Bürokrasi ve kırtasiyeciliği artıran işlemlerin ayıklanması, etkin ve verimli
hizmet sunulması ve vatandaş memnuniyetinin artırılması amacıyla tapu ve
kadastro müdürlüklerince yapılan işlemler nedeniyle tahsil edilecek harçların
emlak vergisi değeri üzerinden hesaplanmasının sağlanması, ayrıca bu idarelerin
işlemleri sırasında doğan vergi ve harçların kolaylıkla tahsil edilmesi amacıyla
aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.
1-Tapu harcı hesaplamasında esas alınacak hususlar ve
Bilgi Formu ile ilgili yapılan düzenlemeler
Bilindiği gibi, 492
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde “Bu Kanunda sözü edilen “kayıtlı
değer” veya “emlak vergisi değeri” deyimi; 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun
29 uncu maddesine göre belirlenen vergi değerini ifade
eder.
Tapu ve kadastro harcı, vergi değeri ile mükellef
tarafından beyan edilmiş olan değerlerden yüksek olanı üzerinden
hesaplanır.
Mükelleflerin vergi değerinden daha düşük beyanda
bulunmaları halinde, harcın hesabında vergi değeri esas alınır. Aradaki farka
isabet eden harç, 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre hesaplanan vergi ziyaı
cezası %25 oranında uygulanmak suretiyle ikmalen tarh
edilir.
Harcın hesabında 10 Yeni Türk Lirasına kadar olan matrah
kesirleri dikkate alınmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
tespite Maliye Bakanlığı yetkilidir” denilmiştir.
Buna göre, mükellef ile vergi daireleri arasında yaşanan
tapu harcı ihtilaflarının sona erdirilmesi amacıyla belediyelerce 1319 sayılı
Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre her yıl belirlenen emlak vergisi
değerlerinin, belediyeler tarafından elektronik ortamda ve eksiksiz olarak tapu
dairelerine gönderilmesi uygun bulunmuştur. Tapu harçları her yıl 1 Ocak
tarihinden itibaren o yıl için belirlenen emlak vergisi değerleri esas alınarak
hesaplanacağından, emlak vergisi değerlerinin bu tarihten önce tapu dairelerine
intikal ettirilmesi gerekmektedir.
492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı tarifenin
I-Tapu işlemleri bölümünün, 3, 4, 6/a, 6/b ,6/c, 8 ,9, 12, 13/a, 13/b, 13/c, 15,
18, 19, 20/a bentleri ile II-Kadastro ve tapulama işlemlerinde tapu harcı,
belediyelerce tespit edilen emlak vergisi değeri esas alınarak hesaplanacaktır.
Bu işlemler sırasında mükellefler, emlak vergisi değerinin üzerinde bir değer
beyan etmek istemeleri halinde, beyan edilen değer tapu harcı tarhiyatına esas
alınacaktır.
492 sayılı Harçlar
Kanununun 127 nci maddesinde, “Bu kanunda aksine hüküm bulunmadıkça harçların
tamamı peşin olarak ödenmeden harca mevzu olan işlem yapılamaz.” denilmiş; 128
inci maddesinde ise, “Gerekli harçları tamamen almadan işlem yapan memurlar
harcın ödenmesinden mükellefler ile müteselsilen sorumludurlar.” hükmü yer
almıştır.
Bu hükümlere göre, gerekli harçlar ödenmeden işlem yapan
tapu memurları, harcın ödenmesinden mükellef ile birlikte sorumlu
olacaklarından, harçların yukarıda açıklanan esaslara göre emlak vergisi değeri
üzerinden hesaplanarak tahsil edilmesini sağlamaları
gerekmektedir.
Tapu daireleri, harca
konu işlemler için beş nüsha olarak
düzenleyerek belediye, vergi dairesi ve Maliye Bakanlığına gönderdikleri 1 no’lu
bilgi formu yerine, ekte örneği bulunan bilgi formunu bir nüsha olarak
düzenleyeceklerdir.
İpotekli işlemler için
düzenlenen 2 no’lu bilgi formunda herhangi bir değişiklik yapılmadığından,
yapılan her bir ipotek işlemi için 2 no’lu bilgi formu öteden beri olduğu gibi
iki örnek olarak düzenlenecektir.
Bu formlar, 492 sayılı
Harçlar Kanununun mükerrer 69 uncu maddesi gereğince işlemin yapıldığı tarihi
izleyen ay başından itibaren en geç 15 gün içinde Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi
Başkanlığı, Yeni Ziraat Mahallesi Etlik Caddesi No:16 06110 Dışkapı/ANKARA adresine taahhütlü
olarak gönderilecektir.
Bilgi formunu
düzenlemeyen, istenilen bilgileri eksik, yanlış veya yanıltıcı olarak veren veya
yukarıda belirtilen sürede göndermeyen yetkili makam ve memurlar hakkında 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi uyarınca özel usulsüzlük
cezası uygulanacaktır.
Tapu ve Kadastro Bilgi
Sistemi Projesinin uygulanmaya başlandığı tapu sicil müdürlükleri, Maliye Bakanlığı ile Tapu ve
Kadastro Genel Müdürlüğü yapılacak protokol uyarınca bilgi formlarını elektronik
ortamda göndermeleri durumunda, söz konusu bilgi formlarını ayrıca kağıt olarak
göndermeyeceklerdir.
2-Tapu harcı ve buna bağlı damga vergisi tahsilatı
ile ilgili yapılan
düzenlemeler
Bilindiği üzere, tapu harçlarının tahsiline ilişkin
esaslar, 12 seri nolu Harçlar Kanunu Genel Tebliği[1]
ile 20 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel
Tebliğinde[2]
açıklanmıştır.
20 seri nolu Harçlar Kanunu Genel Tebliğinde, tapu
harçlarının yetkili vergi dairesince veya yetkili vergi dairesinin ilgili banka
şubesindeki hesabına ödenmek suretiyle, gerektiğinde malmüdürlüğünce, tahsil
edilmesi öngörülmüş olup, mükelleflere kolaylık sağlamak amacıyla mahallin
icabına göre, tapu harçlarının ilgili banka şubesi yerine bağımsız vergi dairesi
veya malmüdürlüğüne ödenmesi hususunda defterdarlıklara yetki
verilmiştir.
Yukarıda belirtilen düzenlemelerin yanısıra, tahsilatın
kolaylıkla yapılamadığı il ve ilçelerde tapu harçlarının; vergi dairesince
görevlendirilecek memurlar vasıtasıyla tahsil edilmesi veya sayman mutemedi
görevlendirilmesi hususunda vergi dairesi başkanlıkları, vergi dairesi
başkanlıkları olmayan yerlerde defterdarlıklar yetkili
kılınmıştır.
Öte yandan, tapu harcı ile birlikte damga vergisinin de
tahsil edileceği durumlarda yukarıda açıklanan esaslar çerçevesinde hareket
edilmesi gerekmektedir.
12 seri no.lu ve 20 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel
Tebliğlerinin bu Tebliğe aykırı hükümleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
Ekleri İçin Tıklayınız
|