3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci 
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun 12 nci maddesi ile Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri 
Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında 
Yönetmelik’in1  7 nci maddesinin Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye 
dayanılarak, Yeminli Mali Müşavirlerin tasdik hizmeti vermek suretiyle hesap ve 
işlemlerini doğrulayacakları mükelleflerle ilgili olarak, tasdik hizmeti 
verilecek mükelleflerin doğrudan ya  da silsile yoluyla ticari ilişkide 
bulundukları diğer mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinden bilgi istenmesine 
ilişkin bir düzenlemenin getirilmesi ve bu düzenlemeye ilişkin usul ve esasların 
belirlenmesi ile evvelce yayımlanmış olan 242  ve  37 
Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci 
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel 
Tebliğlerinde3  yer verilmiş 
olan bazı hükümlerin değiştirilmesi gerekli görülmüştür.  
   Diğer 
taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunun mükerrer 227 nci maddesinin 2 numaralı bendi ile, vergi kanunlarında yer 
alan muafiyet istisna, yeniden değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden 
yararlanılmasını Bakanlığımızca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali 
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya, bu 
uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili 
kılınmıştır. Anılan maddede ayrıca, 2 numaralı bent hükmüne göre yararlanılması 
yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz şartına bağlanan 
konularda, tasdik raporunu  zamanında 
ibraz etmeyen mükelleflerin tasdike konu haktan yararlanamayacakları ile 
Bakanlığımızın tasdik raporlarının ibraz süresini iki aya kadar uzatmaya yetkili 
olduğu hususları hükme bağlanmıştır. Bu çerçevede, yararlanılması yeminli mali 
müşavir tasdik raporu ibraz zorunluluğuna bağlanmış olan yatırım indirimi 
istisnası ve kurumlar vergisi istisnası konularında veya içerisinde anılan 
konuların da değerlendirilmiş olduğu yıllık gelir veya kurumlar vergisi 
beyannamesi ve eklerinin tasdiki (tam tasdik) konusunda yeminli mali 
müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporlarının Yeminli Mali Müşavirler Odaları 
vasıtasıyla vergi dairelerine teslimine ilişkin bazı düzenlemelerin yapılması 
gerekli görülmüştür.  
I - Yeminli Mali Müşavirlerden Bilgi 
İstenmesi 
27 Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali 
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu 
Genel Tebliğinin4, teyit alınması suretiyle karşıt inceleme yapılması 
konusundaki düzenlemeleri saklı kalmak üzere, yeminli mali müşavirler; tasdik 
hizmeti verdikleri mükelleflerin doğrudan ya da 
silsile yoluyla ticari ilişkide bulunduğu kişiler ile ilgili olarak varsa bu 
kişilere tam tasdik hizmeti veren diğer yeminli mali müşavirlerden bilgi 
isteyebilirler. Bilgi tam tasdik hizmeti veren yeminli mali müşavirlerden 
istenebilecektir. 
Bilgi istemlerinin tasdik konusu ile sınırlı olması ve 
yeminli mali müşavirin tasdik hizmeti verdiği mükellef ile hakkında bilgi 
istenen mükellef arasındaki ticari ilişki ile doğrudan bağlantılı olması 
gerekir. 
Kendisinden bilgi istenen yeminli mali müşavirler tam 
tasdik hizmeti verdikleri mükelleflere ilişkin olarak yukarıda belirtilen 
nitelikte ve harici bir araştırmayı gerektirmeyen bilgileri 
verebilirler. 
Bilgi verme işlemi, zorunlu olarak yerine getirilmesi 
öngörülmüş bir işlem değildir. Dolayısıyla, kendisinden bilgi istenilen yeminli 
mali müşavirler; istenilen bilgileri verebilecekleri gibi, diledikleri takdirde 
bilgi vermekten imtina da edebileceklerdir. Ancak , bilgi yazısı verdikleri bir 
konuda sonradan; evvelce vermiş oldukları bilgilerin içeriğine yönelik herhangi 
bir düzeltme yapmaları sözkonusu  olamayacaktır. Bilgi yazısı veren yeminli 
mali müşavirlerin; sonradan, evvelce vermiş oldukları  bilgilerin içeriğine yönelik düzeltme 
yapılması talebinde bulundukları gibi bir husus ileri sürmeleri, verdikleri 
bilgilerin doğruluğuna ilişkin sorumluluklarını ortadan kaldırmayacaktır. Bu 
itibarla, yeminli mali müşavirlerin vermiş oldukları bilgi yazılarında yer alan 
hususları, dikkat ve özenle tetkik etmeleri sorumlulukları açısından önem arz 
etmektedir.  
A - Bilgi 
İsteme Yazıları ile İlgili  Usul ve 
Esaslar: 
Bilginin yazılı olarak istenmesi ve bilgi isteme 
yazılarında en az aşağıdaki hususların yer alması gerekir. 
-   Bilgi talebinde bulunan yeminli mali müşavirin 
adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür 
ve sicil numarası, adresi, telefon ve benzeri 
diğer bilgiler, 
-   Bilgi talebinde bulunan yeminli 
mali müşavirin tasdik hizmeti verdiği mükellefin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik 
numarası, adresi, telefon ve benzeri diğer bilgiler, 
-   Tasdik sözleşmesinin tarihi ve 
sayısı, 
-   Hakkında bilgi talep edilen 
mükellefin adı-soyadı veya unvanı, vergi kimlik numarası, adresi ve benzeri diğer bilgiler. 
Bilgi isteme yazılarında, hakkında bilgi istenen 
mükellefin tasdik hizmeti verilen mükellef ile ticari ilişkisi ve istenen bilgi 
açıklıkla belirtilecektir. 
  
Bilgi isteme talepleri yazılı olarak cevaplandırılacak ve 
cevap yazıları ilgili yeminli mali müşavir tarafından imzalanıp mühürle tasdik 
edilecektir. Yeminli mali müşavirlerin cevap yazılarında en az aşağıdaki 
hususların yer alması gerekir. 
-   Cevap yazısını düzenleyen yeminli mali müşavirin 
adı-soyadı, bağlı olduğu oda ve vergi dairesi, vergi kimlik numarası, mühür ve 
sicil numarası, adresi, telefon ve benzeri diğer bilgiler, 
-   Cevap yazısını düzenleyen 
yeminli mali müşavirin tam tasdik hizmeti verdiği mükellefin adı-soyadı veya 
unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik numarası, adresi, telefon ve 
benzeri diğer 
bilgiler, 
-   Tam tasdik sözleşmesinin tarihi, sayısı, ilgili meslek 
odası ve vergi dairesine veriliş tarihi, 
-   Hakkında bilgi verilen mükellefin yevmiye defteri onay 
bilgileri, 
-   Bilgi istenen konu ile ilgili yevmiye kayıtlarının tarih 
ve numarası, 
-     Katma değer vergisi iadesi tasdik işlemleri için, mal 
veya hizmet alımına ilişkin bilgi istemlerinde hakkında bilgi verilen mükellefin 
bilgi istemine konu işlemin gerçekleştiği dönemdeki KDV beyanları hakkında bilgi 
(teslim ve hizmet tutarı, istisna tutarı, KDV matrahı, hesaplanan KDV tutarı, 
ödenecek/sonraki döneme devreden KDV tutarı, tahakkuk fişinin tarih ve 
numarası), 
-     Hakkında bilgi verilen mükellefin malları (imalatçılarda 
hammaddeyi) tedarik ettiği alt firmalara ilişkin bilgiler (malın veya 
hammaddenin satın alındığı kişinin adı-soyadı veya unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi 
kimlik numarası, malın KDV dahil toplam bedeli, düzenlenen belgenin tarih 
ve numarası), (mal veya hammadde alımlarının çok sayıda kişiden yapıldığı 
hallerde en yüksek 10 alıma ilişkin bilgilerin verilmesi yeterli 
olacaktır). 
Yukarıda yer alan esaslara uygun 
olarak düzenlenen cevap yazılarını alan yeminli mali müşavirler, hakkında bilgi verilen mükellef nezdinde karşıt inceleme yapmakla yükümlü olmayacaklardır. 
Şu kadar ki, tasdiki yapan yeminli mali müşavirin hakkında bilgi verilen 
mükellefin alt mükellefleri ile ilgili karşıt inceleme yükümlülüğünün devam 
edeceği tabiidir. Öte yandan, katma değer vergisi iadesi tasdik işlemlerinde, 
süresinde tam tasdik sözleşmesi yapmamış mükellefler ile ilgili olarak, bu 
mükelleflerin yeminli mali müşavirlerinden bilgi istenilmesi sözkonusu olmayacaktır. Ancak, buna rağmen alınmış bir bilgi 
yazısı var ise, alınan bu bilgi cevap yazılarına ilgili yeminli mali müşavirce 
ve vergi dairesince itibar edilmeyecektir. 
Yeminli mali müşavirler 
tarafından düzenlenen bilgi talep yazıları ile bilgi cevap yazılarına 
sayı verilmesi ve bu yazıların "Serbest 
Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma 
Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik"5 hükümlerine göre saklanması 
gerekir.  
B – 
Sorumluluk: 
Bilgi veren yeminli mali müşavirler verdikleri bilgilerin 
doğruluğundan genel hükümler uyarınca sorumludurlar. 
Bilgi isteyen yeminli mali 
müşavirler aldıkları bilgileri titiz bir şekilde kontrol etmekle yükümlüdürler. Bilgilerin birbiriyle veya bilgi isteyen 
yeminli mali müşavirin elindeki diğer bilgi, belge ve kanıtlarla uyumlu olmadığı 
hallerde veya tereddüt uyandıran sair durumlarda alınan   
bilgi   kullanılmadan   önce   
gerekli   araştırmaların   yapılması,   
yapılan   
araştırmalar 
sonucunda uyumsuzluklar ve tereddütler giderildiği 
takdirde alınan bilgiye itibar edilmesi gerekir. 
Diğer yeminli mali müşavirlerden aldıkları bilgileri 
gerekli kontrolleri yapmadan işleme koyan yeminli mali müşavirler doğacak 
sonuçlardan sorumlu olacaklardır. 
Yeminli mali müşavirlerden 
yukarıda belirtilen şekilde elde edilen bilgilerin gizliliğine dikkat edilmesi yasal bir zorunluluktur. Bu zorunluluğa 
uyulmaması halinde ilgili mevzuat uyarınca gerekli işlemin yapılacağı 
tabiidir.  
II – 24 Sıra 
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali 
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinde “Tasdik Raporunun 
İbraz Süresi”  ne ilişkin olarak yer 
verilen düzenleme aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
“Tasdik raporlarının ilgili yıl gelir veya kurumlar 
vergisi beyannameleri ile birlikte veya beyannamenin verildiği ayı takip eden 
iki ay içerisinde verilmesi gerekir.”  
III – 37 Sıra 
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali 
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin “Beyannamelerini 
imzalatma kapsamında olan mükellefler:” başlıklı 2.1. bölümü başlığı ile 
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
“ 2.1. Beyannamelerini imzalatma mecburiyeti kapsamında 
olan mükellefler: 
Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı 
nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden 2004 yılı 
aktif toplamı 3.000.000 ve net satışlar toplamı 6.000.000 Yeni Türk Lirasını 
aşmayan mükelleflerdir.” 
Anılan 
Tebliğin “2.2. Beyannamelerini imzalatma kapsamı dışındaki mükellefler:” başlığı 
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
“ 2.2. Beyannamelerini imzalatma mecburiyeti kapsamı 
dışındaki mükellefler:”  
IV- Yatırım 
İndirimi, Kurumlar Vergisi İstisnası ve Tam Tasdik Raporlarının Yeminli Mali 
Müşavirler Odaları vasıtasıyla Vergi Dairelerine teslimi 
:  
Bu konuda evvelce, Bakanlığımızca yayımlanan 20 Sıra 
No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali 
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinde6; 
“yeminli mali müşavirlik tasdik raporlarının bazı illerde meslek odaları 
vasıtasıyla vergi dairelerine teslimi konusunda Bakanlığımızca gerekli 
düzenlemelerin yapılabileceği,” hususu öngörülmüş olup, bu çerçevede sözkonusu raporların meslek odaları vasıtasıyla vergi 
dairelerine teslimi konusunda aşağıdaki düzenlemelerin yapılması gerekli 
görülmüştür.  
   1-Yeminli mali 
müşavirlerin gerek bulundukları il sınırları içerisindeki mükelleflere ve 
gerekse bulundukları il sınırları dışındaki diğer illerde bulunan mükelleflere 
ait tasdik raporlarını (tam tasdik, yatırım indirimi, kurumlar vergisi istisnası 
veya içerisinde bu konuların değerlendirildiği tam tasdik raporları) varsa 
bulundukları ilde kurulmuş Yeminli Mali Müşavirler Odasına beyanname verme 
dönemi sonuna kadar veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde 
imza karşılığında teslim etmeleri halinde, bu teslimleri vergi dairesine 
yapılmış olarak kabul edilecektir.  
   2-İlgili Yeminli 
Mali Müşavirler Odasınca bu raporlar; en geç beyannamenin verildiği ayı takip 
eden iki aylık sürenin sonundan itibaren 15 gün içerisinde gerek bulunulan 
ildeki mükelleflerin bağlı bulundukları vergi dairelerine, gerekse bulunulan il 
dışındaki diğer illerde bulunan mükelleflerin bağlı bulundukları vergi 
dairelerine oda tarafından görevlendirilecek yetkili elemanlar vasıtasıyla imza 
karşılığında teslim edilecektir.  
   3-Oda’ya yeminli 
mali müşavirlerce teslim edilecek tasdik raporlarını vergi dairelerine teslim 
edecek yetkili ve Oda’ca verilmiş özel kimlik taşıyan elemanların kimlikleri, 
Vergi Dairesi Başkanlığı kanalıyla o ilde bulunan vergi dairelerine önceden 
bildirilecektir.  
   4-Oda tarafından 
görevlendirilecek yetkili elemanlarca vergi dairelerine getirilecek tasdik 
raporları, vergi daireleri tarafından görevlendirilecek yetkililerce imza 
karşılığı teslim alınacaktır.  
   5-Sözkonusu tasdik raporlarının yukarıda öngörülen şekilde 
teslimi için gerekli tedbirler ilgili Vergi Dairesi Başkanlığı ile Yeminli Mali 
Müşavirler Odası tarafından müştereken alınacaktır.  
   Bu 
uygulamada;  beyanname verme dönemi 
sonuna kadar veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde ilgili 
odalara teslim edilecek tasdik raporlarının, beyannamenin verildiği ayı takip 
eden iki aylık sürenin sonundan itibaren 15 gün içerisinde ilgili vergi 
dairelerine intikalinin sağlanması, ilgili yeminli mali müşavirler odasının 
sorumluluğundadır. Bu sorumluluğun öngörülen sürede yerine getirilmemiş olması, 
bir başka ifadeyle sözkonusu raporların öngörülen 15 
günlük süreden sonra ilgili vergi dairelerine ibrazı halinde ise bu raporlar 
ilgili vergi dairelerince teslim alınmayacaktır.  
   Sözkonusu raporlar; öngörülen 15 günlük süreden sonra her 
hangi bir şekilde (posta, kargo, kurye v.b.) ilgili vergi dairelerine intikal 
ettirilmiş olsa bile bu raporlar uyarınca vergi dairelerince işlem tesis 
olunmayacaktır.  
İçerisinde yeminli mali müşavirlik tasdik raporu ibrazı 
zorunluluğuna bağlanmış her hangi bir konu bulunmayan tam tasdik raporlarının da 
yukarıda belirtilen düzenleme çerçevesinde ilgili vergi dairelerine teslimi 
mümkün olabilecektir.  
   Tebliğ 
olunur.  
–––––––––––––––––––––––– 
1  2/1/1990 tarih ve 20390 sayılı Resmî Gazetede 
yayımlanmıştır. 
2  24/3/1998 tarih ve 23296 sayılı Resmî 
Gazetede yayımlanmıştır. 
3  3/3/2005 tarih ve 25744 sayılı Resmî Gazetede 
yayımlanmıştır. 
4  6/12/2000 tarih 
ve 24252 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır. 
5  3/1/1990 tarih ve 20391 sayılı Resmî Gazetede 
yayımlanmıştır. 
6  19/2/1996 tarih ve 22559 sayılı Resmî 
Gazetede yayımlanmıştır.  |