1. ESNAF VE SANATKARLAR ODASI TARAFINDAN BASİT USULE TABİ 
MÜKELLEFLERİN DEFTERLERİNİN TUTULMASI KARŞILIĞINDA ALINAN 
ÜCRETLER 
KDV Kanununun 17 nci maddesinin 
(2) numaralı fıkrasına 5228 sayılı Kanunla eklenen (e) bendi uyarınca, kamu 
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, kanunlarla kendilerine verilen görev 
gereği ve kuruluş amaçlarına uygun ruhsat, izin, onay ve benzeri hizmetleri ile 
bu hizmetlerle ilgili olarak kullanılacak basılı kağıtların bu kuruluşlar 
tarafından teslimi (motorlu taşıtlar tescil plaka teslimleri hariç) katma değer 
vergisinden müstesnadır. 
Öte yandan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 46 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında, basit usulde 
vergilendirilen mükelleflerin faaliyetlerine ilişkin mal alış ve giderleri ile 
hasılatlarını gösteren belgelerin kayıtlarının, mükelleflerin bağlı bulundukları 
meslek odalarının oluşturdukları bürolarda tutulacağı hükme bağlanmış; 215 
sayılı Gelir Vergisi Genel Tebliğinin (3.3.) numaralı bölümünde de, mükellef 
kayıtlarının öncelikle mesleki yönden bağlı olunan odalar bünyesinde kurulacak 
bürolarda tutulacağı açıklanmıştır. 
Buna göre, Gelir Vergisi Kanunu ile kamu kurumu 
niteliğindeki meslek kuruluşu olan Esnaf ve Sanatkarlar Odasına, basit usule 
tabi mükelleflerin kayıtlarını tutma görevi verildiğinden, KDV Kanununun 17/2-e 
maddesi uyarınca, kanunlarla kendilerine verilen görev gereği sözü edilen odalar 
tarafından yapılan bu hizmet karşılığında alınan bedeller katma değer 
vergisinden istisna tutulacaktır. 
  
2. DAHİLDE İŞLEME 
VEYA GEÇİCİ KABUL İZİN BELGESİ KAPSAMINDAKİ TESLİMLERDE TECİL-TERKİN 
UYGULAMASI 
                KDV Kanununun geçici 17 nci 
maddesinde, dahilde işleme ve geçici kabul rejimi kapsamında ihraç edilecek 
malların üretiminde kullanılacak maddelerin tesliminde aynı Kanunun 11/1-c 
maddesine göre işlem yaptırmaya Bakanlar Kurulu yetkili kılınmış; Bakanlar 
Kurulunca 98/11766 sayılı Kararnameyle tekstil ve konfeksiyon sektörü, 2000/1162 
sayılı Kararnameyle demir-çelik, otomotiv ve otomotiv yan sanayi sektörleri, 
2001/2325 sayılı Kararnameyle de 98/11766 ve 2000/1162 sayılı Kararnameler 
yürürlükten kaldırılarak sektör farkı gözetilmeksizin bütün sektörler uygulama 
kapsamına alınmıştır. 
                Madde hükmünün uygulanmasına 
ilişkin usul ve esaslar 83 Seri No.lu KDV Genel 
Tebliğinde düzenlenmiştir. Tebliğde, KDV Kanununun geçici 17 nci maddesi kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerden doğan 
terkin ve iade işlemlerinin yapılabilmesi için, ihracatın gerçekleşmesinden 
sonra ihracatçı tarafından düzenlettirilecek bir Yeminli Mali Müşavir (YMM) 
tasdik raporunun ibrazı zorunluluğu getirilmektedir. Tebliğe göre bu raporda; 
dahilde işleme veya geçici kabul izin belgesi ile gümrük beyannamesinin tarih ve 
sayısı, belgelerin geçerlik süresi, fiili ihracat tarihi, ihraç edilen malların 
cins, miktar ve tutarı, ihracatın belgede belirtilen süre içinde yapılıp 
yapılmadığı ve ihraç edilen malların üretiminde kullanılan maddelerin satıcılar 
itibariyle ayrı ayrı olmak üzere cins, miktar ve 
tutarına ilişkin bilgilerin üretim analizi ve randıman hesabı da yapılmak 
suretiyle belirtilmesi gerekmektedir. 
83 Seri No.lu KDV Genel 
Tebliği, ihracatın usulüne uygun olarak yapıldığının tevsiki ile terkin ve 
nakden ya da mahsuben iade işlemlerini YMM tasdik 
raporuna bağlamıştır. Ancak Tebliğde, tecil edilemeyen verginin “indirim 
hesaplarına” alınıp alınamayacağına ilişkin açık bir ifade yer almamıştır. Öte 
yandan aynı Tebliğde, KDV Kanununun geçici 17 nci 
maddesi kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerde, Kanunun 11/1-c maddesindeki 
uygulamanın esas alınacağı belirtilmektedir. 
KDV Kanununun 11/1-c maddesi kapsamındaki ihraç kaydıyla 
teslim uygulamasının beyannamede gösterilmesine ilişkin açıklamalara 39 Seri No.lu KDV 
Genel Tebliğinde yer verilmiştir. Bu Genel Tebliğin (D) bölümünde; KDV Kanununun 
11/1-c maddesi kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerden doğan KDV iade 
alacaklarının, iade yerine indirim yoluyla telafi edilebileceği, bu tercihi 
yapan mükelleflerin, tecil edilemediği için iadesi gereken KDV tutarlarını 
ihracatın gerçekleştiği dönem beyannamesinin “indirim” satırlarına dahil 
edebileceği, ancak bu hususun vergi dairesine bildirilmesi gerektiği 
açıklanmıştır.  
Bu durum, KDV Kanununun geçici 17 nci maddesi kapsamında ihraç kaydıyla teslim yapan 
mükelleflerin, 39 Seri No.lu KDV Genel Tebliğindeki 
açıklamaya uygun olarak, tecil edilemeyen vergi tutarını ihracatın 
gerçekleşmesinden sonra, ancak YMM tasdik raporunun ibrazından önce indirim 
hesaplarına alabilecekleri yorumlarına yol açmıştır.  
Bu yorumlara dayanarak, 
dahilde işleme izin belgesi (DİİB) sahibi ihracatçılara KDV Kanununun geçici 17 
nci maddesi kapsamında ihraç kaydıyla mal teslim eden 
mükelleflerin, bu teslimler nedeniyle tecil edilemediği için iadesi gereken 
katma değer vergisini, yukarıda işaret edilen 39 Seri No.lu KDV Genel Tebliğine göre alıcı tarafından 
düzenlettirilecek YMM tasdik raporunun ibraz edilmesi beklenmeden, ihracatın 
gerçekleştiği dönemde indirim konusu yaptıkları 
anlaşılmıştır. 
Yukarıda yer alan açıklamalar 
çerçevesinde, bu Tebliğin yayımlandığı tarihten önce KDV Kanununun geçici 17 
nci maddesi kapsamında yapılan teslimler için geçerli 
olmak üzere, aşağıdaki şekilde hareket edilmesi uygun görülmüştür. 
- KDV Kanununun geçici 17 nci 
maddesi kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerden doğan iade tutarının, ihracatın 
belge sahibi tarafından gerçekleştirildiği dönemde veya bu dönemden sonra 
indirim konusu yapılmış olması, 
- 
83 Seri No.lu KDV Genel Tebliğine göre düzenlenecek 
YMM tasdik raporunun süresi içinde ibraz edilmiş olması, 
-  
İndirim hesaplarına alınan KDV tutarının bu rapordaki bilgilere uygun 
olması, 
halinde, ihracatın gerçekleşmesinden 
sonra YMM tasdik raporunun ibrazı beklenmeden indirim konusu yapılan iade 
tutarları için 39 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (D) 
bölümünün 4 ve 5 inci paragraflarındaki açıklamalar çerçevesinde işlem 
yapılacaktır. (Tebliğde atıf yapılan beyanname satırlarının yeni 
beyannamelerdeki karşılıklarının esas alınacağı tabiidir.) 
Öte yandan, bu Tebliğin yayımlandığı 
tarihten sonra Kanunun geçici 17 nci maddesi 
kapsamında yapılan teslimlerle ilgili tecil edilemeyen KDV tutarlarının ise YMM 
tasdik raporu ibraz edilmeden indirim hesaplarına alınması mümkün 
bulunmamaktadır.  
  
3. 2005 
YILINDA GERÇEKLEŞEN İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLERDE İADE 
SINIRI 
İndirimli orana tabi 
işlemlere ilişkin olarak yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen katma değer 
vergisi için 2004 yılında geçerli olan 9.100 YTL tutarındaki iade talep sınırı, 
2002/3606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 2005 yılına ilişkin yeniden 
değerleme oranında (%9.8) artırılarak 2005 yılı için 10.000 YTL olarak 
uygulanacaktır. 
                Tebliğ 
olunur.  |