1. Giriş 
213 sayılı Vergi Usul Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası hükmü ile Maliye 
Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, 
iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda 
tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, 
elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve 
belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de 
dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye 
Bakanlığına veya belirleyeceği gerçek veya tüzel kişilere aktarma zorunluluğu 
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya 
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye ve bu Kanun kapsamına giren işlemlerde 
elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenleme ve denetlemeye yetkili 
kılınmıştır. 
Anılan yetkiye istinaden, Vergi Usul Kanunu uyarınca 
kağıt ortamında düzenlenen, tutulan, muhafaza ve ibraz edilen defter ve belgeler 
yerine, aynı bilgileri içeren elektronik defter ve belgelerin oluşturulması, 
kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esaslar 
aşağıdaki gibi belirlenmiştir. 
2. Kullanılan 
Terimler 
Elektronik ortamda tutulacak defter ve belge 
uygulamasında kullanılacak olan terimler aşağıda tanımlanmıştır. 
 
Başkanlık: Gelir İdaresi 
Başkanlığıdır. 
Elektronik Kayıt: 
Elektronik ortamda tutulan ve elektronik 
defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi 
mümkün olan en küçük bilgi öğesidir. 
Elektronik Belge: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak, Vergi Usul Kanununa 
göre düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik 
kayıtlar bütünüdür. 
Elektronik 
Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak, 
Vergi Usul Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alan bilgileri 
kapsayan elektronik kayıtlar bütünüdür. 
Veri Dönemi: Hesap dönemi 
başından itibaren, başka bir dönem tespit edilmediği durumda, aylık veya üçer 
aylık periyotlara bölünmüş kayıt dönemleridir. 
Veri Formatı: Elektronik defter ve belge sistemlerindeki verilerin 
Başkanlığa gönderilmesinde birlik sağlanabilmesi için hazırlanan standart 
formattır.  
3. Uygulamadan 
Yararlanabilmeye İlişkin Usul ve Esaslar 
Söz konusu uygulamadan yararlanmak için başvuran 
mükelleflerin, aşağıdaki şartları sağlamaları halinde, kendilerine elektronik 
defter ve belge uygulamasına geçmeleri için 
Başkanlıkça izin verilebilecektir. 
1 - Bilanço esasına göre defter tutulmalıdır. 
 
2 - Elektronik ortamda 
tutulacak defter ve belge sistemi donanım, yazılım, personel ve diğer açılardan 
uygun bulunmalıdır. 
Elektronik ortamda tutulacak defter ve belge 
uygulamasından yararlanmak isteyen mükelleflerin izleyecekleri prosedür aşağıda 
belirlenmiştir. 
1 - Uygulamadan faydalanmak isteyen mükelleflerin; 
elektronik ortamda tutmak istedikleri defter ve belgelerini, elektronik muhasebe 
sistemlerini oluşturan donanım ve muhasebe programlarını, kayıtların nasıl 
oluşturulduğu ve saklandığını, personel ve sistem güvenliklerini içeren bir 
rapor hazırlamaları ve elektronik defter ve belgelerin veri formatında tutulması 
ve gönderilmesine ilişkin aşamalı bir planla birlikte yazı ekinde Başkanlığa 
göndermeleri gerekmektedir.  
2 - Başvuru üzerine işyerinde Başkanlık personelince 
yapılacak tespitten sonra, şartları taşıyan mükelleflerle Başkanlık arasında bir 
protokol yapılacak ve uygulama öncesi hazırlık dönemine başlayabilecekleri bir 
yazı ile kendilerine bildirilecektir.  
3 - Hazırlık döneminin mükellef için yeterli olmaması 
halinde, döneme ilişkin süre Başkanlıkça uzatılabilecektir. Ancak, bu dönem her 
halükarda 5 yıldan fazla sürmeyecektir. Hazırlık dönemi içinde mükellefler, 
sadece elektronik ortamda tutmak istedikleri defter ve belgelerini hem 
elektronik ortamda hem de kağıt ortamında tutacaklardır. 
4 - Hazırlık dönemini başarı ile geçiren mükellefe, 
elektronik defter ve belge uygulaması için bir izin belgesi verilecektir. 
Mükellefler, yapılan protokolde belirlenen tarihten itibaren defter ve 
belgelerini yalnızca elektronik ortamda tutabileceklerdir. 
 
İzin alan mükellefler alış ve gider belgelerini, 
veri formatındaki bilgileri içerecek şekilde elektronik kayıt ve belge haline 
getirecekler, ayrıca bu belgeleri orijinal haliyle de kağıt ortamında muhafaza 
edeceklerdir. Mükellefler, anlaşmalı matbaalarda bastırmak veya notere tasdik 
ettirmek suretiyle Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları 
belgelerin aslını, kağıt ortamında düzenleyerek ilgili kişiye verecek, ancak 
bu belgelerin ikinci nüshalarını veri formatına uygun şekilde elektronik ortamda 
elektronik belge olarak muhafaza edeceklerdir. 
4. Elektronik 
Defter ve Belge Sisteminin Özellikleri  
Elektronik defter ve belge sisteminin, elektronik defter 
ve belgelerin değiştirilememesi, bozulamaması, silinememesi, okunamaz hale 
getirilememesi, erişilememesi konularında önlemler içeren kontrol mekanizmaları 
bulunmalıdır. 
Elektronik defter ve belge sistemi, elektronik defter ve 
belgelerin çağrılması ve basılması işlemlerini de yapmalıdır. Sistem, elektronik 
defter ve belgelerin eksiksiz ve kolaylıkla okunabilir kağıt baskılarını 
üretebilme imkanına da sahip olmalıdır. 
Mükellefler, elektronik defter ve belgeleri Başkanlığın 
belirleyeceği dönemlerde ve bu Tebliğin 6 ncı 
bölümünde belirtildiği şekilde DVD-R’lara 
kaydedecekler ve Başkanlığa (Gelir İdaresi Başkanlığı, Yeni Ziraat Mahallesi, 
Etlik Caddesi, No:16, 06110 Dışkapı / ANKARA) 
göndereceklerdir.  
5. Uyulması 
Zorunlu Diğer Hususlar 
Mükellefler, vergi inceleme elemanlarınca işyerinde vergi 
incelemesine başlanması halinde, inceleme elemanına gerekli her türlü kaynağı 
(uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım imkanları ve uzman personel 
gibi) sağlamak zorundadırlar. 
Mükellefler yazılım, donanım, dosya, personel, 
dokümantasyon vb.den müteşekkil elektronik defter ve belge sistemlerini, hiçbir 
şekilde kısmen veya tamamen vergi inceleme elemanlarının ulaşımını ve 
kullanımını engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemezler. Ayrıca 
sistemi oluşturan öğelerin haczedilmesi halinde, en geç üç iş günü içinde 
Başkanlığa haber verilmesi gerekmektedir. 
Mükellefler, elektronik defter ve belge sistemine ilişkin 
bilgisayar kayıtlarındaki zarar görme veya işlem görememe ve değişiklik 
hallerini, Başkanlığa 15 gün içinde bildirerek zarar gören kayıtlarını ayrıntılı 
olarak açıklamak ve bu kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir 
plan sunmak zorundadırlar. Ancak mükelleflerin, sistemde değişiklik yaratmayan 
hususları bildirmelerine gerek bulunmamaktadır. 
Örnek 
1: 
Mükellef A, elektronik kayıtlarını izlediği bilgisayar 
programının yerine yeni bir program satın almış olup, yeni ile eski program 
birbirleri ile uyumlu bulunmamaktadır. Eski kayıtlar mükellefin mevcut 
bilgisayar donanımında işleme tabi tutulabilmekte olduğundan Başkanlığın bu 
konuda bilgilendirilmesine gerek yoktur. 
Örnek 
2: 
Mükellef B, elektronik kayıtlarının yapıldığı ve 
saklandığı bilgisayar donanım ve sistemini yenisi ile değiştirmiş olup, eski 
kayıtlar yeni sistemde işleme tabi tutulamamaktadır. Bu durumda Mükellef B, 
Başkanlığı bilgilendirmek ve eski kayıtların işlenebilmesi için gerekli planını 
sunmak zorundadır. Bunun sağlanabilmesi için mükellef; eski kayıtlarını yeni 
sistemde işlenebilecek şekilde formatlamalı veya eski kayıtlarını bu Tebliğdeki 
şartlara uygun biçimde işleme tabi tutabilecek bir üçüncü kişi ile anlaşma 
yapmalıdır. 
6. Elektronik 
Kayıtları İçeren DVD-R’ların Nitelikleri ve Başkanlığa 
Gönderilmesi 
Bu uygulamadan yararlanan mükellefler, elektronik defter 
ve belgelerini istedikleri programda ve formatta tutabileceklerdir. 
 
Başkanlığa gelen verilerde birlik sağlanabilmesi için 
mükelleflerin,  Başkanlıktan temin 
edecekleri veri formatını kullanmaları zorunlu olup; elektronik defter ve belge 
verileri, bu formatta ve bir defa yazılabilen DVD-R’lara kaydedilerek (protokolde belirlenen esaslar 
çerçevesinde) Başkanlığa gönderilecektir. 
Mükellefler, Başkanlığın belirleyeceği dönemleri içeren 
verilerin yer aldığı  DVD-R’ları, verilerin ait olduğu dönemi takip eden ayın en son 
günü akşamına kadar Başkanlığa elden veya iadeli taahhütlü posta ile göndermek 
zorundadırlar. 
  
Mükellefler tarafından gönderilen DVD-R’lar Başkanlıkça (belirlenen formata uygun olarak 
hazırlanıp hazırlanmadığı yönünde) bir ön denetime tabi tutulacaktır. Ön denetim 
sonucunda, DVD-R’ların istenilen formata uygun 
olmadığının anlaşılması halinde durum mükellefe bildirilecek ve mükellefler 
verilen süre içerisinde gerekli düzeltmeleri yaparak yeni DVD-R’ları Başkanlığa göndereceklerdir. 
7. Elektronik 
Verilerin Muhafaza ve İbrazı 
Başkanlıkça ön denetime tabi tutularak, belirlenmiş olan 
formata uygunluğu kabul edilen veriler, vergi kanunları karşısında kağıt 
ortamında tutulan defter ve belgeler gibi kabul 
edilecektir. 
Vergi Usul Kanununda ve diğer vergi kanunlarında yer alan 
defter (tasdike ilişkin hükümler hariç), kayıt ve belgelere ilişkin hükümler 
elektronik defter ve belgeler için de geçerlidir.  
Mükelleflerin, verilerini Başkanlığa göndermiş olmaları, 
defter ve belgelere ilişkin muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan 
kaldırmamaktadır. 
Diğer kurumlar tarafından elektronik ortamda tutulan 
defter ve belgelerin kağıt ortamında ibrazının istenmesi halinde, mükellefler 
elektronik defter ve belgeleri kağıt ortamına aktararak bu yükümlülüklerini 
yerine getirebileceklerdir.  
Bu Tebliğde belirtilen veri formatında yer almayan ve 
diğer Kanun hükümlerine göre düzenlenmesi, kullanılması veya muhafazası gereken 
defter ve belgelerin, kağıt ortamında düzenlenmesine, kullanılmasına ve muhafaza 
edilmesine devam edilecektir. 
8. Elektronik 
Defter ve Belge Sistemine İlişkin Diğer Uygulamalar 
Başkanlık, durumlarını da dikkate alarak 
mükelleflerin; 
1. Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları 
belgelerin tamamı veya bir kısmını (asıl nüshayı) kağıt ortamında düzenleyerek 
ilgili kişilere vermelerine ve sadece bu belgelerin ikinci 
nüshalarını, 
2. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları 
defterleri, 
3. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları 
defterlerin yanında Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları 
belgelerin tamamı veya bir kısmını (asıl nüshayı) kağıt ortamında düzenleyerek 
ilgili kişilere vermelerine ve sadece bu belgelerin ikinci 
nüshalarını, 
4. Vergi kanunlarına göre tutmak zorunda oldukları 
defterlerin yanında bu defterlerin dayanağı olan belgelerden sadece alış ve 
gider belgesi mahiyetinde olanları 
veri formatına uygun şekilde elektronik ortamda 
elektronik defter ve/veya belge olarak muhafaza etmelerine, bir veya birkaçını 
uygulamalarına (Tebliğin diğer bölümlerinde yer alan usul ve esaslara uyulmak 
şartıyla) izin vermeye ve lüzumu halinde verilen izinleri kaldırmaya 
yetkilidir. 
9. İznin 
İptali ve Cezai Müeyyideler 
Elektronik verileri içeren DVD-R’ların normal süresinden sonra yazılı olarak istenmesine 
rağmen verilmemesi, Başkanlığa gönderilen ancak belirlenen formata uygun 
olmaması nedeniyle kabul edilmeyen verilerin, yeniden verilen süre içerisinde de 
verilmemesi halinde; bu Tebliğe göre verilen izin Başkanlıkça iptal 
edilebilecektir. İzinleri Başkanlıkça iptal edilen mükellefler, 5 yıl süre ile 
bu Tebliğ ile getirilen uygulamadan 
yararlanamayacaklardır. 
İzni iptal edilen mükellefler, on gün içinde defter ve 
belgelerini tasdik ettirecek veya anlaşmalı matbaalara bastıracak ve eski usulde 
defter tutmaya ve belge düzenlemeye başlayacaklardır. 
Mükelleflerin elektronik ortamda tuttukları defter ve 
belgelere ait DVD-R’ları veya gerekmesi halinde 
orijinal verilerinin, yetkili kişilere ibraz edilmemesi halinde Vergi Usul 
Kanunun ilgili hükümlerine göre işlem yapılacaktır. 
Bu Tebliğ ile belirlenen usul ve esaslara uymadıkları 
tespit edilenler adına, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununda yazılı 
cezalar uygulanacaktır. 
Tebliğ olunur. 
   |