3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu uygulamasına
ilişkin olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılmasına ihtiyaç
duyulmuştur.
1.
KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARINI KORUMA KANUNU KAPSAMINDAKİ İŞLEMLERDE İSTİSNA
UYGULAMASI
Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin 2 nci fıkrasına
5226 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle eklenen (d) bendinde 2863 sayılı Kültür
ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki tescilli taşınmaz kültür
varlıklarının rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerine münhasır olmak üzere, bu
projelendirmelerden yararlananlara verilen mimarlık hizmetleri ile projelerin
uygulanması kapsamında yapılacak teslimlerin katma değer vergisinden istisna
olacağı hükme bağlanmış, istisna kapsamına girecek mal ve hizmetler ile bunların
asgari standartları ve bu bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit
etmeye Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır.
Bu
yetkiye dayanılarak söz konusu istisna uygulamasının usul ve esasları aşağıdaki
şekilde belirlenmiştir.
1.1. İstisna Kapsamına Giren Mal ve Hizmetler
İstisna kapsamına tescilli taşınmaz kültür varlıklarının
sadece rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerine ilişkin olarak, bu
projelendirmelerden yararlananlara verilen mimarlık hizmetleri ile projelerin
uygulanması kapsamında yapılacak mal teslimleri girmektedir.
11/06/2005 tarih ve 25842 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan “Koruma, Uygulama ve Denetim Büroları, Proje Büroları ile
Eğitim Birimlerinin Kuruluş, İzin, Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik”te
tanımlanan I. grup yapılar hariç olmak
üzere, tescilli taşınmazların fonksiyon ve konfor şartları gereği kullanıma
yönelik donanımı ve proje hizmetleri (klima, jakuzi, yangın hassas algılama,
kapalı devre kamera sistemi, tefriş elemanları vb.) istisna kapsamına dahil
değildir.
Tescilli taşınmaz kültür varlıklarına ilişkin bu istisna
uygulamasından yararlanabilmek için bu varlıkların sahibi olmak şart değildir.
Sponsorluk vb. sözleşmelerle kültür varlıklarının rölöve, restorasyon veya restitüsyon projelerini gerçekleştirecek olanlar da bu
istisnadan yararlanabilecektir.
Örnek:
Taşınmaz kültür varlığı olarak Vakıflar Genel Müdürlüğü
adına tescil edilmiş olan bir çeşmenin, yapılan bir sözleşme ile (A) Şirketi
tarafından restore edilmesi işleminde, (A) Şirketinin bu bölümde belirtilen mal
ve hizmet alımlarında istisna uygulanabilecektir.
1.2.
İstisna Kapsamına Giren İşlemlerde Alt Sınır
İstisna
kapsamında satın alınacak mal ve hizmet bedellerinin asgari tutarı, 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinde öngörülen ve
ilgili dönemde uygulanmakta olan fatura düzenleme sınırı olarak tespit
edilmiştir.
Aynı
faturada istisna kapsamına giren birden fazla mal veya hizmetin yer alması ve
bunların bedelleri toplamının fatura düzenleme sınırını aşması halinde vergi
hesaplanmayacaktır. Aynı belgede istisna kapsamına giren ve girmeyen işlemlerin
birlikte yer alması halinde ise her bir işlem, tür ve tutar itibariyle ayrı
ayrı gösterilecek, istisna kapsamına giren işlemlere
ait bedeller toplamının fatura düzenleme sınırından fazla olması halinde, sadece
istisna kapsamına girmeyen işlem bedellerinin toplamı üzerinden vergi
hesaplanacaktır.
1.3.
İstisna Uygulaması
İlgili Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü
veya Tapu Sicil Müdürlüğünden tescil kaydı alınan taşınmaz kültür varlığına ait
rölöve, restorasyon ve restitüsyon projeleri ile proje kapsamındaki işlerde
kullanılacak malzemeler liste halinde proje müelliflerince hazırlanacaktır.
Hazırlanılan proje ve analizler, belediye sınırları içerisinde belediyeye,
belediye sınırları dışında valiliğe onaylatılarak koruma bölge kuruluna
sunulacaktır. Koruma bölge kurulu, tescilli taşınmaza ait proje ile malzeme
listesini inceleyip uygun bulduğu takdirde, projeyi onaylayarak projeden
yararlanacak olana bu Tebliğ ekinde yer alan örneğe uygun olarak hazırlayacağı
istisna belgesini verecektir.
Bu belgenin ekinde yer alan listede, istisna kapsamında
işlem görecek mal ve malzemeler sıra numarası verilmek suretiyle cins ve miktar
(adet, kg, m3 vb.) olarak açıkça belirtilecektir. İstisnadan
yararlanacak olanlar istisna belgesi ve listeyi mal aldığı satıcılara ibraz
ederek bu işlemlerde katma değer vergisi uygulanmamasını talep edecektir.
Satıcılar bu kapsamda teslim ettikleri malların listedeki sıra numarasını,
cinsini ve teslim ettikleri miktarı listenin arka yüzüne yazarak imzalamak ve
kaşe basmak suretiyle onaylayacak ve bu şekilde yapılan satışlarda katma değer
vergisi uygulanmayacaktır. Kendilerine istisna belgesi ibraz edilen satıcıların,
talep edilen malın listedeki miktarı ile bu maldan daha önce ne kadar satın
alındığını listenin arka yüzündeki
şerhlerden kontrol etmesi, kendilerinden talep edilen malın listedeki miktarı
aşması halinde aşan kısmı için istisna kapsamında işlem yapmayıp katma değer
vergisi uygulaması gerekmektedir. İstisna belgesi ile arka tarafına satıcı
tarafından şerh düşülmüş listenin alıcı tarafından onaylanmış bir örneği
satıcıya verilecektir. Satıcıların bu örnekleri Vergi Usul Kanununun muhafaza ve
ibraz hükümlerine göre saklamaları gerekmektedir.
Diğer
taraftan, Katma Değer Vergisi Kanununun 30/a ve 32 nci
maddeleri gereğince, vergiye tabi olmayan veya 32 nci
maddede sayılanlar hariç olmak üzere vergiden istisna edilmiş bulunan malların
teslimi ve hizmet ifası ile ilgili alış vesikalarında gösterilen veya bu mal ve
hizmetlerin maliyetleri içinde yer alan katma değer vergisi, mükellefin vergiye
tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilememektedir.
Bu Tebliğin konusunu teşkil eden ve Katma Değer Vergisi
Kanununun 17/2-d maddesinde yer alan istisna aynı Kanunun 32 nci maddesinde sayılmadığından, yukarıda belirtilen mal
teslimleri ile mimarlık hizmetini yapan mükellefler tarafından bu işlemlerle
ilgili alış ve giderler dolayısıyla yüklenilen katma değer vergisi indirim
konusu yapılamayacak, indirilemeyen vergi, gelir veya kurumlar vergisi
matrahlarının tespitinde işin mahiyetine göre gider, maliyet ya da kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate
alınacaktır.
Söz konusu istisna nedeniyle yüklenilen vergilerin daha
önce indirim konusu yapılmış olması halinde bu vergiler, işlemin yapıldığı
döneme ait 1 No.lu Katma Değer Vergisi Beyannamesinin
30 uncu satırına dahil edilmek suretiyle indirim hesaplarından çıkarılacak ve
aynı dönemde gider, maliyet veya kanunen kabul edilmeyen gider hesaplarına intikal
ettirilecektir.
2.
İZMİR ÜNİVERSİADE OYUNLARI HAZIRLIK VE DÜZENLEME KURULUNA YAPILAN TESLİM VE
HİZMETLERDEN DOĞAN İADE TALEPLERİ
Katma Değer Vergisi Kanununun 5398 sayılı Kanunla değişik
geçici 22 nci maddesinin 1 inci fıkrası ile 2005
yılında İzmir Kentinde yapılacak Dünya Üniversitelerarası Spor Oyunlarına
ilişkin olmak üzere İzmir Üniversiade Oyunları
Hazırlık ve Düzenleme Kurulu ile bu oyunlarda kullanılmak şartıyla söz konusu
Düzenleme Kurulunun onayladığı kurum ve kuruluşlara yapılacak teslim ve hizmet
ifaları ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle mevcut olan
Organizasyon Komitesi tarafından teslim alınan malların İzmir Üniversiade Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kuruluna teslimi
katma değer vergisinden istisna edilmiştir.
Aynı maddenin 2 nci fıkrasında,
bu istisna dolayısıyla yüklenilen vergilerin, vergiye tabi işlemler üzerinden
hesaplanan vergilerden indirilebileceği, indirim yoluyla telafi edilemeyen
kısmın, bu Kanunun 32 nci maddesi gereğince istisna kapsamında işlem yapan
mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edileceği, 3 üncü fıkrasında
ise Maliye Bakanlığının istisnanın usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Bu yetkiye dayanılarak, söz konusu istisna kapsamında
gerçekleşen teslim ve hizmetlerle ilgili olarak yüklenilen ve indirim konusu
yapılamayan vergilerin, 84 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin mal ihracından doğan katma değer vergisi iadelerine
ilişkin esaslar çerçevesinde nakden veya mahsuben iade edilmesi uygun
görülmüştür. İade için YMM tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat
istisnası için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Öte yandan, mükellefler iade talep
ettikleri dönem beyannamesine;
-istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetlere ait
faturaların fotokopisi veya listesini,
-istisna kapsamındaki satışlara ait yüklenilen vergi
tablosunu,
-istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme ilişkin
indirilecek katma değer vergisi listesini,
ekleyeceklerdir.
İade talebi bir dilekçe ile yapılacaktır. Nakden veya
mahsuben iade taleplerinin geçerlik kazanabilmesi için beyanname ve dilekçenin
verilip yukarıda belirtilen eklerin eksiksiz olarak tamamlanmış ve iade için
teminat verilmesini gerektiren durumlarda teminat mektubunun vergi dairesine ibraz edilmiş olması gerekmektedir. Ancak, bu
Tebliğin yayımından önce istisna kapsamındaki işlemler ile iadesi gereken
vergiyi beyan eden ve usulüne uygun bir dilekçe ile mahsup isteminde bulunan
mükelleflerin yukarıdaki belgeleri Tebliğin yayımından sonra vergi dairesine
ibraz etmeleri halinde mahsup işlemi dilekçe tarihi itibariyle
sonuçlandırılacaktır.
3.
LİMAN VE HAVA MEYDANLARININ İNŞASI, YENİLENMESİ VE GENİŞLETİLMESİNE İLİŞKİN
İSTİSNA
Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesine 5228
sayılı Kanunla eklenen (e) bendi ile liman ve hava meydanlarının inşası,
yenilenmesi ve genişletilmesi işlerini fiilen kendisi yapan veya yaptıran
mükelleflere bu işlere ilişkin olarak yapılan mal teslimleri ve inşaat taahhüt
işleri istisna kapsamına alınmış, istisnanın uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar 93 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliğinin (1.3.) bölümünde açıklanmıştır.
Bu düzenlemelerle ilgili olarak uygulamada bazı
tereddütlerin ortaya çıktığı anlaşıldığından aşağıdaki açıklamalara gerek
duyulmuştur.
3.1. İstisnanın Muhatabı
Tek safhada uygulanacak olan istisnadan, gerçek usulde
katma değer vergisi mükellefi olmaları şartıyla, inşa, yenilenme ve genişletme
işlerini dışarıdan mal ve hizmet satın almak suretiyle kendi imkanları ile
bizzat yapan veya kısmen veya tamamen yüklenicilere yaptıran kurum, kuruluş ve
işletmeler faydalanabilecektir. İstisna kapsamına girecek mal ve hizmetler ile
uygulanacak asgari limit 93 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinde açıklanmıştır.
Mükellef işi bizzat yapıyorsa bu işle ilgili mal ve
hizmet alışlarında, sözü edilen Genel Tebliğdeki kapsam ve asgari limitle ilgili
düzenlemeler göz önünde tutulmak şartıyla katma değer vergisi uygulanmayacak, bu
mal ve hizmetleri temin edenlerin alışları ise vergiye tabi
olacaktır.
Mükellef işi yüklenicilere yaptırıyorsa yüklenicilerin
düzenleyecekleri faturalarda da katma değer vergisi hesaplanmayacak, ancak
yüklenicilerin bu işle ilgili mal ve hizmet alışlarında genel hükümler
çerçevesinde katma değer vergisi uygulanacaktır.
Öte yandan, yüklenicinin yaptığı işin bütünü içinde 93
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinde
istisna kapsamına dahil edilmeyen mal ve hizmetlerin bulunması halinde bunların
ayrıca fatura edilmesi ve bu teslim veya hizmet bedelleri üzerinden katma değer
vergisi hesaplanması gerekmektedir.
3.2. Yap-İşlet-Devret Modelinde İstisna
Uygulaması
93 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinde, liman ve hava meydanlarının inşa, yenilenme ve
genişletme işlerini 3996 sayılı Kanun kapsamında yap-işlet-devret modeli
çerçevesinde bizzat yapan veya başkalarına yaptıran mükelleflerin de istisnadan
faydalanabilecekleri açıklanmıştır.
Yap-işlet-devret modeline göre liman ve hava
meydanlarının inşa, yenilenme veya genişletilmesi işlerinin bu yerlerde kısmen
ya da tamamen sağlanacak işletme hakkı karşılığında
üstlenilmesi mümkün bulunmaktadır. Bu durumda sözü edilen istisna, işletme
hakkını devralan ve bunun karşılığında inşa, yenilenme ve genişletme işini
üstlenen mükellefin alışlarında uygulanacak, istisna belgesi de sadece işletme
hakkını yap-işlet-devret modeli çerçevesinde devralan firmaya verilecektir. Bu
firmanın sayılan işleri bizzat yapabileceği gibi, yüklenicilere de yaptırması
mümkündür. Her iki durumda da istisna uygulaması (3.1.) bölümündeki açıklamalara
göre yürütülecektir.
Öte yandan, işletme hakkını devralan firmanın,
tasarrufundaki işletme hakkını kısmen veya tamamen, üstlendiği işin yaptırılması
karşılığında alt firmalara devretmesi halinde alt firmanın istisnadan
faydalanması mümkün değildir. Yap-işlet-devret sözleşmesini imzalayarak işletme
hakkını devralan firmanın sayılan işleri bedel karşılığında yaptırdığı
yüklenicilere veya işletme hakkı karşılığında yaptırdığı alt firmalara istisna
belgesi verilmeyecektir.
4.
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL TEBLİĞLERİNDE YAPILAN
DEĞİŞİKLİKLER
4.1. 51 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/C) bölümünün 2
nci paragrafının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
“Bu firmalar
sözleşme yaptıkları satıcıların isim/unvan, adres, vergi dairesi ve vergi kimlik
numarasına ilişkin bilgileri aylık olarak bir liste halinde belirleyerek izleyen
ayın ilk 10 günü içinde Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda
göndereceklerdir.”
4.2.
51 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/D) bölümünün 7 numaralı alt bölümünün
ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Her satıcıya verilen fatura
çeklerin seri ve sıra numaraları, teslim tarihini izleyen 15 gün içinde yetki
belgeli aracı firma tarafından Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda
intikal ettirilecektir.”
4.3.
51 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/D) bölümünün 8 numaralı alt bölümünün
sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir:
“Vergi daireleri iptal edilen faturalara ilişkin
bilgileri tutanak tarihinden itibaren 10 gün içinde Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda
intikal ettirecektir.”
4.4.
51 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/D) bölümüne aşağıdaki 9 numaralı alt
bölüm eklenmiştir:
“9. 43 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin (A/2) bölümüne göre Türkiye’de ikamet etmeyenlere
istisna kapsamında satış yapacak olanların vergi dairesinden izin alması
gerekmektedir. Yetki belgesi sahibi aracı firma ile sözleşme yapan satıcıların
vergi dairelerinden izin belgesi alma zorunluluğu kaldırılmış ve bu
mükelleflerin izin belgesi konusunda aşağıdaki şekilde hareket etmeleri uygun
görülmüştür:
- Yetki belgeli aracı firma ile sözleşme yapan satıcılar
tarafından işletmelerinin görünür bir yerine, ’İşletmemizde, ………. ile
yapılan …...…. tarihli sözleşmeye dayanılarak, 3065 sayılı Kanunun 11/1-b
maddesi ile 43 ve 96 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliğleri uyarınca Türkiye’de ikamet etmeyen yolculara yapılan satışlarda
katma değer vergisi istisnası uygulanmaktadır. (tarih)’ ifadesinin yer
aldığı bir levha asılacaktır. Levhada sözleşme yapılan satıcı ve yetki belgeli
aracı firmanın imza tatbik edilmiş onay kaşeleri ve isteniyorsa logoları yer
alacaktır.
-Sözleşmelerin iptal edilmesi, yenilenmemesi veya
satıcının işi terk etmesi halinde (I/D-8) bölümündeki açıklamalara göre işlem
yapılacak, bu durumdaki satıcılar yukarıda belirtilen levhayı da vergi dairesine
teslim edeceklerdir. İşe devam eden satıcıların istisna kapsamında işlem yapmak
istemeleri halinde yeni bir izin belgesi veya levha almaları
gerekmektedir.
Öte yandan, yetki belgeli aracı firmalarla sözleşmesi
bulunan veya ilk defa sözleşme imzalayacak olan satıcıların vergi dairesinden
aldıkları izin belgesi yerine yukarıda belirtildiği şekilde düzenlenmiş levhayı
işletmelerinde kullanmaları mümkün bulunmakta ancak bu durumda vergi dairesi
izin belgesinin vergi dairesine teslim edilmesi
gerekmektedir.”
4.5. 51 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/D)
bölümüne aşağıdaki 10 numaralı alt bölüm eklenmiştir:
“Bu bölümdeki açıklamalar çerçevesinde Gelir İdaresi
Başkanlığına elektronik ortamda aktarılacak bilgiler için yetki belgeli
satıcılar tarafından Başkanlığın
“Uygulama ve Veri Yönetimi Daire Başkanlığı” ile bağlantı kurulması
gerekmektedir.”
4.6. 43 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin A/7 bölümünün (c
ve d) alt başlıklı bölümlerinde yer alan “1 ay içinde” ibareleri 28/02/2004
tarihinden itibaren uygulanmak üzere “3 ay içinde” şeklinde değiştirilmiştir.
5. TEVKİFAT UYGULAMASI
5.1. İşgücü
Hizmetlerinde Tevkifat Uygulaması
Katma değer vergisi mükellefi bazı
işletmeler mal veya hizmet üretimlerine ilişkin olarak ihtiyaç duydukları
işgücünü kendilerine hizmet akdi ile bağlı ücretli statüsünde hizmet erbabı
çalıştırarak temin etmek yerine, alt işverenlerden veya bu alanda faaliyette
bulunan diğer kurum, kuruluş veya organizasyonlardan satın
almaktadırlar.
Katma Değer Vergisi Kanununun 9 uncu
maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak, bu Tebliğin yayımını izleyen ay başından
itibaren geçerli olmak üzere katma değer vergisi mükelleflerinin alt
işverenlerden veya bu konuda faaliyette bulunan diğer işletmelerden temin
ettikleri işgücü hizmetine ait katma değer vergisinin % 90’ının tevkifata tabi tutulması ve bunlar tarafından sorumlu
sıfatıyla beyan edilmesi uygun görülmüştür.
91 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (A)
bölümüne göre hizmet alımlarında tevkifat uygulaması
gereken kurum, kuruluş ve işletmelerin bu bölümde belirtilen türden işgücü
hizmeti vermeleri halinde işgücü hizmet bedelleri üzerinden hesaplanan katma
değer vergisi tevkifata tabi
olmayacaktır.
Tevkifat kapsamına alınan bu işlem nedeniyle iadesi
gereken katma değer vergisinin nakden veya mahsuben iadesi miktarına
bakılmaksızın sadece banka teminat mektubu veya vergi inceleme raporu karşılığında yerine getirilecek,
teminat mektupları vergi inceleme raporu sonucuna göre çözülecektir.
Teminat karşılığı iade almak isteyenlerin
iade talep dilekçesi ile birlikte işgücü hizmeti dolayısıyla düzenleyecekleri
faturaların onaylı listesi ile iade talep ettikleri döneme ait indirilecek katma
değer vergisi listesini ve banka teminat mektubunu vergi dairesine ibraz
etmeleri gerekmektedir. Nakden veya mahsuben iade talepleri beyannamenin verilip
dilekçe ve ekleri ile banka teminat mektubunun vergi dairesine ibraz edildiği
tarihte geçerlik kazanacaktır.
5.2. Yapım
İşlerinde Tevkifat Uygulamasından Doğan Nakden İade
Talepleri
91 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin (A) bölümünde yapılan düzenleme ile tevkifat kapsamına alınan yapım işlerinden doğan nakden iade
talepleri, teminat veya vergi inceleme raporu karşılığında yerine getirilmekte,
teminat vergi inceleme raporu ile çözülmektedir.
Konunun Bakanlığımızca değerlendirilmesi sonucunda, yapım
işlerindeki tevkifat uygulamasından doğan nakden iade
taleplerinin yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilmek suretiyle de
yerine getirilmesi uygun görülmüştür.
Buna göre, bu Tebliğin yayımını içine alan vergilendirme
döneminde gerçekleşenler de dahil olmak üzere yapım işlerinde tevkifat uygulamasından doğan nakden iade talepleri ihracat
istisnası için öngörülen limitler dahilinde YMM tasdik raporu ile yerine
getirilecektir.
Öte yandan bu Tebliğin yayımı tarihinden önceki dönemlere
ait olup henüz sonuçlandırılmamış nakden iade talepleri için 95 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (5.3.2.)
bölümünün son paragrafındaki açıklamalara göre işlem
yapılacaktır.
5.3. Bakır Ürünlerinde Tevkifat Uygulaması
Katma Değer Vergisi
Kanununun 9 uncu maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak, bu
Tebliğin yayımını izleyen ayın başından itibaren bakır ve bakır alaşımlarından
mamul; anot, katot, her çeşit takoz (biyet), slab, platina, kütük, granül,
filmaşin, levha, boru, prinç çubuk, lama, her türlü tel ve benzerlerinin
tesliminde % 90 oranında tevkifat uygulanarak alıcılar tarafından sorumlu
sıfatıyla beyan edilmesi uygun görülmüştür.
Katma Değer Vergisi Kanununun 17/1 inci
maddesinde sayılan kurum ve kuruluşların (tarımsal amaçlı kooperatifler hariç),
sermayelerinin % 51 veya daha fazlası kamuya ait işletmelerin ve özelleştirme
kapsamındaki kuruluşlar ile bu ürünlerin ilk üretici (cevherden üretim yapanlar)
veya ithalatçılarının bu kapsamdaki teslimlerinde tevkifat uygulanmayacaktır.
Tevkifat uygulaması ve bu uygulamadan doğan katma
değer vergisi alacaklarının nakden ve mahsuben iadesi, metal, cam, plastik ve
kağıt hurda ve atıklarında tevkifat uygulamasını
düzenleyen daha önceki Genel Tebliğlerdeki açıklamalar çerçevesinde
yürütülecektir.
6. İADE HAKKINI İNDİRİM YOLUYLA KULLANMAK
İSTEYEN MÜKELLEFLER
39 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (D) bölümünde de açıklandığı üzere, iade
hakkı doğuran işlemleri bulunan mükelleflerin bu işlemler dolayısıyla
yüklendikleri vergileri nakden veya mahsuben iade olarak talep etmek yerine
indirim yoluyla giderme tercihinde bulunmaları mümkündür.
Tercihini bu yönde kullanan mükellefler
tarafından iade hakkı doğuran işlem bedelleri Katma Değer Vergisi Beyannamesinin
8 ve 9 numaralı tablolarında beyan edilecek, ancak Tabloların “Yüklenilen KDV”
veya “İadeye Konu Olan KDV” sütunlarına “0” (sıfır)
yazılacaktır.
Bu şekilde beyanda bulunan mükelleflerin,
iade için istenenler hariç, iade hakkı doğuran işlemi tevsik eden belgeleri
beyanname ekinde ibraz etmeleri gerekmektedir.
Örnek:
Uluslararası taşımacılık yapan bir
mükellefin Ekim/2005 döneminde gerçekleşen istisna kapsamındaki işlemlere ait
bedellerin toplamı 100 000 YTL’ dir. Yüklendiği
vergiyi indirim yoluyla gidermek isteyen mükellef bu dönem beyannamesinin 8
numaralı tablosunun;
-“Kod No.” sütununa
311,
-“KDVK Md. No. ”sütununa
14,
-“Teslim ve Hizmet Bedeli” sütununa 100
000,
-“Yüklenilen KDV” sütununa
0,
yazacaktır.
Bu mükellef dönem beyannamesine
uluslararası taşımacılığa ilişkin hizmet faturası ile TIR karnesi, kara
manifestosu vb. istisnayı tevsik edecek belgeleri ekleyecek, indirilecek KDV
listesi ile yüklenilen KDV tablosu gibi iade için aranılan belgeler beyannameye
eklenmeyecektir.
Öte yandan, katma değer vergisi alacağını
indirim yoluyla giderme tercihinde bulunan mükelleflerin daha sonra bu
tercihinden vazgeçerek nakden veya mahsuben iade talep etmeleri halinde aradaki
dönemler için düzeltme beyannameleri vermeleri gerekmektedir. Tercih
değişikliğinin yapıldığı dönemde iade için istenilen belgelerin de beyannameye
ekleneceği tabiidir.
Ancak, indirimli orana tabi işlemlerle
ilgili katma değer vergisi alacakları için süresinde iade talebinde bulunmayan
mükelleflerin daha sonra düzeltme beyannameleri vererek iade talebinde
bulunmaları mümkün değildir. Bu mükelleflerle ilgili olarak 85 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (A/4) bölümündeki
açıklamalar esas alınarak işlem yapılacaktır.
Tebliğ olunur.
T.C.
KÜLTÜR VE TURİZM
BAKANLIĞI
Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel
Müdürlüğü
............... Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge
Kurulu Müdürlüğü
Sayı:
Konu:
................................
................................
................................
...............
İLGİ:
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17/2-d maddesi
kapsamında rölöve, restorasyon veya restitüsyon projesi gerçekleştirilecek tescilli taşınmaz
kültür varlığı ile ilgili olarak tarafınıza verilecek
olan ve Kurulumuzun .. / .. / .... tarih ve ....... sayılı kararı ile onaylanan
mimarlık hizmetleri ile bu projelerin uygulanması kapsamında ekte dökümü
yapılan teslimler katma değer vergisinden müstesnadır.
Bu belge, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı
tarafından yayımlanan 96 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinde yapılan açıklamalar uyarınca düzenlenmiş olup .. / ...
/ 200.. tarihine kadar geçerlidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
İmza Onay |