3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun
uygulamasına yönelik olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılmasına
ihtiyaç duyulmuştur.
1. İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLERDE İADE
UYGULAMASI
KDV Kanununun 29 uncu maddesinde 5035 sayılı Kanunla
yapılan değişiklikle; indirimli orana tabi işlemler dolayısıyla yüklenilen ve
indirim yoluyla giderilemeyen KDV tutarlarının Bakanlar Kurulunca tespit
edilecek sınırı aşan kısmının yılı içinde vergilendirme dönemleri itibariyle
mahsuben, yılı içinde mahsuben iade edilemeyen tutarların da izleyen yıl içinde
mükellefin isteğine bağlı olarak nakden ya da mahsuben
iadesi imkanı getirilmiştir. Madde hükmüne göre mahsuben iade; mükelleflerin
vergi ve sosyal sigorta prim borçları ile genel ve katma bütçeli idareler ile
Belediyelere olan borçlarına ya da döner sermayeli
kuruluşlar ile sermayesinin % 51’i veya daha fazlası kamuya ait olan veya
özelleştirme kapsamında bulunan işletmelerden temin ettikleri mal ve hizmet
bedelleri için talep edilebilecektir.
Bakanlar Kurulu, bu hükmün uygulanmasına yönelik olarak
2006/10379 sayılı Kararname ile indirimli vergi oranına tabi teslim ve
hizmetlerde iade uygulaması ile ilgili sınırı 2006 ve izleyen yıllarda
gerçekleşecek işlemler için geçerli olmak üzere 10.000 YTL olarak belirlemiştir.
2007 ve izleyen yıllarda bu sınır, yeniden değerleme oranında artırılmak
suretiyle uygulanacaktır.
KDV Kanununun 29/2 nci
maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak 2006 ve izleyen yıllarda
gerçekleştirilecek indirimli orana tabi işlemlerden doğan KDV alacaklarının
iadesine ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki şekilde
belirlenmiştir.
1.1. Kapsam
KDV Kanununun 28 inci maddesinin verdiği yetkiye
dayanılarak Bakanlar Kurulunca vergi oranları indirilen teslim ve hizmetler
dolayısıyla yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen KDV tutarlarının,
2006/10379 sayılı Kararname ile belirlenen sınırı aşan kısmı, bu Tebliğin (1.2.)
bölümünde belirtilen borçlara yılı içinde vergilendirme dönemleri itibariyle
mahsup edilecektir.
İndirimli oran kapsamında yer almakla birlikte verginin
konusuna girmeyen veya istisna kapsamına giren işlemler dolayısıyla yüklenilen
vergiler bu Tebliğ kapsamında değerlendirilmeyecektir. İndirimli orana tabi
işlemlerden;
- katma değer vergisinin konusuna girmeyenler KDV
beyannamesine dahil edilmeyecek,
- kısmi istisna kapsamına girenler dolayısıyla yüklenilen
vergilerin indirim ve iadesi söz konusu olmadığından, yüklenilen bu vergiler
işin mahiyetine göre, gider, maliyet veya kanunen kabul edilmeyen gider olarak
dikkate alınacak,
- tam istisna kapsamına girenler dolayısıyla (ihraç
kayıtlı teslimler dahil) yüklenilen vergilerden indirim yoluyla telafi
edilemeyenler ise ilgili işleme ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde iade
edilecektir.
1.2.
Mahsubu Talep
Edilebilecek Borçlar
Bu Tebliğin yayımı tarihinden geçerli olmak üzere,
2006/Ocak ve izleyen vergilendirme dönemlerine ilişkin indirimli orana tabi
işlemlerden doğan KDV alacakları, mükellefin kendisine ait ithalde alınanlar da
dahil vergi borçlarına ve SSK prim borçlarına mahsup edilecektir. Bu
alacakların, 01/10/2006 (bu tarih dahil) tarihinden itibaren elektrik ve
doğalgaz borçlarına da mahsubu talep
edilebilecektir.
1.3.
Mahsuben İade Tutarının Hesaplanması
Yılı içinde mahsuben iade
edilecek KDV tutarlarının hesaplanmasına ilgili yılın Ocak döneminden itibaren
başlanacaktır. Hesaplama 74 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (1.2.) ve 76 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (3) numaralı bölümlerindeki açıklamalara uygun olarak aylar
itibariyle ve kümülatif olarak gerçekleştirilecektir.
3 aylık vergilendirme dönemine tabi olup indirimli oran kapsamında işlemleri
bulunan mükelleflerde hesaplamaya takvim yılının ilk 3 aylık dönemi
(Ocak-Şubat-Mart) ile başlanacak ve izleyen üçer aylık dönemler itibariyle devam
edilecektir.
Bu şekilde yapılacak
hesaplama sonunda iade tutarının 10.000 YTL’ yi geçtiği dönemde aşan kısmın, izleyen dönemlerde ise
tamamının mahsuben iadesi talep edilebilecektir. İade alacağının doğduğu
dönemde, alacağın tamamının mahsup olarak kullanılamaması halinde kullanılamayan
tutar, gelecek dönemlerdeki mahsup taleplerinde dikkate
alınabilecektir.
Bu konu ile ilgili olarak
takvim yılının tamamını kapsayacak şekilde ve tablo olarak hazırlanmış bir örnek
Tebliğ ekinde yer almaktadır.
1.4. Mahsup Talebinin Yerine Getirilmesi
1.4.1. Genel Olarak
Mahsup talebi bir dilekçe ile
yapılacaktır. Dilekçeye aşağıdaki belgeler eklenecektir:
a) Takvim yılı başından
mahsup hakkının doğduğu döneme kadar yapılan alışlara ilişkin fatura ve benzeri
belgeler ile aynı dönemde yapılan indirimli orana tabi satışlara ilişkin fatura
ve benzeri belgelerin listesi (bu listelerde fatura düzenleme haddinin altında
kalan tutarlar ile aynı mükelleften yapılan alımların toplamı tek tutar olarak
belirtilebilecektir).
b) Takvim yılı başından
mahsup hakkının doğduğu döneme kadar iade edilecek vergi tutarının
hesaplanmasına ilişkin olarak dönemler itibariyle hazırlanacak
tablo.
c) Mahsup hakkının doğduğu
dönemden itibaren sadece mahsup talep edilen vergilendirme dönemine ait
olmak üzere; indirilecek KDV listesi, indirimli orana tabi işlemlere ait satış
faturaları ve yüklenilen KDV tablosu.
Vergilendirme dönemleri
itibariyle 4.000 YTL’ yi aşmayan mahsup talepleri inceleme raporu ve teminat
aranılmaksızın yerine getirilecek, talep belgelerin tamamlandığı tarih
itibariyle geçerlik kazanacaktır.
4.000 YTL ve üstündeki mahsup
talepleri vergi inceleme veya YMM tasdik raporu karşılığında yerine
getirilecektir. Talep tutarının 4.000 YTL’ yi aşan kısmı kadar teminat
gösterilmesi halinde ilgili belgelerin tamamlanıp teminatın verildiği tarih
itibariyle mahsup talebi geçerlik kazanacak, teminat vergi inceleme veya YMM
tasdik raporu ile çözülebilecektir. YMM tasdik raporlarında ihracat
istisnasından doğan KDV alacaklarının iadesi ile ilgili limitler uygulanacaktır.
Ancak 2006 yılı içindeki indirimli orana tabi işlemlerden doğan iade
taleplerinde, tam tasdik sözleşmesinin bulunmaması halinde de miktara
bakılmaksızın mahsuben iade işlemi yapılabilecektir.
84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (I/1.4.) bölümünde belirtilen
mükelleflerin bu kapsamdaki mahsuben iade talepleri, yukarıda yer alan
belgelerin ibrazı üzerine miktara bakılmaksızın inceleme raporu, YMM tasdik
raporu veya teminat aranmadan yerine getirilecektir.
İndirimli orana tabi
işlemlerden kaynaklanan mahsuben (yılı içinde) iade taleplerinde 84 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde yer alan ve bu Tebliğe aykırı
olmayan açıklamalar geçerli olacaktır.
Örnek
1:
Mükellef (A)’nın vergilendirme dönemleri itibariyle, bu Tebliğin (1.3.)
bölümüne göre hesapladığı kümülatif iade tutarları
aşağıdaki gibidir.
Ocak sonu 1.600
Şubat sonu 2.900
Mart sonu 4.700
Nisan sonu 6.800
Mayıs sonu 9.200
Haziran sonu 11.800
Bu mükellefe Haziran
döneminde (11.800–10.000=) 1.800 YTL mahsuben iade edilebilecektir. Mahsup
talebi Haziran dönemi beyannamesi ve mahsup dilekçesinin verilmesinden sonra bu
bölümün (a) ve (b) alt ayırımındaki belgelerin tamamlandığı tarihte geçerlik
kazanacaktır. Belgeler Ocak–Haziran döneminin bütününü kapsayacak şekilde
hazırlanacaktır. Haziran döneminden önce 10.000 YTL tutarındaki limitin
aşılmamış olması nedeniyle mahsup talebinde bulunulamayacağından belge ibraz
etmeye de gerek yoktur.
Haziran döneminden sonra iade
tutarı kümülatif olarak değil sadece ilgili
vergilendirme dönemi için hesaplanacaktır.
Bu mükellef iade tutarını
Temmuz ayı için 1.500 YTL olarak hesaplamışsa bu tutarın tamamı mahsuben iade
edilebilecektir. Mahsuben iade talebi, Temmuz beyannamesi ve mahsup dilekçesinin
verilmesinden sonra Temmuz ayına ilişkin olarak bu bölümün (c) alt ayırımında
belirtilen belgeleri tamamladığı tarihte geçerlik kazanacaktır.
Mükellef, Ağustos dönemi iade
tutarını 5.500 YTL olarak hesaplamışsa mahsup talebi vergi inceleme raporu veya
YMM tasdik raporunun ibraz edildiği tarih itibariyle geçerlik kazanacaktır.
Mükellef mahsuben iadenin teminat karşılığında yapılmasını isterse
(5.500-4.000=) 1.500 YTL için teminat göstermesi gerekmektedir. Mahsup talebi de
Ağustos beyannamesi ve mahsup
dilekçesinin verilmesinden sonra Ağustos ayına ilişkin olarak bu bölümün (c) alt
ayırımında belirtilen belgelerin tamamlanması şartıyla teminatın gösterildiği
tarih itibariyle geçerlik kazanacaktır.
1.4.2. İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Amaçlı
Teslimlerinde Mahsuben İade
1.4.2.1. Kapsam
İndirimli orana tabi malların
oldukları gibi ihraç edilmeleri şartıyla;
- dış ticaret sermaye
şirketlerine,
- sektörel dış ticaret şirketlerine,
- yarıdan fazla hissesine
sahip oldukları şirketlere,
- kendi hisselerinin
yarısından fazlasına sahip olan mükelleflere,
tesliminden doğan yılı
içindeki mahsup talepleri, miktara bakılmaksızın inceleme raporu, yeminli mali
müşavir tasdik raporu ve teminat aranılmadan yerine
getirilecektir.
İncelemesiz / teminatsız
mahsuben iade uygulaması aşağıdaki şekilde yürütülecektir:
a) KDV Kanununa göre tecil – terkin uygulanan
ihraç kaydıyla teslimler bu düzenleme dışındadır. KDV Kanununun 11/1-c ve geçici
17 nci maddelerinde düzenlenen tecil- terkin
uygulamasından doğan iade talepleri bu işlemlere ilişkin olarak daha önceki
genel tebliğlerdeki açıklamalara göre yerine getirilecektir. Bu bölümdeki
düzenleme, yukarıda belirtilen mükelleflere KDV uygulanarak yapılan indirimli
orana tabi teslimlerden doğan yılı içindeki mahsup taleplerine
ilişkindir.
b) Uygulamadan
faydalanılabilmesi için malların oldukları gibi ihraç edilmeleri zorunludur.
Başka bir anlatımla, satışı yapılan
indirimli orana tabi malın, ihraç edilen nihai ürün olması
gerekmektedir.
c) İncelemesiz / teminatsız mahsup uygulaması, indirimli
orana tabi işlemlerden, yukarıda kapsamı belirtilen teslimlere isabet eden kısım
için geçerlidir. Bu hesaplama aşağıdaki şekilde
yapılacaktır.
-İade hakkı önceki bölümlerde de belirtildiği üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenen alt limitin aşıldığı dönemde doğmakta, bu dönemde
limiti aşan kısmın mahsuben iadesi talep edilebilmektedir.
Yılın başından limitin aşıldığı döneme kadar (bu dönem
dahil) yapılan ve incelemesiz / teminatsız iade kapsamına giren teslim
bedelleri toplamı, aynı dönemdeki indirimli orana tabi bütün
işlem bedelleri toplamına oranlanacak, bu oran limiti aşan iade tutarına
uygulanarak incelemesiz / teminatsız mahsup edilebilecek tutar
hesaplanacaktır.
- Limitin aşıldığı dönemden sonra ise sadece o dönemdeki
işlemler için aynı oranlama yapılarak incelemesiz / teminatsız mahsup tutarı
hesaplanacaktır.
d) İade
uygulaması yukarıda (1.4.1) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde yürütülecektir.
Ancak iade talep dilekçesine yukarıda belirtilen belgelerin yanı
sıra,
- bu Tebliğin (4) numaralı bölümündeki açıklamalara uygun
olarak ihracatı gerçekleştiren mükelleften alınacak yazı,
- yılın başından cari döneme kadar, aylar itibariyle ve
kümülatif sütunlara da yer verilmek suretiyle,
incelemesiz / teminatsız mahsup kapsamına giren teslim bedelleri, bunlar
dışındaki indirimli orana tabi diğer işlem bedelleri (birden fazla işlem varsa
toplamları alınarak tek tutar olarak ifade edilecektir) ve her ikisinin
toplamını gösteren bir tablo,
eklenecektir.
1.4.2.2.
Mahsup İşlemi
Bu Tebliğin (1.4.1) ve (1.4.2) bölümlerinde yapılan
açıklamalar çerçevesinde indirimli orana tabi işlemlerle ilgili yılı içindeki
mahsuben iade taleplerinde aşağıdaki şekilde hareket edilecektir.
a) Ayırım yapılmaksızın indirimli orana tabi bütün
işlemlere ait iade tutarı önceki bölümlerdeki açıklamalara uygun olarak
belirlenecektir.
b) Tutarın 4.000 YTL’ yi aşmaması halinde mahsup
talepleri, ilgili belgelerin tamamlanması şartıyla incelemesiz ve teminatsız
yerine getirilecektir.
c) İade tutarının 4.000 YTL’ yi aşması ve teminat gösterilmemesi halinde
incelemesiz / teminatsız mahsuba konu kısımla ilgili mahsup talebi ihracatın
gerçekleşip ilgili belgelerin tamamlandığı tarihte, diğer kısma ilişkin mahsup
talepleri ise vergi inceleme raporu veya YMM tasdik raporunun vergi dairesine
intikal ettiği tarih itibariyle geçerlik kazanacaktır.
d) İade tutarının
4.000 YTL’ yi aşması ve teminat
gösterilmesi halinde;
- incelemesiz /
teminatsız mahsup talepleri, ihracatın gerçekleşmesi beklenilmeden (1.4.1)
bölümündeki belgelerin tamamlanıp teminatın gösterildiği tarihte geçerlik
kazanacak, alınan teminat ihracatın gerçekleşip (1.4.2) bölümündeki belgelerin
ibrazı üzerine iade edilecektir.
- incelemesiz /
teminatsız mahsuba konu işlemler dışındaki mahsuben iade talepleri (1.4.1)
bölümündeki belgelerin tamamlanıp teminat gösterildiği tarihte geçerlik
kazanacak, teminat vergi inceleme raporu yada YMM tasdik raporunun ibrazı
üzerine iade edilecektir.
1.5. Yılı İçinde Mahsup Edilemeyen Vergilerin
İadesi
İndirimli orana tabi
işlemlerden doğan iade alacağının yılı içinde mahsuben iade edilemeyen kısmı,
izleyen yıl içinde mükellefin isteğine bağlı olarak, nakden veya mahsuben iade
edilebilecektir. İade talebi en erken izleyen yılın Ocak dönemine ait olup Şubat
ayı içinde verilecek, en geç Kasım dönemine ait olup Aralık ayı içinde verilecek
KDV beyannameleri ile yapılabilecektir. 3 aylık vergilendirme dönemine tabi olan
mükelleflerde iade talebi en erken izleyen yılın ilk 3 aylık, en geç üçüncü 3
aylık vergilendirme dönemlerine ait beyannamelerle
yapılabilecektir.
Bu şekilde iade edilecek
vergiler aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
İndirimli orana tabi
işlemlere ilişkin olup indirim yoluyla telafi edilemeyen yüklenilen vergi
tutarları, yılı içinde mahsup edilen vergiler dikkate alınmadan, 74 ve 76
Seri No.lu KDV Genel Tebliğlerindeki açıklamalar
çerçevesinde işlemlerin yapıldığı yılın tamamı için yıllık olarak ve Aralık
dönemi sonu itibariyle hesaplanacaktır.
Bu tutardan yılı içinde
mahsup edilen vergiler düşüldükten sonra kalan kısmın 10.000 YTL’ yi aşan kısmı
“İade Edilebilecek KDV” olarak hesaplanacaktır.
İzleyen yılın Ocak dönemi ile
iade talebinin yapıldığı dönem arasındaki bütün dönem beyannamelerinde devreden
vergi yer alıyor ve her dönemde devreden vergi tutarları “İade Edilebilecek KDV”
tutarını geçiyorsa, iade edilebilecek KDV tutarının
tamamı iade edilecektir. Bazı dönemlerde devreden vergi tutarları “İade
Edilebilecek KDV” tutarının altında kalıyorsa, devreden vergi tutarının en küçük
olduğu tutar iadeye esas alınacaktır. Aradaki dönemlerden herhangi birisinde
devreden vergi yer almıyorsa iade yapılmayacaktır.
Bu şekilde hesaplanan KDV
alacağının 4.000 YTL’ yi aşmaması halinde nakden ve/veya mahsuben iade talepleri
inceleme raporu, teminat ve YMM tasdik raporu aranılmadan yerine getirilecek,
talep bu bölümün sonunda belirtilen belgelerin tamamlandığı tarih itibariyle
geçerlik kazanacaktır.
İade talebinin 4.000 YTL ve
üstünde olması halinde 4.000 YTL’ yi aşan kısmın nakden ve/veya mahsuben iadesi
için vergi inceleme raporu veya YMM tasdik raporu ibraz edilmesi gerekmektedir.
Talepler bu raporların ibraz edildiği tarihte geçerlik
kazanacaktır.
4.000 YTL’ yi aşan tutarlar
için teminat gösterilmesi halinde, teminatın gösterilip belgelerin
tamamlanmasından sonra nakden ve/veya mahsuben iade talepleri yerine
getirilecek, teminat vergi inceleme raporu veya YMM tasdik raporu ile
çözülecektir.
İade talebi bir dilekçe ile
yapılacak, bu dilekçeye;
- iade hakkı doğuran işlemin
yapıldığı yıla ait alış ve satış faturalarının listesi (bu listelerde fatura
düzenleme haddinin altında kalan tutarlar ile aynı mükelleften yapılan alımların
toplamı tek tutar olarak belirtilebilecektir),
- yıllık iade tutarının
hesaplanmasına ilişkin tablo,
- yılı içinde mahsup edilen
tutarları aylık olarak gösteren tablo (bu tabloda yılı içinde mahsup edilemeyen
tutar da tek satır olarak gösterilecektir),
- iadenin talep edildiği
yılın ilk döneminden iadenin talep edildiği döneme kadar aylar itibariyle
devreden KDV tutarlarını gösteren tablo,
eklenecektir.
Bu kapsamdaki nakden ve
mahsuben iade taleplerinde 84 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinde yer alan ve bu Tebliğe aykırı olmayan açıklamalar geçerli
olacaktır.
Örnek
2:
Mükellef (A)’ya, 2006 takvim yılında iade alacağının 10.000 YTL’ yi aşan
kısmı olan 8.000 YTL mahsuben iade edilmiştir.
Mükellef 2006 yılının tamamı
için iade tutarını 10.000 YTL’lik alt sınırı ve yılı
içinde mahsuben iade edilen kısmı dikkate almadan, 74 Seri No.lu KDV Genel Tebliğine göre, 21.000 YTL olarak
hesaplamıştır. Bu mükellefe 2007 yılında nakden veya mahsuben iade edilebilecek
azami tutar (21.000 – 8.000 – 10.000 =) 3.000 YTL’dir.
Bu mükellef iade alacağını
Mayıs 2007 dönemi beyannamesinde yaptığı beyan ile talep
etmektedir.
Mükellefin 2007 yılının Ocak
– Mayıs arasındaki dönemlere ait beyannamelerindeki devreden vergi tutarları aşağıdaki
gibidir.
Ocak 2007 4.300
Şubat 2007 1.200
Mart 2007 3.600
Nisan 2007 2.900
Mayıs 2007 1.800
Bu mükellefe 1.200 YTL nakden
ve/veya mahsuben iade edilebilecektir. Mayıs 2007 beyannamesinde de iade tutarı
olarak 1.200 YTL gösterilecektir.
1.6. Aylık ve Yıllık İade Taleplerinin Beyannamede
Gösterilmesi
Aylık mahsuben iade
talepleri, kağıt ortamındaki KDV beyannamesinin 9 numaralı tablosunda 406 kodlu
satır aracılığıyla beyan edilecektir.
Bu satıra kümülatif iade tutarı Bakanlar Kurulunca yıllık olarak
belirlenen limiti aşıncaya kadar kayıt yapılmayacaktır.
Limitin aşıldığı dönemde, 406
kodla açılan satırın “Teslim ve Hizmet Bedeli” sütununa yılın başından limitin
aşıldığı döneme kadar (bu dönem dahil) indirimli oran kapsamında
gerçekleştirilen ve bu kapsamdaki işlem bedellerinin KDV hariç toplamı, “İadeye
Konu Olan KDV” sütununa ise bu Tebliğin (1.3.) bölümüne göre belirlenen mahsuben
iade tutarı yazılacaktır.
Limit aşıldıktan sonraki
dönemlerde, “Teslim ve Hizmet Bedeli” sütununa sadece o dönemde gerçekleşen
indirimli orana tabi işlem bedelleri, “İadeye Konu Olan KDV” sütununa ise bu
Tebliğin (1.3.) bölümüne göre hesaplanacak mahsuben iade tutarı
yazılacaktır.
Yılı içinde mahsup edilemeyen
vergilerin izleyen yılda nakden veya mahsuben talep edilmesi halinde, talebin
yapıldığı dönem beyannamesinin 9 numaralı tablosuna 450 kodla bir satır
açılacak, bu satırın “Teslim ve Hizmet Bedeli” sütununa önceki yıldaki toplam
işlem bedeli, “İadeye Konu Olan KDV” sütununa bu Tebliğin (1.5.) bölümündeki
açıklamalara göre belirlenen iade tutarı yazılacaktır.
İnternet ortamında verilecek
beyannamelere kayıt ise aşağıdaki şekilde yapılacaktır.
Yıl içindeki mahsuben iade
taleplerinde “İstisnalar” kulakçığındaki “Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler”
tablosunda 406 kodlu satır seçilecek, satırın “Teslim ve Hizmet Bedeli” sütunu
ile “İadeye Konu Olan KDV” sütununa yukarıdaki gibi kayıt
yapılacaktır.
Yılı içinde mahsuben iade
edilemeyen vergiler için izleyen yılda yapılacak iade taleplerinde ise aynı
tabloda 450 kodla bir satır açılacak ve kağıt ortamında verilen beyannamelerde
olduğu gibi kayıt yapılacaktır.
1.7. İndirimli Orana Tabi işlemlerden Doğan 2005 Takvim
Yılına Ait İade Talepleri
2005 yılı içinde gerçekleşen
indirimli orana tabi işlemlerden doğan iade alacakları, 74, 76, 85 ve 98 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğlerindeki açıklamalar çerçevesinde yıllık olarak iade edilecektir.
Bu iade taleplerinde yıllık iade alt sınırı 10.000 YTL olarak
uygulanacaktır.
2. YATIRIM TEŞVİK BELGESİ KAPSAMINDA İKTİSAP EDİLECEK
APRON OTOBÜSLERİ
3065
sayılı KDV Kanununun 13/d maddesine göre, yatırım teşvik belgesi sahibi
mükelleflere belge kapsamındaki makine ve teçhizat teslimleri vergiden
müstesnadır. İstisnanın şartları 69 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinde açıklanmıştır.
Tebliğin
(1.1.1.) bölümünde, makine ve teçhizatın, amortismana tabi iktisadi kıymet
niteliği taşıyan, mal ve hizmet üretiminde kullanılan sabit kıymetler olduğu
belirtilerek, bir sabit kıymetin istisnadan yararlanabilmesi için, öncelikle
makine ve teçhizat niteliğinde olması, ayrıca mal ve hizmet üretiminde
kullanılması gerektiği; taşıt araçlarının makine ve teçhizat kapsamına
girmediği, ancak yüklü ağırlığı 45 tonu geçen off
road truck tipi kamyonlar
ile karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli kamyonlar, madencilikte
kullanılan damperli kamyonlar, frigorifik kamyonlar, forkliftler, iş makineleri, vinçler, tarım makineleri ve
benzerlerinin teslim ve ithalinin istisna kapsamına gireceği
açıklanmıştır.
Bu
uygulama çerçevesinde, yalnızca havaalanlarında yolcuları terminalden uçağa ve
uçaktan terminale taşımak için kullanılan ve trafiğe çıkmayan apron otobüslerinin;
-yatırım
teşvik belgesi eki listelerde yer almaları,
-indirim
hakkı tanınan işlemlerde kullanılmaları,
-apron dışında taşımacılık işi
yapmamaları,
şartıyla
KDV Kanununun 13/d maddesinde düzenlenen istisna kapsamında değerlendirilmesi
uygun görülmüştür.
3. İHRAÇ
KAYITLI TESLİMLERDE İMALATÇI TANIMI
KDV Kanununun 11/1-c maddesi kapsamında ihracatçılara
ihraç kayıtlı teslimde bulunabilecek imalatçılarda aranacak şartlara 27 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin (A) bölümünde yer
verilmiştir.
Tebliğdeki düzenlemeye göre, “imalatçı” sayılabilmek için
diğer şartlarla birlikte “imalat işinde en az 5 işçi çalıştırma” şartının da
sağlanması gerekmektedir.
Ancak, 6948 sayılı Sanayi Sicil Kanununun 1 inci maddesi
kapsamında değerlendirilen sanayi işletmelerinin (imalatçıların) sanayi siciline
kayıt olabilmeleri için asgari çalıştırmaları gereken işçi sayısı konusunda,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Sanayi Sicil Tebliğleriyle, değişen ve
gelişen teknolojik şartlara paralel olarak sanayi işletmelerinde makine ve
teknoloji yoğunluğunun artması ve bu nedenle işgücüne duyulan ihtiyacın azalması
sebebiyle değişiklikler yapılmaktadır.
Bu nedenle, 27 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin (A) bölümünde sayılan ve ihracatçılara ihraç kayıtlı teslimde
bulunacak imalatçılarda aranan şartlar arasında yer alan “imalat işinde en az 5
işçi çalıştırılması” şartı kaldırılmıştır.
Buna göre, bu Tebliğin yayımından önceki dönemlerde
yapılan ihraç kaydıyla teslimlerde de geçerli olmak üzere, sanayi sicil
belgesine sahip olan ve 27 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğindeki diğer şartları taşıyan imalatçıların, tecil-terkin uygulaması
kapsamında teslimde bulunabilmeleri için teslimin yapıldığı dönemde yürürlükte
bulunan Sanayi Sicil Tebliğlerinde öngörülen sayıda işçi çalıştırmaları yeterli
olacaktır.
4. İHRAÇ
KAYITLI TESLİMLERDE GÜMRÜK BEYANNAMESİNDE YER ALMASI GEREKEN İMALATÇI
BİLGİLERİ
27 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (A/8) bölümünde yapılan açıklamalara göre, terkin işleminin yapılabilmesi için,
imalatçılar tarafından ihraç edilmek üzere teslim edilen malın, ihraç edildiğini
gösteren gümrük beyannamesinin vergi dairelerine ibraz edilmesi
zorunludur.
Bakanlığımıza yansıyan
olaylardan, gümrük beyannamesi üzerinde imalatçı firma bilgilerinin
kaydedilmesine münhasır bir alan yer almadığından ihracatçılar tarafından gümrük
idarelerine imalatçı isimlerinin yer aldığı listelerin ibraz edildiği, gümrük
idarelerinin listedeki mükelleflerin ihraç edilen malın imalatçısı olup
olmadığını tespit imkanının bulunmaması ve gümrük mevzuatında da açık bir hükmün
yer almaması nedeniyle listeleri onaylamadıkları
anlaşılmaktadır.
Bu husus göz önüne alınarak
ihraç kaydıyla teslimlerle ilgili terkin ve iade işlemlerinde aşağıdaki şekilde
hareket edilmesi uygun görülmüştür.
İmalatçılar ihraç kaydıyla
teslim ettikleri malların ihraç edildiğine dair ihracatçı firmadan onaylı bir
yazı alacaklardır. Bu yazıda;
- ihracata ilişkin gümrük
beyannamesinin tarihi ve sayısının,
- belgeyi talep eden
imalatçının; adı, soyadı veya unvanı, bağlı
olduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası, ihraç kayıtlı teslim edilen mala ilişkin fatura veya
benzeri belgenin tarihi, numarası, mal veya hizmetin cinsi, miktarı, bedeli,
katma değer vergisi oranı ve hesaplanan katma değer vergisi tutarının,
gösterilmesi
gerekmektedir.
Vergi daireleri gümrük
beyannamesinin aslı veya noter, YMM ya da gümrük
idaresince onaylı örneği ile birlikte ibraz edilecek bu yazıya istinaden
imalatçıların terkin ve iade işlemlerini yerine
getireceklerdir.
5. TEVKİFAT
UYGULAMASI
5.1. Yapı Denetim Hizmetlerinde Tevkifat Uygulaması
91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum ve
kuruluşlara verilen yapı denetim hizmetleri, 93 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ile tevkifat kapsamına alınmıştır.
KDV Kanununun 9 uncu
maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak bu Tebliğin yayımını
izleyen 3. günde başlamak üzere, yapı denetim kuruluşlarının 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum ve
kuruluşların yanı sıra bütün KDV mükelleflerine verdikleri yapı denetim
hizmetlerinde aynı Tebliğin (A/5-f) bölümü kapsamında 1/2 oranında KDV tevkifatı uygulanması uygun görülmüştür.
5.2. Yapım İşlerinde Tevkifat
Oranı
91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum ve
kuruluşlara karşı ifa edilen yapım işlerinde aynı Tebliğin (A/4) bölümüne göre
1/3 oranında KDV tevkifatı uygulanmaktadır.
KDV Kanununun 9 uncu
maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak, 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/5-a) bölümünde kapsamı
belirtilen yapım işlerinde tevkifat oranı, bu Tebliğin
yayımını izleyen üçüncü günden itibaren başlamak üzere 1/6 olarak tespit
edilmiştir.
Buna göre, bu Tebliğin
yayımını izleyen üçüncü günden itibaren, kapsama giren yapım işleri dolayısıyla
düzenlenecek fatura ve benzeri belgelerde gösterilen bedel üzerinden hesaplanan
katma değer vergisinin 5/6’sı işi yapanlara ödenecek, 1/6’sı ise işi yaptıran
kurum, kuruluş ve işletmeler tarafından 2 No.lu KDV
Beyannamesi ile sorumlu sıfatıyla beyan edilecektir.
Öte yandan, 30/04/2006 (bu
tarih dahil) tarihinden önce ihalesi tamamlanmış yapım işlerine ilişkin olup bu
Tebliğin yayımı tarihinden sonra düzenlenecek faturalarda gösterilen KDV tutarı tevkifata tabi tutulmayacaktır.
Tebliğ olunur.
EK
YILI
İÇİNDE MAHSUP EDİLECEK VERGİ TUTARININ HESAPLANMASINA İLİŞKİN ÖRNEK
DÖNEM |
İ
N D İ R İ M L İ O R A N A T A B İ
İ Ş L E M
|
FARK
(4-3) |
ÖNCEKİ DÖNEM SONU İADE
TUTARI |
TOPLAM
(5+6) |
DEVREDEN KDV |
CARİ DÖNEM SONU İADE
TUTARI |
MAHSUP EDİLECEK
KDV |
|
BEDEL |
HESAPLANAN
KDV |
YÜKLENİLEN
KDV |
|
|
|
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
|
OCAK
|
20.000 |
1.600 |
2.500 |
900 |
0 |
900 |
1400 |
900 |
- |
|
ŞUBAT |
25.000 |
2.000 |
3.100 |
1.100 |
900 |
2.000 |
3.700 |
2.000 |
- |
|
MART |
15.000 |
1.200 |
1.700 |
500 |
2.000 |
2.500 |
2.300 |
2.300 |
- |
|
NİSAN |
50.000 |
4.000 |
5.600 |
1.600 |
2.300 |
3.900 |
5.200 |
3.900 |
- |
|
MAYIS |
80.000 |
6.400 |
9.600 |
3.200 |
3.900 |
7.100 |
8.400 |
7.100 |
- |
|
HAZİRAN |
110.000 |
8.800 |
12.600 |
3.800 |
7.100 |
10.900 |
17.600 |
10.900 |
900 |
|
TEMMUZ |
90.000 |
7.200 |
10.000 |
2.800 |
0 |
2.800 |
7.300 |
2.800 |
2.800 |
|
AĞUSTOS |
25.000 |
2.000 |
3.000 |
1.000 |
0 |
1.000 |
1.850 |
1.000 |
1.000 |
|
EYLÜL |
40.000 |
3.200 |
4.200 |
1.000 |
0 |
1.000 |
850 |
850 |
850 |
|
EKİM |
60.000 |
4.800 |
6.500 |
1.700 |
0 |
1.700 |
2.200 |
1.700 |
1.700 |
|
KASIM |
50.000 |
4.000 |
6.000 |
2.000 |
0 |
2.000 |
1.450 |
1.450 |
1.450 |
|
ARALIK |
45.000 |
3.600 |
5.700 |
2.100 |
0 |
2.100 |
2.250 |
2.100 |
2.100 |
|
Yukarıdaki tablo, %8 oranına tabi işlemleri de bulunan
bir mükellefin, bu işlemlerle ilgili yılı içindeki mahsup taleplerine konu
olacak KDV alacağının hesaplanmasına ilişkin bir örnek olarak hazırlanmıştır.
Tablo ile ilgili açıklamalar aşağıdadır.
1) Mükellefin Ocak ayındaki indirimli orana tabi
teslimlerine ilişkin KDV hariç bedel 20.000 YTL, işlemin bünyesine giren KDV
2.500 YTL, bu teslim üzerinden hesaplanan KDV 1.600 YTL, hesaplanan ve
yüklenilen tutarlar arasındaki fark 900 YTL’ dir. Bu
tutar Ocak dönemi devreden KDV tutarından küçük olduğundan tamamı “Ocak Sonu
İade Edilebilir KDV” olarak hesaplanmıştır.
2) Şubat ayında hesaplanan – yüklenilen KDV farkı 1.100
YTL’dir. Bu tutarın “Ocak Sonu İade edilebilir KDV”
tutarı ile toplanması ile bulunan 2.000 YTL, Şubat sonu devreden KDV tutarı ile
karşılaştırılmış, devreden KDV yüksek olduğundan 2.000 YTL’ nin tamamı “Şubat Sonu İade Edilebilir KDV” olarak
hesaplanmıştır. 2.000 YTL kümülatif tutardır. Ocak ve
Şubat aylarını kapsayan 2 aylık dönem için hesaplanan toplam iade edilebilir KDV
tutarını vermektedir.
3) Mart ayında hesaplanan – yüklenilen KDV farkı 500 YTL’
dir. Bu tutara Şubat sonu iade edilebilir vergi
tutarının eklenmesi ile bulunan 2.500 YTL, Mart dönemi devreden vergisi olan
2.300 YTL’ den büyüktür. Bu nedenle “Mart Dönemi İade edilebilir KDV” tutarı
2.300 YTL olarak tespit edilmiştir.
4) Nisan, Mayıs ve Haziran dönemlerinde hesaplamalar
yukarıdaki gibi yapılmış, Haziran döneminde kümülatif
iade tutarı 10.900 YTL olarak hesaplanmıştır. Bu tutar, Bakanlar Kurulunca
belirlenen 10.000 YTL’ yi aştığından mükellefin mahsuben iade hakkı doğmuş
olmaktadır. Bu dönemde mükellefe 10.000 YTL’ yi aşan kısım olan 900 YTL mahsuben
iade edilebilecektir.
5) Temmuz ayından itibaren iade
hesabı aylık olarak yapılacak, yüklenilen – hesaplanan KDV farkı doğrudan o
dönemin devreden vergisi ile karşılaştırılarak iade tutarı hesaplanacaktır. Bu
nedenle tablonun “Önceki Dönem Sonu İade Tutarı” sütununa Temmuz döneminden
başlayarak “sıfır” yazılmıştır.
Temmuz ayında yüklenilen-hesaplanan KDV farkı 2.800 YTL’
dir. Bu tutar aynı ayın devreden vergisinden küçük
olduğundan tamamı mahsuben iade olarak talep edilebilecektir. Aralık ayına kadar
iade tutarı bu şekilde hesaplanacaktır. |