5458 Sayılı Sosyal Güvenlik Prim Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Kanun No: 5458
Kabul Tarihi:
22.02.2006
MADDE 1 – 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa
göre takip edilen, mülga 7/12/2004 tarihli ve 5272 sayılı Belediye Kanununun
geçici 7 nci maddesi ile 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanununun geçici 5 inci maddesineistinaden Sosyal Sigortalar Kurumuna olan borçları için
Hazine Müsteşarlığı bünyesinde oluşturulan uzlaşma komisyonuna başvuranlar hariç
olmak üzere, kamu sektörü işverenlerinin en son 14/4/2005 tarihine; özel sektör
işverenlerinin ise en son 31/3/2005 tarihine kadar ilgili mevzuatına göre
ödemeleri gerektiği halde, bu Kanunda belirtilen başvuru süresinin sonuna kadar
tahakkuk etmiş ve ödenmemiş olan sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi,
işsizlik sigortası primi, idarî para cezası, sosyal yardım zammı borçları ve
31/3/2005 tarihi ve öncesindebiten özel bina inşaatı ve ihale konusu işlerden dolayı
yeterli işçilik bildiriminde bulunmadığı anlaşılan veya yine bu tarihten önce
bitmiş olan söz konusu işlerle ilgili olarak, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 30 gün içinde bu konuda müracaat edilmesi üzerine Sosyal
Sigortalar Kurumunca yapılacak ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda
yeterli işçilik bildiriminde bulunmadığı anlaşılan işverenlerin, fark işçilik
tutarı üzerinden hesaplanacak borçları ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun
85 inci maddesine göre prim ödeyen isteğe bağlı sigortalıların 1/5/2003
tarihinden 31/3/2005 tarihine kadar isteğe bağlı sigortalılıklarının devam
ettiği süre içerisindeki prim borçları ile 506 sayılı Kanunun 86
ncı maddesine göre topluluk sigortasına tâbi olanların
31/3/2005 tarihine kadar olan malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına ait prim
borçları; bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde
Kuruma yazılı olarak başvurmak şartıyla, bu madde ve 3 üncü madde hükümlerine
göre yeniden yapılandırılır.
Yukarıda belirtilen işveren ve sigortalıların;
a) Borç aslı tutarlarının 100.000 Yeni Türk Lirası (YTL)
vealtında olması halinde, bu borç asıllarına, ödeme süresinin
bitiminden itibaren 31/12/1998 tarihine kadar uygulanan oranlara göre gecikme
zammı hesaplanmak; 1/1/1999 tarihinden 31/12/2004 tarihine kadar Türkiye
İstatistik Kurumu tarafından açıklanan toptan eşya fiyat endeksi (TEFE) aylık
değişim oranı; 1/1/2005 tarihindenyeniden yapılandırmabaşvurusunun yapıldığı tarihten önceki ayın sonuna kadar
ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan üretici fiyat endeksi (ÜFE)
aylık değişim oranı uygulanmak suretiyle, yapılandırmaya esas borç hesaplanır.
b) Borç aslı tutarlarının 100.000 YTL'ninüstünde olması halinde ise, ödeme süresinin bitiminden
yeniden yapılandırma başvurusunun yapıldığı tarihten önceki ayın sonuna kadar,
yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre gecikme zammı hesaplanmak suretiyle borç
tutarı tespit edilir ve bu tutardan;
1 - Bilanço esasına göre defter tutan işverenlerin bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar vermiş oldukları en son gelir veya
kurumlar vergisi beyannamesi eki bilançosu esas alınarak, "(Dönen
Varlıklar-Stoklar) / Kısa Vadeli Yabancı Kaynaklar" işlemi sonucunda bulunacak
oran 0.50 ve altında olduğu takdirde bu durum borçlu açısından "çok zor durum"
hali kabul
edilerek;sözkonusu oran
0.50-0.40arasında
ise% 10'u; 0.39-0.30
arasında ise % 20'si; 0.29 ve altında ise % 30'u,
2 - (1) numaralı alt bentte belirtilenler dışında kalan
işverenler tarafından31/12/2004 tarihi itibariyle beyan edilecek malî durum
bildirimi esas alınarak, "(Kasa+Banka+Kısa Vadeli Alacaklar) / Kısa Vadeli
Borçlar" işlemi sonucunda bulunacak oran 0.30 ve altında olduğu takdirde bu
durum borçlu açısından "çok zor durum" hali kabul edilerek, söz konusu oran
0.30-0.20 arasında ise %10'u; 0.19-0.10 arasında ise % 20'si; 0.09 ve altında
ise % 30'u,
3 - (1) ve (2) numaralı alt bentlerde sayılan
işverenlerden, 1/1/2005 tarihinden önce vergi mükellefiyeti sona eren veya
haklarında iflas kararı verilenler için % 30'u,
terkin edilerek, yapılandırmaya esas olan borç hesaplanır.
Ancak, bu şekilde hesaplanan borç her halükârda bu maddenin ikinci fıkrasının
(a) bendine göre hesaplanacak borç miktarından aşağı olamaz. (1) ve (2) numaralı
alt bentlerdeki oranların hesaplanmasında yüzdelik ayırımdan sonraki rakamlar
dikkate alınmaz.(1) ve (2) numaralı alt bentlere göre beyan edilen
bilgilerin doğruluğu Sosyal Sigortalar Kurumu ve/veya Maliye Bakanlığı denetim
elemanlarınca kontrol edilebilir. Beyan edilen bilgilerin doğru olmadığının
anlaşılması halinde, işverenler bu Kanun hükümlerinden yararlanma hakkını
kaybederler ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümlerine göre işlem yapılır.
Bu maddede belirtilen oranları hesaplama konusunda 1/6/1989
tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik
ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre ruhsat almış meslek mensuplarına görev
verilebilir. Görevlendirilen meslek mensupları, yaptıkları hesaplamaların
defter, kayıt ve belgelere uygun olmasından sorumludurlar.
MADDE 2 – 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile 17/10/1983 tarihli
ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kanununa göre, 31/3/2005 tarihine kadar tahakkuk ettiği halde bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar ödenmemiş olan prim ve sosyal güvenlik destek
primi borçları; bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde
Kuruma yazılı olarak başvurmak şartıyla, prim asıllarına ödeme süresinin
bitiminden itibaren 31/12/1998 tarihine kadar uygulanan oranlara göre gecikme
zammı hesaplanmak; 1/1/1999 tarihinden 31/12/2004 tarihine kadar Türkiye
İstatistik Kurumu tarafından açıklanan toptan eşya fiyat endeksi (TEFE) aylık
değişim oranı; 1/1/2005 tarihindenyeniden yapılandırmabaşvurusunun yapıldığı tarihten önceki ayın sonuna kadar
ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan üretici fiyat endeksi (ÜFE)
aylık değişim oranı uygulanmak suretiyle, bu madde ve 3 üncü madde hükümlerine
göre yeniden yapılandırılır. Ancak, bu suretle hesaplanan borç yürürlükteki
mevzuat hükümlerine göre hesaplanan borç tutarından fazla
olamaz.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan ve 1/4/2005 tarihinden
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki ayın sonuna kadar geçen dönemde
tahakkuk ettiği halde ödenmeyen prim, sosyal güvenlik destek primi ve gecikme
zammı borçları, yeniden yapılandırılan borca eklenerek3 üncü maddede belirtilen esaslara göre taksitlendirilir.
1479 ve 2926 sayılı kanunlar kapsamında bulunan ve borçları
bu Kanuna göre yeniden yapılandırılan sigortalılar veya bunların hak sahipleri;
toplam borçlarının % 25'ini peşin veya dört taksidini carî ay primleri ile birlikte ödemeleri durumunda sağlık
sigortasından yararlandırılırlar.
MADDE 3 – Borçların yeniden yapılandırılmasında;bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle aylık bazda
borcun ağırlıklı yaşı ve miktarına göre taksitlendirme süresine esas olan yöntemi tespit etmeye, yapılandırılan borcun peşin veya altmış aya
kadar eşit taksitler halinde ödenmesine, ilk taksit ödeme süresini belirlemeye,
başvuru süresini bir aya kadar uzatmaya, "çok zor durum" halinin uygulanmasına
ilişkin hususlar ile diğer usûl ve esasları belirlemeye Sosyal Sigortalar Kurumu
ve Bağ-Kur Yönetim Kurulları yetkilidir.
Yeniden yapılandırılan borcun tamamının veya bir kısmının
taksitle ödenmek istenilmesi halinde,taksitlendirilen toplam borca; oniki aylık sürede ödenirse yıllık % 4, oniki ayı aşan ancak yirmidört ayı aşmayan sürede ödenirse yıllık % 5 ve
yirmidört ayı aşan sürede ödenirse yıllık % 6 oranında
taksitlendirme farkı hesaplanarak ilave edilir ve taksit süresine
bölünmek suretiyle aylık taksit tutarı bulunur. Başlangıçta taksitle ödeme yolu
seçilip daha sonra taksitlendirilen borcun kalan kısmının peşin ödenmek istenilmesi halinde,
uygulanan taksitlendirme farkının kalan aylara isabet eden kısmı indirilerek bakiye
borç miktarı tahsil olunur. Bu Kanuna göre yeniden yapılandırılmış olan borcun
tamamının, yeniden yapılandırma için bu Kanunda öngörülen başvuru süresinin sona
erdiği tarihi takip eden ayın sonuna kadar ödenmesi halinde, borç peşin ödenmiş
sayılır.
Başvurusu kabul edilip borçları yeniden yapılandırılanlar;
borç türü bazındataksitlendirilmiş borçlarıyla ilgili ödeme yükümlülüklerini bir takvim
yılında üç defadan fazla veya taksitlendirme süresi içinde tahakkuk edecek aynı mahiyetteki carî ay
borçlarıyla ilgili ödeme yükümlülüklerini bir takvim yılında üç defadan fazla
yerine getirmemeleri halinde, yeniden yapılandırma hakkını kaybederler ve
ödedikleri tutarlar Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’un ilgili mevzuatı
uyarınca borçlarına mahsup edilir. Taksit veya carî aya ilişkin ödeme
yükümlülüklerinin eksik yerine getirilmiş olması halinde, ödeme yükümlülüğü
ihlal edilmiş sayılır.
Üçüncü fıkraya göre bir takvim yılında ödenmeyen
ya da eksik ödenen taksit tutarlarının taksitlendirme süresi aşılmamak kaydıyla en geç izleyen takvim yılının
sonuna kadar; ödenmeyen ya da eksik ödenen kısmın son takside ait olması halinde ise,
bu tutarın son taksidi izleyen ayın sonuna kadar ödenmeyen kısım ile birlikte,
gecikilen her ay için Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait YTL
cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık
ortalama faiz oranına 1 puan eklenmek suretiyle bulunacak faiz oranının bileşik
bazda uygulanması sonucunda hesaplanacak faiz miktarının ödenmesi halinde bu
Kanunun yeniden yapılandırma hükümlerinden yararlanılır. Üçüncü fıkraya göre
taksitlendirme süresi içinde ödenmeyen ya daeksik ödenenaynı mahiyetteki carî ayprim ve diğer borçları ise, Sosyal Sigortalar Kurumu ve
Bağ-Kur mevzuatına göre gecikme zammı hesaplanarak tahsil edilir.
Bu Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi
kapsamında borçları yeniden yapılandırılanlarca, taksitlendirme süresinde beyanları üzerine tahakkuk eden; yıllık gelir
ya da kurumlar vergisinin süresinde veya vade tarihlerinin
rastladığı yılı takip eden yılın sonuna kadar tamamen ödenmemesi, katma
değervergisinde bir takvim yılında üç defadan fazla kanunî ödeme
süresinde veya vade tarihlerinin rastladığı yılı takip eden yılın sonuna kadar
ödeme yükümlülüklerinin yerine getirilmemesi, bu vergi türleri için
ikmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatlardan, taksitlendirme süresincekesinleşenlerin ise kanunî süresinde veya kesinleşme
tarihlerinin bulunduğu yılı takip eden yılın sonuna kadar ödenmemiş olması
ya da bu borçların 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre
taksitlendirilmemesi hallerinde, bu hususlar işverenin bağlı olduğu vergi
dairelerince Sosyal Sigortalar Kurumuna bildirilir.Bu durumda, borçlular bu Kanunun yeniden yapılandırma
hükümlerinden yararlanma hakkını kaybederler ve ödedikleri
tutarlarSosyal Sigortalar Kurumunun ilgili mevzuatı uyarınca
borçlarına mahsup edilir.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 6183 sayılı
Kanunun 48 inci maddesine göre veya 29/7/2003 tarihli ve 4958 sayılı Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanununun geçici 1 inci maddesinin (K) fıkrası uyarınca
ya da 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar KurumuKanununun geçici 19 uncu maddesi uyarınca borçlarını
taksitlendirerek, ilgili kanunlardaki taksitlendirme şartlarına uygun olarak ödemekte olanlar, kalan borç
tutarları için başvuru süresi içinde talep etmeleri halinde, yeniden
yapılandırma hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde, daha önce yapılmış
olan tecil ve taksitlendirme işlemi bozularak taksitlendirme şartlarına uygun olarak daha önce ödenmiş olan taksit
tutarları, ilgili kurumların mevzuatına göre mahsup edildikten sonra kalan
borçlar vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilir.
Yeniden yapılandırılan borçlar için yapılan ödemeler;
yanlış veya yersiz alınan tutarlar hariç, iade ve mahsup edilmez. Yeniden
yapılandırma nedeniyle bu Kanunun yürürlük tarihinden önce tahsil edilmiş
tutarların iadesi veya mahsubu yapılmaz. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce tatbik edilmiş olan hacizler ile alınan teminatlar, yapılan ödemeler
nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar iade edilir.
Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuran
borçluların, kapsama giren borçları dolayısıyla Sosyal Sigortalar Kurumu ve
Bağ-Kur’a yaptıkları itirazlardan ve yargı nezdinde sürdürdükleri davalardan feragat etmeleri ve ihtilaf
yaratmamaları şarttır.
MADDE 4 – İşverenlerin bu Kanunun 1 inci maddesi kapsamındaki
borçlarını yeniden yapılandırmaması halinde, başvuru süresinin sona erdiği
tarihten itibaren; yapılandırılmış borçları ile ilgili ödeme yükümlülüklerinin
yerine getirilmemiş olmasından dolayı anlaşmaları bozulanlar ise anlaşmalarının
bozulduğu tarihi takip eden aybaşından itibaren; kanun, kararname veya diğer
mevzuatla sağlanan üretim, yatırım ve benzeri Devlet yardımları ile teşvik ve
desteklerden, daha önce başlayıp devam eden nakdî olmayan teşvikler hariç,
yararlandırılmazlar ve yararlanmaması gerektiği sonradan anlaşılanlardan da
yapılan Devlet yardımı, teşvik ve destek ödemeleri kanunî faizi ile birlikte
geri alınır. Sözkonusu destek, teşvik ve Devlet yardımları, ilgili sosyal
güvenlik kurumundan borçlulara ilişkin bilgilerin temin edilmesinden sonra
sağlanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usûl ve esaslar Maliye
Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı
tarafından müştereken belirlenir.
MADDE5 – 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 79 uncu maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Tahsil dairelerince düzenlenen haciz bildirimleri, amme
borçlusunun hak ve alacaklarının bulunduğu veya bulunabileceği banka ve katılım
bankalarının şubelerine doğrudan veya o mahaldeki tahsil dairesi aracılığı ile
tebliğ edilebileceği gibi; Maliye Bakanlığınca veya bu Kanunu uygulayan diğer
kurumlarca belirlenecek limitin üzerinde borçlu bulunanlar için alacaklı tahsil
dairelerince düzenlenen haciz bildirileri, banka ve katılım bankalarının genel
müdürlüklerine de doğrudan tebliğ edilebilir. Banka ve katılım bankalarının
genel müdürlüklerine tebliğ edilen haciz bildirileri hakkında da bu madde hükmü
uygulanır."
MADDE 6 – 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun 80 inci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kurumun, süresi içinde ödenmeyen prim ve diğer
alacaklarının tahsilinde, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci, 102 nci ve 106 ncı maddeleri hariç diğer maddeleri uygulanır. Kurum, 6183
sayılı Kanunun uygulanmasında Maliye Bakanlığı, diğer kamu kurum ve kuruluşları
ve mercilere verilen yetkileri kullanır. Şu kadar ki;Kurumun prim ve diğer alacaklarının süresi içinde ve tam
olarak ödenmemesi halinde, ödenmeyen kısmına, sürenin bittiği tarihten itibaren
ilk üç aylık sürede her ay için % 3 oranında gecikme cezası, ayrıca her ay için
bulunan bu tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten başlamak üzere borç
ödeninceye kadar, her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait YTL
cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık
ortalama faizi, bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı hesaplanır. Ancak
ödemenin
yapıldığı ay için gecikme zammı günlük hesaplanır. Yapılacak takip sonunda
tahsilinin imkânsız veya tahsili için yapılacak giderlerin alacaktan fazla
olacağı anlaşılan 20 YTL'ye kadar (20 YTL dahil) Kurum alacakları, tahsil zamanaşımı
süresi beklenilmeksizin Kurum Yönetim Kurulunca terkin edilebilir. Kurum Yönetim
Kurulu, bu miktarı on katına kadar artırmaya, terkin yetkisinin tamamını veya
bir kısmını yetki sınırlarını da belirterek Kurum Başkanına, Genel Müdürlere ve
Sigorta İl/Sigorta Müdürlerine devretmeye yetkilidir. Bakanlar Kurulu ilk üç ay
için uygulanan gecikme cezası oranını iki katına kadar artırmaya veya bu oranı %
1 oranına kadar indirmeye, yeniden kanunî oranına getirmeye ve uygulama tarihini
belirlemeye yetkilidir."
MADDE7 – 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
"EK MADDE 50.- İşverenler ve üçüncü şahısların bu Kanunun
10, 26, 27 ve 28 inci maddeleri gereğince, iş kazası ve meslek hastalığı
nedeniyle ödemekle yükümlü bulundukları her tür borcu 36 aya kadar eşit
taksitler halinde tahsil edilir. Söz konusu borca, 4/12/1984 tarihli ve 3095
sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesi
hükümlerine göre faiz uygulanır."
MADDE 8 – 29/7/2003 tarihli ve 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanununun"Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri" başlıklı 7
nci maddesinin birinci fıkrasına (19) numaralı bentten sonra
gelmek üzere aşağıdaki (20) numaralı bent eklenmiş ve diğer bent numaraları
teselsül ettirilmiştir.
"20) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 80 inci
maddesine istinaden takip edilen alacakların, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve
taksitlendirmesinin yapılabilmesi için gerekli olan borcun tamamını
karşılayacak tutarda teminat gösterme şartının yerine getirilememesi ve
yapılacak araştırma sonucunda borçluların borçlarını karşılayacak tutarda mal
varlığının tespit edilememesi halinde borcun en az yarısı tutarında teminat
alınmak suretiyleotuzaltı aya kadar taksitlendirilmesine karar vermek, bu konudaki yetkisini gerektiğinde
sınırlarını ve mal varlığı araştırmasının yöntemini belirleyerek Başkan, Genel
Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Daire Başkanı ve Sigorta İl/Sigorta
Müdürlüklerine devretmek,"
MADDE9 – 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanununun9 uncu maddesinin (B) fıkrasına (5) numaralı bentten sonra
gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve (6) numaralı bent (7) numaralı bent
olarak teselsül ettirilmiştir.
"6) Sektörel analizler yapmak, denetlenecek sektörleri her yıl için
belirlenecek risk değerlendirme kriterlerine göre sınıflandırmak suretiyle
riskli sektörlerin denetimine öncelik vermek."
MADDE 10 – 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 53 üncü maddesinin
ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümleler eklenmiş ve üçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Kurumca, birikmiş alacakların tahsili ile ilgili olarak
banka ve katılım bankalarının genel müdürlüklerinden borçlu sigortalıların hak
ve alacaklarına ilişkin istenen her türlü bilgi ve belgenin yedi iş günü içinde
verilmesi zorunludur. Söz konusu yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde en
yüksek basamağın prim tutarı kadar idarî para cezası uygulanır."
"Sigortalılar tarafından ödenmesi gereken primlerin süresi
içinde ve tam olarak ödenmemesi halinde, primlerin ödenmeyen kısmına, sürenin
bittiği tarihten itibaren ilk üç aylık sürede her ay için % 3 oranında gecikme
cezası; ayrıca her ay için bulunan bu tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten
başlamak üzere borç ödeninceye kadar, her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait YTL
cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık
ortalama faizi, bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı hesaplanır. Yapılan prim
ödemeleri, öncelikle ödemenin yapıldığı aya ait prim borcuna, fazlası ise en
eski dönem prim ve prime ilişkin gecikme zammı ve faiz borcuna, artan olması
halindediğerborçlara mahsup edilir. Bakanlar Kuruluilk üç ay içinuygulanan gecikme cezası oranını iki katına kadar artırmaya
veya bu oranı % 1oranına kadar indirmeye, yeniden kanunî oranına getirmeye
ve uygulama tarihini belirlemeye yetkilidir."
MADDE 11 –1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 54 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 54.- Tahakkuk etmiş ve ödenmemiş toplam üç aylık
prim borcu bulunan sigortalı, takip eden ay içinde Kurumca borç tutarı hakkında
yazılı olarak bilgilendirilir. Yapılan bilgilendirme üzerine borcun ödenmemesi
durumunda bilgilendirmeyi takip eden dört ay içinde 7201 sayılı Tebligat
Kanununa göre borç bildirimi yapılır. Bildirim üzerine sigortalı, prim borcunu
carî ay primleri ile birlikte bildirimde belirtilen süredeödemezse sigortalı aleyhine icra takibi
başlatılır.
Kurumca düzenlenen ve sigortalının prim borcu miktarını
gösteren borç bildirimleri resmî dairelerin usûlüne göre verdikleri belgeler
hükmünde olup, icra ve iflas dairelerince, bunların tâbi oldukları hükümlere
göre işlem yapılır."
MADDE 12 – 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 68 inci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Kamu denetim elemanları ile sigorta müfettişleri ve
sigorta yoklama memurları kendi mevzuatı gereğince işyerlerinde yapacakları her
türlü inceleme ve denetim sırasında ilgililerin Kuruma kayıt ve tescili olup
olmadığını incelemeye yetkilidirler."
MADDE 13 – 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek 19 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Ek Madde 19.- Bu Kanun ve2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve tescili yapıldığı halde,
beş yıl ve daha fazla süreye ilişkin prim borcu bulunan sigortalıların bu
sürelere ilişkin prim borçlarının Kurumca yapılacak bildirimde belirtilen süre
içerisinde ödenmemesi halinde daha önce prim ödemesi bulunan sigortalının
ödediği primlerin tam olarak karşıladığı ayın sonu itibariyle, prim ödemesi
bulunmayan sigortalının ise tescil tarihi itibariyle sigortalılığı durdurulur.
Prim borcunun ait olduğu süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilmez ve
bu sürelere ilişkin Kurum alacakları takip edilmeyerek, Kurum alacakları
arasında yer verilmez. Ancak, sigortalı veya hak sahipleri daha sonra
sigortalının en son bulunduğu basamağın başvuru tarihindeki değeri üzerinden
hesaplanacak borç tutarlarını tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde ödedikleri
takdirde bu süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilir. Bu madde
kapsamına giren sigortalılar hakkında zamanaşımının kesilmesi ve zamanaşımının
işlememesi ile ilgili olarak 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 103 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6), (8) ve (10)
numaralı bentleri hariç diğer hükümleri ile aynı Kanunun 104 üncü maddesi
hükümleri uygulanır."
MADDE 14 – 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 26.- Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre
kayıt ve tescili yapıldığı halde, 31/3/2005 tarihi itibariyle beş yıl ve daha
fazla süreye ilişkin prim borcu bulunan sigortalılar veya hak sahiplerinden bu
sürelere ilişkin prim borçlarını yeniden yapılandırma talebinde bulunmayanlar
veya yeniden yapılandırma talebinde bulundukları halde yapılandırma haklarını
kaybedenler hakkında ek 19 uncu madde hükmü uygulanır."
"GEÇİCİ MADDE 27.- Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre
kayıt ve tescilleri yapılmış olan sigortalılar 31/12/2006 tarihine kadar
sigortalılık hak ve yükümlülüklerinin tespitine ilişkin her türlü bilgi ve
belgeleri Kuruma ibraz etmek zorundadırlar. 31/12/2006 tarihinden sonra bilgi ve
belge ibraz edenlerin hizmet süreleri saklı kalmak kaydıyla, ibraz ettikleri
bilgi ve belgeler basamak tespiti ve geriye dönük prim hesabında dikkate
alınmaz. Anılan tarihe kadar söz konusu bilgi ve belgeleri Kuruma ibraz etmeyen
sigortalıların Kurumda mevcut bilgi ve belgelere göre basamak tespiti yapılır ve
geriye dönük prim borçları hesaplanır."
MADDE 15 – 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına
veHesabınaÇalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun 4
üncümaddesinin mülga (c) bendiaşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"c) Yıllık tarımsal faaliyet gelirlerinden bu faaliyete
ilişkin masraflar düşüldükten sonra kalan tutarın aylık ortalamasının, 16
yaşından büyükler için tespit edilen asgari ücret tutarından az olduğunu beyan
eden veya belgeleyenler."
MADDE 16 – 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanunu ile 506, 1479, 2925 ve 2926 sayılı kanunlardan birine tâbi
sigortalı iken, aynı sürede bir diğer sosyal güvenlik kurumuna, adına prim
ödendiği anlaşılan sigortalılardan yersiz tahsil edilen prim asılları, sigortalı
ya da hak sahiplerinin talebi, T. C. Emekli Sandığı
bakımından ayrıca kurumların da talebi halinde işsizlik sigortası primi hariç
olmak üzere hizmetlerin çakıştığı sürede prim borcu aslına mahsup edilmek üzere
en geç 6 ay içinde tâbi olması gereken sosyal güvenlik kurumuna devredilir.
Çakışan hizmet süresine ilişkin devredilen miktarın prim borcu aslını
karşılamaması halinde, bakiye prim borcu ilgili kanun hükümlerine göre
sigortalıdan veya 5434 sayılı Kanuna tâbi kurumdan tahsil edilir. Sosyal sigorta
kanunlarındaki sigortalılığın tespiti ile hizmetlerin birleştirilmesine ait
hükümler saklıdır.
Bu nitelikte olup bu Kanunun yürürlük tarihine kadar
çakışan hizmet süreleri sosyal güvenlik kurumlarınca iptal edilmemiş olan
sigortalılar da bu hükümden yararlandırılır.
MADDE 17 – Bu Kanun yayımını takip eden ayın ilk gününde yürürlüğe
girer.
MADDE 18 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kuruluyürütür. 3/3/2006