şti., İnebolu ilçesindeki işyerinde asgari 10 işçi 
çalıştırılma şartına uyulmadığından bu iş yerinde çalıştırılan işçiler için 
teşvikten yararlanamayacak; Kastamonu merkezdeki işyerinde ise 14 işçi 
çalıştırıldığından işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden 
yararlanabilecektir. 
             2.2. 1/4/2005 Tarihinden Önce İşe Başlamış 
Olanların Teşvikten Yararlanması 
             Kanun 
kapsamına giren il ve ilçelerde 1/4/2005 tarihinden önce işe başlayanlar, en az 
on işçi çalıştırmaları koşuluyla iş yerlerinde fiilen istihdam ettikleri tüm 
işçiler için teşvikten yararlanabileceklerdir.  
             Örnek 1: 
             
21/10/1996 tarihinde işe başlamış olan kurumlar vergisi mükellefi (C) 
Ltd. Şti.nin Kanun 
kapsamında bulunan Diyarbakır il merkezindeki işyeri için ilgili idareye  Mayıs/2007 dönemine ilişkin olarak verilen 
aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı 15 kişidir. Bu durumda Şirket bu 
işyerinde fiilen çalıştırdığı işçilerin tamamı için Mayıs/2007 döneminden 
itibaren teşvikten yararlanacaktır.  
             Örnek 2: 
             (D) 
Adi Ortaklığı, fındık işleme faaliyetinde bulunmak üzere 1/4/2005 tarihinden 
önce Ordu il merkezinde faaliyete başlamış olup, işyerinde 6 işçi 
çalıştırmaktadır. Daha sonra adi ortaklık, 1/5/2007 tarihinde 5 işçi daha alarak 
aynı işyerinde çalıştırdığı işçi sayısını 11’e çıkarmış ve bu durumu Mayıs/2007 
dönemine ilişkin olarak ilgili idareye vermiş olduğu aylık prim ve hizmet 
belgesinde tevsik etmiştir. Adi ortaklık, asgari 10 işçi çalıştırma şartını 
yerine getirdiği dönemden itibaren 11 işçi için teşvikten 
yararlanabilecektir. 
             3. Uygulamanın Başlama ve Sona Erme 
Tarihleri  
             5084 
sayılı Kanunda yer alan gelir vergisi stopajı teşvikinde, 5615 sayılı Kanunla 
yapılan değişiklikler 1/5/2007 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir. 
 
             Yeni 
düzenlemeye göre, vergi teşviki uygulaması ilk olarak 2007 yılının Mayıs ayı 
ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi için geçerli olacak ve 31/12/2008 
tarihine kadar uygulanacaktır. 
             Ancak 
5568 sayılı Kanunun 5 inci maddesi ile değişik 5084 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (h) bendine göre, bu Kanun kapsamına giren 
illerdeki yeni yatırımlar nedeniyle uygulanacak vergi teşviki 5084 sayılı 
Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan süreye bakılmaksızın, 
             - 
31/12/2007 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için beş 
yıl, 
             - 
31/12/2008 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için dört 
yıl, 
             - 
31/12/2009 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için üç 
yıl 
             
süreyle uygulanacaktır. 
             
Örneğin, 31/12/2008 tarihine kadar tamamlanan bir yatırım için 4 yıl 
süreyle teşvik uygulanacak olup, bu yatırım nedeniyle teşvikten yararlanılacak 
son tarih 2012 yılının Aralık ayı olacaktır. 
             Öte 
yandan, teşvik uygulaması Çanakkale ilinin Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri için 
5615 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin (D) fıkrası ile 5084 sayılı Kanuna 
eklenen geçici 2 nci madde gereği 5615 sayılı Kanunun 
yayımı tarihinden itibaren, maddede yer alan şartları taşımaları kaydıyla, 5 yıl 
süreyle geçerli olacaktır. 
             Örnek 1:  
             Bay 
(F),  1/5/2007 tarihinde Çanakkale ilinin 
Bozcaada ilçesinde açtığı işyerinde, 12 
işçi çalıştırmak suretiyle otel işletmeciliği faaliyetinde bulunmaktadır. Gelir 
vergisi mükellefi olan Bay (F) 
çalıştırdığı işçiler nedeniyle Mayıs/2007 döneminden itibaren teşvikten 
yararlanmaya başlayacaktır. 
             Örnek 2: 
             (G) 
A.Ş.’nin, 20/2/1992 tarihinde Çanakkale ilinin 
Gökçeada ilçesinde faaliyete geçen işyerinde istihdam ettiği işçi sayısı 
Mayıs/2007 dönemi itibariyle onikidir. Bu durumda 
şirket, Kanunun aradığı şartları taşımak kaydıyla Mayıs/2007 döneminden itibaren 
çalıştırdığı işçiler nedeniyle teşvikten yararlanmaya başlayacaktır. 
 
             4. Sağlanan Teşvik Tutarının Belirlenmesi 
 
             Teşvik 
uygulamasıyla, teşvik kapsamında değerlendirilecek işçiler dolayısıyla 
hesaplanacak gelir vergisinin tamamının veya bir kısmının, verilecek muhtasar 
beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir vergisinden terkin edilmesi suretiyle 
istihdam üzerindeki yükün (istihdamın işverene maliyetinin) azaltılması 
amaçlanmıştır.  
             Terkin 
edilecek tutar, organize sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu işyerleri için 
hesaplanan tutarın tamamı, diğer yerlerdeki işyerleri için ise hesaplanan gelir 
vergisi tutarının %80’i olacaktır. 
             Buna 
göre terkin edilecek tutar, kapsama giren işçi sayısı ile asgari ücret üzerinden 
ödenmesi gereken verginin çarpımı sonucu bulunacak tutarın organize sanayi ve 
endüstri bölgelerindeki işyerlerinde tamamını, diğer yerlerdeki işyerlerinde ise 
% 80'ini aşamayacaktır. Bu işlem çalıştırılan işçi bazında değil uygulamadan 
yararlanabilen işçi sayısı dikkate alınarak toplu olarak yapılacaktır. 
 
             Örnek 1: 
             
Kapsama dahil Çorum ilinin merkez ilçesindeki organize sanayi bölgesinde 
bulunan işyerinde öteden beri faaliyet gösteren ve 28/2/2007 tarihinde 9 işçi 
istihdam eden gelir vergisi mükellefi Bay (H), 1/5/2007 tarihinde istihdam 
ettiği işçi sayısını 12’ye çıkarmıştır. 
             
Mükellef (H), asgari 10 işçi çalıştırma şartını sağlamış olduğundan 
mevcut işçilerinin tamamı için teşvikten yararlanmaya hak kazanmıştır. 12 
işçinin Mayıs/2007 dönemi ücretleri üzerinden (ortalama bir işçinin brüt 1.000 
YTL ücret aldığı varsayımıyla) kesilmesi gereken gelir vergisi tutarı 1.530 YTL 
dir.  
             Bu 
durumda, teşvik kapsamında olan 12 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden 
tahakkuk eden vergiden mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar, 
kapsamdaki işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarı ile kapsamdaki 
işçi sayısının asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi ile çarpılması sonucu 
bulunan tutardan düşük olanı olacaktır. Asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi 
ile işçi sayısının çarpımı sonucu bulunan tutar (71,72x12 =) 860,64 YTL, 
hesaplanan vergiden (1.530 YTL) daha düşük olduğu için terkin edilecek tutar 
860,64 YTL olacaktır.  
             Örnek 2: 
             
Kapsama dahil Sivas ilinde ancak, organize sanayi ve endüstri bölgesi 
dışındaki işyerinde faaliyette bulunan ve Mayıs/2007 dönemi itibariyle 16 işçi 
istihdam eden kurumlar vergisi mükellefi (I) Ltd. Şti., işçilerin tamamı için teşvikten yararlanacaktır. 16 
işçinin Mayıs/2007 dönemi ücretleri üzerinden (ortalama bir işçinin brüt 1.000 
YTL ücret aldığı varsayımıyla) kesilmesi gereken gelir vergisi tutarının %80’i 
(2040x0,80 =)  1.632 YTL dir. 
             Bu 
durumda, teşvik kapsamında olan 16 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden 
tahakkuk eden vergiden mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar, 
kapsamdaki işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarının %80’i ile 
kapsamdaki işçi sayısının asgari ücret üzerinden hesaplanan verginin %80’i ile 
çarpılması sonucu bulunan tutardan düşük olanı esas alınacaktır. Asgari ücret 
üzerinden hesaplanan verginin %80’i (71,72x0.80 =) 57,38 YTL ile işçi sayısının 
çarpımı sonucu bulunan tutar (57,38x16 =) 918,02 YTL, hesaplanan verginin 
%80’inden (1.632 YTL) daha düşük olduğu için terkin edilecek tutar 918,02 YTL 
olacaktır.   
             
Teşvikten yararlanmaya başlanmasından sonra işçi çıkarılması nedeniyle 
işçi sayısında azalma olması halinde, terkin edilecek vergi tutarının 
tespitinde, kalan işçi sayısı dikkate alınacaktır. İşçi sayısındaki azalma 
sonucu işyerindeki işçi sayısının on işçinin altına düşmesi halinde, o işyerinde 
işçi sayısı yeniden on işçiye ulaşmadıkça teşvik uygulanmayacaktır. İşçi sayısı 
on kişiyi tekrar aşan mükellefler, teşvikten kalan süre için 
yararlanacaklardır. 
             Teşvik 
kapsamında baz alınacak işçi sayısının tespitinde, aylık prim ve hizmet 
belgesinde kayıtlı işçi sayısı dikkate alınacaktır.  
             Kıst dönem çalışan işçiler nedeniyle yararlanılacak teşvik 
tutarının belirlenmesinde ise ilgili ayda çalışılan süreye isabet eden ücret 
üzerinden hesaplanan gelir vergisi terkine konu olacaktır. Ancak, bu suretle 
faydalanılacak tutar, asgari ücret üzerinden kıst 
döneme ilişkin olarak ödenmesi gereken verginin tutarını geçemeyecektir. 
             5. Diğer Hususlar 
             5.1. Teşvikin 
Uygulanması 
             5084 
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde düzenlenmiş olan gelir vergisi stopajı 
teşvikinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda Maliye 
Bakanlığına yetki verilmiştir. Bu yetki çerçevesinde teşvikin uygulanmasına 
ilişkin gerekli açıklamalar 2 seri No.lu Yatırımların 
ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğinin "5. Teşvikin Uygulanması" başlıklı 
bölümünde yapılmış bulunmaktadır.  
             Ancak, 
mükelleflerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanabilmek için verecekleri 
bildirim bu Tebliğ ekinde yeniden düzenlenmiştir. Dolayısıyla, bu Tebliğde 
yapılan açıklamalar çerçevesinde vergi teşvikinden yararlanacak mükellefler 
Tebliğ ekindeki bildirimi kullanacaklardır. (Ek:1) 
             5.2. Önceki Tebliğlerde Yapılan 
Açıklamaların Geçerliliği 
             
14, 2 ve 35 seri No.lu 
Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğlerinin bu Tebliğe aykırı olmayan 
hükümleri yürürlüktedir.  
             Tebliğ 
olunur. 
—————————— 
1  6/2/2004 tarihli ve 25365 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
2  4/4/2007 tarihli ve 26483 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
3  4/6/2005 tarihli ve 25835 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
4  17/4/2004 tarihli ve 25436 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
5  20/4/2006 tarihli ve 26145 sayılı Resmî 
Gazete’de yayımlanmıştır. 
   |