3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun 12 nci maddesi ile Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri
Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik’in1 7 nci maddesinin Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye
dayanılarak, Yeminli Mali Müşavirlerin tasdik hizmeti vermek suretiyle hesap ve
işlemlerini doğrulayacakları mükelleflerle ilgili olarak, tasdik hizmeti
verilecek mükelleflerin doğrudan ya da silsile yoluyla ticari ilişkide
bulundukları diğer mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinden bilgi istenmesine
ilişkin bir düzenlemenin getirilmesi ve bu düzenlemeye ilişkin usul ve esasların
belirlenmesi ile evvelce yayımlanmış olan 242 ve 37
Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel
Tebliğlerinde3 yer verilmiş
olan bazı hükümlerin değiştirilmesi gerekli görülmüştür.
Diğer
taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunun mükerrer 227 nci maddesinin 2 numaralı bendi ile, vergi kanunlarında yer
alan muafiyet istisna, yeniden değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden
yararlanılmasını Bakanlığımızca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya, bu
uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili
kılınmıştır. Anılan maddede ayrıca, 2 numaralı bent hükmüne göre yararlanılması
yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz şartına bağlanan
konularda, tasdik raporunu zamanında
ibraz etmeyen mükelleflerin tasdike konu haktan yararlanamayacakları ile
Bakanlığımızın tasdik raporlarının ibraz süresini iki aya kadar uzatmaya yetkili
olduğu hususları hükme bağlanmıştır. Bu çerçevede, yararlanılması yeminli mali
müşavir tasdik raporu ibraz zorunluluğuna bağlanmış olan yatırım indirimi
istisnası ve kurumlar vergisi istisnası konularında veya içerisinde anılan
konuların da değerlendirilmiş olduğu yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamesi ve eklerinin tasdiki (tam tasdik) konusunda yeminli mali
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporlarının Yeminli Mali Müşavirler Odaları
vasıtasıyla vergi dairelerine teslimine ilişkin bazı düzenlemelerin yapılması
gerekli görülmüştür.
I - Yeminli Mali Müşavirlerden Bilgi
İstenmesi
27 Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
Genel Tebliğinin4, teyit alınması suretiyle karşıt inceleme yapılması
konusundaki düzenlemeleri saklı kalmak üzere, yeminli mali müşavirler; tasdik
hizmeti verdikleri mükelleflerin doğrudan ya da
silsile yoluyla ticari ilişkide bulunduğu kişiler ile ilgili olarak varsa bu
kişilere tam tasdik hizmeti veren diğer yeminli mali müşavirlerden bilgi
isteyebilirler. Bilgi tam tasdik hizmeti veren yeminli mali müşavirlerden
istenebilecektir.
Bilgi istemlerinin tasdik konusu ile sınırlı olması ve
yeminli mali müşavirin tasdik hizmeti verdiği mükellef ile hakkında bilgi
istenen mükellef arasındaki ticari ilişki ile doğrudan bağlantılı olması
gerekir.
Kendisinden bilgi istenen yeminli mali müşavirler tam
tasdik hizmeti verdikleri mükelleflere ilişkin olarak yukarıda belirtilen
nitelikte ve harici bir araştırmayı gerektirmeyen bilgileri
verebilirler.
Bilgi verme işlemi, zorunlu olarak yerine getirilmesi
öngörülmüş bir işlem değildir. Dolayısıyla, kendisinden bilgi istenilen yeminli
mali müşavirler; istenilen bilgileri verebilecekleri gibi, diledikleri takdirde
bilgi vermekten imtina da edebileceklerdir. Ancak , bilgi yazısı verdikleri bir
konuda sonradan; evvelce vermiş oldukları bilgilerin içeriğine yönelik herhangi
bir düzeltme yapmaları sözkonusu olamayacaktır. Bilgi yazısı veren yeminli
mali müşavirlerin; sonradan, evvelce vermiş oldukları bilgilerin içeriğine yönelik düzeltme
yapılması talebinde bulundukları gibi bir husus ileri sürmeleri, verdikleri
bilgilerin doğruluğuna ilişkin sorumluluklarını ortadan kaldırmayacaktır. Bu
itibarla, yeminli mali müşavirlerin vermiş oldukları bilgi yazılarında yer alan
hususları, dikkat ve özenle tetkik etmeleri sorumlulukları açısından önem arz
etmektedir.
A - Bilgi
İsteme Yazıları ile İlgili Usul ve
Esaslar:
Bilginin yazılı olarak istenmesi ve bilgi isteme
yazılarında en az aşağıdaki hususların yer alması gerekir.
- Bilgi talebinde bulunan yeminli mali müşavirin
adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür
ve sicil numarası, adresi, telefon ve benzeri
diğer bilgiler,
- Bilgi talebinde bulunan yeminli
mali müşavirin tasdik hizmeti verdiği mükellefin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik
numarası, adresi, telefon ve benzeri diğer bilgiler,
- Tasdik sözleşmesinin tarihi ve
sayısı,
- Hakkında bilgi talep edilen
mükellefin adı-soyadı veya unvanı, vergi kimlik numarası, adresi ve benzeri diğer bilgiler.
Bilgi isteme yazılarında, hakkında bilgi istenen
mükellefin tasdik hizmeti verilen mükellef ile ticari ilişkisi ve istenen bilgi
açıklıkla belirtilecektir.
Bilgi isteme talepleri yazılı olarak cevaplandırılacak ve
cevap yazıları ilgili yeminli mali müşavir tarafından imzalanıp mühürle tasdik
edilecektir. Yeminli mali müşavirlerin cevap yazılarında en az aşağıdaki
hususların yer alması gerekir.
- Cevap yazısını düzenleyen yeminli mali müşavirin
adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür ve
sicil numarası, adresi, telefon ve benzeri diğer bilgiler,
- Cevap yazısını düzenleyen
yeminli mali müşavirin tam tasdik hizmeti verdiği mükellefin adı-soyadı veya
unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik numarası, adresi, telefon ve
benzeri diğer
bilgiler,
- Tam tasdik sözleşmesinin tarihi, sayısı, ilgili meslek
odası ve vergi dairesine veriliş tarihi,
- Hakkında bilgi verilen mükellefin yevmiye defteri onay
bilgileri,
- Bilgi istenen konu ile ilgili yevmiye kayıtlarının tarih
ve numarası,
- Katma değer vergisi iadesi tasdik işlemleri için, mal
veya hizmet alımına ilişkin bilgi istemlerinde hakkında bilgi verilen mükellefin
bilgi istemine konu işlemin gerçekleştiği dönemdeki KDV beyanları hakkında bilgi
(teslim ve hizmet tutarı, istisna tutarı, KDV matrahı, hesaplanan KDV tutarı,
ödenecek/sonraki döneme devreden KDV tutarı, tahakkuk fişinin tarih ve
numarası),
- Hakkında bilgi verilen mükellefin malları (imalatçılarda
hammaddeyi) tedarik ettiği alt firmalara ilişkin bilgiler (malın veya
hammaddenin satın alındığı kişinin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi
kimlik numarası, malın KDV dahil toplam bedeli, düzenlenen belgenin tarih
ve numarası), (mal veya hammadde alımlarının çok sayıda kişiden yapıldığı
hallerde en yüksek 10 alıma ilişkin bilgilerin verilmesi yeterli
olacaktır).
Yukarıda yer alan esaslara uygun
olarak düzenlenen cevap yazılarını alan yeminli mali müşavirler, hakkında bilgi verilen mükellef nezdinde karşıt inceleme yapmakla yükümlü olmayacaklardır.
Şu kadar ki, tasdiki yapan yeminli mali müşavirin hakkında bilgi verilen
mükellefin alt mükellefleri ile ilgili karşıt inceleme yükümlülüğünün devam
edeceği tabiidir. Öte yandan, katma değer vergisi iadesi tasdik işlemlerinde,
süresinde tam tasdik sözleşmesi yapmamış mükellefler ile ilgili olarak, bu
mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinden bilgi istenilmesi sözkonusu olmayacaktır. Ancak, buna rağmen alınmış bir bilgi
yazısı var ise, alınan bu bilgi cevap yazılarına ilgili yeminli mali müşavirce
ve vergi dairesince itibar edilmeyecektir.
Yeminli mali müşavirler
tarafından düzenlenen bilgi talep yazıları ile bilgi cevap yazılarına
sayı verilmesi ve bu yazıların "Serbest
Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma
Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik"5 hükümlerine göre saklanması
gerekir.
B –
Sorumluluk:
Bilgi veren yeminli mali müşavirler verdikleri bilgilerin
doğruluğundan genel hükümler uyarınca sorumludurlar.
Bilgi isteyen yeminli mali
müşavirler aldıkları bilgileri titiz bir şekilde kontrol etmekle yükümlüdürler. Bilgilerin birbiriyle veya bilgi isteyen
yeminli mali müşavirin elindeki diğer bilgi, belge ve kanıtlarla uyumlu olmadığı
hallerde veya tereddüt uyandıran sair durumlarda alınan
bilgi kullanılmadan önce
gerekli araştırmaların yapılması,
yapılan
araştırmalar
sonucunda uyumsuzluklar ve tereddütler giderildiği
takdirde alınan bilgiye itibar edilmesi gerekir.
Diğer yeminli mali müşavirlerden aldıkları bilgileri
gerekli kontrolleri yapmadan işleme koyan yeminli mali müşavirler doğacak
sonuçlardan sorumlu olacaklardır.
Yeminli mali müşavirlerden
yukarıda belirtilen şekilde elde edilen bilgilerin gizliliğine dikkat edilmesi yasal bir zorunluluktur. Bu zorunluluğa
uyulmaması halinde ilgili mevzuat uyarınca gerekli işlemin yapılacağı
tabiidir.
II – 24 Sıra
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinde “Tasdik Raporunun
İbraz Süresi” ne ilişkin olarak yer
verilen düzenleme aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tasdik raporlarının ilgili yıl gelir veya kurumlar
vergisi beyannameleri ile birlikte veya beyannamenin verildiği ayı takip eden
iki ay içerisinde verilmesi gerekir.”
III – 37 Sıra
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin “Beyannamelerini
imzalatma kapsamında olan mükellefler:” başlıklı 2.1. bölümü başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ 2.1. Beyannamelerini imzalatma mecburiyeti kapsamında
olan mükellefler:
Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı
nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden 2004 yılı
aktif toplamı 3.000.000 ve net satışlar toplamı 6.000.000 Yeni Türk Lirasını
aşmayan mükelleflerdir.”
Anılan
Tebliğin “2.2. Beyannamelerini imzalatma kapsamı dışındaki mükellefler:” başlığı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ 2.2. Beyannamelerini imzalatma mecburiyeti kapsamı
dışındaki mükellefler:”
IV- Yatırım
İndirimi, Kurumlar Vergisi İstisnası ve Tam Tasdik Raporlarının Yeminli Mali
Müşavirler Odaları vasıtasıyla Vergi Dairelerine teslimi
:
Bu konuda evvelce, Bakanlığımızca yayımlanan 20 Sıra
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinde6;
“yeminli mali müşavirlik tasdik raporlarının bazı illerde meslek odaları
vasıtasıyla vergi dairelerine teslimi konusunda Bakanlığımızca gerekli
düzenlemelerin yapılabileceği,” hususu öngörülmüş olup, bu çerçevede sözkonusu raporların meslek odaları vasıtasıyla vergi
dairelerine teslimi konusunda aşağıdaki düzenlemelerin yapılması gerekli
görülmüştür.
1-Yeminli mali
müşavirlerin gerek bulundukları il sınırları içerisindeki mükelleflere ve
gerekse bulundukları il sınırları dışındaki diğer illerde bulunan mükelleflere
ait tasdik raporlarını (tam tasdik, yatırım indirimi, kurumlar vergisi istisnası
veya içerisinde bu konuların değerlendirildiği tam tasdik raporları) varsa
bulundukları ilde kurulmuş Yeminli Mali Müşavirler Odasına beyanname verme
dönemi sonuna kadar veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde
imza karşılığında teslim etmeleri halinde, bu teslimleri vergi dairesine
yapılmış olarak kabul edilecektir.
2-İlgili Yeminli
Mali Müşavirler Odasınca bu raporlar; en geç beyannamenin verildiği ayı takip
eden iki aylık sürenin sonundan itibaren 15 gün içerisinde gerek bulunulan
ildeki mükelleflerin bağlı bulundukları vergi dairelerine, gerekse bulunulan il
dışındaki diğer illerde bulunan mükelleflerin bağlı bulundukları vergi
dairelerine oda tarafından görevlendirilecek yetkili elemanlar vasıtasıyla imza
karşılığında teslim edilecektir.
3-Oda’ya yeminli
mali müşavirlerce teslim edilecek tasdik raporlarını vergi dairelerine teslim
edecek yetkili ve Oda’ca verilmiş özel kimlik taşıyan elemanların kimlikleri,
Vergi Dairesi Başkanlığı kanalıyla o ilde bulunan vergi dairelerine önceden
bildirilecektir.
4-Oda tarafından
görevlendirilecek yetkili elemanlarca vergi dairelerine getirilecek tasdik
raporları, vergi daireleri tarafından görevlendirilecek yetkililerce imza
karşılığı teslim alınacaktır.
5-Sözkonusu tasdik raporlarının yukarıda öngörülen şekilde
teslimi için gerekli tedbirler ilgili Vergi Dairesi Başkanlığı ile Yeminli Mali
Müşavirler Odası tarafından müştereken alınacaktır.
Bu
uygulamada; beyanname verme dönemi
sonuna kadar veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde ilgili
odalara teslim edilecek tasdik raporlarının, beyannamenin verildiği ayı takip
eden iki aylık sürenin sonundan itibaren 15 gün içerisinde ilgili vergi
dairelerine intikalinin sağlanması, ilgili yeminli mali müşavirler odasının
sorumluluğundadır. Bu sorumluluğun öngörülen sürede yerine getirilmemiş olması,
bir başka ifadeyle sözkonusu raporların öngörülen 15
günlük süreden sonra ilgili vergi dairelerine ibrazı halinde ise bu raporlar
ilgili vergi dairelerince teslim alınmayacaktır.
Sözkonusu raporlar; öngörülen 15 günlük süreden sonra her
hangi bir şekilde (posta, kargo, kurye v.b.) ilgili vergi dairelerine intikal
ettirilmiş olsa bile bu raporlar uyarınca vergi dairelerince işlem tesis
olunmayacaktır.
İçerisinde yeminli mali müşavirlik tasdik raporu ibrazı
zorunluluğuna bağlanmış her hangi bir konu bulunmayan tam tasdik raporlarının da
yukarıda belirtilen düzenleme çerçevesinde ilgili vergi dairelerine teslimi
mümkün olabilecektir.
Tebliğ
olunur.
––––––––––––––––––––––––
1 2/1/1990 tarih ve 20390 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanmıştır.
2 24/3/1998 tarih ve 23296 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır.
3 3/3/2005 tarih ve 25744 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanmıştır.
4 6/12/2000 tarih
ve 24252 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
5 3/1/1990 tarih ve 20391 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanmıştır.
6 19/2/1996 tarih ve 22559 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. |