Bilindiği üzere, 21.07.2005 tarih
ve 25882 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 350 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde, bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için Form Ba
(Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu) ve Form Bs (Mal ve Hizmet
Satışlarına İlişkin Bildirim Formu) verme zorunluluğu getirilmiştir.
2. Bildirim Formlarının
Düzenlenmesinde Tereddüt Edilen Konularla İlgili Olarak Aşağıdaki Açıklamaların
Yapılmasına Gerek Duyulmuştur.
2.1. Bankalar, Özel Finans Kurumları, Aracı
Kurumlar, Portföy Yönetim Şirketleri, Menkul Kıymet Yatırım Fon ve Ortaklıkları
ile Sigorta Şirketleri yapmış oldukları işlemleri belirli periyotlarla
Bakanlığımıza bildirdiklerinden, hizmet ve satış işlemlerinde düzenledikleri
dekont bilgilerini "Form Bs" ile bildirmelerine gerek bulunmamaktadır.
Ancak, Bankalar, Özel Finans
Kurumları, Aracı Kurumlar, Portföy Yönetim Şirketleri, Menkul Kıymet Yatırım Fon
ve Ortaklıkları ile Sigorta Şirketleri, mal ve hizmet alımlarına ilişkin
bildirim formunu (Form Ba) söz konusu Genel Tebliğde yapılan açıklamalar
çerçevesinde vereceklerdir.
Diğer taraftan, yukarıda sayılan
kurumlar, alış belgelerinde yer alan mal hizmet bedelleri ile katma değer
vergisini ayrıştırmanın uzun zaman aldığını belirterek Ba formunun verilme
süresinin kendileri için uzatılmasını talep etmektedirler.
Bilindiği üzere, bu kurumlar,
katma değer vergisi mükellefi olmamaları sebebiyle alışları sırasında
yüklendikleri katma değer vergisini indirim konusu yapamamakta, alış
belgelerinde yer alan katma değer vergisini gider veya maliyet olarak dikkate
alabilmektedirler. Özel durumları dikkate alınarak, bu kurumların 2004 yılına
ilişkin Ba formlarını 30.11.2005 tarihine kadar vermeleri uygun
görülmüştür.
2.2. 2004 yılında Bilanço esasına göre defter
tutan ancak daha sonra işlerini terk eden mükellefler de bildirim formlarını
(Form Ba ve Form Bs) verecektir. Bildirim formlarının verileceği vergi dairesi,
bu mükelleflerin en son bağlı bulundukları vergi dairesidir.
2.3. Beyanname veya bildirim formlarının
elektronik ortamda verilmesinde, vergi kimlik numarasının girilmesiyle
mükellefin bağlı olduğu vergi dairesinin adı otomatik olarak ekrana gelmektedir.
Bu sebeple, 2004 yılında veya daha sonra bağlı oldukları vergi dairesi değişen
mükelleflerden,bildirim formlarını
elektronik ortamda vermek zorunda olanlar ya da elektronik ortamda vermek
isteyenler, bildirim formlarını, halen bağlı oldukları vergi dairesinin
mükellefi olarak göndereceklerdir.
Diğer taraftan, 2004 yılında
otomasyonlu bir vergi dairesinin mükellefi iken daha sonra otomasyonsuz bir
vergi dairesine nakil olan mükellefler, bildirim formlarını, halen bağlı
oldukları vergi dairesine kağıt ortamında vereceklerdir.
2.4. 2004 yılında işletme hesabına göre defter
tutan mükelleflerden 2005 yılında bilanço esasına geçenlerin bildirim formu
verme zorunlulukları bulunmamaktadır.
2.5. Birleşme halinde, münfesih kurum veya
kurumlara ait bildirim formları bu kurumların fesih olundukları tarihteki kanuni
temsilcileri tarafından verilir. Kurumlar Vergisi Kanununun 39/A maddesi
hükümleri çerçevesinde yapılan devirlerde ise, münfesih kurumun o dönemdeki
faaliyetlerine ilişkin bildirim formları münfesih kurumun ünvanı ve vergi kimlik numarası yazılmak
suretiyle devir alan
kurum tarafından verilecektir.