Kanun No. 5569
Kabul Tarihi : 27/12/2006
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; küçük ve orta büyüklükteki
işletmelerin, Türkiye’de faaliyette bulunan bankalar ve diğer malî kurumlardan
almış oldukları ve 31/10/2006 tarihi itibariyle bu kuruluşlar nezdinde donuk veya şüpheli alacaklar hesabına intikal etmiş
bulunan kredi borçlarına ilişkin olarak, çerçeve anlaşma ve sözleşmeleri
kapsamında;
a) Söz
konusu kredi borçlarının vadelerini uzatmak,
b) Bu
işletmelerin kredilerini yenilemek,
c)
İşletmelere ilave yeni kredi vermek,
ç)
Anapara ve/veya asli faiz ve/veya temerrüt faizi veya kâr paylarını indirmek
veya bunlardan vazgeçmek,
d)
Anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını; kısmen veya tamamen iştirake çevirmek,
aynî, nakdî ya
da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik etmek, borçlu
ya da üçüncü kişilere ait aynî değerler karşılığında
kısmen veya tamamen tasfiye etmek,
e)
Diğer bankalarla birlikte hareket ederek protokoller yapmak,
şeklinde alınacak tedbirlerle, malî kesime olan geri ödeme
yükümlülüklerini yerine getirebilmelerine ve istihdama katkıda bulunmaya devam
etmelerine imkân verilmesini sağlamaktır.
(2)
Birinci fıkrada belirtilen, kredileri kısmen veya tamamen iştirake çevirme
işlemi, 4603 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası
Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanuna tâbi
bankalar ile yönetimi ve denetimi Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devredilen
bankalar tarafından yapılamaz.
(3)
30/1/2002 tarihli ve 4743 sayılı Malî Sektöre Olan Borçların Yeniden
Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun uygulamasından yararlanmış olanlar bu Kanun
kapsamına girmez.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a)
Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 3 üncü maddesinde
geçen banka tanımını,
b)
Birlik: Türkiye Bankalar Birliği ve/veya Türkiye Katılım Bankaları
Birliğini,
c)
Çerçeve Anlaşmaları: Bu Kanunun 3 üncü
maddesi uyarınca imzalanacak Finansal Yeniden
Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını,
ç)
Diğer malî kurumlar: Ana faaliyet konuları para ve sermaye piyasaları olan ve bu
konularda kendi özel mevzuatı uyarınca alınan izin ve ruhsat ile faaliyet
gösteren kurumlardan, finansal kiralama şirketleri,
faktoring şirketleri, tüketici finansman şirketleri ve
varlık yönetim şirketleri ile Kredi Garanti Fonu İşletme ve Araştırma A.Ş.’yi,
d)
Kurul: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,
e)
Küçük ve orta büyüklükteki işletme (KOBİ): İki yüz elli kişiden az yıllık
çalışan istihdam eden veya yıllık net satış hasılatı ya da bilanço aktif toplamı yirmibeş milyon Yeni Türk Lirasını aşmayan
işletmeleri,
f)
Sözleşme: Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmaları kapsamında yapılan finansal yeniden
yapılandırma sözleşmelerini,
ifade
eder.
Finansal
yeniden yapılandırma çerçeve anlaşmaları
MADDE 3 – (1) Bankalar ile diğer malî kurumların ve Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu ile Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketinin alacakları; Birlik tarafından hazırlanacak, alacaklı kurumların
yetkili temsilcilerince imzalanacak ve onaylama ve kabule ilişkin genel şartları
Kurul tarafından bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir ay içerisinde
çıkarılacak yönetmelikte gösterilecek olan Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları kapsamında ve bu anlaşmaların Kurul
tarafından onaylandığı tarihten itibaren iki yıllık bir süre içinde finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine bağlanmak
şartıyla gerektiğinde, ihtiyaç duyacakları makine-ekipmanın teminine yönelik
bunların rehni karşılığı kredi kullandırımı da dahil olmak üzere, ilave finansman sağlanmak
suretiyle yeniden yapılandırılabilir veya yeni itfa planlarına
bağlanabilir.
(2)
Gerektiğinde ilave finansman da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılacak
veya yeni bir itfa planına bağlanacak alacakların kapsamı; borçluların
nitelikleri, asgari tutar ve şartları ve alacaklılar ile borçlular arasında ayrı
ayrı imzalanacak finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerinin asgari unsurları birinci fıkradaki usûlle
saptanan Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmalarıyla belirlenir. Finansal Yeniden
Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını imzalamayanlar tarafından yapılacak sözleşme
ve işlemler için bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
(3)
Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları hükümleri kapsamında
düzenlenecek finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerini imzalamış KOBİ’lerin, 31/10/2006 tarihine kadar vadesi geldiği halde
ödenmemiş bulunan; elektrik, doğalgaz, telefon veya su kullanımından kaynaklanan borçları ile Maliye Bakanlığına
bağlı vergi daireleri ile sosyal güvenlik kurumlarına olan ve 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun veya tâbi
oldukları mevzuat hükümlerine göre takip edilen borçları, ilgililerin sözleşme tarihinden itibaren iki ay içinde
başvurmaları halinde, teminat aranmaksızın kanunî faiz oranı uygulanmak
suretiyle yirmidört aya kadar tecil edilebilir. Bu
kapsamdaki borçlar nedeniyle daha önce uygulanmış hacizler, yapılan ödemelere
paralel olarak kaldırılır.
(4) Alacaklı ve borçlu taraflar arasında
imzalanacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine bankalar ve diğer malî kurumlar dışında kalan alacaklılar da
taraf sıfatıyla katılabilir.
(5)
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi, Türkiye Halk Bankası Anonim
Şirketi, Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar kapsamında borçları gerektiğinde ilave finansman
da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılan veya yeni bir itfa planına
bağlanan borçlularla yapılacak finansal yeniden
yapılandırma sözleşmelerine taraf olmaya yetkilidir.
(6)
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ve Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketi, Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar kapsamında borçlu KOBİ’lerle yapılacak finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerine ilave finansman sağlamamak kaydıyla taraf
olabilirler.
(7)
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları
kapsamında finansal yeniden yapılandırma sözleşmesi
imzalandığı takdirde, bu sözleşmeleri imzalayan KOBİ’lerden olan alacaklara ilişkin zamanaşımı, sözleşme
tarihi itibarıyla kesilmiş sayılır.
(8)
Alacaklı banka ya da diğer malî kurumlar tarafından bu
Kanun kapsamındaki kredilere, 4/12/1984
tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanuna
dayanılarak bileşik faiz yürütülemez.
Vergi istisnaları ve teşvik
belgeleri
MADDE 4 – (1) Finansal Yeniden
Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları hükümleri kapsamında düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma sözleşmeleri ve bu sözleşmeler
kapsamında yapılacak işlemlerle ilgili olarak aşağıdaki hükümler
uygulanır.
a)
Çerçeve anlaşmalar ile sözleşmeler ve bunların belirlediği esaslar uyarınca
yapılacak işlemler ve düzenlenecek kâğıtlar 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununa göre ödenecek damga vergisi ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı
Harçlar Kanununa göre ödenecek harçlardan,
b)
Çerçeve anlaşmalar ve sözleşmeler uyarınca alacaklı bankalar tarafından her ne
nam altında olursa olsun tahsil edilecek tutarlar 13/7/1956 tarihli ve 6802
sayılı Gider Vergileri Kanunu gereği ödenecek banka ve sigorta muameleleri
vergisinden,
c)
Çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler kapsamında kullandırılan krediler
kaynak kullanımı destekleme fonundan,
ve
diğer fonlar ile malî yükümlülüklerden istisna edilir.
(2)
İstisna, alacaklı kuruluşların çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler
uyarınca edindikleri varlıkları elden çıkardıkları hallerde de
uygulanır.
(3)
İstisna uygulaması, sözleşme hükümlerinin borçlu KOBİ’ler tarafından yerine getirilememesi veya getirilmemesi
hallerinde alacağın hukukî yollardan tahsili aşamalarında ödenmesi gereken
vergi, resim ve harçlar açısından da geçerlidir.
(4)
5411 sayılı Bankacılık Kanununun 53 üncü
maddesinin ikinci fıkrası uyarınca karşılık ayrılmış olan kısımlar hariç olmak
üzere, sözleşme hükümleri uyarınca tahsilinden vazgeçilen alacak tutarları Vergi
Usul Kanunu hükümlerine göre alacaklı için değersiz alacak, borçlu için ise
vazgeçilen alacak olarak dikkate alınır.
(5)
Sözleşme ile uygulamaya konulan işlemlerin gerçekleşmemesi halinde dahi,
uygulanmış olan vergi, resim ve harç istisnaları geri
alınmaz.
(6)
Finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine göre
borçları yeniden yapılandırılan ve yeni bir itfa planına bağlanan borçlu KOBİ’ler tarafından alınmış olan teşvik belgelerinin
süreleri ile ihracat taahhüt süreleri, sözleşmeler ile belirlenen süreler kadar
uzatılmış sayılır.
(7) Bu
madde kapsamındaki istisnalara ilişkin olarak KOBİ’lere uygulanacak müeyyidelerden bankalara rücu edilecekler için, yeniden yapılandırmaya konu borç
tutarının yüzde beşinin ödenmemiş olması şartı aranır.
(8)
Kredilerin teminatlarının ya da alacaklı malî kurum
tarafından iştirak olarak edinilecek KOBİ’nin varlık
ve yükümlülüklerinin gerçeğe uygun değerine ilişkin değerleme, borçlu tarafından
talep edilmesi durumunda, Kurulca ya da Sermaye
Piyasası Kurulunca değerleme yapmaya yetkilendirilmiş kişi veya kuruluşlar
tarafından yapılır.
Yürürlük
MADDE 5 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 6 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
29/12/2006 |