1. Giriş
213 sayılı Vergi Usul Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası hükmü ile Maliye
Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi,
iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda
tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye,
elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve
belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de
dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye
Bakanlığına veya belirleyeceği gerçek veya tüzel kişilere aktarma zorunluluğu
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye ve bu Kanun kapsamına giren işlemlerde
elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenleme ve denetlemeye yetkili
kılınmıştır.
Anılan yetkiye istinaden, Vergi Usul Kanunu uyarınca
kağıt ortamında düzenlenen, tutulan, muhafaza ve ibraz edilen defter ve belgeler
yerine, aynı bilgileri içeren elektronik defter ve belgelerin oluşturulması,
kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esaslar
aşağıdaki gibi belirlenmiştir.
2. Kullanılan
Terimler
Elektronik ortamda tutulacak defter ve belge
uygulamasında kullanılacak olan terimler aşağıda tanımlanmıştır.
Başkanlık: Gelir İdaresi
Başkanlığıdır.
Elektronik Kayıt:
Elektronik ortamda tutulan ve elektronik
defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi
mümkün olan en küçük bilgi öğesidir.
Elektronik Belge: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak, Vergi Usul Kanununa
göre düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik
kayıtlar bütünüdür.
Elektronik
Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak,
Vergi Usul Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alan bilgileri
kapsayan elektronik kayıtlar bütünüdür.
Veri Dönemi: Hesap dönemi
başından itibaren, başka bir dönem tespit edilmediği durumda, aylık veya üçer
aylık periyotlara bölünmüş kayıt dönemleridir.
Veri Formatı: Elektronik defter ve belge sistemlerindeki verilerin
Başkanlığa gönderilmesinde birlik sağlanabilmesi için hazırlanan standart
formattır.
3. Uygulamadan
Yararlanabilmeye İlişkin Usul ve Esaslar
Söz konusu uygulamadan yararlanmak için başvuran
mükelleflerin, aşağıdaki şartları sağlamaları halinde, kendilerine elektronik
defter ve belge uygulamasına geçmeleri için
Başkanlıkça izin verilebilecektir.
1 - Bilanço esasına göre defter tutulmalıdır.
2 - Elektronik ortamda
tutulacak defter ve belge sistemi donanım, yazılım, personel ve diğer açılardan
uygun bulunmalıdır.
Elektronik ortamda tutulacak defter ve belge
uygulamasından yararlanmak isteyen mükelleflerin izleyecekleri prosedür aşağıda
belirlenmiştir.
1 - Uygulamadan faydalanmak isteyen mükelleflerin;
elektronik ortamda tutmak istedikleri defter ve belgelerini, elektronik muhasebe
sistemlerini oluşturan donanım ve muhasebe programlarını, kayıtların nasıl
oluşturulduğu ve saklandığını, personel ve sistem güvenliklerini içeren bir
rapor hazırlamaları ve elektronik defter ve belgelerin veri formatında tutulması
ve gönderilmesine ilişkin aşamalı bir planla birlikte yazı ekinde Başkanlığa
göndermeleri gerekmektedir.
2 - Başvuru üzerine işyerinde Başkanlık personelince
yapılacak tespitten sonra, şartları taşıyan mükelleflerle Başkanlık arasında bir
protokol yapılacak ve uygulama öncesi hazırlık dönemine başlayabilecekleri bir
yazı ile kendilerine bildirilecektir.
3 - Hazırlık döneminin mükellef için yeterli olmaması
halinde, döneme ilişkin süre Başkanlıkça uzatılabilecektir. Ancak, bu dönem her
halükarda 5 yıldan fazla sürmeyecektir. Hazırlık dönemi içinde mükellefler,
sadece elektronik ortamda tutmak istedikleri defter ve belgelerini hem
elektronik ortamda hem de kağıt ortamında tutacaklardır.
4 - Hazırlık dönemini başarı ile geçiren mükellefe,
elektronik defter ve belge uygulaması için bir izin belgesi verilecektir.
Mükellefler, yapılan protokolde belirlenen tarihten itibaren defter ve
belgelerini yalnızca elektronik ortamda tutabileceklerdir.
İzin alan mükellefler alış ve gider belgelerini,
veri formatındaki bilgileri içerecek şekilde elektronik kayıt ve belge haline
getirecekler, ayrıca bu belgeleri orijinal haliyle de kağıt ortamında muhafaza
edeceklerdir. Mükellefler, anlaşmalı matbaalarda bastırmak veya notere tasdik
ettirmek suretiyle Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları
belgelerin aslını, kağıt ortamında düzenleyerek ilgili kişiye verecek, ancak
bu belgelerin ikinci nüshalarını veri formatına uygun şekilde elektronik ortamda
elektronik belge olarak muhafaza edeceklerdir.
4. Elektronik
Defter ve Belge Sisteminin Özellikleri
Elektronik defter ve belge sisteminin, elektronik defter
ve belgelerin değiştirilememesi, bozulamaması, silinememesi, okunamaz hale
getirilememesi, erişilememesi konularında önlemler içeren kontrol mekanizmaları
bulunmalıdır.
Elektronik defter ve belge sistemi, elektronik defter ve
belgelerin çağrılması ve basılması işlemlerini de yapmalıdır. Sistem, elektronik
defter ve belgelerin eksiksiz ve kolaylıkla okunabilir kağıt baskılarını
üretebilme imkanına da sahip olmalıdır.
Mükellefler, elektronik defter ve belgeleri Başkanlığın
belirleyeceği dönemlerde ve bu Tebliğin 6 ncı
bölümünde belirtildiği şekilde DVD-R’lara
kaydedecekler ve Başkanlığa (Gelir İdaresi Başkanlığı, Yeni Ziraat Mahallesi,
Etlik Caddesi, No:16, 06110 Dışkapı / ANKARA)
göndereceklerdir.
5. Uyulması
Zorunlu Diğer Hususlar
Mükellefler, vergi inceleme elemanlarınca işyerinde vergi
incelemesine başlanması halinde, inceleme elemanına gerekli her türlü kaynağı
(uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım imkanları ve uzman personel
gibi) sağlamak zorundadırlar.
Mükellefler yazılım, donanım, dosya, personel,
dokümantasyon vb.den müteşekkil elektronik defter ve belge sistemlerini, hiçbir
şekilde kısmen veya tamamen vergi inceleme elemanlarının ulaşımını ve
kullanımını engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemezler. Ayrıca
sistemi oluşturan öğelerin haczedilmesi halinde, en geç üç iş günü içinde
Başkanlığa haber verilmesi gerekmektedir.
Mükellefler, elektronik defter ve belge sistemine ilişkin
bilgisayar kayıtlarındaki zarar görme veya işlem görememe ve değişiklik
hallerini, Başkanlığa 15 gün içinde bildirerek zarar gören kayıtlarını ayrıntılı
olarak açıklamak ve bu kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir
plan sunmak zorundadırlar. Ancak mükelleflerin, sistemde değişiklik yaratmayan
hususları bildirmelerine gerek bulunmamaktadır.
Örnek
1:
Mükellef A, elektronik kayıtlarını izlediği bilgisayar
programının yerine yeni bir program satın almış olup, yeni ile eski program
birbirleri ile uyumlu bulunmamaktadır. Eski kayıtlar mükellefin mevcut
bilgisayar donanımında işleme tabi tutulabilmekte olduğundan Başkanlığın bu
konuda bilgilendirilmesine gerek yoktur.
Örnek
2:
Mükellef B, elektronik kayıtlarının yapıldığı ve
saklandığı bilgisayar donanım ve sistemini yenisi ile değiştirmiş olup, eski
kayıtlar yeni sistemde işleme tabi tutulamamaktadır. Bu durumda Mükellef B,
Başkanlığı bilgilendirmek ve eski kayıtların işlenebilmesi için gerekli planını
sunmak zorundadır. Bunun sağlanabilmesi için mükellef; eski kayıtlarını yeni
sistemde işlenebilecek şekilde formatlamalı veya eski kayıtlarını bu Tebliğdeki
şartlara uygun biçimde işleme tabi tutabilecek bir üçüncü kişi ile anlaşma
yapmalıdır.
6. Elektronik
Kayıtları İçeren DVD-R’ların Nitelikleri ve Başkanlığa
Gönderilmesi
Bu uygulamadan yararlanan mükellefler, elektronik defter
ve belgelerini istedikleri programda ve formatta tutabileceklerdir.
Başkanlığa gelen verilerde birlik sağlanabilmesi için
mükelleflerin, Başkanlıktan temin
edecekleri veri formatını kullanmaları zorunlu olup; elektronik defter ve belge
verileri, bu formatta ve bir defa yazılabilen DVD-R’lara kaydedilerek (protokolde belirlenen esaslar
çerçevesinde) Başkanlığa gönderilecektir.
Mükellefler, Başkanlığın belirleyeceği dönemleri içeren
verilerin yer aldığı DVD-R’ları, verilerin ait olduğu dönemi takip eden ayın en son
günü akşamına kadar Başkanlığa elden veya iadeli taahhütlü posta ile göndermek
zorundadırlar.
Mükellefler tarafından gönderilen DVD-R’lar Başkanlıkça (belirlenen formata uygun olarak
hazırlanıp hazırlanmadığı yönünde) bir ön denetime tabi tutulacaktır. Ön denetim
sonucunda, DVD-R’ların istenilen formata uygun
olmadığının anlaşılması halinde durum mükellefe bildirilecek ve mükellefler
verilen süre içerisinde gerekli düzeltmeleri yaparak yeni DVD-R’ları Başkanlığa göndereceklerdir.
7. Elektronik
Verilerin Muhafaza ve İbrazı
Başkanlıkça ön denetime tabi tutularak, belirlenmiş olan
formata uygunluğu kabul edilen veriler, vergi kanunları karşısında kağıt
ortamında tutulan defter ve belgeler gibi kabul
edilecektir.
Vergi Usul Kanununda ve diğer vergi kanunlarında yer alan
defter (tasdike ilişkin hükümler hariç), kayıt ve belgelere ilişkin hükümler
elektronik defter ve belgeler için de geçerlidir.
Mükelleflerin, verilerini Başkanlığa göndermiş olmaları,
defter ve belgelere ilişkin muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan
kaldırmamaktadır.
Diğer kurumlar tarafından elektronik ortamda tutulan
defter ve belgelerin kağıt ortamında ibrazının istenmesi halinde, mükellefler
elektronik defter ve belgeleri kağıt ortamına aktararak bu yükümlülüklerini
yerine getirebileceklerdir.
Bu Tebliğde belirtilen veri formatında yer almayan ve
diğer Kanun hükümlerine göre düzenlenmesi, kullanılması veya muhafazası gereken
defter ve belgelerin, kağıt ortamında düzenlenmesine, kullanılmasına ve muhafaza
edilmesine devam edilecektir.
8. Elektronik
Defter ve Belge Sistemine İlişkin Diğer Uygulamalar
Başkanlık, durumlarını da dikkate alarak
mükelleflerin;
1. Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları
belgelerin tamamı veya bir kısmını (asıl nüshayı) kağıt ortamında düzenleyerek
ilgili kişilere vermelerine ve sadece bu belgelerin ikinci
nüshalarını,
2. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları
defterleri,
3. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları
defterlerin yanında Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları
belgelerin tamamı veya bir kısmını (asıl nüshayı) kağıt ortamında düzenleyerek
ilgili kişilere vermelerine ve sadece bu belgelerin ikinci
nüshalarını,
4. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları
defterlerin yanında bu defterlerin dayanağı olan belgelerden sadece alış ve
gider belgesi mahiyetinde olanları
veri formatına uygun şekilde elektronik ortamda
elektronik defter ve/veya belge olarak muhafaza etmelerine, bir veya birkaçını
uygulamalarına (Tebliğin diğer bölümlerinde yer alan usul ve esaslara uyulmak
şartıyla) izin vermeye ve lüzumu halinde verilen izinleri kaldırmaya
yetkilidir.
9. İznin
İptali ve Cezai Müeyyideler
Elektronik verileri içeren DVD-R’ların normal süresinden sonra yazılı olarak istenmesine
rağmen verilmemesi, Başkanlığa gönderilen ancak belirlenen formata uygun
olmaması nedeniyle kabul edilmeyen verilerin, yeniden verilen süre içerisinde de
verilmemesi halinde; bu Tebliğe göre verilen izin Başkanlıkça iptal
edilebilecektir. İzinleri Başkanlıkça iptal edilen mükellefler, 5 yıl süre ile
bu Tebliğ ile getirilen uygulamadan
yararlanamayacaklardır.
İzni iptal edilen mükellefler, on gün içinde defter ve
belgelerini tasdik ettirecek veya anlaşmalı matbaalara bastıracak ve eski usulde
defter tutmaya ve belge düzenlemeye başlayacaklardır.
Mükelleflerin elektronik ortamda tuttukları defter ve
belgelere ait DVD-R’ları veya gerekmesi halinde
orijinal verilerinin, yetkili kişilere ibraz edilmemesi halinde Vergi Usul
Kanunun ilgili hükümlerine göre işlem yapılacaktır.
Bu Tebliğ ile belirlenen usul ve esaslara uymadıkları
tespit edilenler adına, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununda yazılı
cezalar uygulanacaktır.
Tebliğ olunur.
|