| 
 Bürokrasi ve kırtasiyeciliği artıran işlemlerin ayıklanması, etkin ve verimli 
hizmet sunulması ve vatandaş memnuniyetinin artırılması amacıyla tapu ve 
kadastro müdürlüklerince yapılan işlemler nedeniyle tahsil edilecek harçların 
emlak vergisi değeri üzerinden hesaplanmasının sağlanması, ayrıca bu idarelerin 
işlemleri sırasında doğan vergi ve harçların kolaylıkla tahsil edilmesi amacıyla 
aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.  
                1-Tapu harcı hesaplamasında esas alınacak hususlar ve 
Bilgi Formu ile ilgili yapılan düzenlemeler  
Bilindiği gibi, 492 
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde “Bu Kanunda sözü edilen “kayıtlı 
değer” veya “emlak vergisi değeri” deyimi; 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 
29 uncu maddesine göre belirlenen vergi değerini ifade 
eder.  
                Tapu ve kadastro harcı, vergi değeri ile mükellef 
tarafından beyan edilmiş olan değerlerden yüksek olanı üzerinden 
hesaplanır.  
                Mükelleflerin vergi değerinden daha düşük beyanda 
bulunmaları halinde, harcın hesabında vergi değeri esas alınır. Aradaki farka 
isabet eden harç, 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre hesaplanan vergi ziyaı 
cezası %25 oranında uygulanmak suretiyle ikmalen tarh 
edilir.  
                Harcın hesabında 10 Yeni Türk Lirasına kadar olan matrah 
kesirleri dikkate alınmaz. 
                Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları 
tespite Maliye Bakanlığı yetkilidir” denilmiştir.  
                Buna göre, mükellef ile vergi daireleri arasında yaşanan 
tapu harcı ihtilaflarının sona erdirilmesi amacıyla belediyelerce 1319 sayılı 
Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre her yıl belirlenen emlak vergisi 
değerlerinin, belediyeler tarafından elektronik ortamda ve eksiksiz olarak tapu 
dairelerine gönderilmesi uygun bulunmuştur. Tapu harçları her yıl 1 Ocak 
tarihinden itibaren o yıl için belirlenen emlak vergisi değerleri esas alınarak 
hesaplanacağından, emlak vergisi değerlerinin bu tarihten önce tapu dairelerine 
intikal ettirilmesi gerekmektedir.  
                492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı tarifenin 
I-Tapu işlemleri bölümünün, 3, 4, 6/a, 6/b ,6/c, 8 ,9, 12, 13/a, 13/b, 13/c, 15, 
18, 19, 20/a bentleri ile II-Kadastro ve tapulama işlemlerinde tapu harcı, 
belediyelerce tespit edilen emlak vergisi değeri esas alınarak hesaplanacaktır. 
Bu işlemler sırasında mükellefler, emlak vergisi değerinin üzerinde bir değer 
beyan etmek istemeleri halinde, beyan edilen değer tapu harcı tarhiyatına esas 
alınacaktır.  
492 sayılı Harçlar 
Kanununun 127 nci maddesinde, “Bu kanunda aksine hüküm bulunmadıkça harçların 
tamamı peşin olarak ödenmeden harca mevzu olan işlem yapılamaz.” denilmiş; 128 
inci maddesinde ise, “Gerekli harçları tamamen almadan işlem yapan memurlar 
harcın ödenmesinden mükellefler ile müteselsilen sorumludurlar.” hükmü yer 
almıştır.  
                Bu hükümlere göre, gerekli harçlar ödenmeden işlem yapan 
tapu memurları, harcın ödenmesinden mükellef ile birlikte sorumlu 
olacaklarından, harçların yukarıda açıklanan esaslara göre emlak vergisi değeri 
üzerinden hesaplanarak tahsil edilmesini sağlamaları 
gerekmektedir.  
Tapu daireleri, harca 
konu işlemler için  beş nüsha olarak 
düzenleyerek belediye, vergi dairesi ve Maliye Bakanlığına gönderdikleri 1 no’lu 
bilgi formu yerine, ekte örneği bulunan bilgi formunu bir nüsha olarak 
düzenleyeceklerdir.  
İpotekli işlemler için 
düzenlenen 2 no’lu bilgi formunda herhangi bir değişiklik yapılmadığından, 
yapılan her bir ipotek işlemi için 2 no’lu bilgi formu öteden beri olduğu gibi 
iki örnek olarak düzenlenecektir.  
Bu formlar, 492 sayılı 
Harçlar Kanununun mükerrer 69 uncu maddesi gereğince işlemin yapıldığı tarihi 
izleyen ay başından itibaren en geç 15 gün içinde Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi 
Başkanlığı, Yeni Ziraat Mahallesi Etlik Caddesi No:16  06110 Dışkapı/ANKARA adresine taahhütlü 
olarak gönderilecektir.  
Bilgi formunu 
düzenlemeyen, istenilen bilgileri eksik, yanlış veya yanıltıcı olarak veren veya 
yukarıda belirtilen sürede göndermeyen yetkili makam ve memurlar hakkında 213 
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi uyarınca özel usulsüzlük 
cezası uygulanacaktır.   
Tapu ve Kadastro Bilgi 
Sistemi Projesinin uygulanmaya başlandığı tapu sicil  müdürlükleri, Maliye Bakanlığı ile Tapu ve 
Kadastro Genel Müdürlüğü yapılacak protokol uyarınca bilgi formlarını elektronik 
ortamda göndermeleri durumunda, söz konusu bilgi formlarını ayrıca kağıt olarak 
göndermeyeceklerdir.  
                2-Tapu harcı ve buna bağlı damga vergisi tahsilatı 
ile  ilgili yapılan 
düzenlemeler  
                Bilindiği üzere, tapu harçlarının tahsiline ilişkin 
esaslar, 12 seri nolu Harçlar Kanunu Genel Tebliği[1] 
ile  20 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel 
Tebliğinde[2] 
açıklanmıştır.  
                20 seri nolu Harçlar Kanunu Genel Tebliğinde, tapu 
harçlarının yetkili vergi dairesince veya yetkili vergi dairesinin ilgili banka 
şubesindeki hesabına ödenmek suretiyle, gerektiğinde malmüdürlüğünce, tahsil 
edilmesi öngörülmüş olup, mükelleflere kolaylık sağlamak amacıyla mahallin 
icabına göre, tapu harçlarının ilgili banka şubesi yerine bağımsız vergi dairesi 
veya malmüdürlüğüne ödenmesi hususunda defterdarlıklara yetki 
verilmiştir.  
                Yukarıda belirtilen düzenlemelerin yanısıra, tahsilatın 
kolaylıkla yapılamadığı il ve ilçelerde tapu harçlarının; vergi dairesince 
görevlendirilecek memurlar vasıtasıyla tahsil edilmesi veya sayman mutemedi 
görevlendirilmesi hususunda vergi dairesi başkanlıkları, vergi dairesi 
başkanlıkları olmayan yerlerde defterdarlıklar yetkili 
kılınmıştır.  
                Öte yandan, tapu harcı ile birlikte damga vergisinin de 
tahsil edileceği durumlarda yukarıda açıklanan esaslar çerçevesinde hareket 
edilmesi gerekmektedir.  
                12 seri no.lu ve 20 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel 
Tebliğlerinin bu Tebliğe aykırı hükümleri yürürlükten 
kaldırılmıştır.  
                Tebliğ olunur.  
  
                Ekleri İçin Tıklayınız 
 |