| 
   
                                Beyan üzerine tarh ve tahakkuk ettirilen vergilere ilişkin beyannamelerin 
verilme süreleri ilgili vergi kanunları ile belirlenmiş olup beyannamelerin 
şekil, içerik ve eklerini belirlemeye Bakanlığımız yetkili 
kılınmıştır. 
             
Bakanlığımızca bugüne kadar yapılan düzenlemeler ile beyannamelerde yer 
alması gereken bilgiler ilgili vergi kanunları esas alınmak suretiyle 
belirlenmiş bulunmaktadır. 
             
Bilindiği üzere, beyannamelerin ilgili vergi kanunlarında belirlenen 
sürelerde verilmesi esastır. Kanuni süresi içerisinde verilen bir beyannamenin 
eksik ve/veya hatalı olduğu hallerde, mükellef tarafından kanuni süre geçmeden veya kanuni süre geçtikten sonra bu hata ve/veya eksiklikleri düzeltici 
mahiyette yeni bir beyanname verilmesi mümkündür. Diğer taraftan, beyannamenin 
kanuni süresi içinde verilmeyerek bu süre geçtikten 
sonra verilmesi ve yine bu şekilde verilmiş olan beyannamede yer alan hata 
ve/veya eksikliklerin giderilmesi amacıyla yeni beyanname verilmesi söz konusu 
olabilmektedir. 
             
Yukarıda belirtildiği şekilde kanuni süresi içerisinde veya kanuni süresi 
geçtikten sonra verilmiş olan ilk beyannamelerde yer 
alan hata ve/veya eksiklikleri düzeltmek amacıyla verilen beyannameler kimi 
zaman yalnızca ilk beyannameye ek olacak şekilde "ek beyanname" olarak, kimi 
zaman da ilk beyanı kapsayacak şekilde "düzeltme beyannamesi" olarak 
verilebilmektedir. 
             
Mükelleflere daha iyi hizmet verilebilmesi ve gerçek vergi matrahı 
üzerinden gerekli tarhiyatın yapılabilmesi için; daha 
önce verilmiş bulunan beyanname veya beyannamelerdeki hata ve/veya eksikliklere 
ilişkin verilecek düzeltme beyannamelerinin, daha önce verilen beyanname ya da beyannamelerdeki bilgileri de kapsayacak şekilde 
verilmesi uygun görülmüştür.  
             Bu 
beyannamelerin; daha önce verilmiş beyannamedeki matrah ve/veya vergiyi 
azaltıcı, sonraki döneme devredilen vergiyi artırıcı, mahsup, tecil ya da iade tutarını artırıcı nitelikte olması halinde durumu 
izah eden bir dilekçe ekinde verilmesi gerekmektedir.  
             213 
sayılı Vergi Usul Kanununun(1) mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, bu 
Tebliğin yürürlük tarihinden itibaren elektronik ortamda gönderilen 
beyannamelere ilişkin olarak verilecek düzeltme beyannamelerinin de 
340(2) ve 346(3) Sıra No.lu 
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde yapılan açıklamalar doğrultusunda 
elektronik ortamda gönderilme mecburiyeti getirilmiştir. Elektronik ortamda 
gönderilme mecburiyeti getirilen düzeltme beyannamelerinin, elden verilmesi veya 
posta ile gönderilmesi durumunda, Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci 
maddesine göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır. 
             Söz 
konusu beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi safhasında durumu 
açıklayan yazılı izahat, elektronik ortamda "Düzeltme Beyannamesi Gerekçesi" 
başlığı altında yapılacaktır. 
             
Mükellefler tarafından verilecek söz konusu düzeltme beyannamelerinin, 
önceki beyanname ya da beyannamelerdeki bilgileri 
kapsayacak nitelikte olmaması halinde; Vergi Usul Kanununun 352 nci maddesinin "II’nci derece 
usulsüzlükler" başlıklı fıkrasının 7 numaralı bendine göre usulsüzlük cezası 
uygulanacaktır. 
             Bu 
Tebliğ ile getirilen düzenlemeler, Tebliğin yayım tarihini izleyen ikinci iş 
gününde yürürlüğe girecektir. 
             Tebliğ 
olunur. 
  
—————————— 
(1) 10/1/1961 
tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 
(2) 30/9/2004 
tarihli ve 25599 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 
(3) 3/3/2005 
tarihli ve 25744 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 
   |