Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Karara İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2007-32/33)
Amaç
MADDE 1 – (1) Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı
Karar gereğince tesbiti Bakanlığa bırakılan konular bu Tebliğ ile
düzenlenmiştir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 11/8/1989 tarih ve 20249 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı Karara
istinaden hazırlanmıştır.
Türk parası ve
döviz
MADDE 3 – (1) Merkez Bankası Türk parasının değerini piyasa
şartlarına göre belirleyebilmek için gerekli önlemleri
alır.
(2)
Merkez Bankası ve bankalar uluslararası piyasalarda döviz ve Türk parası ile
ilgili işlemleri yapabilirler.
(3)
Konvertibl ve konvertibl olmayan dövizler Merkez Bankasınca tespit
edilir.
Efektif ve dövizi natık
çekler
MADDE 4 – (1) Bankalar, yetkili müesseseler, PTT ve kıymetli maden
aracı kuruluşları;
a)
Kendilerine ibraz edilen dövizi natık çekler karşılığında bankacılık
teamüllerine uygun olarak kısmen Türk parası ve kısmen efektif veya tamamen
efektif ödemesinde bulunabilirler.
b)
Efektif veya dövizi natık çekleri bankacılık teamüllerine uygun olarak aynı ve
ayrı cins efektiflerle değiştirebilirler. Bankalar ve PTT bunları döviz olarak
yurt dışına havale edebilirler.
c)
İştiraya aldıkları muhabirlerince veya diğer yabancı bankalarca veyahut çek
düzenlemeye yetkili kuruluşlarca düzenlenmiş çekler ile seyahat çeklerinin
tutarlarını teşkil eden dövizlerin yurda getirilmesini temin etmekle
yükümlüdürler. İştira edilmeyerek tahsile alınan çeklerin tahsil edilmemesinden
doğan sorumluluk ilgililere aittir.
Döviz mevcutları
MADDE 5 – (1) Bankalar, yetkili müesseseler, PTT, kıymetli maden
aracı kuruluşları ve aracı kurumların döviz mevcutlarının Merkez Bankasına
devrine ilişkin oran ve esaslar Merkez Bankasınca
belirlenir.
Kıymetli maden ve
taşlar
MADDE 6 – (1) İlgili mevzuatta öngörülmesi veya ilgililerce talep
edilmesi halinde; dahilde işleme izin belgesi, dahilde işleme izni, hariçte
işleme izin belgesi ve hariçte işleme izni kapsamında veya bu rejimler haricinde
dış ticaret işlemlerine konu olan kıymetli maden ve taşlar ile bunlardan mamul
eşyanın üzerine markaları ile ayarını gösteren damga basılır ve kıymetli eşyaya
ilişkin sertifika düzenlenir.
(2)
Kıymetli maden ve taşların ayarına ilişkin ekspertiz raporu Darphane ve Damga
Matbaası Genel Müdürlüğünce veya bu Genel Müdürlükçe yeterlilikleri onaylanan
özel ayar evleri ile eksperlerce düzenlenir.
İhracat bedellerinin yurda
getirilmesi
MADDE 7 – (1) İhracat bedelleri, Merkez Bankası tarafından esas ve
usulleri belirlenen ödeme şekillerinden birine göre yurda getirilerek bir
bankaya satılır.
(2)
İhracat bedellerinin beyan edilen Türk parası veya döviz üzerinden yurda
getirilmesi esas olup, Türk parası üzerinden yapılan ihracat karşılığında döviz
getirilmesi mümkündür.
(3)
İşlenmemiş altın ihracatında ihracat bedellerinin yurda getirilmesi yükümlülüğü
aranmaz.
(4)
İhracat bedeli ile transit ticarette satış bedelinin yolcu beraberinde efektif
olarak yurda getirilmesi halinde gümrük idarelerine beyan edilmesi esastır.
Ancak, Türkiye’de ikamet etmeyenlere özel fatura ile yapılan satış bedeli ve
yabancı taşıtlar ile yabancı ülkelere sefer yapan yerli taşıtlara verilen yağ,
yakıt, temizlik maddeleri ve kumanya bedellerini oluşturan efektiflerde beyan
yükümlülüğü aranmaz.
(5)
Irak’a gerçekleştirilen ve tutarı 100.000 ABD Doları veya eşitine kadar olan
ihracat veya transit ticarete ilişkin mal bedellerini oluşturan efektiflerde
31/12/2007 tarihine kadar beyan yükümlülüğü aranmaz.
Peşin Döviz
MADDE 8 – (1) Peşin döviz karşılığında ihracatın 18 ay içinde
gerçekleştirilmesi zorunludur. Ancak, gemi inşa ve ihraç (hazır gemi hariç)
bedeli olan peşin dövizlerde bu süre 24 aydır. Dahilde İşleme İzin Belgesi ve
Vergi, Resim ve Harç İstisna Belgesi kapsamında ihracat, ihracat sayılan satış
ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerle ilgili olarak
sağlanan peşin dövizlerin kullanım süresi belge süresi (ek süreler dahil)
kadardır.
(2)
İade edilen veya süresi içinde ihracatı gerçekleştirilemeyen peşin dövizler
prefinansman hükümlerine tabi olur. Prefinansman hükümlerine tabi hale gelen
peşin dövizlerin, ihracat taahhüt sürelerinin ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde uzatılması halinde, alıcının muvafakat etmesi kaydıyla kullanım
süreleri de verilen ek süre kadar uzatılmış sayılır.
(3)
Alıcıdan temin edilen prefinansman peşin döviz hükmünde olup, döviz alışı peşin
döviz olarak yapılır.
Özelliği olan
ihracat
MADDE 9 – (1) Yurtdışına müteahhit firmalarca yapılacak ihracatın
bedelinin 365 gün içinde yurda getirilerek bir bankaya satılması
zorunludur.
(2)
Konsinye yoluyla yapılacak ihracatta bedellerin kesin satışı müteakip;
uluslararası fuar, sergi ve haftalara bedelli olarak satılmak üzere gönderilen
malların bedellerinin ise gönderildikleri fuar, sergi veya haftanın bitimini
müteakip 180 gün içinde yurda getirilerek bir bankaya satılması
zorunludur.
(3)
İlgili mevzuat hükümlerine göre yurt dışına geçici ihracı yapılan malların
verilen süre veya ek süre içinde yurda getirilmemesi veya bu süreler içerisinde
satılması halinde satış bedelinin süre bitiminden veya kesin satış tarihinden
itibaren 90 gün içinde yurda getirilerek bir bankaya satılması
zorunludur.
(4)
Yürürlükteki İhracat Rejimi ve Finansal Kiralama (leasing) Mevzuatı çerçevesinde
yapılan kredili veya kiralama yoluyla yapılan ihracatta, ihracat bedelinin
kredili satış veya kiralama sözleşmesinde belirlenen vade tarihlerini izleyen 90
gün içinde yurda getirilerek bankalara satılması zorunludur.
İhracat işlemlerinde
sorumluluk
MADDE 10 – (1) İhraç edilen malların bedelinin süresinde yurda
getirilerek, bankalara satılmasından ve ihracat hesabının süresinde
kapatılmasından ihracatçılar sorumludur.
(2)
Alacak hakkının satın alınması suretiyle ticari riskin faktör kuruluşlarınca
üstlenilmesi durumunda, ihracat bedelinin yurda getirilmesi ile ilgili
sorumluları belirlemeye Müsteşarlık yetkilidir.
(3)
İhracata aracılık eden bankalar ihracat bedellerinin yurda getirilmesini ve
satışının yapılmasını izlemekle yükümlüdür.
İhracat bedelinden
indirimler
MADDE 11 – (1) İhracatla ilgili navlun, sigorta primi, komisyon,
ardiye, depolama, antrepo, gümrük resmi, harç ve faktoring masrafları ile
uluslararası para piyasalarında geçerli faiz oranlarını geçmemek üzere iskonto
giderleri gibi masraflar için yapılacak indirimler ile konsinyasyon yoluyla
ihraç edilen mallarla ilgili nakil, muhafaza, bakım ve fümügasyon, rafa, satış
ve benzeri masrafların ihracat bedelinden mahsubu veya görünmeyen işlemlere
ilişkin hükümler çerçevesinde döviz transferi talepleri bankalarca incelenip
sonuçlandırılır.
(2)
Ticari teamüllerin gereği olarak satış akdinde veya akreditiflerde ayrıca varış
yerinde tartı ve analiz yapılması şartı bulunuyorsa, tartı ve analiz sonucunda
tespit edilen vezin noksanlığı veya kalite farkı ile ekspertiz ve tahkim
ücretleri ve rafa (maniplasyon) masraflarının (hariçteki gözetme şirketleri
ücretleri dahil) mal bedelinden mahsubu veya görünmeyen işlemlere ilişkin
hükümler çerçevesinde döviz transferi talepleri bankalarca incelenip
sonuçlandırılır.
(3)
Bedel getirme süreleri içinde yurda getirilen ihracat bedelleri, bağlı muamele
hükümleri saklı kalmak kaydıyla ihracatçının ithalat bedelleri, sermaye
hareketlerine ilişkin ödemeler ve görünmeyen işlemlere ilişkin giderleri ile
transit ticaretinin alış bedeli ile mahsup edilebilir.
(4)
Dışticaret mevzuatı hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilen mal ihraç ve
ithalinde, tarafların aynı kişiler olması ve ihraç bedellerinin yurda getirilme
süresi içinde kalınması kaydıyla, mal ihraç ve ithal bedellerinin mahsubu
mümkündür.
(5)
Fıkra (3) ve (4)’de belirtilen haller dışında kalan talepler Müsteşarlıkça
incelenip sonuçlandırılır. İhracat bedellerinden mahsuba izin verilen hallerde,
ihracat bedelleri süresi içinde yurda getirilmiş sayılır. Mahsuba tabi tutulan
kısım için mahsup tarihinde geçerli döviz alış kuru üzerinden döviz alım ve
satım belgeleri düzenlenir.
İthalat bedellerinin
ödenmesi
MADDE 12 – (1) İthalat bedelleri, banka kaynaklarından, ithalatçıya
ait döviz tevdiat hesaplarından, alışı yapılmamış ihracat bedelinden, kredi
kartından veya sermaye hareketlerine ilişkin hükümler çerçevesinde sağlanan
kredilerden karşılanmak suretiyle bankacılık teamüllerine ve alıcı ile satıcı
arasındaki sözleşmelere uygun şekilde Türk Parası veya döviz olarak ödenir.
(2)
Bağlı muamele yoluyla yapılacak ithalat hükümleri
saklıdır.
(3)
İthalatta ödeme şekillerine ilişkin esas ve usuller Merkez Bankasınca
belirlenir.
Transit ticaret
MADDE 13 – (1) Transit ticarete ilişkin usul ve esaslar Merkez
Bankasınca belirlenir.
Bağlı muamele veya
takas
MADDE 14 – (1) Dış Ticaret Mevzuatı kapsamında yapılacak bağlı
muamele veya takas işleminde, mukabil ithalatın yapılmaması halinde Türk Parası
Kıymetini Koruma Hakkındaki Karar ve bu Karara ilişkin Tebliğ hükümleri
uygulanır.
Hesap kapatma, ihbar ve ek süre
MADDE 15 – (1) Ticari amaçla mal ihracında ve transit ticarette,
bedelleri yurda getirilme süresi içinde gelen ihracat ve transit ticaret ile
ilgili hesaplar aracı bankalarca kapatılır.
(2)
İthalat taahhüt hesaplarının takibi yapılmaz.
(3) Dış
ticaret mevzuatı çerçevesinde bağlı muamele yoluyla yapılacak ihracata ait
hesapların, verilecek süre (ek süreler dahil) sonundan itibaren 90 gün içinde
kapatılması zorunludur.
(4)
Süresi içinde kapatılmayan ihracat ve transit ticaret hesapları aracı bankalarca
10 işgünü içinde muamelenin safhalarını belirten taahhütlü bir mektup göndermek
veya makbuz mukabili teslim etmek suretiyle ilgili Kambiyo Müdürlüğüne ihbar
edilir.
(5)
Kambiyomüdürlüklerince, ihbarı müteakip
20 iş günü içinde ilgililere hesapların kapatılmasını teminen 90 gün süreli
ihtarname gönderilir. Bu süre içinde hesapların kapatılması veya 16 ncı maddede
belirtilen mücbir sebep hallerinin ya da haklı durumun belgelenmesi
gereklidir.
(6)
Mücbir sebeplerin varlığı halinde, mücbir sebebin devamı müddetince altışar
aylık dönemler itibariyle ilgili Kambiyo Müdürlüğünce ek süre
verilir.
(7)
Mücbir sebep halleri dışında kalan haklı durumların varlığı halinde, hesapların
kapatılmasına ilişkin bir yıla kadar olan ek süre talepleri, firmaların haklı
durumu belirten yazılı beyanına istinaden altışar aylık devreler halinde kambiyo
müdürlüklerince, bir yıllık süreden sonraki ek süre talepleri Müsteşarlıkça
incelenip sonuçlandırılır.
Mücbir sebep
halleri
MADDE 16 – (1) Mücbir sebep kabul edilebilecek
haller;
a)
İthalatçı veya ihracatçı firmanın infisahı, iflası, konkordato ilan etmesi veya
faaliyetlerini daimi olarak tatil etmesi, şahıs firmalarında firma sahibinin
ölümü,
b)
Grev, lokavt ve avarya hali,
c)
İhracatçı veya ithalatçı memleket resmi makamlarının karar ve işlemleri ya da
muhabir bankaların muameleleri dolayısıyla hesapların kapatılmasının imkansız
hale gelmesi,
ç)
Tabii afet, harp ve abluka hali,
d)
Malların kaybı, hasara uğraması veya imha edilmesi,
e)
İhtilaf nedeniyle dava açılması veya tahkime başvurulması,
Mücbir
sebep hallerinin tevsiki;
(a) ve
(e) halinin yetkili mercilerden, (b) ve (ç) halinin, ithalatçının bulunduğu
memleketin resmi makamlarından veya mahalli odaca tasdik edilmiş olmak kaydıyla
alıcı veya ithalatçı firmadan (harp ve abluka hali hariç), (c) halinin resmi
makamlarımızdan, ithalatçının bulunduğu memleketin resmi makamlarından veya
muhabir bankalardan, (d) halinin ise sigorta şirketlerinden, uluslararası
gözetim şirketlerinden veya ilgili ülke resmi makamlarından alınmış belgelerle
tevsik edilmesi şarttır.
(2)
Mücbir sebep halleri ile ilgili olarak yurtdışından temin edilecek belgelerin
dış temsilciliklerimizce veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansı
çerçevesinde hazırlanan Yabancı Resmi Belgelerin Tasdik Mecburiyetinin
Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre onaylanmış olması
gerekir.
Terkin
MADDE 17 – (1) Her bir gümrük beyannamesi veya transit ticaret
formu itibariyle;
a)
Mücbir sebeplerin varlığı dikkate alınmaksızın 100.000 ABD Doları veya eşitine
kadar noksanlığı olan (sigorta bedellerinden kaynaklanan noksanlıklar dahil)
ihracat ve transit ticaret hesapları doğrudan bankalarca ödeme şekline
bakılmaksızın,
b) Bu
Tebliğin 16 ncı maddesinde belirtilen mücbir sebep halleri göz önünde
bulundurulmak suretiyle 200.000 ABD Doları veya eşitine kadar açık hesaplar
Kambiyo Müdürlüklerince,
c)
İhracatçının veya transit ticaret tacirinin bir önceki takvim yılında ve/veya
cari yılda yurda getirdiği toplam ihracat ve transit ticaret bedeli döviz
tutarının yüzde beşine kadar noksanlıklarda mücbir sebeplerin varlığı
aranmaksızın açık hesaplar Kambiyo Müdürlüklerince,
terkin
edilmek suretiyle kapatılır.
(2)
Bunun dışında kalan terkin talepleri bu Tebliğin 16 ncı maddesinde belirtilen
mücbir sebepler ile haklı durumlar gözönünde bulundurulmak suretiyle
Müsteşarlıkca incelenip sonuçlandırılır.
Yurt dışına sermaye
ihracı
MADDE 18 – (1) Türkiye’de yerleşik kişiler, yurt dışında şirket
kurmak, mevcut şirketlere ortak olmak veya şube açmak için yaptıkları ilk nakdi
ve/veya aynisermaye ihracını müteakip
üç ay içerisinde, Müsteşarlığın internet adresinde yer alan (EK-1) yurt dışına
sermaye ihracına ilişkin bilgi formunu açıklamalar doğrultusunda doldurarak
Müsteşarlığa gönderirler.
(2)
Sermaye ihracı gerçekleştiren Türkiye’de yerleşik kişiler, her takvim yılını
müteakip üç ay içerisinde Müsteşarlığın internet adresinde yer alan bilgi
formunu, formda istenilen bilgileri ve yapılan transferleri güncelleyerek
Müsteşarlığa gönderirler.
(3)
Türkiye’de yerleşik kişiler, tasfiye edilen veya devredilen yurt dışındaki
şirket, ortaklık ve şubelerinin durumu hakkında, tasfiye sürecinin sona ermesini
veya devredilmesini müteakip en geç üç ay içerisinde, Müsteşarlığa bilgi
verirler.
Krediler
MADDE 19 – (1) Türkiye'de yerleşik kişiler, yurt dışından
sağladıkları kredileri bankalar aracılığı ile kullanırlar. Ancak;
a)
Türkiye’de yerleşik kişilerin yurt dışındaki işleriyle ilgili olarak yurt
dışından sağladıkları krediler,
b)
Türkiye’de yerleşik kişilerce ihracat kredi kurumlarından veya ihracat kredisi
garanti kuruluşlarının garantisi kapsamında yurt dışından sağlananve doğrudan yurt dışındaki ihracatçı firmaya
ödenen krediler,
c)
İhracat kredi veya garanti kuruluşu olmamakla birlikte, nakit kredi yerine malın
peşin alımı ve vadeli finansman desteği sağlayanyurt dışındaki kalkınma bankalarından sadece
mal ithaline yönelik sağlanan krediler,
ç)
Türkiye’de yerleşik kişilerce yurt dışından gemi satın alınması amacıyla
yapılacak ithalat kapsamında sağlanan krediler,
için bu
şart aranmaz.
(2)
Türkiye’de yerleşik kişilerce yurt dışından temin edilen kredilerin kullanımı
için borçlunun, kredinin vadesi, faiz oranı ve benzeri bilgileri içeren kredi
sözleşmesi ile birlikte kullanıma aracılık eden bankaya başvurması
gereklidir.
(3)
Türkiye Cumhuriyeti adına Hazine Müsteşarlığınca borçlu veya garantör sıfatıyla
yurt dışından sağlanan kredilerin yurt içi veya yurt dışında kullanımına ilişkin
esas ve usuller Müsteşarlıkça belirlenir.
(4)
Döviz kredilerinin alınma ve verilmesinde lehte ve aleyhte doğacak kur farkları
ilgililere aittir.
(5)
Yurt dışından sağlanan prefinansman kredilerinin vadeleri azami 18 aydır.
(6)
Gemi inşa ve ihracının finansmanı amacıyla kullanılacak kredilerin (hazır gemi
hariç) vadesi 24 aydır. Dahilde İşleme İzin Belgesi ve Vergi, Resim ve Harç
İstisna Belgesi kapsamında ihracat, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin finansmanı amacıyla sağlanan kredilerin
vadeleri belge süresi (ek süreler dahil) kadardır.
(7)
Yurt dışından sağlanan prefinansman kredileri ile Türkiye’deki bankalarca
ihracat ve döviz kazandırıcı faaliyetlerin finansmanı amacıyla kullandırılan
döviz kredilerine ilişkin taahhüt sürelerinin ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde uzatılması halinde, prefinansman amirinin veya krediyi kullandıran
bankanın muvafakat etmesi kaydıyla, bu kredilerin vadeleri verilen ek süreler
kadar uzatılmış sayılır.
(8)
Bankalar birbirlerine, bankacılık teamülleri çerçevesinde doğrudan veya
uluslararası sendikasyona katılım yoluyla, vade sınırı bulunmaksızın döviz
kredisi açabilirler.
(9)
Bankalar, Türkiye'de yerleşik kişilere yatırım mallarının ithalatının finansmanı
için açtıkları döviz kredilerinin üçte birine kadar işletme ihtiyaçlarının
karşılanması amacıyla döviz kredisi açabilirler.
(10)
Bankalar, Türkiye'de yerleşik kişilere, kredi kartlarını yurt dışındaki
harcamaları için$50.000.-lıklimitiçerisinderotatifkullandırabilirler.Ancakhesapbakiyelerinde $ 50.000.-
lık limit üzerinde oluşacak depasmanın 30 gün içerisinde kapatılması
gerekir.
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından temin
edilen kredilerin bildirimi
MADDE 20 – (1) Hazine’nin geri ödeme garantisi olmadan dış kredi
anlaşması yapan;
a)5018 sayılı Kanunun (II) sayılı cetvelinde
bulunan Özel Bütçe Kapsamındaki İdareler,
b) Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı kurumları,
c) Özel
hukuk hükümlerine tâbi olmakla beraber sermayesininyüzde ellisinden fazlası kamuya ait olan
kuruluşlar,
ç)
Fonlar,
d) Kamu
bankaları, yatırım ve kalkınma bankaları,
e)
Büyükşehir belediyeleri, belediyeler ve bunlara bağlı kuruluşlar ile sair yerel
yönetim kuruluşlarının,
yurt
dışından sağladıkları ve ithalatta vadeli ödeme şekilleri dışındaki bir yıldan
(365 gün) uzun vadeli kredi anlaşmalarıile bu kurum ve kuruluşların yap-işlet-devret, yap-işlet ile işletme
hakkı devri ve benzeri finansman modelleri çerçevesinde Hazine yatırım garantisi
kapsamında gerçekleştirilmesi öngörülen projeler için sağlanan ve ithalatta
vadeli ödeme şekilleri dışındaki bir yıldan (365 gün) uzun vadeli kredi
anlaşmalarını bu Tebliğ’in eki Ek:2’deyer alan Kredi Bilgi Formu ve Ek:3’de yer alanKredi İzleme Formu ile birlikte, Dış
Finansman Numarası (DFN) alınmasını teminen, anlaşma tarihinden itibaren 30 gün
içindeMüsteşarlık Dış Ekonomik
İlişkiler Genel Müdürlüğü’nden alınan ön izin ile birlikte,Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü’ne
göndermeleri zorunludur. Sözkonusu kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan
kredilere ilişkin kullanımlar, ana para geri ödemeleri, faiz ve diğer ödeme
bilgileri, geçmiş tüm bilgileri de içerecek şekilde, Ek:3’de yer alanKredi İzleme Formu ile birlikte gerçekleşme
tarihinden itibaren 10 gün içinde bankalar ile kredi borçlusu tarafından
Müsteşarlık Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü’ne gönderilir.
(2)
Kurum ve kuruluşların, Hazine geri ödeme garantisi altında, gerçekleştirilmesi
öngörülen projeler tahtında yurtdışından sağladıklarıithalatta vadeli ödeme şekilleri
dışındakibir yıldan (365 gün) uzun
vadeli kredilere ilişkin olarak imzalanan anlaşmalarçerçevesindeborçlu kurum ve kuruluşlarca gerçekleştirilen kullanımlar, anapara geri
ödemeleri, faiz ve diğer ödemeleri, geçmiş tüm bilgileri de içerecek şekilde bu
Tebliğ’in ekinde (Ek:3) yer alan Kredi İzleme Formu ile işlem tarihindenitibaren 10 gün içinde bankalar ile kredi
borçlusu kurum ve kuruluşlar tarafından Müsteşarlık Kamu Finansmanı Genel
Müdürlüğü’ne gönderilmesi zorunludur.
(3)
Kurum ve kuruluşların Hazine’nin kısmi garantisi altında sağladıkları krediler
için de gerçekleştirilen kullanımlar, anapara geri ödemeleri, faiz ve diğer
ödemeleri, geçmiş tüm bilgileri de içerecek şekilde bu Tebliğ’in ekinde (Ek:3)
yer alanKredi İzleme Formu ile işlem
tarihindenitibaren 10 gün içinde
bankalar ile kredi borçlusu kurum ve kuruluşlar tarafındanHazine garantili ve garantisiz kısımları için
ayrı ayrı hazırlanarak Müsteşarlık Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü’ne
gönderilir.
Kişisel sermaye
hareketleri
MADDE 21 – (1) Kişisel borçlar, armağan, hediye, bağış, çeyiz,
gelin veya güveyin karşı tarafa verdiği para, miras, veraset veyakalan mal, göçmenişçilerinkendiülkesindeki borçlarının
tasfiyesine yönelik ödemeler ve göçmenlerin varlıkları kişisel sermaye
hareketleri kapsamında değerlendirilir.
Yurt dışı müteahhitlik
hizmetleri
MADDE 22 – (1) Müsteşarlık yurt dışı müteahhitlik hizmetlerinin
ülke yararına geliştirilmesi ve desteklenmesi amacıyla ilgili kamu ve özel
kuruluşlardan bilgi toplanması ile bunlar arasındaki bilgi paylaşımı ve
koordinasyona katkıda bulunmak için gerekli tedbirleri almaya
yetkilidir.
Süreler
MADDE 23 – (1) Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkındaki 32 sayılı
Karar ile söz konusu Karara ek olarak yayımlanacak kararlarda ve bunlara ilişkin
tebliğlerde belirtilen hak doğurucu ve hak düşürücü ve uyulmaması aykırılık
oluşturan sürelerin hesaplanmasında işlemin yapıldığı gün hesaba katılmaz.
Ancak, hesaplanacak sürelerin son günü resmi tatile rastlarsa, süreler izleyen
ilk iş günü çalışma saati sonunda biter.
(2)
Süreler gün olarak ifade edilmiş bulunduğu takdirde ilk gün (işlemin yapıldığı
gün) hesaba katılmaz. Günler ertesi günden hesaplanmaya başlanır ve süre son
günün çalışma saati sonunda biter.
(3)
Süreler ay olarak gösterildiği takdirde sürenin bitimi, izleyen ayların işlem
tarihine tekabül eden tarihteki günün mesai saati sonudur. O ayda işlem tarihine
tekabül eden bir gün bulunmuyor ise sürenin bitimi ayın son
günüdür.
(4)
Süreler yıl olarak belirlendiği takdirde ise sürenin bitimi, izleyen yılların
işlemin yapıldığı ay ve tarihe tekabül eden ay ve tarihteki günün çalışma saati
sonudur.
Usul ve müşterek
hükümler
MADDE 24 – (1) Türk parası kıymetini koruma hakkında kararlar ve bu
kararlara ilişkin tebliğler uyarınca Merkez Bankasınca çıkarılan genelgeler
tebliğ hükmündedir.
(2) Bu
Tebliğde öngörülenler dışında kalan haller Müsteşarlıkca incelenip
sonuçlandırılır.
Yürürlükten kaldırılan
mevzuat
MADDE 25 – (1) 20/6/1991 tarih ve 20907 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 91-32/5 sayılı Tebliğ yürürlükten
kaldırılmıştır.
(2)
2/2/1996 tarih ve 22542 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 96-32/16 sayılı Tebliğ
yürürlükten kaldırılmıştır.
Lehe hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Yürürlükten kaldırılan tebliğler hükümlerine göre
başlamış olup henüz sonuçlanmamış işlemler, ilgili tebliğ hükümlerine tabidir.
Ancak aksine bir hüküm olmadıkça bu Tebliğ'in ilgililer lehine olan hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan yürütür.