3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu kapsamındaki
uygulamalara ilişkin olarak aşağıdaki açıklama ve düzenlemelerin yapılmasına
ihtiyaç duyulmuştur.
1.BAKIR MAMULLERİNDE
TEVKİFAT UYGULAMASI
1.1.İthalatçıları Tarafından Yapılan Bakır Mamulü
Teslimleri
96 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (5.3) numaralı bölümünde bazı bakır ürünlerinde tevkifat uygulaması getirilmiş ancak bu ürünlerin
ithalatçıları tarafından yurt içindeki teslimleri tevkifat kapsamı dışında tutulmuştur.
Konunun yeniden değerlendirilmesi sonunda, bu Tebliğin
yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere, tevkifat
kapsamına giren ürünlerin ithalatçıları tarafından yurt içindeki teslimlerinde
de, 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5.3) numaralı
bölümündeki açıklamalar çerçevesinde tevkifat
uygulanması uygun görülmüştür.
1.2.Bakır Külçe ve Mamullerindeki Tevkifat Uygulamasında Alt Sınır
95 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (7) numaralı bölümünde belirtilen bakır külçeleri ile kapsamı 96 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin (5.3) numaralı bölümü ve bu
Tebliğ ile belirlenen bakır ürünlerinin tesliminde, faturada gösterilen işlem
bedelinin hesaplanan KDV ile birlikte, Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesine göre belirlenen fatura düzenleme sınırının
altında olması halinde tevkifat uygulanmaması uygun
görülmüştür.
Ancak, aynı satıcıdan yapılan ve fatura düzenleme
sınırını aşan alımların, tevkifat zorunluluğundan
kaçınmak amacıyla, birden fazla fatura düzenlenmek suretiyle parçalara
bölünmemesi gerekmektedir. Böyle bir durumun tespiti halinde vergi idaresince,
bütünlük arzettiği anlaşılan alımların toplamının
yukarıda belirtilen sınırı aşıp aşmadığına bakılarak gerekli işlem
yapılacaktır.
Bu düzenleme, bu Tebliğin yayımından önce sözü edilen
sınırın altında olduğu halde tevkifat uygulanmayan
işlemler için de geçerlidir.
1.3. Kablo Teslimleri
96 Seri No.lu KDV Genel Tebliği
ile bakırdan mamul tellerin teslimi tevkifat kapsamına
alınmıştır. Ancak, bakır telin plastik, cam, kâğıt, emaye, vernik ve benzeri
izolasyon malzemeleri ile kaplanması suretiyle elde edilen “izoleli iletken”
teslimleri bu kapsamda mütalaa edilemeyeceğinden tevkifata tabi tutulmayacaktır.
2. İŞGÜCÜ HİZMETLERİNDE TEVKİFAT
UYGULAMASI
96 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (5.1) bölümünde düzenlenen işgücü hizmetlerinde tevkifat uygulamasının kapsamı konusunda aşağıdaki
açıklamalara gerek duyulmuştur.
2.1.Tevkifat Uygulayacak
Kuruluşlar
İşgücü hizmeti alımlarında tevkifat uygulayacak kuruluşlar kapsamına bu Tebliğin
yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere, KDV mükelleflerinin yanı sıra, KDV
mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum, kuruluş ve işletmelerin de dâhil
edilmesi uygun görülmüştür.
Buna göre, gerçek usulde vergilendirilen KDV mükellefleri
ile KDV mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum, kuruluş ve işletmelerin
faaliyetlerinin yürütülmesi ile ilgili işlemlerde kullanacakları işgücü temin
hizmeti alımlarında %90 oranında tevkifat
uygulanacaktır.
2.2.Tevkifat Uygulamasının
Kapsamı
Sözü edilen düzenleme, eleman temini şeklindeki
hizmetleri kapsamaktadır. Eleman temin hizmeti dışındaki hizmet ifaları, bu
bölümde düzenlenen tevkifat uygulaması kapsamında
değerlendirilmeyecektir. Ancak, diğer genel tebliğlere göre tevkifat kapsamına alınmış olan hizmet ifalarında, ilgili
genel tebliğler uyarınca tevkifat uygulanacağı
tabiidir.
96 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (5.1) bölümünde düzenlenen işgücü temini hizmetlerinde tevkifat uygulamasına ilişkin açıklayıcı örnekler
aşağıdadır.
Örnek
1:
İmalatçı (A)
firması, üretim faaliyetinde çalıştırmak üzere (B) firmasından, ürünlerin
ambalajlama işlerinde çalıştırmak üzere (C) firmasından eleman temin etmiştir.
(B) ve (C) firmalarından yapılan bu eleman tedariki işgücü hizmet alımı
mahiyetinde olduğundan tevkifata tabi
olacaktır.
Örnek
2:
(A) firması, ürünlerinin pazarlama ve tanıtımını, müşteri
ile birebir temas kuran elemanlar aracılığıyla yapmaktadır. Firma bu
işi;
- kendisiyle
ücret akdi bulunan,
- kişisel
başvuruları üzerine anlaşmaya varılan,
- (B)
firmasından temin edilen,
elemanlar
aracılığıyla yürütmektedir.
İlk iki gruba
giren elemanlar bakımından tevkifatın söz konusu
olmayacağı tabiidir. (B) firmasından yapılan eleman temini işgücü hizmet alımı
mahiyetinde olduğundan yani elemanların sevk, idare ve kontrolü fiilen (A)
firmasında bulunduğundan tevkifat kapsamında işlem
yapılacaktır.
Örnek
3:
(A) firması,
işyeri merkezinin farklı bir binaya taşınması için (B) firması ile anlaşma
yapmış, (B) firması taşıma işini 6 eleman kullanarak sözleşme şartlarına uygun
olarak yerine getirmiştir.
Bu işlemde
işgücü temin hizmeti değil taşıma hizmeti alınması söz konusu olduğundan tevkifat uygulanmayacaktır. Ancak (B) firması, taşıma işinde
kullanacağı elemanları (C) firmasından temin etmişse, taşıma işinde kullanılacak
elemanların sevk ve idaresi (B) firmasında olduğundan söz konusu elemanların (C)
firmasından temini tevkifata tabi
olacaktır.
Örnek
4:
(A) bankası ile mali müşavirlik hizmeti
sunmak üzere anlaşması bulunan (B) mali müşavirlik işletmesinin bazı elemanları,
belirli dönemlerde kayıtlarını tutmak üzere (A) bankasının mekânlarında
çalışmaktadır. Eleman tahsisi şeklindeki bu hizmet, mali müşavirlik hizmetinin
tamamlayıcısı olarak sunuluyor ve bedeli de mali müşavirlik bedeli içinde tahsil
ediliyorsa tevkifata tabi olmayacaktır. Ancak muhasebe
kayıtlarının tutulması işini yapan elemanlar, 3568 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen meslekî hizmetlere ilişkin anlaşma
bulunmayan herhangi bir firmadan temin ediliyorsa tevkifat uygulanacaktır.
3. HURDA VE ATIK PLASTİKTEN ELDE EDİLEN ÜRÜNLERDE KDV
UYGULAMASI
KDV Kanununun 5035 ve 5228 sayılı Kanunlarla değişik
17/4-g maddesine göre plastik, lastik, kauçuk hurda ve atıklarının teslimi katma
değer vergisinden müstesnadır.
Bu hüküm çerçevesinde, plastik hurda ve atıklarının
tesliminde KDV uygulanmamaktadır.
Ancak, plastik hurda ve atıklarının çeşitli işlemlerden
geçirilip işlenmesi sonucunda elde edilen ve genellikle plastik esaslı malzeme
imalatında hammadde olarak kullanılan pet kırıkları,
plastik çapak, plastik granül ve benzeri ürünler, hurda ve atık niteliğini
kaybederek imalat sektöründe hammadde olarak kullanılan bir mamul haline
gelmeleri nedeniyle KDV Kanununun sözü edilen 17/4-g maddesinde düzenlenen
istisna kapsamına girmemektedir.
Genel oranda vergiye tabi olan bu ürünlerin tesliminde 86
Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (B/1) bölümü gereğince
tevkifat uygulanmaktadır.
Bu Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere,
tevkifat kapsamına giren işlemlerde bu Tebliğin (1.2)
bölümündeki açıklamalar çerçevesinde alt sınır uygulanması uygun görülmüştür.
4. İSTİSNADAN VAZGEÇENLERİN HURDA VE ATIK TESLİMLERİNDE
TEVKİFAT UYGULAMASINDA ALT SINIR
KDV Kanununun 5035 ve 5228 sayılı Kanunlarla değişik
17/4-g maddesi ile daha önce tevkifata tabi olan
metal, plastik, lastik, kauçuk, kağıt, cam hurda ve atıklarının (hurda metalden
elde edilen külçeler dâhil)teslimleri
istisna kapsamına alınmış, 91 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (F) bölümünde de, bu teslimlerle ilgili olarak istisnadan
vazgeçilmesi halinde tevkifat kapsamında işlem
yapılacağı açıklanmıştır.
Bu Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere,
yukarıda belirtilen tevkifat işlemlerinde bu Tebliğin
(1.2) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde alt sınır uygulanması uygun
görülmüştür.
5. İMALAT
ARTIKLARININ TESLİMİNDE KDV UYGULAMASI
İmalathane ya da fabrikalarda,
imalat sırasında elde edilen metal kırpıntı, döküntü ve talaşların teslimi KDV
Kanununun 17/4-g maddesine göre vergiden müstesnadır. Aynı Kanunun 30/a ve 32
nci maddelerine göre bu işlem kısmi istisna kapsamına
girmektedir.
Yukarıda belirtilen imalat artıkları, işletmelerin asıl
üretim konusunu teşkil etmemekte, asıl ürünlerin imalatı sırasında fire veya
atık olarak ortaya çıkmaktadır. Satışa konu olsalar dahi, işletmenin amacı bu
fire ve atıkları imal etmek olmadığından, gelir ve kurumlar vergisi
uygulamasında bunlara ayrıca bir maliyet izafe
edilmemektedir.
Bu durumda, yukarıda sayılan imalat artıkları için
yüklenilen bir KDV de söz konusu olmayacaktır.
Bu nedenle sözü edilen imalat artıkları için, “Yüklenilen
KDV” hesaplanmak suretiyle teslim edildikleri dönemde KDV Beyannamesinin 30.
satırında beyan yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
6. KDV GENEL
TEBLİĞLERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
6.1. Teşvikli Yatırım Malı
İstisnası
69 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1.1) bölümünün 4. paragrafında
yer alan “otobüs” sözcüğünden sonra gelmek ve bu Tebliğin yayımı tarihinde
yürürlüğe girmek üzere aşağıdaki parantez içi hüküm
eklenmiştir.
“(Belediyeler ve İl Özel
İdareleri ile bunların bağlı kuruluşları ve hisselerinin tamamına sahip
oldukları şirketlerce şehir içi yolcu taşımacılığında kullanılmak üzere iktisap
edilecek olanlar hariç)”
6.2. Tabiat ve Kültür Varlıklarına İlişkin
İstisna
96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1) numaralı bölümünün 2.
paragrafının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Yukarıda belirtilen projelerin uygulanması için iktisap
edilseler dahi, tabiat ve kültür varlıklarının satın alınmasında da istisna
uygulanmayacaktır. Ancak iktisap edilen tabiat ve kültür varlıklarına
uygulanacak projeler kapsamındaki işlemlerde bu Tebliğdeki açıklamalar
çerçevesinde istisna uygulanacağı tabiidir.”