Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 148, 149 ve Mükerrer
257 nci maddelerinin verdiği yetkiye dayanılarak, 350 Sıra No’lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği2 ile bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin
belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "Mal ve Hizmet Alımlarına
İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile; mal ve hizmet satışlarını ise "Mal ve
Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirmeleri hususunda
yükümlülük getirilmişti.
Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin mal ve hizmet alımları
ile mal ve hizmet satışlarının 2005 yılı ve müteakip yıllarda bildirilmesinde
uygulanacak usul ve esaslar ile bildirim hadleri bu Tebliğin konusunu
oluşturmaktadır.
1- BİLDİRİMLERİN DÖNEMİ, VERİLME ZAMANI ve
HADLERİ
1.1. Bildirimlerin Dönemi ve Verilme
Zamanı
Ba ve
Bs bildirim formları takvim yılı itibarıyla düzenlenir ve müteakip yılın Şubat
ayı içinde verilir.
Özel
hesap dönemine tabi olan mükellefler de, Ba ve Bs bildirim formlarını, tabi
oldukları özel hesap dönemi itibarıyla değil, takvim yılı itibarıyla
düzenlerler.
1.2. Bildirimlere İlişkin
Hadler
Bir
kişi veya kurumdan yapılan katma değer vergisi hariç 30.000 YTL (Yeni Türk
Lirası) ve üzerindeki mal ve hizmet alımları, "Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin
Bildirim Formu (Form Ba)" ile; bir kişi veya kuruma yapılan katma değer vergisi
hariç 30.000 YTL (Yeni Türk Lirası) ve üzerindeki mal ve hizmet satışları ise
"Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile
bildireceklerdir.
2- BİLDİRİMLERİN VERİLME ŞEKLİ
2.1. Bildirimleri Elektronik Ortamda
Vermesi Gereken Mükellefler
2.1.1. Bilanço esasına göre defter
tutan ve bildirimlerin ilgili olduğu yıla ait Gelir ve Kurumlar Vergisi
beyannamesini elektronik ortamda vermek zorunda olan mükellefler, Ba ve Bs
bildirim formlarını elektronik ortamda vermek zorundadırlar.
Mal
Müdürlüklerine bağlı olan mükellefler hariç olmak üzere, bildirimlerini
elektronik ortamda vermek zorunda olmayan mükellefler, istemeleri halinde
bildirimlerini elektronik ortamda verebilirler.
2.1.2. Bildirimlerin elektronik ortamda
verilmesinde, bildirimlerin verilmiş sayılabilmesi için onaylama işleminin
yapılması şarttır. Onaylama işlemi, en geç, bildirimlerin verilmesi gereken son
gün saat 24:00’den önce tamamlanmalıdır.
2.1.3. Bildirim formlarını elektronik
ortamda vermek zorunda olan mükellefler kesinlikle kağıt ortamında bildirim formu
vermeyeceklerdir. Elektronik ortamda verilmesi gerekirken kağıt ortamında
verilen (elden veya posta ile) bildirim formları hiç verilmemiş
sayılacaktır.
2.1.4. Bildirimlerin verileceği tarihten önce bağlı oldukları
vergi dairesi değişen mükelleflerden bildirim formlarını elektronik ortamda
vermek zorunda olanlar ya da elektronik ortamda vermek isteyenler, bildirim
formlarını, halen bağlı oldukları vergi dairesinin mükellefi olarak
göndereceklerdir.
2.2. Bildirimlerin Elektronik Ortamda
Gönderilmesine İlişkin Esaslar
2.2.1. Elektronik ortamdaki bildirim
formları, kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce yerine getiriliyor
ise, formu düzenleyen kısmına mükellefe ilişkin bilgiler, formdaki yeminli mali
müşavir kısmına ise, yeminli mali müşavirlere ilişkin bilgiler
yazılacaktır.
2.2.2. Formların elektronik ortamda
gönderilmesi işlemi yeminli mali müşavirlerce gerçekleştirilecek ise formu
düzenleyen kısmına varsa serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavire
ait bilgiler yazılacak; mükellefin serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali
müşaviri bulunmaması halinde, bu kısma, mükellefe ait bilgiler yazılacaktır.
Formu gönderen kısmına ise formu elektronik ortamda gönderen yeminli mali
müşavirlerin bilgileri yazılacaktır.
2.2.3. Formların elektronik ortamda
gönderilmesi işlemi, serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir
tarafından gerçekleştirilecek ise, formu düzenleyen kısmına serbest muhasebeci,
serbest muhasebeci mali müşavirin bilgileri, yeminli mali müşavir kısmına ise
yeminli mali müşavirlere ait bilgiler yazılacaktır.
2.3. Bildirimleri Kağıt Ortamında Vermesi
Gereken Mükellefler
Bilanço esasına göre defter tutmakla birlikte, ilgili yıla ait gelir veya
kurumlar vergisi beyannamelerini elektronik ortamda vermek zorunda olmayan
mükellefler ile Mal Müdürlüklerine bağlı olan mükellefler, bildirim formlarını,
bağlı bulundukları vergi dairesi veya Mal Müdürlüklerine kağıt ortamında vermek
zorundadırlar.
Vergi
dairesi mükellefi iken Mal Müdürlüğüne nakil olan mükellefler, bildirim
formlarını, nakil oldukları Mal Müdürlüğüne kağıt ortamında
vereceklerdir.
3.1.1. Ba ve Bs bildirim formları,
bildirimleri kağıt ortamında verecek mükellefler için ICR sistemlerinde
okunabilecek şekilde ayrı renklerde düzenlenmiştir. (Ek: 1,
2)
3.1.2. Ba ve Bs bildirim formlarının
doldurulmasına ilişkin açıklamalar, kağıt ortamındaki bildirim formlarının arka
yüzünde ve www.gelirler.gov.tr adresinde etraflıca yapılmış olup,
formların bu açıklamalar çerçevesinde doldurulması gerekmektedir.
3.1.3. Kağıt ortamında özel olarak
bastırılan formlar vergi dairelerinde ve Mal Müdürlüklerinde bulunmaktadır.
Fotokopi ile çoğaltılmış veya önceki yıllarda bastırılmış formlar
kullanılmayacak, kullanılması halinde hiç verilmemiş sayılacaktır.
3.1.4. Bildirimler Yeni Türk Lirası
(YTL) olarak doldurulacak ve 1 Yeni Türk Lirasının altında kalan tutarlar
dikkate alınmayacaktır. Diğer bir ifade ile, kuruş bilgileri ihmal edilecek ve
bildirimlerde gösterilmeyecektir.
3.1.5. Bildirim formlarına belirlenen
haddi aşan ithalat ve ihracat işlemleri de yazılacaktır. Ba bildirim formunun
doldurulmasında, Türkiye’de mükellef olmayanlardan yapılan alımlar için
satıcının vergi kimlik numarası "1111111111" olarak kodlanacaktır. Bs bildirim
formunun doldurulmasında ise, Türkiye’de mükellef olmayanlara yapılan satışlar
için alıcının vergi kimlik numarası "2222222222" olarak kodlanacaktır.
3.1.6. Form Ba ve Form Bs’nin Tablo II
bölümlerinin doldurulması sırasında kullanılacak "ülke kodu" bilgileri tebliğ
ekinde yer almaktadır. (Ek: 3)
3.1.7. Bildirim verme yükümlülüğünde
olan mükellefler, belirtilen hadlerin altında kalması sebebiyle bildirilecek
alım-satımları bulunmasa bile bildirim formlarını vermek zorundadırlar. Bu
mükellefler, bildirim formlarını, alım-satım bilgileri dışındaki tüm bilgileri
eksiksiz olarak doldurmak suretiyle vereceklerdir.
3.2. Düzeltme
İşlemleri
Mükelleflerin, elektronik ortamda verdikleri bildirim formlarını
onayladıktan veya kağıt ortamında bildirimde bulunduktan sonra, verdikleri
bildirim formunda hata yaptıklarını belirlemeleri halinde, bildirim süresinin
dolmamış olması şartıyla düzeltme yapabilirler.
Düzeltme işleminde ilk bildirim formu tamamen iptal edilmekte ve ikinci
defa verilen bildirim formu geçerli kabul edilmektedir. Bu sebeple, düzeltme
yapması gereken mükelleflerin, yeni bildirim formunu, daha önce bildirimde
bulunulmamış gibi tüm alım-satım bilgilerini içerecek şekilde doldurmaları
gerekmektedir.
Bildirimlerin sadece bir tanesinde hata yapıldığının belirtilmesi
halinde, sadece hata yapılan bildirim formunun (Form Ba veya Form Bs)
düzeltilmiş haliyle bildirilmesi yeterlidir.
Kağıt
ortamında düzeltme amacıyla verilecek bildirim formları, bağlı olunan vergi
dairesi veya Mal Müdürlüğüne bir dilekçe ekinde verilecektir.
4- DİĞER HUSUSLAR VE CEZAİ YAPTIRIM
4.1. Bildirimlerin ilgili olduğu yılda
Bilanço esasına göre defter tutan, ancak, bildirimlerin verileceği tarihten önce
işlerini terk eden mükellefler de bildirim formlarını vereceklerdir. Bu durumda,
bildirim formlarının verileceği vergi dairesi, bu mükelleflerin en son bağlı
bulundukları vergi dairesidir.
4.2. Bildirimlerin ilgili olduğu yılda
Bilanço esasına göre defter tutan, ancak, müteakip yıldan itibaren işletme
hesabı esasına geçen mükellefler de bildirim formlarını
vereceklerdir.
Buna
karşın, bildirim formlarının ait olduğu yıl işletme hesabına göre defter tutan,
ancak, müteakip yıldan itibaren bilanço esasına geçen mükelleflerin bildirim
formu verme zorunlulukları bulunmamaktadır.
4.3. Birden fazla şubesi bulunan mükellefler bildirim
formlarını şube bazında değil, şube bilgilerini konsolide etmek suretiyle
merkezden vereceklerdir.
4.4. Bir kişi veya kurumdan yapılan
alışlar Form Ba'da tek satır olarak, bir kişi veya kuruma yapılan satışlar da
Form Bs'de tek satır olarak gösterilecektir.
Buna
göre, aynı mükellefin birden fazla şubesinden yapılan alışlar, muhasebe sistemi
gereği ayrı ayrı takip edilse bile, Form Ba'da tek satır olarak gösterilecektir.
Aynı şekilde, aynı mükellefin birden fazla şubesine yapılan satışlar da,
muhasebe sistemi gereği ayrı ayrı takip edilse bile, Form Bs'de tek satır olarak
gösterilecektir.
4.5. Bir kişi veya kurumdan yapılmış
olan ve belirlenen haddi aşan alımlar, Ba bildirim formu ile bildirilecek; bu
alımların bir kısmı daha sonra iade edilmişse, bu iadeler -belirlenen haddin
üzerinde olması halinde- Bs bildirim formunda satış olarak
gösterilecektir.
Aynı
şekilde, bir kişi veya kuruma yapılmış olan ve belirlenen haddi aşan satışlar,
Bs bildirim formu ile bildirecek; bu satışların bir kısmı daha sonra iade
alınmışsa, bu iadeler -belirlenen haddin üzerinde olması halinde- Ba bildirim
formunda alım olarak gösterilecektir.
4.6. Herhangi bir mal ve hizmet alımına
bağlı olarak, ödemenin gecikmesi suretiyle ortaya çıkan ve fatura düzenlenmek
suretiyle alıcıya yansıtılan kur farkı gelirleri de bildirimlere dahil
edilecektir.
4.7. Bildirim formları özel tüketim
vergisi dahil olarak doldurulacaktır. Diğer bir ifade ile, bildirim formlarını
düzenlerken özel tüketim vergisi ayrıştırılmayacak, alım ve satımlar özel
tüketim vergisi dahil tutarlarıyla gösterilecektir.
4.8. Mükellefler, Vergi Usul Kanununun
235. maddesi hükmü gereğince müstahsil makbuzu düzenlemek suretiyle yapmış
oldukları alımlarını Form Ba ile bildirmek zorundadırlar. Müstahsil makbuzu ile
yapılan alımlar, gelir vergisi tevkifatı yapılmadan önceki brüt tutarları ile
bildirilecektir.
4.9. Bankalar, Özel Finans Kurumları,
Aracı Kurumlar, Portföy Yönetim Şirketleri, Menkul Kıymet Yatırım Fon ve
Ortaklıkları ile Sigorta Şirketleri yapmış oldukları işlemleri belirli
periyotlarla Bakanlığımıza bildirdiklerinden, hizmet ve satış işlemlerinde
düzenledikleri dekont bilgilerini Form Bs ile bildirmelerine gerek
bulunmamaktadır.
Aynı
şekilde, bu kurumların kendi aralarındaki işlemler sebebiyle düzenledikleri
dekontların karşı tarafça Form Ba ile bildirilmesine de gerek
bulunmamaktadır.
Ancak,
bu kurumlar, faturalı olarak yaptıkları mal ve hizmet alımlarını genel esaslar
çerçevesinde Form Ba ile bildirmek zorundadırlar.
4.10. Sigorta şirketleri tarafından
yapılan tazminat ödemeleri fatura ile belgelendirilen bir mal veya hizmet
alımına dayanıyor ise, bu alımların genel esaslar çerçevesinde katma değer
vergisi hariç tutarlarıyla Ba bildirim formuna dahil edilmesi
gerekmektedir.
Diğer
taraftan, sigorta şirketlerinin poliçe bilgilerini Form Bs ile bildirmelerine
gerek bulunmamaktadır.
4.11. Noterlerin Kanunlarına göre
vermiş oldukları noterlik hizmetlerini Bs formu ile bildirilmelerine gerek
bulunmamaktadır. Aynı şekilde, noterlerde yaptırılan işlemlerin de Ba formu ile
bildirilmesine gerek bulunmamaktadır.
Noterler, faturalı olarak yaptıkları mal ve hizmet alımlarını genel
esaslar çerçevesinde Form Ba ile bildirmek zorundadırlar.
4.12. Döviz alım-satım işi ile
uğraşanlar, belirli miktarın üzerindeki döviz alım-satım bilgilerini
Bakanlığımıza bildirmek zorunda olduklarından, bu işlemlerini ayrıca Ba ve Bs
bildirim formlarıyla bildirmelerine gerek bulunmamaktadır.
Ancak,
bu işletmeler, faturalı olarak yaptıkları mal ve hizmet alımlarını genel esaslar
çerçevesinde Form Ba ile bildirmek zorundadırlar.
Diğer
taraftan, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin döviz büroları ve
yetkili diğer kuruluşlardan yapmış oldukları döviz alım-satımlarını Ba ve Bs
bildirim formlarına dahil etmelerine gerek
bulunmamaktadır.
4.13. Elektrik, su, doğalgaz gibi mal
veya hizmet teslimlerinin bildirim uygulaması bakımından diğer mal ve hizmet
teslimlerinden farkı bulunmamaktadır. Bu gibi mal veya hizmet tutarları,
Tebliğin 1.2 no'lu bölümünde belirtilen hadleri aşması halinde durumuna göre Ba
veya Bs bildirim formları ile bildirilecektir.
4.14. Birleşme halinde, münfesih kurum
veya kurumlara ait bildirim formları bu kurumların fesih oldukları tarihteki
kanuni temsilcileri tarafından verilir. Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri
çerçevesinde yapılan devirlerde ise, münfesih kurumun o dönemdeki faaliyetlerine
ilişkin bildirim formları, münfesih kurumun unvanı ve vergi kimlik
numarası yazılmak suretiyle devir alan kurum tarafından
verilecektir.
4.15. Kağıt ortamındaki bildirim
formları, mükellef ve varsa mükelleflerin 3568 sayılı Kanuna3 istinaden yetki
almış serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali
müşaviri tarafından müştereken imzalanacaktır.
4.16. Bildirim formlarını elektronik
veya kağıt ortamında belirlenen süre içinde vermeyen, eksik veya yanıltıcı
bildirimde bulunan mükellefler hakkında, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
mükerrer 355 inci maddesi hükmü uyarınca işlem yapılacaktır. Ayrıca, bu
mükellefler, öncelikli olarak incelemeye sevk edilecektir.
4.17. 2005 yılına ait bildirim formları
(Form Ba ve Form Bs), 2006 yılı Eylül ayı içinde verilecektir. Özel hesap
dönemine tabi olan mükellefler, bildirim formlarını, tabi oldukları özel hesap
dönemi itibarıyla değil, takvim yılı itibarıyla düzenleyeceklerdir. Buna göre,
özel hesap dönemine tabi mükellefler de dahil olmak üzere 2006 yılı Eylül ayı
içinde verilecek bildirim formları, 1/1/2005 - 31/12/2005 tarihleri arasındaki
alım-satım bilgilerine göre düzenlenecektir. 2006 yılı ve sonraki yıllara ait
bildirim formları (Form Ba ve Form Bs)ise takip eden yılın Şubat ayı içinde verilecektir.
5-
VERGİ DAİRELERİ ve MAL MÜDÜRLÜKLERİNCE YAPILACAK
İŞLEMLER
5.1. Vergi Dairelerince Yapılacak
İşlemler
Vergi
Dairelerine kağıt ortamında getirilen bildirim formlarının alınmasından önce,
mükellefin elektronik ortamda bildirim verme zorunluluğunda olup olmadığı hususu
araştırılacak ve bildirimlerinielektronik ortamda vermek zorunda olan mükelleflerden kağıt ortamında
bildirim kabul edilmeyecektir.
Mükellefin elektronik ortamda bildirim vermek zorunluluğunda olmadığının
belirlenmesi halinde, mükellef tarafından kağıt ortamında verilen bildirim
formları VEDOP üzerinden sisteme kaydedilecek ve sistemden üretilen bildirim
formu alındısı mükellefe verilecektir.
Kağıt
ortamında verilen bildirim formları mükellefin tarh dosyasında muhafaza
edilecektir.
5.2. Mal Müdürlüklerince Yapılacak
İşlemler
Ba ve
Bs bildirim formları Mal Müdürlüklerince kağıt ortamında alınacaktır. Alınan
bildirimler, Form Ba ve Form Bs olarak ayrı ayrı desteler haline getirilip,
bükülme ve yırtılmaya mahal vermeyecek şekilde kutulara yerleştirilecek, her
kutunun üzerine içine konulan formun türü ve sayısı yazılacak ve verilme
süresinin bitimini takip eden ay içerisinde "Uygulama ve Veri Yönetimi Daire
Başkanlığı, Yeni Ziraat Mahallesi, Etlik Caddesi No:16 06110 Dışkapı/ANKARA"
adresine, taahhütlü posta ve adreste teslim şartı ile gönderilecektir.
6- YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN
DÜZENLEMELER
350
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği bu Tebliğin yayımlanması ile
yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ
olunur.
———————————
110/1/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
221/7/2005 tarih ve 25882 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
31/6/1989
tarih ve 20194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.