2 Seri No'lu Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliği
5084 sayılı
Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunda 12/05/2005 tarihli ve 5350 sayılı Kanunla(1) yapılan değişiklik sonrasında, gelir vergisi stopajı
teşvikinin uygulanmasına yönelik açıklamalar bu Tebliğin konusunu
oluşturmaktadır.
5084 sayılı
Kanunun ikinci maddesinde 5350 sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonrası gelir vergisi stopajı teşviki
açısından kapsama; Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için
belirlenen fert başına gayri safi yurt içi hâsıla tutarı, 1500 ABD Doları veya
daha az olan iller ile bu iller dışında kalan ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığınca 2003 yılı için belirlenen sosyo-ekonomik gelişmişlik
sıralamasına göre endeks değeri eksi olan iller girmektedir.
Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için
belirlenen fert başına GSYİH tutarları dikkate alındığında kapsama aşağıdaki
iller girmektedir.
İl
Fert Başına
GSYİH($)
İl
Fert Başına
GSYİH($)
İl
Fert Başına
GSYİH($)
Kırşehir
1488
Osmaniye
1157
Adıyaman
918
Sinop
1459
Düzce
1142
Kars
886
Giresun
1443
Çankırı
1136
Van
859
Amasya
1439
Siirt
1111
Iğdır
855
Uşak
1436
Gümüşhane
1075
Yozgat
852
Malatya
1417
Ordu
1064
Ardahan
842
Sivas
1399
Erzurum
1061
Hakkari
836
Tokat
1370
Bartın
1061
Bingöl
795
Diyarbakır
1313
Bayburt
1017
Bitlis
646
Afyonkarahisar
1263
Şanlıurfa
1008
Şırnak
638
Batman
1216
Mardin
983
Muş
578
Erzincan
1158
Aksaray
966
Ağrı
568
Yukarıda belirtilen illerin yanı sıra Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığınca 2003 yılı için belirlenen sosyo-ekonomik gelişmişlik
sıralamasına göre endeks değeri eksi olan aşağıda belirtilen iller de,
01/04/2005 tarihi itibariyle kapsama girmektedir.
İl
Sosyo-Ekonomik
Gelişmişlik Endeksi
İl
Sosyo-Ekonomik
Gelişmişlik Endeksi
İl
Sosyo-Ekonomik
Gelişmişlik Endeksi
Kilis
-0,41175
Çorum
-0,32761
Elazığ
-0,10131
Tunceli
-0,40003
Artvin
-0,26018
Karaman
-0,09852
Kastamonu
-0,37558
Kütahya
-0,20684
Nevşehir
-0,07483
Niğde
-0,35582
Trabzon
-0,18582
Kahramanmaraş
-0,34968
Rize
-0,17840
2001 yılı sonrasında illerin fert başına GSYİH tutarlarının ve 2003 yılı
sonrasında illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik endeks değerlerinin değişmesi
kapsamda bir değişiklik yaratmayacaktır.
2. Uygulamadan Yararlanacak
Mükellefler
5350
sayılı Kanunla 5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yapılan değişiklik
sonrasında, gelir vergisi stopajı teşvikinden bir önceki bölümde belirtilen
illerde;
- 1/4/2005
tarihinden itibaren yeni işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, en
az otuz işçi çalıştırmaları koşuluyla, yarattıkları istihdam,
- 1/4/2005 tarihinden
önce faaliyette bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, işçi sayısını en
az yüzde yirmi oranında artırmaları ve çalıştırılan toplam işçi sayısının asgari
otuz kişiye ulaşması halinde, yarattıkları ek istihdam (yeni işe alınan işçiler
ile mevcut işçilerden artırdıkları işçi sayısının iki katı kadar işçi ile ilgili
olarak), ölçüsünde
yararlanırlar. (Gelir vergisi stopajı teşvikinden 1/4/2005 tarihinden önce
yararlanmaya başlamış olanlar eski hüküm çerçevesinde, teşviklerden yararlanmaya
devam edeceklerdir. Bu konuya ilişkin açıklama Tebliğin 7.1. bölümünde yer
almaktadır.)
Uygulamadan sadece gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olanlar
yararlanacaktır. Dolayısıyla, gelir veya kurumlar vergisine tabi olmayanlar bu
teşvikten yararlanamayacaktır.
Kamu kurum ve kuruluşlarına ait iktisadi işletmeler
kurumlar vergisi mükellefi olması koşuluyla bu teşvikten yararlanacaktır.
Teşvikin
uygulanmasında faaliyet konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasında
vergilendirilmenin bir önemi bulunmamaktadır.
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu veya uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan
hizmet ve yapım işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetler ile ilgili
olarak yaratılan istihdam artışları nedeniyle gelir vergisi stopajı teşviki
uygulanmayacaktır.
Bu
kapsamda kamu kurum ve kuruluşlarınca 2886 ve 4734 sayılı Kanunlara göre veya
uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden ihalesi yapılan inşaat işleri (köprü,
baraj, okul, kamu binası yapımı gibi) ile ulaşım, temizlik, güvenlik işleri gibi
hizmet işleri teşvikten yararlanamayacaktır.
Devlet İhale Kanunu ile Kamu İhale
Kanununa göre kamu kurum ve kuruluşlarınca ihalesi yapılan veya uluslararası
anlaşma hükümlerine istinaden yapılan her türlü mal teslimi işlerinin
gerçekleştirilmesine yönelik olarak Kanun kapsamına dahil illerde faaliyette
bulunan işletmeler gerekli diğer koşulları sağlamaları halinde teşvikten
yararlanabileceklerdir.
2.1. Yeni İşe Başlama Dolayısıyla Teşvikten
Yararlanma
Bu
Kanunun uygulaması bakımından yeni işe başlamaktan maksat, gelir veya kurumlar
vergisi açısından ilk kez mükellefiyet tesisi veya kapsama dahil illerde yeni
bir işyerinin kurulmasıdır.
Yeni işe başlayan mükellefler en az 30 işçi çalıştırmaları koşuluyla
işletmelerinde çalıştırdıkları tüm işçiler için bu teşvikten
yararlanabileceklerdir.
Örnek- (A) Limited Şirketi, ambalaj ürünü imalatı faaliyetinde bulunmak
üzere 01/07/2005 tarihinde Trabzon İlinde açtığı işyerinde 20 işçi, Kastamonu
İlindeki işyerinde ise 32 işçi çalıştırmaktadır.
Kurumlar vergisi mükellefi olan (A)
Limited Şirketinin Trabzon ilindeki işyerinde asgari 30 işçi çalıştırılma
şartına uyulmadığından bu iş yerinde çalıştırılan işçiler için teşvikten
yararlanamayacak Kastamonu ilindeki işyerinde ise 32 işçi çalıştırıldığından
işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanabilecektir.
Gelir ve kurumlar
vergisi mükelleflerine ait olup 01/04/2005 tarihinden önce faaliyeti durdurulan,
ancak mükellefiyeti devam eden işletmelerin, bu tarihten sonra yeniden faaliyete
geçirilmesi işlemi yeni işe başlama olarak kabul edilmeyecektir. Bunlar bir
sonraki bölümde açıklanan esaslar çerçevesinde yarattıkları istihdam artışı
ölçüsünde teşvikten yararlanacaklardır.
2.2. Ek İstihdam Artışı Dolayısıyla Teşvikten
Yararlanma
Kanun
kapsamına giren illerde 01/04/2005 tarihinden önce işe başlayanlar, 01/01/2005
tarihinden önce ilgili idareye vermiş oldukları en son aylık prim ve hizmet
belgelerindeki işçi sayısına ilave olarak işe aldıkları işçiler ile mevcut
işçilerden artırdıkları işçi sayısının iki katı kadar işçi için teşvikten
yararlanabilecektir. Ancak, bu teşvikten yararlanabilmek için söz konusu aylık
prim ve hizmet belgelerindeki toplam işçi sayısının en az %20 oranında
artırılması ve bu artış sonucu o işyerindeki işçi sayısının 30 işçiye ulaşması
şarttır.
01/01/2005
tarihinden önce verilmesi gereken en son aylık prim ve hizmet belgesi 2004 yılı
Kasım ayına ilişkin belgedir. İşçi çalıştırılmaması nedeniyle, aylık prim ve
hizmet belgesi verilme zorunluluğu bulunmadığı için Kasım ayına ait aylık prim
ve hizmet belgesinin verilmemiş olması halinde, o işyerinde bu ayda işçi
çalıştırılmadığı kabul edilecektir. Bu durumda 01/12/2004 tarihinden itibaren
işe alınan işçilerin tamamı ek istihdam olarak teşvik kapsamında
değerlendirilecektir. İşçi çalıştırılmış olmasına rağmen 2004 Kasım ayına ait
prim ve hizmet belgesinin verilmemiş olması veya sözü edilen belgenin süresinden
sonra verilmiş olması halinde, 01/01/2005 tarihinden önce o işyeri için usulüne
uygun olarak verilmiş en son aylık prim ve hizmet belgesinde bildirilen işçi
sayısı dikkate alınacaktır.
İşe yeni alınan bu işçilerin bir kısmının daha önceki dönemlerde
işyerinde çalıştığı halde iş akitleri askıya alınan mevsimlik işçiler olması
durumu değiştirmemekte olup, bu işçiler ek istihdamın tespitinde dikkate
alınacaktır.
En son
aylık prim ve hizmet belgelerinin verildiği Kasım ayı içinde işçi sayısında
değişiklik olması halinde ek istihdamın tespitinde baz alınacak işçi sayısı ayın
en son gününde çalışan işçi sayısı olacaktır.
Örnek-1 01/04/2005 tarihinden önce işe başlayan kurumlar vergisi
mükellefi (A) Ltd.Şti.’nin Kanun kapsamında bulunan Nevşehir ilindeki işyeri
için 01/01/2005 tarihinden önce ilgili idareye vermiş olduğu en son aylık prim
ve hizmet belgesindeki işçi sayısı 25 kişidir. 01/06/2005 tarihinde 5 işçi daha
alınmış ve işçi sayısı 30 kişiye ulaşmıştır. Bu durumda şirket Temmuz ayında
Haziran ayına ilişkin olarak vereceği muhtasar beyannamede bu işyerinde
yaratılan ek istihdam (5 işçi) ve mevcut işçilerden 10 kişi olmak üzere toplam
15 işçi için teşvikten yararlanacaktır.
Örnek-2 (B) Anonim Şirketi, 01/04/2005 tarihinden önce Çorum İlinde faaliyete
geçen işyerinde 20 işçi çalıştırmaktadır. 01/08/2005 tarihinde bu işletmedeki
işçi sayısını %20 oranında artırmıştır. Bu artış sonucu işçi sayısı 24 işçiye
ulaşmıştır. Bu kurum, işçi sayısını %20 oranında artırmakla birlikte asgari 30
işçi çalıştırma şartını gerçekleştirmediğinden, gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlanamayacaktır.
2.3.Fiilen Çalışma Zorunluluğu
Gelir vergisi stopajı teşviki sadece kapsama dahil illerde
bulunan işyerlerinde fiilen çalıştırılan işçilerin ücretleri üzerinden
hesaplanacak gelir vergisi açısından geçerlidir. Bu işyerlerine ilişkin
bordrolarda gösterilmiş olsa dahi fiilen bu işyerlerinde çalışmayan işçiler
açısından teşvikten yararlanmak mümkün değildir.
İzin, hastalık ve benzeri nedenlerle
işyerinde bulunulmaması halleri fiilen çalışmama olarak kabul edilmez.
2.4. Teşvikten
Yararlanamayacak İşlemler
Kanun kapsamında olmayan bölgelerde yer alan istihdamın Kanun
kapsamındaki bölgelere veya kapsama dahil bölgelerde var olan istihdamın bölge
içine kaydırılmasına yönelik teşviklerden yararlanma amaçlı uygulamalar yeni işe
başlama olarak kabul edilmeyecektir.
Bu kapsamda,
- Mevcut ve faaliyette bulunan işletmelerin devredilmesi,
birleşmesi, bölünmesi veya nevi değiştirmesi,
- Mevcut bir işletmenin kapatılarak
değişik bir ad veya unvan veya bir iş birimi olarak açılması,
-Yönetim ve kontrolü
elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan
şirketler arasında istihdamın kaydırılması,
gibi
ek bir kapasite ve istihdam artışına neden olmayan işlemler sonucu gelir vergisi
stopajı teşvikinden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
Ancak Kanun kapsamındaki illerde
01/10/2003 tarihinden sonra özelleştirme kapsamında devralınan işletmeler, yeni
işe başlama olarak kabul edilerek en az otuz işçi çalıştırılması koşuluyla bu
işyerinde çalıştırılan işçilerin tamamı için gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanılacaktır.
3. Uygulamanın Başlama ve Sona Erme Tarihleri
5350 sayılı Kanunla 5084 sayılı Kanunun
gelir vergisi stopajı teşvikini düzenleyen 3 üncü maddesinde yapılan değişiklik
01/04/2005 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir. Bu bağlamda, yeni uygulama ilk
olarak 2005 yılının Nisan ayı ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi için
geçerli olacaktır.
Teşvik 31/12/2008 tarihine kadar uygulanacaktır. Dolayısıyla, son
uygulama da 2008 yılının Aralık ayı ücretleri üzerinden hesaplanacak gelir
vergisi için geçerli olacaktır.
Ayrıca 5084 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (h) bendinde
yapılan değişikliğe göre, bu Kanun kapsamına giren illerde 31/12/2007 tarihine
kadar tamamlanan yeni yatırımlar için gelir stopaj vergisi teşviki, maddede yer
alan süreye bakılmaksızın yatırımın tamamlandığı tarihi izleyen beş yıl
süresince uygulanacaktır. Örneğin, 31/12/2005 tarihinde tamamlanan bir yatırım
için 2010 yılının Aralık ayına kadar teşvikten
yararlanılacaktır.
4. Sağlanan Teşvik Tutarının Belirlenmesi
Teşvik uygulamasıyla, teşvik kapsamında
değerlendirilecek işçiler dolayısıyla hesaplanacak gelir vergisinin tamamının
veya bir kısmının, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir
vergisinden terkin edilmesi suretiyle istihdam üzerindeki yükün (istihdamın
işverene maliyetinin) azaltılması amaçlanmıştır.
Terkin edilecek tutar, organize sanayi
veya endüstri bölgelerinde kurulu iş yerleri için hesaplanan tutarın tamamı,
diğer yerlerdeki işyerleri için ise hesaplanan gelir vergisi tutarının %80’i
olacaktır. Bununla
beraber terkin edilecek tutara ilişkin bir üst sınırlamaya da yapılan
düzenlemede yer verilmiştir. Buna göre terkin edilecek tutar, kapsama giren işçi
sayısı ile asgari ücret üzerinden ödenmesi gereken verginin çarpımı sonucu
bulunacak tutarın organize sanayi ve endüstri bölgelerindeki iş yerlerinde
tamamını, diğer yerlerdeki iş yerlerinde ise % 80'ini aşamayacaktır. Bu işlem
çalıştırılan işçi bazında değil uygulamadan yararlanabilen işçi sayısı dikkate
alınarak toplu olarak yapılacaktır.
Örnek: Kapsama dahil Çorum ilindeki organize sanayi bölgesinde bulunan işyerinde
öteden beri faaliyette bulunan mükellef, 01/01/2005 tarihinden önce vermiş
olduğu en son aylık prim ve hizmet belgesinde 50 işçi istihdam ettiğini
bildirmiştir. Mükellef 01/04/2005 tarihinden itibaren işletmesinde çalıştırdığı
işçi sayısını 60’a çıkarmıştır.
Mükellef işçi sayısında %20 oranında artış sağlaması ve
asgari 30 işçi çalıştırması dolayısıyla yeni işe aldığı 10 işçi ile mevcut
işçilerinden 20’si için teşvikten yararlanmaya hak kazanmıştır. Yeni işe alınan
işçilerden 2005 Nisan ayı ücretleri üzerinden kesilmesi gereken gelir vergisi
tutarı 710 YTL dır. Mükellef tarafından teşvikten yararlanmak için belirlediği
mevcut 20 işçinin 2005 Nisan ayı ücretleri üzerinden kesilmesi gereken gelir
vergisi tutarı ise 1.500 Yeni Türk Lirasıdır.
Bu durumda, mükellefin teşvik kapsamında
olan 30 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden
mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar, kapsamdaki işçilerin ücretleri
üzerinden hesaplanan vergi tutarı ile kapsamdaki işçi sayısının asgari ücret
üzerinden hesaplanan vergi ile çarpılması sonucu bulunan tutardan düşük olanı
olacaktır. Asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi ile işçi sayısının çarpımı
sonucu bulunan tutar (62,31x30=) 1.869,3 YTL hesaplanan vergiden (2.210 YTL)
daha düşük olduğu için terkin edilecek tutar 1.869,3 YTL olacaktır.
Teşvikten
yararlanmaya başlanmasından sonra işçi çıkarılması nedeniyle işçi sayısında
azalma olması halinde, terkin edilecek vergi tutarının tespitinde, %20 oranında
istihdam artışı şartı gerçekleştirilmiş olmak kaydıyla kalan işçi sayısı dikkate
alınacaktır. İşten çıkarılan işçinin Kanun kapsamında olmayan eski işçiler
olması halinde, terkin edilecek vergi tutarının hesaplanmasında Kanun kapsamında
olan işçilerden hangisinin dikkate alınmayacağına mükellef serbestçe karar
verecektir. Öte yandan, işçi sayısındaki azalma sonucu işyerindeki işçi
sayısının 30 işçinin altına düşmesi halinde o işyerinde işçi sayısı yeniden 30
işçiye ulaşmadıkça teşvik uygulanmayacaktır.
Ek istihdam nedeniyle teşvikten
yararlanacak eski işçilerden hangisinin teşvik kapsamında değerlendirileceğini
mükellef serbestçe belirleyebilecektir.
5. Teşvikin Uygulanması
5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde düzenlenmiş olan gelir vergisi
stopajı teşvikinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda
Maliye Bakanlığına yetki verilmiştir. Bu yetki çerçevesinde teşvikin
uygulanmasına ilişkin açıklamalar aşağıda yer almaktadır.
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanacak olan mükellefler, ilgili döneme ilişkin verecekleri muhtasar
beyannamelerinde, çalıştırdıkları tüm işçilere ait ücret matrahlarını beyan
ederek bunlara ilişkin vergilerin tahakkuk ettirilmesini sağlayacaktır.
Gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlanılabilmek için muhtasar beyanname ile birlikte bu Tebliğin
ekinde yer alan bildirimin de verilmesi gerekmektedir. Bu bildirimde teşvikin
uygulanması kapsamında işyerleri ve istihdam edilen işçilere ilişkin bilgiler ve
terkin konusu olacak vergi tutarı yer almaktadır. Bu bildirim internet
ortamından alınacak çıktılar veya tebliğ ekindeki bildirimin fotokopi yoluyla
çoğaltılması suretiyle kullanılabilecektir.
5084 sayılı Kanun gereğince gelir vergisi
stopajı teşvikinden yararlanacak olan mükellefler, Gelir Vergisi Stopajı
Teşvikine İlişkin Bildirimde yer alan terkine konu olacak vergi tutarını
verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 “Matrah ve Vergi Bildirimi” bölümünün
(18) no’lu satırında (Ücret Ödemeleri Üzerinden Yapılan Tevkifatın 5084 sayılı
Kanun Gereği Terkin Edilen Tutarı) göstereceklerdir. Bu tutar, (17/b) no’lu
satırda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamından indirilerek terkin
sonrası kalan gelir vergisi tutarı (19) no’lu satırda
gösterilecektir.
Bu
çerçevede vergi dairesince alınan muhtasar beyannameler üzerinden gerekli
tahakkuk işlemi yapılacaktır. 5084 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde terkine
konu edilen tutar muhtasar beyannamenin (18) no’lu satırında gösterilmiş
olduğundan, vergi dairesince ayrıca bir terkin işlemi yapılmayacaktır.
Bildirim muhtasar
beyannamenin verildiği vergi dairesine verilir. Bildirimin verildiği vergi
dairesinin sınırları içerisinde yer almayan işyerlerindeki istihdam dolayısıyla
teşvikten yararlanılmışsa, bildirimin bir örneği vergi dairesi tarafından
gerekli kontrollerin yapılması açısından işyerinin bulunduğu ilgili vergi
dairesine ayrıca gönderilir.
Ek istihdamın tespitinde esas alınacak olan belgeler (01/01/2005
tarihinden önce ilgili idareye verilmiş olan en son aylık prim ve hizmet
belgeleri), en geç Mayıs 2005 dönemine ilişkin muhtasar beyannamenin verileceği
tarihe kadar bu beyannamenin verildiği vergi dairesine, birden fazla vergi
dairesine muhtasar beyanname verilmesi halinde ise gelir veya kurumlar vergisi
bakımından bağlı olunan vergi dairesine verilecektir.
6. 5084 sayılı Kanuna Göre Vergi
Teşvikinden Yararlanan İşverenlerin Yanında Çalışan Ücretlilerde Vergi İndirimi
5084 sayılı Kanun
kapsamında bulunan işyerlerinde çalışan işçiler, ücretlerini vergisi kesilmiş
olarak aldıklarından Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121 inci maddesinde
düzenlenmiş olan vergi indiriminden yararlanacaklardır.
5084 sayılı Kanun kapsamında bulunan
illerdeki işyerlerinde, yeni istihdam sağlayan işverenlerin, bu istihdam
nedeniyle hesaplanacak gelir vergisinin tamamı veya bir kısmı, verecekleri
muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir vergisinden terkin
edilmektedir. Muhtasar beyannamelerde yapılacak terkin sonrası kalan vergi
tutarından, halen çalışmakta olan ücretliler için hesaplanan vergi indirimi
tutarı mahsup edilecektir. Dolayısıyla ücretlilere mahsup edilen vergi indirimi
tutarı kadar ödeme yapılmış olacaktır.
Ancak, muhtasar beyannamede öncelikle 5084 sayılı Kanun
gereğince yararlanılan gelir vergisi stopajı terkin edileceğinden terkin sonrası
kalan tutar, hesaplanan toplam vergi indirimi tutarının o ayda mahsup
edilebilecek olan kısmını karşılayamaması durumu ortaya çıkabilecektir. Bu
durumda, muhtasar beyannamede mahsup konusu yapılmayan vergi indirimi tutarı,
vergi dairesince harcamaların vergi indirimi konusuna girip girmediği,
belgelerin geçerli belge olup olmadığı ve vergi indirimi tutarının doğru
hesaplanıp hesaplanmadığı hususlarının tespitine ilişkin gerekli incelemenin
yapılmasından sonra işveren kanalıyla hak sahiplerine ödenecektir. Bu
incelemenin muhtasar beyannamenin verildiği ayı takip eden ikinci ayın sonuna
kadar bitirilmesi gerekir. Müteakip aylarda yeniden inceleme yapılmayacak,
işveren muhtasar beyanname ekinde, “vergi indirimine ait bordro”nun bir örneğini
vergi dairesine ibraz edecek ve bu bilgilere göre o aya ilişkin vergi indirimi
tutarı beyannamenin verildiği ayın sonuna kadar işverene nakden iade
edilecektir. İşveren nakden aldığı vergi indirimi tutarını 3 gün içinde hak
sahibine ödeyecektir.
Ancak, işverenler diledikleri takdirde vergi indirimi tutarını nakit
iadeden önce ücret ödemelerini gerçekleştirdikleri tarihte çalışanlarına
yansıtabileceklerdir.
7. Diğer Hususlar
7.1. 5084 sayılı Kanunda 5350 sayılı Kanunla Yapılan
Değişiklik Öncesinde Teşviklerden Yararlanmaya Başlayanlar Eski Hükümlerden
Yararlanmaya Devam Edecektir
5350 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinde yapılan
düzenleme ile, 01/04/2005 tarihinden önce 5084 sayılı Kanunda yer alan gelir
vergisi stopajı teşvikinden yararlanmaya hak kazanmış olan mükelleflerin, eski
hüküm çerçevesinde teşvikten yararlanmaya devam etmelerine imkan
tanınmıştır.
Bu
mükellefler, Bakanlığımızca yayınlanan 1 Seri No.lu Yatırımların ve İstihdamın
Teşviki Genel Tebliğindeki açıklamalar çerçevesinde teşvikten yararlanmaya devam
edeceklerdir.
Bu
mükelleflerden gerekli şartları sağlayanlar dilerlerse, 5084 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin 5350 sayılı Kanunla değişen hükümlerinden
yararlanabileceklerdir. 01/04/2005 tarihinden itibaren işe başlayanlar ise ancak
yeni hükümler çerçevesinde teşvikten
yararlanabileceklerdir.
7.2. Uluslararası Anlaşma Hükümlerine İstinaden Yapılan Hizmet ve Yapım
İşleri
5350 sayılı Kanunun 6
maddesi ile 5084 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (a) fıkrasında yapılan
değişiklikle uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan hizmet ve yapım
işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetlerde bulunanların gelir vergisi
stopaj teşvikinden yararlanamayacakları düzenlenmiştir.
Buna göre, 01/04/2005 tarihinden itibaren
uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden hizmet ve yapım işlerinin
gerçekleştirilmesine yönelik faaliyette bulunacak mükellefler, bu faaliyetlerine
ilişkin istihdamları dolayısıyla gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanamayacaklardır.
Öte yandan, Kanun kapsamına giren illerde 01/04/2005 tarihinden önce
uluslararası anlaşmalara göre, hizmet ve yapım işlerine fiilen başlamış olan ve
bu nedenle 5084 sayılı Kanunun bu Kanunla değiştirilmeden önceki 3 üncü
maddesinde yer alan vergi teşvikinden yararlanmaya başlayan mükelleflerin
taahhüt ettikleri iş sonuçlanıncaya kadar teşvikten yararlanmaya devam
edeceklerdir.
7.3.
Teşvikten Yararlanma Şartlarına Haiz Olmadıkları Tespit Edilenlerle İlgili
Olarak Yapılan İşlem
Teşvikten yararlanan mükelleflerin sonradan yapılan tespitlerde teşvikten
yararlanma şartlarına haiz olmadıklarının belirlenmesi halinde tahakkuk
ettirilerek terkin edilen verginin, Vergi Usul Kanunu ile Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde gerekli müeyyideler
uygulanarak tahsil edileceği tabidir.
Tebliğ
olunur.
1) 18/05/2005 tarihli ve 25819
sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.