25 2024
Sitemize Hoş Geldiniz...
Üye Girişi
YASAL DAYANAK
15 Seri No'lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri

 

1. Giriş:

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 5228 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişik mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan düzenleme ile Maliye Bakanlığı, vergi beyannameleri ve bildirimlerinin internet ve diğer elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında doğrudan mükellefler tarafından gönderilmesine izin verebileceği veya zorunluluk getirebileceği gibi, bunların yetki verilmiş gerçek ve tüzel kişiler aracılığıyla gönderilmesine izin vermeye veya zorunluluk getirmeye de yetkili kılınmıştır.

Bu yetkiye istinaden yayımlanan 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile;

- 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca çıkarılan tebliğlere göre, aktif büyüklükleri ve net satış hasılatları belli bir tutarın üzerinde olması nedeniyle beyannamelerini meslek mensubuna imzalatmak zorunluluğunda bulunmayan mükelleflerin, tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine verilecek beyannamelerini elektronik ortamda kendileri veya meslek mensupları aracılığı ile gönderebilecekleri,

- Aktif büyüklükleri veya net satış hasılatları nedeniyle, beyannamelerini meslek mensuplarına imzalatmak zorunluluğu bulunan mükelleflerin de tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine verilecek beyannamelerini yetki almış meslek mensupları vasıtasıyla gönderebilecekleri

yönünde düzenleme yapılmıştır.

Beyannamelerin elektronik ortamda verilmesi uygulamasının yaygınlaştırılması ve basit usulde vergilendirilen mükelleflere ait beyannamelerin de elektronik ortamda verilebilmesini teminen aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gerek duyulmuştur.

2. Beyannamelerini Elektronik Ortamda Doğrudan Kendileri Gönderebilecek Mükellefler:

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 5228 sayılı Kanunla değişik mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak yayımlanan 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirlenen esaslar çerçevesinde beyannamelerini elektronik ortamda doğrudan kendileri gönderebilecek mükelleflere ilave olarak, 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca çıkarılan tebliğlere göre belirlenen aktif büyüklük ile net satış tutarı ölçüleri şartı aranılmaksızın, aşağıda belirtilen mükelleflerin de istemeleri halinde beyannamelerini elektronik ortamda doğrudan kendilerinin göndermesi uygun görülmüştür.

a) Katma Bütçeli İdareler, İl Özel İdareleri, Belediyeler ve bunlara bağlı iktisadi işletmeler, Kamu İktisadi Teşebbüsleri, Devlet ve Kamu İktisadi Teşebbüsleri İştirakleri, Döner Sermayeli İşletmeler, Özerk Kuruluşlar ile Diğer Kamu Kurumları,

b) Noterler,

c) Muhasebeye ilişkin işlemleri, işletmede bağımlı olarak çalışan ve 3568 sayılı Kanuna göre ruhsat almış bulunan meslek mensupları tarafından yerine getirilen mükellefler,

d) Herhangi bir hadde ve sınırlamaya tabi olmaksızın, yeminli mali müşavirlerle tam tasdik sözleşmesi imzalamış olan mükellefler,

Bu mükelleflerin e-beyanname uygulamasından yararlanabilmeleri için, örneği 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin ekinde (Ek: 1) yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Talep Formu ve Taahhütnamesi”ni doldurarak, bağlı bulundukları vergi dairelerine müracaat etmeleri ve buradan kullanıcı kodu, parola ve şifre almaları yeterlidir.

Bu şekilde talepte bulunan mükelleflere, bağlı bulundukları vergi dairesince 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen esaslar doğrultusunda kullanıcı kodu, parola ve şifre teslim edilecektir.

Muhasebeye ilişkin işlemleri işletmelerinde bağımlı olarak çalışan meslek mensupları tarafından yerine getirilen mükellefler meslek mensubunun kimlik bilgileri ile ruhsat numarası ve bağlı olduğu meslek odasının adını;

Yeminli mali müşavir ile tam tasdik sözleşmesi imzalayan mükellefler ise yeminli mali müşavirin kimlik bilgileri ile ruhsat numarası, bağlı olduğu meslek odası ve tam tasdik sözleşmesinin tarih ve numarasını

belirten bir dilekçeyi ilgili vergi dairesine “Elektronik Beyanname Gönderme Talep Formu ve Taahhütnamesi” ile birlikte vereceklerdir.

3- Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflerin Beyannamelerinin Elektronik Ortamda Verilmesi :

Vergi Usul Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, Gelir Vergisi Kanununun 46 ncı maddesi gereğince bünyelerinde oluşturdukları bürolarda üyelerinin alış ve satışlarına ilişkin belgelerin kayıtlarını tutan meslek odalarının basit usulde vergilendirilen mükelleflere ait beyanname, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri uygun görülmüştür.

Buna göre, basit usulde vergilendirilen mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda göndermek üzere aracılık yetkisi almak isteyen meslek odalarının bu sirküler ekinde yer alan “Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflere ait Beyannamelerin Elektronik Ortamda Gönderilmesine Aracılık Yetkisi Talep Formu ve Taahhütnamesi”ni doldurarak kanuni temsilcisi veya yetkilendirdikleri kişiler vasıtasıyla bağlı bulundukları vergi dairesine müracaat ederek kullanıcı kodu, parola ve şifre almaları gerekmektedir.

Bu şekilde talepte bulunan meslek odalarının bağlı bulundukları vergi dairesince, öncelikle meslek odasının vergi dairesindeki sicil kayıtlarında faaliyet kodunun “911203” (meslek odaları) olarak kayıtlı olup olmadığı kontrol edilecek, faaliyet kodunda farklılık var ise faaliyet kodu “911203” (meslek odaları) olarak düzeltilecektir. Bu işlemi takiben meslek odasına 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen esaslar doğrultusunda kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.

Diğer taraftan, basit usulde vergilendirilen mükelleflerin istemeleri halinde, beyannamelerini 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca aracılık yetkisi almış meslek mensupları vasıtasıyla da gönderebileceği tabiidir.

4- Yeminli Mali Müşavirler ile Tam Tasdik Sözleşmesi Düzenleyen Mükelleflerin Beyannamelerinin Elektronik Ortamda Gönderilmesi :

30 Temmuz 1995 tarih ve 22359 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olan 18 Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin; “I-Tasdike İlişkin Esaslar” başlıklı bölümünün “D-Tasdik İşlemi” başlıklı kısmında; “Tasdik işlemi, yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin ilgili bölümleri ile mali tablolar ve bildirimlerin uygun kısımları, yeminli mali müşavirlerce imzalanıp mühürlenmek ve tasdik raporu düzenlenmek suretiyle yerine getirilecektir...” denilmek suretiyle tasdik işlemi anlatılmıştır.

Buna göre yeminli mali müşavir tasdik işlemi, tasdik raporunun düzenlenmesi ve vergi dairesine teslimi ile tekemmül etmektedir.

Yeminli mali müşavirler ile tam tasdik sözleşmesi yapmış olan mükellefler, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen esaslar doğrultusunda bağlı bulundukları vergi dairesinden kullanıcı kodu, parola ve şifre almak suretiyle beyannamelerini elektronik ortamda doğrudan kendileri gönderebilecekleri gibi, aracılık yetkisi almış olan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir aracılığıyla da gönderebileceklerdir.

Bilindiği üzere, aylık beyannamelerde yeminli mali müşavire ait bilgilere yer verilmemektedir. Bu nedenle, yeminli mali müşavir ile tam tasdik sözleşmesi yapmış olan mükellefler tarafından elektronik ortamda verilecek aylık beyannamelerde beyannameyi düzenleyen kısmına varsa serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavire ilişkin bilgiler, yoksa mükellefe ilişkin bilgiler yazılacaktır.

Yıllık beyannamelerin elektronik ortamda doldurulmasında ve gönderilmesinde ise aşağıda belirtilen esaslara uyulacaktır.

a) Beyannamenin elektronik ortamda gönderilmesi işlemi yeminli mali Müşavirlerce gerçekleştirilecek ise beyannameyi düzenleyen kısmına varsa serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavire ait bilgiler yazılacak; mükellefin serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşaviri bulunmaması halinde ise bu kısma mükellefe ait bilgiler yazılacaktır. Beyannameyi gönderen kısmına ise beyannameyi elektronik ortamda gönderen yeminli mali müşavirlerin bilgileri yazılacaktır.

b) Beyannamenin elektronik ortamda gönderilmesi işlemi, beyannameyi düzenleyen serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir tarafından gerçekleştirilecek ise, beyannameyi düzenleyen kısmına serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavirin bilgileri yazılacaktır. Beyannamedeki yeminli mali müşavir kısmına ise yeminli mali müşavirlere ait bilgiler yazılacaktır.

c) Beyannamenin elektronik ortamda gönderilmesi işlemi kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce yerine getirilmesi halinde, beyannamedeki yeminli mali müşavir kısmına yeminli mali müşavirlere ilişkin bilgiler yazılacaktır. Beyannameyi düzenleyen kısmına ise mükellefin bilgileri yazılacaktır.

5- Diğer Hususlar :

a) 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin; Aracılık Yetkisi Verilen Gerçek ve Tüzel Kişiler başlıklı V. bölümünde; “Yetki verilmiş meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için müşterileri ile bu Tebliğin ekinde (Ek:3) yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni, münferit talepte bulunan müşterileriyle de örneği bu Tebliğin ekinde (Ek:4) yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi”ni düzenleyecekler ve sözleşmelerin bir örneğini müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir.” denilmektedir.

Meslek mensuplarının sürekli olarak hizmet verdikleri müşterilerine ait beyannameler ile münferit olarak sadece beyanname gönderme işlemlerine aracılık ettikleri müşterilerine ait beyannameleri ayırmak üzere yıllık beyannamelerin elektronik ortamda doldurulmasına ilişkin programlarda beyannameyi düzenleyenve beyannameyi gönderen alanları açılmıştır. Buna göre, meslek mensupları sürekli hizmet verdikleri müşterilerine ait yıllık beyannamelerin doldurulmasında, beyannameyi düzenleyenalanına; münferit olarak hizmet verdikleri müşterilerine ait beyannamelerin doldurulmasında ise beyannameyi gönderen alanına kendilerine ait bilgileri yazacaklardır.

b) 240 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 03.07.1995 tarihinde tek vergi numarası uygulamasına başlanılmıştır. Belirtilen tebliğ ile getirilen uygulamanın amacı, mükelleflerin vergiye tabi faaliyetlerini aynı vergi kimlik numarası altında izlemektir. Bu nedenle, (bankalar hariç) tüm mükellefler merkez ve şubelerinde aynı vergi kimlik numarasını kullanmaktadırlar. E-beyanname gönderenlere ait ihdas edilen kullanıcı kodu, parola ve şifrelerin mükellef bazında üretilebilmesi için de vergi kimlik numarası esas alınmaktadır.

Buna göre, mükelleflere vergi kimlik numarasıyla bağlantılı olarak bir adet kullanıcı kodu, parola ve şifre verildiğinden, merkez ve şubelere ait beyannamelerin aynı kullanıcı kodu, parola ve şifre kullanılmak suretiyle gönderilmesi gerekmektedir. Bunu teminen mükellefler şubelerine ait beyannamelerini merkezde tek elden verebilecekleri gibi, kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini şubelerine bildirmek suretiyle şubelerinin bulundukları yerden de verebilirler.

Ayrıca, 240 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bankalar her şubesi için ayrı bir vergi kimlik numarası almak zorunda olduğundan, bankalarca talep edilmesi halinde vergi dairesince her şube için ayrı kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.

c) Beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi uygulaması tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine verilecek beyannameleri kapsamaktadır.

d) Bu sirkülerde belirtilmeyen hususlar hakkında, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen usul ve esaslara göre işlem yapılacaktır.

Duyurulur.

 

Kemal UNAKITAN

MALİYE BAKANI


BASİT USULDE VERGİLENDİRİLEN MÜKELLEFLERİN BEYANNAMELERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA GÖNDERİLMESİNE
ARACILIK YETKİSİ TALEP FORMU VE TAAHHÜTNAMESİ


Önceki Sayfa

Mevzuattaki GelişmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalı LinklerSoru CevapDöviz Kurları Arşiviİdealist
Copyright © 2003 İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd.Şti. Yasal uyarı için tıklayınız.
Web Tasarım Ardemsoft