Amaç
Madde 1 — Bu Tebliğin amacı, vadesinde ödenmeyen kesinleşmiş
gümrük vergileri tahsilinin güvence altına alınması ve tahsilatının
hızlandırılmasına yönelik olarak yükümlülerin yurt dışına çıkışlarının
engellenmesinin usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu Tebliğin kapsamı, yürürlükteki mevzuat uyarınca
ithalat ve ihracatta öngörülen gümrük vergileri, eş etkili vergiler ve eş etkili
mali yükler ile tarım politikası veya işlenmiş tarım ürünleriyle ilgili özel
düzenlemeler çerçevesinde alınan ithalat veya ihracat
vergileridir.
Dayanak
Madde 3 — Bu tebliğin dayanağı, 5682 sayılı Pasaport Kanunu’nun 22
nci maddesi ile 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ve 485 sayılı Gümrük
Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
ilgili hükümleridir.
Vergi Borçlusu
Madde 4 — Vergi borçlusu, gümrük mevzuatı gereğince vergi ödeme
yükümlülüğünü yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler ile hukuken tüzel
kişilik statüsüne sahip olmamakla birlikte yürürlükteki mevzuat uyarınca hukuki
tasarruf yapma yetkisi tanınan kişi ortaklığıdır.
Sorumlu kişilerden tahsil edilemeyen alacaklar için, muhatabın ve kanuni
temsilcilerin doğru tespit edilerek mağduriyetlere sebebiyet verilmemesi
gerekmektedir. Bu sebeple adına ödeme emri düzenlenemeyen muhatap hakkında
tahdit uygulanmamalıdır.
Vergi Alacağı
Madde 5 — Vergi alacağı, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 3 üncü
maddesi gereğince, yürürlükteki hükümler uyarınca eşyanın ithalinde veya
ihracında öngörülen gümrük vergileri, eş etkili vergiler ve eş etkili mali
yükler ile tarım politikası veya işlenmiş tarım ürünleriyle ilgili özel
düzenlemeler çerçevesinde alınan ithalat ve ihracat vergilerinin
tamamıdır.
Vergi
alacağının tespitinde sadece gümrük vergileri ile gümrük vergilerine ait faiz,
gecikme zammı oranında faiz dikkate alınacaktır.
İstisnalar
Madde 6 — Aşağıda sayılan haller veya ilgili Gümrük Müdürlüğü ve
Başmüdürlükçe bu kapsamda olduğu belirlenen alacaklar için tahdit talebinde
bulunulmayacaktır.
a)
Vergi mahiyeti taşımayan ceza veya sair alacaklar,
b)
Kesinleşmemiş olup, tahsil edilebilir duruma gelmemiş
tahakkuklar,
c)
Herhangi bir nedenle teminat altına alınmış alacaklar,
d)
Cebri takip sonucunda tedbir konulan veya haczedilen değer kadar olan
alacaklar,
e)
Gümrük mevzuatı gereğince, gerekli bilgi ve belgelere dayalı olmak şartıyla geri
vermeye veya mahsuba konu miktar kadar alacaklar,
f)
6183 sayılı Kanun gereğince aciz halinde olduğu tespit edilen alacaklar,
g)
15.000.- Yeni Türk Lirası altındaki miktarlar.
Alt
sınır miktarı, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılır ve küsuratları atılır.
Muafiyetler
Madde 7 — Tahsil dairesinin gümrük müdürlüğü olması halinde;
Gümrük Müdürü, Gümrük Müdür Yardımcısı, Şef veya Muayene Memurundan teşekkül bir
komisyon, tahsil dairesinin Başmüdürlük olması halinde Başmüdürün belirleyeceği
en az üç kişiden oluşan bir komisyon marifetiyle borçlunun iyi niyeti ve olayın
özelliği de dikkate alınarak yurt dışına çıkışın, amme alacağının takip ve
tahsilini olumsuz etkilememesi şartıyla;
a)
Yurt dışına çıkış yasağının, borçlunun faaliyetlerine devam edememesi, mevcut ve
yeni iş imkanlarını kaybetme riski doğurması,
b)
Yurt dışı çıkış yasağının, alacağın tahsil kabiliyetini olumsuz
etkilemesi,
c)
Borçlunun, yurt dışında tedavi zorunluluğu bulunması,
hallerinde, konulmuş olan yurt dışına çıkış yasağının geçici olarak
kaldırılmasına ilişkin olarak alınacak kararlar Müsteşarlığa (Gümrükler Kontrol
Genel Müdürlüğü) gönderilir. Sözkonusu kararlar
Müsteşarlıkça değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Tahdit Bildirim
İşlemleri
Madde 8 — Vergi borcundan dolayı yurt dışına çıkış tahdidi
konulmak üzere İçişleri Bakanlığına isimleri bildirilen yükümlülerin
mağduriyetlerinin önlenmesi ve istismara yol açılmaması bakımından aşağıda yer
alan;
a)
Aynı yükümlüden aranılan gelir eksikliğine ilişkin birden fazla alacak dosyası
bulunması ve toplamının veya birkaçının asgari miktara ulaşması halinde bir kez
tahdit konulması suretiyle mükerrer uygulamaya meydan
verilmemesi,
b)
Bildirim yazılarında; borçlunun adı, soyadı, T.C. kimlik numarası (varsa firma
ismi ve unvanı parantez içinde belirtilerek), doğum yeri ve tarihi, ana-baba adı, nüfusa kayıtlı
olduğu yer, iş ve ikametgah adresleri, vergi numarası, borcun mahiyeti ve
miktarı, yılı, nev’i ve vadesinin
belirtilmesi,
c)
Bildirim yazılarının ilgili Gümrük idaresinin (tahsil dairesi) Müdürünün
imzasıyla bağlı bulunduğu Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğüne, buradan da Başmüdür
imzasıyla, tam ve eksiksiz olarak gereği için Müsteşarlığa (Gümrükler Kontrol
Genel Müdürlüğü) gönderilmesi,
d)
Bildirim yazılarının ilgili dosyalarından yapılmasına ve bir örneklerinin ayrı
bir klasörde toplanarak mükerrer bildirimlerin önlenmesine ve istatistik amaçlı
veri oluşturulması,
e)
Bildirim yazılarında yer alan bilgileri içerir bir yazı ile borçluya eş zamanlı
bilgi verilmesi,
f)
Bildirime konu kamu alacağının izlenmesi ve tahdit nedenlerinin ortadan
kalkmasını müteakip durumun derhal emniyet makamlarına iletilmek üzere
Müsteşarlığa (Gümrükler Kontrol Genel Müdürlüğü) bildirilmesi,
hususlarına mutlak surette uyulacaktır.
Yürürlük
Madde 9 — Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 10 — Bu Tebliğ hükümlerini Gümrük Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan yürütür. |