15.06.2004 Tarih ve 2004/7513 Sayılı BKK ve Yönetmelik
Karar Sayısı : 2004/7513
Ekli “Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Gerçek
veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Tahsisine İlişkin Yönetmelik”in yürürlüğe
konulması; Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın 7/6/2004 tarihli ve 6469 sayılı
yazısı üzerine, 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 1 inci maddesine göre,
Bakanlar Kurulu’nca 15/6/2004 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Ahmet Necdet SEZER
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
A. GÜL
A. ŞENER
M. A. ŞAHİN
B. ATALAY
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.
Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
Devlet Bakanı
A. BABACAN
M. AYDIN
G. AKŞİT
K. TÜZMEN
Devlet Bakanı
Devlet Bakanı
Devlet Bakanı
Devlet Bakanı
C. ÇİÇEK
M. V. GÖNÜL
M. V. GÖNÜL
K.UNAKITAN
Adalet Bakanı
Milli Savunma Bakanı
İçişleri Bakanı V.
Maliye Bakanı
H.ÇELİK
Z. ERGEZEN
R.AKDAĞ
B. YILDIRIM
Milli Eğitim
Bakanı
Bayındırlık ve İskan Bakanı
Sağlık Bakanı
Ulaştırma Bakanı
B. ATALAY
M. BAŞESGİOĞLU
A. COŞKUN
Tarım ve Köyişleri Bakanı V.
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı
Sanayi ve Ticaret Bakanı
M.H.GÜLER
E. MUMCU
O. PEPE
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Kültür ve Turizm Bakanı
Çevre ve Orman Bakanı
Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Gerçek veya Tüzel
Kişilere Bedelsiz Tahsisine İlişkin Yönetmelik
Amaç
Madde 1 — Bu
Yönetmeliğin amacı, kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki iller ve Devlet
İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına gayri
safi yurt içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya daha az olan illerdeki organize
sanayi bölgelerinin mülkiyetinde bulunan ve tahsis edilmemiş parsellerin, yeni
yatırımlar için
gerçek veya tüzel kişilere bedelsiz tahsisi ile 5084 sayılı Kanunun yayımı
tarihinden önce bedelli olarak tahsis edilmiş parsellerin ödemesinin
durdurulması ve kalan meblağın Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından organize
sanayi bölgesine verilen kredilerden mahsup edilmesine ilişkin esas ve usulleri tespit
etmektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu
Yönetmelik, kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki iller ve Devlet İstatistik
Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına gayri safi yurt
içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya daha az olan illerdeki organize sanayi
bölgelerinde, fiili ve sürekli olarak en az 10 kişilik istihdamı olan ve/veya
öngören yatırımlar için organize sanayi bölgelerinin yetkili organlarının karar
almaları halinde bedelsiz parsel tahsisinden yararlanacak olan gerçek veya tüzel kişileri
kapsar.
Dayanak
Madde 3 — Bu
Yönetmelik, 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki
ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici l inci maddesi
gereğince hazırlanmıştır.
Başvuru ve istenecek bilgi ve belgeler
Madde 4 — 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununda ve 1/4/2002 tarihli ve 24713 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde
belirtilen yatırımları kapsamak kaydıyla, bedelsiz parsel tahsisi isteyen gerçek
veya tüzel kişiler Ek: 1'de yer alan form dilekçe ve Ek:2'de yer alan yatırım
bilgi formunu doldurup tahsisi talep edilen parselin bulunduğu organize sanayi
bölgesine başvurur.
İlgili organize sanayi bölgesinin yetkili organı parsel
tahsislerine ilişkin kararını müracaat tarihinden itibaren en geç 30 takvim günü
içerisinde verir.
5084 sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce parsel tahsis edilen
gerçek veya tüzel kişilerden, Kanunun yayımı tarihinden sonra tahsisleri iptal
edilenlere, bu Kanun gereğince yeni tahsis yapılamaz.
Bedelsiz parsel tahsislerde öncelik sırası
Madde 5 — Aynı
parsele birden fazla talep olması halinde, organize sanayi bölgesi yetkili
organları tarafından, gerçek veya tüzel kişiler arasında öncelik sırasının
tespitinde, yatırım tutarı, istihdam, ihracat ve ileri teknoloji gibi faktörler
dikkate alınır.
Borçlardan mahsup işlemleri için başvuru
Madde 6 — 5084
sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce bedelli olarak tahsis edilmiş parsellerin
mahsup işlemleri ile tahsis edilecek parsel bedellerinin mahsubu için ilgili
organize sanayi bölgesi, müteşebbis heyet kararı ile birlikte Sanayi ve Ticaret
Bakanlığına başvurmak zorundadır.
Başvuruya, organize sanayi bölgesi yetkili organlarının kararı ile
birlikte, 5084 sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce bedelli olarak tahsis
edilmiş parseller ile gerçek veya tüzel kişilere bedelsiz olarak tahsis edilecek
boş parsellerin ada, parsel numaraları ile büyüklüklerini ve tahsis
edilenleri
gösterir Yönetim Kurulu tarafından tasdikli bir liste eklenecektir.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından, ilgili organize sanayi
bölgesinin başvurusu ekinde yer alan liste ve Türkiye Halk Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğü tarafından takip edilen kredi hesabı dikkate alınarak yapılacak mahsup
işlemlerinden ilgili bölgeye bilgi verilir.
Ödemelerin durdurulması
Madde 7 — 5084
sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (b) bendi kapsamındaki illerde bulunan ve Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı kredisi kullanan organize sanayi bölgesinin mülkiyetinde
bulunan ve tahsis edilmemiş parseller, organize sanayi bölgesi yetkili
organlarının karar almaları halinde, gerçek veya tüzel kişilere; bedeli Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı tarafından organize sanayi bölgesine verilen kredilerden
mahsup edilmek üzere, bedelsiz olarak tahsis
edilebilir.
5084 sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce bedelli olarak tahsis
edilmiş parseller için ödemeler durdurulur. Ancak tahsis bedeline ilişkin vadesi
geçen borcu bulunan gerçek veya tüzel kişiler, borçlarını organize sanayi
bölgesinin arsa satışları hesabına yatırır.
Bedelsiz parsel tahsislerinde mahsup
işlemleri
Madde 8 — Ödemeleri
durdurulan parsellerin 5084 sayılı Kanunun yayımı tarihindeki, yeni tahsis
edilecek parsellerin ise tahsis tarihindeki bedelleri, Türkiye Halk Bankası A.Ş.
Genel Müdürlüğündeki, ilgili organize sanayi bölgesine Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı tarafından kullandırılmış bulunan kredilere ait anapara, faiz,
komisyon ve gider vergilerinin tutulduğu borçlu cari hesap bakiyesinin toplam
sanayi alanına
bölünmesi suretiyle bulunacak yılı metrekare fiyatı üzerinden hesaplanır.
Altyapı yatırımları devam eden organize sanayi bölgelerindeki
mahsup işlemleri, her yıl 31 aralık tarihi itibarıyla borçlu cari hesap
bakiyesine ilave edilen yılı kredi kullanım ve masrafları toplamının toplam
sanayi alanına bölünmesi ile bulunacak yılı metrekare fiyatı üzerinden
hesaplanan bedelden bir önceki yıl tespit edilen bedelin düşülmesi ile yeniden
hesaplanacak bedelin mahsubu yapılmak suretiyle yatırımın geçici kabul tarihine kadar devam eder.
Parsel bedellerinin ödenmesi
Madde 9 — Planlı
alanda kendi imkanları ile altyapı inşaatları biten Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
kredisi kullanmamış organize sanayi bölgeleri ile altyapı inşaatı tamamlanan ve
kredi borcunu ödemiş olan organize sanayi bölgelerinden de yetkili organlarının
karar almaları halinde mülkiyetindeki parsellerin tahsisi yapılabilir.
Tahsis edilen parsel bedelleri, Hazine Müsteşarlığının uygun
görüşü alınmak suretiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından ilgili organize
sanayi bölgesinin muhasebe kayıtlarındaki toplam yatırım harcamalarının toplam
sanayi alanına bölümü ile elde edilen yılı metrekare fiyatı üzerinden hesaplanır
ve organize sanayi bölgesi tüzel kişiliğine, Hazine Müsteşarlığı,
Maliye Bakanlığı
ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı arasında yapılacak protokol hükümlerine göre
ödeme yapılır.
Yatırım ve istihdam koşulları
Madde 10 — Altyapı
inşaatının durumuna göre ilgili organize sanayi bölgesi yetkili organları
tarafından yapılacak duyuru tarihinden itibaren yapı ruhsatı alınarak yatırımın
iki yıl içinde üretime geçirilmesi ve üç yıl süre ile istihdamın on kişinin
altına düşürülmemesi zorunludur.
İstihdamın fiili, sürekli ve üretime katkı sağlayıcı olması
gerekir.
5084 sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce yapılan tahsislerden,
üretime geçen gerçek veya tüzel kişilerde bu şartlar aranmaz.
Mahsupların iptali
Madde 11 — İlgili
organize sanayi bölgesi yetkili organları tarafından istihdam ve yatırım
koşullarını yerine getirmeyen gerçek veya tüzel kişilerin bedelsiz arsa
tahsislerinin iptali halinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından ilgili
parsel için yapılan mahsup veya ödeme iptal edilir.
Mücbir sebepler
Madde 12 — Yatırım
ve istihdamda öngörülen süreler ile yılı metrekare fiyatlarının tespiti ve
mahsup işlemlerinde, ilgili organize sanayi bölgelerinin, karma organize sanayi
bölgelerinde arıtma tesisleri hariç, ihtisas organize sanayi bölgelerinde ise
arıtma tesisleri dahil olmak üzere elektrik, içme ve kullanma suyu, kanalizasyon
ve yağmursuyu
şebekeleri ile organize sanayi bölgesi içindeki yollardan oluşan alt yapı
yatırımlarının tamamlanamaması ve yangın, doğal afetler gibi mücbir sebepler
nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz.
Taahhütname alınması
Madde 13 — Parsel tahsisinden önce, bu Yönetmelik ekinde yer alan taahhütname
(Ek:3) gerçek veya tüzel kişiler tarafından notere tasdik ettirilerek ilgili
organize sanayi bölgesine verilir.
Tapu kaydına konulacak şerh
Madde 14 — Bedelsiz
tahsis edilen parsele ait tapu kütüğünün beyanlar hanesine devir işlemi
sırasında aşağıdaki şerh konulur:
"Bu taşınmaz 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun geçici l
inci maddesine göre, ..... ada..... parseli devir alan gerçek veya tüzel
kişiler, söz konusu Kanun ve Kanunun uygulanması ile ilgili çıkarılmış
Yönetmelik ile taahhütnamede belirtilen devir amaç ve koşullarına uymak
zorundadır. Bu şerh kaldırılmadığı sürece taşınmaz hiçbir şekilde başkalarına
devredilemez, haczedilemez, ipotek edilemez, teminat verilemez. İflas ve
konkordato ile diğer ayni ve şahsi haklara da konu edilemez."
Yatırım ve istihdamın denetlenmesi ve şerhin
kaldırılması
Madde 15 — Organize
sanayi bölgesi yetkili organları tarafından yatırımın aşamaları ve istihdam
koşulları takip edilerek denetlenir.
Gerçek veya tüzel kişiler, tahsisi yapan organize sanayi bölgesi
yetkili organlarından, 5084 sayılı Kanun, bu Yönetmelik ve taahhütnamedeki
şartlara uygun olarak, yatırımın üretime geçtiği tarihten itibaren üç yıl sonra
tapu kayıtlarındaki şerhin kaldırılmasını isteyebilir.
Denetim sonucunda,
şartlara uyulduğunun anlaşılması halinde ilgili organize sanayi bölgesinin
istemi üzerine tapu kayıtlarından şerh kaldırılır.
Devredilen taşınmazın tahliyesi ve geri
alınması
Madde 16 — Gerçek
veya tüzel kişilerin iflas dahil yatırıma devam etmediğinin, ilgili organize
sanayi bölgesi tarafından öngörülen sürede yatırımı tamamlamadığının veya tahsis
edilen parsel ile ilgili olarak yapılan denetimler ve düzenlenen raporlar
sonucunda, 5084 sayılı Kanun, bu Yönetmelik ve taahhütnamede belirtilen şartlara uyulmadığının
tespiti halinde yapılan tahsis iptal edilir.
Diğer hükümler
Madde 17 — Bu
Yönetmelikte yer almayan hususlarda 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu
ve Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
Madde 18 — Hakkında
Sayıştayın görüşü alınan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 19 — Bu Yönetmelik hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
kalite düzeltme, ürün çeşitlendirme cinsinden hangisi olduğu
belirtilir.)
2. Yatırımın konusu:
3. Yatırıma başlama tarihi:
(6 aylık dönemler itibarıyla yatırımın tamamlanma aşamaları
belirtilir.)
4. İşletmeye geçiş tarihi:
5. Yatırımın bitiş tarihi:
6. Öngörülen istihdam (kişi):
7. Projenin kapasitesi:
(Tek vardiyada tesiste üretilecek mal veya hizmet
miktarları verilir.)
PROJENİN TEKNİK YÖNLERİ
1. Üretilecek mallar:
2. Projenin gerekçesi:
3. Projenin kısa anlatımı:
4. Üretim teknolojisi:
5. Çevreye etkisi:
(Yatırımın yaratabileceği çevre kirliliği sorunlarının olup
olmadığı belirtilir.)
TOPLAM SABİT YATIRIM
TUTARI
Aşağıdaki açıklamalar doğrultusunda sabit yatırım kalemleri ayrı
ayrı belirtilerek Top-
lam Yatırım ve Yıllara Göre Dağılımı Tablosu düzenlenir. Yatırımın
özelliği dolayısıyla
harcama gerektirmeyen kalemler dikkate alınmaz.
1. Etüt ve Proje Giderleri: Yatırıma ait etüt ve proje çalışmalarıyla ilgili
ekonomik ve
teknik araştırma masrafları ile yatırım dönemi işletmeye alma
sırasında ihtiyaç du-
yulacak kontrolörlük, müşavirlik, eğitim vb. konularda yapılacak
harcamalar bu ka-
lemde dikkate alınır.
2.
Bina İnşaat Giderleri: Yapılacak ana mal/hizmet üretim binası, yardımcı
işletmelere
ilişkin
binalar, idari binalar, depolar dahil olmak üzere her bir harcama kalemi
için
metrekare
ve birim değerlerde belirtilmek üzere, inşaat giderleri uygun hesaplama
yöntemleri uygulanarak hesaplanır.
3. Mal veya hizmet üretimine yönelik ana makine ve teçhizat
giderleri:
4. Yardımcı işletmeler makine ve teçhizat
giderleri: Su, elektrik, yakıt,
buhar, arıtma
tesis vb. servisler için gerekli makine ekipman giderleri ortaya
konacaktır.
5. Montaj giderleri: Ana fabrika, yardımcı işletme tesislerinin montajları ile ilgili tüm
masraflar verilir. (Ortalama bir değer olarak toplam makine-
teçhizat bedelinin % 6'sı
kadar bir meblağ alınabilir.)
6.
Taşıt araçları: Tesis için gerekli taşıt araçlarına ilişkin öngörülen
harcamalar, cins,
miktar ve birim fiyatlar da belirtilerek bu gider kaleminde
gösterilir.
7. İşletmeye alma giderleri: Deneme üretimine başlangıçtan itibaren kesin
işletmeye
geçişe kadar yapılması zorunlu olan harcamalar dikkate
alınır.
8. Genel giderler: Haberleşme, aydınlatma, ilan vs. masraflar ile emlak ve taşıt alım
vergileri, yatırım dönemi personel, personel eğitimi ve yönetim
giderleri, idari ve sos-
yal binaların tefrişi ve çeşitli demirbaşlarla ilgili giderler
verilir.
9. Diğer giderler: Başta yatırım dönemi finansman giderleri
olmak üzere çeşitli fon vergi vb. masraflar bu harcama
kaleminde gösterilir.
EK-3
YATIRIM TAAHHÜTNAMESİ
Madde 1 — 5084
sayılı Kanunun geçici linçi maddesine istinaden ...... Organize Sanayi Bölgesi
tüzel kişiliği tarafından ..... parsel yatırımcıya tahsis
edilecektir.
Madde 2 — YATIRIMCININ ADI SOYADI VEYA TİCARET UNVANI
Madde 3 — PARSELİN
TAHSİS VE TESLİM TARİHİ
Madde 4 — YATIRIMIN KONUSU
Madde 5 — YATIRIMA
BAŞLAMA TARİHİ
Madde 6 — YATIRIMIN
FAALİYETE GEÇECEĞİ TARİH
Madde 7 — İSTİHDAM
EDİLECEK KİŞİ SAYISI
Madde 8 — İSTİHDAM
DARALTICI PLAN VE PROJE TADİLATI YAPMAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, istihdamı daraltacak plan ve proje tadilatına
gidemez.
Madde 9 — İNŞAAT VE
İŞLETMENİN KONTROLÜNE İZİN VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı yatırımının başlangıcından itibaren üretim aşamasına
kadar organize sanayi bölgesi ve diğer ilgili kamu kuruluşlarının her türlü
takip ve denetiminde gereken her türlü kolaylıkları göstermek ve istenen bilgi
ve belgeleri vermek zorundadır.
Madde 10 — MASRAFLARI KARŞILAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, tahsis edilen parsel üzerine ipotek konulması veya
kaldırılması ile tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü vergi, resim,
harç, katılma payı ve katkı payı gibi diğer masrafları karşılamak
zorundadır.
Madde 11 —
TAHSİSLERİN İPTALİ
Tahsis koşul ve esaslarına uyulmadığı takdirde taşınmazın
muhdesatı ile birlikte yatırımcı 5084 sayılı Kanun, bu Kanunun uygulanmasına
ilişkin Yönetmelik ve bu taahhütname hükümlerine uymadığı takdirde parsel
üzerindeki muhdesat ile birlikte geri alınarak başkaca bir hüküm ve karar
aranmaksızın tahsis iptal edilir.
Madde 12 — HAFRİYAT
SIRASINDA BULUNACAK KÜLTÜR VARLIKLARININ MÜLKİ AMİRLİĞE BİLDİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, inşaat sırasında bulunacak olan taşınır kültür
varlıklarını mülki amirliklere bildirmek zorundadır.
Madde 13 — DİĞER
HÜKÜMLER
Bu taahhütnamede yer
almayan hususlarda 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ve Organize
Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği hükümleri geçerlidir.
YUKARIDAKİ ESAS, KOŞUL, KURAL VE YÖNTEMLERE UYACAĞIMI VE YERİNE
GETİRECEĞİMİ, YATIRIM BİLGİ FORMUNDAKİ BİLGİLERİN DOĞRULUĞUNU TAAHHÜT
EDERİM.