b)Teşvik belgesi:
Yatırım teşvik belgesi ve KOBİ teşvik belgesini,
c)Yatırım malı:
Bina ve arsa hariç, teşvik belgesi kapsamı mal ve hizmet üretimi için kullanılan
ana ve yardımcı makine teçhizat (yazılım dahil), tesisat ve mefruşat gibi sabit
harcamaları,
ç) Sabit Yatırım
Tutarı: Kapsamı Ek-1’de yer alan Yatırım Bilgi Formu ile belirlenen
yatırım kalemlerinin toplamını,
d)Oda:
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine (TOBB) bağlı ticaret odalarını, ticaret ve
sanayi odalarını, sanayi odalarını ve deniz ticaret odalarını,
e)Saymanlık:
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki Müsteşarlıkmerkez ödemelerini yapan Merkez
Saymanlığını,
f)Banka:
Türkiye’de yerleşik şubesi bulunan yerli ve yabancı bankalar ile katılım
bankalarını,
g)Yönetmelik:
19/10/2005 tarih ve2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve
Sınıflandırılması Hakkında Yönetmeliği”,
ğ)
KOBİ :
Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde 250 kişiden az yıllık çalışan istihdam eden, yıllık net
satış hasılatı veya mali bilançosu değeri 25 milyon Yeni Türk Lirasını aşmayan
işletmeleri,
h)Ar-ge
yatırımları : Yeni bir ürün geliştirilmesi, ürün kalite ve standardının
yükseltilmesi, maliyet düşürücü ve standart yükseltici yeni bir teknolojinin
ülke şartlarına uyumunun sağlanması amacıyla yapılacak ar-ge çalışmalarıyla, bu
tür faaliyet sonuçlarının faydalı araç, gereç, malzeme, ürün, yöntem, sistem ve
üretim tekniklerine dönüştürülmesi, mevcutların teknolojik açıdan
iyileştirilmesi ve teknoloji uyarlanması için bilimsel esaslara uygun olarak
yapılan ve her aşaması belirlenmiş ar-ge çalışmaları için gerçekleştirilecek
yatırımları,
ı)
Çevre yatırımları:
Çevre ve Orman Bakanlığınca sıcak nokta olarak belirlenmiş acil önlem gerektiren
çevre kirliliklerinin giderilmesi dahil üretim için hammadde ithalatı
gerektirmeyen katı, sıvı, gaz, tehlikeli atık ve benzeri yurtiçindeki her türlü
atığın toplanması, geri kazanılması, arıtılması ve bertaraf edilmesine ilişkin
teknolojilere ilaveten, çevre kirliliği yaratabilecek durumları önlemeye yönelik
yatırımları,
ifade
eder.
Teşvik belgesi
MADDE
3- (1) Teşvik belgesi,
yatırımın karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın bu değerler ve tespit
edilen şartlara uygun olarak gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek
unsurlarından istifade imkanı sağlayan, bu Tebliğin istinat ettiği Karar’ın
amaçları doğrultusunda ülke ekonomisi için yararlı olduğu Müsteşarlıkça tespit
edilen yatırımlar için düzenlenen bir belgedir.
(2) Teşvik belgesinin düzenlenmiş olması; teşvik belgesi
kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarla ilgili olarak diğer mevzuat gereği
başka bakanlık, kamu kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli izin ve ruhsat
gibi belgelerin verilmesi gerekliliğine mesnet teşkil etmeyeceği gibi, söz
konusu belgelerin temin edilmesi gerekliliğini de ortadan kaldırmaz.
(3)Gerçekleştirmeyi planladıkları faaliyetleri sonucu çevre sorunlarına yol
açabilecek işletmelerce, 2872 sayılı Çevre Kanununun 5491 sayılı Kanun ile
değişik 10 uncu maddesine istinaden,
teşvik belgesi kapsamıyatırım projeleri ile ilgili olarak Çevre ve Orman Bakanlığı’ndan
alınacak Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı veya Çevresel Etki
Değerlendirmesi Gerekli Değildir Kararının Müsteşarlığa tevsik edilmesi zorunlu
olup, bu şartı yerine getirmeyen işletmelerin teşvik belgesi talepleri dikkate
alınmaz.
Müracaat edebilecek gerçek ve tüzel
kişiler
MADDE 4- (1)Teşvik belgesi
düzenlenebilmesi için gerçek kişiler, adi ortaklıklar, sermaye şirketleri,
kooperatifler, iş ortaklıkları, kamu kurum ve kuruluşları (genel ve
özelbütçeli kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler
ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları
%50’yi geçen kurum ve kuruluşlar) ve kamu kuruluşu niteliğindeki meslek
kuruluşları, dernekler ve vakıflar ile yurt dışındaki yabancı şirketlerin
Türkiye’deki şubeleri müracaat edebilir.
(2) Kurulacak şirketler adına yapılacak teşvik belgesi talepleri dikkate
alınmaz.
Sabit yatırım tutarı
MADDE 5- (1)
Yatırımın, teşvik belgesine bağlanabilmesi için toplam sabit yatırım
tutarının;
a)KOBİ’lerin yatırımlarında asgari 200 bin Yeni Türk Lirası, azami 2 milyon
Yeni Türk Lirası,
b)Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekteştirilecek yatırımlar
için düzenlenen teşvik belgelerinde asgari 200 bin Yeni Türk Lirası,
c)Diğeryatırımlarda asgari 1 milyon Yeni Türk Lirası,
olması gerekmektedir.
Müracaat mercii
MADDE 6- (1)
Teşvik belgesi düzenlenmesine ilişkin taleplerin kaideten Müsteşarlığa yapılması
esastır.
(2)
Ancak, ar-ge yatırımları, çevre yatırımları, KOBİ’lerin yapacağı yatırımlar ile
yabancı sermayeli şirketlerce gerçekleştirilecek yatırımlar hariç olmak üzere,
yatırımcının tercihi halinde kapsamı Ek-3’de belirlenen imalat ve tarımsal
sanayi sektöründe yapılacak sabit yatırım tutarı 8 milyon Yeni Türk Lirasını
aşmayan ve TOBB’ne bağlı Ek-2’de belirtilen sanayi odalarının bulunduğu yerdeki
yatırımlar için ilgili sanayi odasına da müracaat edilebilir.
(3)
Müsteşarlığa yapılacak müracaatların, yabancı sermayeli şirket ve şubelerce
gerçekleştirilecek yatırımlar için Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne, diğer
bütün yatırımlar için Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğüne yapılması
gerekmektedir.
(4) Bu Tebliğin istinat ettiği Karar’a göre
düzenlenen teşvik belgelerinin geçerlilik süresi içerisindeki işlemlerle ilgili
müracaatlar, teşvik belgesi müracaatını değerlendiren ilgili kuruma yapılır.
Müracaatlar bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirilerek ilgili
merci tarafından sonuçlandırılır. Ancak, yatırım yeri ve konusu değişiklikleri,
kullanılmış komple tesis ithal izni, devir, satış, ihraç ve kiralama işlemleri
ile teşvik belgesi iptaline ilişkin müracaatlar Müsteşarlığın görüşü alınarak
sonuçlandırılır.
Teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaatta
aranacak belgeler
MADDE 7- (1)
Teşvik belgesi
düzenlenebilmesi için yapılacakmüracaatlarda aranılacak
belgeler şunlardır:
a)Firmayı temsil
ve ilzama yetkili kişilerce imzalı müracaat dilekçesi,
b)Ek-1’deki
örneğe uygun olarak hazırlanmış her sayfası firmayı temsil ve ilzama yetkili
kişilerce imzalı ve kaşeli bir nüsha yatırım bilgi formu,
c)Müsteşarlığa
yapılacak müracaatlarda,400 Yeni Türk Lirası tutarındaki meblağın Saymanlık hesabına
yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası; odalara yapılacak müracaatlarda ise,
yukarıda belirtilen meblağın 100 Yeni Türk Lirası tutarındaki kısmının ilgili
odanın hesabına yatırıldığını gösterir makbuz nüshası ile bakiye kısmının
Saymanlık hesabına yatırıldığına dair makbuzun ikinci nüshası,
ç) Yatırımı gerçekleştirecek firmayı temsil ve ilzama yetkili kişilere ait
noter tasdikli imza sirküleri,
d) Firmanın sermaye yapısı, miktarı ve faaliyetleri
açısından nihai durumunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili
veya Türkiye Esnaf
ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi aslı veya noterden veya sicil merciinden tasdikli
örneği.
Teşvik belgesi
müracaatının değerlendirilmesi
MADDE 8-(1)Teşvik belgesi
düzenlenmesi talep edilen yatırım projelerinin, makro ekonomik politikalar, arz-talep dengesi,
sektörel, mali ve teknik yönden yapılacak değerlendirme ve gerektiğinde ilgili
kurum, kurul ve kuruluşlardan alınacak görüşler sonucunda uygun bulunması
halinde, yatırıma ait teşvik belgesi, eki döviz ve kredi kullanım formu ile
ithal ve yerli makine ve teçhizat listeleri Müsteşarlıkça onaylanır.
(2) Odalara yapılan müracaatlarla ilgili
olarak odalar, yapılan değerlendirme sonucunda uygun görülen yatırım projeleri
için,
a) Yapılan müracaata istinaden düzenlenen ve
oda yetkililerinin paraf ve imzalarını haiz yatırım projesi değerlendirme
formunu,
b) Odaca onaylı üçer nüsha ithal ve yerli
makine ve teçhizat listelerini,
c) Oda yetkililerinin parafını haiz üç nüsha
teşvik belgesini,
ç)Firma adı/unvanı
kayıtlı döviz ve kredi kullanım formunu,
Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğüne
gönderirler.
(3) Müsteşarlıkça da uygun görülen yatırımlar
teşvik belgesine bağlanır. Müsteşarlıkça onaylanan teşvik belgelerinden iki
nüshası, aslı firmaya verilmek, diğer nüshası ise muhafaza edilmek kaydıyla
ilgili odaya gönderilir.
(4) İlgili oda, yapılan değerlendirme
sonucunda uygun görülmeyen yatırım projeleriyle ilgili uygun görülmeme
gerekçesini yatırım projesi değerlendirme formu ile birlikte Müsteşarlığa
bildirir. Uygun görülmeyen yatırım projeleri ile ilgili ihtilaflı durumlarda
yatırımcılar doğrudan Müsteşarlığın görüşüne başvurabilirler. Nihai işlem
Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda sonuçlandırılır.
(5)Yatırım bilgi formunda
yer alan, teşvik belgesini düzenlemeye mesnet teşkil edecek bilgilerin eksik
ve/veya çelişkili olması halinde, firma müracaatı değerlendirmeye alınmaz. Bu
durumun giderilmesine yönelik müracaatlar ise, müracaat anında yürürlükte
bulunan mevzuat hükümleri çerçevesinde değerlendirilir.
(6)Yatırım bilgi formunda ibraz
edilen bilgi ve belgelerin varlığı ile muhteviyatı itibarıyla doğruluğundan
yatırımcılar sorumlu olup, yatırımın herhangi bir aşamasında aksinin tespiti
halinde, Müsteşarlıkça teşvik belgesi iptal edilebileceği gibi, kısmi
müeyyideler de uygulanabilir.
(7) Firmaya ait, aynı yatırım yeri için aynı
yatırım konusunda düzenlenmiş halen geçerli teşvik belgesi bulunması halinde
yeni teşvik belgesi düzenlenmez. Proje bazında yapılacak değerlendirme sonunda
uygun görülmesi halinde daha önce düzenlenmiş teşvik belgesi kapsamındaki
harcamaların komple devrini de içerecek şekilde yeni teşvik belgesi
düzenlenebilir.
(8) Tamamlanmış yatırımlar ile Müsteşarlığa
yapılan müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları
için teşvik belgesi düzenlenmesine yönelik talepler dikkate alınmaz.
(9) KOBİ kapsamında bu Tebliğin istinat ettiği Kararın
öngördüğü istisnalardan yararlanılmak istenilmeyen yatırımlarda KOBİ’lerden
ilave olarak istenilen bilgi ve belgeler aranmaz.
Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar
MADDE 9- (1)Teşvik
belgeleri kapsamında kullanılmış yerli makine ve teçhizat ile ham madde, ara
malı ve işletme malzemesi temin edilemez. Ancak, yeni model üretimine yönelik otomobil ve hafif
ticari araç yatırımlarında yatırım dönemi içerisinde kalmak kaydıyla CKD aksam
ve parçaları ithali ile ar-ge yatırımları için işletme malzemesi temini mümkündür.
(2) Ayrıca, faaliyet konusu yalnızca
taşımacılık olan yatırımlar dışındaki diğer yatırımlara ait teşvik belgeleri
kapsamına arazi tipi dahil binek araçları, uçak ve helikopter dahil edilmez.
Teşvik belgeli yatırımlara sağlanacak destek unsurları
MADDE 10-(1)Yatırımlara
sağlanabilecek destek unsurları şunlardır:
Gümrük Vergisi muafiyeti,
Katma
Değer Vergisi istisnası,
Faiz
desteği.
(2) Ayrıca yatırımlar, kanunlar ve Bakanlar
Kurulu kararlarında teşvik belgesine bağlı olarak öngörülen destek unsurlarından
da yararlanabilirler.
Destek unsurlarının uygulanması
MADDE 11-(1)Teşvik
belgesinde öngörülen destek unsurlarının bu Tebliğde öngörülen esas ve usuller
çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlar ile bankalar tarafından uygulanması
zorunludur.
Yatırıma başlama
MADDE 12-(1)Teşvik
belgesinde kayıtlı yatırıma başlama tarihi, teşvik belgesi için Müsteşarlığa
veya odaya müracaat tarihidir.
(2) Yatırıma başlanıldığının kabul
edilebilmesi için, yatırımın büyüklüğü ve yatırım süresi ile uyumlu olarak
altyapının hazırlanması, inşaat yapma, akreditif açılması gibi harcamaların
makul ölçülerde yapılması şarttır. Yatırım projesine ilişkin fizibilite yapmak,
şirket kurmak ve arsa-arazi almak yatırıma başlama sayılmaz.
(3) Destek unsurlarından yararlanabilmek için,
yatırıma başlamadan önce teşvik belgesi talebinde bulunulması
esastır.
Teşvik belgesi kapsamında yapılacak yatırım
cinsleri
MADDE 13- (1)Teşvik belgesi
kapsamında yapılacak yatırımların cinsi, Ek-5’de yer alan tanımlar çerçevesinde
değerlendirilir.
Gümrük vergisi muafiyeti
MADDE 14- (1)Teşvik belgesi
kapsamındaki yatırım malları ile yeni model üretimine yönelik otomobil ve hafif
ticari araç yatırımlarında yatırım dönemi içerisinde kalmak kaydıyla CKD aksam
ve parçalarının ithali, yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi
gereken Gümrük Vergisinden muaftır.
(2)
Ayrıca, toplam ithal makine ve teçhizat bedelinin %5’ini geçmemek kaydıyla yedek
parçaların ve binek araçları, otobüs, çekici (Euro normlarına uygun yeşil motoru
haiz olanlar hariç), treyler (frigorifik olanlar hariç), mobilya, yat, motorbot,
kamyon (off road-truck tipi ile karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi
damperli kamyonlar hariç), transmikser, beton santralı, forklift, beton pompası,
inşaat malzemeleri, porselenden ve seramikten mamul sofra ve mutfak eşyasının
teşvik belgesi kapsamında ithal edilmesi halinde yürürlükteki İthalat Rejimi
Kararı’nda öngörülen oranlarda Gümrük Vergisi tahsil edilir.
Kullanılmış makine ve teçhizat ithali
MADDE 15 – (1)
Bölgesel ve sektörel kısıtlamalar da gözönüne alınarak proje bazında yapılacak
değerlendirme sonucunda uygun görülmesi halinde;
a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca yayımlanan
"Eski, Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Maddelere
İlişkin Tebliğ" hükümleri uyarınca ithali mümkün olan kullanılmış makine ve
teçhizat (karayolu nakil vasıtaları hariç),
b) İthalat Rejimi Kararı uyarınca ithaline
izin verildiği Dış Ticaret Müsteşarlığından alınmış yazı ile tevsik edilen
münferid kullanılmış makine ve teçhizat,
teşvik belgesine bağlanmak suretiyle destek
unsurlarından yararlandırılabilir.
(2) Kullanılmış komple tesisler Müsteşarlıkça
yapılacak değerlendirme sonucunda uygun görülmesi halinde teşvik belgesi
kapsamında ithal edilebilir.
(3) Kullanılmış komple tesislerin (karayolu
nakil vasıtaları hariç) ithaline yönelik talepler, Müsteşarlıkça, bölgesel ve
sektörel kısıtlamalar gözönüne alınarak,ülke ekonomisine katkısı,
katma değeri, istihdama etkisi, makine parkının teknolojik ve ekonomik ömrü gibi
esaslar dikkate alınmak suretiyle proje bazında değerlendirilir. Teşvik belgesi
kapsamında ithaline izin verilen kullanılmış komple tesisler; yatırım konusuna
bağlı olarak yardımcı tesislerden bağımsız; bir mal veya hizmeti üretebilecek
komple bir hattan veya hat oluşturabilen bir veya birden fazla makine ve
teçhizattan da oluşabilir. Komple tesisler, bir firmaya ait tek bir tesisteki
makine ve teçhizatları kapsayabileceği gibi, aynı firmaya ait farklı
tesislerdeki makine ve teçhizatlardan da oluşabilir.
(4) Kullanılmış komple tesis taleplerinin değerlendirilebilmesi için
yatırımcıların;
a) Tesise ait makine ve teçhizatların imal
yıllarını da gösterir dökümlü proforma fatura asılları,
b) Tesisin bulunduğu ülke veya eyaletteki
Ticaret ve/veya Sanayi Odasınca veya görevli özel veya kamu kuruluşlarınca
onaylanmış model ve imal yıllarını da içerecek şekilde tesisi oluşturan makine
ve teçhizatları, tesisin ekonomik ve teknolojik olarak çalışabilecek durumda
olup olmadığını belirten onaylanmış belge ile gerekli görülen hallerde bunların
yeminli tercüme bürolarına yaptırılmış tercümeleri(Belgelerdeki onayların
belirtilen yetkililere ait olduğunun ilgili ülkelerdeki Türk Konsolosluğunca da
tasdik edilmesi gerekmektedir.),
c) Türkiye'deki serbest bölgelerden
kullanılmış komple tesis ithal edilmek istenmesi halinde; Dış Ticaret
Müsteşarlığından alınacak, mevcut tesisin maliki konumundaki firma tarafından
serbest bölgede ilgili konuda üretim yapabileceğine ilişkin geçerli faaliyet
ruhsatı ile tesisin ülke içerisine ithalinde serbest bölgeler mevzuatı açısından
herhangi bir sakınca bulunmadığına ilişkin uygunluk yazısı,
ile birlikte teşvik belgesini düzenleyen
mercie müracaat etmeleri gerekmektedir.
(5) Türkiye'deki serbest bölgelerden
kullanılmış komple tesis ithaline ilişkin talepler; Dış Ticaret
Müsteşarlığı'ndan alınacak uygunluk yazısının Müsteşarlığa ibrazını müteakip, bu
maddenin 3(b) bendinde belirtilen belge aranmaksızın Müsteşarlık elemanlarınca
kullanılmış komple tesisin bulunduğu serbest bölgede yapılacak ekspertiz
neticesinde düzenlenecek rapora göre sonuçlandırılır.
(6) Kullanılmış olarak ithal edilen makine ve
teçhizatın amacı dışında kullanılması veya 32 nci maddehükmü saklı kalmak üzere satılması halinde sağlanan destek unsurları
ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır. Ayrıca, kullanılmış makine ve
teçhizatın İthalat Rejimi Kararı uyarınca ithalinin teknik mevzuata uygun
olmadığının anlaşılması halinde ilgili makine ve teçhizatın gümrüklere iadesi
zorunludur.
Makine ve teçhizatın ithaline ilişkin işlemler
MADDE 16-(1)Teşvik
belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın ithaline ilişkin işlemler, Gümrük
Mevzuatı çerçevesinde ilgiligümrük idaresince yerine getirilir. Uygulamaya ilişkin usuller,
Müsteşarlık ve Gümrük Müsteşarlığınca müştereken tespit edilir. Bu Tebliğ’in
uygulamasından doğacak ihtilaflar Gümrük Müsteşarlığınca Müsteşarlığa iletilir
ve Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda işlem yapılır.
(2) Teşvik belgeleri kapsamındaki makine ve
teçhizatın ithalatının yatırım süresi içerisinde sonuçlandırılamaması durumunda,
yatırım süresi içerisinde Kambiyo Mevzuatında yer alan ödeme şekillerinden
herhangi biri ile ithalat işlemlerine başlanılmış veya bedeli kısmen veya
tamamen ödenmiş yatırım mallarının ithaline, yatırım süresi bitiş tarihini
izleyen 4 ay içerisinde doğrudan gümrük idareleri tarafından izin
verilir.
Teminatla ithalat
MADDE 17-(1)Teşvik
belgesi almak üzere müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış
yatırımlara ilişkin makine ve teçhizatın ithaline, Müsteşarlığın görüşüne
istinaden Gümrük Müsteşarlığınca Gümrük Vergisi ile Katma Değer Vergisinin
toplam tutarı kadar teminatın alınması suretiyle müsaade edilebilir.
(2) Teminatla ithalatta, bir defada verilecek
teminat süresi azami altı aydır. Teminat süresi içinde kesin ithalat için
gerekli işlemler tamamlanmamış ise, süre uzatımı için Gümrük Müsteşarlığına
müracaat edilir. Teminatın başlangıç tarihi, eşyanın serbest dolaşıma giriş
tarihidir. Yatırımcının, teminatın çözümü için teminat süresi içinde teşvik
belgesi ve eki ithal makine ve teçhizat listesi ile birlikte Gümrük
Müsteşarlığına müracaat etmesi gerekir. Aksi takdirde, teminat irat
kaydedilir.
Mahrece iade
MADDE 18- (1)Tamamlama
vizesiyapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın, teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın
mahrece iade işlemleri;
a) Evsafa uygun çıkmaması nedeniyle, yerine
yenisi getirilmek kaydıyla, eşyanın serbest dolaşıma girişini müteakip garanti
süresi içinde yurt dışı edilecek makine ve teçhizat,
b) Herhangi bir şekilde tamir ve bakım veya
diğer nedenlerle yurt dışına gönderilecek makine ve teçhizat,
için doğrudan gümrük idaresine müracaat
edilerek ilgili gümrük idaresince, Gümrük Mevzuatı çerçevesinde sonuçlandırılır.
Mahrece iade işlemine konu yatırım mallarının yurt dışı edilmesinden itibaren
bir yıl içinde aynısı veya yenisinin yurda giriş işlemleri, Müsteşarlığın
herhangi bir iznine tabi olmaksızın Gümrük Vergisi ile Katma Değer Vergisi
istisnasından yararlandırılmak suretiyle doğrudan gümrük idarelerince
sonuçlandırılır.
Katma değer vergisi istisnası
MADDE 19- (1)25/10/1984tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu gereğince, teşvik
belgesini haiz yatırımcılara teşvik belgesi kapsamındayapılacak makine ve teçhizat ithal ve yerli teslimleri Katma Değer
Vergisinden istisnadır. Aynı hüküm teşvik belgesinin veya teşvik belgesi kapsamı
makine ve teçhizatın devir işlemlerinde de uygulanır.
Faiz desteğinden istifade edebilecek yatırımlar
MADDE 20- (1)Teşvik belgesi kapsamında yapılacak aşağıda
belirtilen yatırımlar için bütçe kaynaklarından karşılanmak üzere faiz desteği
öngörülebilir.
a)Kalkınmada
öncelikli yörelerde (Ek-4) yapılacak yatırımlar,
b)KOBİ’lerin
yapacağı yatırımlar,
c)Ar-ge
yatırımları,
ç) Çevre yatırımları.
(2) KOBİ’lerin faiz desteği ile ilgili
müracaatlarında Yönetmelik ekinde yer alan ve Yeminli Mali Müşavir tarafından da
onaylanmış tabloların Müsteşarlığa ibraz edilmesi gerekmektedir.
(3) Bankalarca yapılacak işlemlere ilişkin
esaslar Müsteşarlık ile Banka arasında imzalanan protokol ile
belirlenir.
Faiz desteği oranları ve tutarları
MADDE 21-(1)Bankalardan,
a)
Kalkınmada öncelikli
yörelerde yapılacak yatırımlar, KOBİ’lerin yapacağı yatırımlar, ar-ge ve çevre
konularında yapılacak yatırımların gerçekleştirilmesi için kullanılacak en az 1
yıl vadeli yatırım kredileri ile ilgili olarak, ilk 4 yıl için uygulanmak
kaydıyla,
b)Ar-ge
konusunda yapılacak yatırımların gerçekleştirilmesi için Müsteşarlıkça uygun
görülen yatırım dönemini müteakip azami 1 yılllık sürede gerekli olan işletme
malzemelerininteminine yönelik olarak kullanılacak en az 6 ay ve en çok
12 ay vadeli işletme kredileri ile ilgili olarak,
her bir itfa planında belirtilen ödenecek
faizin veya kar payının, Yeni Türk Lirası cinsi kredilerde 5 puanı, döviz
kredilerinde ise 2 puanı bütçeden karşılanabilir.
(2) Yatırım kredisi için uygulanacak faiz
desteği tutarı proje bazında azami,
a) Ar-ge ve çevre yatırımları için 300 bin
Yeni Türk Lirası,
b) KOBİ’lerin yapacağı yatırımlar için 200 bin
Yeni Türk Lirası,
c) Kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak
yatırımlar için 1 milyon Yeni Türk Lirasıdır.
(3) Ar-ge yatırımlarına yönelik işletme
kredisi için uygulanacak faizi desteği tutarı ise 100 bin Yeni Türk Lirasını
geçemez.
Faiz desteği uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
MADDE 22- (1)Teşvik belgesinde faiz
desteği öngörülen yatırımcılar faiz desteğinden yararlanabilmek için
Türkiye’de yerleşik şubesi bulunan yerli ve yabancı bankalar ile katılım
bankalarından birine başvurabilirler.
Bankaca yapılan değerlendirme sonucunda kredi kullandırılması uygun görülen
projelere ilişkin faiz desteği müracaatları, yatırımcı adına
protokoldebelirtilen esaslar çerçevesinde bankaca Müsteşarlığa yapılır.
(2) Aynı yatırım projesi için faiz desteği
uygulamasına yönelik olarak birden fazla banka talepte
bulunamaz.
(3)Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
yapılacak yatırımlar ile kullanılmış makine ve teçhizat için faiz desteği
uygulanmaz.
(4) Kullanılan kredilerin faiz, kâr payı veya
ana paralarının firma tarafından itfa planlarında belirtilen sürelerde ilk defa
geri ödenmemesi halinde, bu durum ilgili bankalar tarafından en kısa sürede
Müsteşarlığa bildirilir ve takip eden dönemler için Müsteşarlıkça faiz desteği
ödemesi yapılmaz. Yatırımcının kredi geri ödeme yükümlülüklerini yerine
getirdiğinin bilahare ilgili bankaca Müsteşarlığa bildirilmesi halinde,
bildirimi takip eden dönemler içinfaiz desteği
ödemeleri başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir uzatmaya
gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine ait yükümlülüklerin
aksamasının tekrarı halinde faiz desteği ödemesine son verilir.
(5) Banka, faiz desteğine esas olan kredinin teşvik belgesi
kapsamı yatırım için kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin amacı dışında
kullanıldığının tesbiti halinde Müsteşarlıkça kullandırılan faiz desteği
tutarına ilgili bankaca bu kapsamdaki krediye uygulanan faiz oranı uygulanmak
suretiyle tespit edilecek meblağın 5 işgünü içerisindebütçeye gelir yazılmak üzere Saymanlık hesabına yatırılması
gerekmektedir. Aksi takdirde söz konusu meblağ Müsteşarlıkça Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankasına verilecek talimata istinaden ilgili bankanın anılan Banka
nezdindeki karşılık hesabından virman yapılmak suretiyle tahsil edilir.
Turizm yatırımlarına yönelik enerji desteği
MADDE 23- (1) 2634
sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 16 ncı maddesi dikkate alınarak, Turizm Yatırım
veya Turizm İşletmesi Belgeli (Turizm Deneme İşletmesi, Kısmi Turizm Deneme
İşletmesi ve Kısmi Turizmİşletme Belgesi dahil) işletmelere ait elektrik
enerjisi giderlerinin, şantiye dönemi de dahil olmak üzere o bölgedeki mesken ve
sanayi abonelerine uygulanan tarifelerden en düşüğü ile kendi abone grubuna
uygulanan tarife arasındaki farkın Hazinece karşılanması için, belge
sahiplerinin ilk müracaatlarında aşağıdaki bilgi ve belgelerle birlikte Kültür
ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü’ne başvurması, enerji
desteği ödemelerinin başlamasını müteakip ise her dönem için aşağıda belirtilen
bilgi ve belgelerden (a) ve (b)’de yer alanlar ile birlikte yatırımın bulunduğu
yerdeki abonesi olduğu bölge dağıtım müdürlüğüne, özel tedarikçilerden elektrik
enerjisi temin edilmesi halinde yatırımın bulunduğu yerdeki bölge dağıtım
müdürlüğüne başvurması gerekmektedir.
a) Firmayı temsil ve ilzama yetkili firma
temsilcisi/temsilcileri tarafından imzalanmış
dilekçe,
b) Turizm Yatırım veya Turizm İşletme Belgesi
örneği,
c) Ek 7’deki örneğe uygun
taahhütname,
ç) Vergi dairesi adı ve hesap no, aktarım
yapılacak bankanın şube adı ve hesap no’su,
d) Abonesi olduğu bölge dağıtım şirketi veya
özel tedarikçinin adı ve abone numarası,
e) 5084 sayılı Kanun ve bu Kanunda değişiklik
yapan 5350 sayılı Kanun kapsamıillerde bulunan işletmeler
için enerji desteğinden yararlanılmadığına dair Enerji Desteği Komisyonundan
alınan yazı.
(2) İlk aşamada, Kültür ve Turizm Bakanlığı
Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü tarafından yapılacak ön inceleme sonucunda
bu destekten yararlanabilecek yatırımlara veya işletmelere ilişkin alfabetik
olarak il bazında hazırlanacak olan liste Ek-8’de yer alan tablo formatında
Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş.’ne veya varsa diğer elektrik dağıtım şirketlerine
gönderilir.
(3) Elektrik dağıtım şirketlerince, Ek 8’deki
formatta yer alan bilgiler doğrultusunda o bölgedeki mesken ve sanayi
abonelerine uygulanan tarifelerden en düşüğü ile bu abonelere uygulanan tarife
arasındaki fark, tamamı fatura döneminde peşin olarak ödenmiş faturalarda yer
alan aktif enerji bedeli üzerinden ve vergiler (elektrik tüketim vergisi ve
katma değer vergisi) hariç olmak üzere hesaplanarak yararlanılacak destek
miktarı aylık olarak tesbit edilir ve bu destekten yararlanacak firmalara
ilişkin Ek 9’teki formatta hazırlanan liste Kültür ve Turizm Bakanlığı
Yatırımlar ve İşletmeler Genel Müdürlüğü’ne gönderilir.
(4) Dağıtım şirketi dışındaki bir başka
tedarikçiden elektrik enerjisi temin eden işletmeler için, dağıtım şirketi
tarafından yukarıda yer alan esaslar dahilinde özel tedarikçinin satış bedeli
ile işletmenin bulunduğu dağıtım bölgesindeki dağıtım şirketi tarafından mesken
ve sanayi abonelerine uygulanan birim enerji bedellerinden en düşüğü arasındaki
fark enerji desteğine esas bedel olarak alınır. Ancak, bu bedel o bölgedeki
dağıtım şirketinin uyguladığı tarifeler üzerinden tespit edilecek farkın
üzerinde olamaz.
(5) Özel tedarikçiden elektrik enerjisi temin
eden turizm işletmelerinin talepleri, dağıtım şirketine ibraz ettikleri
faturalara istinaden dağıtım şirketince belirlenerek yararlanacakları enerji
desteği bilgileri ve tutarları kendi listelerine ilave edilir ve tek liste
olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırımlar ve İşletmeler Genel Müdürlüğü’ne
gönderilir.
(6) Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve
İşletmeler Genel Müdürlüğü tarafından uygun görülen firmalara ilişkin liste ise
her üç ayda bir (Şubat- Mayıs-Eylül- Kasım ayları)Ek 10’da yer alan formatta
Müsteşarlığa iletilir. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel
Müdürlüğü tarafından gönderilen liste kapsamı firmalara ait enerji desteği
tutarları, Müsteşarlıkça Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığıyla
işletmelerin banka hesaplarına aktarılır.
(7)
Turizm Yatırım veya Turizm
İşletmesi Belgeli işletmeler için elektrik enerjisi desteği uygulaması, Mayıs
2004 tarihinden itibaren düzenlenen faturalara istinaden yapılır.
(8) Turizm Yatırım
veya Turizm İşletmesi Belgelerinin herhangi bir nedenle iptal edilmesi halinde,
iptalin gerçekleştiği döneme ait fatura tutarı da dahil olmak üzere, iptal
tarihinden itibaren elektrik enerjisi desteğinden yararlanılamaz. Ancak, iptalin
kaldırılması halinde iptalin kaldırıldığı tarihten sonraki döneme ait faturadan
başlamak üzere destek uygulamasına devam olunur.
MADDE 24- (1) İşletme
sahipliğinin değişmesi halinde, Turizm Yatırım veya Turizm İşletmesi
Belgelerinde firma unvanın değiştirilmesi için Yatırım ve İşletmeler Genel
Müdürlüğüne müracaat edilmesi zorunludur. Bu değişikliğin onaylanmasını müteakip
enerji desteğinden belgede kayıtlı yeni firma yararlanabilir. Bu durumda
elektrik enerjisi aboneliğinin de yeni firma adına yenilenmesi
gerekmektedir.
MADDE 25- (1) 5084
sayılı Kanun ile bu Kanunda değişiklik yapan 5350 sayılı Kanun hükümleri
uyarınca veya 12/4/2002 tarihli ve 2002/4100 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına
istinaden enerji desteğinden yararlanmakta olan işletmeler için bu madde kapsamı
enerji desteği uygulanmaz. Bu durumda, işletmelerin tercihleri dikkate alınmak
suretiyle enerji desteği uygulaması yapılır.
İthal ve yerli makine ve teçhizat listesi değişikliği
talepleri
MADDE 26- (1)Teşvik belgesi
ekinde yer alan ithal ve yerli olarak temin edilecek makine ve teçhizat
listelerinde yapılacak değişiklik talepleri, teşvik belgesi düzenlenmesi için
müracaat edilen merci tarafından sonuçlandırılır. Ancak, kullanılmış komple
tesislerin teşvik belgesi kapsamına dahil edilmesine ilişkin odalara
yapılanmüracaatlar Müsteşarlığın görüşüne istinadensonuçlandırılır.
(2) İthal edilecek makine ve teçhizatın ithal
edileceği menşe ülke ve fiyat değişikliklerinde, makine ve teçhizat bazında
%50’ye kadar olan artış veya azalışlarda doğrudan gümrük idarelerine
başvurularak ithalat işlemleri yapılır.
(3)Yerli makine ve teçhizat listesi kapsamında
yer alan makine ve teçhizatın fiyat değişikliklerinde makine ve teçhizat bazında
%30’a kadar olan artış veya azalışlarda liste tadilatı yapılmaksızın KDV
istisnasına ilişkin doğrudan işlem yapılabilir.
Teşvik belgesinin revizesi
MADDE 27-(1)Teşvik
belgesinde kayıtlı olan değerler nihai değerler olmayıp, yatırımın her
aşamasında tevsik edilen bilgi ve belgelere istinaden yapılacak değerlendirme
sonucunda teşvik belgesini düzenleyen merci tarafından değişiklik yapılabilir.
Odalarca yapılan değişiklikler, ilgili odaca Müsteşarlığabildirilir.
(2) Teşvik belgesinin sabit yatırım tutarında
%100'ün üzerinde meydana gelecek artış veya %50'nin üzerindeki azalışlarda
yatırımcılar, teşvik belgesini düzenleyen mercie müracaat ederek, teşvik
belgesinin revizesi talebinde bulunabilirler. Ancak, KOBİ’ler için düzenlenen
teşvik belgelerinde azami yatırım tutarının üzerine çıkılacak şekilde revize
yapılamaz.
(3) Yatırıma başlama tarihinden sonra temin
edilen, ancak makine teçhizat listelerinde yer almayan makine ve teçhizatın
proje ile uyumlu olanları, talep edilmesi halinde teşvik belgesi kapsamına dahil
edilir.
Süre uzatımı
MADDE 28-(1)Teşvik
belgesi kapsamı yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda
öngörülecek sürede gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede
gerçekleştirilememesi halinde, yatırıma başlanılmış olması kaydıyla Ek-6’da yer
alan yatırım takip formu ile birlikte belgenin düzenlendiği mercie süre uzatımı
talebindebulunulması
durumunda, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre
verilebilir.
(2) 35 inci maddede belirtilen mücbir sebep
veya fevkalade hal durumları ile ilgili diğer mevzuat gereği başka bakanlık,
kamu kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli izin ve ruhsat gibi diğer
belgelerin temini veya kamu kurum ve kuruluşlarının uygulamaları sonucu
firmaların faaliyetlerini durdurmalarından veya yürütememelerinden kaynaklanan
süre nedeniyle, yatırımın verilen ek süreler de dahil gerçekleştirilemediğinin
tevsik edilerek talep edilmesi halinde Müsteşarlıkça proje bazında bir defaya
mahsus ek süre verilebilir.
Yatırım konusu değişikliği
MADDE 29- (1)Yatırım
konusu değişikliği talepleri için teşvik belgesi müracaatını değerlendiren
mercie müracaat edilir.
(2) Yatırımcı tarafından yeni yatırıma ilişkin
olarak verilecek yatırım bilgi formuna istinaden yürürlükteki mevzuat hükümleri
çerçevesinde bölgesel ve sektörel kısıtlamalar da dikkate alınarak, teşvik
belgesi üzerinde yatırım konusuna ilişkin gerekli değişiklik yapılabilir.
Değişikliğin ilgili oda tarafından yapılması halinde Müsteşarlığın uygun
görüşünün alınması gereklidir. Yatırım konusu değişikliğinden önce satın alınmış
ancak, yeni yatırım konusu ile ilgili olmayan makine ve teçhizat harcamalarına
uygulanan destek unsurları ilgili mevzuatı çerçevesinde geri alınır.
Yatırım yeri değişikliği
MADDE 30- (1)Teşvik
belgesine bağlanmış yatırımlara ilişkin yer değişikliği talepleri teşvik belgesi
müracaatını değerlendiren ilgili mercie yapılır. Söz konusu değişiklik talepleri
bölgesel ve sektörel kısıtlamalara bağlı olarak sonuçlandırılır.
(2) Mevcut yatırımlarla birlikte teşvik
belgesi kapsamı yatırımların yer değişiklikleri talepleri de bu madde
hükümlerine göre değerlendirilir.
(3) İlgili odalara yapılan müracaatlar
Müsteşarlığın görüşü alınarak sonuçlandırılır.
(4) Yatırım yeri değişikliğinden önce
gerçekleştirilmiş olan yatırımlara ilişkin yararlanılan destek unsurları yeni
yatırım yerindeki destek unsurlarından fazla ise bu destek unsurlarının fazla
olan kısmı ile gerçekleştirilen yatırımlardan varsa yeni yatırım yerine nakli
mümkün olmayan harcamalara uygulanan destek unsurları ilgili mevzuatı
çerçevesinde yatırımcıdan geri alınır.
Finansal kiralama
MADDE 31- (1)Teşvik belgesi
konusu menkul veya gayrimenkullerin tamamının veya bir kısmının finansal
kiralama yolu ile temini mümkündür.
(2) Finansal kiralama şirketine (kiralayan)
ait teşvik belgeleri, yatırımcıya (kiracı) ait teşvik belgelerine istinaden
düzenlenir ve bu belgeler kiracı adına düzenlenmiş teşvik belgelerinin eki
niteliğindedir.
(3) Finansal kiralamaya konu harcamalar için
kiralayan ve kiracı, kiracının teşvik belgesinde yer alan faiz desteği (daha
önceki yıl kararlarına göre düzenlenen belgelerde yer alan Kaynak Kullanımını
Destekleme Primi, Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu Kaynaklı Kredi, Fon
Kaynaklı Kredi ve Bütçe Kaynaklı Kredi) hariç diğer destek unsurlarından
yararlandırılır.
(4) Finansal kiralama işlemine konu makine ve
teçhizatın devir, satış ve ihraç işlemleri; kiralayan ve kiracının birlikte
müracaat etmeleri halinde, 32 nci madde hükümleri çerçevesinde Gelir Vergisi
Kanunu ve Finansal Kiralama Kanunu’nun ilgili hükümleri saklı kalmak kaydıyla
değerlendirilir.
(5) İflas veya sözleşmenin feshi veya
yatırımın gerçekleşmemesi durumunda, tamamlama vizesi yapılmamış veya yapılmış
olsa dahi 3 yıllık süreyi doldurmamış makine ve teçhizat içeren teşvik belgeleri
kapsamında yararlanılan destek unsurları ilgili mevzuatı çerçevesinde tahsil
olunur.
(6) Kiralayan, kiracı ve yeni kiracınının
birlikte müracaatına istinaden, finansal kiralamaya konu makine ve teçhizat,
uygun görülmesi halinde teşvik belgeli bir yatırımcıya, yapılacak yeni bir
sözleşmeye istinaden devredilebilir. Bu durumda kiracının yatırım bütünlüğünün
bozulması halinde kiracının projesine söz konusu makine ve teçhizatın diğer
yollardan temin edilecek şekilde tekrar ilave etmesi gerekmektedir. Ayrıca, yeni
yatırımcının teşvik belgesinde kayıtlı destek unsurlarının, ilk yatırımcı
firmanın teşvik belgesinde kayıtlı destek unsurlarından daha düşük olması veya
destek unsurunun hiç bulunmaması durumunda, fazladan kullanılan destekler ilgili
mevzuatı çerçevesinde geri alınır.
(7) Finansal Kiralama Kanunu’nun 23 üncü
maddesinde belirtilen ihbar süresinin bitimini müteakip en geç 3 ay içerisinde
kiralayan veya kiracı tarafından ilgili mercie bildirimde bulunulması halinde,
sözleşmenin feshi halinde 6 ncı fıkra hükümleri çerçevesinde devir yapılabilir.
(8) Finansal kiralama yoluyla
gerçekleştirilecek yatırımlarda, finansal kiralama şirketine ait teşvik
belgesinin tamamlama vizesinin yapılmış olması, kiralamaya konu menkul ve
gayrimenkul malların yatırımcıya teslim edilerek 3 yıllık sürenin dolması ve
sözkonusu malların yatırımcının aktifine geçmesi kaydıyla, yatırımcıya ait
teşvik belgesinin herhangi bir nedenle iptali, finansal kiralama şirketine ait
teşvik belgesinin iptalini gerektirmez.
(9) Sözleşmede devir yetkisinin tanınması
halinde, finansal kiralamaya konu yatırım malları, kiracının da uygun görüşü
alınmak kaydıyla başka bir finansal kiralama şirketine devredilebilir. Bu
durumda devralan sözleşme hükümlerine uymak zorundadır.
(10) Yatırımcının teşvik belgesi kapsamında
bulunan kullanılmış makine ve teçhizatın finansal kiralama yoluyla teminine izin
verilebilir.
(11) Finansal kiralama şirketleri aracılığı
ile yapılacak yatırımlar, ilgili olduğu teşvik belgesinin istinat ettiği kararda
öngörülen destek unsurları ve asgari sabit yatırım tutarı çerçevesinde
değerlendirilir.
Devir, satış, ihraç ve kiralama
MADDE 32- (1)Yatırım
tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesi kapsamı makine ve teçhizatın,
teşvik belgeli bir başka
yatırımcıya devri, teşvik belgesi olmayan bir başka yatırımcıya satışı, ihracı
veya kiralanması söz
konusu yatırım mallarının teminini müteakip 3 yılı doldurmuş olması halinde
serbesttir.
(2) Tamamlama vizesi yapılmış olmakla birlikte
3 yılı doldurmamış makine ve teçhizatlar ile bu sürenin doldurulup
doldurulmadığına bakılmaksızın, tamamlama vizesi yapılmamış teşvik belgeleri
kapsamındaki makine ve teçhizatın, yatırımın bütünlüğünün bozulmaması kaydıyla
veya bütünü ile birlikte devir, satış, ihraç veya kiralanması Müsteşarlığın
iznine tabidir. Yatırım bütünlüğünü bozacak makine ve teçhizatın devir, satış,
ihraç veya kiralanmasının talep edilmesi halinde, ilgili makine ve teçhizatın
yeniden temin edilmesi gerekmektedir.
(3) Teşvik belgesi kapsamında temin edilen makine ve
teçhizatın, üretilecek mal veya hizmetlerin teşvik belgesi sahibi yatırımcı
tarafından satın alınması ve bu durumu belgeleyen sözleşmenin ibrazı koşuluyla
diğer bir yatırımcıya bedelsiz olarak geçici bir süre için verilmesi veya
kiralanması Müsteşarlığın izinine tabidir. Bu makine ve teçhizatın ekspertiz
işlemi makine ve teçhizatın bulunduğu mahalde yapılır.
(4) Teşvik belgesi kapsamında yer alan yatırımlardantamamlama vebelgede kayıtlı
özel şartların vizesi yapılabilecek durumda olan firmaların cebri icra
takiplerine konu olması veya iflas masasına girmesi durumunda yatırımcı veya
icra organı veya iflas organı tarafından icra ile satışın veya iflasın
kesinleşme tarihinden önce talep edilmesi halinde Müsteşarlıkça teşvik
belgesinin tamamlama vizesi yapılabilir. Ancak, satışın kesinleşmesi halinde
kesinleşme tarihi itibarıyla varsa satış için gerekli süreleri doldurmamış olan
makine ve teçhizata yönelik olarak yararlanılan destekler 6183 sayılı
Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil
edilir.
(5)
Yatırımcı firmanın ilgili kanun hükümlerine göre tasfiyeye girmesi halinde de
firmanın, ilgili Tasfiye Kurulunun veya organın talebi üzerine yukarıdaki fıkra
hükümlerine göre işlem yapılabilir.
Belge zayii
MADDE 33-(1)Teşvik
belgesi, eki ithal veya yerli makine ve teçhizat listesi ile döviz ve kredi
kullanım formundan herhangi birinin zayi olması nedeniyle yatırımcı tarafından
yenidentasdikinintalepedilmesidurumunda,
bütçeye irat kaydedilmek üzere, tasdiki istenilen her bir belge için 200
Yeni Türk Lirası Saymanlık hesabına yatırılır. Söz konusu meblağ iade edilmez.
Yatırım kredilerinin
aktarılması
MADDE 34- (1)
Teşvik belgesi kapsamında fiilen kullanılan ve faiz desteğinden yararlanılmamış
kredilerin, aynı holdinge bağlı diğer firmalar adına düzenlenmiş teşvik
belgelerine, aynı firmaya ait teşvik belgelerine veya aynı gerçek veya tüzel
kişilerin asgari %50 oranında sermayesine ortak oldukları diğer firmalar adına
düzenlenmiş teşvik belgelerine müeyyide uygulanmaksızın kısmen veya tamamen
aktarılmasına ilgili bankanın da uygun görüşü alınarak Müsteşarlıkça izin
verilebilir.
Mücbir sebep ve fevkalade hal durumları
MADDE 35- (1)
Yatırımların teşvik belgesine bağlanması ve tamamlama vizesi işlemleri
sonuçlanıncaya kadar devam eden işlemlerle ilgili olarak;
a) Tabii afetler ve yangın (Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
veya Tarım ve Köyişleri Bakanlığı il müdürlükleri, itfaiye müdürlükleri veya
ilgili diğer kurumlardan alınacak yazının sigorta hasar ekspertiz raporu ile
birlikte tevsiki),
b) Firmanın faaliyetinin kamu idarelerince durdurulması
(firma faaliyetini durduran kamu kurumundan alınacak yazı ile
tevsiki),
c) Grev ve lokavt (İl çalışma müdürlüklerinden alınacak
yazı ile tevsiki),
ç) Devletçe konulan yasaklar, savaş ve abluka
hali,
d) Firmanın iflası ve şahıs firmalarında firma
sahibinin ölümü (mahkeme kararı ile tevsiki),
e) Yatırım konusu makine-teçhizatın, yatırımcı
iradesi ve kusuru dışında bir sebeple elden çıktığının (çalınması gibi) resmi
kurumlardan alınacak belge ile tevsik edilmesi,
gibi durumlar Müsteşarlıkça mücbir sebep ve fevkalade hal durumları
olarak değerlendirilir.
Yatırımların takibi, kontrolü ve müeyyide uygulanması
MADDE 36- (1)Teşvik
belgelerinin ilgili mevzuata uygun olarak kullanılması zorunludur.
(2)Yatırımın gerçekleşme durumu, her yıl Ocak ve Temmuz aylarında olmak
üzere altışar aylık dönemlerhalinde teşvik belgesinin düzenlendiği mercie bağlı olarak
doğrudan veya oda kanalı ile Müsteşarlığa bildirilir.
(3) KOBİ desteklerinden yararlanan firmalar,
desteklerden yararlanmaya başladıktan sonra birbirini takip eden 3 yıl boyunca
KOBİ özelliklerini korumak zorunda olduklarından, Yönetmelikte yer alan
tabloları yeminli mali müşavir onaylı olarak her yılın başından Mart ayı sonuna
kadar Müsteşarlığa iletmek zorundadırlar. Aksi takdirde işlemleri durdurulacağı
gibi aksinin tesbiti halinde kısmen veya tamamen müeyyide uygulanabilir.
(4) Müsteşarlık, teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımların mevzuata uygun şekilde yerine getirilip getirilmediğini
denetlemeye, gerekli gördüğü takdirde yatırımın her aşamasında yatırımların ve
ilgili odaların verilen görevlere ilişkin olarak yaptıkları işlemlerin takip ve
kontrolünü yapmaya, gerekli göreceği tedbirleri almaya, ilgili kuruluşlardan
belge ve bilgi istemeye ve aykırılıkların tespiti halinde kısmen veya tamamen
müeyyide uygulamaya yetkilidir.
(5) Bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar ile bu
Tebliğ’de belirlenen hükümlere aykırı davranan, teşvik belgesindeki kayıt ve
koşulları yerine getirmeyen, teşvik belgesi ile diğer belgelerde tahrifat yapan,
sahte ve muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyen ve kullanan, yanlış
ve yanıltıcı bilgi veren, teşvik belgesinde öngörülen sürede yatırımları
tamamlamayan veya 5 inci maddede belirtilen asgari ve azami yatırım tutarlarına
uymayan yatırımcıların teşvik belgeleri Müsteşarlıkça kısmen veya tamamen iptal
edilir. Ancak, turizm yatırımlarında, Turizm Bakanlığınca “Turizm Yatırımı
ve/veya İşletme Belgesi”nin iptal edilmesi teşvik belgesinin iptalini
gerektirmez.
(6) İptal edilen teşvik belgeleri ile ilgili
olarak yatırımcıların yararlandıkları destek unsurları, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ilgililerden
geri alınır.
(7) Müsteşarlıkça veya görevlendirilen kurum
ve kuruluşlarca yatırım yeri tespit edilemeyen teşvik belgeleri Resmi Gazete’de
ilan edilmek suretiyle iptal edilir.
Tamamlama vizesi
MADDE 37- (1)
Yatırımcıların, teşvik belgesinde öngörülen süre veya ek süre bitimini izleyen
altı ay içinde tamamlama vizesi için Müsteşarlığa başvurmaları zorunludur.
Bu
süre içerisinde müracaat edilmemesi halinde Müsteşarlık re’sen tamamlama vizesi
işlemlerini başlatabilir.
(2)
Gerekli görülen hallerde tamamlama vizesi işlemleri Müsteşarlık veya
Müsteşarlıkça görevlendirilecek odalar,
bankalar veya yatırımın
bulunduğu il valiliği elemanları tarafından yatırım mahallinde ekspertiz
yapılmak suretiyle de yapılabilir.
(3) Ekspertiz işlemlerinin Müsteşarlıkça
yapılacak olması halinde, yatırım mahallinde ekspertiz yapmak üzere
Müsteşarlıktan en az 2 veya en çok 3 eksper görevlendirilir. Tamamlama
ekspertizi ve vize işlemleri, Müsteşarlık tarafından görevlendirilen valilikçe
veya odaca veya bankaca yapılması halinde görevlendirilen mercinin kadrolu
elemanlarından oluşan 2 eksper ile yatırımcı tarafından tayin edilecek yeminli
mali müşavirin yapacakları inceleme sonucunda müştereken düzenlenecek rapora
istinaden ilgili mercice de yapılabilir.
(4) Görevlendirilen mercice yapılan ekspertiz
işlemleri sonucunda yatırımın gerçekleşme değerleri ile birlikte tamamlama
vizesi, ilgili merci tarafından doğrudan teşvik belgeleri üzerine derc edilerek
sonucundan Müsteşarlığa bilgi verilir.Tamamlama vizesi işlemi ile
ilgili olarak, ekspertiz işlemine esas olan rapor, teşvik belgesinin onaylı
fotokopisi, ithal ve yerli makine ve teçhizat liste asılları, gerçekleşen
değerler üzerinden hazırlanmış ilgili merci tarafından onaylı yeni listeler ve
döviz ve kredi kullanım formunun aslı bir ay içerisinde nihai onay için
Müsteşarlığa gönderilir. Müsteşarlıkça tamamlama vizesi işlemi ile ilgili olarak
firmaya ve ekspertiz işlemini yapan mercie bilgi verilir.
(5) Fon veyaBütçe kaynaklı kredi veya
faiz desteği ihtiva eden teşvik belgelerinin tamamlama vizesi işlemleri,
ekspertiz raporunun ilgili merci tarafından Müsteşarlığa gönderilmesini müteakip
Müsteşarlıkça yapılır.
(6) Ekspertiz işlemleri için görevlendirilecek eksperlerin
her birine ödenecek ekspertiz ücreti 75 Yeni Türk Lirası olup, bu tutar her yıl
yeniden değerleme nispetinde Müsteşarlığın bağlı bulunduğu Bakan tarafından
artırılabilir. Bu görevlendirmelerde ekspertiz ücreti, yol ve konaklama
giderleri yatırımcı tarafından karşılanır. Yatırımcılardan başka hiçbir ad
altında ücret talep edilemez.
(7) Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
yapılacak yatırımlar ile kamu kuruluşlarınca gerçekleştirilen yatırımların
tamamlama vizesi işlemleri ekpertiz yapılmaksızın doğrudan ilgili kuruluş
tarafından Müsteşarlığa verilecek bilgi ve belgelere istinaden yapılır.
(8) Tabii afet ve/veya yangın nedeniyle
tamamlama vizesine ilişkin aranan belgelerin ibraz edilememesi durumunda
tamamlama vizesine ilişkin talepler;
a) Belge kapsamında ithali yapılan makine ve
teçhizata ilişkin ilgili gümrük idaresinden temin edilecek gümrük giriş
beyannamelerinin onaylı örneklerinin,
b) Alımı gerçekleştirilen yerli makine ve
teçhizata ait satıcı firmalardan temin edilecek fatura nüshalarının,
c) Varsa diğer yatırım harcamalarına ait
ilgili kurum ve kuruluşlardan temin edilecek belgelerin,
ç) Arsa bedeli için ilgili tapu dairesinden
temin edilecek tapu örneğinin,
d) Bina-inşaat harcamaları için ilgili
belediyeden temin edilecek yapı ruhsatı ve/veyayapı kullanım izin belgesi örneğinin,
e) Tabii afet ve/veya yangın durumunu tevsik
eden Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya Tarım ve Köyişleri Bakanlığı il
müdürlükleri veya itfaiye müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan alınacak
rapor ile varsa sigorta poliçesi örneği ile sigorta hasar ekspertiz raporu ve
ilgili sigorta şirketinin hasarı karşılayıp karşılamadığına ilişkin
yazının,
(9) Ayrıca, tabii afet ve/veya yangın neticesinde bina ve/veya
makine-teçhizatın hasara uğraması nedeniyle üretim faaliyetinin durduğu veya
aksadığı yatırımlarda, söz konusu tabii afet veya yangından önce alınmış olan
kapasite raporu veya onaylı örneğinin ibraz edilmesi kaydıyla, yatırımcıların
mağduriyetinin önlenmesi, yatırımın ekonomiye kazandırılması ve istihdam
sağlanması hususları da dikkate alınarak, bu konudaki yatırım talepleri
"yenileme" niteliğinde değerlendirilip yürürlükteki destek unsurlarından
faydalandırılmak üzere yeni teşvik belgesi düzenlenebilir.
Görev verilen kurum ve kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 38- (1) İlgili
odalar, valilikler, bankalar, yeminli mali müşavirler gibi görev verilen kurum
ve kuruluşlar Karar ve Tebliğ’in uygulamasına yönelik olarak yapmış oldukları
işlemlerden sorumludurlar.
(2) Görev verilen ilgili kurum ve kuruluşlar
yapılan müracaatları iki ay içerisinde sonuçlandırmakla yükümlüdür.
(3) Teşvik belgesi müracaatını
değerlendirmekle görevli ilgili odalar, yatırım yeri ve konusu değişiklikleri,
kullanılmış komple tesis ithal izni,
devir, satış, ihraç ve
kiralama işlemleri ile teşvik belgesi iptali konularındaki müracaatları
Müsteşarlığın görüşünü alarak, bunların dışındaki diğer işlemleri bu Tebliğ ve
bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar hükümleri çerçevesinde yapılacak
değerlendirmeye göre sonuçlandırırlar.
(4) İlgili odalarca yapılan işlemlerle ilgili
faaliyet raporları üçer aylık dönemler halinde TOBB aracılığı ile Müsteşarlığa
bildirilir.
Daha önceki yıllara ait Bakanlar Kurulu Kararlarına istinaden düzenlenmiş
teşvik belgeleri için uygulanabilecek hükümler
MADDE 39- (1)Daha önceki yıl kararlarına
göre teşvik belgesine bağlanan yatırımlarla ilgili uygulamalara, teşvik
belgesinin istinat ettiği karar ile diğer ilgili kararlarda belirtilen hükümler
çerçevesinde devam olunur. Ancak, talep edilmesi halinde faiz desteği hariç
olmak üzere bu Tebliğ’in ve bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar’ın lehe gelen
hükümleri uygulanır.
(2) Halen geçerli teşvik belgesi kapsamı Ek
11’de yer alan teşvik edilmeyen yatırım konularında gerçekleştirilmekte olan
yatırımlar için kapasite artışına neden olacak yatırım malı ilavesi talepleri
dikkate alınmaz.
(3) Daha önceki yıl kararlarına istinaden
düzenlenen teşvik belgelerine ilişkin tamamlama vizesi işlemleri, ilgili
kararlar ve teşvik belgesindeki kayıt ve koşullara bağlı kalınmaksızın yatırımın
gerçekleşen hali dikkate alınarak yapılır. Ancak, varsa fazladan yararlanılan destek
unsurları ilgili mevzuatı çerçevesinde tahsil olunur.
(4) Uluslararası yolcu ve yük taşımacılığına
yönelik otobüs, çekici ve treyler yatırımları ile müteahhitlik yatırımlarında
ekspertiz yapılmaksızın yatırımcı tarafından tayin edilen yeminli mali müşavirce
düzenlenen rapor dikkate alınarak tamamlama vizesi yapılır.
(5) 10/6/2002 tarihli ve 2002/4367 sayılı
Karar’a istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlarda,
yatırıma başlama tarihinden itibaren 1 yıl içinde yatırımharcaması yapılması şartı aranmaz.
(6) Daha önceki yıl kararlarına istinaden
düzenlenen ve vergi, resim ve harç istisnası destek unsurunu içeren teşvik
belgelerinin ihracat taahhüt miktarı 1.000 ABD Dolarına düşürülür ve taahhüt
hesapları ilgili mevzuatında belirtilen bilgi ve belgelere istinaden kapatılır.
Bütçeden yapılacak ödemeler
MADDE 40- (1)Yatırımların
desteklenmesi için her yıl bütçe kanunu ile ayrılan ödenek çerçevesinde teşvik
belgeli olup olmadığına bakılmaksızın ilgili mevzuatında öngörülen esas ve
usuller çerçevesinde;
a)Bu Tebliğ’in
istinat ettiği Karar uyarınca yapılacak ödemeler,
b)KOBİ
yatırımları ile ilgili daha önceki kararlara istinaden yapılacak
ödemeler,
c)İlgili
Bakanlar Kurulu kararları uyarınca yatırım ve işletme kredilerine ait devam eden
ödemeler,
ç) Yatırımlarda devlet yardımları ile ilgili
olarak daha önceki kararlarda belirtilen hükümler çerçevesinde öngörülen (Kaynak
Kullanımını Destekleme Primi, Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu Kaynaklı Kredi,
Fon Kaynaklı Kredi, Bütçe Kaynaklı Kredi, Teşvik Primi veya KDV Desteği, Enerji
Desteği, SSK Primi gibi) ödemeler,
d)Daha önceki
kararlara göre teşvik belgesine ilişkin müracaatta Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasına yatırılan tutarlar ve zayi olan belgelerle ilgili olarak mevzuatı
gereği iade edilmesi gereken tutarlar,
e)Yatırımlarda
devlet yardımları ile ilgili olarak açılan davalar ve yapılan icra takiplerine
ilişkin harç ve masraflar, görülmekte olan davalar sırasında görevli bankalarca
yapılması gerekli masraflar, aleyhe sonuçlanan davalarla ilgili olarak geri
verilmesi gerekli tutarlar ile mahkeme ve icra masrafları gibi giderler,
f)Sehven, maddi
hata, matrah değişikliği gibi nedenlerle hazine hesabına maledilen, fazladan
yatırıldığı idari ve/veya adli makamlarca tespit edilen tutarlardan yapılacak
iadeler,
g)İlgili
Bakanlar Kurulu kararları uyarınca öngörülecek yatırım ve/veya işletme
kredileri,
bütçeden karşılanır.
(2) Ödemeler, Müsteşarlıkça Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığıyla
yapılır.
(3) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
nezdindeki Saymanlık hesabına yatırılan meblağ bütçeye irat kaydedildiğinden
iade edilmez.
Yetki
MADDE 41-
(1)Müsteşarlığın bağlı bulunduğu Bakan, bu
Tebliğin istinat ettiği Kararda belirtilen değerleri bir katına kadar artırmaya
veya %75 oranında azaltmaya yetkilidir.
İhtilaflı Durumlar
MADDE 42- (1)Bu Tebliğ’in
istinat ettiği Karar ve daha önceki kararlarda yer alan destek unsurlarının
uygulanmasında ortaya çıkacak tereddüt ve ihtilaflarda Müsteşarlığın görüşü
doğrultusunda işlem tesis edilir.
Bilgilendirme
MADDE 43- (1)Bu Tebliğ ve
bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar ile bunların uygulanmasına ilişkin
düzenlemeler, Müsteşarlığın internet sitesinde (www.hazine.gov.tr/mevzuat/yatirimtesvik_mevzuat.htm), “Yatırım Teşvikleri”
bölümünde ilan edilmek suretiyle yatırımcıların bilgisine sunulur.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 44- (1)18/2/2001 tarihli ve 24322 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2001/1 sayılı, 30/7/2002 tarihli ve 24831 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2002/1 sayılı, 6/3/2003 tarihli ve 25040 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2003/1 sayılı, 11/6/2003 tarihli ve 25135 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2003/2 sayılı, 17/7/2003 tarihli ve 25171 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2003/3 sayılı, 27/9/2003 tarihli ve 25242 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2003/4 sayılı, 6/1/2004 tarihli ve 25338 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2003/5 sayılı, 18/2/2004 tarihli ve 25377 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2004/1 sayılı, 3/6/2004 tarihli ve 25481 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2004/2 sayılı, 9/8/2005 tarihli ve 25901 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2005/1 sayılı, 12/12/2005 tarihli ve 26021 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2005/2 sayılı, 10/2/2006 tarihli ve 26076 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2006/1, 06/04/2006 tarih ve 26131 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan 2006/2 sayılı tebliğler, 7/4/2002 tarihli ve 24719 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 2002/1 sayılı genelge yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar’ın
yayımı tarihinden önce sonuçlandırılmamış yeni teşvik belgesi düzenlenmesine
ilişkintalepler, müracaat tarihinde yürürlükte bulunan Karar hükümleri
çerçevesinde sonuçlandırılır. Ancak, talep edilmesi halinde bu Tebliğ ve bu
Tebliğ’in istinat ettiği Karar çerçevesinde teşvik belgesi düzenlenebilir.
(2)
Bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar’ın yayımı tarihinden önce yapılan müracaatlar
için müracaat tarihinde yürürlükte bulunan Karar uyarınca teşvik belgesi
düzenlenmesi için;
a)
10/6/2002 tarihli ve 2002/4367 sayılı Karar uyarınca odalara yapılan
müracaatların, ilgili oda tarafından,
b)
21/12/2000 tarihli ve 2000/1822 sayılı Karar’a istinaden yapılmış olan
müracaatların, bankalar tarafından,
6/11/2006 tarihine kadar Müsteşarlığa intikal ettirilmiş olması
gerekmektedir. Bu süre içerisinde Müsteşarlığa intikal ettirilmeyen müracaatlar
bu Tebliğ ve bu Tebliğ’in istinat ettiği Karar hükümleri çerçevesinde
değerlendirilir.
Yürürlük
MADDE 45- (1)Bu Tebliğ 06/10/2006
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46- (1)Bu Tebliğ hükümlerini
Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.