5281 sayılı Vergi Kanunlarının Yeni Türk Lirasına Uyumu ile
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun [1] ile 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununda [2] yapılan değişiklere ilişkin olarak uygulamada meydana
gelebilecek tereddütlerin giderilmesi amacıyla 43 Seri
No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel
Tebliği [3] ile yapılan açıklamalara ek olarak aşağıdaki açıklamaların
yapılmasına gerek duyulmuştur.
Bilindiği üzere, 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununun 1 inci maddesinde, “Bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtlar
Damga Vergisine tabidir.
Bu kanundaki kağıtlar terimi, yazılıp
imzalamak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve
herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler
ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri
şeklinde oluşturulan belgeleri ifade eder.” denilmekte, 22 nci maddesinde de, “Makbuz karşılığı ödemelerde
Damga Vergisi;
a) Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler,
kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisi,
ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile
bildirilir ve yirmialtıncı günü
akşamına kadar ödenir.
b) (a) bendi dışındaki hallerde, kâğıdın
düzenlendiği tarihi izleyen onbeş
gün içinde vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde
ödenir.
Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usûl ve esasları belirlemeye, lüzum göreceği işlemlere ilişkin kâğıtlara
ait verginin yukarıdaki sürelere bağlı kalmaksızın
ve beyanname aranmaksızın
kâğıdın düzenlenmesinden önce veya noterlerce işleme tâbi tutulması sırasında
ödenmesi zorunluluğunu getirmeye, vergiyi işlem anında ilgili kamu kurum veya
kuruluşuna makbuz karşılığı ödettirmeye yetkilidir.” hükmü yer
almaktadır.
Diğer taraftan, 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun “I.Akitlerle ilgili kağıtlar” başlıklı
bölümünün A/1 inci fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin binde
7,5 nispetinde, “II.Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünün 2 nci fıkrasında da, ihale kanunlarına tâbi olan veya olmayan daire
ve kurumların yetkili organlarınca verilen her türlü ihale kararlarının binde
4,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır.
1- Genel bütçeli dairelerle kişiler arasında
düzenlenen kağıtlara ilişkin damga vergisi uygulaması:
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 22
nci maddesinin son
fıkrasının Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden genel bütçeli daireler ile
kişiler arasında düzenlenen kağıtlara ilişkin damga vergisinin aşağıda
belirtildiği şekilde ödenmesi uygun görülmüştür.
Genel bütçeli daireler ile kişiler arasında
düzenlenen kağıtlara (ihale kararları hariç) ait damga vergisi, anılan dairece
kağıdın mahiyeti ve nispi veya maktu vergi tutarını gösteren formüle edilmiş bir
yazıyla, kişinin tabi olduğu ödeme usulüne bakılmaksızın, kişiler tarafından,
kağıdın düzenlenmesinden önce peşin olarak, genel bütçeli idarelere hizmet veren
saymanlıklara veya mükellefin gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu
vergi dairesine makbuz karşılığı ödenir. Ayrıca, verginin ödendiğine dair
mükellefçe getirilecek makbuzun aslının ilgili iş kağıdına bağlanması, makbuzun
onaylı bir örneğinin ilgiliye verilmesi ve düzenlenen makbuza da verginin hangi
işe ve kağıda ait olduğuna dair bilginin yazılması gerekmektedir.
Söz konusu kağıtların noterliklerde
düzenlenmesi halinde, bu kağıtlara ait damga vergilerinin 1512 sayılı Noterlik
Kanunu çerçevesinde noterler tarafından makbuz karşılığı tahsil ve beyan
edilmesi uygulamasına devam edilecektir.
Genel bütçeli daireler tarafından alınan ihale
kararlarına ait damga vergisinin, ihale kararının müteahhide tebliğinden
itibaren en geç 15 gün içinde, verginin mükellefi olan müteahhitlerce, genel
bütçeli idarelere hizmet veren saymanlıklara veya mükellefin gelir veya kurumlar
vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine, ihale kararının tebliğinden
itibaren en geç 15 gün içinde, beyanname verilmeksizin, makbuz karşılığı
ödenmesi gerekmektedir.
2- 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b)
bentleri kapsamındaki süreksiz mükellefiyetlere ilişkin damga vergisi uygulaması:
Uygulamayı kolaylaştırmak
amacıyla, 488 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi
mükellefiyeti bulunmayan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin
düzenledikleri kağıtlara ilişkin damga vergisini, gelir veya kurumlar vergisi
yönünden bağlı oldukları vergi dairelerine,
488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi
kapsamında olan ve gelir veya kurumlar vergisi yönünden mükellefiyeti bulunmayan
mükelleflerin süreksiz mükellefiyet çerçevesinde düzenledikleri kağıtlara
ilişkin damga vergisini,
-Tek vergi dairesi bulunan il ve ilçelerde
mevcut vergi dairelerine,
-Bağımsız vergi dairesi olmayan ilçelerde
bağlı vergi dairesine (Malmüdürlüklerine),
-Birden fazla vergi dairesi bulunan il ve
ilçelerde bu vergi dairelerinden herhangi birine,
kağıdın düzenlendiği tarihi izleyen
onbeş gün içinde
damga vergisi beyannamesi ile beyan edip aynı süre içinde ödemeleri uygun
görülmüştür.
3- Serbest meslek erbabının sürekli damga
vergisi mükellefiyetine ilişkin uygulama:
32 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel
Tebliğinde[4] yer alan listeye 43 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği ile eklenen 13 üncü
sıradan sonra gelmek üzere “serbest meslek erbabı”nın da eklenmesi uygun
görülmüştür. Buna göre, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli
damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda, bir ay içinde
düzenlenen kağıtların vergisinin, ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar gelir
vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile
bildirilip yirmialtıncı günü
akşamına kadar ödenmesi gerekir.
4- Mükelleflerin 488 sayılı Kanunun 22
nci maddesi
kapsamında vergi dairelerine yapacakları ödemelerde düzenlenen makbuzlarda yer
alması gereken bilgiler:
Vergi dairelerince 488 sayılı Kanunun 22
nci maddesi
kapsamında yapılacak ödemelere ilişkin olarak düzenlenen makbuza ödemenin hangi
kağıda (sözleşme, ihale kararı vb.) ve işleme (vergi, ceza, gecikme faizi) ait
olduğunun yazılması gerekmektedir.
5- İdarelerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
22 nci maddesi
gereğince yaptıkları alımlar nedeniyle düzenlenen kağıtlara ilişkin damga
vergisi uygulaması:
İdarelerin 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun[5] 22 nci
maddesi gereğince yaptıkları alımlar sırasında düzenlenen kağıtlara ilişkin
damga vergisi uygulamasının aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılması
gerekmektedir.
Bilindiği gibi, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasında, bu maddede belirtilen
hallerde ihtiyaçların ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini
usulüne başvurulabileceği belirtilmiş, aynı maddenin son fıkrasında da,
“Bu maddeye göre yapılacak
alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede sayılan yeterlik kurallarını
arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya
kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin
edilir.” hükmü yer almıştır.
2004 Yılı Kamu İhale Genel Tebliğinde de,[6] “… 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinde belirtilen hallerde ihtiyaçların; Kanunun 18 inci maddesinde sayılan
ihale usulleri için tespit edilen kurallara uyulmaksızın; ilan yapılmadan,
teminat alınmadan, ihale komisyonu kurma ve anılan Kanunun 10 uncu maddesinde
sayılan yeterlik kriterlerini arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale
yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat
araştırması yapılarak temin edilmesi mümkün bulunmaktadır.
Söz konusu hükümler uyarınca anılan maddede belirtilen nitelikteki
ihtiyaçların karşılanmasında kolaylık sağlanması amaçlanmış olmakla birlikte,
ihtiyacın niteliğine göre, ilan yapılması, teminat alınması, ihale komisyonu
kurulması, isteklilerde belirli yeterlilik kriterlerinin aranması ile şartname
ve sözleşme düzenlenmesi gibi hususlar idarenin takdirindedir.
Bu madde kapsamında alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin
ya da yapım işinin
belli bir süreyi gerektirmesi durumunda alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunlu
olup bir defada yapılacak alımlarda sözleşme yapılması idarenin takdirindedir.”
denilmektedir.
Bu çerçevede, idarelerin 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesi kapsamında yapacakları alımlar
nedeniyle belli parayı ihtiva eden bir sözleşmenin düzenlenmesi halinde bu
sözleşmenin, idarelerce kurulacak ihale komisyonlarınca bir ihale kararının
alınması halinde bu kararın, damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Ancak, söz konusu alımlar nedeniyle belli parayı ihtiva eden bir sözleşmenin
düzenlenmemesi ve ihale komisyonları kurularak bir ihale kararının alınmaması
halinde ise damga vergisinin aranılmayacağı tabiidir.
6- Kaldırılan hükümler:
Diğer taraftan, 43 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin bu
Tebliğe aykırı (3.5.2.), (3.6.1.) ve (3.6.2.) numaralı maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
31/12/2004 tarih ve 25687 (3.Mükerrer) sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
11/07/1964 tarih ve 11751 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
04/02/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
30/04/1998 tarih ve 23328 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
22/01/2002 tarih ve 24648 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
08/06/2004 tarih ve 25486 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır
|