5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunda¹ 5615 sayılı Kanunla² yapılan değişiklik sonucu gelir
vergisi stopajı teşvikinin uygulanmasına yönelik açıklamalar bu Tebliğin
konusunu oluşturmaktadır.
1. Gelir Vergisi Stopajı Teşvikinin
Uygulanacağı İller
Gelir
vergisi stopajı teşviki açısından kapsama, 5084 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendinde hüküm altına alınan ve 2 seri
No.lu Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel
Tebliğinin³ "1. Gelir Vergisi Stopajı Teşvikinin Uygulanacağı İller" başlıklı
bölümünde belirtilen iller girmektedir.
Öte
yandan, 5615 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin (D) fıkrasıyla 5084 sayılı Kanuna
eklenen geçici 2 nci madde ile Çanakkale ilinin
Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri de teşvik kapsamına alınmış
bulunmaktadır.
2. Uygulamadan Yararlanacak
Mükellefler
5615
sayılı Kanunla değişik 5084 sayılı Kanunda yer alan gelir vergisi stopajı
teşvikinden, Tebliğin (1) numaralı bölümünde belirtilen il ve ilçelerde;
1/4/2005 tarihinden itibaren yeni işe başlayanlar ile 1/4/2005 tarihinden önce
işe başlamış olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, bu il ve ilçelerdeki
işyerlerinde en az on işçi çalıştırmaları koşuluyla istihdam ettikleri tüm
işçiler için yararlanabileceklerdir.
Dolayısıyla kapsama giren il ve ilçelerdeki tüm gelir ve kurumlar vergisi
mükellefleri bu Tebliğin (3) numaralı bölümünde belirtilen sürelerle sınırlı
olmak üzere asgari on işçi istihdam etmeleri şartıyla gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlanabileceklerdir.
Kanun
kapsamındaki il ve ilçelerde mükelleflerin birden fazla işyeri bulunması
durumunda asgari on işçi çalıştırma şartı işyerlerinin her biri için ayrı ayrı aranacaktır.
Başka
bir ifadeyle, çalıştırılan işçi sayısının on işçiye ulaşıp ulaşmadığı, bu
işyerlerindeki toplam işçi sayısına göre değil her bir işyeri itibariyle Sosyal
Güvenlik Kurumuna (Devredilen Sosyal Sigortalar Kurumu) verilen aylık prim ve
hizmet belgesinde gösterilen işçi sayısı dikkate alınarak
değerlendirilecektir.
2.1. 1/4/2005 Tarihinden İtibaren Yeni İşe
Başlayanların Teşvikten Yararlanması
1/4/2005 tarihinden itibaren yeni işe başlayan mükellefler, en az on işçi
çalıştırmaları koşuluyla Kanun kapsamına giren yerlerdeki işletmelerinde
çalıştırdıkları tüm işçiler için bu teşvikten
yararlanabileceklerdir.
Örnek 1:
(A)
A.Ş. gıda ürünleri imalatı faaliyetinde bulunmak üzere 10/5/2007 tarihinde
Gümüşhane il merkezinde açtığı işyerinde 5 işçi, Tokat il merkezindeki işyerinde
ise 12 işçi çalıştırmaktadır. Kurumlar vergisi mükellefi olan (A) A.Ş.,
Gümüşhane il merkezindeki işyerinde asgari 10 işçi çalıştırılma şartına
uyulmadığından, bu işyerinde çalıştırılan işçiler için teşvikten
yararlanamayacak; Tokat il merkezindeki işyerinde ise 12 işçi çalıştırıldığından
işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanabilecektir.
Örnek 2:
(B)
Ltd. Şti. orman ürünleri ticareti faaliyetinde
bulunmak üzere 14/4/2007 tarihinde Kastamonu il merkezinde açtığı işyerinde 14
işçi; 20/4/2007 tarihinde Kastamonu’nun İnebolu ilçesinde açtığı işyerinde ise 6
işçi çalıştırmaktadır. Kurumlar vergisi mükellefi olan (B) Ltd. Şti., İnebolu ilçesindeki işyerinde asgari 10 işçi
çalıştırılma şartına uyulmadığından bu iş yerinde çalıştırılan işçiler için
teşvikten yararlanamayacak; Kastamonu merkezdeki işyerinde ise 14 işçi
çalıştırıldığından işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanabilecektir.
2.2. 1/4/2005 Tarihinden Önce İşe Başlamış
Olanların Teşvikten Yararlanması
Kanun
kapsamına giren il ve ilçelerde 1/4/2005 tarihinden önce işe başlayanlar, en az
on işçi çalıştırmaları koşuluyla iş yerlerinde fiilen istihdam ettikleri tüm
işçiler için teşvikten yararlanabileceklerdir.
Örnek 1:
21/10/1996 tarihinde işe başlamış olan kurumlar vergisi mükellefi (C)
Ltd. Şti.nin Kanun
kapsamında bulunan Diyarbakır il merkezindeki işyeri için ilgili idareye Mayıs/2007 dönemine ilişkin olarak verilen
aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı 15 kişidir. Bu durumda Şirket bu
işyerinde fiilen çalıştırdığı işçilerin tamamı için Mayıs/2007 döneminden
itibaren teşvikten yararlanacaktır.
Örnek 2:
(D)
Adi Ortaklığı, fındık işleme faaliyetinde bulunmak üzere 1/4/2005 tarihinden
önce Ordu il merkezinde faaliyete başlamış olup, işyerinde 6 işçi
çalıştırmaktadır. Daha sonra adi ortaklık, 1/5/2007 tarihinde 5 işçi daha alarak
aynı işyerinde çalıştırdığı işçi sayısını 11’e çıkarmış ve bu durumu Mayıs/2007
dönemine ilişkin olarak ilgili idareye vermiş olduğu aylık prim ve hizmet
belgesinde tevsik etmiştir. Adi ortaklık, asgari 10 işçi çalıştırma şartını
yerine getirdiği dönemden itibaren 11 işçi için teşvikten
yararlanabilecektir.
3. Uygulamanın Başlama ve Sona Erme
Tarihleri
5084
sayılı Kanunda yer alan gelir vergisi stopajı teşvikinde, 5615 sayılı Kanunla
yapılan değişiklikler 1/5/2007 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yeni
düzenlemeye göre, vergi teşviki uygulaması ilk olarak 2007 yılının Mayıs ayı
ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi için geçerli olacak ve 31/12/2008
tarihine kadar uygulanacaktır.
Ancak
5568 sayılı Kanunun 5 inci maddesi ile değişik 5084 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (h) bendine göre, bu Kanun kapsamına giren
illerdeki yeni yatırımlar nedeniyle uygulanacak vergi teşviki 5084 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan süreye bakılmaksızın,
-
31/12/2007 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için beş
yıl,
-
31/12/2008 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için dört
yıl,
-
31/12/2009 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için üç
yıl
süreyle uygulanacaktır.
Örneğin, 31/12/2008 tarihine kadar tamamlanan bir yatırım için 4 yıl
süreyle teşvik uygulanacak olup, bu yatırım nedeniyle teşvikten yararlanılacak
son tarih 2012 yılının Aralık ayı olacaktır.
Öte
yandan, teşvik uygulaması Çanakkale ilinin Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri için
5615 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin (D) fıkrası ile 5084 sayılı Kanuna
eklenen geçici 2 nci madde gereği 5615 sayılı Kanunun
yayımı tarihinden itibaren, maddede yer alan şartları taşımaları kaydıyla, 5 yıl
süreyle geçerli olacaktır.
Örnek 1:
Bay
(F), 1/5/2007 tarihinde Çanakkale ilinin
Bozcaada ilçesinde açtığı işyerinde, 12
işçi çalıştırmak suretiyle otel işletmeciliği faaliyetinde bulunmaktadır. Gelir
vergisi mükellefi olan Bay (F)
çalıştırdığı işçiler nedeniyle Mayıs/2007 döneminden itibaren teşvikten
yararlanmaya başlayacaktır.
Örnek 2:
(G)
A.Ş.’nin, 20/2/1992 tarihinde Çanakkale ilinin
Gökçeada ilçesinde faaliyete geçen işyerinde istihdam ettiği işçi sayısı
Mayıs/2007 dönemi itibariyle onikidir. Bu durumda
şirket, Kanunun aradığı şartları taşımak kaydıyla Mayıs/2007 döneminden itibaren
çalıştırdığı işçiler nedeniyle teşvikten yararlanmaya başlayacaktır.
4. Sağlanan Teşvik Tutarının Belirlenmesi
Teşvik
uygulamasıyla, teşvik kapsamında değerlendirilecek işçiler dolayısıyla
hesaplanacak gelir vergisinin tamamının veya bir kısmının, verilecek muhtasar
beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir vergisinden terkin edilmesi suretiyle
istihdam üzerindeki yükün (istihdamın işverene maliyetinin) azaltılması
amaçlanmıştır.
Terkin
edilecek tutar, organize sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu işyerleri için
hesaplanan tutarın tamamı, diğer yerlerdeki işyerleri için ise hesaplanan gelir
vergisi tutarının %80’i olacaktır.
Buna
göre terkin edilecek tutar, kapsama giren işçi sayısı ile asgari ücret üzerinden
ödenmesi gereken verginin çarpımı sonucu bulunacak tutarın organize sanayi ve
endüstri bölgelerindeki işyerlerinde tamamını, diğer yerlerdeki işyerlerinde ise
% 80'ini aşamayacaktır. Bu işlem çalıştırılan işçi bazında değil uygulamadan
yararlanabilen işçi sayısı dikkate alınarak toplu olarak yapılacaktır.
Örnek 1:
Kapsama dahil Çorum ilinin merkez ilçesindeki organize sanayi bölgesinde
bulunan işyerinde öteden beri faaliyet gösteren ve 28/2/2007 tarihinde 9 işçi
istihdam eden gelir vergisi mükellefi Bay (H), 1/5/2007 tarihinde istihdam
ettiği işçi sayısını 12’ye çıkarmıştır.
Mükellef (H), asgari 10 işçi çalıştırma şartını sağlamış olduğundan
mevcut işçilerinin tamamı için teşvikten yararlanmaya hak kazanmıştır. 12
işçinin Mayıs/2007 dönemi ücretleri üzerinden (ortalama bir işçinin brüt 1.000
YTL ücret aldığı varsayımıyla) kesilmesi gereken gelir vergisi tutarı 1.530 YTL
dir.
Bu
durumda, teşvik kapsamında olan 12 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden vergiden mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar,
kapsamdaki işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarı ile kapsamdaki
işçi sayısının asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi ile çarpılması sonucu
bulunan tutardan düşük olanı olacaktır. Asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi
ile işçi sayısının çarpımı sonucu bulunan tutar (71,72x12 =) 860,64 YTL,
hesaplanan vergiden (1.530 YTL) daha düşük olduğu için terkin edilecek tutar
860,64 YTL olacaktır.
Örnek 2:
Kapsama dahil Sivas ilinde ancak, organize sanayi ve endüstri bölgesi
dışındaki işyerinde faaliyette bulunan ve Mayıs/2007 dönemi itibariyle 16 işçi
istihdam eden kurumlar vergisi mükellefi (I) Ltd. Şti., işçilerin tamamı için teşvikten yararlanacaktır. 16
işçinin Mayıs/2007 dönemi ücretleri üzerinden (ortalama bir işçinin brüt 1.000
YTL ücret aldığı varsayımıyla) kesilmesi gereken gelir vergisi tutarının %80’i
(2040x0,80 =) 1.632 YTL dir.
Bu
durumda, teşvik kapsamında olan 16 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden vergiden mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar,
kapsamdaki işçilerin ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarının %80’i ile
kapsamdaki işçi sayısının asgari ücret üzerinden hesaplanan verginin %80’i ile
çarpılması sonucu bulunan tutardan düşük olanı esas alınacaktır. Asgari ücret
üzerinden hesaplanan verginin %80’i (71,72x0.80 =) 57,38 YTL ile işçi sayısının
çarpımı sonucu bulunan tutar (57,38x16 =) 918,02 YTL, hesaplanan verginin
%80’inden (1.632 YTL) daha düşük olduğu için terkin edilecek tutar 918,02 YTL
olacaktır.
Teşvikten yararlanmaya başlanmasından sonra işçi çıkarılması nedeniyle
işçi sayısında azalma olması halinde, terkin edilecek vergi tutarının
tespitinde, kalan işçi sayısı dikkate alınacaktır. İşçi sayısındaki azalma
sonucu işyerindeki işçi sayısının on işçinin altına düşmesi halinde, o işyerinde
işçi sayısı yeniden on işçiye ulaşmadıkça teşvik uygulanmayacaktır. İşçi sayısı
on kişiyi tekrar aşan mükellefler, teşvikten kalan süre için
yararlanacaklardır.
Teşvik
kapsamında baz alınacak işçi sayısının tespitinde, aylık prim ve hizmet
belgesinde kayıtlı işçi sayısı dikkate alınacaktır.
Kıst dönem çalışan işçiler nedeniyle yararlanılacak teşvik
tutarının belirlenmesinde ise ilgili ayda çalışılan süreye isabet eden ücret
üzerinden hesaplanan gelir vergisi terkine konu olacaktır. Ancak, bu suretle
faydalanılacak tutar, asgari ücret üzerinden kıst
döneme ilişkin olarak ödenmesi gereken verginin tutarını geçemeyecektir.
5. Diğer Hususlar
5.1. Teşvikin
Uygulanması
5084
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde düzenlenmiş olan gelir vergisi stopajı
teşvikinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda Maliye
Bakanlığına yetki verilmiştir. Bu yetki çerçevesinde teşvikin uygulanmasına
ilişkin gerekli açıklamalar 2 seri No.lu Yatırımların
ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğinin "5. Teşvikin Uygulanması" başlıklı
bölümünde yapılmış bulunmaktadır.
Ancak,
mükelleflerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanabilmek için verecekleri
bildirim bu Tebliğ ekinde yeniden düzenlenmiştir. Dolayısıyla, bu Tebliğde
yapılan açıklamalar çerçevesinde vergi teşvikinden yararlanacak mükellefler
Tebliğ ekindeki bildirimi kullanacaklardır. (Ek:1)
5.2. Önceki Tebliğlerde Yapılan
Açıklamaların Geçerliliği
14, 2 ve 35 seri No.lu
Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğlerinin bu Tebliğe aykırı olmayan
hükümleri yürürlüktedir.
Tebliğ
olunur.
——————————
1 6/2/2004 tarihli ve 25365 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
2 4/4/2007 tarihli ve 26483 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
3 4/6/2005 tarihli ve 25835 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
4 17/4/2004 tarihli ve 25436 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
5 20/4/2006 tarihli ve 26145 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
|