Ekli “Dahilde İşleme Rejimi Kararı”nın yürürlüğe
konulması; Yüksek Planlama Kurulu’nun 30/12/2004 tarihli ve 2004/114 sayılı
Raporu üzerine, 27/6/1963 tarihli ve 261 sayılı Kanunun değişik 1 inci,
28/7/1967 tarihli ve 933 sayılı Kanunun 3/C, 20/2/1930 tarihli ve 1567 sayılı
Kanunun değişik 1 inci, 14/5/1964 tarihli ve 474 sayılı Kanunun değişik 2 nci,
27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Kanunun 80, 111, 115 ve 121 inci maddeleri ile
2/2/1984 tarihli ve 2976 sayılı Kanun hükümlerine göre, Bakanlar Kurulu’nca
17/1/2005 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Ahmet Necdet
SEZER
CUMHURBAŞKANI
Recep
Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
A.GÜL
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd.
A.
ŞENER
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd.
M.
A. ŞAHİN
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd.
B.
ATALAY
Devlet
Bakanı
A.
BABACAN
Devlet
Bakanı
M.
AYDIN
Devlet
Bakanı
G.
AKŞİT
Devlet
Bakanı
K.
TÜZMEN
DevletBakanı
C.
ÇİÇEK
Adalet
Bakanı
M.
V.GÖNÜL
Milli
Savunma Bakanı
A.AKSU
İçişleri
Bakanı
A.
ŞENER
Maliye
Bakanı V.
H.ÇELİK
Milli
Eğitim Bakanı
Z.
ERGEZEN
Bayındırlık
ve İskan Bakanı
R.AKDAĞ
Sağlık
Bakanı
B.
YILDIRIM
Ulaştırma
Bakanı
S.GÜÇLÜ
Tarım
ve Köyişleri Bakanı
M.
BAŞESGİOĞLU
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı
A.
COŞKUN
Sanayi
ve Ticaret Bakanı
M.H.GÜLER
Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanı
E.
MUMCU
Kültür
ve Turizm Bakanı
O.
PEPE
Çevre
ve Orman Bakanı
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ
KARARI
BİRİNCİ
BÖLÜM
AMAÇ, KAPSAM VE
TANIMLAR
Amaç
Madde 1- Bu Karar; Dünya piyasa
fiyatlarından hammadde temin etmek suretiyle ihracatı artırmak, ihraç ürünlerine
uluslararası piyasalarda rekabet gücü kazandırmak, ihraç pazarlarını geliştirmek
ve ihraç ürünlerini çeşitlendirmek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
Madde 2- Bu Karar; elde edilmesinde ithal
girdi kullanılan işlem görmüş ürünün ihracı ile ihracat sayılan satış ve
teslimlerin belirlenmesi, yönlendirilmesi ve geliştirilmesine ilişkin
tedbirlerin düzenlenmesi ve yürütülmesini kapsar.
Tanımlar
Madde 3- Bu Kararda geçen;
Müsteşarlık: Dış Ticaret
Müsteşarlığını,
Topluluk: Avrupa Topluluğunu,
Üçüncü Ülke: Avrupa Topluluğuna üye ülkeler
dışındaki ülkeleri,
Serbest Bölgeler: Türkiye Gümrük Bölgesi üzerindeki
serbest bölgeleri,
Serbest Dolaşımda Bulunan
Eşya: 4458 sayılı
Gümrük Kanununun 18 inci maddesi hükmüne göre tümüyle Türkiye Gümrük Bölgesinde
elde edilen ve bünyesinde Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya
topraklardan ithal edilen girdileri bulundurmayan veya şartlı muafiyet
düzenlemelerine tabi tutulan eşyadan elde edilen ve tabi olduğu rejim hükümleri
uyarınca özel ekonomik önem taşımadığı tespit edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesi
dışındaki ülke veya topraklardan serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutularak
ithal edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesinde yukarıda belirtilen eşyadan ayrı
ayrı veya birlikte elde edilen veya üretilen eşyayı,
İşleme Faaliyeti: Eşyanın montajı, kurulması ve diğer
eşya ile birleştirilmesi dahil olmak üzere işçiliğe tabi tutulması, işlenmesi,
yenilenmesi, düzenli hale getirilmesi dahil olmak üzere tamir edilmesi ile
işleme sırasında tamamen veya kısmen tüketilşe dahi işlem görmüş ürünün
bünyesinde bulunmayan ancak, bu ürünün üretilmesini sağlayan veya kolaylaştıran
önceden belirlenmiş bazı eşyanın kullanılmasını,
Elde Etmek: Eşyanın işleme faaliyetine tabi
tutulmasını,
İşlem Görmüş Ürün: İşleme faaliyetleri sonucunda elde
edilen asıl veya ikincil işlem görmüş ürünü,
Asıl İşlem Görmüş
Ürün: Dahilde
işleme rejimi kapsamında elde edilmesi amaçlanan ürünü,
İkincil İşlem Görmüş
Ürün: İşleme
faaliyetleri sonucunda elde edilen asıl işlem görmüş ürün dışındaki
ürünü,
İthal Eşyası: İşlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılan hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile işlem
görmüş ürünün bünyesinde yer almamakla birlikte çalışmasını sağlayan madde
(yakıt ve yağ dahil) ya da hizmetin devamını sağlayan madde (yedek parça, vb.),
ambalaj ve işletme malzemesini,
İşletme Malzemesi: İhracı taahhüt edilen işlem görmüş
ürünün elde edilmesinde kullanılan ancak ürünün bünyesinde yer almayan ve sabit
tesislerin çalışabilir durumda olmasını temin eden (enerji ve yakıt hariç),
yatırım malı makine ve teçhizat niteliğinde olmayan malzemeyi,
Değişmemiş Eşya: İşlem görmemiş ithal
eşyasını,
Tarım Ürünleri: İthalat Rejimi Kararının ilgili
listelerinde yer alan ve toprakta veya yeniüretim teknikleri ve teknolojileri kullanarak topraksız ortamda
yetiştirilen bitkisel ürünler, hayvancılık, balıkçılık ile diğer su ürünleri ve
bunların ilk işleme tabi tutulmuş şekillerini,
İşlenmiş Tarım
Ürünleri: İthalat
Rejimi Kararının ilgili listesinde yer alan ve bünyesinde temel tarım ürünlerini
(hububat, şeker ve süt) bulunduran ürünleri,
Sanayi Ürünleri: Tarım ürünleri ve işlenmiş tarım
ürünleri dışındaki tüm ürünleri,
Fire: İşleme faaliyetleri sırasında
özellikle kuruma, buharlaşma, sızma veya gaz kaçağı şeklinde yitirilen ve imha
olan kısım ile ekonomik değeri olmayan atıkları,
Verimlilik Oranı: Belirli miktardaki eşyanın
işlenmesi sonucunda elde edilen işlem görmüş ürünün miktarı veya yüzde
oranını,
Döviz Kullanım
Oranı: Dahilde
işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamındaki CİF ithal (yurt içi alımlar
hariç) tutarının FOB ihraç tutarına olan yüzde oranını,
Önceden İthalat: İşlem görmüş ürünün ihracından önce
bu ürünün elde edilmesinde kullanılacak eşyanın ithalini,
Önceden İhracat: İthal eşyasının şartlı muafiyet
sisteminde ithal edilmesinden önce, eşdeğer eşyadan elde edilmiş işlem görmüş
ürünün ihraç edilmesini,
Eşdeğer Eşya: İşlem görmüş ürünün elde
edilmesinde ithal eşyasının yerine kullanılan ve ithal eşyası ile asgari 8
(sekiz)'li bazda gümrük tarife istatistik pozisyonu, ticari kalite ve teknik
özellikleri itibarıyla aynı kalite ve nitelikleri taşıyan serbest dolaşımda
bulunan eşyayı,
Ticaret Politikası
Önlemleri: İthalat
Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen mevzuat çerçevesinde alınan
önlemleri,
Vergi: Eşyanın ithali ve ihracında tahsili
öngörülen vergi, resim, harç, fon ve benzeri bütün mali yükleri,
Eşyanın Gümrükçe Onaylanmış Bir
İşlem veya Kullanıma Tabi Tutulması: Eşyanın bir gümrük rejimine tabi
tutulması, Türkiye Gümrük Bölgesi dışına yeniden ihracı veya serbest bölgelere
ihracı, imhası veya gümrüğe terk edilmesini,
Gümrük Rejimi: Serbest dolaşıma giriş rejimi,
transit rejimi, gümrük antrepo rejimi, dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü
altında işleme rejimi, geçici ithalat rejimi, hariçte işleme rejimi veya ihracat
rejimini,
Dahilde İşleme İzin
Belgesi: İhracat
ile ihracat sayılan satış ve teslimlerde gümrük muafiyetli ithalat ve/veya yurt
içi alımlara imkan sağlayan Müsteşarlıkça düzenlenen belgeyi,
Belge: Dahilde işleme izin
belgesini,
Belge Süresi: Dahilde işleme izin belgesi
üzerinde kayıtlı bulunan ve belge kapsamında ithalat ve/veya ihracat
işlemlerinin gerçekleştirileceği ve tüm istisnaların uygulanacağı
dönemi,
Belge Süresi Sonu: Belge süresi bitiminin rastladığı
ayın son gününü,
Dahilde İşleme İzni: İhraç amacıyla gümrük muafiyetli
ithalata imkan sağlayan ve gümrük idaresince verilen izni,
İzin: Dahilde işleme iznini,
İzin Süresi: Dahilde işleme izni üzerinde
kayıtlı bulunan ve izin kapsamında ithalat ve/veya ihracat işlemlerinin
gerçekleştirilerek tüm istisnaların uygulanacağı dönemi,
İzin Süresi Sonu: İzin süresi bitiminin rastladığı
ayın son gününü,
Onaylanmış
Kişi Statü Belgesi: Gümrük
mevzuatı çerçevesinde Gümrük Müsteşarlığınca verilen belgeyi,
A.TR Dolaşım
Belgesi: Türkiye
veya Toplulukta serbest dolaşımda bulunan eşyanın Katma Protokolde öngörülen
tercihli rejimden yararlanabilmesini sağlamak üzere, ihracatçı ülke yetkili
kuruluşlarınca düzenlenip gümrük idaresince vize edilen belgeyi,
Menşe İspat
Belgeleri:
Türkiye'nin taraf olduğu anlaşmalar çerçevesinde tercihli rejimden yararlanmak
üzere ihracatçı ülke yetkili kuruluşlarınca düzenlenip gümrük idaresince vize
edilen ve malın menşeini belirleyen EUR.l dolaşım sertifikası veya fatura
beyanını,
Pan-Avrupa Menşe
Kümülasyonu:
Avrupa'da, aynı menşe kurallarını havi Serbest Ticaret Anlaşmaları ile
birbirlerine bağlanmış ülkeler arasında oluşturulan ve taraf ülkeler menşeli
eşya kullanılarak elde edilen işlem görmüş ürünün Kümülasyona tabi bir diğer
ülkeye tercihli rejim kapsamında ithaline imkan sağlayan ticaret
sistemini,
Tedarikçi Beyanı: A.TR dolaşım belgesi veya EUR.l
dolaşım sertifikası ile birlikte kullanılan ve Türkiye ile Topluluk arasında ticarete konu Pan-Avrupa
Menşe Kümülasyonu kapsamı eşyanın menşeini gösteren belgeyi,
İmalatçı-İhracatçı: İşlem görmüş ürünün tamamını veya
bir kısmını üreten ve bu ürünün ihracatını kendisi ve/veya aracı ihracatçı vasıtasıyla
gerçekleştiren dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni sahibi
firmayı,
İhracatçı: Yan sanayici firmaya ithal
eşyasından işlem görmüş ürün ürettiren ve bu ürünün ihracatını kendisi ve/veya
aracı ihracatçı vasıtasıyla gerçekleştiren imalatçı olmayan dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni sahibi firmayı,
Yan Sanayici: Dahilde işleme izin
belgesinde/dahilde işleme izninde taahhüt edilen ihraç ürününün tamamını ya da
bir kısmını üreten, belgede/izinde kayıtlı ancak belge/izin sahibi olmayan
firmayı,
Aracı İhracatçı: Dahilde işleme izin
belgesinde/dahilde işleme izninde taahhüt edilen ihracatı, belge/izin sahibi
firmadan tedarik ettiği şekliyle gerçekleştiren belge/izin sahibi olmayan
firmayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
DAHİLDE İŞLEME
TEDBİRLERİ
Dahilde İşleme Tedbirleri
Madde 4- Bu tedbirler:
-Şartlı
Muafiyet Sistemi,
-Geri
Ödeme Sistemi'nden
oluşur.
Şartlı Muafiyet Sistemi
Madde 5- Şartlı muafiyet sistemi; dahilde
işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem
görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan ve serbest dolaşımda bulunmayan
hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş eşya, ambalaj ve
işletme malzemesinin, Türkiye Gümrük Bölgesinde (serbest bölgeler hariç)
yerleşik firmalarca, ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın, vergisi
teminata bağlanmak suretiyle ithal edilmesi ve ihracat taahhüdünün
gerçekleşmesini müteakip, alınan teminatın iade edilmesidir. Bu kapsamda
yapılacak işletme malzemesi ithalatında, katma değer vergisi ve özel tüketim
vergisi tahsil edilir ve ticaret politikası önlemleri uygulanır.
Dahilde işleme izin belgesi
kapsamında işlem görmüş ürünün elde edilmesi için ithal eşyasının yerine eşdeğer
eşya olarak, asgari 8 (sekiz)'li bazda gümrük tarife istatistik pozisyonu,
ticari kalite ve tekniközellikleri itibarıyla aynı kalite ve nitelikleri taşıyan
serbest dolaşımdaki eşya kullanılabilir. Bu sistem çerçevesinde, dahilde işleme
izin belgesi kapsamında önceden ihracat işleminden sonra ithalat yapılabileceği
gibi, ithal eşyası ile serbest dolaşımdaki eşya birlikte de kullanılabilir.
Müsteşarlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü), eşdeğer eşyanın kullanımına süresiz
veya dönemsel olarak yasaklama veya kısıtlama getirilebilir. İthal eşyasının
ithalinden önce eşdeğer eşyadan elde edilen işlem görmüş ürünün ihracı halinde,
buna tekabül eden ithalat belge süresi sonuna kadar yapılabilir. Bu kapsamda
yapılacak ithalat esnasında katma değer vergisi dahil tüm vergiler (4760 sayılı
Özel Tüketim Vergisi Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla) teminata bağlanır
ve ticaret politikası önlemleri uygulanmaz. Önceden ihracat işleminden sonra
buna tekabül eden oranda ithal edilen eşya, belge sahibi firma tarafından
serbestçe kullanılabilir.
İşlem görmüş ürünün eşdeğer eşyadan
elde edildiği durumlarda, gümrük işlemlerinde ithal eşyası eşdeğer eşya, eşdeğer
eşya ise ithal eşyası olarak değerlendirilir. Önceden ihracat konusu işlem
görmüş ürünün ihracat vergisine tabi eşdeğer eşyadan elde edilmesi halinde ise,
bu eşyaya tekabül eden ithalatın yapılmasından sonra iade edilmek üzere ihracat
vergisi kadar teminat alınır.
Ayrıca, dahilde işleme izin belgesi
kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan
hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul, değişmemiş eşya ve ambalaj
malzemeleri birinci fıkra hükmüne göre ithal edilebileceği gibi, bu konuda
yapılan düzenlemeler çerçevesinde yurt içinden de temin edilebilir. Dahilde
işleme izin belgesi kapsamında ihraç edilmek üzere yurt içinden temin edilen
eşya, bu Kararın uygulanması bakımından (3065 sayılı Karma Değer Vergisi Kanunu
ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla)
ithal eşyası gibi değerlendirilir.
Ancak, yurt içinden temin edilen
eşya için, bu Kararın ikincil işlem görmüş ürüne ve döviz kullanım oranına
ilişkin hükümleri uygulanmaz. Ayrıca, yurt içinden temin edilen eşyanın belge
süresi içerisinde işlem görmüş ürün olarak ihracının gerçekleştirilmemesi
halinde, bu Kararın 22 nci maddesinde belirtilen 2 (iki) kat para cezası
uygulanmaz.
Dahilde işleme izin belgesi
kapsamındaki yurt içi alımın, belge süresi-içerisinde gerçekleştirilmesi
gerekir. Ancak, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri çerçevesinde
işlem görmüş ürünün ihracının gerçekleştiğinin belgelenmesi kaydıyla, süresi
sona erse dahi dahilde işleme izin belgesi kapsamında yurt içi alım yapılabilir
ve bu alımlarda teminat aranmayabilir. Ayrıca, belge kapsamında yurt içi alımın
yapılmasına imkan bulunmaması halinde, belgeye ek süre verilmek suretiyle
ithalat yapılmasına izin verilebilir.
Teminat ve İndirimli Teminat
Uygulaması
Madde 6- Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
yapılacak ithalattan doğan vergi, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunda belirtilen esaslar çerçevesinde teminata tabidir.
Ancak;
a)A sınıfı
onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan
doğan verginin %1'inin,
b)B sınıfı
onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan
doğan verginin %5'inin,
c) C sınıfı onaylanmış kişi statü
belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin
%10'unun,
d)Onaylanmış kişi statü belgesi sahibi
olmayan dış ticaret sermaye şirketleri ile sektörel dış ticaret şirketlerinin
belge/izin müracaat tarihinden önceki takvim yılı içerisinde gerçekleştirdikleri
ihracat kadar dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında
yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin
%10'unun,
e)İmalatçı-ihracatçıların, belge/izin
müracaat tarihinden önceki dört yıl içerisinde düzenlenmiş, ihracat taahhüdü
kapatılmış, dahilde işleme izin belgeleri ve bu Kararın yayımı tarihinden sonra
düzenlenen dahilde işleme izinleri kapsamında sanayi ürünleri için toplam 1
(bir) Milyon ABD Dolarından, tarım ve işlenmiş tarım ürünleri için toplam 500
(beşyüz) Bin ABD Dolarından az olmamak kaydıyla gerçekleştirdikleri ihracat
kadar dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları
ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10'unun,
f) Son üç takvim yılı itibarıyla
ihracatı her bir yıl için 5 (beş) Milyon ABD Dolarını geçen veya son beş takvim
yılı itibarıyla ihracatı her bir yıl için 1 (bir) Milyon ABD Dolarını geçen
ihracatçıların, belge/izin müracaat tarihinden önce dört yıl içerisinde
düzenlenmiş, ihracat taahhüdü kapatılmış, dahilde işleme izin belgeleri ve bu
Kararın yayımı tarihinden sonra düzenlenen dahilde işleme izinleri kapsamında
sanayi ürünleri için toplam 1 (bir) Milyon ABD Dolarından, tarım ve işlenmiş
tarım ürünleri için toplam 500 (beşyüz) Bin ABD Dolarından az olmamak kaydıyla
gerçekleştirdikleri ihracat kadar dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin
%10'unun,
teminat olarak yatırılması kaydıyla,
gümrük idaresince ithalatın gerçekleştirilmesine izin verilir.
İndirimli teminat uygulamasının
hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslar, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ
ile belirlenir.
Bu Karara istinaden yayımlanacak
tebliğ hükümleri çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi kapsamında işlem
görmüş ürünün ihracının belgelenmesini müteakip bu ürünün elde edilmesinde
kullanılan eşyaya ilişkin verginin %10'unun teminat olarak yatırılması kaydıyla,
ithalatın gerçekleştirilmesine gümrük idaresince izin verilir.
İndirimli teminat uygulamasından
doğabilecek amme alacağı (yurt içi teslimleri yapan kamu kurum ve kuruluşlarının
alacakları dahil) ilgili firmalardan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. Ayrıca, bu firmaların
kamudan olan alacakları da teminat hükmündedir.
Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
yapılan ithalatta uygulanan teminat oranı Müsteşarlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü), bu ithalattan doğan vergi tutarının 2 (iki) katına kadar
artırılabilir.
Türkiye Gümrük Bölgesi Dışında veya
Serbest Bölgelerde Yapılacak İşleme Faaliyeti
Madde 7- Şartlı muafiyet sistemi kapsamında,
işlem görmüş ürünün veya değişmemiş eşyanın tamamı ya da bir kısmı, hariçte
işleme rejimi hükümleri çerçevesinde daha ileri düzeyde işlenmek üzere Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere geçici olarak ihraç edilebilir. Bu
kapsamda işlem görmüş ürünün ithaline, hariçte işleme rejimi hükümlerine göre
tahsili gereken vergi kadar teminat alınarak izin verilir.
Geri Ödeme Sistemi
Madde 8- Geri ödeme sistemi; dahilde işleme
izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında serbest dolaşıma giren hammadde,
yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş eşya, ambalaj ve işletme
malzemesinden elde edilen işlem görmüş ürünün ihracı halinde, ithalat esnasında
alınan verginin (işletme malzemesine ilişkin katma değer vergisi ve özel tüketim
vergisi hariç) geri ödenmesidir.
Ancak, A.TR dolaşım belgesi
eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere ihraç edilecek işlem görmüş ürünün
elde edilmesinde kullanılacak hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile
değişmemiş eşyanın gümrük vergisi ile varsa toplu konut fonunun tahsil edilmesi
ve diğer vergilerin teminata bağlanması suretiyle ithalatına izin
verilebilir.
Ayrıca, menşe ispat belgeleri
eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf
ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye ihraç edilecek
işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılacak hammadde, yardımcı madde, yarı
mamul, mamul ile değişmemiş eşyanın gümrük vergisi ile varsa toplu konut fonunun
tahsil edilmesi ve diğer vergilerin teminata bağlanması suretiyle ithalatına
izin verilebilir.
Geri ödeme sisteminden yararlanmak
için, dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni alınması ve eşyanın geri
ödeme sistemi kapsamında olduğunun gümrük idaresince ithalat esnasında
belgeye/izne ilişkin gümrük beyannamesine kaydedilmesi zorunludur. Ayrıca,
dahilde işleme izin belgesi ile ilgili bilgiler gümrük beyannamesi üzerinde
belirtilir ve belgenin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
Geri ödeme sisteminden, Avrupa
Topluluğu'na üye ülkeler menşeli tarım ürünleri ithalatı hariç olmak
üzere;
a) İthali miktar kısıtlamalarına
tabi olan,
b) Tercihli tarife ya da özel bir
şartlı muafiyet düzenlemesinden kotalar dahilinde yararlanabilen,
c)Tarım
politikası veya işlenmiş tarım ürünleriyle ilgili özel düzenlemeler çerçevesinde
ithalat vergilerine tabi olan,
d)İthal
eşyasının serbest dolaşıma giriş beyanının kabulü esnasında, işlem görmüş
ürünlerden parasal ihracat iadesine tabi olan,
eşya yararlandırılmaz.
Ayrıca;
a)Bu
maddenin ikinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, üçüncü ülke menşeli eşya
kullanılarak elde edilen işlem görmüş ürünün A.TR dolaşım belgesi eşliğinde
Avrupa Topluluğuna üye ülkelere,
b)Bu
maddenin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, üçüncü ülke menşeli eşyadan
elde edilen işlem görmüş ürünün menşe ispat belgeleri eşliğinde Avrupa
Topluluğuna üye ülkelere,
c)Bu
maddenin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, Serbest Ticaret Anlaşması
imzalanmış ülke menşeli olmayan eşyadan elde edilen işlem görmüş ürünün menşe
ispat belgeleri eşliğinde anlaşma imzalanmış ülkeye,
d)Bu
maddenin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, Pan-Avrupa Menşe
Kümülasyonuna taraf ülkeler menşeli olmayan eşyadan elde edilen Kümülasyona
dahil işlem görmüş ürünün menşe ispat belgeleri eşliğinde Kümülasyona taraf
ülkelere,
e) Serbest dolaşımda bulunan eşyadan
üretilen işlem görmüş ürünün serbest bölgelere (serbest bölgelerden belge/izin
süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde (a) ila (d) bentlerinde
belirtilen ülkeler haricinde bir ülkeye yapılan satışlar hariç),
ihraç edilmesi halinde bu ihracat,
geri ödeme sisteminden yararlandırılmaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
GENEL
HÜKÜMLER
Müracaatların Değerlendirilmesi ve
Belge/İzin Düzenlenmesi
Madde 9- Türkiye Gümrük Bölgesinde (serbest
bölgeler hariç) yerleşik firmaların, dahilde işleme rejiminden yararlanmak için
bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri çerçevesinde dahilde işleme
izin belgesi/dahilde işleme izni almaları gerekir. Bu çerçevede ibraz edilen
bilgi ve belgeler, aksi sabit oluncaya kadar doğru kabul edilir.
Dahilde işleme izin
belgesine/dahilde işleme iznine ilişkin müracaat;
a)İthal
eşyasının işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanıldığının tespitinin mümkün
olması,
b)Türkiye Gümrük Bölgesindeki (serbest
bölgeler hariç) üreticilerin temel ekonomik çıkarları ile Türk malı imajının
olumsuz etkilenmemesi,
c)İşleme
faaliyetinin, katma değer yaratan ve kapasite kullanımını artıran bir faaliyet
olması yanında, işlem görmüş ürünün rekabet gücünü ve ihraç potansiyelini
artıran koşullar yaratıyor olması,
d)Firmaların dahilde işleme izin
belgeleri/dahilde işleme izinleri kapsamındaki
performansları,
kriterleri çerçevesinde
değerlendirilir.
İkinci fıkrada belirtilen kriterlere
göre yapılacak değerlendirme sonucunda; ithal eşyası ve işlem görmüş ürünün
(asıl ve ikincil işlem görmüş ürünler) asgari 8 (sekiz)'li bazda gümrük tarife
istatistik pozisyonu, adı, verimlilik oranına göre belirlenen miktarı, değeri,
belge/izin süresi, döviz kullanım oranı ve varsa yan sanayici belirlenerek,
proje bazında dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni düzenlenir veya
talep reddedilir.
Eşyanın fiyat, bulunabilirlik ve
kalite yönünden yurt içinden temin edilmesinin mümkün olup olmaması dikkate
alınarak, dahilde işleme izin belgesi kapsamındaki eşyanın kısmen veya tamamen
ithalatına (yurt içi alımlar hariç) süresiz veya dönemsel olarak kısıtlama
getirilebilir.
Dahilde işleme rejiminden
yararlandırılmayacak haller, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ ile
belirlenir.
Dahilde işleme izni ve bu Karara
istinaden yayımlanacak tebliğ ile belirlenen bedelsiz ithalata ilişkin dahilde
işleme izin belgeleri kapsamında döviz kullanım oranı aranmaz.
Dahilde işleme izin belgesi
kapsamında döviz kullanım oranı azami %80'dir. Ancak, ikincil işlem görmüş tarım
ürünleri taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami %100 olarak tespit
edilebilir.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında ihracat taahhüdünün azami %1'i oranında değişmemiş eşya
ithalatına izin verilebilir. Ayrıca, belge/izin kapsamında ithaline izin
verilecek işletme malzemesi değeri, ihracat taahhüdünün %2'sini geçemez. Ancak,
doğal taşlar ile kıymetli maden ve taş ihraç taahhüdü içeren belgede/izinde, bu
oran %10'a kadar tespit edilebilir.
Belge/İzin Süreleri ve Ek
Süreler
Madde 10- Dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin süresi sektörüne göre azami 12 (oniki) aya
kadar tespit edilebilir.
Ancak, bu Karara istinaden
yayımlanacak tebliğ ile belirlenen faaliyet ve/veya ürünlerin ihracına ilişkin
düzenlenen belgelerin/izinlerin süresi, proje süresi kadar tespit
edilebilir.
Sürenin başlangıcı, dahilde işleme
izin belgesinin/dahilde işleme izninin tarihidir. Süre sonu ise, belge/izin
süresi (ek süre, haklı ve mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin süreler
dahil) bitiminin rastladığı ayın son günüdür.
Dahilde işleme izin belgesi
kapsamında ilk ithalatın yapıldığı tarih
esas alınmak suretiyle belge süresi
azami 3 (üç) ay uzatılır. Ayrıca, firmanın belgeli performansı dikkate alınarak
dahilde işleme izin belgesine verilecek ek süreler, bu Karara istinaden
yayımlanacak tebliğ ile belirlenir.
Haklı ve Mücbir Sebep ile Fevkalade
Haller
Madde 11- Bu Karara istinaden yayımlanacak
tebliğle belirlenen haklı ve mücbir sebep ile fevkalade hallerin belge/izin
süresi içerisinde meydana gelmesi halinde, dahilde işleme izin belgesine/dahilde
işleme iznine ilave süre verilebilir. Haklı ve mücbir sebep ve fevkalade hallere
istinaden belgeye/izne verilecek ilave süre, haklı ve mücbir sebep ile fevkalade
hal süresi dikkate alınarak belirlenir.
Mücbir sebep ile fevkalade haller
nedeniyle; dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihracat
taahhüdü aranmayacak veya bu durumda yeni ithalata izin verilecek haller ile
ithal edilen eşyanın dahilde işleme rejiminden yararlanma koşullarına sahip
başka bir firma adına düzenlenen belgeye/izne devredilmesine ilişkin usul ve
esaslar, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ ile belirlenir.
Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
haklı sebebe ilişkin verilecek ek süre içerisinde, belge/izin kapsamında
alınacak teminat tutarı 2 (iki) katına kadar artırılabilir.
Belge/İzin Revizesi
Madde 12- Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni, ilgili firma tarafından gerekli bilgi ve belgelerle müracaat
edilmesi kaydıyla, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri
çerçevesinde revize edilebilir.
İhracatın
Gerçekleştirilmesi
Madde 13- İhracatın gerçekleştirilmesi, dahilde işleme izin belgesinde/dahilde işleme izninde ihracı
taahhüt edilen işlem görmüş ürünün, bu Karar ile ihracat rejimi ve gümrük
mevzuatı hükümleri çerçevesinde Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest
bölgelere ihraç edilmesidir.
Ancak, birinci fıkra hükmüne
istinaden şartlı muafiyet sistemi çerçevesinde belge/izin süresi içerisinde
serbest bölgelere yapılan ihracatın, belge/izin süresi bitiminden itibaren 3
(üç) ay içerisinde serbest bölgelerden başka bir ülkeye satışının veya bir başka
belge/izin kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine ithalatının yapıldığının tevsiki
kaydıyla, belge/izin ihracat taahhüdü kapatılır.
Ayrıca, birinci fıkra hükmüne
istinaden geri ödeme sistemi çerçevesinde belge/izin süresi içerisinde serbest
bölgelere yapılan ihracatın, belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay
içerisinde serbest bölgelerden başka bir ülkeye satışının yapıldığının tevsiki
kaydıyla, belge/izin ihracat taahhüdü kapatılır.
İhraç bedellerinin yurda
getirilmesine ilişkin esaslar kambiyo mevzuatı hükümlerine tabidir. İhraç
bedelleri, döviz olarak veya mal olarak getirilebilir. Ancak, ihraç bedelinin
mal olarak getirilmesi halinde, bu mallar dış ticaret mevzuatı hükümlerine
tabidir.
Gümrük İdaresince Yapılacak
İşlemler
Madde 14- Gümrük idaresince, dahilde işleme
izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamındaki işlemler; bu Karar, bu Karara
istinaden yayımlanacak tebliğler, genelgeler, talimatlar ve belgenin özel
şartlar bölümünde belirtilen hususlar ile ihracat rejimi ve gümrük mevzuatı
hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir.
Gözetim ve Korunma Önlemlerine Tabi
Eşya
Madde 15- Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında ithali gözetim ve korunma önlemlerine tabi eşyanın
serbest dolaşıma girebilmesi için, ithal tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan
gözetim ve korunma önlemlerinin uygulanması zorunludur.
Aksi takdirde, bu eşyadan elde
edilen işlem görmüş ürünün, üçüncü ülkelere ihracı ya da gümrük idaresi
gözetiminde imhası gerekir.
Ancak, dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa
Topluluğuna üye ülkelere ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde
kullanılan eşyanın bu ülkelerde gözetim ve korunma önlemlerine tabi olmaması
halinde, bu eşya ile ilgili olarak gözetim ve korunma önlemleri
uygulanmaz.
Telafi Edici Verginin
Ödenmesi
Madde 16- Şartlı muafiyet sistemi
kapsamındaki sanayi ürünlerinin A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa
Topluluğuna üye ülkelere ihracatında; işlem görmüş ürünün elde edilmesinde
kullanılan üçüncü ülke menşeli hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile
değişmemiş eşyaya ilişkin vergi, kaynak ülkelerle varolan anlaşmalardaki lehte
hükümler saklı kalmak kaydıyla ödenir. Ancak, Türkiye ile Avrupa Kömür ve Çelik
Topluluğu arasında imzalanan Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu ürünleri ticaretine
ilişkin anlaşma kapsamı eşya hariç olmak üzere, bu verginin aynı ithal eşyası
için Toplulukta uygulanan vergiden yüksek olması halinde, Toplulukta uygulanan
vergi ödenir.
Şartlı muafiyet sistemi kapsamındaki
işlenmiş tarım ürünlerinin A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye
ülkelere ihracında, bu ürünlerin elde edilmesinde üçüncü ülke menşeli sanayi
ürünü kullanılmışsa buna ilişkin vergi, işlenmiş tarım ürünü kullanılmış ise bu
üründeki sanayi payına ilişkin vergi ödenir.
Anlaşma ile belirlenen menşe
kuralının sağlanması ve bir menşe ispat belgesinin düzenlenmesi kaydıyla, şartlı
muafiyet sistemi kapsamında ülkemizde doğmuş ve büyütülmüş canlı hayvanlar ile
avlanma ve balıkçılık faaliyetlerinden elde edilen ürünler ve bunlardan elde
edilen ürünler hariç olmak üzere, tarım ürünlerinin Avrupa Topluluğuna üye
ülkelere ihracatında; bu ürünlerin elde edilmesinde kullanılan üçüncü ülke
menşeli hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş eşyaya
ilişkin vergi tahsil edilir.
Ancak, bu verginin aynı ithal eşyası
için Toplulukta uygulanan vergiden yüksek olması halinde, Toplulukta uygulanan
vergi ödenir.
Anlaşma ile belirlenen menşe
kuralının sağlanması ve bir menşe ispat belgesinin düzenlenmesi kaydıyla, şartlı
muafiyet sistemi kapsamında, ülkemizde doğmuş ve büyütülmüş canlı hayvanlar ile
avlanma ve balıkçılık faaliyetlerinden elde edilen ürünler ve bunlardan elde
edilen ürünler hariç olmak üzere, Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir
ülkeye yapılan ihracatta; işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan ve bu
ülke menşeli olmayan hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş
eşyaya ilişkin vergi, ilgili anlaşmanın lehte hükümleri saklı kalmak kaydıyla
ödenir. Ancak, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelerden menşe ispat
belgeleri veya tedarikçi beyanı eşliğinde ithal edilen eşya kullanılarak elde
edilen Kümülasyona dahil işlem görmüş ürünün, menşe ispat belgeleri veya
tedarikçi beyanı eşliğinde tekrar Kümülasyona taraf ülkelerden birine ihraç
edilmesi durumunda, ithalat rejiminde belirtilen oranda verginin tahsili
aranmaksızın ilgili gümrük idaresince ihracata izin verilir.
Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
serbest bölgelere yapılan ihracatın, belge/izin süresi bitiminden itibaren 3
(üç) ay içerisinde serbest bölgelerden A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa
Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat belgeleri eşliğinde, Avrupa
Topluluğu'na üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere veya
Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye satışı halinde, birinci, ikinci,
üçüncü ve dördüncü fıkralardaki hükümler çerçevesinde telafi edici verginin
tahsili aranır.
Bu madde hükmü çerçevesinde ödenmesi
gereken vergi, serbest bölgelerden yapılan satışlar dahil ihracata ilişkin
gümrük beyannamesinin tescil tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz
satış kuru ve bu tarihte ithalat rejiminde belirtilen gümrük vergisi ve varsa
toplu konut fonu üzerinden hesaplanarak ihracat esnasında ödenir. Ancak, belge
kapsamında önceden ihracat işleminden sonra ithalat yapılması durumunda, bu
vergi serbest bölgelerden yapılan satışlar dahil önceden ihracata ilişkin gümrük
beyannamesinin' tescil tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış
kuru ve bu tarihte ithalat rejiminde belirtilen gümrük vergisi ve varsa toplu
konut fonu üzerinden hesaplanarak, önceden ihracata tekabül eden ithalatın
yapılması esnasında ödenir. Tahsil edilen telafi edici vergi bütçeye irat
kaydedilir.
İşlem görmüş ürünün elde edilmesinde
kullanılan vergiye konu eşyanın tespitinde firma beyanı esas alınır. Aksine bir
durumun tespiti halinde, ödenmeyen ya da eksik ödenen telafi edici vergi,
altıncı fıkrada belirtilen ödemenin yapılması gereken tarih itibarıyla 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil
edilir.
Elde edilmesinde üçüncü ülke menşeli
eşya kullanılan ve Avrupa Topluluğuna üye ülkelere ihraç edilen her türlü harp
araç, gereç, teçhizat, makine, cihaz ve sistemleri ile bunların yapım, bakım ve
onarımlarında kullanılacak yedek parçalar için telafi edici vergi
aranmaz.
Verginin Geri Verilmesi
Madde 17 - Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ödenmemesi gerektiği halde ödenmiş olduğu
belirlenen vergi, ilgili firmanın talebi üzerine 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde nakden geri
verilir.
Kısmi Teminat İadesi
Madde 18 - Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
ithal edilen eşyadan elde edilen işlem görmüş ürünün ihraç edilmesi halinde,
ilgili firmanın belge/izin süresi içerisindeki talebi üzerine, ithalat esnasında
alınan teminatlar gerçekleşen ihracata tekabül eden oranda iade edilir. Ancak,
iade edilen teminat tutarı, belge/izin kapsamında alınması gereken toplam
verginin %90'ını geçemez.
İhracat Taahhüdünün
Kapatılması
Madde 19 - Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni sahibi firmaların, belge/izin ihracat taahhüdünü kapatmak için, bu
Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri çerçevesinde müracaat etmeleri
gerekir. Aksi takdirde, bu belge/izin müeyyide uygulanarak resen
kapatılır.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni ihracat taahhüdü, belgede/izinde belirtilen şartlar da dikkate
alınmak suretiyle, dahilde işleme rejimi hükümleri çerçevesinde eşdeğer eşya
ve/veya ithal eşyasından elde edilen işlem görmüş ürün ile değişmemiş eşyanın
ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla kapatılır.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni ihracat taahhüdü, belge/izin sahibi firma ve/veya aracı ihracatçı
firma tarafından gerçekleştirilen ihracat ile kapatılır. Ancak, Müsteşarlıkça
(İhracat Genel Müdürlüğü) aracı ihracatçı kullanımına kısıtlama
getirilebilir.
Şartlı muafiyet sistemi kapsamında
ithal edilen eşya, belge/izin süresi içerisinde, ticaret politikası önlemlerinin
uygulanması, eşyanın gümrük idaresince yerinde tespiti, eşyanın ithali için
öngörülen dış ticarette teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil
diğer işlemlerin tamamlanması ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili
kaydıyla 4458 sayılı Gümrük Kanununun 114 üncü maddesinin birinci fıkrası ile
207 nci maddesi hükmüne göre serbest dolaşıma girebilir. Bu durumda serbest
dolaşıma giren eşyaya tekabül eden ihracatın gerçekleşmesi aranmaz.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında ithal edilen eşyanın veya işlem görmüş ürünün, gümrük
mevzuatı çerçevesinde gümrük idaresi gözetiminde imhası, gümrüğe terk edilmesi
veya mahrecine iadesi hallerinde, bu eşyaya tekabül eden ihracatın
gerçekleştirilmesi aranmaz.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında ithal edilen eşyadan elde edilen ikincil işlem görmüş
ürünün, belge/izin ihracat taahhüdünün kapatılmasından önce gümrük mevzuatı
çerçevesinde gümrük idaresi gözetiminde imhası, gümrüğe terk edilmesi, çıkış
hükmünde gümrüğe teslimi veya serbest dolaşıma giriş rejimi hükümlerine göre
ithali hallerinde, bu ürünün ihracatının gerçekleştirilmesi aranmaz. İkincil
işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma giriş rejimine göre ithaline ilişkin usul
ve esaslar, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğle belirlenir.
Dahilde işleme izin belgesi
kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün belge sahibi firmalara yurt
içinde teslimi ile belge/izin kapsamında ihraç edilen eşyaların alıcısı
tarafından kabul edilmemesi halinde yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar,
bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğle belirlenir.
İhracat taahhüdünün kapatılmasını
müteakip, dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında alınan
teminat veya vergi, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğle belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde ilgili firmaya geri verilir.
İhracatın
Gerçekleştirilmemesi
Madde 20- Bu Kararın 15 inci maddesi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen
ancak belge/izin süresi içerisinde işlem görmüş ürün olarak belge/izin
şartlarına uygun şekilde Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
(belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde serbest bölgelerden
başka bir ülkeye satışının yapılmaması halinde) ihracatı gerçekleştirilemeyen
ithal eşyasına ilişkin alınmayan vergi, 22 nci madde hükümlerine göre tahsil
edilir. Ancak, bu kapsamda serbest bölgelere yapılan ihracatın belge/izin süresi
bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde bir başka belge/izin kapsamında Türkiye
Gümrük Bölgesine ithal edilmesi halinde, 22 nci madde hükümleri
uygulanmaz.
Geri ödeme sistemi kapsamında ithal
edilen ancak belge/izin süresi içerisinde işlem görmüş ürün olarak belge/izin
şartlarına uygun şekilde Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
(belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde serbest bölgelerden
başka bir ülkeye satışının yapılmaması durumunda) ihracatın yapılmaması halinde,
bu ithal eşyasına ilişkin alınan vergi iade edilmez.
Bu Kararın 19 uncu maddesinin
altıncı fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, ikincil işlem görmüş ürünün ihraç
edilmemesi halinde, ithal eşyasına ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki kur
ve vergi oranı veya asıl işlem görmüş ürünün ihraç edilen kısmı oranında ikincil
işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma girişine ilişkin beyannamenin tescil
tarihindeki kur ve vergi oranı esas alınarak hesaplanan verginin, ilgili gümrük
idaresine yatırıldığının tevsiki aranır. Aksi takdirde, 22 nci madde hükümlerine
göre işlem yapılır.
Geri ödeme sistemi çerçevesinde
düzenlenen dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında A.TR
dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğu'na üye ülkelere veya menşe ispat
belgeleri eşliğinde, Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe
Kümülasyonuna taraf ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir
ülkeye işlem görmüş ürün olarak ihraç edilmek üzere ithal edilen ancak süresi
içerisinde ihracı gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin daha önce alınmayan vergi,
22 nci madde hükümlerine göre tahsil edilir.
Belgenin/İznin İptali
Madde 21- Firmanın talep etmesi halinde,
kullanılmayan dahilde işleme izin belgesi iptal edilir.
Bu Karar ve bu Karara istinaden
yayımlanacak tebliğ ve genelge hükümlerine uyulmadığının, dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin düzenlenmesi veya revizesi için ibraz edilen
bilgi ve belgeler ile belge/izin kapsamında yapılan işlemlerin gerçek dışı
olduğunun veya gerçeği yansıtmadığının yahut belgenin/iznin sahtesinin
düzenlendiğinin veya üzerinde tahrifat yapıldığının tespiti halinde; ilgili
belge/izin iptal edilir ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. Ayrıca, bu
belge/izin sahibi firmaya ait dahilde işleme izin belgelerine/dahilde işleme izinlerine (bu firmaların bir başka firmanın belgesinde yan sanayici olması da dahil)1 (bir) yıl süreyle indirimli teminat
uygulanmaz.
İptal edilen belge/izin ile ilgili
olarak, 22 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır.
Dahilde İşleme Tedbirlerine
Uyulmaması
Madde 22- Dahilde işleme tedbirlerini,
dahilde işleme rejimi ve belgede/izinde belirtilen esas ve şartlara uygun olarak
yerine getirmeyenlerden;
a)Şartlı
muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya
belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde başka bir ülkeye
satışının yapılması kaydıyla belge/izin süresi içerisinde serbest bölgelere
ihracı gerçekleştirilmeyen eşya ile belge/izin süresi içerisinde serbest
bölgelere ihraç edilen eşyanın belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay
içerisinde bir başka belge/izin kapsamında ithalatı şartıyla Türkiye Gümrük
Bölgesine getirilmeyen eşyanın ithali esnasında alınmayan
vergi,
b)Belge/izin kapsamında izin verilen
miktarın üzerinde ithalat yapılması halinde, bu kısma tekabül eden ithalattan
doğan vergi,
c)Belge
kapsamında ithal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının %80'i (İkincil işlem
görmüş tarım ürünü taahhüdü içeren belgeler için %100'ü) geçmesi halinde, bu
oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan
vergi,
d)Belge/izin kapsamında ithal edilen
işletme malzemesinin CIF ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç tutarının %2
(doğal taşlar ile kıymetli maden ve taş ihraç taahhüdü içeren belgelerde
%10)'sinden fazla olması halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla
ilgili alınmayan vergi,
e)Belge/izin kapsamında ithal edilen
değişmemiş eşyanın CIF ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç tutarının %1'inden
fazla olması halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili
alınmayan vergi,
f)Geri
ödeme sistemi çerçevesinde düzenlenen belge/izin kapsamında A.TR dolaşım belgesi
eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat belgeleri eşliğinde,
Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere
veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye işlemgörmüş ürün olarak ihraç edilmek üzere ithal
edilen ancak süresi içerisinde ihracı gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin
alınmayan vergi,
g) Dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin iptal edilmesi halinde, belge/izin kapsamında
varsa alınmayan vergi,
h) Dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin resen kapatılması halinde, belge/izin
kapsamında varsa alınmayan vergi,
ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı
Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde ihracı
gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Kanunun 238 inci maddesi hükmü
çerçevesinde gümrük vergilerinin 2(iki)
katı para cezası alınır.
Birinci fıkra hükmü çerçevesinde
vergisi ve cezaları ödenen eşyanın serbest dolaşıma giriş rejimine tabi
tutulmasının talep edilmesi halinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması
ve eşyanın ithali için öngörülen dış ticarette teknik düzenlemeler ve
standardizasyon mevzuatı dahil diğer işlemlerin tamamlanması şartı aranır. Aksi
takdirde, bu eşyanın serbest dolaşıma giriş rejimi dışındaki gümrükçe onaylanmış
bir işlem veya kullanıma tabi tutulması gerekir.
Dahilde İşleme Rejiminde Sağlanan
Hakların Kötüye Kullanımı
Madde 23- Müsteşarlık veya diğer kamu kurum
ve kuruluşlarının denetim birimleri ile Gümrük Müsteşarlığınca yapılan inceleme
ve soruşturma sonucunda, gümrük beyannamesi ve eki belgelerin sahte olduğunun
veya üzerinde tahrifat yapıldığının ya da gerçek dışı olduğunun veya gerçeği
yansıtmadığının tespiti halinde;
b)İhracat
taahhüdünün kapatılmasında kullanılmış olması veya kullanılmak üzere ibraz
edilmesi halinde, bu beyanname kapsamı ihracata tekabül eden ithalata ilişkin
vergi, bu Kararın 22 nci maddesi hükümleri çerçevesinde tahsil edilir ve
ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır.
c)Bu gümrük
beyannamesinde kayıtlı belge/izin sahibi firma ve/veya aracı ihracatçıya ait
dahilde işleme izin belgelerine/dahilde işleme izinlerine (bu firmaların bir
başka firmanın belgesinde yan sanayici olması da dahil) 1 (bir) yıl süreyle
indirimli teminat uygulanmaz. Bu durumdaki aracı ihracatçı, beyanname konusu
işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyanın ithalatı esnasında
alınmayan vergiden, belge/izin sahibi firma ile birlikte müştereken ve
müteselsilen sorumludur.
Ancak, gümrük beyannamesi ve eki
belgeler üzerindeki tahrifatın belge/izin sahibi firma tarafından yapılmadığının
kesinleşmiş mahkeme kararı ile tespiti kaydıyla, bu işlemin dahilde işleme
rejimi çerçevesinde firmaya herhangi bir menfaat sağlamadığı ve yapılan
ihracatın gerçek olduğunun tespiti halinde, birinci fıkra hükmü uygulanmaz.
Denetim
Madde 24- Tüm kamu kurum ve kuruluşları ile
bankalar, dahilde işleme tedbirlerini, dahilde işleme rejimi ve belgede/izinde
belirtilen esas ve şartlara uygun olarak tatbik ederler. Müsteşarlık, bu Kararda
belirtilen tedbirlerin uygulanmasına ilişkin her türlü denetimi ve düzenlemeyi
yapabilir, ilgili firma, kamu kurum ve kuruluşları ile bankalardan bilgi ve
belge isteyebilir ve gerekli önlemleri alabilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
Uygulama
Madde 25- Bu Kararın yayımlandığı tarihten
önceki Kararlara istinaden düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri/dahilde
işleme izinleri kendi mevzuatı hükümlerine tabidir. Henüz ihracat taahhüdü
kapatılmamış olan dahilde işleme izin belgelerine/dahilde işleme izinlerine, bu
Kararın lehe olan hükümleri uygulanır.
Yetki
Madde 26 - Müsteşarlık bu Karar hükümlerine
istinaden, dahilde işleme rejimi ile ilgili usul ve esaslara ilişkin tebliğ ve
genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye yetkilidir.
Bu Karar hükümlerine istinaden
yapılacak tüm işlemler, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri
çerçevesinde, bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla
gerçekleştirilebilir.
Ayrıca, Müsteşarlık (İhracat Genel
Müdürlüğü) dahilde işleme izin belgesinin taahhüt kapatma, iptal veya resen
kapatma işlemlerini (müeyyidenin tahsil edilmediğinin tespiti kaydıyla) geri
almaya yetkilidir. Dahilde işleme izninin taahhüt kapatma, iptal veya resen
kapatma işlemlerini (müeyyidenin tahsil edilmediğinin tespiti kaydıyla) geri
almaya ise, Gümrük Müsteşarlığı yetkilidir.
Müsteşarlık, gümrük mevzuatı
hükümleri çerçevesinde onaylanmış kişi statü belgesine sahip kişiler için,
dahilde işleme rejimi hükümlerinin kolaylaştırılması amacıyla tebliğ, genelge ve
talimat ile düzenleme yapmaya yetkilidir.
Dahilde işleme izin belgelerinin
revize edilmesi ve taahhüt hesabının kapatılması ile ilgili görev ve yetkiler
Müsteşarlıkça kullanılabileceği gibi, bu Karara istinaden yayımlanacak tebliğ
ile, diğer kamu kurumları ve/veya ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine
kısmen veya tamamen devredilebilir.
Geçici Madde 1- Bu Kararın yayımı tarihinden önce
düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri (müeyyide uygulanan ancak vergileri
tahsil edilmeyen belgeler dahil) kapsamında yurt içinden alınan ve süresi
içerisinde ihracı gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin verginin, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsili kaydıyla,
belge ihracat taahhütleri kapatılır.
Geçici Madde 2- Bu Kararın yayımı tarihinden önce
düzenlenen ve süresi sona eren dahilde işleme izin belgesi/ihracatı teşvik
belgesi ihracat taahhütleri, yan sanayici unvanı kayıtlı gümrük beyannameleriyle
de kapatılabilir.
Ayrıca, bu Kararın yayımı tarihinden
önce düzenlenen ve süresi sona eren dahilde işleme izin belgesi/ihracatı teşvik
belgesi kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün, belge sahibi firma
ve/veya yan sanayici tarafından bir başka firmaya teslim edildiğinin yeminli
mali müşavir raporuyla tevsik edilmesi ve bu firma ve/veya aracı ihracatçı
tarafından ihracatın gerçekleştirildiğinin tespiti kaydıyla, bu gümrük
beyannamesi ihracat taahhüdüne sayılabilir.
Geçici Madde 3- Dahilde işleme rejimi kapsamında
ithal edilen gözetim ve korunma önlemine tabi eşyadan elde edilen işlem görmüş
ürünü A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere ihraç eden
ancak, bu eşya ile ilgili olarak ithal lisansları ve/veya gözetim belgeleri (yan
sanayici veya aracı ihracatçı adına olanlar dahil) bulunmayan firmalara ait bu
Kararın yayımı tarihinden önce düzenlenen ve süresi sona eren dahilde işleme
izin belgelerinin/dahilde işleme izinlerinin ihracat taahhütleri, ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde diğer şartların yerine getirilmesi kaydıyla, bu eşya ile ilgili olarak ithal
lisansları ve/veya gözetim belgeleri aranmaksızın kapatılır.
Geçici Madde 4- Bu Kararın yayımından önce
düzenlenen, en geç 31/12/2004 tarihinde süresi sona eren ve aynı firmaya ait
dahilde işleme izin belgeleri ihracat taahhütleri, belge sürelerinin birbiri
içerisine girmesi kaydıyla birlikte kapatılabilir.
Geçici Madde 5- 30/1/2002 tarihli ve 4743 sayılı
Kanun çerçevesindeki finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine ve Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu ile yapılan sözleşmelere göre borçları yeniden
yapılandırılan ve yeni bir itfa planına bağlanan borçlular adına, bu Kararın
yayımından önce düzenlenen dahilde işleme izin belgelerine/dahilde işleme
izinlerine (müeyyide uygulanan ancak vergileri tahsil edilmeyen belgeler/izinler
dahil), bu Kararın yayımı tarihinden itibaren 18 ay süre verilir. Ayrıca, bu
Karara istinaden yayımlanacak tebliğ hükümleri çerçevesinde ilgili belge/izin
kapsamındaki ihracat performansı dikkate alınarak, belgeye/izne ilave süre
verilebilir.
Bu kapsamda ek süre verilen dahilde
işleme izin belgelerinin/dahilde işleme izinlerinin ihracat taahhütleri,
belge/izin sahibi firma ya da grup firmaları veya Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
ile yapılan sözleşmede belirtilen borçlular ve müşterek borçlu müteselsil
kefiller tarafından yapılan ihracat ile kapatılabilir.
Geçici Madde 6- Henüz ihracat taahhüdü kapatılmamış
olan dahilde işleme izin belgelerine/dahilde işleme izinlerine, belgenin/iznin
kendi mevzuatında ve bu Kararda belirtilen müracaat süreleri dikkate
alınmaksızın bu Kararın lehe hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 7- 13/5/2003 tarihli ve 25107 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan 25/4/2003 tarihli ve 2003/5548 sayılı Kararnamenin
eki Karar çerçevesinde ihracat taahhüdünün gerçekleştirilmesi için dahilde
işleme izin belgesine verilen süreler, belge süresi olarak kabul
edilir.
Geçici Madde 8- Bu Kararın yayımı tarihinden önce
düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri kapsamında yurt içinden temin edilme imkanı bulunmayan hammadde, yarı mamul ve mamul madde için buKararın 9 uncu maddesinde belirtilen döviz kullanım oranının %10 (%90
döviz kullanım oranı) aşılması durumunda, ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün
olarak ihraç edildiğinin tespiti ve Müsteşarlığın uygun görmesi şartıyla belge
ihracat taahhüdü kapatılabilir.
Geçici Madde 9- Bu Kararın yayımı tarihinden önce
özel fatura düzenleme yetkisi bulunmayan gümrük idarelerince tescil edilen ancak
bu idarelerden teyidi alınamadığı için ihracat taahhüdüne saydırılamayan özel
fatura ile ilgili dahilde işleme izin belgeleri (müeyyide uygulanan ancak
vergileri tahsil edilmeyen belgeler dahil) ihracat taahhütleri, bu Kararın
yayımı tarihinden itibaren 6 (altı) ay içerisinde yapılanihracat ile kapatılır.
Belge süresi sonu ile bu Kararın yayımı tarihi arasında gerçekleştirilen ihracat
da belge ihracat taahhüdüne sayılır.
Geçici Madde 10- Bu Kararın yayımı tarihinden önce
düzenlenen ve süresi sona eren dahilde işleme izin belgesi kapsamında menşe
ispat belgeleri eşliğinde Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye
ihracatı gerçekleştirilen işlem görmüş ürünün, bu ülkelerden tercihli tarife
uygulamasından yararlanmaksızın başka bir ülkeye ihraç edildiğinin tevsiki
halinde, bu ürünün elde edilmesinde kullanılan hammadde, yardımcı madde, yarı
mamul, mamul ile değişmemiş eşyaya ilişkin telafi edici verginin ödenmesi
aranmaz.
Geçici Madde 11- Taahhüt hesapları kapatılmayan 1 ve
2 kodlu ihracatı teşvik belgeleri kapsamında ithal edilen eşyanın işlem görmüş
ürün olarak belge süresi içerisinde ihraç edildiğinin gümrük idaresince tespit
edilmesi ve ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine bildirilmesi
kaydıyla, belge ihracat taahhütleri bu ihracata tekabül eden ithal eşyasına
müeyyide uygulanmaksızın, ihracatçı birliği genel sekreterliği tarafından resen
kapatılır.
Taahhüt hesapları kapatılmayan 3
kodlu ihracatı teşvik belgeleri kapsamında ithal edilen eşyanın işlem görmüş
ürün olarak belge süresi içerisinde ihraç edildiğinin gümrük idaresince tespit
edilmesi halinde, belge ihracat taahhütleri bu ihracata tekabül eden ithal
eşyasına müeyyide uygulanmaksızın gümrük idaresi tarafından resen
kapatılır.
Yürürlükten Kaldırılan
Hükümler
Madde 27- 23/12/1999 tarihli ve 99/13819
sayılı Kararname eki Karar, ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde-28- Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 29-Bu Kararı Dış Ticaret
Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan yürütür.